tiedän että on vaan omaa hölmöyttä jos tietää tarvitsevansa apua, muttei tajua hankkia sitä. itselläni keskivaikea akne on ollut jo yli puoli vuotta. koko sen ajan olen käyttänyt brevoxyliä ja osat finneistä olen saanut pois. niitä oli koko naaman alueella ja nyt niistä on jääny hirveet arvet jotka ei lähde millään eikä uutta ihoa tule takaisin. arvet korkeintaan pahenee vaikka osat on olleet jo puoli vuotta!! nyt kävin koululääkärillä, kun terveydenhoitaja käski, mutta lääkäri totesi välittömästi ettei määrää mitään!!! johtuisko siitä et mulla oli meikkivoidetta 2cm kerros ja se peittää puolet, mut jokainen, myös terveydenhoitaja näki tilanteen ja määräsi välittömästi lääkärille ja sanoi että saan ilmanmuuta apua! lääkärille on enää turha mennä sillä nämä kaikki lukee tiedostoissani, jotka näkyvät kaikissa lääkäreissä. kaverini, jolla on 1/5 mun ongelmasta sai 3kk antibiootit jotain voidetta..itsekin ihmetteli miten hän sai ja minä en..=/ onko mitään enää tehtävissä? tuntuu et koko tän aikanen (6kk) nuoruus on mennyt vaan pilalle, mielummin olisin jättänyt elämättä..mihinkään ei kehtaa mennä tällä naamalla ja nyt uusia finnejä alkaa taas tulemaan..='(
mitä seuraavaksi?
27
8919
Vastaukset
- kuntoon...
.. neuvoillani, jotka tepsivät ainakin työkaveriini, joka tosin on yli kakskymppinen. Hänellä oli ollut paha akne vuosia ja parissa kuukaudessa iho parani merkittävästi.Tässä ohjeet:
- iltaisin puhdista meikki pois huolellisesti voidemaisella puhdistusaineella ja kasvopaperilla
- pese sitten kasvot lämpimällä vedellä ja miedolla, ei kuivattavalla saippualla - esim. Dove on jees
- laita kosteusvoidetta
- aamulla huuhdo kasvot lämpimällä vedellä ja levitä kosteusvoidetta siten, että se ehtii imeytyä ennen meikkaamista
- älä missään tapauksessa käytä Clerasilia, tai muuta antiseptista ainetta, muutakuin paikallisesti jo olemassa olevaan finniin
- huolehdi, että saat tarpeeksi C- ja B-vitamiinejä
- kun iho in pahasti rikki, niin sinkkipilleri päivässä nopeuttaa paranemista
- aina kun mahdollista anna ihon hengittää - siis ole ilman meikkiä - ja ota aurinkoa pieninä annoksina
Näillä eväillä finninaamasta tuli siloposki, siis miksi et kokeilisi.
Lisävinkki: apteekissa myytävä Aqualan L on erinomainen, nopeasti imeytyvä kosteusvoide, joka käy myös meikinpoistoon.
Onnea matkaan!- June
Sinuna menisin suoraan ihotautilääkärille. Itsekkin olen kärsinyt keskivaikeasta aknesta vuosia, ja täällä meilläpäin 'koululääkäreiden' ja terveyskeskuslääkäreiden taso on aika alhainen. Samoiten terveydenhoitajaa ei kannata kovin vakavasti kuunnella, minullekkin väittivät että "ai mikä akne sinulla muka on?"
Vähän aikaa sitten menin yksityiselle ihotautilääkärille, ja johan alkoi tapahtua (sain heti sibicort-ermysin-skinoren-kuurin, ja iho on alkanut heti parantua)
Omista kokemuksistani osaan ainakin sanoa, että jos akne on keskivaikea, se ei millään tavallisilla markettituotteilla/käsiapteekkitavaroilla parane. Niillä lääkkeillä parannetaan kuitenkin niitä arpiakin. - natustelija
June kirjoitti:
Sinuna menisin suoraan ihotautilääkärille. Itsekkin olen kärsinyt keskivaikeasta aknesta vuosia, ja täällä meilläpäin 'koululääkäreiden' ja terveyskeskuslääkäreiden taso on aika alhainen. Samoiten terveydenhoitajaa ei kannata kovin vakavasti kuunnella, minullekkin väittivät että "ai mikä akne sinulla muka on?"
Vähän aikaa sitten menin yksityiselle ihotautilääkärille, ja johan alkoi tapahtua (sain heti sibicort-ermysin-skinoren-kuurin, ja iho on alkanut heti parantua)
Omista kokemuksistani osaan ainakin sanoa, että jos akne on keskivaikea, se ei millään tavallisilla markettituotteilla/käsiapteekkitavaroilla parane. Niillä lääkkeillä parannetaan kuitenkin niitä arpiakin.Mä oon käyttäny arpiin Natusanin sinkkivoidetta ja syönyt karnosiinia ja epa-kapseleita.en tiedä mikä ollut ratkaisevaa,mut punaiset jäljet hävinneet pikavauhtia.natusania kannattaa ainakin kokeilla,maksaa vain muutaman euron.hjeronymus hoito kosmetologilta on myös hyvä.mut ihotautilääkärille vaan rohkeesti niin saat varmimman avun.jos saat antibiootti kuurin,syö myös maitohappobakteereita,että pysyy elimistö tasapainossa.
- minä
Haluan korjata tähän edelläolevan kirjoitukseen muutaman kohdan.
Ensinnäkin, ihon hoidossa ensisijaisen tärkeitä ovat A, B, C ja E-vitamiini. Hivenaineista sinkki. Omega 3 ja 6 rasvahapot.
Mitään markettituotteita en käyttäisi akneiholle. Unohda siis Dovet ja muut. Apteekista Humektan-kosteusvoidetta, on melkeinpä ainoita, joiden sanotaan akneiholle sopivan. Aqualan L on liian rasvaista akneiholle, rasva vain tukkii ihohuokosia.
Käy ihotautilääkäriltä hakemassa sisäinen lääkitys ja ulkoiseen hoitoon esim. dalacin liuosta. Itse olen käyttänyt Sebamed ClearFace-sarjaa ihoni puhdistamiseen. Kyseistä sarjaa saa apteekista.
Iholle tekisi myös hyvää käydä säännöllisesti puhdistuttamassa kosmetologin luona, itse pyrin käymään kuukausittain ja käsittelyssä minulle tehdään ihon kuorinta, puhdistava naamio ja CosmoLight-valohoito, joka tasapainottaa ihoa ja häivyttää arpia. Mekaanista puhdistusta minulle ei tehdä.
Aurinko ja merivesi tekee iholle hyvää... merivesi puhdistaa ja aurinko kuivattaa ja tasoittaa ihon väriä. Eräiltä jenkkisivuilta kuitenkin luin, että rusketus (auringonvalo) ei kuitenkaan pidemmällä tähtäimellä ole hyvä, se vanhentaa ihoa, nostaa ihosyövän saamisen riskiä ja kolmanneksi kuivattaa ihonpintaa niin, että iho alkaa entistä enemmän puskea talia, jolloin ongelmat vain pahenevat. Tähän en osaa ottaa muuta kantaa kuin että etelän auringossa oltuani viikon aikana iho puhdistautui ja kuivahti, mutta Suomeen rantauduttuani takaisin rasvoittuminen ja epäpuhtaudet tulvahtivat taas esiin.
Runsaasti vettä päivittäin, poistaa kuona-aineita ja vettä ihokin tarvitsee kosteutuakseen. Porkkanoita kannattaa päivittäin popsi, porkkanoista saatava beetakaroteeni on kemiallisesti hyvin lähellä akneen hoitoon käytettyä iso-tretioniinia, ja vain osa beetakaroteenista muuttuu maksassa A-vitamiiniksi, joten yliannostuksesta ei ole vaaraa. A-vitamiini taas kuivattaa ihoa.
Kerran viikossa kasvojen kuorinta ja/tai puhdistava naamio, puhdistava/tasapainottava kasvovesi ja ihon kosteutus. - minä
minä kirjoitti:
Ensinnäkin, ihon hoidossa ensisijaisen tärkeitä ovat A, B, C ja E-vitamiini. Hivenaineista sinkki. Omega 3 ja 6 rasvahapot.
Mitään markettituotteita en käyttäisi akneiholle. Unohda siis Dovet ja muut. Apteekista Humektan-kosteusvoidetta, on melkeinpä ainoita, joiden sanotaan akneiholle sopivan. Aqualan L on liian rasvaista akneiholle, rasva vain tukkii ihohuokosia.
Käy ihotautilääkäriltä hakemassa sisäinen lääkitys ja ulkoiseen hoitoon esim. dalacin liuosta. Itse olen käyttänyt Sebamed ClearFace-sarjaa ihoni puhdistamiseen. Kyseistä sarjaa saa apteekista.
Iholle tekisi myös hyvää käydä säännöllisesti puhdistuttamassa kosmetologin luona, itse pyrin käymään kuukausittain ja käsittelyssä minulle tehdään ihon kuorinta, puhdistava naamio ja CosmoLight-valohoito, joka tasapainottaa ihoa ja häivyttää arpia. Mekaanista puhdistusta minulle ei tehdä.
Aurinko ja merivesi tekee iholle hyvää... merivesi puhdistaa ja aurinko kuivattaa ja tasoittaa ihon väriä. Eräiltä jenkkisivuilta kuitenkin luin, että rusketus (auringonvalo) ei kuitenkaan pidemmällä tähtäimellä ole hyvä, se vanhentaa ihoa, nostaa ihosyövän saamisen riskiä ja kolmanneksi kuivattaa ihonpintaa niin, että iho alkaa entistä enemmän puskea talia, jolloin ongelmat vain pahenevat. Tähän en osaa ottaa muuta kantaa kuin että etelän auringossa oltuani viikon aikana iho puhdistautui ja kuivahti, mutta Suomeen rantauduttuani takaisin rasvoittuminen ja epäpuhtaudet tulvahtivat taas esiin.
Runsaasti vettä päivittäin, poistaa kuona-aineita ja vettä ihokin tarvitsee kosteutuakseen. Porkkanoita kannattaa päivittäin popsi, porkkanoista saatava beetakaroteeni on kemiallisesti hyvin lähellä akneen hoitoon käytettyä iso-tretioniinia, ja vain osa beetakaroteenista muuttuu maksassa A-vitamiiniksi, joten yliannostuksesta ei ole vaaraa. A-vitamiini taas kuivattaa ihoa.
Kerran viikossa kasvojen kuorinta ja/tai puhdistava naamio, puhdistava/tasapainottava kasvovesi ja ihon kosteutus.Omaan viestiini vielä jatkoa, siis...
kasvojen puhdistus vedellä ja puhdistusaineella aamuin illoin on akneihon hoidossa tärkeää.
Kasvovesi tasapainottaa ja sulkee ihohuokoset.
Kosteusvoide huolehtii ihon kosteudesta, jolloin iho ei ala entistä enemmän vain tuottamaan talia, jolloin iho-ongelmat pahenevat. - akne-enka
minä kirjoitti:
Omaan viestiini vielä jatkoa, siis...
kasvojen puhdistus vedellä ja puhdistusaineella aamuin illoin on akneihon hoidossa tärkeää.
Kasvovesi tasapainottaa ja sulkee ihohuokoset.
Kosteusvoide huolehtii ihon kosteudesta, jolloin iho ei ala entistä enemmän vain tuottamaan talia, jolloin iho-ongelmat pahenevat.Kylmä vesi sulkee ihohuokoset.
- aloittaja..
akne-enka kirjoitti:
Kylmä vesi sulkee ihohuokoset.
finnejä suurempi ongelma ovat arvet. erit. posket ja OTSA ovat aivan rikki ja täynnä kuoppia ja pun. jälkiä..näyttää hyvältä tämän ikäisen (16v) kasvot..='( lääkärille menoa hankaloittaa se että vanhempienkaan mielestä ei ole mitään tarvetta! sanovat vaan että lääkäri naurais ittensä kipeeks jos tän ikänen menis finnien takia sinne..mut kun tää ei oo enää normaalii jos koko naama on ollut jo puoli vuotta samanlaisena..yksityiselle meno maksaa niin paljon etten voi käydä siellä ilman että vanhemmat suostuisivat..ei oo munkaan elämä helppoo..=( en mä antibiootteja tartteis enkä toisaalta edes haluis, vaikka varmasti saisinki jostain..haluisin vaan jotain arpivoidetta. oon kuullut avitcidista..se varmaan auttais sekä finneihin että arpiin ja tasoittaisko vielä ihon pintaakin? en uskalla oikein edes pestä kasvoja, koska kuopat tulee entistä paremmin esiin ja arvet punoittaa kahta kauheammin..otsassa ei ole yhtään tervettä ihoa vaan kokonaan rikki!! :( otan päivittäin jotain tyrni-kapseleita, mut ei apua..elämä ei maistu enää miltään eikä haluu kun olla vaan yksin tai mielummin olis olematta..yölläkin saatan herätä useita kertoja itkemään, kun kaikki paha sattuu minulle ja erit. tämä näkyy muillekin ja masentaa entisestään..
- vielä..
aloittaja.. kirjoitti:
finnejä suurempi ongelma ovat arvet. erit. posket ja OTSA ovat aivan rikki ja täynnä kuoppia ja pun. jälkiä..näyttää hyvältä tämän ikäisen (16v) kasvot..='( lääkärille menoa hankaloittaa se että vanhempienkaan mielestä ei ole mitään tarvetta! sanovat vaan että lääkäri naurais ittensä kipeeks jos tän ikänen menis finnien takia sinne..mut kun tää ei oo enää normaalii jos koko naama on ollut jo puoli vuotta samanlaisena..yksityiselle meno maksaa niin paljon etten voi käydä siellä ilman että vanhemmat suostuisivat..ei oo munkaan elämä helppoo..=( en mä antibiootteja tartteis enkä toisaalta edes haluis, vaikka varmasti saisinki jostain..haluisin vaan jotain arpivoidetta. oon kuullut avitcidista..se varmaan auttais sekä finneihin että arpiin ja tasoittaisko vielä ihon pintaakin? en uskalla oikein edes pestä kasvoja, koska kuopat tulee entistä paremmin esiin ja arvet punoittaa kahta kauheammin..otsassa ei ole yhtään tervettä ihoa vaan kokonaan rikki!! :( otan päivittäin jotain tyrni-kapseleita, mut ei apua..elämä ei maistu enää miltään eikä haluu kun olla vaan yksin tai mielummin olis olematta..yölläkin saatan herätä useita kertoja itkemään, kun kaikki paha sattuu minulle ja erit. tämä näkyy muillekin ja masentaa entisestään..
oon muuten nyt laittanu iholle yöksi ja yleensä päiväksikin bepanthen voidetta..mut eipä oo pahemmin apua tullut..sekin jos näyttää auttavan yhtään, niin tulokset häviävät heti kun pesen kasvot..pesen aamulla ja illalla, eli ihan normaalisti..aineena on sebamedin vaahto..bepanthen taitaa just olla ihovaurioiden hoitoon, ja normaalisti jos laitan sitä esim. haavoihin, ei mene kuin pari päivää ja kaikki on ok!! muualla vartalossa iho uusiutuu todella nopeasti, pari päivää sitten tuli muualle finni, josta nyt ei näy enää jälkeäkään..
- kuntoon
minä kirjoitti:
Kerran viikossa kasvojen kuorinta ja/tai puhdistava naamio, puhdistava/tasapainottava kasvovesi ja ihon kosteutus.Paheksuit neuvojani, jotka oli nimenomaisesti tarkoitettu nuorelle, jolla ei ole varaa kosmetologeihin ja luontaistuotteisiin. Varmasti itselläsi on mitä ihanin iho, mutta mikä on sen hinta.
Keskustelun aloittaneelle tiedoksi, että Dove saippua on ihotautilääkärin ehdotus edulliseksi vaihtoehdoksi, joka ei kuivata ja siten tuki huokosia. Sama lääkäri on suositellut myös Aqualan L voidetta, koska se on hyvin kosteuttava ja erittäin vähärasvainen - ei siis tuki huokosia - ja hyvin imeytyvä.
Sisäistä lääkitystä on ihan turha aloittaa, ennenkuin ulkoiset olosuhteet ovat kunnossa. Puhtaus ja terveellinen ravinto ovat keskeisessä asemassa.
"Minän" neuvoista kuorinta oli oikein hyvä, mutta aloita se vasta kun ihosi on saavuttanut jonkinlaisen tasapainon, ts. ei ole rikki. Kuorinta poistaa arpia vähitellen ja, koska olet nuori ja solukkosi uusiutumisvauhti on nopeaa, niin vaikutus näkynee hyvinkin nopeasti.
Tsemppiä! - minä
kuntoon kirjoitti:
Paheksuit neuvojani, jotka oli nimenomaisesti tarkoitettu nuorelle, jolla ei ole varaa kosmetologeihin ja luontaistuotteisiin. Varmasti itselläsi on mitä ihanin iho, mutta mikä on sen hinta.
Keskustelun aloittaneelle tiedoksi, että Dove saippua on ihotautilääkärin ehdotus edulliseksi vaihtoehdoksi, joka ei kuivata ja siten tuki huokosia. Sama lääkäri on suositellut myös Aqualan L voidetta, koska se on hyvin kosteuttava ja erittäin vähärasvainen - ei siis tuki huokosia - ja hyvin imeytyvä.
Sisäistä lääkitystä on ihan turha aloittaa, ennenkuin ulkoiset olosuhteet ovat kunnossa. Puhtaus ja terveellinen ravinto ovat keskeisessä asemassa.
"Minän" neuvoista kuorinta oli oikein hyvä, mutta aloita se vasta kun ihosi on saavuttanut jonkinlaisen tasapainon, ts. ei ole rikki. Kuorinta poistaa arpia vähitellen ja, koska olet nuori ja solukkosi uusiutumisvauhti on nopeaa, niin vaikutus näkynee hyvinkin nopeasti.
Tsemppiä!Mikä on mitä ihanimman ihon hinta ?
14 vuotta kärsimystä ihon vuoksi,
2 vuoden kestävää lievää Roaccutan kuuria,
tetrasykliini kokeilu ja monia apteekin linimenttejä.
Ihoni ei ole vieläkään täydellinen, on mustapäitä, punertavia arpia, rasvoittuu herkästi ja tuleekin yksittäisiä valkopäitäkin.
Mutta silti. Yksinkertaisimmat neuvot ovat... mene terveyskeskuslääkärille, joka määrää varmasti sinulle antibioottipitoisen Dalacin-liuoksen. Se ei ole kallis, mutta tehokas. Itse olen saanut punoittavan ihoni sillä kuriin.
Se on sinulle sitä ulkoista hoitoa mitä omakin ihotautispesialistini minulle suositteli ennen sisäisen lääkityksen aloittamista.
Aqualan L:stä kysyin apteekista ja apteekkari väitti kyseisen voiteen olevan liian rasvapitoista akneiholle, Humektania se minulle suositteli.
Myös Louis Widmerin sarjasta löytynee vesipitoisia kosteusvoiteita / -geelejä akneiholle. Sebamedin ClearFace-sarjassa on myös yksi tälläinen hoitogeeli.
Todellakin, sitä vettä kannattaa juoda ja porkkanoita syödä päivittäin... Itselläni iho kuivahti, A-vitamiini hoitaa ihoasi. Tuoremehusta ja hedelmistä saat B- ja C-vitamiinia.
Ja auringosta muista nauttia näin keväällä mahdollisimman paljon, se tasoittaa ihosi väriä, elimistösi saa D-vitamiinia (luustolle) ja ihosi epäpuhtaudet kuivahtavat.
Itse en lähtisi niitä perusmarkettituotteita iholleni laittamaan, konsultaatio lääkärin kanssa ensi ehtoinen juttu.
Ja vielä... mistään ulkoisesta hoidosta ei ole mitään hyötyä jos sisäisesti aineenvaihdunta / hormonitasapaino on epäkunnossa. Sisäisesti ne ongelmat pitäisi ensisijaisesti pystyä hoitamaan, ennenkuin ulkoinen hoito tuottaa tuloksia.
Monesti jo sen sisäisen lääkityksen aloittaminen hoitaa ihon kuntoon ja ulkoisesta hoidosta tulee toissijainen (viittaan esim. Roaccutaniin). - minä
minä kirjoitti:
Mikä on mitä ihanimman ihon hinta ?
Ihoni ei ole vieläkään täydellinen, on mustapäitä, punertavia arpia, rasvoittuu herkästi ja tuleekin yksittäisiä valkopäitäkin.
Mutta silti. Yksinkertaisimmat neuvot ovat... mene terveyskeskuslääkärille, joka määrää varmasti sinulle antibioottipitoisen Dalacin-liuoksen. Se ei ole kallis, mutta tehokas. Itse olen saanut punoittavan ihoni sillä kuriin.
Se on sinulle sitä ulkoista hoitoa mitä omakin ihotautispesialistini minulle suositteli ennen sisäisen lääkityksen aloittamista.
Aqualan L:stä kysyin apteekista ja apteekkari väitti kyseisen voiteen olevan liian rasvapitoista akneiholle, Humektania se minulle suositteli.
Myös Louis Widmerin sarjasta löytynee vesipitoisia kosteusvoiteita / -geelejä akneiholle. Sebamedin ClearFace-sarjassa on myös yksi tälläinen hoitogeeli.
Todellakin, sitä vettä kannattaa juoda ja porkkanoita syödä päivittäin... Itselläni iho kuivahti, A-vitamiini hoitaa ihoasi. Tuoremehusta ja hedelmistä saat B- ja C-vitamiinia.
Ja auringosta muista nauttia näin keväällä mahdollisimman paljon, se tasoittaa ihosi väriä, elimistösi saa D-vitamiinia (luustolle) ja ihosi epäpuhtaudet kuivahtavat.
Itse en lähtisi niitä perusmarkettituotteita iholleni laittamaan, konsultaatio lääkärin kanssa ensi ehtoinen juttu.
Ja vielä... mistään ulkoisesta hoidosta ei ole mitään hyötyä jos sisäisesti aineenvaihdunta / hormonitasapaino on epäkunnossa. Sisäisesti ne ongelmat pitäisi ensisijaisesti pystyä hoitamaan, ennenkuin ulkoinen hoito tuottaa tuloksia.
Monesti jo sen sisäisen lääkityksen aloittaminen hoitaa ihon kuntoon ja ulkoisesta hoidosta tulee toissijainen (viittaan esim. Roaccutaniin).Bebanthenia kasvoille... ? Liian rasvapitoisena se ei valitettavasti aknekasvoille sovellu, tukkii ihohuokoset. Vaikkakin valitsisit sen kaikkein kevyimmän ja kosteuspitoisimman emulsion (sen sinisen tuubin).
En halua väheksyä ulkoisenkaan hoidon merkitystä, tottakai se on tärkeä, muttei sillä yksinomaan saa iho-ongelmia kuriin, jos todella kärsii esim. hormonaalisesta aknesta.
Jos on saatavilla puhdistavia, bakteereita tappavia antibioottisia ihonpuhdistusliuoksia, niin ei kannata jättää niitä ottamatta ja käyttämättä.
Nykyään iho herkistyy kaikenmaailman kosmeettisille tuotteille, joissa on väriä, hajua ja säilyvyyttä parantavia lisäaineita. Lähtisin hakemaan lääketieteellistä apua iho-ongelmiin enkä enää taistelisi yksin voittamatonta vastaan.
Kaikilla ei ikäkään aknea paranna. - kuntoon
minä kirjoitti:
Mikä on mitä ihanimman ihon hinta ?
Monesti jo sen sisäisen lääkityksen aloittaminen hoitaa ihon kuntoon ja ulkoisesta hoidosta tulee toissijainen (viittaan esim. Roaccutaniin).Jos "minä" on 14 vuotta kärsinyt, niin oisko ekaks kannattanut kokeilla ihan yksinkertasia juttuja?? Työkaverini parani neuvoillani tosi ikävästä aknesta parissa kuukaudessa.
- minä
kuntoon kirjoitti:
Jos "minä" on 14 vuotta kärsinyt, niin oisko ekaks kannattanut kokeilla ihan yksinkertasia juttuja?? Työkaverini parani neuvoillani tosi ikävästä aknesta parissa kuukaudessa.
Aknesta ei kukaan parane omin neuvoin, ei kahdessa kuukaudessa, ei kahdessa vuodessa.
Akne on ihon sairaus, joka vaatii lääketieteellistä hoitoa.
Luulisin tietäväni mistä puhun.
- .-.-.-.
mulla on niin pahasti se iho rikki et en oikein voi laittaa esim. pipoa päähän..=( ulos mennessä olis ihan hyvä olla hattu päässä, mut koskee niin paljon et ihan kipeetä tekee koko ajan..en todellakaan voi edes harkita mitään ihon kuorintaa..sillä nyt entisestään rikkoisin ihoani..kaikkien pun.jälkien kohdalta näin..tuntuu ettei siinä oo nahkaa ollenkaan ja sit ne painuu kuopalle..=/ onko toi natusanin sinkkivoide ihan viisas valinta? se olis tietysti halpa, mut miten se auttaa? ajattelin vaan et eikö se pahenna rasvaista akneihoa, kun se on SALVAA?? käytätkö sitä ihan kosteusvoiteen tavoin vai? ei olis ainakaan pahan hintasta toi jos siitä olis apua, ei haittaa..ja nimenomaan apua mun ongelmaan kun pitäis saada uutta ihoa ja punaiset jäljet pois.
- natustelija
oon laittanut sitä vaan arpikohtiin.sehän on tarkotettu vauvan ärtyneeseen ihoon,joten se ei sisällä väri,lisä,tai säilöntäaineita.sun tilanne kuulostaa tosi kurjalta,toivottavasti joku apu löytyy.
- aknepoika87
Help I need somebody! Help! Not just anybody! Help... =)
Laitoin noi sanat tohon, koska mun mielestä sun avuntarve on oikea, mut et saa nyt välttämättä ihan sitä parasta apua (plus se on tietty hyvä biisi =)
Lueskelin noi kaikki edelliset ja siellä on monta neuvoa joita kannattaa käyttää, mutta monta, jotka kannattaa unohtaa, kuten noi kuorinnat sun muut kosmetologin avut.
Heti voin kertoo sen verran et akneiholle ei välttämättä oo aina paras just se kevyin kosteusvoide.
Niinku sanoin ni kirjottelin koska haluun auttaa, mut nyt väsyttää niin paljo et pakko mennä nuq enkä siis nyt enää jaksa kirjottaa ohjeita, koska siin menee tuhottomasti aikaa MUT SEURAA TÄTÄ PALSTAA!!!! - niimpä...
sitä apua mäkin oon jo viim. puoli vuotta toivonut, mut ei.. koko ajan saa kuulla huonosta ihosta, johon on tullut jo paljon kuoppa-arpiakin mut sit jos apua pyytää ni se on tyyliin "siis nyt lopeta tollanen, hyväksy et säkään et oo aina mikää siloposki"..eli tuntuu siltä et jos joku muu on kärsinyt saman niin munkin on kärsittävä ja tietenkin ilman apua..ja lopputuloksen tietää kun nytkin jo tässä kunnossa et ei voi edes peittää millään!!=( tai toinen ääripää, ei ole itse kokenut mitään vastaavaa ja kuvittelee et tää menee viim. sit ohi ku täyttää 18 ja "muuttuu" aikuiseks..siis!?!?!?! pari kertaa oon yrittäny terveys keskukseen ja aina sama vastaus: joko ei pääse tai sit et "tää nyt ei oo mikää päivystysasia" tai "apteekista saa rasvoja ja kosmetologit tekee kai jotain"..ymmärrätte varmaan miks en sinne ole menossa..:( en voi ymmärtää..varmaan tulis apua jos vanhemmat soittais, mut ne täs pahimmat on...
voihan olla et sulla on muuten vaan se iho uusiutunut, eikä siihen tuo sinkkivoide ole vaikuttanut..mulla on uudistavaa bepanthen voidetta eikä auta..norm. se parantaa isommatkin haavat hetkessä! - aknepoika87
niimpä... kirjoitti:
sitä apua mäkin oon jo viim. puoli vuotta toivonut, mut ei.. koko ajan saa kuulla huonosta ihosta, johon on tullut jo paljon kuoppa-arpiakin mut sit jos apua pyytää ni se on tyyliin "siis nyt lopeta tollanen, hyväksy et säkään et oo aina mikää siloposki"..eli tuntuu siltä et jos joku muu on kärsinyt saman niin munkin on kärsittävä ja tietenkin ilman apua..ja lopputuloksen tietää kun nytkin jo tässä kunnossa et ei voi edes peittää millään!!=( tai toinen ääripää, ei ole itse kokenut mitään vastaavaa ja kuvittelee et tää menee viim. sit ohi ku täyttää 18 ja "muuttuu" aikuiseks..siis!?!?!?! pari kertaa oon yrittäny terveys keskukseen ja aina sama vastaus: joko ei pääse tai sit et "tää nyt ei oo mikää päivystysasia" tai "apteekista saa rasvoja ja kosmetologit tekee kai jotain"..ymmärrätte varmaan miks en sinne ole menossa..:( en voi ymmärtää..varmaan tulis apua jos vanhemmat soittais, mut ne täs pahimmat on...
voihan olla et sulla on muuten vaan se iho uusiutunut, eikä siihen tuo sinkkivoide ole vaikuttanut..mulla on uudistavaa bepanthen voidetta eikä auta..norm. se parantaa isommatkin haavat hetkessä!Pyydän että jaksat lukea koko jutun läpi. Oon kirjoittanu aika sykkeellä ja paljon asioita sekaisin, mutta kun on näin paljon tietoa aknesta ku mulla ni sitä on vaikee kirjottaa selkeesti. :D
Täällä taas. Ymmärrän täysin mitä käyt läpi tällä hetkellä, oma ihoni alkoi mennä juuri sinun ikäisenä huonompaan ja huonompaa kuntoon. Olisin silloin toivonut, että joku olisi kertonut mulle mitä ois pitäny iholle tehdä. =)
Olen poika ja tiedän että tyttöjen ja poikien akneen voivat vaikuttaa eri asiat, mutta uskon kuitenkin, että juuri vaikea akne ja hyvin rasvainen iho johtuvat molemmilla suurimmaksi osaksi samoista asioista.
- Onko ihosi hyvin rasvainen ja rasvoittuuko se nopeasti päiväsaikaan (tunnissa kahdessa voi pyyhkiä nenänvarresta rasvat pois)?
- Arpia aiheuttava akne voi olla akne vulgarista tai kystistä aknea, eli sitä kaikkein ikävintä. Arpeuttava akne merkkaa yleensä syviä ihonalaisia finnejä, jotka kypsyy hitaasti. Itselläni oli juuri tällainen akne ja niitä finnejä tuli syvien lisäksi oikeastaan kaikenlaisia.
- Voitko siis rehellisesti sanoa että tilanteesi on pahempi kuin kellään tuntemallasi?
- Jos voisit kuvailla sun aknea tarkasti niin sais vähän paremman käsityksen, kuinka vaikeesta tilanteesta on kyse?
Jos vastasit noihin kyllä niin voit lopettaa lukemisen tähän ja pakottaa vanhempasi viemään sinut yksityiselle ihotautilääkärille (50-60 euroa) ja kustantamaan sulle ROACCUTAN kuurin.
Kuuri maksaa verikokeineen, e-pillereineen ja itse lääkkeineen n. 300-400 euroa. Verikokeet tosin saa ilmaiseksi kouluterveydenhuollosta. E-pillerit on pakollisia (mutta jos et aio tulla raskaaksi ja halua niitä syödä niin sekin on OK). Raskaustestejä tehdään kuurin aikana kuukausittain. Ymmärrän että kuulosta varmaan hurjalta, mutta usko se on sen arvoista, jos tilanteesi on paha. Omat vanhempani vähättelivät myös mun ihoa, mutta nyt kun olen syönyt kuuri 4 kuukautta niin ne kaikki ihmettelee että
"Ompas sun iho parantunut hirveesti"
"Kiitti, mut minkä takia mä ees syön tätä jos mun iho oli niin hyvässä kunnossa alunperinki?"
Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, että ravinnollakin on merkityksensä. Ihon puhdistukseen, kuorintoihin, naamioihin ja kosmetologeihin en usko, sillä aknella ei ole mitään tekemistä ihon puhtauden kanssa. Arpeuttavassa aknessa finnit muodostuvat syvällä ihon alla, missä ei varmasti ole yhtään ylimääräista rasvaa tai likaa. Akne on enemmän perinnöllistä, hormoneista ja stressistä johtujaa, akne voi myös johtua kehon huonosta vastustuskyvystä niille bakteereille jotka aiheuttavat aknea ja asustelevat ihon pinnalla ja sen alla, eikä sekään liity mitenkään siihen kuinka puhdas ihosi tai mitä syöt, immuunijärjestelmämme ovat perittyjä.
Ne yksittäiset finnit jollain koulukaverilla voivat johtua huonosta ihonhoidosta, mutta sinulla ei ole ollut mitään päätäntävaltaa omaan akneesi, se on perinnöllistä ja se kannattaa uskoa.
Mutta lisää noista ruokavaliohässäköistä. Syön itsekin sinkki, multivitoja ja kalanmaksaöljyä, olen myös syönyt pari maitohappobakteerikuuria. Kaikkia noita saa apteekista. En varsinaisesti usko ruokavalion merkitykseen aknen hoidossa, mutta haluan pelata varman päälle.
- Kannattaa ostaa multivitaplussia, niistä saa tärkeet vitamiinit ja hivenaineet. Suositellun yhden tabun sijaan kannattaa ottaa kaksi tai kolmekin. Ne kuluu nopeammin, mutta tutkimukset osottaa että ihminen tarvii oikeesti paljon enemmän niitä vitamiineja mitä siinä purkin kyljessä lukee.
- Kalanmaksaöljytkään ei haittaa.
- Lisänä voi ostaa semmoisia hivenainepillereitä, missä on iholle tärkeitä hivenaineita seleeniä, sinkkiä, magnesiumi, rautaa jne.
- Vesi on tärkeetä! Juo vähintää 2 litraa päivässä.
- Painotan edelleen et kaikki kosmetologien puhdistukset ja jotku mehudieetit tai suolanaamiot on täysin turhia jos sulla on oikea akne. Mitään synnynnäistä vastaan ei voi taistella sellasilla!
- Niinku sanoin ni ruokavaliolla ei ole vaikutusta oikeaan akneen, mutta jos huomaat jonki ruoka-aineen vaikuttavan sun ihoon ni jätä se pois!
- Maitohappobakteerikuuri kannattaa kans syödä (apkeekista semmonen ku "seven", siin o 7 eri maitohappobakteeria), koska ei niistäkää o haittaa.
Kaikki nämä on melko kalliita jos niitä meinaa syödä pitkään, mutta itse söin noita ennen roaccutania, eivätkä ne parantaneet oikeestaan mun iho yhtään! Nyt kun pahin on jo omalta kohdalta ohi niin ehkä ne auttaa iho uusiutumaan nopeammin, mutta niinku sanoin ni varman päälle vaan syön. :D
Monet kirjottaa, että ne parantaa ihon loistavaan kuntoon, mutta voi sotkea hormonitoimintaa ja lopettaessa akne taas palaa, mutta sen enempää en tiedä. E-pilsuista kannattaakin kysyä terkkarilta, mutta mun mielestä ne kuulostais sun tilanteeseen tosi hyviltä.
Monen aknepotilaan iho on tosi rasvainen (kuten itselläni oli), mutta samalla tosi kuiva. Käytin tosi pitkään rasvaselle iholle suositeltuja tuotteita, kuten humektania, mutta tajusin vasta tosi myöhään että ois pitäny käyttä jotain enempi rasvapitoista. Unohda siis vesipohjaset rasvat ja käytä vaikka AQUALAN L:ää. Kosteusvoiteen valinta voi olla vaikeaa ku niitä on niin paljo, mut ne ei kuitenkaan ole mikään ratkaiseva tekijä aknen hoidossa.
Älä mieti arpia vielä. Niitten aika on myöhemmin. Ja jos saat ihosi nopeasti kuntoon niin usko että ne paranee nopeesti ja saattaa hävitä kokonaan. Itselläni on tapahtumassa juuri näin, vaikka luulin etten ikinä pääsis näistä. =)
Kannattaa kuitenki muistaa et kaikki alkoholia sisältävät puhdistavat kannattaa jättää pois, eli suurin osa markettituotteista. Ihoa ei saa hangata puhdistettaessa. Ei saa puristella finnejä eikä saa muutenkaa hiplata niitä! Apteekista saa ihonpuhdistukseen alkoholittomia hellävaraisi tuotteita, en osaa oikein suositella mitään. Aco-sarja ei tosin ikinä parantanut ainakaan mun ihoa. Brevoxyl ja muut benzoyyli peroksidia sisältävät tuotteet auttaa tulehduksiin ja niillä pitäis olla jotain oikeaa tehoa, eli ne ei oo mitään clerasileja. Ihotautilääkäri tai normaali lääkäri voi myös määrätä avitcidia, atsaleiinihappoa, dalacinia, differinia sun muita ihon pinnalla laitettavia voiteita, koitin itse joskus noista muutamia, mutta eivät varsinaisesti auttaneet.
- Oikee akne ei häviä vaikka hoitaisit sitä pintapuolisesti kuinka paljon ja kauan. Voit saada sen kuriin, mut se ei häviä. Ei oo tarkotus masentaa, mut haluan vaan ettet laita turhaan rahojas tai toivoas muitten suosittelemiin voiteisiin, hoitoihin ja muihin sellasiin. Eli älä mee kaataa hunajaa naamalles vaik joku niin kehottaiski! :D
- Roaccutan ja E-pillerit ois mun mielestä parhaimmat hoitokeinot sulle.
- Jos menet ihotautilääkärille niin älä anna sen määrätä antibiootteja tai tetrasykliinia NE EI TOIMI! Tai ne toimii vain sen aikaa ku niitä syö ja sit akne palaa usein pahempanakin, tiedän oon syönyt 3 kuuria! Mitä oon lukenu niin ainoat pysyvää apua tarjoavat sisäisesti nautittavat lääkkeet on roaccutan tai e-pilsut (ei tietenkää lääke).
En voi liikaa olla mainostamatta tota roaccutani, meinaan se on pelastanut mun kasvot, mun iho on tällä hetkellä virheetön ja arvet ja punaset läiskät vaalentuu koko ajan. Kesään mennessä veikkaan et näytän samalta ku 5 vuotta sitten. =)
Roaccutan ei kuitenkaa oo mikään pikkujuttu tai oikotie, koska se on piiiiitkä kuuri eikä vaikutuksia nää heti ja akne voi mennä alussa pahempaanki suuntaan ja tietty ne sivuvaikutukset, eli en suosittele tätä jos sun naamas ei tosiaan näytä jatkuvasti tulehtuneelta ja finnit satu ja aiheuta pysyviä arpia. En voi sanoa ku en tiedä =/
Roaccutan kuitenkin auttaa n. 80-90% ekalla kerralla. PYSYVÄSTI!
- Oot vielä nuori, joten sekään ei ole välttämättä väärin olettaa et sun iho vielä parantuu iän myötä. =)
- Stressi pahentaa aknea! Älä syrjäydy, jaksa harrastaa, ajattele tulevaisuutta ja et säkin olet vielä onnellinen joku päivä! Huomenna on aina uus päivä ja maailma on iso ja laaja, koita ajatella tosi isosti äläkä jämähdä ajattelee jotain lukiokuvioita! Se on paha juttu nyt mä tiedän. Valvoin itseki joskus pitkään sängyssä ja mietin et miks just mä? Masennuin kaks syksyä putkeen ku aurinkoa ei enää näkynyt ja käytin varmaa 90% mun ajasta mun naaman ajatteluun, mun koko tunnepuoli ja kehonki tuntoreseptorit oli keskittyneet mun naamaan. Nyt kun sitä aattelee niin se ei ollu vissiin kovin fiksua. :D
Vastaile vähän noihin et kuinka vaikee sun akne on ni voin kertoa et kannattaako tota roaccutania alottaa. Munki vanhemmat (tai siis äiti) suostu kustantaa tän mulle vasta kun kerroin sille et mun koulu menee päin persettä tän takia eikä mikään oikee maistu miltää ku naama on ihan paskana koko ajan ja itsetunto ihan hajalla.
Se on kuitenki se minkä ihmiset näkee ekana ja tottakai se heijastuu itsetuntoon. Muuut nyt menee taas tosi henkilökohtaiseksi! =]
Koita jaksaa! - ..uskomatonta..
aknepoika87 kirjoitti:
Pyydän että jaksat lukea koko jutun läpi. Oon kirjoittanu aika sykkeellä ja paljon asioita sekaisin, mutta kun on näin paljon tietoa aknesta ku mulla ni sitä on vaikee kirjottaa selkeesti. :D
Täällä taas. Ymmärrän täysin mitä käyt läpi tällä hetkellä, oma ihoni alkoi mennä juuri sinun ikäisenä huonompaan ja huonompaa kuntoon. Olisin silloin toivonut, että joku olisi kertonut mulle mitä ois pitäny iholle tehdä. =)
Olen poika ja tiedän että tyttöjen ja poikien akneen voivat vaikuttaa eri asiat, mutta uskon kuitenkin, että juuri vaikea akne ja hyvin rasvainen iho johtuvat molemmilla suurimmaksi osaksi samoista asioista.
- Onko ihosi hyvin rasvainen ja rasvoittuuko se nopeasti päiväsaikaan (tunnissa kahdessa voi pyyhkiä nenänvarresta rasvat pois)?
- Arpia aiheuttava akne voi olla akne vulgarista tai kystistä aknea, eli sitä kaikkein ikävintä. Arpeuttava akne merkkaa yleensä syviä ihonalaisia finnejä, jotka kypsyy hitaasti. Itselläni oli juuri tällainen akne ja niitä finnejä tuli syvien lisäksi oikeastaan kaikenlaisia.
- Voitko siis rehellisesti sanoa että tilanteesi on pahempi kuin kellään tuntemallasi?
- Jos voisit kuvailla sun aknea tarkasti niin sais vähän paremman käsityksen, kuinka vaikeesta tilanteesta on kyse?
Jos vastasit noihin kyllä niin voit lopettaa lukemisen tähän ja pakottaa vanhempasi viemään sinut yksityiselle ihotautilääkärille (50-60 euroa) ja kustantamaan sulle ROACCUTAN kuurin.
Kuuri maksaa verikokeineen, e-pillereineen ja itse lääkkeineen n. 300-400 euroa. Verikokeet tosin saa ilmaiseksi kouluterveydenhuollosta. E-pillerit on pakollisia (mutta jos et aio tulla raskaaksi ja halua niitä syödä niin sekin on OK). Raskaustestejä tehdään kuurin aikana kuukausittain. Ymmärrän että kuulosta varmaan hurjalta, mutta usko se on sen arvoista, jos tilanteesi on paha. Omat vanhempani vähättelivät myös mun ihoa, mutta nyt kun olen syönyt kuuri 4 kuukautta niin ne kaikki ihmettelee että
"Ompas sun iho parantunut hirveesti"
"Kiitti, mut minkä takia mä ees syön tätä jos mun iho oli niin hyvässä kunnossa alunperinki?"
Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, että ravinnollakin on merkityksensä. Ihon puhdistukseen, kuorintoihin, naamioihin ja kosmetologeihin en usko, sillä aknella ei ole mitään tekemistä ihon puhtauden kanssa. Arpeuttavassa aknessa finnit muodostuvat syvällä ihon alla, missä ei varmasti ole yhtään ylimääräista rasvaa tai likaa. Akne on enemmän perinnöllistä, hormoneista ja stressistä johtujaa, akne voi myös johtua kehon huonosta vastustuskyvystä niille bakteereille jotka aiheuttavat aknea ja asustelevat ihon pinnalla ja sen alla, eikä sekään liity mitenkään siihen kuinka puhdas ihosi tai mitä syöt, immuunijärjestelmämme ovat perittyjä.
Ne yksittäiset finnit jollain koulukaverilla voivat johtua huonosta ihonhoidosta, mutta sinulla ei ole ollut mitään päätäntävaltaa omaan akneesi, se on perinnöllistä ja se kannattaa uskoa.
Mutta lisää noista ruokavaliohässäköistä. Syön itsekin sinkki, multivitoja ja kalanmaksaöljyä, olen myös syönyt pari maitohappobakteerikuuria. Kaikkia noita saa apteekista. En varsinaisesti usko ruokavalion merkitykseen aknen hoidossa, mutta haluan pelata varman päälle.
- Kannattaa ostaa multivitaplussia, niistä saa tärkeet vitamiinit ja hivenaineet. Suositellun yhden tabun sijaan kannattaa ottaa kaksi tai kolmekin. Ne kuluu nopeammin, mutta tutkimukset osottaa että ihminen tarvii oikeesti paljon enemmän niitä vitamiineja mitä siinä purkin kyljessä lukee.
- Kalanmaksaöljytkään ei haittaa.
- Lisänä voi ostaa semmoisia hivenainepillereitä, missä on iholle tärkeitä hivenaineita seleeniä, sinkkiä, magnesiumi, rautaa jne.
- Vesi on tärkeetä! Juo vähintää 2 litraa päivässä.
- Painotan edelleen et kaikki kosmetologien puhdistukset ja jotku mehudieetit tai suolanaamiot on täysin turhia jos sulla on oikea akne. Mitään synnynnäistä vastaan ei voi taistella sellasilla!
- Niinku sanoin ni ruokavaliolla ei ole vaikutusta oikeaan akneen, mutta jos huomaat jonki ruoka-aineen vaikuttavan sun ihoon ni jätä se pois!
- Maitohappobakteerikuuri kannattaa kans syödä (apkeekista semmonen ku "seven", siin o 7 eri maitohappobakteeria), koska ei niistäkää o haittaa.
Kaikki nämä on melko kalliita jos niitä meinaa syödä pitkään, mutta itse söin noita ennen roaccutania, eivätkä ne parantaneet oikeestaan mun iho yhtään! Nyt kun pahin on jo omalta kohdalta ohi niin ehkä ne auttaa iho uusiutumaan nopeammin, mutta niinku sanoin ni varman päälle vaan syön. :D
Monet kirjottaa, että ne parantaa ihon loistavaan kuntoon, mutta voi sotkea hormonitoimintaa ja lopettaessa akne taas palaa, mutta sen enempää en tiedä. E-pilsuista kannattaakin kysyä terkkarilta, mutta mun mielestä ne kuulostais sun tilanteeseen tosi hyviltä.
Monen aknepotilaan iho on tosi rasvainen (kuten itselläni oli), mutta samalla tosi kuiva. Käytin tosi pitkään rasvaselle iholle suositeltuja tuotteita, kuten humektania, mutta tajusin vasta tosi myöhään että ois pitäny käyttä jotain enempi rasvapitoista. Unohda siis vesipohjaset rasvat ja käytä vaikka AQUALAN L:ää. Kosteusvoiteen valinta voi olla vaikeaa ku niitä on niin paljo, mut ne ei kuitenkaan ole mikään ratkaiseva tekijä aknen hoidossa.
Älä mieti arpia vielä. Niitten aika on myöhemmin. Ja jos saat ihosi nopeasti kuntoon niin usko että ne paranee nopeesti ja saattaa hävitä kokonaan. Itselläni on tapahtumassa juuri näin, vaikka luulin etten ikinä pääsis näistä. =)
Kannattaa kuitenki muistaa et kaikki alkoholia sisältävät puhdistavat kannattaa jättää pois, eli suurin osa markettituotteista. Ihoa ei saa hangata puhdistettaessa. Ei saa puristella finnejä eikä saa muutenkaa hiplata niitä! Apteekista saa ihonpuhdistukseen alkoholittomia hellävaraisi tuotteita, en osaa oikein suositella mitään. Aco-sarja ei tosin ikinä parantanut ainakaan mun ihoa. Brevoxyl ja muut benzoyyli peroksidia sisältävät tuotteet auttaa tulehduksiin ja niillä pitäis olla jotain oikeaa tehoa, eli ne ei oo mitään clerasileja. Ihotautilääkäri tai normaali lääkäri voi myös määrätä avitcidia, atsaleiinihappoa, dalacinia, differinia sun muita ihon pinnalla laitettavia voiteita, koitin itse joskus noista muutamia, mutta eivät varsinaisesti auttaneet.
- Oikee akne ei häviä vaikka hoitaisit sitä pintapuolisesti kuinka paljon ja kauan. Voit saada sen kuriin, mut se ei häviä. Ei oo tarkotus masentaa, mut haluan vaan ettet laita turhaan rahojas tai toivoas muitten suosittelemiin voiteisiin, hoitoihin ja muihin sellasiin. Eli älä mee kaataa hunajaa naamalles vaik joku niin kehottaiski! :D
- Roaccutan ja E-pillerit ois mun mielestä parhaimmat hoitokeinot sulle.
- Jos menet ihotautilääkärille niin älä anna sen määrätä antibiootteja tai tetrasykliinia NE EI TOIMI! Tai ne toimii vain sen aikaa ku niitä syö ja sit akne palaa usein pahempanakin, tiedän oon syönyt 3 kuuria! Mitä oon lukenu niin ainoat pysyvää apua tarjoavat sisäisesti nautittavat lääkkeet on roaccutan tai e-pilsut (ei tietenkää lääke).
En voi liikaa olla mainostamatta tota roaccutani, meinaan se on pelastanut mun kasvot, mun iho on tällä hetkellä virheetön ja arvet ja punaset läiskät vaalentuu koko ajan. Kesään mennessä veikkaan et näytän samalta ku 5 vuotta sitten. =)
Roaccutan ei kuitenkaa oo mikään pikkujuttu tai oikotie, koska se on piiiiitkä kuuri eikä vaikutuksia nää heti ja akne voi mennä alussa pahempaanki suuntaan ja tietty ne sivuvaikutukset, eli en suosittele tätä jos sun naamas ei tosiaan näytä jatkuvasti tulehtuneelta ja finnit satu ja aiheuta pysyviä arpia. En voi sanoa ku en tiedä =/
Roaccutan kuitenkin auttaa n. 80-90% ekalla kerralla. PYSYVÄSTI!
- Oot vielä nuori, joten sekään ei ole välttämättä väärin olettaa et sun iho vielä parantuu iän myötä. =)
- Stressi pahentaa aknea! Älä syrjäydy, jaksa harrastaa, ajattele tulevaisuutta ja et säkin olet vielä onnellinen joku päivä! Huomenna on aina uus päivä ja maailma on iso ja laaja, koita ajatella tosi isosti äläkä jämähdä ajattelee jotain lukiokuvioita! Se on paha juttu nyt mä tiedän. Valvoin itseki joskus pitkään sängyssä ja mietin et miks just mä? Masennuin kaks syksyä putkeen ku aurinkoa ei enää näkynyt ja käytin varmaa 90% mun ajasta mun naaman ajatteluun, mun koko tunnepuoli ja kehonki tuntoreseptorit oli keskittyneet mun naamaan. Nyt kun sitä aattelee niin se ei ollu vissiin kovin fiksua. :D
Vastaile vähän noihin et kuinka vaikee sun akne on ni voin kertoa et kannattaako tota roaccutania alottaa. Munki vanhemmat (tai siis äiti) suostu kustantaa tän mulle vasta kun kerroin sille et mun koulu menee päin persettä tän takia eikä mikään oikee maistu miltää ku naama on ihan paskana koko ajan ja itsetunto ihan hajalla.
Se on kuitenki se minkä ihmiset näkee ekana ja tottakai se heijastuu itsetuntoon. Muuut nyt menee taas tosi henkilökohtaiseksi! =]
Koita jaksaa!sä oot kyl uskomaton ihminen!!:) ..hyvässä mielessä!!:) jaksat tuntemattomille ihmisille uhrata paljon omaa aikaas ja puhut jopa asiaa..kyl se lohduttaa, mut totta on ettei pelkkä lukeminen auta yhtään..yritin taas sanoo tosta porukoille et vi*uttaa oikeesti ku on naama tässä kunnossa ja edelleen sama linja jatkuu..:( tyyliin et älä ajattele ulkonäköö ja usko ettet säkään oo aina mikää siloposki..en ymmärrä miten joku voi sanoo noin omalle lapselle..ja terkkariki varas mulle ajan lääkärille (vanhemmat ei tiedä), mut sil ei oo mitää välii..tylysti mut vaan laitettiin ulos..varmaan vanhemmat sopinu tänkin etukäteen lääkäreiden kans ku tiesivät et meen sit vaikka yksin jos ei ne suostu tähän..en tiiä eikä kiinnosta!! tiedän kyllä et sellaset keillä ei oo tätä ongelmaa, ni nauraa vaan ja ajattelee et "on sullaki ongelmat", mut todellaki on!! ei tää ois vielä mitään jos joku viittis auttaa, mut ei kukaa..kaikki on käyty lääkäristä lähtien mut ei, ni ei..alkaa olla keinot vähissä, ku oikeestaan ainoo joka voi auttaa on lääkäri..asiaa "auttaa" vielä se et tää lääkäri on sekä terv. kesk. että yksityisellä..kaikissa tiedostoissani lukee tää asia ja "EI LÄÄKKEITÄ,EI APUA"...ei oo enää paikkaa mihin mennä..=( helppohan se on niille ketkä saa apua..kaikkiin kysymyksiin vastasin "kyllä"..ja kyl ne arvet ottaa päähän nyt enemmän, koska just niihin ei löydy mitää apua..brevoxyl auttaa jotenkuten vielä finneihin, vaikka niitä päivittäin tuleekin, mut mitäs niille arville tekis..odottaa ja odottaa 50 vuotta jos ne siitä sit ryppyjen myötä häviäis..ne nyt on vielä törkeemmän näkösii ku ei saa millää aineella peitettyyn! sä ehkä ymmärrät kuin maassa oon ja viim. puoleen vuoteen en oo ollu juuri missään muualla ku yksin kotona, jee!! aina jos TÄYTYY lähtee johonki ni se on itku silmässä ku on nii paha olla missää..öisinki herään useita kertoja ja itken tätä, ku on vaikeuttanu muunki elämän..:'( kohta oikeesti sekoaa lopullisesti jos tää vielä kauan jatkuu..
- vielä..
..uskomatonta.. kirjoitti:
sä oot kyl uskomaton ihminen!!:) ..hyvässä mielessä!!:) jaksat tuntemattomille ihmisille uhrata paljon omaa aikaas ja puhut jopa asiaa..kyl se lohduttaa, mut totta on ettei pelkkä lukeminen auta yhtään..yritin taas sanoo tosta porukoille et vi*uttaa oikeesti ku on naama tässä kunnossa ja edelleen sama linja jatkuu..:( tyyliin et älä ajattele ulkonäköö ja usko ettet säkään oo aina mikää siloposki..en ymmärrä miten joku voi sanoo noin omalle lapselle..ja terkkariki varas mulle ajan lääkärille (vanhemmat ei tiedä), mut sil ei oo mitää välii..tylysti mut vaan laitettiin ulos..varmaan vanhemmat sopinu tänkin etukäteen lääkäreiden kans ku tiesivät et meen sit vaikka yksin jos ei ne suostu tähän..en tiiä eikä kiinnosta!! tiedän kyllä et sellaset keillä ei oo tätä ongelmaa, ni nauraa vaan ja ajattelee et "on sullaki ongelmat", mut todellaki on!! ei tää ois vielä mitään jos joku viittis auttaa, mut ei kukaa..kaikki on käyty lääkäristä lähtien mut ei, ni ei..alkaa olla keinot vähissä, ku oikeestaan ainoo joka voi auttaa on lääkäri..asiaa "auttaa" vielä se et tää lääkäri on sekä terv. kesk. että yksityisellä..kaikissa tiedostoissani lukee tää asia ja "EI LÄÄKKEITÄ,EI APUA"...ei oo enää paikkaa mihin mennä..=( helppohan se on niille ketkä saa apua..kaikkiin kysymyksiin vastasin "kyllä"..ja kyl ne arvet ottaa päähän nyt enemmän, koska just niihin ei löydy mitää apua..brevoxyl auttaa jotenkuten vielä finneihin, vaikka niitä päivittäin tuleekin, mut mitäs niille arville tekis..odottaa ja odottaa 50 vuotta jos ne siitä sit ryppyjen myötä häviäis..ne nyt on vielä törkeemmän näkösii ku ei saa millää aineella peitettyyn! sä ehkä ymmärrät kuin maassa oon ja viim. puoleen vuoteen en oo ollu juuri missään muualla ku yksin kotona, jee!! aina jos TÄYTYY lähtee johonki ni se on itku silmässä ku on nii paha olla missää..öisinki herään useita kertoja ja itken tätä, ku on vaikeuttanu muunki elämän..:'( kohta oikeesti sekoaa lopullisesti jos tää vielä kauan jatkuu..
ja en voi hankkii pillereitä. ne on sellasii hormonipakkauksia, et niistä ei mitkään sovi mulle! valitettavasti näin..:( mut toisaalta, eipä ne arpia auttaiskaa ja jostain kumman syystä ei hirveesti oo viime aikoina ollu poikien kans mitää juttuu, ni en viiti turhaan syödä niitä, ku vaan pahentaavat mun oloo..ei voi olla vaikeempaa..
- aknepoika87
vielä.. kirjoitti:
ja en voi hankkii pillereitä. ne on sellasii hormonipakkauksia, et niistä ei mitkään sovi mulle! valitettavasti näin..:( mut toisaalta, eipä ne arpia auttaiskaa ja jostain kumman syystä ei hirveesti oo viime aikoina ollu poikien kans mitää juttuu, ni en viiti turhaan syödä niitä, ku vaan pahentaavat mun oloo..ei voi olla vaikeempaa..
Huomasin ton saman aina omilla aallonpohjillani, aknepotilas on melkeen aina yksin. Meet ulos ni koko ajan saa miettiä omaa naamaa ja mitä muut siitä ajattelee. Kenellekään ei voi kertoa, koska harvoilla kuitenkaan on pahaa aknea ja vielä harvempi haluaa muistutuksen siitä. Vanhemmat ei ymmärrä jos ei niillä itsellään oo ollu. Sosiaaliset tilanteet menee aina myttyyn koska ihmisten keskellä ahdistaa eikä voi olla se "oikea" itsensä. On ruma fiilis ja aattelee ettei kelpaa kenellekään. Sit on kaikki asenteet vanhemmilta, terkkareilta, sukulaisilta ja kavereilta. Oonki nyt miettinyt et akne saattaa hyvin olla yks raastavimmista taudeista mitä löytyy. Ei tappava mut ei saa sympatiaakaan keneltäkään koska kaikki aattelee sen kuuluvan ikään, eikä ne tiedä! Oon miettiny et syöpäkin ois parempi, koska siinä sentää tietäis chänssit et selviikö vai ei ja ihmiset tulis vielä säälimään ku ne ei tiedä kuoletko vai et! :P x:D
Mut seriously en ymmärrä sun vanhempia... Omatki on aika sahajauhoa täynny kun isäkin tuli kysymään nyt pari viikko sitten et oonko lopettanu suklaan syönnin kun iho näyttää niin hyvältä, "kyllä isä, olen lopettanut suklaan syönnin ja olen ihan huvin vuoksi vahvimmalla aknelääkityksellä mitä maa päällään kantaa ja jonka sivuvaikutuslista on yli metrin pituinen ja joka mahdollisesti voi pilata mun maksani, eli mun ihon paraneminen ei johdu näistä lääkkeistä, suklaasta se johtuu!" 4 kuukautta oon siis kohta syöny näitä.
Omat vanhemmat (siis äiti) sentään ymmärsi tulla mun kanssa hankkimaan sen kuurin, vaikka itse hainkin kaikki tiedot ja kinusin pari viikko että mennään yksityiselle.
Old people suck...
Ne on niin juurtuneita, koska ne tietää vaan sen mitä niille on opetettu. Mutsi kerto et faijallakin oli joskus aika pahasti finnejä, mut en usko et se pysty ikinä selvittämään samalla tavalla mistä ne johtuu niinku minä. Tietämättömyys on niitten rasite.
Sun vanhemmat kuulostaa aika jäisiltä kans, ehkä katkerilta enemmän jos ne huomauttelee ettet tule aina oleen mikää siloposki. Onko sun vanhemmilla kummallakaan ollut pahaa aknea, onko sun isukilla esim. arpia? En tosin ikinä uskois et jos vanhemmat on joskus tästä kärsinyt niin et ne haluis oman lapsen kärsivän kans, vaikka oliskin "opetus" tai "karaisu" mielessä... 50-luvun kasvatusmenetelmät on syvältä.
Mut hei! Ne ei tiedä paremmasta!
Mut hoidoista! Edelleenkään älä mieti niitä arpia. Sitten kun saat ne tulehdukset ja oikeet finnit kuriin ni oot kiitollinen jo siitäkin! Itte ei ainakaa enää harmita noi omat arvet läheskää yhtä paljon ku tiedän ettei naamassa ole yhtään tulehtunutta finniä meinaan se luo itsevarmuutta kun tietää ettei keskustelukumppani voi löytää yhtään uutta tai puristettua finniä sun kasvoilta. Nyt kun kirjoitukset on lähellä ni aika monelle kaverille alkaa ilmestyä jonki verra stressifinnejä, eikä mulla oo yhtään! :D
Ei oo tietenkään oikein sanoa noin, mutta ei se niitten tilanne mikään paha ole, enkä tosissaan ikinä toivo kenellekään samaa kuin itselleni, multa meni n. 1,5 - 2 vuotta hukkaan mun elämästä huonon itsetunnon ja aknen takia. Sen takia se onki yks rankimpia sairauksia koko pallolla; ei voi olla miettimättä jotain mikä vaikuttaa koko kasvoihin NE ON SUN OMAT KASVOT! Ja sit ne finnit oli vielä niin syviä et ne tunsi melkee joka kerta ku uus alko muodostumaan ja sitä tykytystä kesti kunnes se puhkes. Joo vähäx ällöö :P ...mut en mä ikinä pyytänyt et mun naama turmellaan sillä tavalla.
Se on vähän sama ku heräisit joku aamu naama täynnä tuoreita arpia naamassa, jokainen punottaa ja niitä ilmestyy vielä tasaisesti lisääkin, joten vanhojen vaaleneminen ei auta yhtään koska uus on heti vieressä! Et tietäis mistä ne on tullu ja miten niitten tulemisen saa loppumaan. Joutuisit ettimään kaiken tiedon ite ja sit saat viel sietää jotain scheissea vanhemmilta...
Nyt innostuin taas proosan puolelle =)
Niistä hoidoista. Roaccutan ois sulle paras. En edelleenkään tiedä kuinka paha sun tilanne oikeasti on, eli tossa pari lisäkysymystä, ei tietenkään pakko vastata, voit vaan olla mainitsematta niitä, mutta toivon kuitenkin että vastaat.
1. Onk ne syvät sellaisia ontelomaisia, et niitä voi olla monta lähes kiinni toisissan?
2. Tuleeko puristamisen yhteydessä verta?
3. Onk sulla muualla kehossa yhtään?
4. Taisit mainita jo aiemmin, mut onko ne kipeitä?
Jos vastaat taas kaikkin kyllä niin sillä lääkärillä ei oo kaikki kunnossa. Siis sanoitko et kävit nimenomaan IHOTAUTILÄÄKÄRILLÄ? Kaupungin puolelle on meinaan tosi vaikee saada aikaa, ittelläni ois menny jonossa 3 kuukautta. Sanoitko kans et olit siellä lääkärillä meikit naamassa?
Ihmettelen ettet oo saanu yhtään reseptilääkettä :P
Asutko jossain alahärmässä tai jossain muualla landella?
Roaccutan auttaa kuitenkin akneen oli se minkä tasoista tahansa. Mut se ei oo mikään helppo lääke.
Huoh!
Menee tosi vaikeeks josset sitten saa ketään määräämään sitä sulle. Tytöillä on vielä sekin että se resepti on voimassa vain 7 päivää siitä kun se lääkäri on sen kirjoittanu. Sit on ne verikokeet ja raskaustestit... Ei niistä selviä ellei oo vanhemmat takana =/
Tuutko muuten juttuun sun vanhempien kanssa?
Näytä niille vaikka näitä foorumeita ja etsi jotain hyviä vuodatustekstejä, näytä vaikka mun ;)
Ni ne tajuu ettei tä ole helppoa ja ettet sä vaan murrosiän "kapinoissas" huvin vuoksi valita kuinka hirveetä sulla on. Siis tolleen ne saattaa ajatella =)
Nyt taas lopettelun paikka ja nuq, mut hei!
ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDES OF LIFE!
(monty python rules) - taasen..
aknepoika87 kirjoitti:
Huomasin ton saman aina omilla aallonpohjillani, aknepotilas on melkeen aina yksin. Meet ulos ni koko ajan saa miettiä omaa naamaa ja mitä muut siitä ajattelee. Kenellekään ei voi kertoa, koska harvoilla kuitenkaan on pahaa aknea ja vielä harvempi haluaa muistutuksen siitä. Vanhemmat ei ymmärrä jos ei niillä itsellään oo ollu. Sosiaaliset tilanteet menee aina myttyyn koska ihmisten keskellä ahdistaa eikä voi olla se "oikea" itsensä. On ruma fiilis ja aattelee ettei kelpaa kenellekään. Sit on kaikki asenteet vanhemmilta, terkkareilta, sukulaisilta ja kavereilta. Oonki nyt miettinyt et akne saattaa hyvin olla yks raastavimmista taudeista mitä löytyy. Ei tappava mut ei saa sympatiaakaan keneltäkään koska kaikki aattelee sen kuuluvan ikään, eikä ne tiedä! Oon miettiny et syöpäkin ois parempi, koska siinä sentää tietäis chänssit et selviikö vai ei ja ihmiset tulis vielä säälimään ku ne ei tiedä kuoletko vai et! :P x:D
Mut seriously en ymmärrä sun vanhempia... Omatki on aika sahajauhoa täynny kun isäkin tuli kysymään nyt pari viikko sitten et oonko lopettanu suklaan syönnin kun iho näyttää niin hyvältä, "kyllä isä, olen lopettanut suklaan syönnin ja olen ihan huvin vuoksi vahvimmalla aknelääkityksellä mitä maa päällään kantaa ja jonka sivuvaikutuslista on yli metrin pituinen ja joka mahdollisesti voi pilata mun maksani, eli mun ihon paraneminen ei johdu näistä lääkkeistä, suklaasta se johtuu!" 4 kuukautta oon siis kohta syöny näitä.
Omat vanhemmat (siis äiti) sentään ymmärsi tulla mun kanssa hankkimaan sen kuurin, vaikka itse hainkin kaikki tiedot ja kinusin pari viikko että mennään yksityiselle.
Old people suck...
Ne on niin juurtuneita, koska ne tietää vaan sen mitä niille on opetettu. Mutsi kerto et faijallakin oli joskus aika pahasti finnejä, mut en usko et se pysty ikinä selvittämään samalla tavalla mistä ne johtuu niinku minä. Tietämättömyys on niitten rasite.
Sun vanhemmat kuulostaa aika jäisiltä kans, ehkä katkerilta enemmän jos ne huomauttelee ettet tule aina oleen mikää siloposki. Onko sun vanhemmilla kummallakaan ollut pahaa aknea, onko sun isukilla esim. arpia? En tosin ikinä uskois et jos vanhemmat on joskus tästä kärsinyt niin et ne haluis oman lapsen kärsivän kans, vaikka oliskin "opetus" tai "karaisu" mielessä... 50-luvun kasvatusmenetelmät on syvältä.
Mut hei! Ne ei tiedä paremmasta!
Mut hoidoista! Edelleenkään älä mieti niitä arpia. Sitten kun saat ne tulehdukset ja oikeet finnit kuriin ni oot kiitollinen jo siitäkin! Itte ei ainakaa enää harmita noi omat arvet läheskää yhtä paljon ku tiedän ettei naamassa ole yhtään tulehtunutta finniä meinaan se luo itsevarmuutta kun tietää ettei keskustelukumppani voi löytää yhtään uutta tai puristettua finniä sun kasvoilta. Nyt kun kirjoitukset on lähellä ni aika monelle kaverille alkaa ilmestyä jonki verra stressifinnejä, eikä mulla oo yhtään! :D
Ei oo tietenkään oikein sanoa noin, mutta ei se niitten tilanne mikään paha ole, enkä tosissaan ikinä toivo kenellekään samaa kuin itselleni, multa meni n. 1,5 - 2 vuotta hukkaan mun elämästä huonon itsetunnon ja aknen takia. Sen takia se onki yks rankimpia sairauksia koko pallolla; ei voi olla miettimättä jotain mikä vaikuttaa koko kasvoihin NE ON SUN OMAT KASVOT! Ja sit ne finnit oli vielä niin syviä et ne tunsi melkee joka kerta ku uus alko muodostumaan ja sitä tykytystä kesti kunnes se puhkes. Joo vähäx ällöö :P ...mut en mä ikinä pyytänyt et mun naama turmellaan sillä tavalla.
Se on vähän sama ku heräisit joku aamu naama täynnä tuoreita arpia naamassa, jokainen punottaa ja niitä ilmestyy vielä tasaisesti lisääkin, joten vanhojen vaaleneminen ei auta yhtään koska uus on heti vieressä! Et tietäis mistä ne on tullu ja miten niitten tulemisen saa loppumaan. Joutuisit ettimään kaiken tiedon ite ja sit saat viel sietää jotain scheissea vanhemmilta...
Nyt innostuin taas proosan puolelle =)
Niistä hoidoista. Roaccutan ois sulle paras. En edelleenkään tiedä kuinka paha sun tilanne oikeasti on, eli tossa pari lisäkysymystä, ei tietenkään pakko vastata, voit vaan olla mainitsematta niitä, mutta toivon kuitenkin että vastaat.
1. Onk ne syvät sellaisia ontelomaisia, et niitä voi olla monta lähes kiinni toisissan?
2. Tuleeko puristamisen yhteydessä verta?
3. Onk sulla muualla kehossa yhtään?
4. Taisit mainita jo aiemmin, mut onko ne kipeitä?
Jos vastaat taas kaikkin kyllä niin sillä lääkärillä ei oo kaikki kunnossa. Siis sanoitko et kävit nimenomaan IHOTAUTILÄÄKÄRILLÄ? Kaupungin puolelle on meinaan tosi vaikee saada aikaa, ittelläni ois menny jonossa 3 kuukautta. Sanoitko kans et olit siellä lääkärillä meikit naamassa?
Ihmettelen ettet oo saanu yhtään reseptilääkettä :P
Asutko jossain alahärmässä tai jossain muualla landella?
Roaccutan auttaa kuitenkin akneen oli se minkä tasoista tahansa. Mut se ei oo mikään helppo lääke.
Huoh!
Menee tosi vaikeeks josset sitten saa ketään määräämään sitä sulle. Tytöillä on vielä sekin että se resepti on voimassa vain 7 päivää siitä kun se lääkäri on sen kirjoittanu. Sit on ne verikokeet ja raskaustestit... Ei niistä selviä ellei oo vanhemmat takana =/
Tuutko muuten juttuun sun vanhempien kanssa?
Näytä niille vaikka näitä foorumeita ja etsi jotain hyviä vuodatustekstejä, näytä vaikka mun ;)
Ni ne tajuu ettei tä ole helppoa ja ettet sä vaan murrosiän "kapinoissas" huvin vuoksi valita kuinka hirveetä sulla on. Siis tolleen ne saattaa ajatella =)
Nyt taas lopettelun paikka ja nuq, mut hei!
ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDES OF LIFE!
(monty python rules)olishan se ihan kiva saada joku määräämään jotain..pienellä paikkakunnalla asun ja melkein lapissa, eli ei hirveen hyviä mahd. lähtee mihinkään..=/ vanhempien kans en oo ollu kovinkaan hyvissä väleissä viim. puoleen vuoteen tästä syystä..enkä kyllä kenenkään muunkaan kanssa..mihinkään porukkoihin en kehtaa mennä kun saan niitä ihania katseita aina muilloinkin!..en tiedä vanhemmista, mut ei niillä ainakaan arpia ole, vaikka olis akne ollutkin..ei niillä ainakaan mitää lääkkeitä oo ollut!! en mä oo enää koskaan kavereidenkaan kans..ne siloposket on aina keskenään ja juttelee kaikista ihanista asioista ja käyvät poikien kans uimassa ja kesällä ruskettaavat ittensä ja näin..mä en kehtaa mennä enää edes uimaan, eikä nyt meikit naamassa viiti ottaa aurinkoo ja muutenki on iho niin rikki ja punainen et ei puhettakaan..en ymmärrä miten tää sen lääkärin mielestä paranee viim. kesällä ja aivan itsestään?!?!?!?! kertokoon jos joku tietää, mut sokeekin näkee et tällasta ihoa ei voi vielä aurinkoon eikä ainakaan ruskettaa!! eihän tää edes ruskettuis..kesällä oli pari vko ulkomailla ja sieltä tullessa olin mielettömän ruskee koska iho oli loistavassa kunnossa, niinkuin aina ennen!! edelleen olen muualta ruskee mut naama on kalpee ku haamulla ja täynnä punaisia arpia..tämän koko päivän olen itkenyt ja ajatellut ettei tää voi olla mahdollista..miks kaikki aina mulle..
sanoit tosta et mielummin sairastaisit esim. syöpää..no jos sitä ajattelee ni sen ainaki kaikki ottais tosissaan ja ihmiset (MYÖS MUN vanhemmat) haluis auttaa..kaikki mahdollinen hoito tehtäis ja jos auttavaa lääkettä ei löydy niin ainakin tietää et koko ajan joku on keksimässä sitä..se on sairaus joka otetaan tosissaan, mutta usein unohtuu et tääkin on sairaus, mut ei tää kyl ketään kiinnosta..pitääkö lievemmissäkin tapauksissa aina vain odottaa et jospa se nyt parantuis..kuitenki menee pahemmaks ja pahemmaks ja sit ollaan ongelmissa..kun olisin tajunnut mennä lääkäriin heti alussa kysymättä vanhemmilta..mut toisaalta, jos ei nytkään tule apua, ni kuka sillon olis auttanut?!
sanoit siitä roa-kuurista et se sopis mulle parhaiten..mä en oikein voi syödä mitään antibioottejakaan..lievempiäkään lääkkeitä en siedä, ni puhumattakaan tollaisesta, joka tappaa muutkin ku bakteerit..ei onnistu..:( suurempi ongelma on edelleen arvet..
lueskelin tuolla avitcidista viestejä ja se on joidenki arvet poistanut..itse oon niin herkkä ihoinen et mihinköhän kuntoon se sais ihoni..=/ mut turhaa sitä edes ajattelen, en mä sitä saa.. - aknepoika87
taasen.. kirjoitti:
olishan se ihan kiva saada joku määräämään jotain..pienellä paikkakunnalla asun ja melkein lapissa, eli ei hirveen hyviä mahd. lähtee mihinkään..=/ vanhempien kans en oo ollu kovinkaan hyvissä väleissä viim. puoleen vuoteen tästä syystä..enkä kyllä kenenkään muunkaan kanssa..mihinkään porukkoihin en kehtaa mennä kun saan niitä ihania katseita aina muilloinkin!..en tiedä vanhemmista, mut ei niillä ainakaan arpia ole, vaikka olis akne ollutkin..ei niillä ainakaan mitää lääkkeitä oo ollut!! en mä oo enää koskaan kavereidenkaan kans..ne siloposket on aina keskenään ja juttelee kaikista ihanista asioista ja käyvät poikien kans uimassa ja kesällä ruskettaavat ittensä ja näin..mä en kehtaa mennä enää edes uimaan, eikä nyt meikit naamassa viiti ottaa aurinkoo ja muutenki on iho niin rikki ja punainen et ei puhettakaan..en ymmärrä miten tää sen lääkärin mielestä paranee viim. kesällä ja aivan itsestään?!?!?!?! kertokoon jos joku tietää, mut sokeekin näkee et tällasta ihoa ei voi vielä aurinkoon eikä ainakaan ruskettaa!! eihän tää edes ruskettuis..kesällä oli pari vko ulkomailla ja sieltä tullessa olin mielettömän ruskee koska iho oli loistavassa kunnossa, niinkuin aina ennen!! edelleen olen muualta ruskee mut naama on kalpee ku haamulla ja täynnä punaisia arpia..tämän koko päivän olen itkenyt ja ajatellut ettei tää voi olla mahdollista..miks kaikki aina mulle..
sanoit tosta et mielummin sairastaisit esim. syöpää..no jos sitä ajattelee ni sen ainaki kaikki ottais tosissaan ja ihmiset (MYÖS MUN vanhemmat) haluis auttaa..kaikki mahdollinen hoito tehtäis ja jos auttavaa lääkettä ei löydy niin ainakin tietää et koko ajan joku on keksimässä sitä..se on sairaus joka otetaan tosissaan, mutta usein unohtuu et tääkin on sairaus, mut ei tää kyl ketään kiinnosta..pitääkö lievemmissäkin tapauksissa aina vain odottaa et jospa se nyt parantuis..kuitenki menee pahemmaks ja pahemmaks ja sit ollaan ongelmissa..kun olisin tajunnut mennä lääkäriin heti alussa kysymättä vanhemmilta..mut toisaalta, jos ei nytkään tule apua, ni kuka sillon olis auttanut?!
sanoit siitä roa-kuurista et se sopis mulle parhaiten..mä en oikein voi syödä mitään antibioottejakaan..lievempiäkään lääkkeitä en siedä, ni puhumattakaan tollaisesta, joka tappaa muutkin ku bakteerit..ei onnistu..:( suurempi ongelma on edelleen arvet..
lueskelin tuolla avitcidista viestejä ja se on joidenki arvet poistanut..itse oon niin herkkä ihoinen et mihinköhän kuntoon se sais ihoni..=/ mut turhaa sitä edes ajattelen, en mä sitä saa..Tiedän ettei akneiholla voi oikein tehdä muuta kuin yrittää käydä koulussa ja viettää loput päivät neljän seinän sisällä, mutta yritä pitää kavereista kiinni. Oma akne alko menee pahaksi just sun ikäsenä mut pysyin silti koko ajan mukana sosiaalisissa leikeissä ja jopa kasvatin mun sosiaalista piiriä, viikonloppusin oli yleensä aina joku paikka tai himabileet mihi mennä (kyllä kävin myös uimassa kesällä =).
Mun kaverit on ollut ja ovat tosi mahtavia koska kukaan ei ole ikinä sanonut mulle sanaakaan finneistä tai aknesta. Siis ei ikinä! En oo huomannu ees mitään katseita niiltä vaikka tiedän että nekin on varmasti huomannu miten pahassa kunnossa mun naama joskus oli. Ehkä ne on suljettujen ovien takana sitten jutellu mut se on oikeesti auttanu ettei kukaan oo kohdellu erilailla sen takia et naama on säpäleinä ja siinä saattaa olla puolen tusinaa märkäpäätä päivittäin...
Ei kavereilta voi tietenkään pyytää et ne ei puhuis niistä, enkä sitä tehnykkään, mut ehkä ne ajatteli et koska mä en ikinä puhunut mitään mun kasvoista ni ei niittenkää pitäis. Se on vähän sama muissakin asioissa jos ottaa jonkin asian itse puheeksi ni sitten se oikeuttaa muutkin puhumaan siitä ja tekee siitä "avoimen puheenaiheen"... tai sit ne oli vaan hienotunteisia ja ymmärs et voisin loukkaantua =)
Muutaman kerran joku ventovieras on tullut mainitsemaan mun naamasta ja muistan vieläkin jokaisen kerran
- kerran bussissa yks lievästi humalainen
- kerran kesällä yhessä puistossa
- kerran baarissa perhetuttu tuli pienessä humalassa huutaa että oon finninaama, se pilas kyl illan aika kuninkaallisesti
- ja sit viel jotain yksittäisiä :P
Taitaa muuten olla et kaikkiin tilanteisiin on liittynyt alkoholi enemmän tai vähemmän =D
Se vähän kertoo siitä et ihmiset osaa yleensä olla hienotunteisia selvänä mut alkoholia veressä mennäänki sit nenä maata viistäen.
Mut joka kerta kun joku tulee mainitsemaan mun aknen jotenki ni siin voi ihan hyvin miettiä koko loppupäivän pelkästään sitä... se kertoo miten paljon akne vaikuttaa ajatteluun ja rasittaa mieltä.
Tiedän et sillon kun on akne niin koko elämä ihan kuin pysähtyy ja alkaa lykkämään kaikkea tulevaisuuteen, lakkaa elämästä "täysillä", ajattelee et tekee kaikkea sitten kun on taas terve. Ei tyttö/poikaystävää nyt, en kelpaa kenellekään, enkä osais ollakaan kenenkään seurassa tän näkösenä. Ei bileitä, koska kuka haluis kutsuu mut. Ihmisten edessä esiintyminen, niinku joku näytelmä tai tanssinäytös, ei onnistu. Uimisesta ei puhettakaan.
En oikein tiedä mitä itse tein, mutta en missään vaiheessa halunnut syrjäytyä, koska takaisin tuleminen ja "comebäckin" tekeminen sosiaaliseen elämään ois ollu liian raskaita ja ois helpostu tullu semmonen ulkopuolisen olo. Yleensä murehdin aknea ja mun naamaa kuitenki vaan kotona, kotona saatoin olla tosi maassa ja masentunut, mutta aina ku lähin ulos ni jätin sen kaiken ikäänku taakse ja olin "normaali". =)
Ei tästäkään sulle varsinaisesti oo apua, niinku sanoit ni lukeminen ei auta yhtään, jutteleminen auttaa tietty mut se ei paranna mitään. Vaik juttelisit sun kaverin luonan näistä jutuista tuntikausia ni kävelet sieltä kuitenki aina saman naaman kanssa pois. =/
Aknepotilas ei lepää ennen ku akne on hävitetty.
Niitä oikeita apuja en oikee osaa antaakaan enää, jos et lääkäriin pääse, yksityiselle tai kunnan, etkä tuu toimeen vanhempien kanssa. Pienellä paikkakunnalla valinnanvaraa lääkäreistäkään tuskin on hirveesti.
Avitcidistä hiukan. Vaikka oot herkkäihoinen ni se ei tarkota ettei se sopis sulle. Avitcid uusii ihoa ja hävittää finnejä, eli poistaa jonkin verran arpia, en tiedä paljonko koska en oo käyttäny. Avitcidin vaikuttava aine on isotretinoiini, eli se on periaatteessa samaa kamaa ku Roaccutan mut ulkoisesti käytettynä. Sen vaikutusaika on myös lyhyempi, vaikutukset alkaa näkyy 2-4 viikossa. Roaccutania voi määrätä vain iholääkäri, mut avitcidia mun tietääkseni kaikki, eli sitä voit pyytää sun koululääkäriltä vaikka se hangoitteliskin vastaan. En oikee ymmärrä miks se ei kirjottais sulle tota, koska mun koululääkäri oli koko ajan hyssyttelees mua ja kerto heti ekalla kerralla roaccutanista, mutta kävin läpi eka noi perinteiset antibiootit (mitkä ei muuten pidemmän päälle auta yhtään :P).
Mulle ne oli tarjoomassa viel jotain juttutuokioita psykologin kanssa ku kerroin et oon masentunu mun naaman takia et sun kannattaa kans rehellisesti vaan avautua niille ja jos ei se auta ni en tiedä mikä...
good night and good luck =] - puuh...!!
aknepoika87 kirjoitti:
Tiedän ettei akneiholla voi oikein tehdä muuta kuin yrittää käydä koulussa ja viettää loput päivät neljän seinän sisällä, mutta yritä pitää kavereista kiinni. Oma akne alko menee pahaksi just sun ikäsenä mut pysyin silti koko ajan mukana sosiaalisissa leikeissä ja jopa kasvatin mun sosiaalista piiriä, viikonloppusin oli yleensä aina joku paikka tai himabileet mihi mennä (kyllä kävin myös uimassa kesällä =).
Mun kaverit on ollut ja ovat tosi mahtavia koska kukaan ei ole ikinä sanonut mulle sanaakaan finneistä tai aknesta. Siis ei ikinä! En oo huomannu ees mitään katseita niiltä vaikka tiedän että nekin on varmasti huomannu miten pahassa kunnossa mun naama joskus oli. Ehkä ne on suljettujen ovien takana sitten jutellu mut se on oikeesti auttanu ettei kukaan oo kohdellu erilailla sen takia et naama on säpäleinä ja siinä saattaa olla puolen tusinaa märkäpäätä päivittäin...
Ei kavereilta voi tietenkään pyytää et ne ei puhuis niistä, enkä sitä tehnykkään, mut ehkä ne ajatteli et koska mä en ikinä puhunut mitään mun kasvoista ni ei niittenkää pitäis. Se on vähän sama muissakin asioissa jos ottaa jonkin asian itse puheeksi ni sitten se oikeuttaa muutkin puhumaan siitä ja tekee siitä "avoimen puheenaiheen"... tai sit ne oli vaan hienotunteisia ja ymmärs et voisin loukkaantua =)
Muutaman kerran joku ventovieras on tullut mainitsemaan mun naamasta ja muistan vieläkin jokaisen kerran
- kerran bussissa yks lievästi humalainen
- kerran kesällä yhessä puistossa
- kerran baarissa perhetuttu tuli pienessä humalassa huutaa että oon finninaama, se pilas kyl illan aika kuninkaallisesti
- ja sit viel jotain yksittäisiä :P
Taitaa muuten olla et kaikkiin tilanteisiin on liittynyt alkoholi enemmän tai vähemmän =D
Se vähän kertoo siitä et ihmiset osaa yleensä olla hienotunteisia selvänä mut alkoholia veressä mennäänki sit nenä maata viistäen.
Mut joka kerta kun joku tulee mainitsemaan mun aknen jotenki ni siin voi ihan hyvin miettiä koko loppupäivän pelkästään sitä... se kertoo miten paljon akne vaikuttaa ajatteluun ja rasittaa mieltä.
Tiedän et sillon kun on akne niin koko elämä ihan kuin pysähtyy ja alkaa lykkämään kaikkea tulevaisuuteen, lakkaa elämästä "täysillä", ajattelee et tekee kaikkea sitten kun on taas terve. Ei tyttö/poikaystävää nyt, en kelpaa kenellekään, enkä osais ollakaan kenenkään seurassa tän näkösenä. Ei bileitä, koska kuka haluis kutsuu mut. Ihmisten edessä esiintyminen, niinku joku näytelmä tai tanssinäytös, ei onnistu. Uimisesta ei puhettakaan.
En oikein tiedä mitä itse tein, mutta en missään vaiheessa halunnut syrjäytyä, koska takaisin tuleminen ja "comebäckin" tekeminen sosiaaliseen elämään ois ollu liian raskaita ja ois helpostu tullu semmonen ulkopuolisen olo. Yleensä murehdin aknea ja mun naamaa kuitenki vaan kotona, kotona saatoin olla tosi maassa ja masentunut, mutta aina ku lähin ulos ni jätin sen kaiken ikäänku taakse ja olin "normaali". =)
Ei tästäkään sulle varsinaisesti oo apua, niinku sanoit ni lukeminen ei auta yhtään, jutteleminen auttaa tietty mut se ei paranna mitään. Vaik juttelisit sun kaverin luonan näistä jutuista tuntikausia ni kävelet sieltä kuitenki aina saman naaman kanssa pois. =/
Aknepotilas ei lepää ennen ku akne on hävitetty.
Niitä oikeita apuja en oikee osaa antaakaan enää, jos et lääkäriin pääse, yksityiselle tai kunnan, etkä tuu toimeen vanhempien kanssa. Pienellä paikkakunnalla valinnanvaraa lääkäreistäkään tuskin on hirveesti.
Avitcidistä hiukan. Vaikka oot herkkäihoinen ni se ei tarkota ettei se sopis sulle. Avitcid uusii ihoa ja hävittää finnejä, eli poistaa jonkin verran arpia, en tiedä paljonko koska en oo käyttäny. Avitcidin vaikuttava aine on isotretinoiini, eli se on periaatteessa samaa kamaa ku Roaccutan mut ulkoisesti käytettynä. Sen vaikutusaika on myös lyhyempi, vaikutukset alkaa näkyy 2-4 viikossa. Roaccutania voi määrätä vain iholääkäri, mut avitcidia mun tietääkseni kaikki, eli sitä voit pyytää sun koululääkäriltä vaikka se hangoitteliskin vastaan. En oikee ymmärrä miks se ei kirjottais sulle tota, koska mun koululääkäri oli koko ajan hyssyttelees mua ja kerto heti ekalla kerralla roaccutanista, mutta kävin läpi eka noi perinteiset antibiootit (mitkä ei muuten pidemmän päälle auta yhtään :P).
Mulle ne oli tarjoomassa viel jotain juttutuokioita psykologin kanssa ku kerroin et oon masentunu mun naaman takia et sun kannattaa kans rehellisesti vaan avautua niille ja jos ei se auta ni en tiedä mikä...
good night and good luck =]eilen taas yritin jutella äidin kans ja varmaan puol tuntii tästä aiheesta..tää on kuuleman VAAN murrosikää, eikä todellakaan mikään sairaus..ja tähän ei ole muuta apua kuin aika..että turhaan tämmöstä murehtii..niimpä niin..edelleenki sellasten helppo sanoo ketkä ei tiedä..jotenki alan olee jo liian maassa et enää edes jaksaisin ajatella mitään lääkärissä käyntiä ja eipä se olisi muutenkaan mahdollista kun jo kerran kävin ja aika nopeesti tulin poiskin..en mä vaan jaksa enää..kaikkeen on mennyt ilo, tajuun sen itekki et ei tää näin voi jatkuu, mut vaikee on päästä takas normaaliin jos on jo näin alas vajonnut..=( haluisin vaan olla taas se kuvan kaunis ja aina iloinen tyttö, niinku aikaisemmin..miten voi ihminen menettää kauneutensa ja ELÄMÄNSÄ yhdessä hetkessä..noh, näin helposti se käy..ei jaksa enää mitään;lähtee mihinkää ja aina pitäis laittaa 5cm naamaan meikkii et edes se 1/10 peittyis, jos sekään ja sit mieli maassa lähtee johonki, ni mielummin on kotona yksin ni ei tarvii miettii et joku näkee mut tai et olis tuttuja et pitäis olla jonkun kans..aikaisemmin en halunnut olla yhtään yksin vaan aina kavereiden kanssa jossain ja aina pitämässä hauskaa jne...nykysin kaverit pitää hauskaa keskenään ja mä mietin yötä päivää mitä voisin tehdä..ei kiinnosta olla koulussa,koska siellä on taas ihmisiä..ei haluu mennä harrastuksiin ku sielläkään ei voi olla normaalisti eikä missään enää voi olla normaalisti, eli jopa nauttii elämästä!!!!! :'( ei mun oo enää järkee edes miettii mitää lääkehoitoo..odotan vaan ja toivon ja masennun lisää..ymmärrän itekki miten huonolta tää jo kuulostaa, mut en mä tästä pääse mihinkään vaikka oikeesti HALUAN!! huonostihan tässä käy, mut jospa viim. sit joku ottais mut tosissaan...
- nainen 30
puuh...!! kirjoitti:
eilen taas yritin jutella äidin kans ja varmaan puol tuntii tästä aiheesta..tää on kuuleman VAAN murrosikää, eikä todellakaan mikään sairaus..ja tähän ei ole muuta apua kuin aika..että turhaan tämmöstä murehtii..niimpä niin..edelleenki sellasten helppo sanoo ketkä ei tiedä..jotenki alan olee jo liian maassa et enää edes jaksaisin ajatella mitään lääkärissä käyntiä ja eipä se olisi muutenkaan mahdollista kun jo kerran kävin ja aika nopeesti tulin poiskin..en mä vaan jaksa enää..kaikkeen on mennyt ilo, tajuun sen itekki et ei tää näin voi jatkuu, mut vaikee on päästä takas normaaliin jos on jo näin alas vajonnut..=( haluisin vaan olla taas se kuvan kaunis ja aina iloinen tyttö, niinku aikaisemmin..miten voi ihminen menettää kauneutensa ja ELÄMÄNSÄ yhdessä hetkessä..noh, näin helposti se käy..ei jaksa enää mitään;lähtee mihinkää ja aina pitäis laittaa 5cm naamaan meikkii et edes se 1/10 peittyis, jos sekään ja sit mieli maassa lähtee johonki, ni mielummin on kotona yksin ni ei tarvii miettii et joku näkee mut tai et olis tuttuja et pitäis olla jonkun kans..aikaisemmin en halunnut olla yhtään yksin vaan aina kavereiden kanssa jossain ja aina pitämässä hauskaa jne...nykysin kaverit pitää hauskaa keskenään ja mä mietin yötä päivää mitä voisin tehdä..ei kiinnosta olla koulussa,koska siellä on taas ihmisiä..ei haluu mennä harrastuksiin ku sielläkään ei voi olla normaalisti eikä missään enää voi olla normaalisti, eli jopa nauttii elämästä!!!!! :'( ei mun oo enää järkee edes miettii mitää lääkehoitoo..odotan vaan ja toivon ja masennun lisää..ymmärrän itekki miten huonolta tää jo kuulostaa, mut en mä tästä pääse mihinkään vaikka oikeesti HALUAN!! huonostihan tässä käy, mut jospa viim. sit joku ottais mut tosissaan...
Olen seurannut teidän keskustelua täällä...
Todella kamalaa, ettei äitisi ymmärrä tuskaasi ja auta. Ymmärrän sinua, kärsin aknesta itsekin ja se on myös vaikuttanut minun itsetuntooni ja masentanut minua.
Sanot sille äidillesi, että teet kohta itsarin, jos et saa apua!!!
Älä missään nimessä luovuta! Jankutat asiaa äidillesi ihan koko ajan! - ..noin
nainen 30 kirjoitti:
Olen seurannut teidän keskustelua täällä...
Todella kamalaa, ettei äitisi ymmärrä tuskaasi ja auta. Ymmärrän sinua, kärsin aknesta itsekin ja se on myös vaikuttanut minun itsetuntooni ja masentanut minua.
Sanot sille äidillesi, että teet kohta itsarin, jos et saa apua!!!
Älä missään nimessä luovuta! Jankutat asiaa äidillesi ihan koko ajan!en nyt tiedä viittiikö itsarilla uhkailla..en sillä ettenkö olis oikeesti sitä miettinyt, mutta oon kuitenki sen verran utelias ja pitkäjänteinen etten vois sellasta tehdä..ja olishan se aika raukkamaista, KOSKA mun elämässä tää on murheissa toisaalta sieltä pienimmästä päästä..tässä vaan en ole puhunut mistään muusta, sillä aiheena on "akne ja finnit"..en tietenkää haluis odottaa ja odottaa, mut oon ajatellu nykyään et mitä se auttais vaikka äitini suostuis lääkärireissuun, koska olen jo käynyt lääkärin luona eikä apua tullut, niinkuin olet lukenut varmasti edelliset..!! tää raastaa!!!!!!!!!! ei kenellekkää toivos tällasta, etenkään nuorelle ihmiselle, jolla jo muutenki itsetunto yleensä aika huono ja nyt sitä elämää pitäis elää!! aina ei pidä vaan odottaa ja odottaa vaan joskus pitää tajuta toimii ja elää.. "...If tomorrow never comes....." näin..
mä en toisaalta ole luovuttaja tyyppiä, mut yli puoli vuotta mä olen jo yrittänyt kaikkea, mut en vaan oo keksiny enää keinoja..siltikkää en oo luovuttanu, mut kai on olemassa jotain vaikka ei lääkitystä saiskaan..täytyy vielä koittaa jaksaa, mut ei kyl mielellään täällä pohjalla enää kovin pitkään olis, ku nytkään en enää pääse täältä sinne "normaalien" ihmisten joukkoon..yhtä helvettii..
- HEIIII!
Heii! itse olen 13-vuotias tyttö ja minulla on lievä akne. sain noin vuosi sitten lääkäriltä jotkut voiteet jotka levitetään finni alueille yön ajaksi. ne eivät ole kunnolla tehonneet ja tahtoisin kunnon tabletit akneeni! en tahdo tämän pahentuvan enää yhtään, joten en ymmärrä minkä takia akena ei voi hoitaa heti nuorena, jottei se jäisi enää aikuisiän murheeksi!? ystäväni on samanikäinen kuin minä, ja hän sai isotretioniinia (en oo varma kirjotinko oikeen:D). hänen aknensa on nyt parantunut lähes kokonaan:) olen puhdistanut ihonani huolellisesti joka aamu ja joka ilta, mutta ei tämä tästä parane ilman kunnollista kuuria....ja ihan vinkkinä sinulle, joka kirjoitit tuon ihan ensimmäisen tekstin, että se 2cm pakkelikerros ei kauheesti auta asiaan....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733