Hei! Onko perää siinä, että sen jälkeen kun on saanut siemenet itämään lämpimässä (huoneenlämmössä tai jääkaapin päällä tai pannuhuoneessa tms.) niin olisi hyvä suorittaa alkukasvatus viileämmässä paikassa? Siis että taimista tulisi vantterammat sillä tavalla? Meillä on viileä kuisti (n.5-10 astetta) joten olisi kiva tietää, kannattaako kasvin alut siirtää sinne.
Myöhemmin olen ajatellut siirtää kasvit saviruukkuihin ja sitten ilmojen lämmettyä ulos talon seinustalle ja terassin reunalle. Mitä merkitystä on sillä, käyttääkö lasitettuja vai lasittamattomia saviruukkuja? Ovatko jommatkummat kasvien kannalta parempia?
Sitten vielä yksi kysymys. Olen hankkinut valmiiksi taimi- ja kaktusmultaa. Kun sitten aikanaan siirrän taimet isompiin ruukkuihin (siis koulin ne?), niin minkälaista multaseosta silloin kannattaa käyttää? Ja mikä on hyvä aine lannoitukseen?
Idätys lämpimässä ja
3
804
Vastaukset
- kasvit ovat
Unohdin tietysti sanoa, minkä kasvien siemeniä olen hankkinut. Avomaantomaatti, basilika, oregano, sitruunamelissa ja timjami. Näitä nyt aluksi ajattelin kokeilla.
- Kasvattaja
Taimimulta on sopivaa koulimisvaiheessa, väitti puutarhuri minulle, kun olin ostamassa peruslannoitettua turvetta. Puhui ympäri, katsotaan miten käy. Minun mielestäni 5-10 astetta on aika viileää. Vaatii ainakin karaisukierrokset ennenkuin sellaiseen uskaltaa jättää. Minulla on n. 15 astetta taimikasvatushuoneessa yöllä ja päivällä saattaa nousta lämpö aurinkoisten ilmojen myötä 35:eenkin. Pärjäilleet ovat yleensä.
- vastauksestasi!
Kasvattaja kirjoitti:
Taimimulta on sopivaa koulimisvaiheessa, väitti puutarhuri minulle, kun olin ostamassa peruslannoitettua turvetta. Puhui ympäri, katsotaan miten käy. Minun mielestäni 5-10 astetta on aika viileää. Vaatii ainakin karaisukierrokset ennenkuin sellaiseen uskaltaa jättää. Minulla on n. 15 astetta taimikasvatushuoneessa yöllä ja päivällä saattaa nousta lämpö aurinkoisten ilmojen myötä 35:eenkin. Pärjäilleet ovat yleensä.
Kiitos, kun vastasit! Olen tässä taimikasvatuksessa ihan aloittelija. Aiempaa kokemusta on lähinnä rairuohosta...
Ensimmäiset siemenet ovat nyt itämässä jääkaapin päällä. Lasten kylpymittarin mukaan siellä on 25 astetta. Ja tuon ekan kirjoitukseni jälkeen kuistikin on alkanut lämmetä, kun aurinko on paistanut sinne monta päivää peräkkäin. Eilen mittari näytti jo 18:aa! Hyvää kevättä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812326- 1831944
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1711784Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1141603Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311545- 1131345
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711155Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771093Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1601078Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,591035