On kyseinen karttaplotteri tulossa uuteen veneeseen. Käyttöohjetta selaillin tässä ja en löytänyt tietoja lokista. Eli edellisessä veneessä Lowrancen 5000 mallissa oli kokonaismailimäärä ja keskinopeuskin saatavissa. Tietääkö joku onko tässä?
Loki Raymarine C 80
17
3436
Vastaukset
- C 120
C 80 on monitoiminäyttö, joka tarvitsee tietolähteen mistä saatu tieto näytetään, eli jokin Raymarinen loki, kaiku, tutka, GPS, tuulimittari, autopilootti, jne, josta SeaTalk väylän kautta tieto C 80 näytölle tuodaan.
Näytölle saadaan muistaakseni seitsemän pientä ikkunaa, jossa numeerisia tietoja voidaan näyttää.
Kartta ikkuna voidaan jakaa tutkan ja kaiun (riippuu anturista) kanssa osiin.- Babar
Toki gbs antenni ja tutka tulee. Tarvitseko loki jonkin erillisen anturin? Lowrance ei tarvinnut, pelkkä gps riitti kyseisiin tietoihin.
- C 120
Babar kirjoitti:
Toki gbs antenni ja tutka tulee. Tarvitseko loki jonkin erillisen anturin? Lowrance ei tarvinnut, pelkkä gps riitti kyseisiin tietoihin.
C 80 näyttää nopeuden GSP tiedosta, mutta matkan ja osamatkan mittaamiseen käsittääkseni tarvitaan jokin Raymarinen loki, itselläni on 60 sarjan mittarit, joista tieto monitoiminäytölle saadaan väylää pitkin. Pelkkä lokin anturi ei minusta riitä.
- j.le
C 120 kirjoitti:
C 80 näyttää nopeuden GSP tiedosta, mutta matkan ja osamatkan mittaamiseen käsittääkseni tarvitaan jokin Raymarinen loki, itselläni on 60 sarjan mittarit, joista tieto monitoiminäytölle saadaan väylää pitkin. Pelkkä lokin anturi ei minusta riitä.
Ei taida olla Raymarinen valikoimassa yhtään lokin anturia, joka tuuppaisi dataa ulos suoraan NMEA tai SeaTalk muodossa. Joten tarvitaan siis joku muu mittari (esimerkiksi ST40/ST60) josta tuo tieto saadaan. Mutta luulisi veneessä jossa on C80 näyttö olevan myös joku erillinen loki? Silloin sieltä lokilta vaan piuha C80:neen ja homma toimii edellyttäen että lokilta tulee ulos NMEA0183 tai SeaTalk dataa.
- Babar
j.le kirjoitti:
Ei taida olla Raymarinen valikoimassa yhtään lokin anturia, joka tuuppaisi dataa ulos suoraan NMEA tai SeaTalk muodossa. Joten tarvitaan siis joku muu mittari (esimerkiksi ST40/ST60) josta tuo tieto saadaan. Mutta luulisi veneessä jossa on C80 näyttö olevan myös joku erillinen loki? Silloin sieltä lokilta vaan piuha C80:neen ja homma toimii edellyttäen että lokilta tulee ulos NMEA0183 tai SeaTalk dataa.
No voi kökkö! Olisko apua Raymarine DS 400 digikaiusta, mikä veneeseen tulee erillisenä? Sen tiedoissa puhutaan jostain nemea yhteydestä, mut ei matkan mittamisesta. Olis saanut samaan pakettiinkin kaikuanturin liitettyä, mut olis tarvittu n. tonnin digisovitin väliin, et olis toiminut. Puolta halvemmalla sai erillisen.. Tuliko säästettyä väärässä paikassa..?
- C 120
Babar kirjoitti:
No voi kökkö! Olisko apua Raymarine DS 400 digikaiusta, mikä veneeseen tulee erillisenä? Sen tiedoissa puhutaan jostain nemea yhteydestä, mut ei matkan mittamisesta. Olis saanut samaan pakettiinkin kaikuanturin liitettyä, mut olis tarvittu n. tonnin digisovitin väliin, et olis toiminut. Puolta halvemmalla sai erillisen.. Tuliko säästettyä väärässä paikassa..?
Mikä on DS 400 en löytänyt sitä Raymarinen tuotteista?, liittämällä DSM 300 kaikumoduulin anturin valinnan mukaan saat "piirtävän" kaiun, mutta et lokia, jota olet etsimässä. Varmaankin kannattaa suosiolla tilata veneeseen erillinen ST sarjan loki, jossa on SeaTalk ulostulo.
NMEA tiedolla voidaan C 80 näytölle tuoda myös tietoa. - j.le
Babar kirjoitti:
No voi kökkö! Olisko apua Raymarine DS 400 digikaiusta, mikä veneeseen tulee erillisenä? Sen tiedoissa puhutaan jostain nemea yhteydestä, mut ei matkan mittamisesta. Olis saanut samaan pakettiinkin kaikuanturin liitettyä, mut olis tarvittu n. tonnin digisovitin väliin, et olis toiminut. Puolta halvemmalla sai erillisen.. Tuliko säästettyä väärässä paikassa..?
Toi DS400 näköjään mittaa myös nopeutta ja veden lämpötilaa ja siinä on myös NMEA0183 ulostulo. Eli ainakin teoriassa jos liität sen C80:nen NMEA sisääntuloon, niin saat sieltä lokitiedot C80:neen. Tämä sillä edellytyksellä, että tuo DS400 lähettää nopeustiedon tuonne NMEA0183 ulostuloon. Ja näin asia näyttäisi olevan manuaalin mukaan.
Siihen en sitten ota kantaa, että onko C80 "viisaampi" kun se saa lokilta tämän nopeustiedon. Eli osaako se sitten laskea matkat ym. tiedot? - Babar
j.le kirjoitti:
Toi DS400 näköjään mittaa myös nopeutta ja veden lämpötilaa ja siinä on myös NMEA0183 ulostulo. Eli ainakin teoriassa jos liität sen C80:nen NMEA sisääntuloon, niin saat sieltä lokitiedot C80:neen. Tämä sillä edellytyksellä, että tuo DS400 lähettää nopeustiedon tuonne NMEA0183 ulostuloon. Ja näin asia näyttäisi olevan manuaalin mukaan.
Siihen en sitten ota kantaa, että onko C80 "viisaampi" kun se saa lokilta tämän nopeustiedon. Eli osaako se sitten laskea matkat ym. tiedot?Soitin maahantuojalle ja kysyin. Eivät tienneet, tai sitten eivät vain kehdanneet sanoa mitään.. Luulisi olevan tiedossa. No ST 40 lokimittarin, kun laittaa vaikka taas erillisenä niin sitten luulisi haluamani tiedon löytyvän. Hintaa alkaa kertyä jo tietty kohtalaisesti systeemille, mut saattapi saada takaisin, kun pystyy hieman seuraamaan nopeuden vaikutusta esim. polttoaineen kulutukseen. Vaikka kaikkihan se menee yleensä, mitä annetaan.. :)
- j.le
Babar kirjoitti:
Soitin maahantuojalle ja kysyin. Eivät tienneet, tai sitten eivät vain kehdanneet sanoa mitään.. Luulisi olevan tiedossa. No ST 40 lokimittarin, kun laittaa vaikka taas erillisenä niin sitten luulisi haluamani tiedon löytyvän. Hintaa alkaa kertyä jo tietty kohtalaisesti systeemille, mut saattapi saada takaisin, kun pystyy hieman seuraamaan nopeuden vaikutusta esim. polttoaineen kulutukseen. Vaikka kaikkihan se menee yleensä, mitä annetaan.. :)
Ehkä kannattaa kuitenkin ensin kokeilla tuota NMEA0183-väylää DS400:n ja C80:nen väliin. Sehän ei maksa kuin yhden piuhan verran. Veikkaisin että se toimii, vaikka en kyllä ymmärrä miten C80 voi olla niin huono ettei pysty lokitietoja näyttämään GPS:n pohjalta.
Ja jotta ei menisi liian helpoksi, niin seuraavaksi voit alkaa virittelemään NMEA2000 väylää moottorilta tuonne C80:neen. Ainakin Volvo Pentasta onnistuu, mutta väliin tarvitaan taas yksi (kallis) palikka. Mutta jos tuon kytkennän tekee, niin C80 voi näyttää kaiken moottoridatan kuten ahtopaineet, lämpötilat ja kulutuksen (kun lokiliitäntä on olemassa). Aikaisemmin Raymarinen C-sarja ei näyttänyt moottoridataa, mutta uusimmalla softalla onnistuu. Näin ainakin väittivät edustajat Venemessuilla.
Yleisesti täytyy todeta, että nämä väyläsysteemit vene-elektroniikassa on melkoinen suo. Ja hommaa ei mitenkään helpota se, että osa valmistajista virittelee omia väyläratkaisujaan tyyliin SeaTalk. - Eetu
j.le kirjoitti:
Ehkä kannattaa kuitenkin ensin kokeilla tuota NMEA0183-väylää DS400:n ja C80:nen väliin. Sehän ei maksa kuin yhden piuhan verran. Veikkaisin että se toimii, vaikka en kyllä ymmärrä miten C80 voi olla niin huono ettei pysty lokitietoja näyttämään GPS:n pohjalta.
Ja jotta ei menisi liian helpoksi, niin seuraavaksi voit alkaa virittelemään NMEA2000 väylää moottorilta tuonne C80:neen. Ainakin Volvo Pentasta onnistuu, mutta väliin tarvitaan taas yksi (kallis) palikka. Mutta jos tuon kytkennän tekee, niin C80 voi näyttää kaiken moottoridatan kuten ahtopaineet, lämpötilat ja kulutuksen (kun lokiliitäntä on olemassa). Aikaisemmin Raymarinen C-sarja ei näyttänyt moottoridataa, mutta uusimmalla softalla onnistuu. Näin ainakin väittivät edustajat Venemessuilla.
Yleisesti täytyy todeta, että nämä väyläsysteemit vene-elektroniikassa on melkoinen suo. Ja hommaa ei mitenkään helpota se, että osa valmistajista virittelee omia väyläratkaisujaan tyyliin SeaTalk.Vaikka matkan saisi mitattua niin sen tulos on epätarkka. Autoissa olevat esim Garmin 320 plotterit mittaavat matkan, mutta oman seurannan mukaan virhettä on -10% auton mittariin verrattuna.
Oikein kalibroitu loki on todella tarkka ja siksi sen hankkiminen suositeltavaa. - matkamittari
Eetu kirjoitti:
Vaikka matkan saisi mitattua niin sen tulos on epätarkka. Autoissa olevat esim Garmin 320 plotterit mittaavat matkan, mutta oman seurannan mukaan virhettä on -10% auton mittariin verrattuna.
Oikein kalibroitu loki on todella tarkka ja siksi sen hankkiminen suositeltavaa.näyttää eri lukemaa kuin GPS, niin mistä päättelet, että GPS on se epätarkka. Mielestäni tarvittaisiin kyllä vielä joku kolmas mittari ennen kuin voitaisiin sanoa mikä on oikeassa tai väärässä.
No, tosiasiassa GPS oikaisee joissakin tapauksissa koska päivitys tapahtuu tietyin välein, mutta ei ero ole 10 %. - Babar
j.le kirjoitti:
Ehkä kannattaa kuitenkin ensin kokeilla tuota NMEA0183-väylää DS400:n ja C80:nen väliin. Sehän ei maksa kuin yhden piuhan verran. Veikkaisin että se toimii, vaikka en kyllä ymmärrä miten C80 voi olla niin huono ettei pysty lokitietoja näyttämään GPS:n pohjalta.
Ja jotta ei menisi liian helpoksi, niin seuraavaksi voit alkaa virittelemään NMEA2000 väylää moottorilta tuonne C80:neen. Ainakin Volvo Pentasta onnistuu, mutta väliin tarvitaan taas yksi (kallis) palikka. Mutta jos tuon kytkennän tekee, niin C80 voi näyttää kaiken moottoridatan kuten ahtopaineet, lämpötilat ja kulutuksen (kun lokiliitäntä on olemassa). Aikaisemmin Raymarinen C-sarja ei näyttänyt moottoridataa, mutta uusimmalla softalla onnistuu. Näin ainakin väittivät edustajat Venemessuilla.
Yleisesti täytyy todeta, että nämä väyläsysteemit vene-elektroniikassa on melkoinen suo. Ja hommaa ei mitenkään helpota se, että osa valmistajista virittelee omia väyläratkaisujaan tyyliin SeaTalk.Maahantuojan edustaja soitti vielä takas,ja sanoi loki tietojen löytyvän kyllä. Datatietojen alla kuulemma valikko, josta loki ja trippilokit hallinta löytyy. Kuulosti hieman monimutkaiselta, mut pitää nyt katsoa, kunhan pääsee näpyttelemään laitetta.. Tuo moottoritietojen saaminen näyttöön kanssa tosi mielenkiintoinen tieto! Tulee tosiaan Volvo D6 koneeksi. Kiitos asiallisista vastauksista. Hyvää avovesien odottelua kaikille!
- ZiPA
Babar kirjoitti:
Maahantuojan edustaja soitti vielä takas,ja sanoi loki tietojen löytyvän kyllä. Datatietojen alla kuulemma valikko, josta loki ja trippilokit hallinta löytyy. Kuulosti hieman monimutkaiselta, mut pitää nyt katsoa, kunhan pääsee näpyttelemään laitetta.. Tuo moottoritietojen saaminen näyttöön kanssa tosi mielenkiintoinen tieto! Tulee tosiaan Volvo D6 koneeksi. Kiitos asiallisista vastauksista. Hyvää avovesien odottelua kaikille!
Tuo C/E-sarjoja edeltävä malli joka itselläni on osaa ainakin näyttää lokitiedot, joten vaikea uskoa, että tuo toiminto olisi poistettu. Tuossa omassa laitteessani nuo tiedot ovat omalla "näyttölehdellä" parin napin painalluksen takana.
- merisika
Itselläni on vastaava laite mutta pienempi C70 ja ihmettelin aivan samaa asiaa ja totesin että ei siinä ole kyseisiä toimintoja joka on minusta aivan käsittämätöntä kun on kumminkin kysymys tämän tasoisesta laitteesta, nämä ominaisuudet löytyvä kyllä alkeelisemmistakin käsi "gepseistä". Kokonaismatkan saa kyllä selville kun tekee kuljetusta matkasta reitin niin siltä valikosta ilmenee matkan pituus mutta aika hankalaa minusta, ja kun juuri tuo loki toiminto on tärkeä jotta tietää matkan ja nopeuden maan suhteen erityisesti pimeällä/sumussa ajettaessa. En kyllä ymmärrä miksi tämmöisistä laiteista puutuu näinkin tärkeät toiminnot, kyselin maahantuojalta ja siltä ensin väitettiin että on siinä ne mittaukset mutta "paskanmarjat" myyntimiehiä ne vaan ovat eivät tajua mitään niistä tuotteista joita kauppaavat.
- harjoitatko paikannusta
GPS perusteisen lokin avulla ja merkintälaskulla vai mihin tarvitaan nopeustietoa kun GPS antaa sijainnin suoraan.
- merisika
harjoitatko paikannusta kirjoitti:
GPS perusteisen lokin avulla ja merkintälaskulla vai mihin tarvitaan nopeustietoa kun GPS antaa sijainnin suoraan.
Ööö niin näyttäähän se kepsi että missä ollaan mutta ei nopeudesta ja ajetusta matkasta ole mitään haittaa jos sen tietää pimeällä/sumussa ajettaessa, käteviä suureita kun odottelee seuraavaa tikkua ja jos haluaa katsella ympärillee eikä vään tuijottaa ruutua.
- todellakaan
merisika kirjoitti:
Ööö niin näyttäähän se kepsi että missä ollaan mutta ei nopeudesta ja ajetusta matkasta ole mitään haittaa jos sen tietää pimeällä/sumussa ajettaessa, käteviä suureita kun odottelee seuraavaa tikkua ja jos haluaa katsella ympärillee eikä vään tuijottaa ruutua.
ole haittaa. Mulla on Garmin GPS12 (vissiin viime vuosituhannelta), joka näyttää nopeuden, liikkeen suunnan ja kuljetun matkan paikan lisäksi. Siksi mulla on vaikeaa tajuta, että joku järjestelmä-GPS ei tähän pysty ilman erillisiä härpäkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.182592Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162091931Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu591649Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021531Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491456Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2021313- 961226
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1521127Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks171025Rääkyvä nainen
Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil13907