Inferno 31 ja 33

kokemuksia?

Millaisia veneitä 31ja 33 I:t ovat? Tilat, laatu ja seilausominaisuudet? Mitä huonoja puolia?

17

18877

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bavaristi!

      Onhan nuo jo vanhoja konstruktioita ja kohtalaisen kallis hinta/laatusuhde.

      Ehkä kannattaisi suunnata katse uudempiin malleihin, esim. Bavaria 30 tai 33? Hinta/laatusuhden näissä viimeksi mainituissa on erinomainen, purjehdusominaisuudet ja asuttavuus eri luokkaa kuin noissa vanhemmissa.

      • hyvä

        vaihtoehto voisi olla myös Bavaria Match sarjan 38 ja 42 . Niitä voisi saada kohtuu hintaan


      • inferno33:sta
        hyvä kirjoitti:

        vaihtoehto voisi olla myös Bavaria Match sarjan 38 ja 42 . Niitä voisi saada kohtuu hintaan

        Omat kokemukseni veneestä ovat erittäin hyvät.
        Kevyellä tuulella nopea, 1. reivi kylä tehtävä ehkä 8-9 m/s tuulessa, mutta on myös vauhtia.
        Viime kesänä m.12 m/s tuulessa keskivauhti yli 7,5 solmua ja huiput lähellä 10 solmua.

        Sisätilat ovat tietysti pienemmät kuin varsinaisissa cruisermalleissa.
        Vankka ja hyvä vene, jossa hinta säilyy pitkään hyvän laatunsa ansiosta.

        Aiemmin mainituista tälle tyypille vastaavia olisivat ehkä Bavarian match- versiot- missään nimessä ei cruiser-versio.


      • betoman

        Toinen vaihtoehto olisi aito Betonivene. Moderni ja kestävä ratkaisu vaativan veneilijän tarpeisiin.


      • kokemuksia kanssa
        inferno33:sta kirjoitti:

        Omat kokemukseni veneestä ovat erittäin hyvät.
        Kevyellä tuulella nopea, 1. reivi kylä tehtävä ehkä 8-9 m/s tuulessa, mutta on myös vauhtia.
        Viime kesänä m.12 m/s tuulessa keskivauhti yli 7,5 solmua ja huiput lähellä 10 solmua.

        Sisätilat ovat tietysti pienemmät kuin varsinaisissa cruisermalleissa.
        Vankka ja hyvä vene, jossa hinta säilyy pitkään hyvän laatunsa ansiosta.

        Aiemmin mainituista tälle tyypille vastaavia olisivat ehkä Bavarian match- versiot- missään nimessä ei cruiser-versio.

        Noi keskivauhdit ja huippuvauhdit ei kerro yhtään mitään. Kaikilla tuonkokoisilla veneillä päästään mainitsemassasi tuulessa noihin vauhteihin, vähän olosuhteista kuten aallokosta riippuen.

        Eikö Inferno 33 ole cruisingmalli? Mikä se sitten on? Ja miten niin heikot sisätilat? Sisätilat mielestäni ihan hyvät ikäluokkansa veneelle.


      • Bavariakin
        betoman kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto olisi aito Betonivene. Moderni ja kestävä ratkaisu vaativan veneilijän tarpeisiin.

        Baijerissa hyviä luostarioluita. Vaahto laskee samalla kun imuttaa hartsia muottiin.


      • I33:sta
        kokemuksia kanssa kirjoitti:

        Noi keskivauhdit ja huippuvauhdit ei kerro yhtään mitään. Kaikilla tuonkokoisilla veneillä päästään mainitsemassasi tuulessa noihin vauhteihin, vähän olosuhteista kuten aallokosta riippuen.

        Eikö Inferno 33 ole cruisingmalli? Mikä se sitten on? Ja miten niin heikot sisätilat? Sisätilat mielestäni ihan hyvät ikäluokkansa veneelle.

        kyllä sisätilat ovat tämä ikäiseksi veneeksi oikein hyvät, mutta uusiin 33 Ft veneisiin nähden tilaa on niukemmin, mutta ei siis vähän.

        Minusta ko. veneellä on aina hyvin vauhtia verrattuna moniin muihin.


      • Viimeisen päälle purjehtija

        Inferno on Purjevene isolla P:llä! Niin monissa purjehduskisoissa olen mukana ollut ja sen loistavat purjehdusominaisuudet havainnut. Kannattaa seurata esim. eri kisojen tuloksia. Bavaria on veden päällä kulkeva asunto ja varmaan hyvä sellainen.


    • kommentti:

      Olen purjehtinut vm. -88 Inferno 31:llä kolme kesää, ja neljäs alkaa pian!
      Hyviä puolia:
      Vankka rakenne, vaikea löytää huonosti rakennettuja paikkoja. Olen kyllä kuullut, että eri veistämöjen laaduissa saattaa olla eroja (Saint, Finngulf tms.).
      Vakaa ja helppo purjehtia, vaikka purjepinta-alaa on reippaasti.
      Ikäisekseen asuttava vene. Uudemmissa toki sisällä on vielä enemmän tilaa, mutta meidän nelihenkinen perheemme on mahtunut erittäin hyvin.
      Riittävän nopea matkavene. Useamman kerran uudempia cruisereita, ja myös isompia, on jäänyt jälkeen - jos siis vauhdista pitää.
      Heikkouksia:
      Peräsinlaakerit vaativat huomiota - jos alkuperäiset, kannattaa vaihtaa. Tämä on tosin erittäin helppo homma.
      Runsaan purjepinta-alansa vuoksi vaatii reivin isoon jo alle 10 m/s:n tuulessa. 11-12 m/s menee vielä kohtuullisesti täydellä isolla, jos edessä on fokka ja purjeita saa tarpeeksi latistettua.
      Koska useimmat veneet ovat noin parikymppisiä, ne vaativat jo kunnostusta. Tämä tosin koskee kaikkia veneitä.

      Lyhyesti kysymykseesi (I31):
      Tilat ovat kohtuulliset, kun huomioi iän. Uudempi konstruktio on huomattavasti parempi (vanhemmassahan on bridge-täkki, jonka vuoksi sisäänkäynti on kuilumainen).
      Laatu on hyvä. Purjehdusominaisuudet erinomaiset.

      Kannattaa lukea myös Vene-lehden testejä (testeissä mukana aika monesti) sekä Curt Gelinin "raamattua".

      • vaivannäöstä

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Vene on varmaankin laatutyötä. On totta, että tarjolla on vain noin 20 v vanhaa paattia, mikä ostamisessa arveluttaakin. Olen joskus lukenut VENEestä, että Infernoissa olisi ollut hankala rakennevika juuri peräsimessä (peräsin on katkennut). Onko tällaisesta tietoa?


      • tieto!
        vaivannäöstä kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Vene on varmaankin laatutyötä. On totta, että tarjolla on vain noin 20 v vanhaa paattia, mikä ostamisessa arveluttaakin. Olen joskus lukenut VENEestä, että Infernoissa olisi ollut hankala rakennevika juuri peräsimessä (peräsin on katkennut). Onko tällaisesta tietoa?

        En ole koskaan kuullut, että peräsin olisi katkennut. Akseliin on hitsattu totuttuun tapaan kaksi tukevaan teräslattaa, jotka on laminoitu kiinni peräsinlapaan. Vaikka peräsin menisikin poikki (esim. kovan törmäyksen johdosta) alimmaisen teräslatan alapuolelta, suurin osa peräsimestä on vielä käytössä, eli ohjauskyky säilyy (joskin vajaana). Sen sijaan peräsimen jäykkyydestä olen minäkin kuullut. Moni on vaihtanut peräsinakselit pronssisiin tai rullalaakeroituihin. Eräässä Inferno 31:ssä tiedän peräsintä jatketun 20 cm. Tätä en itse ole koskaan osannut kaivata; sikäli harvoin olen broachiin joutunut.
        Yhdessä Vene-lehden testissä Infernossa tosin hajosi peräsin, kun testimiehistö ajoi veneen kiveen... Mutta mistään rakenneviasta en ole koskaan kuullut.


      • uuno
        tieto! kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että peräsin olisi katkennut. Akseliin on hitsattu totuttuun tapaan kaksi tukevaan teräslattaa, jotka on laminoitu kiinni peräsinlapaan. Vaikka peräsin menisikin poikki (esim. kovan törmäyksen johdosta) alimmaisen teräslatan alapuolelta, suurin osa peräsimestä on vielä käytössä, eli ohjauskyky säilyy (joskin vajaana). Sen sijaan peräsimen jäykkyydestä olen minäkin kuullut. Moni on vaihtanut peräsinakselit pronssisiin tai rullalaakeroituihin. Eräässä Inferno 31:ssä tiedän peräsintä jatketun 20 cm. Tätä en itse ole koskaan osannut kaivata; sikäli harvoin olen broachiin joutunut.
        Yhdessä Vene-lehden testissä Infernossa tosin hajosi peräsin, kun testimiehistö ajoi veneen kiveen... Mutta mistään rakenneviasta en ole koskaan kuullut.

        Kyllä Inferno 31:n peräsimiä on hajoillut, taannoin oli ainakin Vene-lehdessä valmistajan ilmoitus asiasta ja jotain toimintaohjeita tulevaisuutta ajatellen.


      • Skipper
        tieto! kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, että peräsin olisi katkennut. Akseliin on hitsattu totuttuun tapaan kaksi tukevaan teräslattaa, jotka on laminoitu kiinni peräsinlapaan. Vaikka peräsin menisikin poikki (esim. kovan törmäyksen johdosta) alimmaisen teräslatan alapuolelta, suurin osa peräsimestä on vielä käytössä, eli ohjauskyky säilyy (joskin vajaana). Sen sijaan peräsimen jäykkyydestä olen minäkin kuullut. Moni on vaihtanut peräsinakselit pronssisiin tai rullalaakeroituihin. Eräässä Inferno 31:ssä tiedän peräsintä jatketun 20 cm. Tätä en itse ole koskaan osannut kaivata; sikäli harvoin olen broachiin joutunut.
        Yhdessä Vene-lehden testissä Infernossa tosin hajosi peräsin, kun testimiehistö ajoi veneen kiveen... Mutta mistään rakenneviasta en ole koskaan kuullut.

        sitten on tapaus Argon Gotland Runtista. Haverin jälkeen vene oli Sandhamnissa ja siitä puuttui peräsin kokonaan. Syytä en tiedä, mutta peräsin oli kokonaan pois. Oma havainto, eikä kuulo puhetta.

        Ja arvoisalle kysyjälle vielä tiedoksi, että nämä vastaukset ovat kyllä olleet varsin objektiivisia muilta osin, paitsi tuo reivauskynnys. 33:lla 6-7 m/s ja ja 31:llä 7-8 m/s, siis todellista Ilmatieteenlaitoksen mittaamaa nopeutta eikä mitään tuulimittarin suuhteelisia max pyrähdyksiä puuskissa topin liikkeen vahvistamana.

        Joku vielä kun kertoisi, mitä merkitystä tuolla reivikynnyksellä on. Toisin kuin monet maallikot ajattelvat, reivaamaan ei jouduta. Reivaaminen on osa purjeiden säätöä siinä, missä rulla genoan pienentäminen tai joskus aikaisemmin keulapurjeen vaihto. Joten, jos vene mielestäsi on ok, osta pois. Jos et sitten olekkaan tyytyväinen, voi sen taas myydä. Ei veneen ostaminen ole niin vakavaa eikä lopullista puuhaa. Kun tutkit kaupan kohteen huolella, et voi paljonkaan hävitä. Maksat sopivasti, niin saat omasi pois.


      • Antilla-36
        Skipper kirjoitti:

        sitten on tapaus Argon Gotland Runtista. Haverin jälkeen vene oli Sandhamnissa ja siitä puuttui peräsin kokonaan. Syytä en tiedä, mutta peräsin oli kokonaan pois. Oma havainto, eikä kuulo puhetta.

        Ja arvoisalle kysyjälle vielä tiedoksi, että nämä vastaukset ovat kyllä olleet varsin objektiivisia muilta osin, paitsi tuo reivauskynnys. 33:lla 6-7 m/s ja ja 31:llä 7-8 m/s, siis todellista Ilmatieteenlaitoksen mittaamaa nopeutta eikä mitään tuulimittarin suuhteelisia max pyrähdyksiä puuskissa topin liikkeen vahvistamana.

        Joku vielä kun kertoisi, mitä merkitystä tuolla reivikynnyksellä on. Toisin kuin monet maallikot ajattelvat, reivaamaan ei jouduta. Reivaaminen on osa purjeiden säätöä siinä, missä rulla genoan pienentäminen tai joskus aikaisemmin keulapurjeen vaihto. Joten, jos vene mielestäsi on ok, osta pois. Jos et sitten olekkaan tyytyväinen, voi sen taas myydä. Ei veneen ostaminen ole niin vakavaa eikä lopullista puuhaa. Kun tutkit kaupan kohteen huolella, et voi paljonkaan hävitä. Maksat sopivasti, niin saat omasi pois.

        Argonissa oli erikoisvalmisteinen noin 20cm syvempi peräsin ei siis alkuperäinen. Peräsimethän tehdään kahdesta puolikkaasta ja Argonista repeytyi toinen puoli kokonaan irti, mutta toinen puoli oli paikallaan. Tämän jälkeen peräsimessä ei ollut juurikaan kiertojäykkyyttä, jolloin venettä oli todella vaikea hallita.
        Olin paikalla, kun peräsin tutkittiin ja todettiin, ettei sillä ole turvallista lähteä Suomeen, ennen kuin peräsin on korjattu.


      • Skipper
        Antilla-36 kirjoitti:

        Argonissa oli erikoisvalmisteinen noin 20cm syvempi peräsin ei siis alkuperäinen. Peräsimethän tehdään kahdesta puolikkaasta ja Argonista repeytyi toinen puoli kokonaan irti, mutta toinen puoli oli paikallaan. Tämän jälkeen peräsimessä ei ollut juurikaan kiertojäykkyyttä, jolloin venettä oli todella vaikea hallita.
        Olin paikalla, kun peräsin tutkittiin ja todettiin, ettei sillä ole turvallista lähteä Suomeen, ennen kuin peräsin on korjattu.

        peräsin oli poissa kokonaan sillä hetkellä, kun olin veneen vieressä Sandhanissa. Eri asia on sitten se, miksi peräsin oli pois. En väittänyt tietäväni syytä. Luulin, että tämä asia kävisi ilmi viestistäni? Peräsin oli siis ilmeisesti otettu pois korjausta tai vaihtoa varten, mutta kaikki ohjailuun liittyvä oli pois peräsimen osalta. Mutta ilmeistä Inferno 31:n osalta on, että peräsin on yksi heikoimmista paikoista. Sekin lienee melko yleisesti tiedossa.


      • Antilla-36
        Skipper kirjoitti:

        peräsin oli poissa kokonaan sillä hetkellä, kun olin veneen vieressä Sandhanissa. Eri asia on sitten se, miksi peräsin oli pois. En väittänyt tietäväni syytä. Luulin, että tämä asia kävisi ilmi viestistäni? Peräsin oli siis ilmeisesti otettu pois korjausta tai vaihtoa varten, mutta kaikki ohjailuun liittyvä oli pois peräsimen osalta. Mutta ilmeistä Inferno 31:n osalta on, että peräsin on yksi heikoimmista paikoista. Sekin lienee melko yleisesti tiedossa.

        Kyseinen peräsin korjattiin Ruotsissa ja oli tietenkin poissa korjauksen ajan. Tosin se ei ollut vakioperäsin, niin kuin edellä kerroin. Totta on myös se, että Inferno 31:ssä on ollut peräsinongelmia, jotka tosin ovat pääasiassa laakeriongelmia ja akselin joustamisesta johtuvia. Akselin joustaminen on aiheuttanut hiushalkeamia kuoriin, (lähinnä saumoihin), joka taas on aiheuttanut veden pääsyä peräsimen sisälle. Talvella tuo vesi on sitten jäätynyt ja lisännyt halkeamia. Samoja ongelmia on ollut kuulemma Artina-33:sen ja Siesta-32:sen peräsimissä. En kuitenkaan tiedä, kuin yhden I-31:sen vakioperäsimen hajonneen ja silloinkin kippari epäili peräsimen osuneen uppotukkiin tms.
        Yhdestä Artina 33:sta vääntyi kovatuulisessa kisassa peräsinakseli aiheuttaen peräsimen jumittumisen.
        Täytyy kuitenkin muistaa, että nuo haveritkin ovat sattuneet kovissa keleissä ja kisassa, missä venettä kuormitetaan aivan äärirajoille. Itse kisailin useamman vuoden yhdellä I-31:llä, eikä siitä muistaakseni hajonnut muuta, kuin spinnun puomin mastonpuoleinen valualumiinikappale kiinalaisessa broachissa (2-kertaa). Silläkin veneellä paahdettiin monet kerrat 15-solmun nopeuksia spinnulla isossa aallokossa. Väittäisin, että kyllä I-31 on keskimääräistä tukevampi vene ja varsin hyväkulkunenkin...ihan vaan keskustelun aloittajalle kommentiksi kysymykseen.


      • suhteen
        Skipper kirjoitti:

        sitten on tapaus Argon Gotland Runtista. Haverin jälkeen vene oli Sandhamnissa ja siitä puuttui peräsin kokonaan. Syytä en tiedä, mutta peräsin oli kokonaan pois. Oma havainto, eikä kuulo puhetta.

        Ja arvoisalle kysyjälle vielä tiedoksi, että nämä vastaukset ovat kyllä olleet varsin objektiivisia muilta osin, paitsi tuo reivauskynnys. 33:lla 6-7 m/s ja ja 31:llä 7-8 m/s, siis todellista Ilmatieteenlaitoksen mittaamaa nopeutta eikä mitään tuulimittarin suuhteelisia max pyrähdyksiä puuskissa topin liikkeen vahvistamana.

        Joku vielä kun kertoisi, mitä merkitystä tuolla reivikynnyksellä on. Toisin kuin monet maallikot ajattelvat, reivaamaan ei jouduta. Reivaaminen on osa purjeiden säätöä siinä, missä rulla genoan pienentäminen tai joskus aikaisemmin keulapurjeen vaihto. Joten, jos vene mielestäsi on ok, osta pois. Jos et sitten olekkaan tyytyväinen, voi sen taas myydä. Ei veneen ostaminen ole niin vakavaa eikä lopullista puuhaa. Kun tutkit kaupan kohteen huolella, et voi paljonkaan hävitä. Maksat sopivasti, niin saat omasi pois.

        kerroin tuossa aiemmin kokemuksia I33:sta.
        Reivin tekeminen on ko.veneessä veneessä helppoa.
        Suuren purjepinta-alan vuoksi se vaan on tehtävä hieman aikaisin, mutta kuten sanoit se on normaalia purjeen säätämistä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3874
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2599
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2558
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2345
    5. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2148
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1779
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      301
      1505
    9. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1468
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    Aihe