Vääntömomentti kierroksissa

torquee

Jos ilmoitetaan vääntömomentti vaikka 150 nm 3800 rpm niin jos ruvetaan ajattelemaan että väännetää metrin pituista tankoa 15 kilon voimalla jolloin tulee 150nm niin voidaanko se tohon sitte soveltaa niin että moottori vääntää 15 kilon voimalla metrin tankoa 3800 kierrosta minuutissa? Vai onko se sitte nii etä 3800 kiekassa yhden kierroksen voima on toi 150 nm?

20

2071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaaja

      Se tarkoittaa sitä et vääntömomentti on 150 Nm ja se tekee 942.5 Joulen työn per kierros 59680 Watin teholla.

    • aksap

      "Jos ilmoitetaan vääntömomentti vaikka 150 nm 3800 rpm niin jos ruvetaan ajattelemaan että väännetää metrin pituista tankoa 15 kilon voimalla jolloin tulee 150nm"

      Kyllä paitsi se voima on 150 Newtonia [(kg*m)/s^2] ja siitä tulee 150 Nm. Oikeat yksiköt ja yksiköiden oikeinkirjoitus vähentävät sekaannuksia huomattavasti.

      "voidaanko se tohon sitte soveltaa niin että moottori vääntää 15 kilon voimalla metrin tankoa 3800 kierrosta minuutissa?"

      Kyllä. Tuosta saadaan teho. 3800/60 1/s * 150Nm * 2 * 3,14 = n.60kW

      "Vai onko se sitte nii etä 3800 kiekassa yhden kierroksen voima on toi 150 nm?"

      Kyllä. Yhden kierroksen, kahden kierroksen ja myös esim 57346745 kierroksen voima on 150 Nm.

      • mittaaja

        Eikös joka kierroksen vääntömomentti ole 150 Nm ja kierroksen voima riippuu vääntövarresta? ja se on Newtonia????? Eihän voiman yksikkö voi olla Nm.


      • torquesta

        Tarkoittaako tämä parhaan väännön kierrosalue sitten sitä että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan?


      • askap
        mittaaja kirjoitti:

        Eikös joka kierroksen vääntömomentti ole 150 Nm ja kierroksen voima riippuu vääntövarresta? ja se on Newtonia????? Eihän voiman yksikkö voi olla Nm.

        Vääntömomentti on koko ajan 150Nm. Voima ei muutu miksikään vaikka kierroksia laskisi kuinka monta.

        Ympyräliikkeessä voimaa vastaava suure on vääntömomentti, jonka yksikkö on Nm. Nopeutta vastaava suure on kulmanopeus, jonka yksikkö puolestaan on 1/s tai rad/s.

        Totta kai halutessaan voi asian ajatella ja laskea vääntövarren kärjessä olevan tangentiaalisen voiman ja nopeuden avulla, jolloin yksikötkin ovat samoja kuin suoraviivaisessa likkeessä, se on vain hankalampaa.


      • aksap
        torquesta kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä parhaan väännön kierrosalue sitten sitä että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan?

        Tarkoittaa jos myös kuormitusaste on suuri. Pienillä kuormitusasteilla hyötysuhde on parempi mahdollisimman pienillä kierroksilla, jolla kone vielä jaksaa täristämättä vetää.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Tarkoittaa jos myös kuormitusaste on suuri. Pienillä kuormitusasteilla hyötysuhde on parempi mahdollisimman pienillä kierroksilla, jolla kone vielä jaksaa täristämättä vetää.

        Juuri näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Juuri näin yksinkertainen asia ei todellakaan ole.

        Eikö? Siis jos puhutaan vapareista. Turbokoneissa hyötysuhde laskee jos turbo on poissa pelistä liian matalien kierrosten johdosta. Turbokoneissa asiaan vaikuttaa turbon koko, siipikulma ja polttoaine ja silloin asia EI ole yksinkertainen. Tätäkö tarkoitit?


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Eikö? Siis jos puhutaan vapareista. Turbokoneissa hyötysuhde laskee jos turbo on poissa pelistä liian matalien kierrosten johdosta. Turbokoneissa asiaan vaikuttaa turbon koko, siipikulma ja polttoaine ja silloin asia EI ole yksinkertainen. Tätäkö tarkoitit?

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.

        No joskos hieman tarkentaisit


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Sitä en tarkoittanut.
        Edes vapareissa asia ei ole niinkuin sanoit.

        Siis jos kone on aivan älyttömän kokoinen ja vääntökäyrä nousee erittäin jyrkästi alakierroksilla , niin silloin on mahdollista että kone jaksaa vetää tasanopeudessa esim. 5. vaihteella, mutta 4. vaihteella kulutus on penempi. Tämä on kuitenkin varsin marginaalinen seikka, eikä pitäisi aiheuttaa syytä erimielisyydellesi.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        Siis jos kone on aivan älyttömän kokoinen ja vääntökäyrä nousee erittäin jyrkästi alakierroksilla , niin silloin on mahdollista että kone jaksaa vetää tasanopeudessa esim. 5. vaihteella, mutta 4. vaihteella kulutus on penempi. Tämä on kuitenkin varsin marginaalinen seikka, eikä pitäisi aiheuttaa syytä erimielisyydellesi.

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen


      • huom!
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen

        Kai olet ymmärtänyt että olen puhunut vain suurista kuormituksista enkä maksiomikuormituksista, jossa seoksen rikastaminen pienentää hyötysuhdetta?


      • aksap
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ominaiskulutuskäyriin selvittää kyllä asian, joka ei todellakaan ole käsityksesi mukainen

        No pistäppä pari simpukkaa kehiin, jotka todistavat sanomiseni vääriksi!

        Meni tuossa äsken nimim. ja otsikko väärin päin.


      • -seuraaja-
        aksap kirjoitti:

        No pistäppä pari simpukkaa kehiin, jotka todistavat sanomiseni vääriksi!

        Meni tuossa äsken nimim. ja otsikko väärin päin.

        Ne saat kaivaa itse !


      • jaaaaa..
        -seuraaja- kirjoitti:

        Ne saat kaivaa itse !

        Onko nuo kaikki vastaukset mitä sain sitten kumottu? Millä tavalla niitä pitäis laskea? Eikös kuorma-autossakin paras kulutus aina vihreen alueen jolloin paras vääntö?


      • aksap
        jaaaaa.. kirjoitti:

        Onko nuo kaikki vastaukset mitä sain sitten kumottu? Millä tavalla niitä pitäis laskea? Eikös kuorma-autossakin paras kulutus aina vihreen alueen jolloin paras vääntö?

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...


      • jokij sääntö
        aksap kirjoitti:

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...

        onko jokin sääntö että miten lasketaan minkälainenkin moottorityyppi? mahtaakos noi dieseliin sopia nää bensa koneiden laskut ollenkaa?


      • aksap
        jokij sääntö kirjoitti:

        onko jokin sääntö että miten lasketaan minkälainenkin moottorityyppi? mahtaakos noi dieseliin sopia nää bensa koneiden laskut ollenkaa?

        Dieselillä ei ajotyylikikkailulla voi juurikaan vaikuttaa kulutukseen. Maalaisjärki riittää. Sekä kiihdytykseen että tasanopeusajoon kannattaa käyttää mahdollisimman pieniä kierroksia kuitenkin niin, että turbo pyörii.


      • hyvin pienellä kuormituksella
        aksap kirjoitti:

        Tuon seuraajan kanssa keskustelu on kuin uskovaisen kanssa väittelisi. Vänkää ja vänkää mutta mitään perusteluja tai asiasisältöä ei näy.

        Olen puhunut lähinnä pienten bensavaparien näkökulmasta. Kuten olen sanonut, poikkeuksia voi tulla jos kone on suuri tai se on ahdettu tai polttoaine on diesel. Dieselissä hyötysuhde on hyvä pienilläkin kuormituksilla.

        Kuorma-autossa taitaa poikkeuksetta olla suuri ahdettu diesel, joten käytä vain sitä vihreää aluetta. Eiköhän se valmistaja tiedä parhaiten...

        koska pumppaushäviöt(suuri tehollinen puristussuhde) suhteessa tuotettuun tehoon kasvavat. Tämä on myös syy miksi suuremmalla dieselillä ei pintakaasulla sipsuttelemalla kulutuslukemat putoa bensamoottorin tyyliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe