Edullisin asuntolaina?

vmk

Olisi tarkoitus hakea asuntolainaa, mitä seikkoja tulisi erityisesti ottaa huomioon...

Saako esim pienemmistä pankeista edullisemmin tms...?

kuinka sampo?

Ensimmäistä isoa lainaa haen ja aika puusilmä olen näissä hommissa muutenkin...

eli apu tervetullutta!

mikä olisi helpoin tapa kilpailuttaa pankit?
koron mukaan?

9

16365

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankkilainen

pyydä tarjoukset jokaisesta pankista ja vertaa

• vmk

Olisiko siis fiksuinta pyytää samaa summaa, samalla lyhennyksellä jokaisesta...eikös se niin selviäisi helpoiten?

vaiko samaa summaa yhtä pitkällä laina-ajalla...silloinhan selviäisi kk erän suuruus...

• velkainen

Aina kaikki kertoo juttuja, että miten mikäkin on hyvä ja mikä on huono. Käytännössä kuitenkin on niin, että usein on ihan yksilöstä kiinni mikä on kannattavaa. Esimerkiksi Nordeaa pidetään kovin kalliina, mutta minulle Nordea on hirmu edullinen. Sain sieltä alhaisen marginaalin ja minulta ei mene mitään muita kuluja. Tähän on varmaan syynä se, että mulla on vakuudet enemmän kuin kunnossa. Sen sijaan ystävääni taas palveli ainostaan Aktia hyvin. Hänellä ei ollut ollenkaan omarahoitusta ja tarvitsi takaajat. Marginaali on kova ja laina jaettiin takaajien takia kahteen osaan ja ystäväni maksaa molemmista lainoista joka kuukausi vielä kustannusta siitä, että lyhentää omaa lainaansa. Huonolta vaikuttaa siis minuun verrattuna hänen sopimuksensa Aktiassa, mutta kun hän vertaili muita pankkeja, niin ei saanut niistä edes lainaa.

Mitä Sampoon tulee, niin MINUN tapauksessa se pääsi 100 euron päähän Nordean tarjouksesta. Olisi suostunut sen 100 euroa vielä tinkimään, mutta olisi vaatinut minun tekemään silloin jonkun sijoitussuunnitelman. Aika huvittavaa, kun olen yksinhuoltaja, joka omistaa kaksi asuntoa, niin varmaan jää rahaa rahastoihin tai eläkesijoittamiseen... ;-) Näiden kytkykauppojen takia on vaikea vertailla näitä pankkeja sitten enää. Lisäksi jos päänsä haluaa sekoittaa marginaalien, kulujen ja sijoitusten lisäksi vielä lainaturvavakuutuksilla, niin niistä taisi olla jotain juttua vasta jossain Hesarin sunnuntainumerossa.

• Ensin kannattaa listata kaikki pankit jotka tulevat kysymykseen lainanantajina. Toiseksi tarjouspyyntö joka narikkaan. Tarjouspyyntö voisi olla vaikka seuraavansisältöinen:"

Olen hankkimassa kerrostaloasuntoa As Oy Homekolosta Oulunkylästä. Asunnon koko on 3h k s, 78 m/2, 4. kerros. Hinta on 175.000 €.

Tiedustelen, onko pankkinne valmis myöntämään minulle 172.000 € suuruisen asuntolainan?

Jos laina myönnetään
      - mikä on pankin marginaali, kun viitekorko on 12 kk euribor
      - mitkä ovat pankin kulut
      - mikä on maksimi laina-aika
      - voinko saada laina-ajan alkuun 2 vapaavuotta lyhennyksistä ja tarvittaessa laina-ajan kuluessa
      - mikä on hankittavan asunnon vakuusarvo

Jos laina myönnetään, siirrän pankkiasiointini teille. Olen vakinaisessa työsuhteessa Oy Sikariisto Ab:ssä ja palkkani on 4000 €/kk. Myös kolmen lapseni lapsilisät ja vaimoni kodinhoidontuki siirretään rahalaitokseenne, samoinkuin 24.000 € suuruinen arvopaperisäilytyksenikin.

Kunnioittavasti"

Sitten viet tarjouspyynnön kaikkiin pankkeihin jotka olet listannut. Kun olet saanut vastaukset, valitset vain parhaan. Tai jos paras tarjous ei ole siitä pankistä jossa haluaisit asioida, mene sinne ja kerro, että ottaisit mielelläsi lainan heiltä, mutta toinen pankki on tehnyt edullisemman tarjouksen. Että jos voisitte antaa lainan samoilla ehdoilla, niin...

Kyllä se iltalypsy yleensä onnistuu.

• pohja lainan hakuun

Kiitos, myös minunkin puolestani tuohan kuulosti hyvältä.

• Itsellä ei yksilöityä kohdetta ollut vielä koskaan hakuvaiheessa, kohde tyyliin kt-asunto keskusta kaupunki x, maksimihinta y.

Kun olet saanut tarjoukset, niin tee vielä uusi kierros. Tinkaa lainan nostokuluista, marginaalista, muut pankkikulut nollaan...

Kuulostaa pieneltä, mutta viiden euron lainanhoitomaksulla käy kerran vuodessa ruokakaupassa:)

• vmk

....täytyykö siis käydä paikanpäällä kuuntelemassa tarjoukset?

Lähestyin useaa pankkia sähköpostitse, kysyin lainaa summan x asuntoa varten, kerroin tuloni, takaajat löytyvät etc...

kysyin juuri noita kysymyksiä mitä edellisissä vastauksissa on esitetty...

neljästä pankista olen saanut vastaukset...
        TERVETULOA PAIKANPÄÄLLÄ NEUVOTTELEMAAN!

Eli ei oikein onnistu kilpailuttaminen näin sähköisesti..?!

• monessa
        vmk kirjoitti:

....täytyykö siis käydä paikanpäällä kuuntelemassa tarjoukset?

Lähestyin useaa pankkia sähköpostitse, kysyin lainaa summan x asuntoa varten, kerroin tuloni, takaajat löytyvät etc...

kysyin juuri noita kysymyksiä mitä edellisissä vastauksissa on esitetty...

neljästä pankista olen saanut vastaukset...
        TERVETULOA PAIKANPÄÄLLÄ NEUVOTTELEMAAN!

Eli ei oikein onnistu kilpailuttaminen näin sähköisesti..?!

asiassa ja asioinnissa merkitsee paljon, millaisen kuvan annat itsestäsi. Olen varma, että merkkaa myös pankki/laina-asioissa.
        Pankinjohtaja haluaa nähdä livenä, aivan samoin kuin työnantaja haluaa nähdä livenä henkilön, joka pyrkii työhön. Ensivaikutelma; ulkonäkö..henkiikö luotettavuutta..?lainanhakijasta /pariskaunnasta on paras suositus (realistisen takaisinmaksukyvyn jälkeen)
        Lainaneuvotteluun kannattaa satsata. Siisti, huoliteltu ulkoasu ym...

• pk-seutu

Saamani tarjoukset 24.7.2006:

Nordea: prime 3,0% marginaali 0,35% ei kuluja
      Handels: prime 3,15% marginaali 0,33% palvelumaksu 50 €
      OKO: prime 3,0% marginaali 0,35% (tai 0,25%, mutta kuulema palvelumaksuineen vastaa 0,35:ttä)

Olen kysellyt n. 10 pankista. Vertailu kannattaa ehdottomasta. Nooa ei suostunut alle 0,4& marginaaliin, heidän häpeänsä.

PS: tämä on todella surkea threadi, linkittäkää parempia, sillä tämä on googlen eka osuma "asuntolaina paras tarjous" -haulla! :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      446
      3839
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1652
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1049
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe