Kuka kertoisi hedelmien kasvattamisesta?

h3d3lmä

Hei!
Kasvatan kasveja kaupasta ostamieni hedelmien siemenistä. Löytyisikö muita harrastajia? Kuka osaisi kertoa esim. passionhedelmän, papajan jne. kasvattamisesta?

43

25290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-kaktusfani

      Kasvatan.Kasvatan erityisesti sitruksia kuten esim pomeloa,sitruunaa,appelsiiniä,satsumaa.

      • on tuossa

        sitruunaa ja mandariinia.


    • useita

      Aprikoosi, kiwi, nektariini, granaattiomppu ja passion löytyy.
      Hedelmien siemenistä pitää poistaa hyvin hedelmäliha eli pestä ennen idätystä
      Passionin itämisen sanotaan kestävän 6-8 viikkoa; minulla kesti 10 viikkoa, lisäsin jo pariin otteeseen uusia siemeniäkin, kun ei mitään näkynyt. Lämpö nopeuttaa itämistä essim. patterin vieressä.
      Aprikoosi ja nektariini kosteaan multaan "kahisevaan" muovipussiin jääkaappiin. Möyhitään silloin tällöin (esim. kerran viikossa), jolloin näkee onko siemenissä juuria/kasvua. Kosteutta ei tarvitse lisätä kylmäkäsittelyn aikana, jos alussa on ollut tarpeeksi (=kunnon kostea, mutta ei märkä). Itäneet kannattaa istuttaa ruukkuun vasta kun juuren lisäksi on tullut kasvuakin.
      Kiwi ja granaattiomppu: puhtaaksi hedelmälihasta imeskellyt siemenet kylvetään; itäminen kestää toista viikkoa.
      Muista ei kokemuksia.

      • h3d3lmä

        Kiitoksia vastauksista. Itsellänikin on mm. granaattiomppuja, litsluumuja, greippejä, sitruunoita, avokado, viikunoita, taatelipalmu...kaikki itse kasvatettuja.
        Passionia, papajaa, mangoa ja nektariinia olen yrittänyt idättää. Eivät vain toimi millään. Mitähän teen väärin? Hedelmät kenties vanhoja?
        Millaisia kasveja niistä tulee? Vaativatko ne millaista hoitoa?


      • man go!
        h3d3lmä kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Itsellänikin on mm. granaattiomppuja, litsluumuja, greippejä, sitruunoita, avokado, viikunoita, taatelipalmu...kaikki itse kasvatettuja.
        Passionia, papajaa, mangoa ja nektariinia olen yrittänyt idättää. Eivät vain toimi millään. Mitähän teen väärin? Hedelmät kenties vanhoja?
        Millaisia kasveja niistä tulee? Vaativatko ne millaista hoitoa?

        Mangon sisältä löytyvä siemenkotelo tulee aukaista (saksilla tai vastaavalla) varovaisesti reunasta, jotta siemen ei vahingoitu. Sen jälkeen siemenen voi laittaa vaikkapa märän pyyhkeen väliin lämpimään ja istuttaa parin viikon kuluttua multaan, kun juurinystyrä alkaa kasvamaan. Kasvattaa aluksi juuret ja muutaman viikon päästä ilmestyy verso mullasta.


    • The Real J.

      Itsekin olen jonkin verran kasvatellut, mutta menestys ei ole ollut kummoinen. Tällä hetkellä löytyy kotoa sellainen vähän erikoisempi kasvi kuin salaki (eräs palmulaji, hedelmät aika vaikeasti saatavia), annona (tai cherimoya) ja habanero (ei varsinaisesti hedelmä, mutta kai se voidaan jotenkin laskea).

      Kokeiltua on tullut monenlaisia hedelmiä - mangoa, papaijaa, kiiviä, litsiä, passiohedelmää sun muuta. Kokemukseni mukaan esimerkiksi litsi itää hyvin ja nopeasti jos siemenet ovat tuoreita, mutta kasvina litsi on vaikea hoidettava ja omat yritykseni ovat kuolleet melko nuorina.

      Mangoa olen yrittänyt muutaman kerran, mutta vain kerran olen saanut itämään. En tiedä missä vika, mutta olettaisin että hedelmät eivät ehkä ole olleet aivan kypsiä (tai sitten mangon itävyys ei ole paras mahdollinen). Kyseinen kasvi oli kyllä oikein kaunis niin kauan kuin eli, mutta sekin kuoli aika nuorena.

      Passiohedelmää kasvatin nuorempana kotona kun vielä asuin vanhempien luona. Passiohedelmässä on se hankaluus että siitä tulee nopeasti valtava köynnos jos se viihtyy. Omillani asuessani en ole pahemmin kokeillut (aika pieni kämppä eikä pahemmin tilaa moiselle). Myös kiivistä tulee aika iso köynnös.

      Salaki on aika mielenkiintoinen tuttavuus. Kyseessä on siis eräs palmulaji jonka hedelmiä saattaa löytyä satunnaisesti isompien liikkeiden hedelmätiskeiltä. Itse löysin omani Oulun Stockmannin hedelmätiskiltä muistaakseni joskus joulun aikoihin. Hedelmä on suunnilleen kananmunan kokoinen, aika lailla viikunan muotoinen ja siinä on melko helposti irtoava kalannahkaa muistuttava tumma kuori. Kuoren alla on vaalea hedelmäliha jossa on (muistaakseni) kolme suurta kovaa siementä. Koska kyseessä on palmulaji kestää itäminen kauan (itselläni taisi mennä useampi kuukausi), mutta kasvun vauhtiin päästyään salaki kasvaa melko nopeasti. Mielestäni tuo on jo melko pienenä (kunhan sentään tulee vähän palmumaisuutta) varsin tyylikäs kasvi, joskin sen piikkisyys on vähän ikävämpi juttu. Salakin lehtiruodeissa on tiheässä teräviä piikkejä ja lehden reunat ovat myös aika terävät joten sen käsittelyssä saa olla varuillaan.

      Toinen itse kasvattamani hedelmäkasvi joka on menestynyt on annona/cherimoya/kermaomena (sitä taidetaan kutsua aika monella nimellä). Kyseistä hedelmää löytyy kokemukseni mukaan nykyään aika hyvin kaupoista (ainakin vähän suuremmista kaupoista), joskin se saattaa olla jossain määrin sesonkihedelmä. Hedelmä on siinä appelsiinin kokoinen likaisenvihreä hedelmä, jonka pinnassa oleva suomukuviointi saa sen muistuttamaan etäisesti suurta käpyä. Hedelmän sisällä on vaalea malto jossa on runsaasti ruskeita, suunnilleen pienen kirsikan kokoisia siemeniä. Kasvissa itsessään on kirkkaanvihreät herttamaiset lehdet ja karhea harmahtavanruskea kuori.

      • Milla

        Hei! Minä pistin monta viikkoa sitten passionin siemeniä multaan ja nyt sieltä pilkottaa vihreetä yhestä kohtaa. Aiemmin kerrottiin että siitä voi kasvaa kunnon köynnös niin miten tästä eteenpäin kunhan kasvaa enemmän että siirrän ruukkuun ja minkä kokoiseen? Haluaisin tosiaan siitä köynnöksen!!!!


    • useita

      Tänään aamulla koin yllätyksen jääkaappiin kurkistaessani.
      Olen laittanut sinne kosteaan multaan viime heinäkuussa makean kirsikan siemeniä ja nyt yksi parisenttinen halju tulokas tervehtii minua. Nopeasti vein hänet "huputettuna" ikkunalaudalle.
      Katsotaan mitä hänestä kasvaa, saadaanko jopa eteläosan talvenkestävä kun karaistaan vai voidaanko hänestä varttamalla saada kirsikoita tuottava.

      • h3d3lmä

        Wau!
        Kuulostaa hienolta. Ei tullut uskon puute missään vaiheessa? Itse ostin taas passionin ja toivon, että tällä kertaa siemenet itävät. Mangonkin perään haikailen...


      • useita
        h3d3lmä kirjoitti:

        Wau!
        Kuulostaa hienolta. Ei tullut uskon puute missään vaiheessa? Itse ostin taas passionin ja toivon, että tällä kertaa siemenet itävät. Mangonkin perään haikailen...

        Passionit ovat mielestäni idiottivarmat (kuivahtaneet siemenet voit kylvää heti), mutta tuo lämpö auttaa idätyksessä ja sitten päälle myös jotakin, ettei kosteus niin haihtuisi.
        Omat idätysprojektini ovat matalalla pikkupöydällä patterin vieressä (kiinni patterissa), joka nyt ilmojen kylmyydestä johtuen porottaa kuumuutta ja on vielä parempi.


      • Nimetön
        useita kirjoitti:

        Passionit ovat mielestäni idiottivarmat (kuivahtaneet siemenet voit kylvää heti), mutta tuo lämpö auttaa idätyksessä ja sitten päälle myös jotakin, ettei kosteus niin haihtuisi.
        Omat idätysprojektini ovat matalalla pikkupöydällä patterin vieressä (kiinni patterissa), joka nyt ilmojen kylmyydestä johtuen porottaa kuumuutta ja on vielä parempi.

        Hei onko kukaan kokeillut Bataattia purkissa. Minä laitoin viime viikolla kun luin jostain että siitä kasvaisi mahtava köynnös...onko perää?


      • Jepulis
        Nimetön kirjoitti:

        Hei onko kukaan kokeillut Bataattia purkissa. Minä laitoin viime viikolla kun luin jostain että siitä kasvaisi mahtava köynnös...onko perää?

        Joo. Olen kokeillut kasvattamista. Siitä tuli ihan hauskannäköinen kasvi. Se tykkäsi olla kasvihuoneessa.


    • Milla3

      Itsekkin pistin juuri tänään multaan granaattiomenan, pistaasipähkinän ja papaijansiemeniä...nyt sitten odotellaan tapahtuuko mitään. Onko pakko antaa kiivinsiemenille kylmäkäsittely?Onko kellään kokemusta? Lähteekö kuivatusta viikunasta siis mitä myydään kaupoissa pusseissa kasvamaan kun joku kertoi että leikkaat vaan palasiksi ja multaan...oliko höpöpuhetta!

      • kotilo-kaktusfani

        totta eihän se leikattuna lähde.Koittaisitte sitruksia ne itävät valtavan helposti.Minulla ne ovat itäneet kaikki eivätkä tarvitse mitään lylmäkäsittelyä.


      • h3d3lmä

        Kuivatuista viikunoista en tiedä, mutta tuoreista sain kasvatettua hienoja taimia. Ovat nykyään melko isoja ja vieläpä helppohoitoisia. Mistä muuten hankit pistaasipähkinät?
        Mistähän saisi kaardemumman siemeniä? Tietoa?


      • useita

        kiwi ei tarvitse kylmäkäsittelyä; itää n. viikossa.


      • Kardemummaa
        h3d3lmä kirjoitti:

        Kuivatuista viikunoista en tiedä, mutta tuoreista sain kasvatettua hienoja taimia. Ovat nykyään melko isoja ja vieläpä helppohoitoisia. Mistä muuten hankit pistaasipähkinät?
        Mistähän saisi kaardemumman siemeniä? Tietoa?

        myydään täällä ainakin punnitse & säästä nimisessä kaupassa. ehkäpä jostain intialaisista tms. kaupoistakin löytyy. en tiedä itävätkö ne mutta ovat ainakin kokonaisia siemeniä.


      • Eppu

        Mä laitoin eilen kasvamaan appelsiinia ja sitruunaa, tänään hunajamelonia sekä kiwiä. Viime viikolla pistin bataattia multaan kun joku kehu kasvatteensa siitä köynnöksen joten pitäähän sekin kokeilla.
        Kokemuksia...onko?


      • Eppu
        Eppu kirjoitti:

        Mä laitoin eilen kasvamaan appelsiinia ja sitruunaa, tänään hunajamelonia sekä kiwiä. Viime viikolla pistin bataattia multaan kun joku kehu kasvatteensa siitä köynnöksen joten pitäähän sekin kokeilla.
        Kokemuksia...onko?

        Aivan mahtava juttu...hunajamelonit pilkistää mullan alta aikaa siihen meni 3 vrk.


      • Sinivuokko
        Eppu kirjoitti:

        Aivan mahtava juttu...hunajamelonit pilkistää mullan alta aikaa siihen meni 3 vrk.

        Sitrushedelmät ovat mulla itäneet tosi hyvin n. kuukauden sisällä. Kokeilin viime kesänä hunajamelonia, mutta laitoin pois ku tuli talvi. Ei ois ehtiny tehdä satoa. Oon kuullu että ne voi tehdä täällä satoa, joten kannattaa kokeilla ja mieluusti jo ajoissa keväällä.


      • Sinivuokko

        Minulla oli viime kesänä kiivejä useampikin. Niillä oli isot kämmenenkokoiset lehdet, ja ois tullut isommatkin, jollei kasvipunkit ois tuhonnu niitä......No olen laittanut taas uusia kiivejä kaupan hedelmien siemenistä ja ne on itänyt ihan patterilla valoisalla paikalla viikossa. ( patteri ei ollut täysillä ,mutta lämmin) Kokeilkää ihmeessä. Siemenet ei tarvii kylmäkäsittelyä vaan ripottele vaan mullan pintaan, muovikelmu päälle ja lämpöseen paikkaan.Kiivi on nopeakasvuinen ;)


      • Bernie S
        Sinivuokko kirjoitti:

        Minulla oli viime kesänä kiivejä useampikin. Niillä oli isot kämmenenkokoiset lehdet, ja ois tullut isommatkin, jollei kasvipunkit ois tuhonnu niitä......No olen laittanut taas uusia kiivejä kaupan hedelmien siemenistä ja ne on itänyt ihan patterilla valoisalla paikalla viikossa. ( patteri ei ollut täysillä ,mutta lämmin) Kokeilkää ihmeessä. Siemenet ei tarvii kylmäkäsittelyä vaan ripottele vaan mullan pintaan, muovikelmu päälle ja lämpöseen paikkaan.Kiivi on nopeakasvuinen ;)

        ... kissan pissalta noin 24C asteessa, joten en suosittele herkkä nenäisille.Papaija itää melko hyvin, mutta kuolee helposti myös pian.


      • Milla3
        Sinivuokko kirjoitti:

        Sitrushedelmät ovat mulla itäneet tosi hyvin n. kuukauden sisällä. Kokeilin viime kesänä hunajamelonia, mutta laitoin pois ku tuli talvi. Ei ois ehtiny tehdä satoa. Oon kuullu että ne voi tehdä täällä satoa, joten kannattaa kokeilla ja mieluusti jo ajoissa keväällä.

        Nyt mulla on päällä granaattiomena, hunajameloni ja papaija...millaisia kasveja näistä tulee?


      • kotilo-kaktusfani
        Bernie S kirjoitti:

        ... kissan pissalta noin 24C asteessa, joten en suosittele herkkä nenäisille.Papaija itää melko hyvin, mutta kuolee helposti myös pian.

        Tekevät suomessa satoa.Olen nähnyt hienoja kuvia sisällä kasvavista sitruunapuista joista tuli satoa.


      • Sinivuokko
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Tekevät suomessa satoa.Olen nähnyt hienoja kuvia sisällä kasvavista sitruunapuista joista tuli satoa.

        Hunajamelonista tulee melko samanlainen alku, kuin esim. vesimelonista. Kokemukseni mukaan se itää nopeasti 3 viikon sisällä. Viime keskikesällä laitoin sellaisen siemeniä multaan ja itivät kaikki, mutteivat ehtineet tehdä satoa. Mutta jos ne laitetaan näin aikaisin, ne saattavat ehkä tehdäkin melonin.

        Sitruksiakin kannattaa kokeilla, sillä niiden itävyys on hyvä. Oma sitruunani oli n.2 vuotiaana yli metrin pitkä. ;)


      • puuparturi
        Sinivuokko kirjoitti:

        Hunajamelonista tulee melko samanlainen alku, kuin esim. vesimelonista. Kokemukseni mukaan se itää nopeasti 3 viikon sisällä. Viime keskikesällä laitoin sellaisen siemeniä multaan ja itivät kaikki, mutteivat ehtineet tehdä satoa. Mutta jos ne laitetaan näin aikaisin, ne saattavat ehkä tehdäkin melonin.

        Sitruksiakin kannattaa kokeilla, sillä niiden itävyys on hyvä. Oma sitruunani oli n.2 vuotiaana yli metrin pitkä. ;)

        Saaristossa on ainakin kaksi tilaa, jotka viljelevät myyntiin vesimelonia. Niistä saa ihan hyviä ja isojakin. Vaatii samantapaiset keinot, kuin avomaankurkutkin.

        Nythän näkyy jo oliivipuun taimiakin myynnissä, joten siemenestä senkin saisi kasvamaan. Paprikatahnatäytteisiä olisi kiva popsia puusta ; )


      • h3d3lmä
        Milla3 kirjoitti:

        Nyt mulla on päällä granaattiomena, hunajameloni ja papaija...millaisia kasveja näistä tulee?

        Mulla on muutama granaattiomppu. Ovat tällä hetkellä pitkälti yli metriä korkeita. En ole raaskinut leikata niitä, joten näyttävät vähän säälittäviltä. Lehdet ovat pienet, pitkulaiset ja iloisen vihreät. Runko on tällä hetkellä sormen paksuinen ja vaalean ruskea. Oksat ovat piiiitkät ja hosottavat minne sattuu. Helppohoitoisia ovat tähän mennessä olleet.


      • iivari
        Kardemummaa kirjoitti:

        myydään täällä ainakin punnitse & säästä nimisessä kaupassa. ehkäpä jostain intialaisista tms. kaupoistakin löytyy. en tiedä itävätkö ne mutta ovat ainakin kokonaisia siemeniä.

        Niin, löytyyköhän tuota Oulun kaupasta.Pitänee käydä tsekkaamassa


      • ano

        Moi, olen vuoden myöhässä, mutta kokeilin ite paahdettua kastanjaa, eli viikunaa. Tein silleeen että leikkasin kaikki kolme auki, kovia oli yks muut pehmeitä, kovasta lähti märän paperin sisällä itämään pikku pikkupää jo samana yönä, en ollu uskoo silmiäni, mutta täytyy vaan. Heitin sen kanssa multaan niin kattelen jos sielt jotain lähtee kasvamaan. ^^


    • S23

      Löytyy:

      Karambola = Ehdottomasti vihaa suoraa (kevät)aurinkoa eli kannattaa laittaa vähintään puolivarjoon, liikaa ei kannata kastella, vain kun multa on kuivahtanut. Tosi kaunis kasvutapa, levittää lehtivanat joka suuntaan eli ei tule mitään "tikkua". Iltaisin laittaa lehdet suppuun - ei siis johdu siitä että olisi nuupahtanut ja veden tarpeessa.

      Klementiinit = Ilmeisesti tykkäävät kovastakin auringonpaahteesta. Ovat eteläikkunalla ja yhtäkkiä innostuneet kasvamaan. Ei ehkä kannata laittaa isoon ruukkuun heti kuten mä jos haluaa nopeasti kasvavan - sain täältä viisaan neuvon että koska ovat puita kasvattavat ensin juurta reippaasti ennen kuin alkavat lehtiä kasvattamaan.

      Mango = Pitää auringosta ainakin näillä näkymin. Idättäminen on vähän konstikasta. Ruskea ohut kuori kannattaa poistaa siemenen ympäriltä, sitten pari päivää liottaa mukissa ja laittaa multiin. Mieluummin kantsii tehdä niin että kastelee kunnolla, antaa mullan kuivahtaa ja kastelee taas. Ei siis niin, että multa ois koko ajan kosteaa koska siinä piilee vaara että siemen mätänee.

      Avokado = Tässä kasvi joka tykkää vedestä. Tämä aika on hyvä idättää, koska tod. näköisyys on nyt suurempi että et saa vaan pitkää tikkua jonka päässä on lehdet vaan kasvi alkaa puskea lehteä jo alempaa. Alaspäin kapeneva vesilasi tai maljakko on hyvä idätysväline. Vettä siihen asti, että siemen on vähän vedessä. Kun itää, voi laittaa multiin.

      Papaija tai passionhedelmä = Mulla on nyt jompaa kumpaa tai molempia ja pitävät kovasti auringosta. Taimet niin pieniä ettei noista vielä tiiä.

    • Cyberion

      Appelsiinia voi kokeilla. Itäminen tosin kestää muutamia viikkoja. Appelsiini on hyvin hidaskasvuinen mutta kyllä sen kukkimaan saa melko helposti (pienet valkeat kukat).

      Paprika varmaan eräs suosituimmista. Nyt jos koskaan on aika laittaa siemenet multaan niin tuolla heinä-elokuussa on tarjolla hedelmää. Paprika viihtyy puolivarjoisessa paikassa ja vaatii riittävästi kosteutta, jotta se innostuu tekemään satoa. Jaksaa tuottaa hedelmiä useammankin vuoden.

    • litsitypy

      Kannattaa hakea kirjastosta sellainen kirja kuin Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu (tai jotain sinnepäin, en muista kenen kirjoittama).
      Siinä on erinomaisen hauskasti kirjoitettuja kasvatusohjeita vaikka mille.

      • litsitypy

        Kranaattiomppujen kasvattaja olikin suositellut sitä aiemminkin, kirjoittaja oli siis Richard W. Langer.


    • miia 23

      mä täs ostin negtariinia ,ajattelin et onko kellään kokemusta sen kasvatuksesta onnistuuko se ja miten tämä hoito alotetaan ,pistetänkö se siemen...jne.....vastatkaa pian t.miia

    • Durian Vaan

      Hei,

      Vähän myöhässä juu mutta siskoni kävi Singaporessa ja toi minulle Durianin siemeniä, nyt ne on itänyt ja 2-3 cm pituisia, eli jos joku haluaa tietää miten niitä idätetään, niin se tapahtuu näin: Ensin ne pitää laittaa multaan niin että pää näkyy.
      Sitten niitä pitää kostuttaa joka päivä hieman pinnalta, ja 1-3 viikossa ne jo itää ja siinä kasvaa...

    • Aloittelija1

      Hei! Kysyisin vielä niistä nektariinin siemenistä, että pitikö ne kuivattaa ennen kuin laitetaan jääkaappiin?

      • Pienpuutarhuri

        Hei,

        Minä olen tehnyt 3 testiä aiemmin, mutta puihin meni.

        Muutama päivä sitten avasin sen kova kuoren ja irrotin sisältä siemenen. Kastelin hellästi sormella sen siemenen ja pistin sen pieneen muoviastiaan ja laitoin sen jääkaappiin. Heti seuraavana päivänä huomasin, että se siemen oli turvonnut ja annoin olla ihan rauhassa vielä. Kerran viikossa sipaisen sormella vettä siihen siemeneen ja sää nähdä lähteekö itämään.

        En kuivttanut mitenkään, sillä tuore siemen itää nopeammin.


    • Aloittelija1

      Kiitos vinkistä, taidankin heti kokeilla.

      • Pienputarhuri

        Se muoviastia on ihan kokonaan auki.

        Vielä on se siemen turvoksissa ihan siten, että se ruskea kuori repesi. Vielä pitää odotella ilmeisesti muutama viikko.

        Multaa en siihen lattanut.


    • nektariiniluumu

      Eilen söin nektariinia ja sen sisällä oli sellanen saksanpähkinän näkönen juttu. mietin et saisko sen kasvamaan ja luin netistä että se pitää halkasta ja sen sisällä on se oikea mantelin näkönen siemen. Siellä luki että se siemen pitää laittaa kostean talouspaperin väliin ja taittaa koko paketin päälle kelmua. sitten se aurinkoiselle ikkunalaudalle ja kun juuret alkaa kasvaa niin siirretään purkkiin. Niin tein ja nyt se on siellä ikkunalaudalla. Ja äsken söin tuoreita luumuja ni niidenkin kivistä haluaisin kasvattaa puun. Pitääks ne halkasta ja tarviiko kylmäkäsittelyn ja halkastaanko kylmäkäsittelyn jälkeen vai ennen ja koska laitetaan multaan ja millasta multaa kylmäkäsittelyyn?
      Vastauksia nopeesti! ;)

    • Kookosmonsteri

      Olen kasvattanut itse jo puutarhan hedelmien siemenistä. Kaupan hedelmistä on helppo kasvattaa, kunhan on kärsivällinen.

    • Anonyymi

      Kun saisikin vielä niitä, kunnon multaisia bataatteja, joista voisi kasvattaa kasvin. Eivät maistu bataatit enää ravinnerikkailta, kun ne on pesty ja käsitelty jotenkin, ennen myyntiin tuontia.

    • Anonyymi

      Tarkennetaan vielä, että kunnon multaisia, tummia bataatteja toivotaan, joissa juuret tallella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1723
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      197
      790
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe