Idätys lämpimässä ja

alkukasvatus viileässä?

Hei! Onko perää siinä, että sen jälkeen kun on saanut siemenet itämään lämpimässä (huoneenlämmössä tai jääkaapin päällä tai pannuhuoneessa tms.) niin olisi hyvä suorittaa alkukasvatus viileämmässä paikassa? Siis että taimista tulisi vantterammat sillä tavalla? Meillä on viileä kuisti (n.5-10 astetta) joten olisi kiva tietää, kannattaako kasvin alut siirtää sinne.

Myöhemmin olen ajatellut siirtää kasvit saviruukkuihin ja sitten ilmojen lämmettyä ulos talon seinustalle ja terassin reunalle. Mitä merkitystä on sillä, käyttääkö lasitettuja vai lasittamattomia saviruukkuja? Ovatko jommatkummat kasvien kannalta parempia?

Sitten vielä yksi kysymys. Olen hankkinut valmiiksi taimi- ja kaktusmultaa. Kun sitten aikanaan siirrän taimet isompiin ruukkuihin (siis koulin ne?), niin minkälaista multaseosta silloin kannattaa käyttää? Ja mikä on hyvä aine lannoitukseen?

3

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvit ovat

      Unohdin tietysti sanoa, minkä kasvien siemeniä olen hankkinut. Avomaantomaatti, basilika, oregano, sitruunamelissa ja timjami. Näitä nyt aluksi ajattelin kokeilla.

      • Kasvattaja

        Taimimulta on sopivaa koulimisvaiheessa, väitti puutarhuri minulle, kun olin ostamassa peruslannoitettua turvetta. Puhui ympäri, katsotaan miten käy. Minun mielestäni 5-10 astetta on aika viileää. Vaatii ainakin karaisukierrokset ennenkuin sellaiseen uskaltaa jättää. Minulla on n. 15 astetta taimikasvatushuoneessa yöllä ja päivällä saattaa nousta lämpö aurinkoisten ilmojen myötä 35:eenkin. Pärjäilleet ovat yleensä.


      • vastauksestasi!
        Kasvattaja kirjoitti:

        Taimimulta on sopivaa koulimisvaiheessa, väitti puutarhuri minulle, kun olin ostamassa peruslannoitettua turvetta. Puhui ympäri, katsotaan miten käy. Minun mielestäni 5-10 astetta on aika viileää. Vaatii ainakin karaisukierrokset ennenkuin sellaiseen uskaltaa jättää. Minulla on n. 15 astetta taimikasvatushuoneessa yöllä ja päivällä saattaa nousta lämpö aurinkoisten ilmojen myötä 35:eenkin. Pärjäilleet ovat yleensä.

        Kiitos, kun vastasit! Olen tässä taimikasvatuksessa ihan aloittelija. Aiempaa kokemusta on lähinnä rairuohosta...

        Ensimmäiset siemenet ovat nyt itämässä jääkaapin päällä. Lasten kylpymittarin mukaan siellä on 25 astetta. Ja tuon ekan kirjoitukseni jälkeen kuistikin on alkanut lämmetä, kun aurinko on paistanut sinne monta päivää peräkkäin. Eilen mittari näytti jo 18:aa! Hyvää kevättä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      654
      4814
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3241
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2498
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 255
      1899
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1363
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe