Burana600

pääkipuinen

minulle määrätty 1 tabl. 1-3 kertaa vrk tarvittaessa, kuinka äkkiä burana vaikuttaa? jos otan klo 9, mihin aikaan voi ottaa seuraavan? jos otankin 2 kerrallaa tai lyhyemmän ajan sisällä, miten vaikuttaa, väsyttääkö? meneeko teho?
Käytössä kuukautispäänsärkyyn, -mahakipuun, käsisärkyihin.

16

20992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apt.täti

Ohjeen mukaan vuorokaudessa voi ottaa kolme tablettia korkeintaan, eli ideana on jakaa se 3 tablettia tasaisesti 24 tuntiin. Joten 1 tabletti 8 tunnin välein enintään (tai tietysti voi ottaa vähemmänkin siis, mutta se 8 tuntia välille).

• apt.täti

Lääke voisi alkaa vaikuttaa noin puolen tunnin tienoilla ottamisesta. Jos otat tabletin klo 9, niin seuraava sitten klo 17.

Ibuprofeeni ei ole kaikkein vatsaystävällisin lääke, joten jos otat 2 tablettia kerralla, niin arvaisin sen kyllä aiheuttavan sen suuntaisia haittoja. Vahvin ibuprofeenivalmiste on 800 mg, joten se määrä ylittyy. En ottaisi kahta 600 mg kerralla, enkä sitä ilman lääkärin ohjetta suosittelisi. Ja se 600 mg:n kannattaa ottaa ruoan kanssa.

Jos otat ne 2 tablettia lyhyemmän ajan kuluessa, niin edellä mainitsemani haittavaikutus voi ilmaantua, eikä siitä välttämättä ole hyötyä.

Jos tuntuu, että vahvuus ei riitä, niin ota lääkäriin yhteyttä. Hän voi antaa jotain toista kipulääkettä.

• Tipi81

...on maksimi kerta-annos, mutta jos otat kerralla sen 1200mg, niin sit siihen ei jää ku se yks 600mg otettavaks myöhemmin. Mutta ibuprofeeni aiheuttaa maha haavaa, et jos panadol auttaa, käytä sitä. Sitä saa ottaa max. kaheksan 500mg:n tablettia vuorokaudessa, mut liian usein käytettynä se taas aiheuttaa maksavaurion.

Mutta mun kokemuksillani Burana on tehokkain kuukautisten aikana käytettävä kipu lääke, ellei kyseessä oo kuukautis migreeni ja sillon on mentävä neurologille, joka voi sen määrittää ja antaa siihen päänsärkyyn, siis migreeniin täsmä lääkkeet. Mutta koska kyseessä olis sit migreeni lääke, niin se ei sit auta kun siihen pääkipuun ja muihin vaivoihin voisit edelleen ottaa buranaa, kylläkin pienemmällä annoksella.

Tai sit voit kokeilla tavallisia reseptillä saatavia särkylääkkeitä, kuten clotam ja muut vastaavat, mitä määrätään migreeniin, vaikka ne ei oikeesti oo migreeni lääkkeitä yhtään sen enempää kun Burana. Ne vaan tehoo migreeniin paremmin ku Burana.

Mutta yleensä kuukautis pääkipu on joko migreeni tai verensokerin vajeesta johtuvaa kipua, johon auttaa suklaa tai ihan puhdas sokeri. Kokeileppa siis ens kerralla ottaa yks Burana ja rivi suklaata tai jotain muuta tosi makeeta, ni eiköhän sun pääkipus ainakin lopu. Näin ainakin luulisin.

Mielellään tietty se verensokeri pitosuus ois hyvä pitää kokoajan ylhällä, koska kun vuodat verta useemman päivän, niin sokeri tasotkin on matalemmalla, mikä altistaa ainakin kovalle pääkivulle. Näin mulle on ainakin opetettu.

• apt.täti

Maksimikerta-annos ei ole tuo mainitsemasi, enkä sitä aio tässä kertoakaan (en myöskään sitä onko se enemmän vai vähemmän), koska mielestäni sellaista annosta ei ole tarkoitus ottaa kuin lääkärin määräämänä. Vai oletko lääkäri? Alkuperäiselle oli annettu ohjeeksi 1 tabl. 3 kertaa vrk, joka yleisesti ottaen tarkoittaa sitä, että yksi tabletti otetaan korkeintaan 3 kertaa päivässä eli enintään 8 tunnin välein.

Ja vielä Panadolista. Maksimiannos siinäkin oli sulla väärin, oikeasti se on 1-2 tabl. korkeintaan 3 kertaa vuorokaudessa. Sitäkään ei tule ylittää ilman eri ohjetta lääkäriltä juuri sen maksavaurion takia.

Lääkeneuvontaa ei voi antaa omien kokemusten perusteella, vaikka tiettyjä yhteisiä säännönmukaisuuksia aiheessa onkin. Jokainen tilanne on yksilöllinen ja jos sulle on lääkäri jonkin ohjeen antanut, niin se ei välttämättä käy jollekin toiselle.

• Tipi81
        apt.täti kirjoitti:

Maksimikerta-annos ei ole tuo mainitsemasi, enkä sitä aio tässä kertoakaan (en myöskään sitä onko se enemmän vai vähemmän), koska mielestäni sellaista annosta ei ole tarkoitus ottaa kuin lääkärin määräämänä. Vai oletko lääkäri? Alkuperäiselle oli annettu ohjeeksi 1 tabl. 3 kertaa vrk, joka yleisesti ottaen tarkoittaa sitä, että yksi tabletti otetaan korkeintaan 3 kertaa päivässä eli enintään 8 tunnin välein.

Ja vielä Panadolista. Maksimiannos siinäkin oli sulla väärin, oikeasti se on 1-2 tabl. korkeintaan 3 kertaa vuorokaudessa. Sitäkään ei tule ylittää ilman eri ohjetta lääkäriltä juuri sen maksavaurion takia.

Lääkeneuvontaa ei voi antaa omien kokemusten perusteella, vaikka tiettyjä yhteisiä säännönmukaisuuksia aiheessa onkin. Jokainen tilanne on yksilöllinen ja jos sulle on lääkäri jonkin ohjeen antanut, niin se ei välttämättä käy jollekin toiselle.

Esimerkiksi migreenin hoitoon aloitus annos on 1200mg ja sitten lisää jos ei auta. Buranaan ei voi kuolla. Ymmärretty??!!

Sitten Panadol. Maksa toksisuus alkaa siitä kun päivä annos nousee yli sen kahdeksan tabletin päivässä.

Niin että oletko ite lääkäri??

Mulla on niin monen vuoden kokemus monista lääkkeistä, että turha on mua tulla tänne neuvomaan. En IKINÄ antaisi väärää tietoa lääkkeistä kenellekkään, koska se on äärimmäisen vaarallista. Millasena idioottina sä mua pidät?

Aina kun joudun tekemisiin uuden lääkkeen kanssa, otan selvää sen kaikista haitoista, annostus ohjeista, yms. Jos olisin vähääkään epävarma mistä puhun, niin pidän joko suuni kiinni tai pistän viestin perään lauseen:Korjatkaa jos oon vääräs, tai jotain muuta vastaavaa, mikä viittaa siihen, että tietoni ei ole täysin tarkkaa.

Huomasitko että edellisessä viestissäni ei ollu mitään siihen viittaavaakaan, että olisi pienintäkään epävarmuutta tiedoistani?

• apt.täti
        Tipi81 kirjoitti:

Esimerkiksi migreenin hoitoon aloitus annos on 1200mg ja sitten lisää jos ei auta. Buranaan ei voi kuolla. Ymmärretty??!!

Sitten Panadol. Maksa toksisuus alkaa siitä kun päivä annos nousee yli sen kahdeksan tabletin päivässä.

Niin että oletko ite lääkäri??

Mulla on niin monen vuoden kokemus monista lääkkeistä, että turha on mua tulla tänne neuvomaan. En IKINÄ antaisi väärää tietoa lääkkeistä kenellekkään, koska se on äärimmäisen vaarallista. Millasena idioottina sä mua pidät?

Aina kun joudun tekemisiin uuden lääkkeen kanssa, otan selvää sen kaikista haitoista, annostus ohjeista, yms. Jos olisin vähääkään epävarma mistä puhun, niin pidän joko suuni kiinni tai pistän viestin perään lauseen:Korjatkaa jos oon vääräs, tai jotain muuta vastaavaa, mikä viittaa siihen, että tietoni ei ole täysin tarkkaa.

Huomasitko että edellisessä viestissäni ei ollu mitään siihen viittaavaakaan, että olisi pienintäkään epävarmuutta tiedoistani?

En ole lääkäri vaan farmaseutti. Kyse ei ole tässä siitä, mitä ohjeita lääkäri on sulle antanut, vaan siitä mikä oli alkuperäisen saama ohje lääkäriltä. Mistä tiedät hänen muusta lääkityksestään tai perussairauksistaan, jotta uskallat maallikkona suositella suurempaa aloitusannosta kuin mitä lääkkeen määrääjä? Tarkistapa asiat esim PF:sta, niin saat sieltä tarkempaa tietoa.

Ei, en pidä sinua idioottina, vaan maallikkona. Mikään lääke, edes Burana, ei ole vaaraton. Mistä olet tietosi ottanut esim. siihen, että migreenin hoitoon aloitusannos on 1200 mg? Ja neuvot vielä ottamaan lisää jos ei auta! Ja ikävä kyllä, Buranaankin voi kuolla, jos sitä käytetään liikaa.

Migreenin hoito on yksilöllinen. 1200 mg on iso kerta-annos. Lääkäri arvioi sen jokaisen kohdalla erikseen ja ottaa samalla vastuun asiasta. Sinun kohdallasi se voi olla tarpeellinen, jos muu lääke ei ole oireisiisi auttanut ja lääkäri on punninnut hyöty/haitta-suhteen. Olet varmaan koettanut monia migreenilääkkeitä, jotka eivät ole antaneet haluttua vastetta. En osaa siihen muuta sanoa.

Copy/paste:
        "Huomasitko että edellisessä viestissäni ei ollu mitään siihen viittaavaakaan, että olisi pienintäkään epävarmuutta tiedoistani?"
        -Kyllä huomasin. Sehän tässä kauhistuttaakin.

Niin, minkäs alan lääkeammattilainen sitten olet..?

• Tipi81
        apt.täti kirjoitti:

En ole lääkäri vaan farmaseutti. Kyse ei ole tässä siitä, mitä ohjeita lääkäri on sulle antanut, vaan siitä mikä oli alkuperäisen saama ohje lääkäriltä. Mistä tiedät hänen muusta lääkityksestään tai perussairauksistaan, jotta uskallat maallikkona suositella suurempaa aloitusannosta kuin mitä lääkkeen määrääjä? Tarkistapa asiat esim PF:sta, niin saat sieltä tarkempaa tietoa.

Ei, en pidä sinua idioottina, vaan maallikkona. Mikään lääke, edes Burana, ei ole vaaraton. Mistä olet tietosi ottanut esim. siihen, että migreenin hoitoon aloitusannos on 1200 mg? Ja neuvot vielä ottamaan lisää jos ei auta! Ja ikävä kyllä, Buranaankin voi kuolla, jos sitä käytetään liikaa.

Migreenin hoito on yksilöllinen. 1200 mg on iso kerta-annos. Lääkäri arvioi sen jokaisen kohdalla erikseen ja ottaa samalla vastuun asiasta. Sinun kohdallasi se voi olla tarpeellinen, jos muu lääke ei ole oireisiisi auttanut ja lääkäri on punninnut hyöty/haitta-suhteen. Olet varmaan koettanut monia migreenilääkkeitä, jotka eivät ole antaneet haluttua vastetta. En osaa siihen muuta sanoa.

Copy/paste:
        "Huomasitko että edellisessä viestissäni ei ollu mitään siihen viittaavaakaan, että olisi pienintäkään epävarmuutta tiedoistani?"
        -Kyllä huomasin. Sehän tässä kauhistuttaakin.

Niin, minkäs alan lääkeammattilainen sitten olet..?

..saatavat laput!!! Niissä se lukee. 1200 mg buranaa migreeniin aloitus annos! Myös neurologien suositus annos on tuo 1200mg.

Siinä sulle NS. Farmaseutti.

Voin mäkin olla ylilääkäri! Et voi olla farmaseutti, kun et edes ton vertaa tiedä migreenin hoidosta! Että Heh, heh sulle ja sun valheelles!

• apt.täti
        Tipi81 kirjoitti:

..saatavat laput!!! Niissä se lukee. 1200 mg buranaa migreeniin aloitus annos! Myös neurologien suositus annos on tuo 1200mg.

Siinä sulle NS. Farmaseutti.

Voin mäkin olla ylilääkäri! Et voi olla farmaseutti, kun et edes ton vertaa tiedä migreenin hoidosta! Että Heh, heh sulle ja sun valheelles!

Alkuperäinen ei kysynyt varsinaisesti migreenistä, mutta vastaan nyt Tipi81:lle ihan selventämisen takia...

Ensinnäkin, kyllä, olen farmaseutti. Ja arvaan, että sinä annat neuvoja oman kokemuksesi pohjalta.

Tiedän hyvin, että migreenin hoitoon käytetään suurtakin annostusta ibuprofeenia, jopa sitä 1200 mg kerralla, mutta se ei suinkaan kaikille ole ALOITUSannos. Mitä pienemmällä pärjää, sen parempi. Pääsääntönä käytettäessä tulehduskipulääkettä on se, että sitä otetaan riittävä (ei tarpeettoman suuri) annos riittävän aikaisessa vaiheessa.

Tässä nyt pari linkkiä:

Lainaus: http://www.migreeni.com/hoito3.htm
        "Migreenin kohtaushoitoon voi kuulua tavanomaisia reseptivapaita särkylääkkeitä. Osalle nämäkin toimivat kohtalaisen hyvin. Perusperiaate migreenin hoidossa on riittävän paljon lääkettä ja riittävän aikaisin. Esimerkiksi asetosalisyylihapon ja parasetamolin oikea aloitusannos aikuiselle on 1000 mg. Ibuprofeenin aloitusannos on 400 mg, mutta lääkärin määräyksestä annos voi olla suurempi."

Ja tässä ote Käypä hoito-suosituksesta (www.kaypahoito.fi):

"Lääkkeen valinta aikuisten migreenikohtauksen hoitoon
        Lievä tai kohtalainen päänsärky

1. Tulehduskipulääkkeet
        * asetyylisalisyylihappo 1 000 mg p.o./p.r.
        * parasetamoli 1 000 mg p.o./p.r.
        * tolfenaamihappo 200 mg p.o./p.r.
        * naprokseeni 550–1 100 mg p.o./p.r.
        * ketoprofeeni 100–200 mg p.o./p.r.
        * ibuprofeeni 800–1 200 mg p.o./p.r."

Missään vaiheessa en ole sanonut, etteikö sitä 1200 mg voisi ottaa, olen vain todennut, että annos on suuri ja sen määrää lääkäri yksilöllisesti. Ja että siitä monelle käyttäjälle seuraa haittavaikutuksia. Jos noin suuri annos tulehduskipulääkettä ei auta, niin olisi varmaan aiheellista miettiä täsmälääkettä.

Migreenin hoito on yksilöllistä, toinen lääke tehoaa toiselle paremmin kuin toiselle. Varsinkin tulehduskipulääkkeiden kohdalla.

Puutuin kuitenkin tuohon sinun mainitsemaasi aloitusannostukseen, koska:
        - mainitsit, että "migreenin hoitoon aloitusannos on 1200 mg ja sitten lisää jos ei auta". Ei välttämättä, se voi olla vähemmänkin.
        - et voi neuvoa ketään ilman asianmukaista koulutusta (farmasisti, lääkäri) käyttämään suurempia annostuksia kuin mitä käsikauppapakkauksissa on mainittu
        - tulehduskipulääkkeet eivät ole vaarattomia, vaikka niin usein helposti luullaan.
        - on otettava huomioon, että jokaisen tilanne on yksilöllinen (mm. ikä, allergiat, perussairaudet, muut lääkkeet jne)

Jos olet kiinnostunut lääkkeistä ja lääkeneuvonnasta, niin hae opiskelemaan farmasiaa. Alallamme on hyvä työtilanne, palkka vois olla parempi, mutta työ on mukavaa ja koulutusta järjestetään valmistumisen jälkeenkin ahkerasti. Helsingissä ja Kuopiossa on mahdollista opiskella alaa suomen kielellä.

Toivottavasti alkuperäinen on saanut tarvitsemansa avun ja toivottavasti myös sinä Tipi81.

Apteekin täti kiittää ja kuittaa.

• Tipi81
        apt.täti kirjoitti:

Alkuperäinen ei kysynyt varsinaisesti migreenistä, mutta vastaan nyt Tipi81:lle ihan selventämisen takia...

Ensinnäkin, kyllä, olen farmaseutti. Ja arvaan, että sinä annat neuvoja oman kokemuksesi pohjalta.

Tiedän hyvin, että migreenin hoitoon käytetään suurtakin annostusta ibuprofeenia, jopa sitä 1200 mg kerralla, mutta se ei suinkaan kaikille ole ALOITUSannos. Mitä pienemmällä pärjää, sen parempi. Pääsääntönä käytettäessä tulehduskipulääkettä on se, että sitä otetaan riittävä (ei tarpeettoman suuri) annos riittävän aikaisessa vaiheessa.

Tässä nyt pari linkkiä:

Lainaus: http://www.migreeni.com/hoito3.htm
        "Migreenin kohtaushoitoon voi kuulua tavanomaisia reseptivapaita särkylääkkeitä. Osalle nämäkin toimivat kohtalaisen hyvin. Perusperiaate migreenin hoidossa on riittävän paljon lääkettä ja riittävän aikaisin. Esimerkiksi asetosalisyylihapon ja parasetamolin oikea aloitusannos aikuiselle on 1000 mg. Ibuprofeenin aloitusannos on 400 mg, mutta lääkärin määräyksestä annos voi olla suurempi."

Ja tässä ote Käypä hoito-suosituksesta (www.kaypahoito.fi):

"Lääkkeen valinta aikuisten migreenikohtauksen hoitoon
        Lievä tai kohtalainen päänsärky

1. Tulehduskipulääkkeet
        * asetyylisalisyylihappo 1 000 mg p.o./p.r.
        * parasetamoli 1 000 mg p.o./p.r.
        * tolfenaamihappo 200 mg p.o./p.r.
        * naprokseeni 550–1 100 mg p.o./p.r.
        * ketoprofeeni 100–200 mg p.o./p.r.
        * ibuprofeeni 800–1 200 mg p.o./p.r."

Missään vaiheessa en ole sanonut, etteikö sitä 1200 mg voisi ottaa, olen vain todennut, että annos on suuri ja sen määrää lääkäri yksilöllisesti. Ja että siitä monelle käyttäjälle seuraa haittavaikutuksia. Jos noin suuri annos tulehduskipulääkettä ei auta, niin olisi varmaan aiheellista miettiä täsmälääkettä.

Migreenin hoito on yksilöllistä, toinen lääke tehoaa toiselle paremmin kuin toiselle. Varsinkin tulehduskipulääkkeiden kohdalla.

Puutuin kuitenkin tuohon sinun mainitsemaasi aloitusannostukseen, koska:
        - mainitsit, että "migreenin hoitoon aloitusannos on 1200 mg ja sitten lisää jos ei auta". Ei välttämättä, se voi olla vähemmänkin.
        - et voi neuvoa ketään ilman asianmukaista koulutusta (farmasisti, lääkäri) käyttämään suurempia annostuksia kuin mitä käsikauppapakkauksissa on mainittu
        - tulehduskipulääkkeet eivät ole vaarattomia, vaikka niin usein helposti luullaan.
        - on otettava huomioon, että jokaisen tilanne on yksilöllinen (mm. ikä, allergiat, perussairaudet, muut lääkkeet jne)

Jos olet kiinnostunut lääkkeistä ja lääkeneuvonnasta, niin hae opiskelemaan farmasiaa. Alallamme on hyvä työtilanne, palkka vois olla parempi, mutta työ on mukavaa ja koulutusta järjestetään valmistumisen jälkeenkin ahkerasti. Helsingissä ja Kuopiossa on mahdollista opiskella alaa suomen kielellä.

Toivottavasti alkuperäinen on saanut tarvitsemansa avun ja toivottavasti myös sinä Tipi81.

Apteekin täti kiittää ja kuittaa.

Kyllä mulla on lääke oppi hallussa aika suurelta osin. En tietenkään voi tuntea jokaista lääkettä ja muistaa ulkoa kaikkea, mutta ibuprofeeni, parasetamol, kodeiini ja muut opiaatit on hyvin hallussa ja bentsot tietysti. Niin ja kaikki tieto migreenistä! Mulla kun sattuu oleen päivittäinen migreeni joka estää työn teon suurelta osalta päivästä. niin mitäpä muuta tekemistä mulla ois kun lukee pf:aa, ottaa selvää asioista muittten puolesta jne. En koskaan jaa täälä väärää tietoa, ellei se suojele anonyymiyttäni tai saata aiheuttaa jonkun kuolemaa. Kyllä mä tiedän millä lääkkeillä ittensä hengiltä saa, mutta tietenkään en sitä kerro, ellei se liity johonkin kysymykseen esim. voinko ottaa viinaa jonku aineen kanssa,. Sillon joutuu sanoon et voi olla viimenen kerta ku tarvii sitä viinaa.. Mutta mitä mä oon apteekissa asioinu, niin kerran menin kysymään yhteis vaikutuksista tässsä ihan vähän aikaa sitten ja ne sano, että ei ne nää niitä suoraa koneelta tarpeeks helposti ja käski soittaan johonki hemmetin lääkeneuvonta puhelimeen, että se siitä niitten suorasta tiedosta. Ne ei viittiny nähä senvertaa vaivaa,et ois selvittäny ne yhden mummon lääkkeet ja sit sä väität tietäväs täälä jotain. Ite mä ne tiedot sit etin. Joten kiitokset apteekille. Ne ei oo kertaakaan puhunu mulle mitään yhteis vaikutuksista vaikka pitäis, joten missä mättää, kun saa kaiken selvittää ite?? Apteekin henkilökunta on helvetin laiskaa, joten en jaksa uskoo et oisit mikään sellanen ku viittit tänne k-palstalle tulla neuvoon ihmisiä vapaa-aikanasi.

Mutta joo, ei mua kyllä mikään buranasta keskustelu edes kiinnosta, mutta halusin vaan ottaa sen migreeni vaihtoehdon puheeksi, koska oireet viittaa nimenomaan kuukautis migreeniin ja sillon on ihan turha mitään tavallisia lääkkeitä syödä vaan pyytää aika sinne neurologille, että saa täsmälääkityksen, eikä vaan siirrytä vahvempiin "aineisiin" ja olla kohta riippuvaisia jostain kuten kodeiini.

• apt.täti edelleen...
        Tipi81 kirjoitti:

Kyllä mulla on lääke oppi hallussa aika suurelta osin. En tietenkään voi tuntea jokaista lääkettä ja muistaa ulkoa kaikkea, mutta ibuprofeeni, parasetamol, kodeiini ja muut opiaatit on hyvin hallussa ja bentsot tietysti. Niin ja kaikki tieto migreenistä! Mulla kun sattuu oleen päivittäinen migreeni joka estää työn teon suurelta osalta päivästä. niin mitäpä muuta tekemistä mulla ois kun lukee pf:aa, ottaa selvää asioista muittten puolesta jne. En koskaan jaa täälä väärää tietoa, ellei se suojele anonyymiyttäni tai saata aiheuttaa jonkun kuolemaa. Kyllä mä tiedän millä lääkkeillä ittensä hengiltä saa, mutta tietenkään en sitä kerro, ellei se liity johonkin kysymykseen esim. voinko ottaa viinaa jonku aineen kanssa,. Sillon joutuu sanoon et voi olla viimenen kerta ku tarvii sitä viinaa.. Mutta mitä mä oon apteekissa asioinu, niin kerran menin kysymään yhteis vaikutuksista tässsä ihan vähän aikaa sitten ja ne sano, että ei ne nää niitä suoraa koneelta tarpeeks helposti ja käski soittaan johonki hemmetin lääkeneuvonta puhelimeen, että se siitä niitten suorasta tiedosta. Ne ei viittiny nähä senvertaa vaivaa,et ois selvittäny ne yhden mummon lääkkeet ja sit sä väität tietäväs täälä jotain. Ite mä ne tiedot sit etin. Joten kiitokset apteekille. Ne ei oo kertaakaan puhunu mulle mitään yhteis vaikutuksista vaikka pitäis, joten missä mättää, kun saa kaiken selvittää ite?? Apteekin henkilökunta on helvetin laiskaa, joten en jaksa uskoo et oisit mikään sellanen ku viittit tänne k-palstalle tulla neuvoon ihmisiä vapaa-aikanasi.

Mutta joo, ei mua kyllä mikään buranasta keskustelu edes kiinnosta, mutta halusin vaan ottaa sen migreeni vaihtoehdon puheeksi, koska oireet viittaa nimenomaan kuukautis migreeniin ja sillon on ihan turha mitään tavallisia lääkkeitä syödä vaan pyytää aika sinne neurologille, että saa täsmälääkityksen, eikä vaan siirrytä vahvempiin "aineisiin" ja olla kohta riippuvaisia jostain kuten kodeiini.

Kiitos kohteliaisuudesta, vapaa-ajallani näen tällaisen vaivan ;-)

Apteekkeja on Suomessa lähes 800, joten varmasti palvelukulttuurit vaihtelevat. Ikävää, jos olet saanut sellaisen kuvan, jonka kerroit. Mainitsemassasi esimerkissä olisi varmasti ollut toisenkinlainen vaihtoehto toimia. Interaktiot ovat usein niin monimutkaisia, että niitä ei todellakaan aina pysty siltä istumalta selvittämään. Mutta ainahan asiakkaalle voi vaikka soittaa jälkeenpäin, miten sen nyt sitten sopii.

Lyhyesti noista interaktioista sanoisin, että ne ovat vaikeita lääkäreillekin ja niitä tutkitaan koko ajan lisää. Lääkkeet voivat vaikuttaa niin monella tasolla ja eri vaiheessa elimistössä, että yhteisvaikutusten ennustaminen ja tutkiminen vaatii paljon työtä. Kun kuvioon lisätään vielä yksilölliset erot (aineenvaihdunta, perussairaudet, ruokailu mm.) niin ymmärtänet, ettei mahdollisia yhteisvaikutuksia ihan tuosta vaan voi varmaksi sanoa. Tietysti on yleisiä lainalaisuuksia ja varmaksi tiedettyjä seurauksia, mutta erilaisia kombinaatioita on yhtä paljon kun on potilaitakin.

Muista, että myös lääkealan ammattilaiset lukevat kommenttejasi. Kannattaa vähän miettiä, mitä toiselle neuvoo lääkkeiden käytöstä. On varmasti ihan ok kertoa omasta kokemuksestaan, mutta että neuvoa annostuksista ("tee näin" "voit ottaa xx mg" jne), se kuuluu muulle taholle. Jokainen osaa lukea käsikauppapakkausten annostusohjeet, mutta jos mennään näiden ohjeiden ulkopuolelle tai reseptilääkkeisiin, niin se kuuluukin sitten lääkärille ja jossain määrin farmasisteille. Entä jos joku neuvosi todella aiheuttaa jollekin haittaa? No, sitähän et varmaan koskaan voi kuitenkaan tietää.

Sanotaanko, että mitä enemmän opiskelet aihetta, sitä vähemmän huomaat asiasta todella tietäväsi. Ja sitä tarkemmin opit tuntemaan vastuusi, mitä ohjeita voi / uskaltaa antaa. Kun julistaa tietävänsä kaiken, niin yleensä se vain kertoo päinvastaista. Asiat eivät ole mustavalkoisia, varsinkaan lääkeasiat.

Jos todella haluat tietää jostain yhteisvaikutusasiasta, pyydä apteekissa ottamaan asiasta selvää. Asia vaatii usein tarkempaa perehtymistä. Kirjoita vaikka lääkkeiden tietoja paperille ja sano, että sinuun voi ottaa myöhemmin yhteyttä tai jutella vaikka seuraavalla käynnillä. Kyse on usein varmasti ikävä kyllä kiireestä, mutta jos sovit ajan etukäteen, niin eiköhän jotain tietoa irtoa. Jos ei, niin mene toiseen apteekkiin. Toivottavasti saat tarvitsemasi tiedon.

Se paikka, josta itse voi kysyä lääkkeistä on varmaankin KLIK (www.klik.fi)

(Muuten se, mitä joku toinen farmaseutti on tehnyt/tekemättä jättänyt, ei vaikuta millään tavalla minun toimintaani.)

Ystävällisesti ei-niin-laiska apteekin täti.

• höpöukko2
        Tipi81 kirjoitti:

voi han yhdys sana

• Colossus
        Tipi81 kirjoitti:

Noniin. Oleppa hiljaa vähä-älyinen :)

• dementiaa

Appeni kaatui ja mursi lonkkansa, hän joutui sairaalaan ja leikkaukseen. Hän ei ollut koskaan syönyt mitään lääkkeitä. Hän oli siihen saakka hoitanut kaikki asiansa itse, käynyt tansseissa, ajanut pyörällä, elänyt täyttä elämää.
      Leikkauksen jälkeen hänelle alettiin syöttämään buranaa, monta pilleriä päivässä, sen jälkeen hän ei noussut sängystä. Viisi vuotta hän makasi melkein tiedottomana dementia osastolla ennen kuin kuoli. Ei lonkan murtuminen aiheuta dementiaa ja lopuksi täyttä tiedottomuutta.
      Kannattaako alkaa syömään nuorena tuonlaisia pillereitä. Parenpi hoitomuoto olisi esim. homeopatia tai vitamiinit. Kuukautisten aikainen päänsärky joidenkn tutkimusten mukaan johtuisi liiallisesta estrogeenin tuotannosta. Ota näistä selvää, lue esim. bio-vita sivuja.

• vatsansuojalääke

Aloittajalle, ota Burana aina ruokailun yhteydessä, niin ei ärsyttä vatsaa. Älä ota kahta Buranaa kerralla, ehkä 1,5 jos on aivan pakko. Silloin kyllä alkaa väsyttää tunnin sisällä, joten ei auton rattiin.
      Jos lääke on jatkuvassa käytössä, pyydä lääkäriltä resepti vatsansuojalääkkeeseen, joka ehkäisee mm vatsahaavaa ja helpottaa vatsan ärsytystä ja närästystä. Esim Nexium, Esomepeatsol 20 mg.

• Korjaus

Esomepratsol

• Anonyymi

Viisauudenhammas poiston 4 tunnin jälkeen söin Burana 600. Kuinka monta tunnin jälkeen pitää syödä Burana 600 uudesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe