kengitystarve

eemeli-2004

hoitsultani on irronnut toinen takakenkä. sillä on silti tehty kävelylenkkejä pehmeälumisella metsätiellä koska kengittäjää ei olla saatu vielä paikanpäälle.
en itse pidä kengän irtoamista katastrofina mutta eräs puolituttu hevosihminen oli sitä mieltä että hevosella ei saisi ratsastaa missään, millään lailla ennenkuin on kenkä taas jalassa.
oliko hän oikeassa vai liioitteliko?
puhui siihen sävyyn että voi mennä koko jalka koko loppuiäksi pilalle jos ilman kenkää ratsastellaan. siis voiko? kävelylenkeistä?
ei kai 55kg selässä voi niin paljon enemmän sitä kaviota kuluttaa kuin jos vain taluttaisi...
:)

9

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rapu1981

      Luulisin että tuttusi tarkoitti että jos hevonen ratsastaessa liukastuu niin silloin tuo kengätön jalka on aika heikoilla eli SAATTAA esim. venähtää tms.
      Kyllä mä oon ainakin ratsastanut hevosellani vaikka sillä on puuttunut välillä jopa molemmista takajaloista kengät, silloin pitää vain ymmärtää mennä rauhassa käyntiä ja varoa vain mahdollisimman paljon liukkaita kohtia.
      Ei se hevonen siihen kuole jos sillä silloin tällöin joutuu ratsastaan ilman kenkiä.

    • polle

      Siis EI TODELLAKAAN jalka voi vaurioitua ilman kenkää ratsastuksesta. Ihan soopaa on tuttusi sulle syöttänyt. Itse pidän aina kesät heppani kokonaan ilman kenkiä, ja ratsin/ajan, eikä mitään ongelmia. Ja kyllähän monet ravuritkin kisaa ilman kenkiä kesäisin! Riippuu tietty hepan kavion laadusta, paljonko se kestää kulutusta ilman kenkää, mutta väliaikaisesti mikä vaan kestää. Kuten ed. sanoi, ongelmana voi ennemminkin olla liukastuminen näin talvella...

      • Rawuri

        Empä ole kuullut ravurista joka kilpailisi ilman kenkiä, mutta ei tuo kengän puuttuminen tapauksessasi varmaan haittaa, kun vain katsot lenkkipolut, niin ettei voi liukastella..


      • rapu1981
        Rawuri kirjoitti:

        Empä ole kuullut ravurista joka kilpailisi ilman kenkiä, mutta ei tuo kengän puuttuminen tapauksessasi varmaan haittaa, kun vain katsot lenkkipolut, niin ettei voi liukastella..

        Jotkut ravurit juoksevat ilman kenkiä koska jotkut juoksevat paremmin ilman kenkiä eli silloin hevosen mahdollisuus sijoittua paremmin myös paranee, seuraapa joskus tv:stä tai vaikka ihan paikan päältä raveja niin varmasti kuulet jonkun mainitsevan että siltä otettiin kengät pois jos vaikka juoksu paranis.
        Myäs vedonlyöjille tuo tieto että joku juoksee ilman kenkiä on tärkeä.


      • paras hevosten kanssa
        Rawuri kirjoitti:

        Empä ole kuullut ravurista joka kilpailisi ilman kenkiä, mutta ei tuo kengän puuttuminen tapauksessasi varmaan haittaa, kun vain katsot lenkkipolut, niin ettei voi liukastella..

        Ei se nyt siihen kuole tai tälleen, jos kenkä puuttuu, sillä eihän kengän puuttumista muutenkaan heti huomaa... Ellei hevonen ala ontua tai tälleen... Mutta venähtää saattaa joka tilanteessa!


    • Dude

      ettei sais rats yhtään jos ei ole kenkää jalassa, mutta eipä toi nyt ihan paikkaansa pidä et jos kerran kaks ratsii ilman kenkää..

      ite menin ainakin pehmeällä hiekalla kentällä eikä jalka siihen mitenkään reagoinut! =)

      Jotkut vaan tykkää liioitella..

      • eemeli-2004

        kiitos kaikille vastanneille!!


    • minä

      Eihän hevosilla luonnossakaan olisi kenkiä... ja ne menee kyllä kovaa, jos tarve vaatii.

    • SOKRATES

      Jos sitä käyttää ratsastukseen
      vähänlaisesti. Kaviot on oltava
      tietenkin terveet ja kavionreuna
      on pyöristettävä raspilla ettei
      pääse lohkeilemaan. Villihevosetkin
      elää ilman kenkiä. Itse olen pitänyt
      omaa lämminveriruunaani jo 10 vuotta
      ilman kenkiä. Kavioita täytyy kuitenkin
      lyhentää kerran kuukaudessa ja on var-
      mistuttava että kaviokulma on oikea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe