Aivastelut?

Aivasteleva rottaneiti

Meillä on ollut nyt reilu kaksi viikkoa kolme rottaneitiä ja nyt niistä nuorimmainen (n.2 kk) on ruvennut aivastelemaan aika paljon.Nenäeritettä ei isommin tunnu olevan (jos sitä edes kovin paljon noin pienestä eläimestä voi edes tulla).Me käytämme purua kuivikkeena ja olemme nyt miettineet sen vaihtoa esim.puupelletteihin mutta ovatko ne hyviä rotille? Vaihtoehtona sille että pikku neiti ei sietäisi purua...
Vai voisiko kyseessä olla flunssa?
Tai jotain vakavampaa?
Mistä tietää onko rotalla kuumetta?
Neiti näyttää kyllä jonkun verran syövän ja jaloittelee myös mutta ei yhtä innokkaasti kuin ennen.
Voiko huonepöly olla vaivan syy?
Olemme olleet flunssassa ja siivous on jäänyt vähälle.
Onko pelkkä aivastelu syy viedä rotta lääkäriin?
Asiallista apua odotellen.

8

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • differet89

      Itselläni on 2 rottatyttöä.
      Toinen on reilun vuoden ja toinen hieman alle.
      vanhempi rotta on koko ikänsä aivastellut, eikä ole sen elämää haitannut.
      Käytän häkin pohjalla joko kutterinpurua tai mörttiröpöä.
      Kutterinpuru on ulkonäöltään aivan samaa kuin tavallinen puru, mutta ei pölyä, eikä aiheuta allergiaa.(Ainakin Talous markassa myydään.)
      Mörttiröpö taas on haapahaketta, joka on suuri jakoisempaa, eikä sitä voi kutsua puruksi.
      Saatavana lemmikkikaupoista.
      Puupellettejä en ole kokeillut, mutta voi olla, että sekin on hyvä vaihtoehto. Kannattaa kysellä pieneläinliikkeistä.
      Kysessä voi olla myös flunssa. Onko häkki lattiatasolla? Pidä häkki aina jonkun päydän tms. päällä, näin pienet eivät saa vetoa ja muutenkin on kivempi katsella ihmisten touhuja vähän korkeammalta. Seuraa rottasi vointia jonkun aikaa kuivikkeiden vaihdon jälkeen.
      jos rottasi lakkaa syömästä, laihtuu, näyttää apaattiselta, kyyhöttää paikoillaan ja silmät näyttävät sameilta ja innottomilta on syytä viedä rotta lääkäriin. Kauaa ei saa sairasta rottaa pitää ilman hoitoa.
      En usko huoneplyn olevan syynä. Ovathan villirotatkin vaikka millaisissa lika- ja pölypaikoissa eläneet kautta aikojen ilman ongelmia. ei huonepölyallergia silti pois suljettu ole. Siivotkaa ensimmäiseksi huone, jossa rottasi asustavat.
      kehotan siis tarkkailemaan lemmikkiäsi jonkun aikaa ja tekemään muutoksia. Jos asiat menevät huonompaan suuntaan soita eläilääkärille.

    • Puupelletti hajoaa helposti puruksi (josta on tehty) ja saattaa ärsyttää rottien hengitysteitä. Kokeilin joskus eikä ollut omilleni hyvä vaihtoehto.

      Muita vaihtoehtoja ovat haapahake Mörtti Röpö ja kankaat. Mörtsä ei pölyä yhtä paljon kuin purut (purujen laatu on hyvin vaihtelevaa), täällä 100 litran säkki maksaa 28 euroa. Kankaita saa puoli-ilmaiseksi kirppareilta ja kunhan vaihtaa usein (joka toinen päivä ainakin), ovat hyvä vaihtoehto allergisille rotille. Ne teettävät tosin paljon työtä, joka tykkää pyykinpesusta, käyttää rotillaan kankaita...

      Jos aivastelu jatkuu/oireet pahenevat -> rotta eläinlääkäriin. Rotilta on käytännössä mahdotonta mitata kuumetta niin, että saisi luotettavan lukeman, koska jo mittaustapahtuma stressaa rottia saaden ruumiinlämmön hieman nousemaan. Toisaalta jos ruokahalussa tapahtuu muutoksia (siis vähenee) ja/tai rotta ei jaloittele yhtä innokkaasti kuin aiemmin, veisin sen jo kiireesti lääkäriin!

    • suski87

      Rotilla tosiaan suositellaan käytettäväksi jotain muuta kuiviketta kuin purua, sillä niiden hengitystiet ovat varsin herkät. Suurimmalla osalla harrastajissa tuntuu olevan käytössään haapahake (mörtti), puupelletti, toa-lätt (paperipohjainen kissanhiekka) tai mörtin ja toa-lättin sekoitus. Itse käytän tällähetkellä turvetta (ei pölyä ollessaan hieman kosteaa), aiemmin oli käytössä mörtti-röpö.

      Kannattaa tosiaan ensin varmistaa että häkki on vedottomassa paikassa ja vaihtaa kuivike. Vitamiinikuurikin voisi olla paikallaan. Ellei oireet mene sillä piakkoin ohi, kannattaa rotta viedä eläinlääkäriin. Rotta on sen verran nuori että kyseessä tuskin on myco, joka on rotilla ikävän yleinen hengitystieongelmien aiheuttaja http://koti.mbnet.fi/mustafs/mycoplasma.html

      • minimei ei jaksa kirjautua

        Soitin eläinlääkärille samantyyppisestä asiasta, tosin minä käytän mörttiröpöä ja häkki ei ole vetoisessa paikassa jne.

        Eläinlääkäri sanoi että monilla rotille tulee muutossa vanhasta kodista uuteen stressiä ja rupevat sen takia vähän sairastelemaan.

        Suosittelisin kokeilemaan samaa tekniikkaa kuin minä, eli annat olla rottien rauhassa, puhelet vaan iltaisin niiden ollessa vilkaimmillaan.
        Älä laita kättä häkkiin turhaan.


      • Aivasteleva rottaneiti
        minimei ei jaksa kirjautua kirjoitti:

        Soitin eläinlääkärille samantyyppisestä asiasta, tosin minä käytän mörttiröpöä ja häkki ei ole vetoisessa paikassa jne.

        Eläinlääkäri sanoi että monilla rotille tulee muutossa vanhasta kodista uuteen stressiä ja rupevat sen takia vähän sairastelemaan.

        Suosittelisin kokeilemaan samaa tekniikkaa kuin minä, eli annat olla rottien rauhassa, puhelet vaan iltaisin niiden ollessa vilkaimmillaan.
        Älä laita kättä häkkiin turhaan.

        Kiitos vinkeistänne ne tulivat tarpeeseen.


    • atsiih1

      Mulle tuli viime viikolla kaksi pientä rottaa. Eivät ole vetoisassa paikassa ja silti alkoivat heti aivastelemaan. Pohjapuru on mörtti-röpöä ja häkkiäkin olen siivonnut. Kauankohan kannattaa seurata tilannetta ennen eläinlääkärille kiikuttelua? Rotat ovat muuten hyväkuntoisen olosia, mutta ihmetyttää tuo aivastelu.

      • Aivasteleeko ne koko ajan, vai vain kun touhuavat jotain? Rotat saattavat aivastella myöskin kun touhuavat, innostuvat tai saavat hepulin. Hepuli kohtauksen aikana useinkin pomppujen lomassa =)


    • Taruuu

      Minä itse käytän häkin pohjalla eurokankaasta ostettua fleece kangasta kannattaa kokeilla että helpottaako yskiminen😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe