Varsinkin nivelreuma lisää esim. rintasyöpäriskiä reippaasti normaaliväestöön verrattuna. Onko kenellekään tullut reuman lisäksi syöpä? Oletteko saaneet sädehoitoa ja solumyrkkyjä?
onko sinulla reuma ja syöpä
9
7437
Vastaukset
- Kylläpä vaan
Kyllä, kyllä minunlla on nivelreuma, sekä rintasyöpä ollut, että saanut nuo hoidot.
Ensinäkin en ole kuullutkaan tuollaista näkemystä. Nivelreuman sairastumisen aikoina 40-50 vuotta lääketieteellisesti taas uskottiin, että reumasilla on keskimäärin vähemmän syöpää.
Mutta rauhasten reumataudissa syöpäriskin kerrotaan olevan jopa 40 % lisäävän rauhasten syöpäriskiä. Ja rintasyöpähä = maitorauhanen !!!!! - reuma ja syöpä
Niin, minulle syöpä aiheutti reumatauteihin kuuluvan polymyosiitin, lihastulehduksen. Ainakin näinpäin voi olla yhteyksiä syövällä ja reumalla.
- maatuska
Mihin tietolähteen mukaan nivelreumaatikoilla on reippaasti normaalia suurempi rintasyöpään sairastumisen riski?
Jos oikein muistan, lymfoomat ja leukemiat ovat HIEMAN yleisempiä nivelreumaatikoilla kuin muilla. Jotkut ei-syöpäsairaudet taas ovat harvinaisempia kuin normaaliväestöllä. Luin tuon Reumataudit-kirjasta. Ei siinä taittu mainita rintasyöpää lainkaan. Tarkastan asian kunhan käyn reumayhdistyksellä.
Rintasyöpä on yleisin syöpä naisilla, ja nivelreumaatikoissa naisia on neljä kertaa enempi kuin miehiä. Ehkä tuon takia joku on vetänyt liian hätäisiä johtopäätöksiä? Korjatkoon paremmin tietävät.- Käsitteet
Ei nivelreuma ole millään lailla syöpäriskiä lisäävä, mutta SJÖGRENIN SYNDROOMA on. Ja tietolähteet väittävät jopa 40 % kohonnutta rauhassyöpien kohonnutta riskia primäärissä Sjögrenin syndroomassa.
- maatuska
Käsitteet kirjoitti:
Ei nivelreuma ole millään lailla syöpäriskiä lisäävä, mutta SJÖGRENIN SYNDROOMA on. Ja tietolähteet väittävät jopa 40 % kohonnutta rauhassyöpien kohonnutta riskia primäärissä Sjögrenin syndroomassa.
Onko Heikki Isomäellä mennyt käsitteet sekaisin, kun kirjoittaa Reumataudit-kirjassa näin?
"Odotettavissa oleva elinikä on nivelreumaa sairastavilla lyhyempi kuin samanikäisellä väestöllä keskimäärin. Nivelreumaa sairastavien kuolleisuus väheni vielä 1990-luvulla hitaammin kuin koko väestön kuolleisuus. Tämä johtui siitä, että nivelreuman hoidon edistyminen oli jäänyt jälkeen monien muiden vaikeiden tautien hoidosta. Tilanne on kuitenkin muuttunut juuri vuosituhannen vaihteen tienoilla, koska uudet lääkkeet ja aiempaa tehokkaammat lääkeyhdistelmät ovat parantaneet ennustetta. Esimerkiksi sekundaarinen amyloidoosi, joka vielä vuosikymmen sitten oli merkittävä nivelreumasta johtuva kuolinsyy, on vähentynyt jyrkästi. Ylikuolleisuus johtuu pääosin lisääntyneestä sepelvaltimotaudin vaarasta sekä infektioista. Myös leukemia, lymfooma ja myelooma ovat nivelreumaa sairastavilla - erityisesti niillä, joilla on sekundaarinen Sjögrenin oireyhtymä - jonkin verran yleisempää kuin koko väestössä. Toisaalta ruoansulatuskanavan syöpä sekä dementia ja luultavasti myös skitsorenia ovat nivelreumaa sairastavilla harvinaisempia kuin koko väestössä. Syyksi tähän on arveltu runsasta tulehduskipulääkkeiden käyttöä."
Ja näin kirjoittaa Tom Pettersson samassa kirjassa:
"Nivelreumapotilaiden sairastuvuus leukemioihin, lymfoomiin ja myeloomaan on kaksi tai kolme kertaa suurempi kuin muulla väestöllä. Lymfoproliferatiivisen taudin riski näyttää olevan suurin niillä nivelreumapotilailla, joiden tauti on useita vuosia jatkuvasti aktiivinen." - Rohmu
Käsitteet kirjoitti:
Lymfoomasta ei kannattaisi käyttää nimitystä rauhassyöpä, koska se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Parempi nimitys on imukudossyöpä tai imusolusyöpä.
- jopa näin
Ihan kuin olisin jostain kuullut, että metoreksaatti voi aiheuttaa pitkään käytettynä jotain syöpää, mikä nyt sinänsä tuntuu täysin ristiriitaiselta, kun kyseessä on kuitenkin sytostaatti.
- maatuska
Samaisesta kirjasta olen lukenut, että metotreksaatti ei lisää syöpäriskiä reumapotilailla.
- aijatar
maatuska kirjoitti:
Samaisesta kirjasta olen lukenut, että metotreksaatti ei lisää syöpäriskiä reumapotilailla.
Niin minulla nämä sairaudet. Rintasyöpäkursilla oli yllättävän monta, joilla oli syöpä ja joku reumasairaus. Minä sain rintasyövän käytettyäni puoli vuotta enbrel-lääkettä. Kyllä minua kiinnostaa näiden sairauksien yhteys. Vai reumalääkkeetkö aiheuttavat syöpiä? Kuka tietää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1746431- 1471764
- 1131548
- 511300
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46972Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢37928Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96887Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5839Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan233793- 41789