Vääntömomentti kierroksissa

torquee

Jos ilmoitetaan vääntömomentti vaikka 150 nm 3800 rpm niin jos ruvetaan ajattelemaan että väännetää metrin pituista tankoa 15 kilon voimalla jolloin tulee 150nm niin voidaanko se tohon sitte soveltaa niin että moottori vääntää 15 kilon voimalla metrin tankoa 3800 kierrosta minuutissa? Vai onko se sitte nii etä 3800 kiekassa yhden kierroksen voima on toi 150 nm?

20

2080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaaja

      Se tarkoittaa sitä et vääntömomentti on 150 Nm ja se tekee 942.5 Joulen työn per kierros 59680 Watin teholla.

    • aksap

      "Jos ilmoitetaan vääntömomentti vaikka 150 nm 3800 rpm niin jos ruvetaan ajattelemaan että väännetää metrin pituista tankoa 15 kilon voimalla jolloin tulee 150nm"

      Kyllä paitsi se voima on 150 Newtonia [(kg*m)/s^2] ja siitä tulee 150 Nm. Oikeat yksiköt ja yksiköiden oikeinkirjoitus vähentävät sekaannuksia huomattavasti.

      "voidaanko se tohon sitte soveltaa niin että moottori vääntää 15 kilon voimalla metrin tankoa 3800 kierrosta minuutissa?"

      Kyllä. Tuosta saadaan teho. 3800/60 1/s * 150Nm * 2 * 3,14 = n.60kW

      "Vai onko se sitte nii etä 3800 kiekassa yhden kierroksen voima on toi 150 nm?"

      Kyllä. Yhden kierroksen, kahden kierroksen ja myös esim 57346745 kierroksen voima on 150 Nm.

      • mittaaja

        Eikös joka kierroksen vääntömomentti ole 150 Nm ja kierroksen voima riippuu vääntövarresta? ja se on Newtonia????? Eihän voiman yksikkö voi olla Nm.


      • torquesta

        Tarkoittaako tämä parhaan väännön kierrosalue sitten sitä että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan?


      • askap
        mittaaja kirjoitti:

        Eikös joka kierroksen vääntömomentti ole 150 Nm ja kierroksen voima riippuu vääntövarresta? ja se on Newtonia????? Eihän voiman yksikkö voi olla Nm.

        Vääntömomentti on koko ajan 150Nm. Voima ei muutu miksikään vaikka kierroksia laskisi kuinka monta.

        Ympyräliikkeessä voimaa vastaava suure on vääntömomentti, jonka yksikkö on Nm. Nopeutta vastaava suure on kulmanopeus, jonka yksikkö puolestaan on 1/s tai rad/s.

        Totta kai halutessaan voi asian ajatella ja laskea vääntövarren kärjessä olevan tangentiaalisen voiman ja nopeuden avulla, jolloin yksikötkin ovat samoja kuin suoraviivaisessa likkeessä, se on vain hankalampaa.


      • aksap
        torquesta kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä parhaan väännön kierrosalue sitten sitä että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan?

        Tarkoittaa jos myös kuormitusaste on suuri. Pienillä kuormitusasteilla hyötysuhde on parempi mahdollisimman pienillä kierroksilla, jolla kone vielä jaksaa täristämättä vetää.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Tarkoittaa jos myös kuormitusaste on suuri. Pienillä kuormitusasteilla hyötysuhde on parempi mahdollisimman pienillä kierroksilla, jolla kone vielä jaksaa täristämättä vetää.

        Juuri näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Juuri näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.

        Eikö? Siis jos puhutaan vapareista. Turbokoneissa hyötysuhde laskee jos turbo on poissa pelistä liian matalien kierrosten johdosta. Turbokoneissa asiaan vaikuttaa turbon koko, siipikulma ja polttoaine ja silloin asia EI ole yksinkertainen. Tätäkö tarkoitit?


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Eikö? Siis jos puhutaan vapareista. Turbokoneissa hyötysuhde laskee jos turbo on poissa pelistä liian matalien kierrosten johdosta. Turbokoneissa asiaan vaikuttaa turbon koko, siipikulma ja polttoaine ja silloin asia EI ole yksinkertainen. Tätäkö tarkoitit?

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.

        No joskos hieman tarkentaisit


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.

        Siis jos kone on aivan älyttömän kokoinen ja vääntökäyrä nousee erittäin jyrkästi alakierroksilla , niin silloin on mahdollista että kone jaksaa vetää tasanopeudessa esim. 5. vaihteella, mutta 4. vaihteella kulutus on penempi. Tämä on kuitenkin varsin marginaalinen seikka, eikä pitäisi aiheuttaa syytä erimielisyydellesi.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Siis jos kone on aivan älyttömän kokoinen ja vääntökäyrä nousee erittäin jyrkästi alakierroksilla , niin silloin on mahdollista että kone jaksaa vetää tasanopeudessa esim. 5. vaihteella, mutta 4. vaihteella kulutus on penempi. Tämä on kuitenkin varsin marginaalinen seikka, eikä pitäisi aiheuttaa syytä erimielisyydellesi.

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen


      • huom!
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen

        Kai olet ymmärtänyt että olen puhunut vain suurista kuormituksista enkä maksiomikuormituksista, jossa seoksen rikastaminen pienentää hyötysuhdetta?


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen

        No pistäppä pari simpukkaa kehiin, jotka todistavat sanomiseni vääriksi!

        Meni tuossa äsken nimim. ja otsikko väärin päin.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        No pistäppä pari simpukkaa kehiin, jotka todistavat sanomiseni vääriksi!

        Meni tuossa äsken nimim. ja otsikko väärin päin.

        Ne saat kaivaa itse !


      • jaaaaa..
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ne saat kaivaa itse !

        Onko nuo kaikki vastaukset mitä sain sitten kumottu? Millä tavalla niitä pitäis laskea? Eikös kuorma-autossakin paras kulutus aina vihreen alueen jolloin paras vääntö?


      • aksap
        jaaaaa.. kirjoitti:

        Onko nuo kaikki vastaukset mitä sain sitten kumottu? Millä tavalla niitä pitäis laskea? Eikös kuorma-autossakin paras kulutus aina vihreen alueen jolloin paras vääntö?

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...


      • jokij sääntö
        aksap kirjoitti:

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...

        onko jokin sääntö että miten lasketaan minkälainenkin moottorityyppi? mahtaakos noi dieseliin sopia nää bensa koneiden laskut ollenkaa?


      • aksap
        jokij sääntö kirjoitti:

        onko jokin sääntö että miten lasketaan minkälainenkin moottorityyppi? mahtaakos noi dieseliin sopia nää bensa koneiden laskut ollenkaa?

        Dieselillä ei ajotyylikikkailulla voi juurikaan vaikuttaa kulutukseen. Maalaisjärki riittää. Sekä kiihdytykseen että tasanopeusajoon kannattaa käyttää mahdollisimman pieniä kierroksia kuitenkin niin, että turbo pyörii.


      • hyvin pienellä kuormituksella
        aksap kirjoitti:

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...

        koska pumppaushäviöt(suuri tehollinen puristussuhde) suhteessa tuotettuun tehoon kasvavat. Tämä on myös syy miksi suuremmalla dieselillä ei pintakaasulla sipsuttelemalla kulutuslukemat putoa bensamoottorin tyyliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe