variaattori veto

mikäs

mikäs variaattori "vetoinen" tarkoittaa.onx se joku hihna veto vai???

15

5746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      hihnavete

    • monni

      soon daffista volvo 343 seen siirreetty moottorikelkkahihnavaihteesto pitääs kulkoo yhtä lujjaa etehen ku taaksepäin,en tiärä onko kukaan kokeellu.

      • mutta järvien koko ei riittäny.
        170kmh. eteenpäi, (moottoritie)
        150kmh. taaksepäi, (järven jää) ei tarvinnu paljoo kääntää rattii yli 90kmh taaksepäi, ni ruvettii leikii karusellii.

        veikeitä laitteita noi "sukkanauhaautomaatit"


    • nykyaikaa

      Volvon "kuminauhaveto" on museokamaa. Nykyisissä variaattoreissa on metallilamelleista rakennettu hihna, joka välittää voimaa kartiopyöräparien välillä. Kun ensiöpuolen kartioita puristetaan lähemmäksi toisiaan ja toisiopuolen kartioiden väliä avataan, hihna uppoaan syvemmälle toisiopuolen pyörien väliin ja nousee ulommas ensiöpuolella -> välityssuhde muuttuu "pidemmäksi".

      Variaattori olisi hieno vaihteistoratkaisu portaattomuutensa ansiosta, mutta se on jäänyt harvinaiseksi. Aiemmin rajoitteena oli myös momentin kestävyys - variaattoreita oli vain pikkukinnereissä, mutta nykyään taitaa olla jo pari isollakin (oliko peräti kolmilitraisella?) koneella & variaattorilla varustettua autoa.

      Tämä variaattorijuttu paljastaa myös kotimaisen huumorilehden, Tekniikan Maailman, tason. Siellä uskotaan yhä, että köydellä voi työntää, koska variaattorin väitetään välittävän voimaa työnnön eikä vedon välityksellä. No, onhan siellä puristustakin, koska hihnaa puristetaan kartiopyörien välissä, mutta voima siirtyy akselilta toiselle hihnan vedon välityksellä...

      • monni

        onhan nuilla remmipiruilla ajettu jopa rallirossian.


      • olet itse

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.


      • TM:n satusetiä
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.


      • linkkiä
        TM:n satusetiä kirjoitti:

        En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.

        http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
        Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
        Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
        Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ää


      • ei kovin osuva nimitys
        linkkiä kirjoitti:

        http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
        Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
        Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
        Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ää

        No nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.

        Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.

        No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"

        http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htm


      • ratkaisu...
        ei kovin osuva nimitys kirjoitti:

        No nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.

        Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.

        No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"

        http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htm

        Hei tässä on toinenkin linkki tuohon vaihteistoon. http://www.insightcentral.net/encyclopedia/encvt.html
        Näyttäisi että tuota variaattoria ohjataan monimutkaisen elektroniikan avulla. Hihnan lamelleissa näyttäisi olevan jokaisessa tappi joka tukevoittaa hihnaa työntövaiheessa.
        Heippa.


      • monni
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        kyllä soon kumihihna siinä remmipiruvolvossa


      • Keijo
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
        Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
        Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
        Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
        V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!!


      • asia
        Keijo kirjoitti:

        Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
        Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
        Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
        Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
        V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!!

        Joku ostaa nissan micran ko. vaihteiston jossa käytetään tuota metalli lamellihihnaa.
        (en muista auton tyyppiä)
        öljyt ulos ja rälläköi kuoren auki niin että voi pyörittä ja katsoa.

        Mun mielestä tuo hihna toimii kyllä sekä vetävänä että "työntävänä"

        Jo tällainen hihna toimisi vain vetävänä, ei mitkään materiaalit kestäisi variaattorin lautasissa ja metallihihnassa, vaikka onkin öljykylvyssä.


    • no höhhön höö

      miksi se pitää olla joku kartio? miksei voi olla vaikka 2 tai 5 putkea mitkä pitää hihnaa ympyränä samalla tavalla ku pitäisit sormien välissä kumilankaa ja sitte ne menee sisään tai ulos

      • TM = Tunnettua Mutua

        Enpä tiedä autoissa muita ratkaisuja käytettävän - välitettävät voimat ovat aika suuria - mutta portaattoman vaihteiston voi rakentaan monella muullakin tapaa. Googlella löytyi jopa kokonaan portaattomille vaihteistoille pyhitetty webbisivusto

        http://cvt.com.sapo.pt/

        Sielläkin puhutaan vain ja ainoastaan hihnan jännityksestä. Missään muualla kuin TM:n höpinöissä en ole väitteeseen työntövoimasta törmännyt, joten kyseessä on pelkästään käännösvirhe, joka juontanee hihnan *puristamisesta* kartiopyörien välissä - sekä tietenkin toimituksen jääräpäisestä "me olemme aina oikeassa" -asenteesta.

        Ja löytyihän yksi esimerkki tehokkaassa autossa käytettävästä variaattorista:

        http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml

        Tavallisella automaatilla ei ole mitään jakoa tämän kanssa ja jääpä kepillä hämmennettäväkin niukasti toiseksi sekä kiihtyvyydessä että polttoaineenkulutuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe