variaattori veto

mikäs

mikäs variaattori "vetoinen" tarkoittaa.onx se joku hihna veto vai???

15

5470

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      hihnavete

    • monni

      soon daffista volvo 343 seen siirreetty moottorikelkkahihnavaihteesto pitääs kulkoo yhtä lujjaa etehen ku taaksepäin,en tiärä onko kukaan kokeellu.

      • mutta järvien koko ei riittäny.
        170kmh. eteenpäi, (moottoritie)
        150kmh. taaksepäi, (järven jää) ei tarvinnu paljoo kääntää rattii yli 90kmh taaksepäi, ni ruvettii leikii karusellii.

        veikeitä laitteita noi "sukkanauhaautomaatit"


    • nykyaikaa

      Volvon "kuminauhaveto" on museokamaa. Nykyisissä variaattoreissa on metallilamelleista rakennettu hihna, joka välittää voimaa kartiopyöräparien välillä. Kun ensiöpuolen kartioita puristetaan lähemmäksi toisiaan ja toisiopuolen kartioiden väliä avataan, hihna uppoaan syvemmälle toisiopuolen pyörien väliin ja nousee ulommas ensiöpuolella -> välityssuhde muuttuu "pidemmäksi".

      Variaattori olisi hieno vaihteistoratkaisu portaattomuutensa ansiosta, mutta se on jäänyt harvinaiseksi. Aiemmin rajoitteena oli myös momentin kestävyys - variaattoreita oli vain pikkukinnereissä, mutta nykyään taitaa olla jo pari isollakin (oliko peräti kolmilitraisella?) koneella & variaattorilla varustettua autoa.

      Tämä variaattorijuttu paljastaa myös kotimaisen huumorilehden, Tekniikan Maailman, tason. Siellä uskotaan yhä, että köydellä voi työntää, koska variaattorin väitetään välittävän voimaa työnnön eikä vedon välityksellä. No, onhan siellä puristustakin, koska hihnaa puristetaan kartiopyörien välissä, mutta voima siirtyy akselilta toiselle hihnan vedon välityksellä...

      • monni

        onhan nuilla remmipiruilla ajettu jopa rallirossian.


      • olet itse

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.


      • TM:n satusetiä
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.


      • linkkiä
        TM:n satusetiä kirjoitti:

        En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.

        http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
        Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
        Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
        Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ää


      • ei kovin osuva nimitys
        linkkiä kirjoitti:

        http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
        Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
        Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
        Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ää

        No nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.

        Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.

        No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"

        http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htm


      • ratkaisu...
        ei kovin osuva nimitys kirjoitti:

        No nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.

        Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.

        No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"

        http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htm

        Hei tässä on toinenkin linkki tuohon vaihteistoon. http://www.insightcentral.net/encyclopedia/encvt.html
        Näyttäisi että tuota variaattoria ohjataan monimutkaisen elektroniikan avulla. Hihnan lamelleissa näyttäisi olevan jokaisessa tappi joka tukevoittaa hihnaa työntövaiheessa.
        Heippa.


      • monni
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        kyllä soon kumihihna siinä remmipiruvolvossa


      • Keijo
        olet itse kirjoitti:

        Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
        Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
        Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
        TM on asiassa aivan oikeassa.

        Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
        Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
        Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
        Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
        V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!!


      • asia
        Keijo kirjoitti:

        Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
        Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
        Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
        Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
        V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!!

        Joku ostaa nissan micran ko. vaihteiston jossa käytetään tuota metalli lamellihihnaa.
        (en muista auton tyyppiä)
        öljyt ulos ja rälläköi kuoren auki niin että voi pyörittä ja katsoa.

        Mun mielestä tuo hihna toimii kyllä sekä vetävänä että "työntävänä"

        Jo tällainen hihna toimisi vain vetävänä, ei mitkään materiaalit kestäisi variaattorin lautasissa ja metallihihnassa, vaikka onkin öljykylvyssä.


    • no höhhön höö

      miksi se pitää olla joku kartio? miksei voi olla vaikka 2 tai 5 putkea mitkä pitää hihnaa ympyränä samalla tavalla ku pitäisit sormien välissä kumilankaa ja sitte ne menee sisään tai ulos

      • TM = Tunnettua Mutua

        Enpä tiedä autoissa muita ratkaisuja käytettävän - välitettävät voimat ovat aika suuria - mutta portaattoman vaihteiston voi rakentaan monella muullakin tapaa. Googlella löytyi jopa kokonaan portaattomille vaihteistoille pyhitetty webbisivusto

        http://cvt.com.sapo.pt/

        Sielläkin puhutaan vain ja ainoastaan hihnan jännityksestä. Missään muualla kuin TM:n höpinöissä en ole väitteeseen työntövoimasta törmännyt, joten kyseessä on pelkästään käännösvirhe, joka juontanee hihnan *puristamisesta* kartiopyörien välissä - sekä tietenkin toimituksen jääräpäisestä "me olemme aina oikeassa" -asenteesta.

        Ja löytyihän yksi esimerkki tehokkaassa autossa käytettävästä variaattorista:

        http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml

        Tavallisella automaatilla ei ole mitään jakoa tämän kanssa ja jääpä kepillä hämmennettäväkin niukasti toiseksi sekä kiihtyvyydessä että polttoaineenkulutuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      476
      1723
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1497
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1338
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1299
    5. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      905
    6. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      856
    7. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      47
      804
    8. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    10. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      701
    Aihe