Antipsykootti risperdal ja painonnousu..

1997 sairastuin ja sain lääkkeeksi litiumin, joka ei nostanut painoa juurikaan. 2001 tuli mukaan risperdal. Viiden vuoden aikana painoni on noussut n. 20 kg. Olen täysin terve, kaikki oireet loppuivat vuonna 2001, joten maalaisjärjellä kun ajattelee, niin juuri tuosta risperdalista on ollut apu psykoosien välttämiseksi. Olen kuitenkin kuullut, että tuo risperdal nostaa painoa ja kyselisinkin olisiko kenelläkään kokemusta tästä läkkeestä ja painonnoususta. Tai tietääkö onko risperdalia mahdollista korvata toisella lääkkeellä, joka ei vaikuttaisi painoon. En ole turhamainen, vaan haluaisin säilyttää hyvän itsetunnon ja mielen elämässä eteenpäin, enkä siihen pysty kovin hyvin,jos en ole sinut uusien muotojen kanssa. Iloisin terveisin Linda
186063
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 18

Vanhimmat

Risperdal lääke sairaalassa. Ja minullekin on tullut painoa lisää. Lääke lisää ruokahalua ja sitten liikkuminen on jäänyt vähäisemmäksi. Kyllähän niitä korvaavia lääkkeitä on mutta taitavat kaikki olla lihottavia. Ihmettelen että syöt lääkettä vieläkin - mulle lääkäri puhui, että 2vuotta joudun lääkettä syömään. Oma annokseni on 2 mg iltaisin ja minullakin lääke on pitänyt kuulo ym. harhat poissa.

Äänestä
  • Mielenkiintoista...olen täysin terve ja saanut itse omasta pyynnöstä lasketua risperdalin 3 mg:stä 1mg. Skitsoaffektiivisuus oli siis minun diagnosi ja taidankin kuukauden päästä kysellä lääkäriajallani, voiko lääkkeen jättää pois. Mikä diagnoosi sinulla on, syötkö pelkästään risperdalia? M

    Äänestä

  • mikä diagnoosi? kirjoitti:

    Mielenkiintoista...olen täysin terve ja saanut itse omasta pyynnöstä lasketua risperdalin 3 mg:stä 1mg. Skitsoaffektiivisuus oli siis minun diagnosi ja taidankin kuukauden päästä kysellä lääkäriajallani, voiko lääkkeen jättää pois. Mikä diagnoosi sinulla on, syötkö pelkästään risperdalia? M

    zoloftia 150mg aamuisin. Ja epäilen, että diaknoosi on psykoottinen masennus.

    Äänestä

  • mikä diagnoosi? kirjoitti:

    Mielenkiintoista...olen täysin terve ja saanut itse omasta pyynnöstä lasketua risperdalin 3 mg:stä 1mg. Skitsoaffektiivisuus oli siis minun diagnosi ja taidankin kuukauden päästä kysellä lääkäriajallani, voiko lääkkeen jättää pois. Mikä diagnoosi sinulla on, syötkö pelkästään risperdalia? M

    jättää lääkkeitä pois. Tauti on salakavala ja jos on kerra sairastunut, saattaa niin käydä taas ja sitten saakin syödä lääkkeeitä kilokaupalla. Viisainta on pitää peruslääkitys.

    Äänestä

Mulla on risperdal kuuri ollut 2 vuotta ja painoa on tullut lisää 10 kiloa. Ensin söin tabletteja ja sitten on ollut 25mg injektio 2 viikon välein. Nyt olen ottanut injektiota 3 viikon välein pari kuukautta ja ihan samanlainen olo on ollut, eli ihan normaali. Kysyisinkin teiltä että onko kokemuksia ko. lääkkeen lopettamisesta? Onko paino pudonnut pikkuhiljaa normaaliksi?

Äänestä

Minunkin painoni nousi lääkityksen (mm. Risperdal, Zyprexa ja Levozin) aikana yli 20 kiloa. Nyt kuutisen vuotta myöhemmin paino on pudonnut jopa alemmas kuin mitä se teini-iässä oli, enkä ole pahemmin muuttanut elintapojani.

Minun kohdallani lääkkeiden lopettaminen ei ollut ongelma, sillä en olisi koskaan tarvinnutkaan niitä. Mutta jos lopettaminen ei tule kysymykseen, voisit kysyä lääkäriltä esim. sellaisesta kuin Abilify. Seroquel pienillä annoksilla ei kuulemma aiheuta painon nousua, tosin en tiedä, auttaako se silloin lainkaan skitsofreniaan tai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Äänestä

Syön 1 mg risperdalia edelleen (aloitus annos oli 3 mg) vaikka viimeisestä psykoosista on nyt 5 vuotta enkä ole kertaakaan oireilut tuon viiden vuoden aikana. Olisikohan syytä ehdottaa lääkärille, että koko lääke poistettaisiin? Olen 34v. ja miettinyt myös mahdollista raskausta enkä tiedä kuinka hyvin lääkkeet voidaan korvata raskauden ja imettämisen aikana. Onko jollakin tietoa? M

Äänestä

Nämä lääkkeet ovat täyttä myrkkyä ja tarkoitettu tappamaan, eikä auttamaan.

Lääkkeet on kehitetty siten että lopettaminen ei onnistu tai siihen väistämättä kuolee.

Risperdal on yksi pahimmista.


Psykiatrit ovat oikeasti rikollisia ja massamurhaajia. En voi ymmärtää miten tälläinen rikollisorganisaatio on onnistunut saamaan asemansa ja valtiollisen tuen. Ikävät tai epäsuotuisat tai muuten huonosti käyttäytyvät ihmiset tapetaan pois lääkkeillä.

Tässä ei ole mitään tekemistä sairauden parantamisen kanssa. Sairaat ihmiset tuetaan sen sijaan että heitä yritettäisiin auttaa. Antipsykootit kehitettiin alunperin sitä varten että mielisairaalat saataisiin tyhjennettyä (ihmiset tapatettua), jotta hullujen hoito ei olisi niin kallista.

CCHR:n mukaan (joka kaikkein eniten, mutta ei sekään erityisesti) ajaa edes jotenkin oikeasti MIELIsairaiden asemaa mukaan "Psychiatry is a crime against humanity" ja sitä se todellakin on.

Koko systeemi on täysin mielisairas tapposysteemi en voi oikeasti ymmärtää että mitään tälläistä voi olla edes olemassa, en mitenkään. Ihmisiä tuhotaan tietoisesti.

Psykiatria = Natsismi = Keskitysleirit.

Äänestä

  • Että joku voikin olla typerä. Ei jää epäselväksi, että itse olet terve ihminen, mieleltäsi, noin niin kuin periaatteessa, kaikki muu onkin sitten suoranaista idiotismia.

    Äänestä

Jos kysyt painonnoususta vaikkapa joltain anorektiselta psyk. hoitajalta, saat vastauksen "Ei se lääke ketään lihota, vaan se mitä ihminen laittaa suuhunsa." Mitä laihempi hoitaja on kyseessä, sitä varmemmin sinua syyllistetään lääkkeen aiheuttamasta painonnoususta. Normaalipainoiset ja isokokoiset hoitajat sentään myöntävät saman kysymyksen kohdalla, että lääke saattaa lisätä ruokahalua ja hidastaa aineenvaihduntaa.

Äänestä

Mä oon lihonut tosi paljon kun oon käyttänyt risperdalia,sertralinia ja mirtatsapiinia.Lihottaa vaan eikä olo parane,olisikin kiva päästä lääkkeistä eroon mutta eihän se lääkärille sovi.Pää sekasin vaan niin en protestoi kuntoutuskeskuksen hoitajia ja sääntöjä vastaan.Vaikka protestoin silti joskus:D

Äänestä

Ok.

Äänestä

Danish Study Finds Better 10-year Outcomes in Patients Off Antipsychotics

https://www.madinamerica.com/2017/04/new-study-explores-long-term-outcomes-antipsychotic-drugs/

Kehitysmaissa joissa lääkkeitä käytetään vähemmän hoitotulokset ovat parempia kuin länsimaissa.

Hopper K, Wanderling J. Revisiting the developed versus developing country distinction in course and outcome in schizophrenia. Schizophrenia Bulletin 26 (4). PMID 11087016

https://academic.oup.com/schizophreniabulletin/article/26/4/835/1923877/Revisiting-the-Developed-Versus-Developing-Country

Äänestä

lukeehan esim tuoteselosteessa että jokin lääke voi aiheuttaa painonnousua.

Äänestä

Risperdal tosiaan aiheuttaa painonnousua. Itsekin tuli huomattua.

Äänestä

Tutki mielesi sopukoita rohkeasti.
Koska joku niistä on sitten tie parempaan.
Pitää etsiä ja löytää uutta.
Kipu antaa rohkeutta.

Rispendal nostaa painoa. Kokenut.

Henkiset harjoitukset eikä materialistiset ovat auttavia.
Ne jotka kehittävät mieltä eteenpäin.
Koska kun täytät mielesi oikealla tiedolla
silloin kipu häviää ja sairaus katoaa.

Niin sairaus kuin joku tyhjiö, jota pitää täyttää.

OIKEA TIETO JA SOSIALISAATIO

Äänestä
  • Horoskoopissasi lukee kuka olet.
    Se mikä on kipeä, voi olla se, mitä olet horoskoopissasi.
    Siksi tee vain sitä, mitä olet oikeasti ja jätä muu tarpeeton pois.
    Löydä se mikä olet ja mikä puuttuu.
    Älä tee tarpeettomia asioita.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


...mietityttää kovasti kirjoitti:

1997 sairastuin ja sain lääkkeeksi litiumin, joka ei nostanut painoa juurikaan. 2001 tuli mukaan risperdal. Viiden vuoden aikana painoni on noussut n. 20 kg. Olen täysin terve, kaikki oireet loppuivat vuonna 2001, joten maalaisjärjellä kun ajattelee, niin juuri tuosta risperdalista on ollut apu psykoosien välttämiseksi. Olen kuitenkin kuullut, että tuo risperdal nostaa painoa ja kyselisinkin olisiko kenelläkään kokemusta tästä läkkeestä ja painonnoususta. Tai tietääkö onko risperdalia mahdollista korvata toisella lääkkeellä, joka ei vaikuttaisi painoon. En ole turhamainen, vaan haluaisin säilyttää hyvän itsetunnon ja mielen elämässä eteenpäin, enkä siihen pysty kovin hyvin,jos en ole sinut uusien muotojen kanssa. Iloisin terveisin Linda

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu