Kuka muu vihaa vedenjuontia? Polydipsia on et juo yli tarpeensa, mä yritän välttää sitä kaikin keinoin. Vesi tuntuu turvottavan, vihaan turvonnutta oloa.
Vedenjuonti pelottaa
6
3963
Vastaukset
- turmio
Veden tarve on 1,5-2 litraa päivässä, ei haittaa vaikka joisi paljon enemmän kunhan ei mene yli 5 litraa. Liian vähäinen vedenjuonti turvottaa (kuulostaa nurinkuriselta mutta usko vaan niin se on). Itse inhoan pelkän veden juontia, vesi maistuu niin sairaalle ja laimealle (paitsi jäävesi kesällä). Juon paljon (liikaakin..) pepsi maxia ja makeutettuja mehuja sekä kahvia. Päivittäinen vedentarve on helppo tyydyttää juomalla joka aterialla lasillinen (n.2dl) vettä, jos ei syö säännöllisesti niin eihän sitä kahta litraa tarvitse muutenkaan vetää kerralla.
- onneton :((
Tiedän että vedejuonnin pitäisi vähentää turvotusta, mutta itsellä se tuntuu olevan päinvastoin. En syö suolaa enkä natriumia koska ne pitää vettä elimistössä. Jos nyt joisin puolitoista litraa vettä niin huomenna olisin 1,5 kiloa painavempi ja sen tuntee koko kehossa. Mua tuntuu vedenjuonti turvottavan. Tää on mun päässä vaan tää juttu, tiedän. Mut ei voi mitään.
- Vesimies
onneton :(( kirjoitti:
Tiedän että vedejuonnin pitäisi vähentää turvotusta, mutta itsellä se tuntuu olevan päinvastoin. En syö suolaa enkä natriumia koska ne pitää vettä elimistössä. Jos nyt joisin puolitoista litraa vettä niin huomenna olisin 1,5 kiloa painavempi ja sen tuntee koko kehossa. Mua tuntuu vedenjuonti turvottavan. Tää on mun päässä vaan tää juttu, tiedän. Mut ei voi mitään.
Jos juot niukasti niin suurin osa elimistön nesteistä poistuu hengityksen kautta. Hengityksen kautta poistuvan nesteen mukana ei poistu juurikaan muuta kuin vettä. Pienetkin ravinnon kautta saadut suolamäärät jäävät suurelta osin elimistöön ja lisäävät elimistön suolamäärää joka puolestaan lisää sitoutuvan nesteen määrää.
Erittäin hyvin jos saat juotua puolitoista litraa "ylimääräistä vettä" vuorokaudessa. Jos olet ollut niukalla juomisella, niin se saattaakin lähes kokonaan sitoutua elimistöön. Lisäjuominen jatkossa tasapainottaa suola/neste tilan.
Voisit aloittaa pienemmällä vesimäärällä, vaikkapa puoli litraa päivässä ja lisää määrän muutaman päivän aikana lähelle puoltatoista - kahta litraa.
Minulta onnistui nestemäärän lisääminen kerralla, eikä siitä aiheutunut mitään merkittäviä ongelmia. Joudun kuitenkin tietoisesti juomaan parisen litraa lisänestettä, koska edelleenkään janontunnetta ei ilmaannu. Korvaukseksi "väkisinjuomisesta" saan elimistöni voimaan hyvin. Ja sen kyllä huomaa. - nestetasapainosta
onneton :(( kirjoitti:
Kun et juo vettä, keho kerää kaiken nesteen varastoon soluihinsa. Kun et syö suolaa, keho kerää kaiken suolan soluihinsa. Eli menet ojasta allikkoon kun yrität juomista vähentämällä päästä turvotuksesta. Seuraus on juuri päinvastainen ja pitkällä tähtäimellä saat elimistösi nestetasapainon lopullisesti sekaisin. Kun joskus järkiinnyt ja tajuat, että ihminen on 70 % vettä ja sinä et sille millään vippaskonstilla mitään voi, niin voi olla jo myöhäistä pyrkiä normaaleille tavoille. Tajua nyt tyttö hyvä, että vesi ei turvota, eikä lihota, eikä mitään paitsi on elimistölle ja elämälle perustarve! Ja vettä voit juoda milloin vain jos vain HALUAT ja jos et halua, alahan ottaa itseäsi niskasta kiinni. Todella typerää valittamista! Jos vielä tuntuu, että olet oikeassa muuta paikkaan jossa on jatkuvat pula vedesta ja kuivuutta. TERVEMENOA!
- ei sh
nestetasapainosta kirjoitti:
Kun et juo vettä, keho kerää kaiken nesteen varastoon soluihinsa. Kun et syö suolaa, keho kerää kaiken suolan soluihinsa. Eli menet ojasta allikkoon kun yrität juomista vähentämällä päästä turvotuksesta. Seuraus on juuri päinvastainen ja pitkällä tähtäimellä saat elimistösi nestetasapainon lopullisesti sekaisin. Kun joskus järkiinnyt ja tajuat, että ihminen on 70 % vettä ja sinä et sille millään vippaskonstilla mitään voi, niin voi olla jo myöhäistä pyrkiä normaaleille tavoille. Tajua nyt tyttö hyvä, että vesi ei turvota, eikä lihota, eikä mitään paitsi on elimistölle ja elämälle perustarve! Ja vettä voit juoda milloin vain jos vain HALUAT ja jos et halua, alahan ottaa itseäsi niskasta kiinni. Todella typerää valittamista! Jos vielä tuntuu, että olet oikeassa muuta paikkaan jossa on jatkuvat pula vedesta ja kuivuutta. TERVEMENOA!
Onko siis pakko loukata ihmisiä, jotka SAIRASTAVAT SYÖMISHÄIRIÖ-nimistä tautia??!! Viestisi alku voi olla ihan asiaa, mutta ei kai kukaan tahallaan esim. pelkää vedenjuontia? Sairaus vaan voi mennä niin pitkälle, että jopa vesi tuntuu lihottavan. Jotkut pelkäävät lihomista, jos heidän lautasellaan on ollut ruokaa, vaikka he eivät ole syöneet siitä muruakaan. Ovathan useat fobiatkin aika käsittämättömiä, mutta sellaisia nuo sairaudet vaan on. Mitkään järkisyyt tai selitykset ei auta. Kyseessä on sairaus, joka vaatii hoitoa ja tärkein asia parantumisessa on se, että myöntää olevansa sairas ja hakee apua!
- Vesimies
"Nestepöhö" pois juomalla. Minulla ja joillakin tuttavillani on ollut taipumusta ylimääräisen nesteen kertymiseen kudokseen. Juoman määrän lisääminen poisti ylimääräisen nesteen ja siitä aiheutuneen pöhötyksen. Niukan juomisen seurauksena elimistöön kertyy ylimääräistä suolaa joka sitoo kudokseen ylimääräistä nestettä.
Riittävä juominen poistaa ylimääräisen suolan ja tästä seuraa myös pöhötystä aiheuttaneen ylimääräisen nesteen vähenemisen kudoksista.
Runsas riittävä juominen pitää myös elimistön puhtaampana koska nesteen mukana elimistöstä poistuu myös haitallisia kuona-aineita tehokkaasti.
Joissakin tapauksissa juomista joutuu lisäämään tietoisen harkitusti, koska janon tunne ei toimi niukalla juomisella oikein. Onhan elimistössä nestettä epäedullisesta suola-neste tasapainosta johtuen runsaasti aiheuttaen lisäksi epämiellyttävää pöhötystä.
Jouminen saattaa tuntua vastenmieliseltä jos janontunnetta ei ole. Janontunne saattaa palautua, kunhan vaan sen ylimääräisen suolan saa elimistöstä poistettua - ja se poistuu juomaa lisäämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996