BMW e90/e91:n suuntavakavuus

mietityttää

Olen koeajanut sekä uuden e90 että e91:n, ja olen erittäin kiinnostunut kyseisestä autosta. Noista runflateista on täällä jo kirjoiteltukin, ja neuvottu jättämään ne kauppaan. TM ensin haukkui ja myöhemmin perui puheitaan ko. auton ajokäytöksestä. Tärkeintä on kuitenkin omat ajokokemukset. Ajan 35.000 kilometriä vuodessa ja suurin osa siitä on moottoritieajoa. Ainoa asia, joka minua arveluttaa on ko. auton suuntavakavuus ja uraherkkyys. Verrattuna esim. V70 Volvoon tai A4 Audiin ohjaus tuntuu moottoritenopeuksissa hiukan rauhattomalta. Onko rengasvalinnoilla suurta merkitystä ajokäytökseen, jos puhutaan perus 16 -tuumaisista vanteista ja vakiolevyisistä ja -profiilisista renkaista? Mistä merkinnöistä runflatit tuntee, BMW -myyjä ei tiennyt, mutta koeajoautossa lienee aina runflatit.

17

4427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-bmw

      että bemarin tyyppivika, selittävät nämä bemulasipäät mitä tahansa. Mutta hei, bemarihan on ajajan auto: saat koko ajan ohjastaa. Ja muista, ajo-ominaisuudet tulevat esille vasta mutkateillä ja 220km/h vauhdissa.

      Paljon saa auto anteeksi, kun merkki vaan on bmw-

      • Sepi

        Ex-bemaristi? Ja silti aina vaan notkut tälläkin palstalla... Huvittavaa :)

        T. E60


      • kantaan
        Sepi kirjoitti:

        Ex-bemaristi? Ja silti aina vaan notkut tälläkin palstalla... Huvittavaa :)

        T. E60

        Kummasti vielä oma (mukamas) entinen merkki kiinnostaa kun täällä roikkuu. :)


    • pähkäilyä

      En ole noita käyny vielä kokeileen, mutta renkaiden leveydellä ja profiililla on luultavasti suuri vaikutus tuohon suuntavakauteen ja uraherkkyyteen. Ehkä tuo ongelma paranisi vaihtamalla erilaiset renkaat alle. Voi olla myöskin, että urheilu alusta ois hyvä lisävaruste tuohon vehkeeseen.

    • Keke (bmw)

      Koeajoin viime viikolla 325iA ja ohjaus oli tosiaan aika herkän oloinen. Muuten auto tuntui kyllä aika suuntavakaalta moottoritielläkin. Tuo ohjauskin on varmaan tottumiskysymys. Itse olen tottunut vähän "laiskempaan" ohjaukseen e39:n V8 mallissa. Rengastusta on hoksannut sen enempää tutkia.

    • 320i

      Olen ehtinyt ajaa nyt muutamia tuhansia kilometrejä BMW:llä ja vain talviajoa, sillä auto on talvella hankittu. Autossa näyttäisi olevan Nokian RSi -renkaat run flat -ominaisuudella. Muistaakseni Noksun run flatit erottaa siitä, että renkaan kyljessä lukee niin t. on asiaa ilmaiseva logo.

      Mielestäni auto on ollut vallan asiallinen ajettava moottoritiellä, parempi kuin entinen (VW). Renkaat ovat normaalit 225 55R16. Lumisella, mutkaisella sivutiellä auto on lyhyiden kokeilujen perusteella loistava ajettava ja vaikea saada järjellisillä nopeuksilla irtoamaan lapasesta, tässä automatiikka auttaa paljon.

      Audista ja Volvosta en osaa sanoa, sillä Volvoa en edes harkinnut ja A4:stä tulee uusi malli joskus -07 tai -08, joten sekin jäi kauppaan.

      Tällä palstalla saat kuitenkin silkkaa perseilyä osaksesi, joten tutustu btcf.fi:n tai e90post.comin foorumeihin. Myös bmwheavenilla näyttää olevan foorumi.

      • BMW Power

        E90/91:ssä on joko 205/55 16 tai 225/50 16 kumit.

        225/55 16" on E60:n koko.

        BTW, jotakin voi kiinnostaa että E90 mallin turvallisuutta parannettiin 2/06 tuotannosta lähien.
        Muutosten jälkeen auto sai "Top Safety Pick" ja maininnan "silver award" joka on IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) toiseksi korkein sija.

        Lue lisää: http://www.iihs.org/news/rss/pr030506.html


      • 320i
        BMW Power kirjoitti:

        E90/91:ssä on joko 205/55 16 tai 225/50 16 kumit.

        225/55 16" on E60:n koko.

        BTW, jotakin voi kiinnostaa että E90 mallin turvallisuutta parannettiin 2/06 tuotannosta lähien.
        Muutosten jälkeen auto sai "Top Safety Pick" ja maininnan "silver award" joka on IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) toiseksi korkein sija.

        Lue lisää: http://www.iihs.org/news/rss/pr030506.html

        Totta, tarkistin myöhemmin renkaan kyljestä. Leveys on 205, ei 225.


    • korjailija

      Tarkoitat varmaan suuntavakaus. Auto on siis vakaa, ei vakava.

      • irwin

        kun yrittää hiki hatussa rattia vempaten pitää kiemurtelevaa bemariaan suoralla motarilla.


    • mie vuan

      mutta ainakin e46 korinen on erittäin hyvä. Ei ole suuntavakavuus ongelmia vaan se on vain erilainen ajettava kuin etuvetoiset ja muut vastaavat. Kuten jo monta kertaa olen kirjoittanut, bemulla tekee helposti korjauksia ohjauksella vaikka ei tarvitsisi. Sitten kun niitä alkaa tehdä, niin varmasti saa vatkata koko ajan rattia ja tuntuu että "ei tää paska mene suoraan". Mutta kun rauhoittaa ratin liikkeet, niin ihan suoraan se menee eikä välitä urista. Vanhempi ennen face liftiä oli kyllä huonompi kuin uudempi. Ja renkailla oli suuri merkitys, esim. Dunlopin 9000 ei sopinut vanhempaan mitenkään, se oli kauhea ajettava.

    • BMW Power

      En ole metriäkään ajanut E90/91:llä mutta muilla Bemareilla sitäkin enemmän (nyt alla jo toinen E60).

      BMW alusta on herkkä, siitä se ajotuntuma, mutta huonona puolen rengasherkkyys, varsikin suomalaisilla uraisilla teillä.

      Kun pysyt vakiokoon renkaissa ja unohdat nuo Runflatit niin ongelmia ei tule olemaan.
      E90:n ulkonäkö tosin huutaa isompia vannekokoja...
      E91:ssä ongelma ei ole läheskään yhtä paha.

      Itselläni on talvella alla 225/55 16" Contin ei-RF kitkat ja kesällä 245/40 18" Dunlopin Runflatit.
      Talvella auto kulkee kuin juna mutta kesärenkailla auto hakee kaikki urat alle 100 km/h vauhdissa.
      Aionkin kesällä hankkia uudet Misukan, GY:n tai Contin ei RF suvikumit.
      Esim. www.e60.net:ssä RF:t on manattu syvälle ja porukka kertoo auton muuttuvan täysin kun RF kumeista on päästy eroon.

    • renkaista

      Itse kävin koeajamassa monta eri autoa ennen kuin ostin nykyisen 325i:n. Kaikki nämä oli valmistettu ennen syyskuuta 2005. Syyskuussahan BMW:n mallivuosi tunnetusti vaihtuu ja silloin tulee myös paljon päivityksiä. Koeajamillanikin autoilla oli todella paljon eroa suuntavakavuudessa rengastuksesta riippuen. Tavallisilla Nokian kesärenkailla auto meni kuin kiskoilla kun taas alkuperäisillä run flateilla tietyissä olosuhteissa ilmeni "hakemista". Nyt kun olen ajanut omalla autollani vajaat 5 tkm. voin sanoa että minkäänlaista suuntavakavuus ongelmaa ei ole ollut. Renkaina on Contin nastat ja ei run flatit. Saa nähdä mitä tapahtuu kun vaihdan kesäksi alkuperäiset renkaat alle. Veikkaan että viime syyskuun päivityksessä alustan geometriaa on muuutettu ja suuntavakavuus on parantunut myös uraisilla teillä. Saksan baanoilla mitään ongelmaa ei ole ikinä ollutkaan (tiedän kokemuksesta, auto menee 250 km/h todella siististi).

      Toisaalta, onko se niin vakavaa? Riippuu mitä autolta haluaa. Sellaista ohjaustuntoa kuin uusi 3-sarja ei tarjoa mikään normaalihintainen sarjatuotantoauto ja sen tietävät kaikki kyseistä autoa ajaneet. Kaarreominaisuudet ovat myöskin aivan omaa luokkaansa. Suomen teillä voi EHKÄ olla jotain hakemista mutta mitä sitten? Kaikissa autoissa on vikansa mutta jos viivalle asetetaan vastaavan hintaluokan mikä tahansa auto ja mitataan nopeutta asfalttitiellä niin kyllähän tosiasia on että BMW hakkaa kilpailijat mennen tullen ja sen tietävät kaikki uutta 3-sarjaa ajaneet.

      • merkkimies

        BMW:n suuntavakavuuteen on kerrottava eräs käytännön juttu. Eukko oli ajanut lähinnä konsernin tuotteilla, ennenkuin muutimme yhteen ja hän alkoi käyttää autoani. Ensimmäisillä ajoreissuilla hän ilmoitti, että bmw kiemurtelee kokoajan. Ihmettelin asiaa ja menin sitten kyytiin.. Vaimo perkele ohjasi autoa koko ajan - ensin rattia vähän oikealle ja sitten vasemalle ja auto eteni vavisten kaistaallaan.. sanoin, että nyt pidät ratin yhdessä asennossa ja ja ohjaat vaan silloin kuin tarvitsee - ja siihen loppui kiemurtelu. BMW:llä ei tarvi vatkata rattia kokoajan kuten jollain etuveto skeidalla. Bemari menee siihen suuntaan kuin käsketään. Ja tarinan opetus on helppo päätellä.


      • e 39
        merkkimies kirjoitti:

        BMW:n suuntavakavuuteen on kerrottava eräs käytännön juttu. Eukko oli ajanut lähinnä konsernin tuotteilla, ennenkuin muutimme yhteen ja hän alkoi käyttää autoani. Ensimmäisillä ajoreissuilla hän ilmoitti, että bmw kiemurtelee kokoajan. Ihmettelin asiaa ja menin sitten kyytiin.. Vaimo perkele ohjasi autoa koko ajan - ensin rattia vähän oikealle ja sitten vasemalle ja auto eteni vavisten kaistaallaan.. sanoin, että nyt pidät ratin yhdessä asennossa ja ja ohjaat vaan silloin kuin tarvitsee - ja siihen loppui kiemurtelu. BMW:llä ei tarvi vatkata rattia kokoajan kuten jollain etuveto skeidalla. Bemari menee siihen suuntaan kuin käsketään. Ja tarinan opetus on helppo päätellä.

        on asia.


    • Mietityttää

      Kauaskantoinen ja kohtuullisen hintava päätös pitäisi tehdä, ja kiinnostais kyllä kokeilla e90/91 "tavallisilla" (ei runflat) renkailla. Totesin automyyjällekin, että jos runflatit todella heikentävät ajo-ominaisuuksia, myisivät varmasti monta Bemua enemmän, jos edes yksi koeajoauto olisi tavallisilla renkailla varustettu. Mutta kun on valmistajan valinta, niin ei kuulemma vo mitään. Sääli sinänsä, autossa on paljon hyvää, ja itse kuulun ainakin siihen potentiaalisten ostajien ryhmään, joka haluaisi ennen ostopäätöstä kokeilla, paranevatko ajo-ominaisuudet renkaita vaihtamalla. Nuo kommentit "turhasta ohjaamisesta" pitävät epäilemättä paikkansa, ja itsekin totesin, että jättämällä turhat liikkeet pois auto rauhoittuu. Mutta olen tottunut ajamaan moottoritiellä 120 - 130 km/h yhdellä kädellä ilman, että rystyset ovat valkeana ja tätä odotan myös tulevalta ajokiltani. Kiitokset joka tapauksessa asiallisista kommenteista, niitäkin oli joukossa muutama ; - )

      • joka törmää tuohon

        sivuttais Brobleemaan pikku bemuissa.(vaivaa kyllä muitakin merkkejä).Tämä koko/hinta luokka on varmasti vaikea tapaus verrattuna isoveljiin.joka tuskin korjaantuu renkailla/säädöillä.Koska vaimon peliin on kaikki kokeiltu -05:nen.Eikä mikään saa sitä tuntumaan OIKEALTA bemarilta.Ittelläni on 00-740:ntä joka on OIKEA BMW.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe