apuvirtaa

pers....le

alkää koskaan pyytäkö apuvirtaa toiselta autoilijalta koska vastaus on EI EHDI tai JOTAIN VOI HAJOTA !

tuo sain itse huomata tänään kun aikomus oli lähteä kaupan pihasta kotiin mutta auto ei lähtenytkään käyntiin.

johtopäätös tästä oli että apuvirtakaapelit on täysin turhat, koska kukaan ei kuitenkaan suostu antamaan virtaa

36

7012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi akku

      Monasti varmaankin kannattaa antaa virranpyytäjälle muutama satku,että pääsee akun ostoon.Tulee varmasti halvemmaksi kuin antaa sitä virtaa.Itse olen jo heivannut kaapelit nevadaan enkä varmasti anna virtaa vaikka avuntarvitsijalla olisikin kaapelit.Jos on akku finaalissa ei kannata kokeilla kepillä jäätä akku kauppaan vaan.

      • niin se on

        autot ovat hankalia virranpyytäjän kannalta, luovuttajan auton tietokone järjestelmään voi tulla ko. tapauksesta ongelmia ja jäät itse odotteleen hinausta merkkikorjaamoon. Eli kyllä moni varmaan auttaisii, mut ei yksinkertaisesti tohdi sitä tehdä em.syystä.


      • niin se on kirjoitti:

        autot ovat hankalia virranpyytäjän kannalta, luovuttajan auton tietokone järjestelmään voi tulla ko. tapauksesta ongelmia ja jäät itse odotteleen hinausta merkkikorjaamoon. Eli kyllä moni varmaan auttaisii, mut ei yksinkertaisesti tohdi sitä tehdä em.syystä.

        minä vaan tohdin antaa apuvirtaa ja olen antanutkin. Kahdesti itsekin saanut apuvirtaa eikä mitään ole kenelläkään koskaan hajonnut.
        Jos auto tästä hajoaa, on siinä kyllä vikaa jo alun alkaenkin ja pahemman kerran!
        Jos se tietokone hajoaa, niin takuukorjaukseen vaan, ei se saa hajota normaaliksi luettavissa tilanteissa, joka tällainenkin on. Se on sitten eri asia, jos vaikka kaapelit kytkee väärin päin...


      • väärää tietoa
        sitroen kirjoitti:

        minä vaan tohdin antaa apuvirtaa ja olen antanutkin. Kahdesti itsekin saanut apuvirtaa eikä mitään ole kenelläkään koskaan hajonnut.
        Jos auto tästä hajoaa, on siinä kyllä vikaa jo alun alkaenkin ja pahemman kerran!
        Jos se tietokone hajoaa, niin takuukorjaukseen vaan, ei se saa hajota normaaliksi luettavissa tilanteissa, joka tällainenkin on. Se on sitten eri asia, jos vaikka kaapelit kytkee väärin päin...

        vakavassa asiassa. Ei varmasti mikään takuu korvaa etenkin jos takuu ei ole voimassa.

        Jos annatte virtaa oma auto ei saa missään nimessä olla käynnissä. Virtaa voi antaa jos irroittaa omasta autostaan plus-navan.


      • ....
        väärää tietoa kirjoitti:

        vakavassa asiassa. Ei varmasti mikään takuu korvaa etenkin jos takuu ei ole voimassa.

        Jos annatte virtaa oma auto ei saa missään nimessä olla käynnissä. Virtaa voi antaa jos irroittaa omasta autostaan plus-navan.

        Jos irroitat plussan niin joudut sitten "totuttamaan" autos taas oikeaan sykliin.

        Ei se virran anto enää uusissa oikein helposti onnistu. Parempi pitää epävarmassa autossa toista akkua takakontissa tai uusia akku syksyisin.


      • Jaska
        väärää tietoa kirjoitti:

        vakavassa asiassa. Ei varmasti mikään takuu korvaa etenkin jos takuu ei ole voimassa.

        Jos annatte virtaa oma auto ei saa missään nimessä olla käynnissä. Virtaa voi antaa jos irroittaa omasta autostaan plus-navan.

        Oma auto pitää nimenomaan olla käynnissä ja kierroksia koneessa mieluummin vielä pikkuisen enemmän kuin tyhjäkäynnillä. Jos auto ei ole käynnissä, on se omakin akku kohta tyhjä.

        Virtaa annettaessa kannattaa vielä laittaa jokin suuritehoinen sähkölaite (esim. takalasin lämmitin) päälle. Se tasaa virtapiikkejä.

        Ja virtaa voi antaa uusillakin autoilla, eivät ne siihen hajoa. Monen auton ohjekirjassa oikein neuvotaan, miten virtaa annetaan.


      • Jaska kirjoitti:

        Oma auto pitää nimenomaan olla käynnissä ja kierroksia koneessa mieluummin vielä pikkuisen enemmän kuin tyhjäkäynnillä. Jos auto ei ole käynnissä, on se omakin akku kohta tyhjä.

        Virtaa annettaessa kannattaa vielä laittaa jokin suuritehoinen sähkölaite (esim. takalasin lämmitin) päälle. Se tasaa virtapiikkejä.

        Ja virtaa voi antaa uusillakin autoilla, eivät ne siihen hajoa. Monen auton ohjekirjassa oikein neuvotaan, miten virtaa annetaan.

        Ainakin S 60:n Volvon ja Alfa Romeo 156:n ohjekirjoissa kerrotaan, kuinka sitä virtaa pitää antaa. Ja annettu on. Mikään ei sekoa, ei tuhoudu. Ja tosiaan - virtaa antava auto saa käydä ja kierroksiakin voi vähän antaa. Uusissa autoissa ei pitäisi mitään virtapiikkejä mihinkään suuntaan tulla, mutta jos sellaisia pelkää, niin takalasin lämmitintä päälle. Sitten tosin ainakin pitää pitää auttava auto käynnissä.

        Tietysti voi olla, että jonkun auton ohjeet kieltävät virran antamisen. Kertokaa, mitä autoja ne ovat, niin osataan välttää.


    • Breakki

      Itsekään en uskalla antaa virtaa auton rikkoutumisen pelossa, nämä uudet kärryt tuntuu olevan sen verran arkoja virtapiikeille. Sen sijaan mulla on hinausköysi takakontissa, ja olen aina valmis hinaamaan auton käyntiin jos joltakin on akku tyhjentynyt, niin kiire ei ole koskaan ollut ettenkö auttaisi kanssa-autoilijaa hädässä.

      • pers....le

        itellä on 5vuotta vanha auto ja olen antanut muutaman kerran virtaa eikä ole mitään hajonnut, mutta kun sitä itse sattuisi ensimmäistä kertaa tarvitsemaan niin eipä paljoa kanssa autoilijoita kiinnosta.

        jouduin kysymään noin pariltakymmeneltä ihmiseltä ennen kuin apu löytyi, ja kuinkahan monella näistäkin autoilijoista oli itsellään apuvirtakaapelit autossaan mukana.


      • pers....le

        etkös pelkää että kytkin sattuisi hajoamaan.


      • on oma auto ollut käynnissä, kun virtaa olen antanut ja aina on toisellakin auto ollut käynnissä virtaa antaessaan. Eikä ole mitään koskaan särkynyt.

        Miten sinä sen virtapiikin saat aikaan?
        Sinullahan on molemmissa autoissa akku kuormana ja sen ominaisvastus on luokkaa 0,02 ohmia (olen itse mitannut). Kyllä sinne suurempikin piikki uppoaa jälkiä jättämättä, jos vain jollakin konstilla sellaisen onnistut kehittämään.

        Löytyykö keneltäkään mitään uskottavaa selitystä sille, ettei virtaa saisi antaa? Tähänastiset ovat olleet vain perusteettomia pelkoja. Ja kyllä se on selvä suunnittelu/valmistevika, jos elektroniikka apuvirran annon takia hajoaa, ei siitä mihinkään päästä. Lisäksi herkemmissä piireissä on aina suojauspiirit sellaisille jännitehäiriöille, jotka autokäytössä saattavat tulla kysymykseen, ei kuitenkaan hitsauksessa syntyville sähköhäiriöille.


      • selitys
        sitroen kirjoitti:

        on oma auto ollut käynnissä, kun virtaa olen antanut ja aina on toisellakin auto ollut käynnissä virtaa antaessaan. Eikä ole mitään koskaan särkynyt.

        Miten sinä sen virtapiikin saat aikaan?
        Sinullahan on molemmissa autoissa akku kuormana ja sen ominaisvastus on luokkaa 0,02 ohmia (olen itse mitannut). Kyllä sinne suurempikin piikki uppoaa jälkiä jättämättä, jos vain jollakin konstilla sellaisen onnistut kehittämään.

        Löytyykö keneltäkään mitään uskottavaa selitystä sille, ettei virtaa saisi antaa? Tähänastiset ovat olleet vain perusteettomia pelkoja. Ja kyllä se on selvä suunnittelu/valmistevika, jos elektroniikka apuvirran annon takia hajoaa, ei siitä mihinkään päästä. Lisäksi herkemmissä piireissä on aina suojauspiirit sellaisille jännitehäiriöille, jotka autokäytössä saattavat tulla kysymykseen, ei kuitenkaan hitsauksessa syntyville sähköhäiriöille.

        eli virtapiikki voi hajottaa periaatteessa minkä tahansa sillä hetkellä käytössä olevan osan. Itseltäni hajosi laturin diodisilta (yleisin syy). Taksimiehiltä on hajonnut taksimittareita.

        Älkää antako virtaa niin, että oma autonne on käynnissä!!! Ja kytkekää kaapelit oikeassa järjestyksessä.


      • pers....le
        selitys kirjoitti:

        eli virtapiikki voi hajottaa periaatteessa minkä tahansa sillä hetkellä käytössä olevan osan. Itseltäni hajosi laturin diodisilta (yleisin syy). Taksimiehiltä on hajonnut taksimittareita.

        Älkää antako virtaa niin, että oma autonne on käynnissä!!! Ja kytkekää kaapelit oikeassa järjestyksessä.

        eli olet kuullut kaverilta joka on kuullut sen toiselta kaverilta ja niin edespäin....

        ja nyt kerrot tätä eteenpäin varmana tietona


      • vaikea ymmärtää?
        pers....le kirjoitti:

        eli olet kuullut kaverilta joka on kuullut sen toiselta kaverilta ja niin edespäin....

        ja nyt kerrot tätä eteenpäin varmana tietona

        käy kysymässä autosähköliikkeessä jos et usko. Ja itseltäni paloi se diodisilta niinkuin monelta muultakin.


      • kuskilta
        pers....le kirjoitti:

        itellä on 5vuotta vanha auto ja olen antanut muutaman kerran virtaa eikä ole mitään hajonnut, mutta kun sitä itse sattuisi ensimmäistä kertaa tarvitsemaan niin eipä paljoa kanssa autoilijoita kiinnosta.

        jouduin kysymään noin pariltakymmeneltä ihmiseltä ennen kuin apu löytyi, ja kuinkahan monella näistäkin autoilijoista oli itsellään apuvirtakaapelit autossaan mukana.

        Kannattaa kysyä suoraan vanhemman auton kuskilta. Itsellä tosin oli silti viimeksi edessä 200D mersun käyntiin työntö, joka ei ole ihan helpoin tehtävä yksin. =) Onneksi jonkin verran kuntoillut ennenkin.


      • ....
        vaikea ymmärtää? kirjoitti:

        käy kysymässä autosähköliikkeessä jos et usko. Ja itseltäni paloi se diodisilta niinkuin monelta muultakin.

        Vähintään on vikamuistin nollaus edessä. Se tosin ei maksa kuin 50-60 euroa, mutta sillä toisaalta saa jo täyteen ladatun akun.


      • pers....le
        vaikea ymmärtää? kirjoitti:

        käy kysymässä autosähköliikkeessä jos et usko. Ja itseltäni paloi se diodisilta niinkuin monelta muultakin.

        on vaikea ymmärtää ilman kunnon perustelua miksi ei saa antaa apuvirtaa.
        mistä tiedät että se diodisilta hajosi juuri apuvirtaa annettaessa.

        autosähköliikkellä tai huolossa voi olla myös omalehmä ojassa, valohoito on helppoa rahaa


      • .... kirjoitti:

        Vähintään on vikamuistin nollaus edessä. Se tosin ei maksa kuin 50-60 euroa, mutta sillä toisaalta saa jo täyteen ladatun akun.

        teillä kehnot vehkeet tai sitten olette töpänneet raskaasti jossakin. En kyllä keksi muuta selitystä kuin tuon jälkimmäisen. Ja olenpa itsekin autosähköasentajana joskus leipääni syönyt, että se niistä kyselemisistä...
        Joka tapauksessa aion vastakin antaa apusähköä sitä tarvitseville enkä luikertele jollakin tekosyyllä pois, tehkää te muut mitä haluatte.


      • pers....le
        kuskilta kirjoitti:

        Kannattaa kysyä suoraan vanhemman auton kuskilta. Itsellä tosin oli silti viimeksi edessä 200D mersun käyntiin työntö, joka ei ole ihan helpoin tehtävä yksin. =) Onneksi jonkin verran kuntoillut ennenkin.

        entä jos on automaatti, sitä ei paljoa kannata lykkiä


      • mutta kummallista
        pers....le kirjoitti:

        on vaikea ymmärtää ilman kunnon perustelua miksi ei saa antaa apuvirtaa.
        mistä tiedät että se diodisilta hajosi juuri apuvirtaa annettaessa.

        autosähköliikkellä tai huolossa voi olla myös omalehmä ojassa, valohoito on helppoa rahaa

        miten se (esim. diodisilta) palaa juuri apuvirtaa annettaessa. Syy on jännitepiikki anettaessa tyhjään akkuun apuvirtaa sillä hetkellä kun toinen käynnistää.


      • mutta kummallista kirjoitti:

        miten se (esim. diodisilta) palaa juuri apuvirtaa annettaessa. Syy on jännitepiikki anettaessa tyhjään akkuun apuvirtaa sillä hetkellä kun toinen käynnistää.

        ole eikä tule mitään jännitepiikkiä, usko jo äläkä jankuta päivänselvästä asiasta!
        YliVIRTAA siitä SAATTAA tulla, jos sinulla on itse starttauksen aikana omassa autossasi isot kierrokset. Varmuuden vuoksi niitä ei saa olla juuri silloin. Startatessa akun jännite putoaa paljon, jopa 10 voltin tuntumaan, ja JOS autossasi on kovat kierrokset, vaihtovitalaturi puskee sähköä täysillä. En tunne vaihtovirtalaturin käyttäytymistä alijännitetapauksessa, joten en tiedä pystyykö se antamaan silloin virtaa enemmän kuin diodit tai käämit kestävät. Normaalilla jännitealueella se ei kuitenkaan anna liikaa virtaa, se on rakennettu itsesäätyväksi.
        Joku on varmaan labrannut tämänkin ja olisi kiva kuulla tuloksia.


      • niin iäkäs
        sitroen kirjoitti:

        on oma auto ollut käynnissä, kun virtaa olen antanut ja aina on toisellakin auto ollut käynnissä virtaa antaessaan. Eikä ole mitään koskaan särkynyt.

        Miten sinä sen virtapiikin saat aikaan?
        Sinullahan on molemmissa autoissa akku kuormana ja sen ominaisvastus on luokkaa 0,02 ohmia (olen itse mitannut). Kyllä sinne suurempikin piikki uppoaa jälkiä jättämättä, jos vain jollakin konstilla sellaisen onnistut kehittämään.

        Löytyykö keneltäkään mitään uskottavaa selitystä sille, ettei virtaa saisi antaa? Tähänastiset ovat olleet vain perusteettomia pelkoja. Ja kyllä se on selvä suunnittelu/valmistevika, jos elektroniikka apuvirran annon takia hajoaa, ei siitä mihinkään päästä. Lisäksi herkemmissä piireissä on aina suojauspiirit sellaisille jännitehäiriöille, jotka autokäytössä saattavat tulla kysymykseen, ei kuitenkaan hitsauksessa syntyville sähköhäiriöille.

        pirssi, että sillä voi huoletta antaakin


      • on paikansa pitävä
        pers....le kirjoitti:

        eli olet kuullut kaverilta joka on kuullut sen toiselta kaverilta ja niin edespäin....

        ja nyt kerrot tätä eteenpäin varmana tietona

        tieto, mutta aina ei kuitenkaan säry! Kannaattako sitten ottaa kuitenkaan riskiä, koska itse se oma auto on yleensä korjattava ja ei nuo virran pyytäjät niihin osallistu!


      • Breakki
        pers....le kirjoitti:

        etkös pelkää että kytkin sattuisi hajoamaan.

        Ihan turhaan saivartelet, itse en ainakaan omalla kustannuksellani ota riskiä, että auto hajoaa virranantamisen yhteydessä. Mitäs itse tekisit, jos auttava auto hajoaisi sun autolle virtaa antaessa? Todennäköisesti toteaisit, että paska tsägä, autossa varmaan oli jotain vikaa! Ilman muuta antaisin virtaa, kun ennen kaapelin kytkemistä löisit mulle käteen 3 tuhatta euroa pantiksi mahdollisia korjauskustannuksia varten.
        Olen kerran meinaan ollut vieressä katsomassa kun virtaa antava uusi auto lähti ko. toimenpiteen jälkeen hinausautolla korjaamolle, vaikka kaapelit kytkettiin aivan oikein.

        Onko sulla automaattivaihteinen auto? Jos ei, niin mikset pyytänyt työntö- tai hinausapua, sitä olisit 100%:n varmuudella saanut hyvinkin helposti.


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        ole eikä tule mitään jännitepiikkiä, usko jo äläkä jankuta päivänselvästä asiasta!
        YliVIRTAA siitä SAATTAA tulla, jos sinulla on itse starttauksen aikana omassa autossasi isot kierrokset. Varmuuden vuoksi niitä ei saa olla juuri silloin. Startatessa akun jännite putoaa paljon, jopa 10 voltin tuntumaan, ja JOS autossasi on kovat kierrokset, vaihtovitalaturi puskee sähköä täysillä. En tunne vaihtovirtalaturin käyttäytymistä alijännitetapauksessa, joten en tiedä pystyykö se antamaan silloin virtaa enemmän kuin diodit tai käämit kestävät. Normaalilla jännitealueella se ei kuitenkaan anna liikaa virtaa, se on rakennettu itsesäätyväksi.
        Joku on varmaan labrannut tämänkin ja olisi kiva kuulla tuloksia.

        tuli sieltä. Aika monta kymmentä kertaa on virtaa annettu ja otettu ja kerran on tullut ongelmia. Se tosin johtui siitä kun tuttu törkkäs kaapelit väärinperin akun napoihin...


      • ....
        sitroen kirjoitti:

        teillä kehnot vehkeet tai sitten olette töpänneet raskaasti jossakin. En kyllä keksi muuta selitystä kuin tuon jälkimmäisen. Ja olenpa itsekin autosähköasentajana joskus leipääni syönyt, että se niistä kyselemisistä...
        Joka tapauksessa aion vastakin antaa apusähköä sitä tarvitseville enkä luikertele jollakin tekosyyllä pois, tehkää te muut mitä haluatte.

        Monelta jää myös virta antamatta kun alkavat kaivella akkua esiin. ;) Toki sitä ei tarvitsisi kaivaa esiin, mutta ilman ohjekirjaa tuskin löytyy oikeat kohdat kaapeleille.

        Ei kyllä se kannattaa jättää antamatta uusissa virtaa jos katsastukseen menossa. Poikkeuksetta vikamuisti nollattava niin ja sitikalle veholta terveiset. :)


    • niin se on

      Kytke kaapelit(parhaat ylijännite suojatut kaapelit) oikein ensin plus navat, antavan auton miinusnapa ja vastaan ottavassa auton runkoon esim. auton miinuskaapelin liitos. Kytkettäessä virta pois myös antavasta autosta, sitten käynnistys, mahdollisimman vähän virtaa vieviä laitteita päällä (kannattaa odottaa hetki ,jotta virtaa siirtyy vast.ottavaan akkuun). Käynnistysyritys max 15 sekunttia. Tietysti ohjekirjasta tarkastettu mitä siellä sanotaan virran antamisesta.

      • pers....le

        Just näin, tämän minäkin uskon


    • ammattimiehiä

      Miksi et soittanut tiepalveluun?

    • Näi O

      Huollossa on varoitettu antamasta virtaa, sen jälkeen kun ajotietokone sekosi. Sorry, ei tipu.

      • uutta funtsiva

        vielä mikä auto, missä tietokone sekoaa. En osta sitä seuraavaksi, vaan haluan toimivan laitteen!


    • virtaaa

      annan ja olen antanut monestikkin. Ja auto käynnissä. Siitä mikään hajoa. Pihien nihilistien uskontoja koko homma

    • aina ruikuttajille

      kun pyytävät virtaa! Mulla on muovia akunkengät ei voi antaa!!!

    • akulla

      ellei moottori käynnisty akun purkautumisen vuoksi, voidaan toisen auton akusta ottaa virtaa apukaapelien avulla. silloin tulee noudattaa seuraavia ohjeita:

      kummankin akun nimellisjänniteen pitää olla 12v. virtaa antava akku ei saa olla varauskyvyltään (AH) paljon purkautunutta akkua suurempi.

      autojen välillä ei saa olla sähköä johtavaa yhteyttä. muuten virta voi kulkea jo kun akkujen plusnavat yhdistetään.

      virtaa antavan auton moottori PIDETÄÄN KÄYNNISSÄ.

      älä yhdistä miinuskaapelia purkautuneen akun miinusnapaan.
      muuten voi kipinöinti sytyttää akusta virtaavan kaasun. vaan yhdistä käynnistettävän moottorin sylinterinlohkoon tai siinä kiinni olevaan metalliosaan.

      ellei moottori käynnisty 10 sekunnissa, keskeytä käynnistäminen ja toista se noin puolen minuutin kuluttua.

      kun moottori käy irrota apukaapelit päinvastaisessa järjestyksessä.

    • apuvirtaa saanut

      Itse olen saanut apuvirtaa useasti, johtuneekohan tuo sitten siitä, että olen nainen? ;D

    • Antura

      Itte annoin virtaa toiseen autoon ja kaikki näytti menneen hyvin toinen auto saatiin käyntiin.
      Mutta sitten kun itte lähdin töistä kotiin huomasin, että kaasujalkaa hellittäessä syttyy akkuvalo koelaudassa!
      Mistä tämä johtuu onko se vaan sitä, että laturi ei toimi enää vai mikä? Mitä joutuu uusimaan ja paljonko maksaa?!?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3481
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1704
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1500
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1310
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1225
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1125
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      272
      1107
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      1010
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    Aihe