Niin, oliskohan öljymerkin tai -tyypin vaihdosta apua tähän ranskalaisten perisyntiin eli huohottimen jäätymiseen? Pakkaset ja ongelmat nimittäin vaan jatkuu ja seuraava talvikin vielä joskus tulee. Mainittakoon, että huohotin on jo eristetty ja pahvi on laitettu syylärin taakse ja toinen alapuolelta tulevalta viimalta suojaamaan.
Kumma kyllä - tuossa pahimpien pakkasten aikaan ei ollut ongelmia, vaan juuri silloin kun pakkanen vaihtelee esim. 8-18 välillä. Auto on yöt ulkona ja aamulla piuhassa. Päivittäinen ajomatka on vakio 2x25km pääasiassa 70-80 km/h. Kone 8v 1.8 eli 103hv. Sama masiina löytynee ainakin Xantiasta, ZX sekä useissa pösöissä.
Mitä öljyä siis suosittelette, vai onko niissä edes eroja? En kerro vielä, mitä siellä on.
Ruik ruik
12
1660
Vastaukset
- tahvo.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=7388
Audeihin saa jonkin korjaussarjan, miten lie sitikoiden kanssa- Retu
Kiinnostaisi, josko jokin öljy ei vaahtoa/limoitu niin helposti pakkasilla. Ilmeisesti pitäisi olla 0w-40 tai 0w-30? Ne lienevät ainakin notkeimpia pakkasilla.
Retu kirjoitti:
Kiinnostaisi, josko jokin öljy ei vaahtoa/limoitu niin helposti pakkasilla. Ilmeisesti pitäisi olla 0w-40 tai 0w-30? Ne lienevät ainakin notkeimpia pakkasilla.
öljyvaahto pakkasella jäädy, vaan öljyn joukossa oleva VESI.
Tämä veden jäätyminen se jotenkin pitäisi estää, en usko että öljytyypin tai -merkin vaihto auttaa.
Sitä vesihöyryä tulee aina ohipuhalluskaasujen mukana ja se tiivistyy moottorin kylmimpiin osiin, esimerkiksi venttiilikoppaan, vedeksi ja osa huohotinjärjestelmään. Kun tämä vesi sitten jäähtyy alle nollan asteen, se jäätyy oli se sitten sellaisenaan tai sekoittuneena öljyn kanssa emulsioksi. Tämä on sitä töhnää joka tukkii ahtaat paikat huohotinjärjestelmässä. Ei liene aivan mahdotonta, että tukkisi paikat lämpimämmässäkin, tuntuu joskus niin jäykältä.- Pyroil
Retu kirjoitti:
Kiinnostaisi, josko jokin öljy ei vaahtoa/limoitu niin helposti pakkasilla. Ilmeisesti pitäisi olla 0w-40 tai 0w-30? Ne lienevät ainakin notkeimpia pakkasilla.
Käytin xsarassa aluksi pyroila ,vaahtosi ja kului jonkin verran .Vaihdoin sitten euro-oiliin loppui vaahtoaminen ja kulutus.Molemmat ovat täyssynteettisiä ns. halpis öljyjä.Euro-oil kanisterin kyljestä löytyy samat laatuluokits merkinnät ,kuin mobiloilillakin on.
- ex-sitikkamies
Kuluttaako koneesi paljon öljyä ja samalla huohottaa paljon? Sellainen kone on kaikkein alttein tuolle jäätymiselle. Öljyn vaihto ei ongelmaa ratkaise, eikä putkien eristyskään. Hyvä lääke on piiitkä lohkolämmitys (webasto olisi paras) ja viimasuojat koneen eteen. Ehkä merkeistä kannattaa välttää Shellin öljyjä. Mobilin 5W-50 voisi olla sopiva öljy, mutta ei ratkaisu.
- ei syö
öljyä yhtään eli se on kunnossa. Öljynä on juuri tuo Mobilin 5w-50 ja on tosiaan viimasuojat ja muut viritykset. Kaipa se on vaan kestettävä. Onneksi tuota ruikkimista nyt ei joka päivä tapahdu.
- ne putket
kesällä niin ei tarvi talvella murehtia!
- Konstit on monet
mutta aikoinaan minulla oli 1.6 BX:ssä (vm 90) näitä öljynpurkailuongelmia pakkasilla. Silloinen sitikkahuollon työnjohtaja neuvoi tähän 1.6 l koneeseen (jossa oli semmonen kuminen öljyntäyttöletku, joka jäätyi)hyvän konstin: Kaasarilta lähtevän jäähdytysnesteen paluuletkun tilalle pannaan pitempi letku, joka kiepautetaan sen öljyntäyttöletkun ympäri tai kuljetetaan sen rinnalla lämmön siirtämiseksi. Täyttöletkun ja vesiletkun ympäri kääräistään jotakin eristeputkea tai vaikkapa suikale umpisolukumista telttapatjaa nippusiteillä kiinni eristeeksi. Tämä tepsi, ei tullut öljyt pihalle sen perään. Tietenkin taitaa tässä Xantiassa olla jo ruiskut eikä kaasarin lämmitysletkuja ole, mutta jos ajatusta voisi jotenkin soveltaa...mene ja tiedä sitten.
- parempi
kun puhdistat huohottimen putket kunnolla. Varmista, että ovat varmasti kunnolla auki. Laita niiden eteen vaikka solukuminen suoja siten, että et kiedo sitä huohotinputkien ympäri jolloin moottorin lämpö pääse niihin vaikuttamaan. Täyssuoja jäähdyttimen taakse ja puskurin alapuoliset ilma-aukot tukkoon. Varmista myös, ettei imusarjaan menevä reikä ole tukossa. Jos on ei kosteus imeydy järjestelmästä pois.
Omissa vehkeissäni on myös moottorin alla ympäri vuoden suoja, joka auttaa ainakin moottorin ja öljyn nopeampaa lämpenemistä ja siten vähentää kosteuden muodostumista.
Ei myöskään ole ollut ongelmia. Toinen autoista on -90 mallin 1,6 litrainen kaasutin versio, jolla ajetaan lyhyttä ajoa, päivässä pari-kolmekymmentä kilometriä yhteensä.- Citikisti
vanhaan 1.8 santtuun ne letkut isommiksi ja ei ole sen jälkeen ruikkinut, tosin avaan ja putsaan letkut myös pari kertaa talvessa.
- hande
Puolittaen, hymyssäsuin osin Xantian.
Hiljalleen alkaa hymyni olla kovin väkinäistä...
Ei pienintäkään vaivaa!
Kurkistan lompakkooni/esihistoriaan. Siellä oli markka-aikaan 160000 mk Audi. Suurempia huolia oli silloin. - jäissä
aiemminki kirjoitin miten itse ratkaisin tämän
surkuhupaisan iki ongelman, tosin on Audinki
lapsus sama. Eli siitä moottorin alaosasta
(isommasta) reijästä laitetaan uusi n. 60-70
cm pitkä letku joka johdetaan johonki purkkiin.
Purkkin yläosaan peukalon mentävä reikä, josta ilma pääsee ulos.
Ongelmahan ei ole muu kuin että öljy tilaan
muodostuu painetta ja pukkaa öljyt ulos useimmiten öljytikun kautta.
Tämän konstin tein aikoinani Audin kans,
mutta tuntuupa toimivan sitikassakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 962159
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231360Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291308- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371038- 89965
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56914- 122787
- 82786