Hallitus muutti alkoholipolitiikkaa kiristämällä sääntöjä. Etiketteihin tulee varoitukset haitallisuudesta samaan tyyliin kuin tupakka-askeihinkin sekä alkoholin myynti saa alkaa vasta aamulla kello 9.00. Myös muita muutoksia on lisätty uuteen lakiin.
Lisää aiheesta Iltalehdessä
http://www.iltalehti.fi/2006/03/03/200603024189152_uu.shtml
Mielestäni alkoholin verotusta pitäisi kiristää reilusti eikä muuttaa myyntiaikoja ja laskea vastaavasti vaikka polttoaineveroa.
Alkoholipolitiika kiristyy
13
628
Vastaukset
- Gabriel
No Keput ja lestat on nyt niskan päällä, kyllä se helpottaa muutaman vuoden päästä.
- lupo-loco
mielestäni verotusta sais korottaa. Sehän tietäisi lisää rahaa valtiolle ja joillekin hyvää sivubisnestä. Kauppa ja merenkulku kannattaa, maanviljelys on onnenkauppaa ;o))
- ratkaisu...
molenpiin vero kysymyksiin
- ateisti20
kiristäminen on mielestäni turhaa, koska se saattaa hyvinkin johtaa pimeän viinan myynnin kasvuun.
Sen sijaan varoitustekstien lisääminen etiketteihin on järkevä ajatus. Alkoholi on väärinkäytettynä erittäin haitallinen aine, joka aiheuttaa valtavasti paitsi terveys- myös sosiaalisia kustannuksia. Suuri enemmistö ihmisistä toki käyttää alkoholia vain kohtuullisesti, jolloin haittoja ei ilmene lainkaan tai ainakin ne jäävät hyvin vähäisiksi. - krooniseen tautiin.
Jos lasket polttoaineveroa nousee se öljy silti ja tulee joka tapauksessa nousemaan.
Vaihtoehtona on, että _vähäkulutuksisille_ laitteille - kuten autot, kodinkoneet, .. - allennetaan reippaasti ellei peräti poisteta, verot.
Vaihtoeshtoisilla polttoaineilla alkaa olla kiire - niitä kehiin poistamalla niiltä verot.
Valtiovalta nukkuu? - holhouksen lisäämistä
Minua ei sinänstä haittaa jos en saa seitsemältä aamulla kaljaa kaupasta en ole sitä ennenkää siihen aikaan hankkinut.
Eikä haittaa varoitustekstit (saatan olla jopa niiden kannalla) eikä myöskään haittaa mainonnan rajoitukset.
Mutta se että rajoituksia tulee vituttaa ihan periaatteessa. Mitä enemmän holhotaan sitä huonompi juttu. Nyt jo yhteiskunnan taholta puututaan aivan liikaa kansalaisten elämään.
Samoin aukioloaikojen sääntely on syvältä. Tehkööt kauppaa silloin kun kauppa käy turha sitä on lailla säädellä. Ei kukaan kauppaa huvikseen aukipidä, jos kauppa ei käy kyllä markkinat sen asian hoitavat.
Sitäpaitsi mikä kukaan on mulle sanomaan milloin mä voin kaupassa käydä ja milloin mä voin ostaa kaljaa - no kyllähän sen poliitikot tietysti sanoo mutta millä oikeutuksella he, joita en edes äänestänyt (äänestin kyllä mutta en nyt ainakaan Hyssälää) voivat sanella miten mun pitää elämäni elää. - HOMOVITTUPERSESAATANA
Ei tunnu missään! Minä haen viinakset Virosta autolastillisen kerrallaan ja säästän sitä enemmän mitä kallimmpaa se täällä on.
Aivan sama miten meillä verotetaan...
Siunattu EU! - kohtuu kuluttaja
kun oli noita kuivia kuntia,lappiinkin kun meni piti olla tarkkana missä sitä ruokajuomaa myytiin.
armeijassa olin saatana sellaisessa kuivassa kunnassa ja ruokajuoman haku matkalle piti porhaltaa naapuri kuntaan.
onneksi nämä kiihko jeesustelijat eivät enää määräile kunnon kansalaisia. - Aslakki Ii
viinasta pityäs ottaa verot kokonaan pois, juopot jois ittensä hengiltä. Jos veroja nostetaan niin homma siirtyy taas pontikankeittäjille
- Kaksi kättä
Sitten kiristyy mun tahti yksikätisestä kaksikätiseen.
Kauhon kunnolla viinaa sisään, koska se on terveellistä.
Punaviiniä ainakin, koska se on TODISTETUSTI terveellistä.
Olen hyväntekijä, koska lisään verotuloja. Monet alkoholiin liittyvät ongelmat ovat vähentyneet. Salakuljetus ja salakauppa ovat lähes loppuneet. Liikenteessä ei ole yhtään enemmän juopuneita kuin ennen.
Ilmeisen tietoisesti haetaan uusia ongelmia. Myyntiajan rajoittamisella synnytetään kassoilla kärhämiä. Etikettitehtailu on lähinnä hupaisaa.
Maininnan rajoittaminen mm. nuorisolle suunnatuissa tapahtumissa ja julkisesti tuetuissa urheilutapahtumissa on jotenkin käsitettävää.
PS. Polttoaineen verottaminen on ainoa oikea tapa verottaa liikennettä. Se on suorassa suhteessa saastuttamiseen (mm. CO2).- ZinaZ
Aika käsittämätöntä holhousta tällainen. Alkoholinkäyttö on monelle suomalaiselle ongelma, mutta kuka ihan oikeasti uskoo, että tällaiset säädökset niitä ongelmakäyttäjiä pelastavat? Tiukkojen viinojen veron lasku oli ehkä typerintä, mitä alkoholipolitiikassa voitiin tehdä, ja nyt sitten yritetään sitä paikkailla.
Jos oluen hinta alkaa taas nousta, miten luulette ongelmakäyttäjien juomatapojen muuttuvan? Tuskin ainakaan juomista vähentävät, vaan siirtyvät lähikaupan mäyristä Alkon tarjontaan. Jos 0,7-litraisen viinapullon saa samaan hintaan kuin sixarin, kumpi useammin lähtee mukaan? Sama saattaa päteä myös satunnaiskäyttäjiin, eli metsään mennään niidenkin kohdalla.
Mainosrajoitukset ja varoitustekstit voi periaatteessa ymmärtää, samoin aamumyynnin myöhemmän aloittamisen, mutta mitähän vaikutusta niillä mahtaa olla? Ja onkohan Hyssälä nyt taas unohtanut ajattelukykynsä johonkikn?
- hassu
ylimenokausi tietty siinkin tulisi olemaan, mutta sitten kun tasapaino on saavutettu, niin tuski suomikuvaan kuuluisi nykyistä enempää ns: alkoholisteja, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.3510364- 425562
- 435093
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033881- 483528
- 133513
- 313006
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise742799- 442663
- 562563