Kummia ääniä metsästä

Hemppa

Onko kenelläkään muulla haja-asutusalueella kajahtanut korviin pimeästä metsästä kaameaa huutoa? Veikkaan otusta joksikin linnuksi. Sen ääni kuulostaa siltä, kun kanaa tapettaisi. Volyymiä piisaa ja otuksen kulun metsässä voi helposti jäljittää huutojen perusteella. Vaikeapa tuota on kuvailla.

14

3278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KH.

      Ketun kiimarääkäisy kuulostaa aika villiltä. Jos olen oikeassa, ketun ääni syntyy sisäänhengityksen yhteydessä. Siitä tulee vähän venytetty räyhäisy.
      Juuri nyt kevättalvella on se aika ketulla. Antaa kivaa lisätunnelmaa pöllönkuunteluretkiin. Olisipa vielä revontulet taivaalla.

    • oon kerran kuullu

      Kävelin iltahämärissä viime keväänä metsätien pohjaa. Olin notkopaikassa, kun epämääräisestä suunnasta kuului äkkiä aivan just kuin lapsen rääkymistä. Hetken päästä se vaikutti siltä kuin koira olisi jäänyt auton alle ja valitti tuskissaan parin sadan metrin päässä olevalla tiellä.

      Tienpohja nousi edessäni nyppylälle ja kun pääni oli sen verran ylempänä, että näin tietä eteenpäin, huomasin kaksi kettua 60-80 metrin päässä.

      Ne koittivat vissiin kiukutella toisilleen kevät kiimoissaan. No nehän huomasivat minut samassa ja pinkaisivat kumpikin erisuuntiin.
      Oli muuten erikoinen ääni niillä, olin hetken varma, että se oli ihmislapsen hätähuuto.

    • jänikset ja rusakot

      tapellessaan voivat päästellä melkoisen villejä huutoja. Niillähän on myös kiimaleikit jo käynnissä.

      • Hemppa

        Itseasiassa muistui juuri mieleen, että ensimmäisen kerran kuulin kiljuntaa metsästä viime syksynä ennen lumien tuloa. Silloin ajattelin jonkin linnun jääneen jonkun pedon saaliiksi. Kuulosti juuri siltä kuin joku olisi raahannut kirkuvaa uhria metsässä ristiin rastiin. Mitenkäs siis kiima-aikojen laita?
        Kovasti asia askarruttaa ja halu tietää "syyllinen" on kova!


      • buteo
        Hemppa kirjoitti:

        Itseasiassa muistui juuri mieleen, että ensimmäisen kerran kuulin kiljuntaa metsästä viime syksynä ennen lumien tuloa. Silloin ajattelin jonkin linnun jääneen jonkun pedon saaliiksi. Kuulosti juuri siltä kuin joku olisi raahannut kirkuvaa uhria metsässä ristiin rastiin. Mitenkäs siis kiima-aikojen laita?
        Kovasti asia askarruttaa ja halu tietää "syyllinen" on kova!

        Kettua täällä on veikkailtu ja sehän se on.
        Päästeleepi tosissaan verta hyytäviä rääkäisyjä.


      • Kokenut
        buteo kirjoitti:

        Kettua täällä on veikkailtu ja sehän se on.
        Päästeleepi tosissaan verta hyytäviä rääkäisyjä.

        Se kaikkein rumaäänisin on kyllä supikoira,ja ne penikat rääkyy syksyisin,mutta nyt ne ovat enimmäkseen unessa,niin kauan kuin pakkaset jatkuu.


    • hornet-siipiä uunissa

      Siellä metsässä tapetaan kanaa. Päätä ei ole missään mutta nopeesti ne juoksee sata metriä ilmankin sitä.
      Otapa joskus aikaa.

    • Löysät housussa

      Onko kukaan kuullut kun jänikseltä viedään henkeä, lähtee muuten sellaset rääkäsyt, että nimimerkki on lähellä. Osuin kuulemaan tuon kummajaisen ja lopulta selvis, että koira oli jänön napannu suuhun ja tappanu.

      • gyhj

        Enpä ole kuullut jäniksen rääkäisyä, mutta luontoillassa tunsivat ilmiön. Arempi peto voi säikähtää jänön rääkäisyä ja päästää saaliin vapaaksi. Rääkäisytaito on siis ollut hyödyllinen jäniksille.


    • tuota tuo

      kajuri kalijahumalasa metäsä päissään huutamasa?

    • Karmeaa huutoa!

      Kuulimme vaimoni kanssa viime syksynä ulkoa kaameaa rääkymistä.Kuvittelimme jonkun henkiinjäämistaistelun olevan meneillään.Aluksi kuului myös kuin jonkun ison petolinnun rääkynääkin.Ääni siirtyi talomme ohi metsään,josta kuului vielä pitkään tämän jälkeen tuskaisen kuuloisia huutoja.Menin katsomaan sinne metsään.Oli jo pimeää enkä nähnyt mitään.Jälkeenpäin pihallamme käyskenteli komea kettu useaan otteeseen.Huomasimme,että pihapiirimme ympärille oli levitelty pehmoleluja.Keräsin ne katoksessamme olleeseen pahvilaatikkoon takaisin,josta ne oli lähtöisinkin.Kerran kuului taas tuota samaa ulvontaa aivan läheltä taloa puron toiselta puolelta pellon reunasta.Juoksin nopeesti äänen suuntaan ja löysin paikalta pehmosian.En muuta.Sitten eräänä päivänä lapset näkivät kuinka kettu penkoi pehmolelulaatikkoa ja vei sieltä taas jotain mukanaan.Kettu saattoi seisoskella pihallamme kello yhdeksän sunnuntaiaamuna.Joskus kun tulin töistä,se käveli taas pihaltamme metsään kiireettömän oloisena.Joskus iltaisin kuului näitä korkeita huutoja lähistöltä pimeän tultua.Ajoin autolla pari sataa metriä tietä pitkin äänen suuntaan niin kuinka ollakaan auton valokeilassa seisoi Kettu.Ajattelimme vaimon kanssa,että ne ensimmäiset äänet olivat kenties sitä,että joku petolintu vei ketulta poikasen ja nyt se suree sitä ja kantelee meidän pehmolelujamme kuin pennunkorvikkeina.Ketun vierailu on nyttemmin harventunut,mutta viimeinen havaintoni ketusta pihapiirissämme on noi kolmen viikon takaa.Pehmomollukat laitettiin sisälle tosin jo ennen joulua.Mutta tosiaan meillä tiedetään miten kettu rääkyy.

      • iltalehden toimittaja?

        Kun oli tuollainen tyypillinen otsikko? Ja oletko varma etteivät ne olleet pehmolelujen huutoja? Kyllä niistä ääntä lähtee kun on hätä ja muutenkin. Itse usein juttelen niille kun on niin yksinäistä eikä ole muuta tekemistä kuin kirjoitella näille keskustelupalstoille. Pehmoleluissa on paras ystävä.


    • jaakkopera

      Naapurin emäntä huuteli viimeksi jotakin semmosta että:"Nyt perkele, Pertti sieltä kottiin". Tämän jälkeen kuului kovaa huutoa ja itkua. Pertti sai selkään. Oliko se tämä?

    • Anonyymi

      No siis mä olin just metsäs kävelemässä, nii sieltä kuulu niinku jotain hirven/peuran ääntä aika kauan, sit yhtäkkiä kuulu joku niinku lyhyt lapsen kiljunta 0_0 (voi se hirven/peuran ääni olla moottorisahan ääni mut ei se oikeen kuulostanu siltä...)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe