Selittäkäähän nyt tämä kuutosvaihdejuttu. Samalla kun esim. Volkkarin dieselit ovat kehittyneet väännöltään sellaisiksi että on oikeastaan aivan sama millä vaihteella ajaa hiljaisempiakin nopeuksia niin autoihin aletaan laittamaan kuudetta vaihdetta, vaikka toisaalta samanaikaisesti palvotaan automaatteja. Aika kummallista eikä asiaa pysty teoreettisesti selittämään ja perustelemaan.
Syynä taitaa olla miesten lapsellinen tyhmyys. Joku älykkö on keksinyt että näinkin voi rahastaa.
Selittäkäähän nyt tämä vaihdejuttu
32
3132
Vastaukset
se nimenomaan on, ei mitään muuta. Itselläni on viisivaihteinen pikkuauto ja kokemuksen mukaan kaksi niistä on käytännössä tarpeettomia.
Lapsellisia ihmisiä kalastellaan asiakkaiksi muillakin tarpeettomilla virityksillä ja täydestä menee. Sitten itketään kun nämä kalliilla ostetut tarpeettomat vimpaimet rikkoutuu ja mikään ei toimi ilman Suurta Rahaa vaativaa remonttia.
Enkä tarkoita tässä nyt liikoja vaihteita vaan muutakin tarpeetonta roinaa, jota ilman kulkine täyttäisi tarkoituksensa oikein hyvin ja olisi paljon luotettavampi ja halvempi.- lol gg
heh.. tuli mieleen joku aikaisempi sitroen läppä ja pakko sanoa, että kommentit on kyllä just vitsin mukaiset :) on se silti ihme miten se 6 vaihde alentaa kulutusta. harkitsen silti siirtymistä 3 vaihteeseen, koska sitroenin tutkimusryhmä on todennut sen parhaaksi ja taloudellisimmaksi ;)
- taloudellisuus ajoon
lol gg kirjoitti:
heh.. tuli mieleen joku aikaisempi sitroen läppä ja pakko sanoa, että kommentit on kyllä just vitsin mukaiset :) on se silti ihme miten se 6 vaihde alentaa kulutusta. harkitsen silti siirtymistä 3 vaihteeseen, koska sitroenin tutkimusryhmä on todennut sen parhaaksi ja taloudellisimmaksi ;)
niin saat selville kuinka nuo kilpailevat kaverit eivät käytä kaikkia vaihteita, joka kyllä todistaa sen, että lisäämällä vaihteita kuuteen ei saada enää mitään hyötyä!
- tavoitteena
Tarkoitus on aina ajaa moottorin taloudellisimmalla kierrosalueella.
- Perheenisä
Höpö höpö
Tää on just niin tätä.....
Entä tälläinen näkökulma?
Vaihteistossa voi olla vain yksi "suora" vaihde, jonka hyötysuhde välityksen osalta on 100 %.
Jos vaihteistossa on 4 vaidetta ja siis yksi suora vaihde niin 100% hyötysuhteen suoria vaihteita on 25 % vaihteista.
Jos laatikossa on 6 vaihdetta niin 100% hyötysuhteen suoria vaihteita voi olla 16 % vaihteista.
Kun otetaan huomioon, että nykyaikaisen dieselin ominaiskäyrät ovat melko suoria voidaan perustellusti väittää, että jos ajetaan esim. 93% hyötysuhteen välityksellisellä vaihteella kulutus on vaihteen hyötysuhteesta johtuen enemmän suurempi kuin mitä moottorin ominaiskäyrien optikohdalle sovitettu käyrien mukainen kulutus olisi. Jos vaihteita on 6 on vain 16% todennäköisyys käyttää suoraa vaihdetta. - lol gg
Perheenisä kirjoitti:
Höpö höpö
Tää on just niin tätä.....
Entä tälläinen näkökulma?
Vaihteistossa voi olla vain yksi "suora" vaihde, jonka hyötysuhde välityksen osalta on 100 %.
Jos vaihteistossa on 4 vaidetta ja siis yksi suora vaihde niin 100% hyötysuhteen suoria vaihteita on 25 % vaihteista.
Jos laatikossa on 6 vaihdetta niin 100% hyötysuhteen suoria vaihteita voi olla 16 % vaihteista.
Kun otetaan huomioon, että nykyaikaisen dieselin ominaiskäyrät ovat melko suoria voidaan perustellusti väittää, että jos ajetaan esim. 93% hyötysuhteen välityksellisellä vaihteella kulutus on vaihteen hyötysuhteesta johtuen enemmän suurempi kuin mitä moottorin ominaiskäyrien optikohdalle sovitettu käyrien mukainen kulutus olisi. Jos vaihteita on 6 on vain 16% todennäköisyys käyttää suoraa vaihdetta.no tuo nyt oli niin sekava jorina... jos nyt kuitenkin esität moisia 6 vaihde kyssäreitä ja perustelet jälkeenpäin vääntökäyrillä, niin muista kertoa alunperinkin, että kysymyksesi koskee vain nykyaikaisia diiseleitä. niillähän me kaikki ajamme. kyllä 1 vaihde riittää 1.0 bensa corsaan. vääntöalueet on siinä melkoiset.
- make
dieselissä tarvitaan vaihteita koska tehoalue on niin perkeleen kapea
- Perheenisä
Jotain perustelua olisi kyllä kiva kuulla. Teho ja momenttikoulussa opin kyllä jotakin ihan muuta.
- otas
hieman asioista selvää kun tuollaisia alat puhumaan.Kyllä dieselissä teho ja vääntöalueet on aivan toista kuin bensakoneissa.
- Mie vuan
otas kirjoitti:
hieman asioista selvää kun tuollaisia alat puhumaan.Kyllä dieselissä teho ja vääntöalueet on aivan toista kuin bensakoneissa.
Näin se nimeomaa nykyaikaisten dieseleiden kanssa on. Vetoalue on 2000-4000 r/min. alle 2000 kierroksen ei ole henkeä ja 4000 jälkeen teho loppuu kuin veitsellä leikaten. Tietysti eri moottoreiden välillä nämä raja-arvot heittelevät muutaman sata kierrosta suuntaansa, mutta kapeaa teho- ja vääntöaluetta se ei muuta miksikään. Ei muistella nyt vanhoja nokivasaroita, jotka olivat tasaisen laiskoja kaikilla kierroksilla.
- autoilija myös
Juuri näin, vetoalue on paljon kapeampi kuin bensavehkeissä. Monissa alle 2000 ei tapahdu mitään ja auto sammuu helposti, mm monissa testeissä kuljettajat saavat autot sammumaan erittäin helposti.
Toiseksi, kierrosalueen yläpäässä veto
katkeaa kuin kanan lento. 4000 kierrosta
ja nykyaikainen diesel hyytyy siihen paikkaan.
Siksi kuusi vaihdetta jotta niitä hämmentämällä saadaan auto kulkemaan. - Ekku
autoilija myös kirjoitti:
Juuri näin, vetoalue on paljon kapeampi kuin bensavehkeissä. Monissa alle 2000 ei tapahdu mitään ja auto sammuu helposti, mm monissa testeissä kuljettajat saavat autot sammumaan erittäin helposti.
Toiseksi, kierrosalueen yläpäässä veto
katkeaa kuin kanan lento. 4000 kierrosta
ja nykyaikainen diesel hyytyy siihen paikkaan.
Siksi kuusi vaihdetta jotta niitä hämmentämällä saadaan auto kulkemaan.Kyllä tuossa minun diesel-koneisessa kiesissä on tehoalue ollut ihan riittävän laaja.
Jos kerran vääntöä on 500nm/1800 kierrosta, niin kai sitä alempanakin edes vähän on?
Tosin automaattivaihteisto on kyllä toistaiseksi löytänyt kohtuullisen sopivan vaihteen useimpiin tilanteisiin. - cat70
autoilija myös kirjoitti:
Juuri näin, vetoalue on paljon kapeampi kuin bensavehkeissä. Monissa alle 2000 ei tapahdu mitään ja auto sammuu helposti, mm monissa testeissä kuljettajat saavat autot sammumaan erittäin helposti.
Toiseksi, kierrosalueen yläpäässä veto
katkeaa kuin kanan lento. 4000 kierrosta
ja nykyaikainen diesel hyytyy siihen paikkaan.
Siksi kuusi vaihdetta jotta niitä hämmentämällä saadaan auto kulkemaan.siis ettei mun autoni muka kuljekaan, kun siinä on se 6 vaihdetta? Ai jaa... miten pirussa me sit päästään eteenpäin...
Myönnän, kutonen on tarpeeton, jos junnaa alle 80 km/h, siinä vauhdissa kulutus on vitosella noin 5 l/100 km ja jos ajan kutosella nousee kulutus. Isommissa nopeuksissa kutosella kulutus on selvästi pienempi.
Ja hyvin tuo kiertää pienissäkin nopeuksissa pienillä vaihteilla, ei se lähde kiihtymään kuten joku kolmenlitranbensabemari, mutta reippaasti silti. Eikä tartte ohituksissakaan kutoselta vaihdetta pienemmälle laittaa. Tasaisessa keskusta-ajossa (50 km/h) nelonen on näppärä vaihde, lähtee tarvittaessa kiihtymään vielä, muttei syö vielä polttoainetta.
Mutta enhän minä mitään ymmärräkään.
Joten se siitä. - Pahemmin
Ekku kirjoitti:
Kyllä tuossa minun diesel-koneisessa kiesissä on tehoalue ollut ihan riittävän laaja.
Jos kerran vääntöä on 500nm/1800 kierrosta, niin kai sitä alempanakin edes vähän on?
Tosin automaattivaihteisto on kyllä toistaiseksi löytänyt kohtuullisen sopivan vaihteen useimpiin tilanteisiin.Turbo on poissa pelistä kun kierrokset on alle 1800rpm
- lol gg
cat70 kirjoitti:
siis ettei mun autoni muka kuljekaan, kun siinä on se 6 vaihdetta? Ai jaa... miten pirussa me sit päästään eteenpäin...
Myönnän, kutonen on tarpeeton, jos junnaa alle 80 km/h, siinä vauhdissa kulutus on vitosella noin 5 l/100 km ja jos ajan kutosella nousee kulutus. Isommissa nopeuksissa kutosella kulutus on selvästi pienempi.
Ja hyvin tuo kiertää pienissäkin nopeuksissa pienillä vaihteilla, ei se lähde kiihtymään kuten joku kolmenlitranbensabemari, mutta reippaasti silti. Eikä tartte ohituksissakaan kutoselta vaihdetta pienemmälle laittaa. Tasaisessa keskusta-ajossa (50 km/h) nelonen on näppärä vaihde, lähtee tarvittaessa kiihtymään vielä, muttei syö vielä polttoainetta.
Mutta enhän minä mitään ymmärräkään.
Joten se siitä."Tasaisessa keskusta-ajossa (50 km/h) nelonen on näppärä vaihde, lähtee tarvittaessa kiihtymään vielä, muttei syö vielä polttoainetta."
mullekin nelosvaihde joka ei kuluta bensaa.
ps. naiskuskit ei saa ohitella
pps. on se hyvä että naiset tietää että ne ei tiedä mitään - Täh ja häh
Pahemmin kirjoitti:
Turbo on poissa pelistä kun kierrokset on alle 1800rpm
Normaalimaantievauhdissa (80) kierrokset 1400 r/min, 60-vauhdissa 1200 r/min, että se siitäkin sitten.
Kyllä sitä puhtia 3-litraisessa on ilman turbon painettakin enempi, kuin monessa bensavehkeessä. - cat70
lol gg kirjoitti:
"Tasaisessa keskusta-ajossa (50 km/h) nelonen on näppärä vaihde, lähtee tarvittaessa kiihtymään vielä, muttei syö vielä polttoainetta."
mullekin nelosvaihde joka ei kuluta bensaa.
ps. naiskuskit ei saa ohitella
pps. on se hyvä että naiset tietää että ne ei tiedä mitääntiedä mikä ero on polttoaineen normaalilla kulutuksella ja sen syömisellä. Puhut sitä paitsi bensasta, minua ei ne kiinnosta, koska käytän vain dieseliä. Opettele ensin lukemaan...
Ja perustele miksi naiskuski ei saisi ohittaa nysvärimiehiä? Sama se mulle kuka siinä junnaa, ohi menen.
Jos tiedän etten tiedä mitään, tiedän enemmän kuin sinä. - pelottaa
cat70 kirjoitti:
tiedä mikä ero on polttoaineen normaalilla kulutuksella ja sen syömisellä. Puhut sitä paitsi bensasta, minua ei ne kiinnosta, koska käytän vain dieseliä. Opettele ensin lukemaan...
Ja perustele miksi naiskuski ei saisi ohittaa nysvärimiehiä? Sama se mulle kuka siinä junnaa, ohi menen.
Jos tiedän etten tiedä mitään, tiedän enemmän kuin sinä.Huh ilmeisesti naisihminen joka luulee osaavansa ajaa ja luulee olevansa älykäs....pelottavaa. Jos luulet tietäväsi ettet tiedä mitään ja luulet tietäväsi enemmän kuin minä on jostain kammarista lämmöt poissa.
- jöö
Kaikkien tuotteiden myynnissä pitää erottua kilpailijoista, niin myös autojen. Jos ei enää myynti vedä kun laitetaan korin väriset puskurit ja peilit, niin lisätään vaikka kuudes vaihde, kun muutenkaan oma tekele ei erotu massasta. Sitä voi sitten jokainen arvioida tykönään, haluaako maksaa extraa kuudennesta vaihteesta, eihän se tehtaalta lähtiessä paljon maksa, mutta kumminkin.
- Kallonkutistaja
Kuutonen on nimenomaan matkavaihde nopeaan ajoon. Kun aikoinaan riitti neljä vaihdetta nopeuksille n. 0-160, niin miksei yli 200:n nopeuksille otettaisi käyttöön jo kuudeskin vaihde. Huippunopeudet ovat kasvaneet myös noilla hyvinvääntävillä dieseleillä, joten helpoin keino on lisätä yksi vaihde nopeaan päähän.
Suomen nopeuksilla kuutosta tarvittaisiin harvoin, mutta kun siitä joku on valmis maksamaan, niin miksei hänelle sitä myytäisi. Suuremmilla nopeuksilla puolestaan myös melutasoa ja kulutusta on saatu alemmaksi.- Perheenisä
Mulle on ainakin kerrottu, että viisivaihteisen vitosen välityssuhde on sama kuin kuusivaihteisen kutosen välityssuhde.
Ts. samalla kun valitetaan vaihteiden vaihtamisen raskautta ja halutaan automaattia niin sanaikaisesti puolustetaan toisaalta kuudetta vaihdetta. Kuusivaihteinen auto on suunniteltu siten että kaikkia vaihteita tosiaan on pakko käyttää henkilöautoissa ja pakettiautoissa.
Aika älytöntä, eikö? - makke
Perheenisä kirjoitti:
Mulle on ainakin kerrottu, että viisivaihteisen vitosen välityssuhde on sama kuin kuusivaihteisen kutosen välityssuhde.
Ts. samalla kun valitetaan vaihteiden vaihtamisen raskautta ja halutaan automaattia niin sanaikaisesti puolustetaan toisaalta kuudetta vaihdetta. Kuusivaihteinen auto on suunniteltu siten että kaikkia vaihteita tosiaan on pakko käyttää henkilöautoissa ja pakettiautoissa.
Aika älytöntä, eikö?"Kuusivaihteinen auto on suunniteltu siten että kaikkia vaihteita tosiaan on pakko käyttää henkilöautoissa ja pakettiautoissa. " no ei tosiaan ole riittää hyvin vaikka 1,3, 6 mutta jos halutaan paras kiihtyvyys silloin on syytä käyttää niitä vaihteita
- K.Ä.
Perheenisä kirjoitti:
Mulle on ainakin kerrottu, että viisivaihteisen vitosen välityssuhde on sama kuin kuusivaihteisen kutosen välityssuhde.
Ts. samalla kun valitetaan vaihteiden vaihtamisen raskautta ja halutaan automaattia niin sanaikaisesti puolustetaan toisaalta kuudetta vaihdetta. Kuusivaihteinen auto on suunniteltu siten että kaikkia vaihteita tosiaan on pakko käyttää henkilöautoissa ja pakettiautoissa.
Aika älytöntä, eikö?"Mulle on ainakin kerrottu, että viisivaihteisen vitosen välityssuhde on sama kuin kuusivaihteisen kutosen välityssuhde."
- Kaikenlaistahan meille kerrotaan, mutta asia ei tosiaankaan ole noin yleispätevä.
Jonkun viisivaihteisen auton vitonen voi olla suurempi kuin jonkun toisen kuusivaihteisen kutonen, mutta epäilemättä on olemassa myös sellaisia kuusivaihteisia autoja, joiden vitonenkin on suuremopi kuin jonkun viisivaihteisen vitonen.
- Perusasiasta olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä: vaihteiden lukumäärän lisääminen on kehityksessä askel taakse päin. Toki yksittäisen auton ominaisuudet voivat parantua, kun vaihteita lisätään, mutta ihanteena olisi tietenkin auto, jota ei tarvitse hämmentää - ei ainakaan kuutta kertaa.
- huomaa
hyvin, kun ajaa tuolaisella 6-vaihteisella niin joutuu enemmän vain hämmentämään keppiä!
Ralli autoista pösö tyytyi käyttämään myöskin 5-vaihteista, koska he selvittivät sen kellolla, että siitä ei ajallisesti saada hyötyä, jos on 6-vaihdetta, koska siihen vaihtamiseen kuluu aikaa vaikkakin noissa se on minimaalinen, kun se aika vielä tupalaantuu, koska rallissa vaihdellaan jatkuvasti ylös ja alaspäin- fxghiii
Sit markkinamiehet puhuu dieselin vähentävän vaihtamistarvetta! heh heh!
Noh, motarilla 6. vaihde on hyödyllinen. Motarillahan mittarin voi hyvinkin Suomessakin olla 130-135km/h. joten kyllä se 6 vähentää melua ja kulutusta.
BTW: Lexukseen tulee 8-vaihteinen laatikko...
MB:n 7.vaihteisen laatikon syynä on se, ettei tarvi vedättää matalilla kierroksilla (eli ei hyödynnetä vääntöä!!!). fxghiii kirjoitti:
Sit markkinamiehet puhuu dieselin vähentävän vaihtamistarvetta! heh heh!
Noh, motarilla 6. vaihde on hyödyllinen. Motarillahan mittarin voi hyvinkin Suomessakin olla 130-135km/h. joten kyllä se 6 vähentää melua ja kulutusta.
BTW: Lexukseen tulee 8-vaihteinen laatikko...
MB:n 7.vaihteisen laatikon syynä on se, ettei tarvi vedättää matalilla kierroksilla (eli ei hyödynnetä vääntöä!!!).kaksisylinterisessä 50 ccm kilpapyörässä oli 18 vaihdetta. Tehoalue oli tosiaan niin kapea...
Kilpakoneet on vähän eri asia kuin käyttökoneet. Eikä aivan vähänkään.
Oikeasti henkilöauton moottorin suunnittelu on pahasti epäonnistunut, jos siihen tosiaan tarvitaan noin paljon vaihteita.- kapea
sitroen kirjoitti:
kaksisylinterisessä 50 ccm kilpapyörässä oli 18 vaihdetta. Tehoalue oli tosiaan niin kapea...
Kilpakoneet on vähän eri asia kuin käyttökoneet. Eikä aivan vähänkään.
Oikeasti henkilöauton moottorin suunnittelu on pahasti epäonnistunut, jos siihen tosiaan tarvitaan noin paljon vaihteita.Kuinkahan paljon rekassa on vaihteita? Uusissa Scanioissa on 12 vaihteisiakin laatikoita. Tosiasia on että dieselmoottorin vääntö ja tehoalue on kapea. Siksi tarvitaan paljon vaihteita. Samasta syystä dieselmoottoria on vaikea soveltaa kilpa-autoon. Tavallisessa perheautossa on painoon nähden sen verran tehoreserviä verrattuna rekkaan, että pienemmälläkin vaihdemäärällä pärjää. Dieselmoottoria on vaikea saada toimimaan yli 4000 kierroksen minuutissa.
- on eri
kapea kirjoitti:
Kuinkahan paljon rekassa on vaihteita? Uusissa Scanioissa on 12 vaihteisiakin laatikoita. Tosiasia on että dieselmoottorin vääntö ja tehoalue on kapea. Siksi tarvitaan paljon vaihteita. Samasta syystä dieselmoottoria on vaikea soveltaa kilpa-autoon. Tavallisessa perheautossa on painoon nähden sen verran tehoreserviä verrattuna rekkaan, että pienemmälläkin vaihdemäärällä pärjää. Dieselmoottoria on vaikea saada toimimaan yli 4000 kierroksen minuutissa.
asia ja henkilöautoissa ei koskaan ole mahdollista samassa suhteessa kuljettaa kuormaa ja niissäkin on tuo pienin vaihde lähinnä ryömintää varten, jota harvoin tarvii käyttää
- Mie tuas
kapea kirjoitti:
Kuinkahan paljon rekassa on vaihteita? Uusissa Scanioissa on 12 vaihteisiakin laatikoita. Tosiasia on että dieselmoottorin vääntö ja tehoalue on kapea. Siksi tarvitaan paljon vaihteita. Samasta syystä dieselmoottoria on vaikea soveltaa kilpa-autoon. Tavallisessa perheautossa on painoon nähden sen verran tehoreserviä verrattuna rekkaan, että pienemmälläkin vaihdemäärällä pärjää. Dieselmoottoria on vaikea saada toimimaan yli 4000 kierroksen minuutissa.
Mulla oli 1988-mallisessa Massey-Fergusonissa 32 vaihdetta eteen ja saman verran taakse. Nyt on Samessa 64 vaihdetta. Mutta nytpä puhutaankin aivan eri käyttötarkoituksesta eli ei nyt mennä vertaamaan henkilöautoihin. Vaihteita noissa olisi saman verran, vaikka olisi bensiinimoottori nokalla.
Mutta se on totta, että nykyaikaisten ha-dieseleiden vetoalue on kapea ja suorituskyvyn maksimointi bensa-autoa työläämpää. Kehitys on menossa väärään suuntaan. Mulla oli vuonna -82 pikku-Volvo, jossa ei tarvinnut vaihtaa ollenkaan ja silti välityksiä oli käytössä ääretön määrä.
Menee jo vähän aiheen vierestä, mutta mainittakoon, että tuossa Renaultin motorisoimassa ja Daffin vaihteistamassa Volvossa kaikkein huonointa olivat ne palikat, jotka olivat Volvon tekoa.
- Driven
Todennäköisesti nämä samat keskustelut käytiin, tosin toisessa foorumissa, kun 20 vuotta sitten autoihin lisättiin viides vaihde. Nykyään sen olemassaoloa ei ihmettele kukaan.
Itselläni ei riitä insinööritaidot tyhjentävästi todistamaan onko se kuudes vaihde turha vai ei. Oli miten oli, jos moottoritienopeukissa vaihdetta vaihtamalla saa kierrokset tippumaan muutman sataa kierrosta, ihan hyvä juttu!
Kysymyksestäsi tuli vielä mieleen: mitä jos ajattlelee asiaa toisinpäin - miksei autoissa ole vain yksi vaihde?? No siksi, että moottorin käyntinopeus halutaan voida sopeuttaa auton nopeuteen. Miksi raja kulkisi viidessä vaihteessa?- Juopa juo
"Kysymyksestäsi tuli vielä mieleen: mitä jos ajattlelee asiaa toisinpäin - miksei autoissa ole vain yksi vaihde?? No siksi, että moottorin käyntinopeus halutaan voida sopeuttaa auton nopeuteen. Miksi raja kulkisi viidessä vaihteessa?"
- ei viidessä vaihteessa mene mikään oikeaoppisuuden raja. Kyse on vain siitä, että kehitys ei ole edistystä, jos autojen moottorin ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii aina vain lisää vaihteita.
- oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi jotkut hankkivat automaattivaihteisia autoja? - Skidmark
Juopa juo kirjoitti:
"Kysymyksestäsi tuli vielä mieleen: mitä jos ajattlelee asiaa toisinpäin - miksei autoissa ole vain yksi vaihde?? No siksi, että moottorin käyntinopeus halutaan voida sopeuttaa auton nopeuteen. Miksi raja kulkisi viidessä vaihteessa?"
- ei viidessä vaihteessa mene mikään oikeaoppisuuden raja. Kyse on vain siitä, että kehitys ei ole edistystä, jos autojen moottorin ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii aina vain lisää vaihteita.
- oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi jotkut hankkivat automaattivaihteisia autoja?Ei kai se automaattisuus tähän liity? Onhan ne automaattilaatikotkin porrastettu, joillakin valmistajilla jopa seitsämään vaihteeseen.
Itse en oikein näe ongelmaa - eihän niitä vaihteita tarvitse järjestyksessä käyttää. Kaupungissa vaihdan itse kakkoselta suoraan neloselle tai vitoselle, maantiellä kolmoselta tai neloselta suoraan kuudennelle. Tämä ei myöskään vaadi kuljettajalta YHTÄÄN sen enempää huomiota tai aivotoimintaa kuin vaikka neliportaisen laatikon käyttäminen.
Kehitystä on jo se, että auto kuluttaa vähemmän polttoainetta, tarvittiin siihen lisävaihde tai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242660
- 951586
- 1211384
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa371174- 751150
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo25994- 53942
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270941MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil216899Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall108830