Olen vuosia harrastanut Tampereella palstaviljelyä ja kasvattanut erityisesti luomua. Luomuviljely on mahdollista vain Tahmelassa, jossa samaa palstaav oi varmasti pitää eikä sitä myöskään kukaan muu käy keväisin muokkaamassa. Valitettavasti alue on ollut vuosia uhattuna kun kaupunki on sitä kaavoittamassa ökytaloille. Olemme puolustaneet aluetta Kurpitsaliike nimisen yhdistyksen avulla. Itse en ole valitettavasti työni vuoksi voinut toimintaan oisallistua.
Aluetta on vuokrannut ja ns. hoitanut 4H. Käytännössä on ollut sitä, että 4H on lähettänyt palstasta vuosittain laskun. Mitään muuta se ei ole asian hyväksi tehnyt. Moni haluaisi alueelta palstan ja jonoja on jatkuvasti, mutta kuitenkin palstoja makaa vuodesta toiseen viljelemättä. Tähän on muutosta haluttu mutta ei saatu.
Vuosi sitten puhuttiin, että 4Hsta päästäisiin eroon. Ei päästy. Kaupunki on mennyt jatkamaan sopimusta kelvottoman toimijan kanssa. Pelkään entisen menon jatkuvan. Mutta haluan tietää kuka on päätöksestä kaupungilla vastuussa. Haluan mennä sanomaan muutaman vakavan sanan. Jos valehdellaan panen kovan kovaa vastaan.
Miksi 4H sai taas viljelypalstat?
4
611
Vastaukset
- tästäkin asiassa!
Täähän on taas ihan täysin järjetöntä touhua. Siis kuka on se henkilö joka on antanut toimimattomalle 4H:lle ne palstat? Kunhan ei olis 'kepuli'-konstailijoita taaas asialla!
- Marjamies
Olen Tahmelassa lähinnä marjapensaita kasvattanut. Nyt on huoli revitäänkö pensaat pois miljoonatalojen tieltä. Ei kaupunki juuri asukkaitaan kunnioita. Tähän paikkakuntaan sopii Elisan mainos. Vanhoja asukkaita potkitaan kun uusia miljoonaihmisiä lahjotaan paikkakunnalle.
Jos sen palstojen hoidon voisi vieläkin pistää yleiseen hakuun. Ainakin kolme yhdistystä tekisi tarjouksen. Kurpitsan puolesta hommasta jo lupasi vastata henkilö, joka on elämänsä toiminut yliopistopuolella ja toiminut viime vuodet laitosjohtajanakin. Eiköhän sillä taidolla olisi palstanjakokin saatu hoitumaan. Kenttähommiin oli valmis kokenut puutarha-alan koulutettu ihminen. Vaan ohi meni homma kun kiinteistöosasto lahjoi 4H-ihmsiet jatkamaan. Pelkään seurausten olevan entisen kaltaisia.- Tekee kattella
On se kumma kun ei se Pispala saa olla rauhassa. Ite en asu siellä mutta toivoisin sen säilyvän sellaisenaan että sais taviskin sielä käydä ulkoilemassa!
Onhan sitä lääniä Teiskossa ja vaikka missä Turtolassa ja Lahdesjärvellä ja sielä.
Ja kun niillä ökyillä olis paremmin varaa pitää niitä autojaankin.
Ahneus on Rumaa! - annika
Tekee kattella kirjoitti:
On se kumma kun ei se Pispala saa olla rauhassa. Ite en asu siellä mutta toivoisin sen säilyvän sellaisenaan että sais taviskin sielä käydä ulkoilemassa!
Onhan sitä lääniä Teiskossa ja vaikka missä Turtolassa ja Lahdesjärvellä ja sielä.
Ja kun niillä ökyillä olis paremmin varaa pitää niitä autojaankin.
Ahneus on Rumaa!jollakin kummalla keinolla se 4H sai ne palstat taas. viime vuonna ilmottivat että heillä ei ole intressejä eikä KIINNOSTUSTA enää hoitaa asiaa (soitin itse heille keväällä 2005 ja kysyin kuka seuraavana vuonna hoitaa asiaa). Kurpitsa yhdistykseltä ei edes kysytty haluavatko he jakaa itse palstat..
pitää ruveta sotaa... mrrr..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847