Miten lumilautaillaan?

MOU

Eli. Olen alottanut lumilautailun tänä vuonna ja kyllä mä mäet alas pääsen, ei siin mitää. Mutta. En osaa laittaa painoo oikein etukantille että kääntyisin hyvin. Osaan kääntyy vaan taakse päin ja sen takia mun lasku on sellasta jatkuvaa laskusuunnan vaihtelua. En tiiä ymmärrättekö mitä tarkoitan tai voitteko antaa jotain neuvoja mutta ne tulis todella tarpeen.

12

5149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonku verran laskenu

      aika vaikea neuvoa tälläi kirjottamalla... sinun kannattis varmaan mennä jonnekki tunnille tai pyytää jotaki kaveria opettaan. mut siis paino etu jalalla ja sit vaan vaihtelet painoa varpailta kantapäille ja takajalalla pittää "heittää" lautaa vähän niinkö poikittain:) eikö oo hieno selitys:) mut tosiaan kannattee kyllä mennä jonnekki tunneille! säästyy aikaa ja ne ossaa opettaa perusasiat...

    • MaijuK

      Etukantin käännös vaati itsellänikin enemmän opettelua kuin takakantin. Itselläni etukantin käännöksen onnistuminen vaati aluksi hieman enemmän vauhtia kuin takakantin käännöksen onnistuminen.

      Toistin myös aluksi jatkuvasti saman virheen etukantin käännöksessä: Jostain käsittämättömästä syystä tahdoin koko ajan vaihtaa painon takajalalle kesken etukantin käännöksen. Nenäni on siis tutustunut rinnelumeen lukemattomia kertoja...

      Etukantin kääntö vaatii mielestäni myös hieman enemmän takajalan ohjausta kuin takakantin kääntö, se menee jotenkin helpommin 'kuin itsestään' vaihtamalla paino kantapäille.

      Näin kesällä on tietenkin hieman hankala harjoitella =) mutta josko näistä vinkeistä olisi apua. Edellisen kirjoittajan kehotus mennä tunnille on kyllä ehdottomasti kannatettava ajatus, jos yhden tunnin opetuksella asiantunteva opettaja saa korjattua paljon virheitä ja opastettua eteenpäin. Taatusti hintansa väärti.

      • Aku man

        Niin, siis miten lumilautaillaa? Tilanne on meikällä nyt se, että aloitan tänä talvena lumilautailemaan ja oon ostanu jo laudankin, mutta pikkusen jännittää kun en tiedä, että millä lailla tuun mäet alas. Luin kyllä noita teidän selityksiä tosta, mutta haluaisin kuulla semmoisen pienen yhteen vedon kyseisestä aiheesta (lumilautailun tekniikasta).


      • Lautamaikka
        Aku man kirjoitti:

        Niin, siis miten lumilautaillaa? Tilanne on meikällä nyt se, että aloitan tänä talvena lumilautailemaan ja oon ostanu jo laudankin, mutta pikkusen jännittää kun en tiedä, että millä lailla tuun mäet alas. Luin kyllä noita teidän selityksiä tosta, mutta haluaisin kuulla semmoisen pienen yhteen vedon kyseisestä aiheesta (lumilautailun tekniikasta).

        Suosittelisin ottamaan tunnin paikallisesta hiiihtokoulusta, josta löytyy koulutettu opettaja. Vaikka se hinta tuntuu korkealta, tulette varmasti saamaan paljon vinkkejä lautailuun ja pääsette entistä paremmin nauttimaan tästä upeasta lajista.

        Lueskelin nuo aiemmat viestit ja niissä jokaisessa kerrotaan laudan kääntäminen väärin. Lumilautailu perustuu hyvään peruslaskuasentoon eli polvet koukussa ja erillään toisistaan, paino tasaisesti molemmilla jaloilla, hartiat ja lantio sekä kädet laudan suuntaisena, katse menosuuntaan, selkä suorassa eli ryhdikäs asento. Jos osaa seisoa rennosti laudan päälle eikä jäykkänä kuin rautakanki, on helpompi hallita alussa lautaa.

        Kääntäminen mahdollisimman yksinkertaisesti: Tarkoitus on siirtää riittävästi painoa ylärinteen suuntaan, jolloin laudan sivuleikkaavuus hoitaa kääntämisen. Lauta ei ole sivuiltaan suora.

        Takakantin käännös: Hyvä peruslaskuasento. Käännöksen alussa voi pitää hieman enemmän painoa etujalalla, jolloin laudan kärki kääntyy helpommin alarinteeseen. Kääntyessä paino on molemmilla jaloilla. Nojataan molemmilla jaloilla siteiden takatukiin ja painetaan takapuolta ylärinteeseen. Katse menosuunnassa ja kädet rentoina sivuilla eli käännöksessä ei tarvita huitoa/riuhtoa käsillä.

        Etukantin käännös: Taas hyvä peruslaskuasento. Alamäkeen kääntymistä helpottaa painon siirtäminen kevyesti etujalalle ja etumaisen olkapään yli kurkkaaminen. Kun halutaan kääntää selkä alamäkeen päin, painetaan polvia ja lantiota ylärinteeseen. Kun asento on oikea ja liikkeet laudan päällä oikeaoppiset, lauta kääntyy poikittain. Täytyy vain malttaa odottaa loivassa rinteessä hitaalla vauhdilla, että lauta kääntyy.

        Siinä sellainen raakaversio käännösten harjoitteluun. Ammattitaitoisen opettajan avulla homma helpottuu entisestään ja tekniikan ollessa oikea pystyy laskija kehittymään omatoimisesti eteenpäin muuten se kehitys helposti tyssää siihen. Myös välineet ja siteiden säädöt ovat erittäin tärkeät.

        Kokeilemisen arvoinen juttu


      • Aku man
        Lautamaikka kirjoitti:

        Suosittelisin ottamaan tunnin paikallisesta hiiihtokoulusta, josta löytyy koulutettu opettaja. Vaikka se hinta tuntuu korkealta, tulette varmasti saamaan paljon vinkkejä lautailuun ja pääsette entistä paremmin nauttimaan tästä upeasta lajista.

        Lueskelin nuo aiemmat viestit ja niissä jokaisessa kerrotaan laudan kääntäminen väärin. Lumilautailu perustuu hyvään peruslaskuasentoon eli polvet koukussa ja erillään toisistaan, paino tasaisesti molemmilla jaloilla, hartiat ja lantio sekä kädet laudan suuntaisena, katse menosuuntaan, selkä suorassa eli ryhdikäs asento. Jos osaa seisoa rennosti laudan päälle eikä jäykkänä kuin rautakanki, on helpompi hallita alussa lautaa.

        Kääntäminen mahdollisimman yksinkertaisesti: Tarkoitus on siirtää riittävästi painoa ylärinteen suuntaan, jolloin laudan sivuleikkaavuus hoitaa kääntämisen. Lauta ei ole sivuiltaan suora.

        Takakantin käännös: Hyvä peruslaskuasento. Käännöksen alussa voi pitää hieman enemmän painoa etujalalla, jolloin laudan kärki kääntyy helpommin alarinteeseen. Kääntyessä paino on molemmilla jaloilla. Nojataan molemmilla jaloilla siteiden takatukiin ja painetaan takapuolta ylärinteeseen. Katse menosuunnassa ja kädet rentoina sivuilla eli käännöksessä ei tarvita huitoa/riuhtoa käsillä.

        Etukantin käännös: Taas hyvä peruslaskuasento. Alamäkeen kääntymistä helpottaa painon siirtäminen kevyesti etujalalle ja etumaisen olkapään yli kurkkaaminen. Kun halutaan kääntää selkä alamäkeen päin, painetaan polvia ja lantiota ylärinteeseen. Kun asento on oikea ja liikkeet laudan päällä oikeaoppiset, lauta kääntyy poikittain. Täytyy vain malttaa odottaa loivassa rinteessä hitaalla vauhdilla, että lauta kääntyy.

        Siinä sellainen raakaversio käännösten harjoitteluun. Ammattitaitoisen opettajan avulla homma helpottuu entisestään ja tekniikan ollessa oikea pystyy laskija kehittymään omatoimisesti eteenpäin muuten se kehitys helposti tyssää siihen. Myös välineet ja siteiden säädöt ovat erittäin tärkeät.

        Kokeilemisen arvoinen juttu

        Kiitos! En malta odottaa päästä rinteeseen. :D


      • Lautamaikka
        Aku man kirjoitti:

        Kiitos! En malta odottaa päästä rinteeseen. :D

        Jos haluat nähdä käytännössä tuon minun edellisen pitkän selostuksen, käy ihmeessä kurkkaamassa seuraavasta osoitteesta sivun alalaidasta löytyvät videot. Ne antavat hyvän kuvan, mistä on kyse. http://www.vuokatti.fi/index.php?id=7_36_212&la=fi. Pitäisi aueta Vuokatin nettisivut ja Lajikoulujen kohdalta lumilautailu.

        Pidähän hauskaa rinteessä!!


      • Aku man
        Lautamaikka kirjoitti:

        Jos haluat nähdä käytännössä tuon minun edellisen pitkän selostuksen, käy ihmeessä kurkkaamassa seuraavasta osoitteesta sivun alalaidasta löytyvät videot. Ne antavat hyvän kuvan, mistä on kyse. http://www.vuokatti.fi/index.php?id=7_36_212&la=fi. Pitäisi aueta Vuokatin nettisivut ja Lajikoulujen kohdalta lumilautailu.

        Pidähän hauskaa rinteessä!!

        :DDDD


    • haluaalumilautailla

      alotan ehkä lumilautailun jos joku kertoo miten lautaillaan tai sit meen kouluun

    • sdasdgrytfhyte56fdkd

      KATO YLEMPÄÄ TANOPÄÄ!

    • sdasdgrytfhyte56fdkd

      Idiootteja maailma täynnä..

    • tyttö99

      Etukantille kääntyminen vaatii vaan enemmän rohkeutta, eikä pikku kaatumiset haittaa, se kuuluu asiaan. Ite oon lautaillu 2 vuotta ja oon 13v tyttö. Pakko sanoo et aika miesvaltasta tää laji vielä on, mutta kyllä niitä tyttöjäkin sinne huipulle alkaa nousta! :)

    • Anonyymi

      Lumilautailu on hauskaa kun osaa ja uskaltaa laskea ja ei muuta kuin käännöksiä opettelemaan!!!! Ei anneta koskaan periksi!!!! BUT YOU GOTTA FOCUS!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe