Mitä öljyä vaihdelaatikkoon

Epäröijä

Niin mitä öljyä laitan carina E -97 2TD vaihdelaatikkoon? (manuaali)

Laatikossa takertelee 2vaihde (ei mene päälle isolta tullessa pienemmälle)

Joku suositteli laittamaan automaattilaatikko öljyä. Olisiko mahdollisesti hyötyä ja saako manuaaliin laittaa sitä.

9

2162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyåpårå

      Mazda 323: ssa käytettiin ainakin ja hyvin toimi.

      • minkäväristä sieltä tulee ulos, jos se on punasta ni se on automaattiöljyy, jos tummaa ni manuaali öljyy, laita jotkut täys-synteettiset manuaali öljyt jos on sielt tulee manuaali öljyy ulos, jos tomaatti öljyy ni sit semmosta.

        käytetty öljy riippuu ihan autosta, esim. juurikin tuo mazda 323 käyttää tomaattiöljyy, mutta olen kuullyt että esim. peugeotin jotkut vahteistot käyttää moottorin kans samaa oljyä.
        (pösö 205, 1,4l koneella joskus kaheksakyt luvun lopulla)


      • Pave
        jannetin82 kirjoitti:

        minkäväristä sieltä tulee ulos, jos se on punasta ni se on automaattiöljyy, jos tummaa ni manuaali öljyy, laita jotkut täys-synteettiset manuaali öljyt jos on sielt tulee manuaali öljyy ulos, jos tomaatti öljyy ni sit semmosta.

        käytetty öljy riippuu ihan autosta, esim. juurikin tuo mazda 323 käyttää tomaattiöljyy, mutta olen kuullyt että esim. peugeotin jotkut vahteistot käyttää moottorin kans samaa oljyä.
        (pösö 205, 1,4l koneella joskus kaheksakyt luvun lopulla)

        Noi pösöt käytti siitä syystä moottoriöljyä, koska vaihteisto oli öljytilaltaan yhteydessä moottoriin.
        Ja Carinan vaihteisto taas kestää siitä syystä tuota automaattiöljyä, että on tehty hieman erilaisista "aineista" kuin osa autojen vaihdelaatikoista, jotka eivät kestä. En ala nyt selittämään asiaa juurta jaksaen....


    • E-Carina-97

      Itelläkin oli öljynvaihto pari kuukautta sitten. Tai oikeestaan vaihdoin jo syksyllä laatikkoon Mobilube GX 80W-90 öljyt, jotka sitten 30 asteen pakkasella osoittautuivat liian jäykiksi. Joten ensimmäisten kovien pakkasien jälkeen vaihdoin laatikkoon Mobilube 1 SCH 75W-90, ja nyt on toiminut niinkuin pitääkin. Molemmat öljyt ovat huolto-oppaan suositusöljyjä, mutta tuo 80W-90 ei näköjään riitä ääriolosuhteisiin, vaan pitää laittaa nuo miltei kolmekertaa kalliimat 75W-90 öljyt.

      Kävin kysymässä paikallisessa Toyotan liikeessä, että mitä öljyä ne suosittelee. Sanoivat, että laittavat kaikkiin tuota 75W-90. Oli tosin eri valmistajan, mutta samoilla lukemilla varustettu Toyotan oma öljy. Tuli sitten sen varaosamiehen kanssa puheeksi nuo automaattiöljyt, kun kysyin niiden soveltuvuutta. Bensakoneilla varustettuun Toyotan manuaalilaatikkoon niitä ei kannattais laittaa, mutta joihinkin dieseleihin niitä vois huoletta käyttää.. Dielisin kierrokset ovat keskimäärin pienenmpiä, joten laatikon pääakseli pyörii siis hitaammin.. Tosin en näe syytä, miksi ei vois käyttää bensakonein varustetuissakin automaattiöljyä talvella, mutta kesällä se varmasti menee jo 25 asteen helteillä liian laihaksi ja ei voitele tarpeeksi. Mutta kannattanee vielä varmistaa Toyota huoltomieheltä asia, mutta luulen että se suosittelee sulle joko tuota 75W-90 tai automaattiöljyä. Älä ainakaan laita tuota 80W-90!

      Toki tuo kakkosen meno kunnolla paikalleen on vähän joka autossa talvella ongelma, varsinkin japseissa. Riippuu tietysti myös synkronointirenkaiden kuluneisuudestakin, ym...

      • "Tuli sitten sen varaosamiehen kanssa puheeksi nuo automaattiöljyt, kun kysyin niiden soveltuvuutta. Bensakoneilla varustettuun Toyotan manuaalilaatikkoon niitä ei kannattais laittaa, mutta joihinkin dieseleihin niitä vois huoletta käyttää.."

        Kysympä vaan, mistähän löytyy oikea tieto?

        Tiedän, että ainakin 4A-F koneella varustetussa Tojossa automaattilootaöljyt toimii ihan moitteetomasti ja kestää... auto ollut samalla omistajalla 14v./300tkm

        Myöskin olen kuullut väittämän, että automaattilootaöljy ei välttämättä turbodiesel-koneeseen ole soveliasta suurien vääntömomenttien takia. KETÄ USKOA????????


      • eiks se kastrullia

        Tojon "oma" öljy on mielenkiintoinen käsite. Eiks se ole Castrollia punaisesessa pullossa?


      • jep.
        eiks se kastrullia kirjoitti:

        Tojon "oma" öljy on mielenkiintoinen käsite. Eiks se ole Castrollia punaisesessa pullossa?

        Sitä samaahan se on... hinta vain nostettu...


      • E-Carina-97
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Tuli sitten sen varaosamiehen kanssa puheeksi nuo automaattiöljyt, kun kysyin niiden soveltuvuutta. Bensakoneilla varustettuun Toyotan manuaalilaatikkoon niitä ei kannattais laittaa, mutta joihinkin dieseleihin niitä vois huoletta käyttää.."

        Kysympä vaan, mistähän löytyy oikea tieto?

        Tiedän, että ainakin 4A-F koneella varustetussa Tojossa automaattilootaöljyt toimii ihan moitteetomasti ja kestää... auto ollut samalla omistajalla 14v./300tkm

        Myöskin olen kuullut väittämän, että automaattilootaöljy ei välttämättä turbodiesel-koneeseen ole soveliasta suurien vääntömomenttien takia. KETÄ USKOA????????

        "Tuli sitten sen varaosamiehen kanssa puheeksi nuo automaattiöljyt, kun kysyin niiden soveltuvuutta. Bensakoneilla varustettuun Toyotan manuaalilaatikkoon niitä ei kannattais laittaa, mutta joihinkin dieseleihin niitä vois huoletta käyttää.."

        Miksi ei kestäis? Tuo äskeinen lainauksesi viestistäni oli todellakin suuren Toyota liikkeen varaosamyyjän mielipide..

        Mutta toisaalta, miksi sitten tehdään kahta erillaista öljyä jos yhdelläkin pärjää? Kyllä niitä viskositeettejä miettiessä ovat dippa inssit varmasti voitelu ja puristuskestävyyksiä laskeneet/kokeilleet... Mutta jos sulla on laatikko toiminut, niin hyvä niin. Mutta jos kärjistetään tilannetta, että autolla vedettäisiin kesällä vaikkapa vaunua kovilla helteillä, niin uskosin silloin paremmaksi vaihtoehdoksi voiteluominaisuuksien puolesta tuon manuaalilootaan tarkoitetun öljyn olevan.


      • Antti
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Tuli sitten sen varaosamiehen kanssa puheeksi nuo automaattiöljyt, kun kysyin niiden soveltuvuutta. Bensakoneilla varustettuun Toyotan manuaalilaatikkoon niitä ei kannattais laittaa, mutta joihinkin dieseleihin niitä vois huoletta käyttää.."

        Kysympä vaan, mistähän löytyy oikea tieto?

        Tiedän, että ainakin 4A-F koneella varustetussa Tojossa automaattilootaöljyt toimii ihan moitteetomasti ja kestää... auto ollut samalla omistajalla 14v./300tkm

        Myöskin olen kuullut väittämän, että automaattilootaöljy ei välttämättä turbodiesel-koneeseen ole soveliasta suurien vääntömomenttien takia. KETÄ USKOA????????

        On nuo automaattivaihteistoöljyt toimineet itelläkin ihan hyvin 2.0 bensakoneessa 350tkm. Ei noissa vääntömomenteissa taida olla suuria eroja verrattuna TD koneeseen, joten liekkö väitteellä perää?

        Hyvin yleistä on kuitenkin, että 80-luvun lopun ja 90-luvun Toyotien laatikoissa käytetään automaattiöljyä. Pitäähän automaattiöljyjenkin sietää kuumia olosuhteita samalla tavalla kuin manuaalinkin.
        Ilmeisesti molemmat, joko 75W-90 tai ATF käyvät? Makuasia kumpaa haluaa käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe