css ja tulostaminen

Ralle

Olen yrittänyt löytää netistä eri ccs-opasta neuvoa, miten css-tyylejä käytetään apuna tulostamisessa. Tarkoituksena olisi css:llä määrittää dokumentin tulostuvat alueet niin, että esim. sivun laidalla oleva menu jää tulostumatta.
Sen verran ymmärrän, että voidaan nimetä tulostumaan eri alueita dokumentissa. Ko. dokumentissa on dreamw. tekemät auto id-numerot jokaiselle taulukon solulle ja haluaisin tulostuvat vain tietyt solut. Vaan eipä mene jakeluun minulle miten se tyylitiedosto tehdään, eli mikä on sen sisältö, mitä merkkejä ja missä järjestyksessä ja miten se liitetään dokumenttiin. Olen meinaan käyttänyt vain dreamweaver:n (4) automaattisesti tekemiä text-tyylejä.

Ja ystävät hyvät, älkää sanoko, että lue Mikrobitin numero se ja se. Olen lukenut sen jutun otsikolla "tee sivuistasi tulostuvat". Vaan kuten mainitsin, ei mene minun jakeluun.

Kiitollisuudella vastauksia ja KONKREETTISIA ratkaisuja vastaanotetaan.

Olkoon onni yhtä hyvä kuin aikaisemmin tällä palstalla neuvoa kysellen, aina olen saanut ratkaisun. Kun aikanaan opin www-juttuja, jaan kyllä miellelläni osaamistani täälläkin.

Ralle

7

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoo...

head-tagien väliin seuraavaa:

print.css-filessä voit sitten määritellä omat tyylit elementeille tulostusta varten. Voit vaikkapa poistaa elementtejä määrityksellä "display: none"

• Ralle

Kiitoksia, asiat ovat yksinkertaisia kun ne tietää. Elementeillä tarkoitat lienee niitä aikaisemmin mainitsemiani auto id-numeroita. Jos näin, ei kun näpyttelemään ja sen jälkeen manailua, kun olenn näpytellyt jonkun merkin väärin. Näin se menee, mutta valmista tulee, kantapään kautta ja tämän keskustelupalstan avulla. Tanks, second time.

Ralle

• Ralle

Tein ohjeittesi mukaan(?), kopioin sen linkityksen, tein tiedoston print.css ja laitoin jonkun muun sivun mallista tiedostoon seuraavat rivit:

#menu {
           display: none;
        }

solun nimesin seuraavasti:

• hoo...
        Ralle kirjoitti:

Tein ohjeittesi mukaan(?), kopioin sen linkityksen, tein tiedoston print.css ja laitoin jonkun muun sivun mallista tiedostoon seuraavat rivit:

#menu {
           display: none;
        }

solun nimesin seuraavasti:

Ei mikään mun mielestä. Kun valitset print preview, näkyykö valikko (#menu-elementti) silti?

• Ralle
        hoo... kirjoitti:

Ei mikään mun mielestä. Kun valitset print preview, näkyykö valikko (#menu-elementti) silti?

Jotain, kenties nimeämisessä, miten ja missä kohdassa menee pieleen. Jos kerran ed. viestissä kertomani luomani tiedosto prin.css on oikein tehty sekä oikea sisältöinen, niin ei ole paljon vaihtoehtoja.
        Laitan koodinpätkän ko. taulukon solusta. Itse siis lisäsin sen table id="menu" sinne koodiin.

Onkohan oikein, epäilen??

Edelleen kiitollisuudella neuvoja vastaanotetaan.

Ralle

• Ralle
        hoo... kirjoitti:

Nyt tulosteessa ei ole sitä menua, mutta tarkoituksena olisi, että sivu "siirtyisi" tulosteessa vasemmalle tehden tilaa oikealla olevaan soluun, jossa sijaitsee kuvat, jotka haluaisin myös tulostuvat. Nyt siis tulostessa jää tyhjää sen menun kohdalla ja teksti osio on samassa kohtaa kuin tulostettaessa dokumentti menun kanssa.

Pieni kikka osaavalle, mutta aloittelijalle suuri askel.

Ralle

• hoo...
        Ralle kirjoitti:

Nyt tulosteessa ei ole sitä menua, mutta tarkoituksena olisi, että sivu "siirtyisi" tulosteessa vasemmalle tehden tilaa oikealla olevaan soluun, jossa sijaitsee kuvat, jotka haluaisin myös tulostuvat. Nyt siis tulostessa jää tyhjää sen menun kohdalla ja teksti osio on samassa kohtaa kuin tulostettaessa dokumentti menun kanssa.

Pieni kikka osaavalle, mutta aloittelijalle suuri askel.

Ralle

No sitten vaan määrittelet siinä samassa print.css:ssä tyylit taulukon muillekin osille siten, että se näyttää haluamaltasi.

Ei kannata käyttää html-koodin seassa noita style-attribuutteja, vaan määrität taulukolle tai sen soluille id-attribuutit, joilla muokkaat taulukon ulkonäköä css-tiedostossa.

Tällöin pääset muokkaamaan jokaista taulukon osaa erikseen style.css:ssä ja print.css:ssä, eli voit määrittää taulukolle omat tyylit näytöllä katselua ja printtausta varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe