Vammalan pappi saarnaa kovaa tekstiä.
Ihmisten tulisi pysyä erossa pahasta kuten ehkäisystä seksissä, viinasta, huumeista, joogasta ja kamppailulajeista. Ne ovat kaikki pahasta.
Uskomatonta, mutta totta.
Tämän kuulin saarnassa.
Pappi saarnaa kamppailulajeista
40
5582
Vastaukset
- pylväs
Mistä papista ja kirkkokunnasta oli kysymys?
- epäkamppi
Olen tuota itsekin mietiskellyt.Jos tulisin uskoon, olisiko kamppailulajin harrastaminen kielletty ison kirjan perusteella? Sukulaiseni jotka ovat kovasti uskovaisia kielsivät pojaltaan vapaaottelun harrastamisen, luultavasti uskonnollisiin syihin vedoten -- liian väkivaltaista. Poika oli kuitenkin 17 tai 18 jo ja tykkäsi hommasta.Onko täällä sellaisia kamppailulajien harrastajia jotka ovat uskossa?voisivat antaa valaistusta molempien kantojen puolesta.
- kihni
itse en ole uskossa mutta mustan vyön taekwondo opettajani on pappi.ja silti on aika kova sälli.ja on muutenkin tosi rento jätkä.mitä vikaa niissä muka olisi.onko jääkiekkokin kielletty koska siinä tapellaan?Kristi pappeja vaan vituttaa koska buddhalais munkit kehittivät kung fun ja sen takia eivät halua että niitä harrastettaisiin.voihan petangissakin heittää toista kivellä kalloon jos sille päälle sattuu.ei kamppailulajeissakaan millään tappomielellä olla.Ristus vieköö!!
- on eräskin
on eräs menestyneimmistä vapaaottelijoista harras kristitty. en sano tässä kuka, koska mielestäni on hänen oma asiansa.
usko ei millään ole ristiriidassa kamppailulajien kanssa. kamppailulajit ovat reilua urheilua jossa kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä, toisin kuten esim. jääkiekossa, jossa sääntöjä rikotaan koko ajan.
en tiedä miten uskonnot suhtautuvat itsepuolustuslajeihin, joissa harjoitellaan katua eikä kehää varten. omasta mielestäni on moraalitonta opettaa rumia katukikkoja ihmisille kuten esim krav magassa tehdään. - tarkentaa
on eräskin kirjoitti:
on eräs menestyneimmistä vapaaottelijoista harras kristitty. en sano tässä kuka, koska mielestäni on hänen oma asiansa.
usko ei millään ole ristiriidassa kamppailulajien kanssa. kamppailulajit ovat reilua urheilua jossa kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä, toisin kuten esim. jääkiekossa, jossa sääntöjä rikotaan koko ajan.
en tiedä miten uskonnot suhtautuvat itsepuolustuslajeihin, joissa harjoitellaan katua eikä kehää varten. omasta mielestäni on moraalitonta opettaa rumia katukikkoja ihmisille kuten esim krav magassa tehdään.kirjoitat: " on moraalitonta opettaa rumia katukikkoja ihmisille kuten esim. krav magassa tehdään."
Et ehkä ole harrastanut krav magaa, kun kirjoitat noin levottomia.
Ensinnäkin, jos joudut väkivallan uhriksi, pitää muistaa, että väkivaltatilanteessa ei ole sääntöjä. Tarkoitan sitä, että kamppailu-urheilu on aivan eri asia kuin itsepuolustus. Sen vuoksi krav magassa opetellaan ja harjoitellaan tekniikoita, jotka varmasti toimivat itsepuolustustilanteessa.
Ei kaveri, joka tulee sinun kimppuusi ajattele sitä, että sattuuko sinuun vai ei. Pahat kaverit eivät välitä, jos loukkaat itsesi.
Lisäksi vielä ote Sisäasianministeriön 15.4.2004 vahvistamasta järjestyksenvalvojan peruskurssin koulutusaineistosta suora lainaus kohdasta Hätävarjelu: "Ruumiilliseen koskemattomuuteen kohdistuvan hyökkäyksen torjumiseksi on siten lupa käyttää voimakkaampaa väkivaltaa kuin mitä hyökkääjä käyttää ja aiheuttaa hyökkääjälle vakavampia vammoja kuin mihin hyökkäys itsessään otaksuttavasti johtaisi."
Ajattelen tuosta kohdasta seuraavaa: ihmisen koskemattomuus on niin "pyhä asia", että sen turvaamiseksi on oikeutus käyttää voimakkaampaa puolustautumista, mitä hyökkäys on.
Ja haluan vielä sanoa, että itse olen valmis käyttämään opettelemiani tekniikoita vain ja ainoastaan hätävarjelutilanteessa.
Sillä: "Väkivalta pilaa päiväsi. Se ei ole miellyttävää. Vältä sitä." - PiPi
kihni kirjoitti:
itse en ole uskossa mutta mustan vyön taekwondo opettajani on pappi.ja silti on aika kova sälli.ja on muutenkin tosi rento jätkä.mitä vikaa niissä muka olisi.onko jääkiekkokin kielletty koska siinä tapellaan?Kristi pappeja vaan vituttaa koska buddhalais munkit kehittivät kung fun ja sen takia eivät halua että niitä harrastettaisiin.voihan petangissakin heittää toista kivellä kalloon jos sille päälle sattuu.ei kamppailulajeissakaan millään tappomielellä olla.Ristus vieköö!!
Ymmärtääkseni jääkiekossa ei tapella!
Lukeeko jääkiekon sääntökirjassa, että lajiin kuuluu tappelu?
Tämän vaan halusin korjata. :)
Tarkkana mitä kirjoitatte. - Anonyymi
Olen uskossa, Olen käynyt upotuskasteella ja liittynyt helluntaiseurakuntaan. Kantani on selkeä, itse harrastan monipuolisesti liikuntaa, voimailua, itsepuolustus ja kamppailulajeja [vapaaottelu) eikä nämä harrastukset ole sotinut omaatuntoani vastaan.
Työkseni autan ihmisiä sosiaali ja terveysalalla, teen monipuolista ohjaus työtä, vapaa-ajallani yritän auttaa heikommassa tilanteessa olevia aina kun siihen pystyn.
Minulle se kielii ihmisen omasta epävarmuudesta ja siitä ettei asiat ole sisimmässä kunnossa jos aletaan osoittelemaan sormella mitä voit ja mitä et voi tehdä. Ihmiset on myös erilaisia voimiltaan ja fysiikaltaan, joten kärkkäimpien tuomitsejoiden kohdalla kyse voi olla pelkästä kateudesta kun tietää toisen olevan fyysisesti itseään huomattavasti voimakkaampi, niin omaa alemmuudentuntoaan täytyy kompensoida paheksumalla toista ihmistä ja hänen harrastuksiaan.
Jeesus sanoo : "menkää kaikkeen maailmaan" maailmaa on myös tatamit ja levytangot, vaikka ei sielläkään tarvitse koko ajan hallelujaa huutaa.
- Itsestään selvää
Että karatepotkut ja iskut, sekä nyrkkeily vammauttaa ennen pitkää.
Ja katsohan sitä mielipuolista raivoa ja huutoa, mitä esim. nyrkkeily aiheuttaa yleisössä.
Ja ajattelehan sitä nyrkkeilijöiden motiivia ja tarkoitusta vähän tarkemmin.
Ja sitten ollaan vasta kukkulan kunkkuja, kun saadaan iskettyä koomaan.
ja kyllä arvaa "voittajan" maineen, jos saa iskettyä vaikka toiselta hengen kokonaan pois, ja muka ihan laillisesti.
Ei joudu edes syytteeseen, vaan kyllä bubissa tarjoajia ja ihastelijoita riittää.
Teillekin piti totuus näin rautalangasta vääntää, joten taitaa ollakin jo aivoistanne yksi kolmasosa pimeänä.
Ja siitä voitte olla varmoja, että se pappi puhuu tosiasiaa.
Jos ette usko, käykää jututtamassa niitä, jotka ovat nyrkin iskusta, tai karatepotkusta jääneet puhe-ja kävelykyvyttömiksi.- -----
Nyhft mä enh oikeenh yhmärä mistä sinhä oikhein kirhjoitat. Enf minä ole mitääh aifovamaa huomanut vaika olenf nyrkeilyt 15fuota. Pufut pashkaa.
- maithai
Kirjoittamasi kaipaa perusteluja. Kaikkihan tietävät, että päähän hakkaus aiheuttaa vaurioita. Mutta mitä se sinua haittaa, en oikein ymmärrä. Jos joku kokee saavansa vaikkapa thainyrkkeilystä omaan elämäänsä iloa, mikä sinä olet kieltämään nousemasta kehään?
Itse nousen kehään ja olen siellä jo käynyt. Siinä ei pitäisi olla minkäänlaista mussuttamista, jos ottelu ei kiinnosta, pitää pysyä poissa. Kamppailu on urheilun alkukehto, alunperin urheilu oli kamppailua eri muodoissaan. Muut lajit ovat kehittyneet kamppailun jälkeen.
Jos tuntuu, että iskut pelottavat tai voi pahoin katsellessaan nyrkkeilyä, käännä kanavaa. Niin helppoa se on. Ja jätä kamppailu niille, jotka siitä todella pitävät.
Kehään ei nousta siksi, että otetaan vastaan iskuja, sinne noustaan ottelemaan paremmuudesta. Voittaminen on toisen fyysistä voittamista, paremmuutta primitiivisimmillään. Jos kamppailuharrastaja haluaa otella kovaa, siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Toiseksi karatepotkut eivät vahingoita ketään, tietääkseni suurin osa karatepotkuista tehdään ilmaan... Thainyrkkeilyssäkin tehdään tuhansia potkuja (ja lyöntejä) potkutyynyihin. Jos ottelussa saa iskuja päähänsä, se ei ole lajin vika, vaan paskan suojauksen.
Elämä on raakaa ja sitten kuolee. Hengissä et selviä sinäkään, vaikka eläisit sohvan nurkassa koko elämäsi. - mää
maithai kirjoitti:
Kirjoittamasi kaipaa perusteluja. Kaikkihan tietävät, että päähän hakkaus aiheuttaa vaurioita. Mutta mitä se sinua haittaa, en oikein ymmärrä. Jos joku kokee saavansa vaikkapa thainyrkkeilystä omaan elämäänsä iloa, mikä sinä olet kieltämään nousemasta kehään?
Itse nousen kehään ja olen siellä jo käynyt. Siinä ei pitäisi olla minkäänlaista mussuttamista, jos ottelu ei kiinnosta, pitää pysyä poissa. Kamppailu on urheilun alkukehto, alunperin urheilu oli kamppailua eri muodoissaan. Muut lajit ovat kehittyneet kamppailun jälkeen.
Jos tuntuu, että iskut pelottavat tai voi pahoin katsellessaan nyrkkeilyä, käännä kanavaa. Niin helppoa se on. Ja jätä kamppailu niille, jotka siitä todella pitävät.
Kehään ei nousta siksi, että otetaan vastaan iskuja, sinne noustaan ottelemaan paremmuudesta. Voittaminen on toisen fyysistä voittamista, paremmuutta primitiivisimmillään. Jos kamppailuharrastaja haluaa otella kovaa, siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Toiseksi karatepotkut eivät vahingoita ketään, tietääkseni suurin osa karatepotkuista tehdään ilmaan... Thainyrkkeilyssäkin tehdään tuhansia potkuja (ja lyöntejä) potkutyynyihin. Jos ottelussa saa iskuja päähänsä, se ei ole lajin vika, vaan paskan suojauksen.
Elämä on raakaa ja sitten kuolee. Hengissä et selviä sinäkään, vaikka eläisit sohvan nurkassa koko elämäsi.voi. meillä niitä potkuja harjoitellaan kyllä myös potkutyynyihin ja pareihin (niin kovaa ku toinen pystyy ottamaan vastaan). :(
- Sinulla aivovammaa huomannu
----- kirjoitti:
Nyhft mä enh oikeenh yhmärä mistä sinhä oikhein kirhjoitat. Enf minä ole mitääh aifovamaa huomanut vaika olenf nyrkeilyt 15fuota. Pufut pashkaa.
Mutta sitä pashkan puhumista tuntuu riittävän.
Mutta elähän anna ollakaan, kun saat joitain kymmeniä iskuja ja potkuja leukaperiisi, niin kummasti alkaa muu liikenne tulla väärää kaistaa vastaan. - Vaikka en juurikaan harjoit...
maithai kirjoitti:
Elämä on raakaa ja sitten kuolee. Hengissä et selviä sinäkään, vaikka eläisit sohvan nurkassa koko elämäsi.Ja sattui tapaus, jossa nyrkkeilyä harrastanu halusi sparrata minun kanssa.
Kävi ilmi, että minä minä olin nopeampi ja ulottuvampi ja minun nasaus osui hänen väistöliikkeistään huolimatta silmäkulmaan.
Näin illan mittaan kuinka silmä mustui ja muurautui umpeen.
Joten ajattelehan jos ottelu olisi ollut tosi ja olisin antanu mennä täysillä ja niin pitkään, että toinen olisi ollu ambulanssin tarpeessa.
Mitä ihmeen hyvää minä siitä olisin saanut, saatikka se toinen.
Kamppailua on monenlaista, ja se toisen voittaminen vahingoittamalla on säälittävää touhua.
vai etkö sinäkään enää sitä erota, että on paljon nautittavampaa voittaa toiset esim. seikkailemalla luonnon armoilla, eikä lyömällä ja potkimalla.
Ja muuten minä selviän hengissä, mutta en selviä ruumiissani.
Jeesus sanoi, joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Tiedätkö muuten, että henki on enemmän kuin liha?
Ja tiedätkö, mitä se tarkoittaa?
Tässä pyytämäsi perustelut. - häirikkö
Vaikka en juurikaan harjoit... kirjoitti:
Ja sattui tapaus, jossa nyrkkeilyä harrastanu halusi sparrata minun kanssa.
Kävi ilmi, että minä minä olin nopeampi ja ulottuvampi ja minun nasaus osui hänen väistöliikkeistään huolimatta silmäkulmaan.
Näin illan mittaan kuinka silmä mustui ja muurautui umpeen.
Joten ajattelehan jos ottelu olisi ollut tosi ja olisin antanu mennä täysillä ja niin pitkään, että toinen olisi ollu ambulanssin tarpeessa.
Mitä ihmeen hyvää minä siitä olisin saanut, saatikka se toinen.
Kamppailua on monenlaista, ja se toisen voittaminen vahingoittamalla on säälittävää touhua.
vai etkö sinäkään enää sitä erota, että on paljon nautittavampaa voittaa toiset esim. seikkailemalla luonnon armoilla, eikä lyömällä ja potkimalla.
Ja muuten minä selviän hengissä, mutta en selviä ruumiissani.
Jeesus sanoi, joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Tiedätkö muuten, että henki on enemmän kuin liha?
Ja tiedätkö, mitä se tarkoittaa?
Tässä pyytämäsi perustelut.mitä ihmettä sinä sitten täällä kamppailulajien foorumilla pyörit ilmaisemassa mieltäsi.
ei minua ainakaan kiinnosta mennä esim. paskansyöjien foorumille kertoilemaan että en sitä itse tekisi.
taidat vain olla häirikkö ja tarkoituksella provosoit.
annat vain itsestäsi hölmön kuvan, oli niin tai näin. - huhh
häirikkö kirjoitti:
mitä ihmettä sinä sitten täällä kamppailulajien foorumilla pyörit ilmaisemassa mieltäsi.
ei minua ainakaan kiinnosta mennä esim. paskansyöjien foorumille kertoilemaan että en sitä itse tekisi.
taidat vain olla häirikkö ja tarkoituksella provosoit.
annat vain itsestäsi hölmön kuvan, oli niin tai näin.Mitäpä tuossa? Oletpa herkkä.Keskustelua kaivataan ja tässä oli ihan asiallista.et taida kestää muita kuin itseäsi jos sitäkään.
- kun sanotaan
huhh kirjoitti:
Mitäpä tuossa? Oletpa herkkä.Keskustelua kaivataan ja tässä oli ihan asiallista.et taida kestää muita kuin itseäsi jos sitäkään.
tollanen provo on kaikkea muuta kuin asiallista. en aio enää vastata ,enkä usko että kukaan muukaan vastaa. olet säälittävä nörtti. se paistaa läpi vaikka miten yrittäisit vedota "akateemisilla teeseilläsi" tai ehkä juuri siksi. pitäisi perustaa kamppailulajien vastustajille oma foorumi jonne voisit mennä esiintymään kamppailulajien kanattajana. :)
- oijoi
kun sanotaan kirjoitti:
tollanen provo on kaikkea muuta kuin asiallista. en aio enää vastata ,enkä usko että kukaan muukaan vastaa. olet säälittävä nörtti. se paistaa läpi vaikka miten yrittäisit vedota "akateemisilla teeseilläsi" tai ehkä juuri siksi. pitäisi perustaa kamppailulajien vastustajille oma foorumi jonne voisit mennä esiintymään kamppailulajien kanattajana. :)
Onko nyt mennyt testosteronit väärään kurkkuun..=)Aivan asiallista kommenttia toisin kuin sinulla hyvä provoilija..olen eri henkilö kuin tämä sinun "kamppailulajien vastustajasi".teetpäs itsestäsi pellen ellet sitä ole aina ollutkin.=)
- Erkki Nimi
oijoi kirjoitti:
Onko nyt mennyt testosteronit väärään kurkkuun..=)Aivan asiallista kommenttia toisin kuin sinulla hyvä provoilija..olen eri henkilö kuin tämä sinun "kamppailulajien vastustajasi".teetpäs itsestäsi pellen ellet sitä ole aina ollutkin.=)
Mist työ tiiätte kenen kans työ kinaatte, ku teil ei oo ees nimimerkkii?
Laittakaa nyt siihen kohtaan Nimimerkki joku tunnus! Eikä silleen hölmösti niinkuin täällä valitettavan usein on tapana, että jatketaan otsikkoa siihen. - Hannu Maunula
... sotkeko uskontoa yleensä ja henkilökohtaista uskoa ja kamppailulajien harrastamista. Mikäli itsepuolustus- ja kamppailulajit mielletään vaikkapa raamatullisen uskon vastaiseksi pitäisi kaikentyyppinen kilpaurheilu myös kieltää.
Kehittäähän juuri yksilökeskeinen huippu-urheilu ehdotonta egoismia ja kilpailusuoritus aina toisen henkisfyysistä alistamista. Pitäisikö jokainen (myös uskossa oleva) kilpaurheilija nähdä näennäiskristittynä pakanuuden kaapuun viittautuneena?
Kamppailulajit oikein toteutettuna kehittävät nöyryyttä, itsetuntemusta, toisen huomioimista, vaikeuksien voittamista, yhteisöllisyyttä, heikompien tukemista, yhteiseen päämäärän pyrkimystä, sitoutumista jne. Hurmosliikettä ei tähän tarvita. Tunnustan kyllä tavanneeni henkilöitä, jotka ovat omaksuneet perinteisten lajien taustalla olevan käyttäytymiskoodin. Tämä ei välttämättä länsimaiselle kulttuurikasvatille sovi. Mutta se, että perinteisiin nojautuvissa lajeissa korostetaan kehittäjien myötä jäljelle jääneitä käyttäytymismalleja, ei tarkoita sitä että harrastajat alkaisivat kerääntyä vuorille.
Tuosta vaarallisuudesta. Jokainen tekeminen on vaarallista. Ilma-aluksesta hyppäämisessä, viidenkymmenen metrin paineessa merenpinnan alla, köysien varassa Suomen Rehun siilon päällä tai kaksipyöräisellä pari markkaa (euroa) kurviin. Joillekin elmämä on myös elämistä, ei pelkkää itsensä henkistä ruoskimista . Suotakoon ... vapaehtoisesti!
Mutta toki. Kaikessa piilee myös vastavoima. Siteeraan Jim Shortin mainitsemaa: "Harjoittelemalla kamppailulajeja väärällä asenteella sinusta voi kehittyä pahimmainen paskiainen. Harjoittelemalla nöyrällä mielenlaadulla elämän laatu voi parantua". Tällä ei ole tekemistä uskonnon, uskon tai uskonnollisuuden kanssa.
Itse olen kyllästymiseen asti saanut tarpeekseni ehdottomuuksien opeista. Elämän kieltäminen on alku kaikenlaisille perversioille. Se miten hyvin klaaraamme balanssin, määrittänee (?) oman elämänkokemukseni mukaan loppusaldon. Tietoinen vääryys ei koskaan johda hyvään.
Onko enemmän/vähemmän eettistä voittaa (=alistaa) kanssaveli/-sisar viimeisen hiihtokympin aikana tai kävelykilometrillä kuin sääntöjen sallimissa rajoissa kehämittelössä.
Miksi kirjoitin? Välillä tuntuu siltä, että jokaiseen asiaan ollaan ottamassa joku dogmi. Tuomitaan jyrkästi vastaan tai ihannoidaan kritiikittä. Ja yhdistetään asioita, joita ei nyt vain tarvitse keskenään kombinoida.
- säätäjä
Itse olen kristitty, ja olen harrastanut kamppailu/taistelulajeja (eri asia :P) noin 10 vuotta. Olen jutellut asiasta useiden pastoreiden (helluntaiseurakunnasta, vapaaseurakunnasta ja luterilaisesta lähinnä), ja muiden uskovien kanssa, ja muistaakseni 1 on ollut vastaan, kyseinen henkilö tosin ei ollut oikein tässä maailmassa muutenkaan.
Muutamia tyyppejä olen seurakunnasta houkutellut lajeja kokeilemaan, ja kovasti ovat tykänneet. Monet heistä treenailleet jo useita vuosia. - aki
Pappi puhuu pehmosia. Ihmisten pitäis pysyä poissa moisista rakennuksista. Jossa puhutaan loruja ja uskotellaan olemattomia.
- Jumalten kieltäjä
Amen.
- Kielsit?
Jumalten kieltäjä kirjoitti:
Amen.
Kun niitä jumalia on paljon,jotka kuitenkaan ei mitään Jumalia.
vai tarkoititko, että sinä uskot vain tuuriin, jonka voimalla mennä töppöttelet jonkin matkaa? - Parane pian
Kielsit? kirjoitti:
Kun niitä jumalia on paljon,jotka kuitenkaan ei mitään Jumalia.
vai tarkoititko, että sinä uskot vain tuuriin, jonka voimalla mennä töppöttelet jonkin matkaa?Kaikki ne jumalat, niin sinun kuin muidenkin, ovat aivan yhtä lailla satuolentoja, ja uskonnot mielen sairauksia.
Ymmärrän kyllä, että olet hihhuli. Kuulostat prikulleen eräältä entiseltä tutulta helluntailaiselta, jotka ovat hihhuleista sitä pahinta sorttia. - Vaikka
Parane pian kirjoitti:
Kaikki ne jumalat, niin sinun kuin muidenkin, ovat aivan yhtä lailla satuolentoja, ja uskonnot mielen sairauksia.
Ymmärrän kyllä, että olet hihhuli. Kuulostat prikulleen eräältä entiseltä tutulta helluntailaiselta, jotka ovat hihhuleista sitä pahinta sorttia.Vaikka kiitosta en pyydäkään.
Sinun sanasi suorastaan antoi mulle lisää varmuutta, että olen edelleen Jumalan kädessä,-armon alla.
Ja se on erittäin iloinen asia, koska en koe mitenkään olevani hihhuli.
Luotan vain siihen,mitä Jumala on sanonut. Ja se osoittautunut paljon paremmin todeksi, kuin maailman "viisaudet".
Nöyrry sinäkin Hänen väkevän kätensä alle, ja sen jälkeen ymmärrät, että Hän elää, aina ja iankaikkisesti.
- Kari A
En ole tietoinen saarnan sisällöstä, mutta tämä kristinuskon kamppailulajivastaisuus ei ole uusi asia.
Nähdäkseni nämä henkilöt katsovat, että esimerkiksi karatenäytösten temput ovat pahasta hengestä. Käytän karatetermiä vapaasti, lukemani artikkelin lähetystyöntekijä toimi Kiinassa.
1980-luvulla ajattelutapa tuli Suomeen asti, eräässä näytöksessämme paikalle saapui jonkin uskontokunnan nuoria rukoilemalla pahoja henkiä karkottelemaan.
Tiilet sai kyytiä yhtä kaikki, yritin kukkaisnuoria jututtaa vaan keskustelua ei syntynyt. Suunnilleen krusifiksia näytettiin.
Saattapa nyt mainittu kirkonmies kokea kamppailun harjoittelemisen väkivallan välineeksi ja siten synninteoksi.
Ja tottahan se.- lumikki
Mä tiedän pastorin joka harrastaa kaikkea joka vähänkin liittyy kamppailulajeihin. Menkää kertomaan sille näitä juttuja.
- neutri
lumikki kirjoitti:
Mä tiedän pastorin joka harrastaa kaikkea joka vähänkin liittyy kamppailulajeihin. Menkää kertomaan sille näitä juttuja.
Mä taas tunnen yhden tarmokkaasti potkivan uuspakanan!
Match-up!
Pimeyden Orja vs. Karitsan Soturi.
jeeeeeeee! - leipäpappeja
lumikki kirjoitti:
paljonkin. Mutta vanhurskaat on harvassa.
Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. - asia on
leipäpappeja kirjoitti:
paljonkin. Mutta vanhurskaat on harvassa.
Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.Kyllä raamatussa taitaa lukea juuri noin.
Kyllä se tappeluun harjoitteleminenkin on syntiä selkeesti raamatun mukaan.
Taitaa ns. Kristityt papit lukea enemmän koraania, kuin raamattua. Se on jokaisen papin oma asia mitä touhuaa, mutta kyllä se on aivan järjetöntä väittää, etteikö se Jeesuksen sanoman mukaan ole väärin.
Itse harrastan väkivaltalajeja, mutta en ole mikään pappi. Papin pitäisi kertoa asiat silleen, kuten ne lukee raamatussa. Ei siten, kuten ne lukee koraanissa. Se on eri asia mitä pappi tekee se ei muille kuulu, mutta opettaminen on eri asia.
Seuraava asia, mitä papit alkaa tekemään verorahoilla on se, että he näyttävät mallia ja kertovat saarnoissaan, miten ryypätään, huorataan ja vedetään huumeita. Nämä asiat on myös raamatussa hieman niin kuin synnin puolelle luettavia asioita. Mutta he saavat varmaan nämäkin asiat käännettyä kotiin päin. - frederik
asia on kirjoitti:
Kyllä raamatussa taitaa lukea juuri noin.
Kyllä se tappeluun harjoitteleminenkin on syntiä selkeesti raamatun mukaan.
Taitaa ns. Kristityt papit lukea enemmän koraania, kuin raamattua. Se on jokaisen papin oma asia mitä touhuaa, mutta kyllä se on aivan järjetöntä väittää, etteikö se Jeesuksen sanoman mukaan ole väärin.
Itse harrastan väkivaltalajeja, mutta en ole mikään pappi. Papin pitäisi kertoa asiat silleen, kuten ne lukee raamatussa. Ei siten, kuten ne lukee koraanissa. Se on eri asia mitä pappi tekee se ei muille kuulu, mutta opettaminen on eri asia.
Seuraava asia, mitä papit alkaa tekemään verorahoilla on se, että he näyttävät mallia ja kertovat saarnoissaan, miten ryypätään, huorataan ja vedetään huumeita. Nämä asiat on myös raamatussa hieman niin kuin synnin puolelle luettavia asioita. Mutta he saavat varmaan nämäkin asiat käännettyä kotiin päin.Sithän se esiaviollinen seksi oli kans paha juttu..
- nykyisten
frederik kirjoitti:
Sithän se esiaviollinen seksi oli kans paha juttu..
pappien tulkintana. Nimittäin huoraaminen, rällästäminen ja tappeleminen on kait siinä uudessa raamatun suomennoksessa ihan hyvia asioita.
- Reverendo
Myöskään minä en tiedä mitä Vammalan pastori on saarnannut. Itse olen juuri valmistunut seurakuntapastori ja kamppailulajien innokas (en aina niin menestynyt) harrastaja. Muistaakseni Meller aikoinaan puhui myös tästä aiheesta. Keskeiseksi kysymykseksi ei noussut raamatun opetus miekasta ja hukkumisesta l. väkivallan tuhoisuudesta, vaan henkisistä harjoituksista, jotka johtavat pois kristillisestä spiritualiteetista. Toisin sanoen jooga on samasta syystä pahaa kuin (itämaiset)kamppailulajit.
Omasta mielestäni kyseiset papit eivät tunne lajeja. Heistä budolla tehdyt kumarrukset ja muukin dojo-käytös on kultillisen näköistä ja siksi pahaa. Jos nämä saarnaajat kävisivät edes peruskurssin jostain lajista, niin tietäisivät paremmin.
Siunattua harjoittelua ja matsaamista kaikille!- Kari Aittomäki
Ja onnea valmistumiselle.
Juuri näin minäkin asian tuolloin kahdeksankymmentäluvulla koin.
Eli painopiste olisi ollut tässä vieraan uskontokunnan vaarallisuuden painottamisesta, lukemassani artikkelissa jopa demonisoimisessa.
Tervetuloa keskustelemaan Potku.net osoitteessa vaikkapa tästäkin aiheesta.
Kyseinen sivusto on ankarasti valvottu, hyvin asiallinen keskustelufooromi.
Olisi mukava kuulla mielipiteitä uskonnollisuuden suhteesta kamppailulajeihin yleisemminkin.
Mukavaa alkavaa kevättä. - lips lips
Kari Aittomäki kirjoitti:
Ja onnea valmistumiselle.
Juuri näin minäkin asian tuolloin kahdeksankymmentäluvulla koin.
Eli painopiste olisi ollut tässä vieraan uskontokunnan vaarallisuuden painottamisesta, lukemassani artikkelissa jopa demonisoimisessa.
Tervetuloa keskustelemaan Potku.net osoitteessa vaikkapa tästäkin aiheesta.
Kyseinen sivusto on ankarasti valvottu, hyvin asiallinen keskustelufooromi.
Olisi mukava kuulla mielipiteitä uskonnollisuuden suhteesta kamppailulajeihin yleisemminkin.
Mukavaa alkavaa kevättä.Ja jeesuksen siunausta ja onnea pokeripöytään! Ja hyvät pääsiäiset!
- Sinde
Harjoittelen Vammalassa kamppailu/itsepuolustuslajia. Vammalassa todellakin paikallinen pastori tuomitsee kamppailulajit ja joogan.
Mielestäni kamppailulajin harjoittelu voi olla joilekkin juuri elämän säilyttämistä ja suojelemista varten. Pastorin todellakin kannattaisi käydä parin lajin peruskurssi huomatakseen ettei tässä mitään paholaista olla herätämässä. Eiköhän ne nyrkit heilu enemmän kotioloissa juopoilla ja hampeilla jotka eivät harrasta mitään. - AndyS
Miten sinä perustelet itsellesi kamppailulajien harjoittelemisen hyväksyttävyyden? Siis kristinopin kannalta. Treenaatko lajiasi itsepuolustusmielessä, urheiluna, kuntoiluna vai ehkä jonkinlaisena henkisenä kehityksenä?
- Kun papit ei ota
Vakavasti Jeesuksen lupausta Pyhän Hengen Johdatuksesta, vaan harrastellaan kaikkea muuta.
Mitähän varten sinäkin loppujen lopuksi sanot itseäsi papiksi.
Vasta sitten voit sanoa olevasi Jeesuksen Kristuksen apostoli, kun käännät semmoisen lihallisen ottelun Jeesuksen vastaanottamiseksi, niin että yleisökin on kontallaan katsomon penkkien välissä.
Mutta pelottaako uloslento ja porttikielto kyseisestä paikasta.
Ainakaan ei pelottanu Jeesuksen apostoleita. - koa
AndyS kirjoitti:
Miten sinä perustelet itsellesi kamppailulajien harjoittelemisen hyväksyttävyyden? Siis kristinopin kannalta. Treenaatko lajiasi itsepuolustusmielessä, urheiluna, kuntoiluna vai ehkä jonkinlaisena henkisenä kehityksenä?
En ole uskonnollinen ihminen, mutta koen erittäin uskottavana Vapahtajan joka osasi myös vihastua (Jeesus ajaa rahanvaihtajat temppelistä), käyttää valtaansa väärin (herättää kuolleen surunsa tähden ), pukeutuu hyvin ja silti heittää kaiken menemään, rukoilee armahdusta kiduttajilleen ja lopulta epäilee kohtaloaan.
Miksei kristillisen valinnan tehnyt voisi tutustua kamppailijaan itsessään? Ja jopa suojella heikkoja?
Koska niin minä tahtoisin kuolla. - Reverendo
AndyS kirjoitti:
Tämä taitaa olla jo vähän vanha aihe, kun en heti sännännyt vastaamaan. Tämä voi myös olla asiasta kiinnostumattomalle tylsää luettavaa. Pahoittelen tätä.
Kristillisyys ei sinänsä mielestäni vaadi sitä, että jatkuvasti tarkaillaan perusteluja omalle toiminnalle. Jumalan luomakunnassa kun asiat kokolailla toimivat ilmankin ihmistä. Itse en ole asiaa ihmeemmin pohtinut, mutta joitakin perusteluja voisin kamppailulajejen puolesta esittää.
Väkivaltahan on sinänsä maailmassa synnin seurausta. Ihminen joka toiminnallaan tuottaa pahaa ympäristölleen tekee väärin, niin kristillisyyden kuin muiden maailmankatsomusten mukaan.
Omasta mielestäni sijoittaisin kamppailulajit harrastuksena ja urheiluna, ensimmäisen uskonkappaleen sisään. Jumala on luonut maailman hyväksi ja hyvään maailmaan kuuluu myös ihmisen iloksi ja harrastukseksi tulleet urheilulajit. Ihmisen tulee kuitenkin muistaa, että näistä asioista tulee harrastaa Jumalan kunniaksi, eikä omaksi kunniakseen ( tässä kohdassa rikotaisiin mielestäni ensimmäistä käskyä ).
IP lajeissa voitaisiin ajatella tavallisen kansalaisen nauttivan esivallan asettamien lakejen turvaa. Room 13: 1-5 kehottaa ihmisiä kunnioittamaan esivaltaa ja jopa esivallan voiman käyttöä. Piispa Eero Huovinen kirjoitaa katekismuksessa: "Yhteisen hyvän vuoksi esivalta voi käyttää myös pakkokeinoja estääkseen väkivallan leviämisen". Nämä kohdat voisi oikeutaa IP tilanteenkin. Jos kysymys ei ole kostosta tai lainottamisesta omiin käsiin, on itsensä tai lähimmäisensä puolustaminen oikeutettua laitonta hyökkääjää vastaan; "joka vastustaa esivaltaa (asetettua yhteiskuntajärjestystä ja lakia) vastaan nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa" Room 13:2
Ehkä tässä joitain harhailevia ajatuksia tästä aiheesta. Itse harrastan heikolla menestyksellä kamppailulajeja kuntoilun, kisailun ja ehkä myös hieman ip mielessäkin.
Kaikkea hyvää kaikille ja siunausta ja onnea peleissä vai miten se nyt sitten meni.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi5715385Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä753449Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m431839Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo149166617-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä
Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais361618- 831384
Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."
Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta211313Kaksoisliekki-ihmiset
Kun olette tavanneet kaksoisliekkinne, miltä se on tuntunut? Ole tosi utelias tietämään.1951148Olet mun herkkä kohta
Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen591099Milloin olette tavanneet ekaa kertaa?
Ap vastaa: Viime keväänä maalis/huhtikuun vaihteessa se varmaan oli.731055