shettiksen ruokinta

My Litle Boy

Eli shettiksen omistajat, kertokaahan teidän poninne ruokavaliosta?

Mulle on tulossa vuoden ikäinen oripoika joka on tällähetkellä mutustanut ainoastaan säilöheinää, tarviiko poika muuta? teidän mielestänne?

Hommiahan se ei tuon ikäisenä vielä oikein tee..

23

9151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppatyttö-92

      moi!

      13-vuotiaan shetuni ruokinta ohjelma:

      Heinää porkkanaa kivennäistä
      aamu 1 4 -
      päivä 1
      ilta 1,5-2 5 ½dl

      siis heinä määrät siivuina( kuivaheinä)

      Ja iltaisin turvotettu lese/mysli 1dl...(turvotettuna) Aika vähäisessä liikunnassa tämä minun ponini!

      • heppatyttö 92

        siis tossu tuo taulukko ei toiminut elikkä:

        aamu: 1 siivu heinää, 4 porkkanaa

        sitten ulos pieni tukko heinää..

        Päivä: 1 siivu heinää

        ilta: 1,½ siivu heinää, 5 porkkanaa ja n.1dl

        turvotettua mysli lese seosta.(sitä en muuten antaisi mutta hepalle kun teen sen *puuron* niin saa siitä sitten ponikin :D :D :D


      • heppatyttö-92
        heppatyttö 92 kirjoitti:

        siis tossu tuo taulukko ei toiminut elikkä:

        aamu: 1 siivu heinää, 4 porkkanaa

        sitten ulos pieni tukko heinää..

        Päivä: 1 siivu heinää

        ilta: 1,½ siivu heinää, 5 porkkanaa ja n.1dl

        turvotettua mysli lese seosta.(sitä en muuten antaisi mutta hepalle kun teen sen *puuron* niin saa siitä sitten ponikin :D :D :D

        ja illalla kivennäistä ½ dl...


      • ronja.m
        heppatyttö 92 kirjoitti:

        siis tossu tuo taulukko ei toiminut elikkä:

        aamu: 1 siivu heinää, 4 porkkanaa

        sitten ulos pieni tukko heinää..

        Päivä: 1 siivu heinää

        ilta: 1,½ siivu heinää, 5 porkkanaa ja n.1dl

        turvotettua mysli lese seosta.(sitä en muuten antaisi mutta hepalle kun teen sen *puuron* niin saa siitä sitten ponikin :D :D :D

        Voisitko kertoa mitä kuukaudes maksaisi!
        jos joka päivä antais tän verran:
        1/4 dl kivennäistä


        JA SITTEN:
        kuinka paljon heinää shetikka tarvis päiväs?


    • Nettevaa

      Minun 9-vuotias raviponini syö heinää,kauraa,mineral plussaa,ponyy,porkkanoita ja soijarouhetta.Samat sapuskat myös 2,5-v vuokraponillanikin.

    • Tamma

      Shettisten ruokinnassakin on tärkeää huolehtia kivennäisten riittävästä saannista. Väkirehua sen sijaan shettisket eivät juuri tarvi. Ainoana poikkeuksena ovat yleensä kantavat ja imettävät tammat, varsat ja kovassa treenissä olevat ponit. Toki poikkeuksia voi olla.
      Meillä syötetään vuotiaille varsoille kesään asti kauraa 0,5-0,8 litraa soijarouhetta 0-1,5 dl ja vitamoitua kivennäistä 1 dl päivässä riippuen ko. ponista. Keskiarvo on kauraa 0,6 litraa ja soijaa 0,5 dl päivässä. Heinää saavat lähes vapaasti.

      Kesällä saavat laitumen lisäksi vain kivennäistä ja syksystä eteenpäin kolmivuotiaaksi asti kauraa muutaman desejä päivässä ja tietysti ne kivennäiset.

    • Ponien ystävä

      Meillä shettikset ruokitaan 4 kertaa päivässä heinällä, eli aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla siivu hyvää heinää. Illalla annetaan myös rehuina yhteen sekoitettuna n. 2 dl Racing Prix -täysrehua, pieni määrä Piimaxia ja valkosipulijauhetta sekä toisinaan korkillinen Bio Vimin -ravintolisää. Kesällä Prix jää pois, kivennäistä ja valkosipulia annetaan kuitenkin myös laidunkaudella. Lisäksi poneilla on aina raikasta vettä ja suolakivi saatavilla oli sisällä tai ulkona. Myös porkkanoita annetaan. Kuivattua, homeetonta leipääkin joskus, mutta se tuppaa lihottamaan ponia suotta. Heinän määrä kannattaa pitää kohtuullisena, jottei poni pääse lihomaan. Liikalihavuudesta on poniparalle haittaa ja se myös altistaa kaviokuumeelle.

    • <minä vaan>

      kaikille shettikseille ei pidä antaa kauraa.... talvella kuivarehua,leipää yms. tarvittaessa vitamiineja. Aina puhdasta vettä, talvella lämmintä vetttä. kesällä poni syö paljon laitumelta, joten vähemmän ruokaa.... shettiksen kuntoo pitää pitää yllä. :)))))

    • Halukas tietämään ;)

      voisiko joku laittaa tänne tietoa shettiksen ruokalistasta? Aamupalasta iltapalaan.. Kun haluaisin tietää mitä ne syö ja mitä niille pitää antaa ja kuinka usein? =)

    • mieeeeeee

      Minun shetun päivä ohjelma:

      aamu: 1dl racing prix:iä 1 isohko porkkana 1kg heinää

      päivä: 0,5 kg heinää

      ilta: 1dl racing prix:iä 1 porkkana 1,5kg heinää

      sitten liikutuksen yhteydessä n. 2 porkkanaa

    • mooi12346

      meillä saa aamu 1/3 Peace Makeria jos on loppu ni Täysrehua
      Päivällä sama mutta vielä ½ Pellavaa
      ja illalla 1/3 peace tai täysrehu
      ja heinää pari siivua (:

    • symphatil omar

      Mun raviponi syö:

      Aamulla:
      3dl kauraa
      3dl progress
      ½dl mineral pluss

      ja illalla:
      3dl kauraa
      3dl progress
      ½Rkl suolaa
      0,4 l pellavaista

      Joo,tiedän että poni saa paljon väkirehua,Heinää noin parisiivua pikkupaalista ;) Aamuin,illoin

      • Anonyymi

        Aika vähäistä tuo sun ponin heinän saanti.voi käydä ponille kohtalokkaaksi.Ei ne niillä väkirehuilla juokse pelkästään .Opiskeleppa lisää hevosen suolistosta ja miten se toimii


    • heppatyttö13

      Meillä meijän uus shettis on vain seurana meijän russponin kanssa. Eli sitä shetuu ei ratsasteta eli se on lepohevonen.
      Mutta nyt ruokinta
      Aamulla heti herättyäni
      Kivennäisiä 1kauhallinen
      Heinää 1siivu
      Ja raikasta vettä

      Päivällä klo3
      Kivennäisiä 1kauhallinen
      Heinää 1siivu
      Vettä


      Illalla klo9
      Kivennäisiä 1kauhallinen
      Heinää 1siivu
      Vettä
      Eli en ratsastele siks niin vähäinen ruokinta

      • Russiruuna

        saanko kysyä että mitä tarkoittaa yksi kauhallinen? 1litra? mitä kivennäistä syötät?


    • shetuowner

      Heinää pitää antaa vähintään se kolme kertaa päivässä, mielummin neljä. Aamuin illoin heinää on ihan liian harvoin. Heinää poni voi syödä vapaasti kunhan ravintoarvot on kohdillaan. Eli sokeri ei ole liian korkea. Väkirehuja voi antaa vain rankassa treenissä olevalle ponille, aktiivisessa kisakäytössä olevalle. Kivennäiset pitää kaikkien saada tai monipuolisesti yrttejä tms.

      • tammantaapero

        mun 10 vuotias tamman taapero shettis saa:
        Aamu: paljon heinää varmaan 2 siivua ja 1dl/kourallinen racing ponya
        Päivä: 1 siivu heinää
        Ilta: 3 siivua heinää ja taas 1dl/kourallinen racing ponya
        koko ajan tarjolla raikasta vettä!!!


    • yksinäinenteini

      Meillä on shettis lepohevosena eli russponin seurana
      Eli
      Aamulla,iltapäivällä,illalla: Heinää 10 siivua kassissa ja puhasta vettä
      Siinä oli mun eli molemmat hepat elää tolla ruualla

    • Kopotikop

      Mun shettis tamma, joka toimii maastoratsuna ja koko perheen harrastepollena syö:
      Aamulla heinää, vehnälese plus kivennäinen
      Päivän mittaan heinää; meillä jaettu ruokinta kerrat 8.00,10.00,12.00,14.30,17.00,18.30 ja ilta
      Illalla vehnälese plus kivennäinen ja biotiini. Silloin tällöin valkosipulia loishäädäntään.

      • Anonyymi

        Ei valkosipuli loisia häädä


    • Ögögohlyv

      Minun shettikseni ruokalista

      Iltapäivällä heinää
      Illalla heinää
      Eipä muuta ja hyvin on tammuli pärjännyt heinällä

    • Sheeetuuu

      Mun shetu syö kesällä
      Aamu: laitsa heonää ja vähän kuivaa sekä porkkanan puoplikkaan
      päivällä: laitsa heinää
      illalla: laitetaan kuivaa heinää lisää
      koska meillä ei ole peltoa, vain metsä jossa jotai heinäkasveja.

    • Anonyymi

      Mun shettis syö
      Aamulla 2kg heinää
      Päivällä 1kg heinää
      Illalla 3kg heinää ja kivennäistä
      Ja sit kun ratsastan sil joka päivä niin se saa ridan jälkee pellavaa 1.5dl ja sit se alkaa nyt syömää greenlinee🐎

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe