Vanha putki on tullut tiensä päähän ja uutta olen hankkimassa. Haluaisinkin kokemuksia eri putkista/yhdistelmistä, mitkä ovat hyviä (vanhat eivät olleet edes akvaarioputkia). Onko näillä "tehoputkilla" mitään virkaa, kun maksavat kuitenkin ~10€ enemmän kuin muut putket? Olen ajatellut Gro-Lux Aguastar/Tropical yhdistelmää, mutta saako tuo gro-lux levät innostumaan kuten aw:stä luin?
Uusi loisteputki
9
2050
Vastaukset
- tähti
Altaassa gro-lux ja aquastar.
Ei ole leväongelmia ollut. Täytyy sitten vain hieman tarkemmin pitää huolta sopivasta lannoituksesta yms.
plussana noista sanoisin, että tuovat tosi loistavasti kalojen ja kasvien värit esiin! Vesi näyttää puhtaalta, ei siis kellertävältä jo valmiiksi kuten monien putkien kohdalla.
Jos pelkää levän tuloa, suosittelen
aquastar aquastar yhdistelmää. se on aika varma perushelppo, toimiva ja -kaunis yhdistelmä.
grolux toisi tosin hieman lämpimämpää sävyä altaaseen, aquastarit kun on väriltään sen verran kylmät.
ja kasvit on tykänny ;)- lamput
Päälle sata litrasen altaassa arcadian fresh water lamp ja original tropical lamp (18w/lamppu). Ite miettinyt et onko riittäviä ja hyviä? Oisko parempia tarjolla tai kantsisko hankkia tehokkaampia? Kasvillisuutta melko paljon ja haluan saada ne hyvin kasvamaan. Allas vasta pystytetty.
- tetra
lamput kirjoitti:
Päälle sata litrasen altaassa arcadian fresh water lamp ja original tropical lamp (18w/lamppu). Ite miettinyt et onko riittäviä ja hyviä? Oisko parempia tarjolla tai kantsisko hankkia tehokkaampia? Kasvillisuutta melko paljon ja haluan saada ne hyvin kasvamaan. Allas vasta pystytetty.
Suositeltu valoteho on 0,25 - 1W/litra, mutta kasviakvaarioissa voi olla enemmänkin.
- tähti
lamput kirjoitti:
Ei kannata ainakaan vielä vaihtaa. Ellet ole sitten huomannut niissä jotain mistä et pidä? Värisävy?
Putkethan yleensä suositellaan vaihdettaviksi 10-12 kk välein,joten voithan ihan hyvin pitää noita putkia sen ajan ja miettiä sitten minkälaiset (erilaiset?) haluaisit.
Jos sulla on paljon valoa vaativia kasveja, tuo valaistus tuskin kuitenkaan riittää niille. Varsinainesti kasvien määrä ei ole niin tärkeä (ellei kasveja sitten ole niin vähän ettei ole mitään järkeä hommata kasviputkia ;))
Mä olen itse niin ihastunut noihin sylvanian putkiin, että jos jotain uutta pitää suositella niin niitä sitten ;)
- hukassa olen
varmaan tuolla gro-lux aquastar linjalla lähden liikkeelle, ja vaihdan tuon gro-luxin jos tulee ongelmia. Siitä vielä, että kannattaako nuo esim. power-glo putket? Niistä kun luvataan enemmän valotehoa kuin tavallisista. Saavuttaako niilla jotain käytännön hyötyä?
- tähti
Jos itse kaipaisin enemmän valoa/tehoa laittaisin valaisin koteloon heijastimet tai sitten vaihtaisin useampi putkiseen valaisimeen.
en kovin paljoa ymmärrä noista tehoista, mutta toi on ihan hyvä sääntö 025-1W/L.
Sitten mietit että kuinka paljon sulla on paljon valoa vaativia kasveja. Esim. papukaijalehtihän on sellainen joka tarvii PALJON.
mulla on altaassa 0.33W/L (2x30w/180) ja se on ollut aika hyvä. Kovin vaativia kasveja mulla ei olekaan.
Mutta itse lähtisin liikkeellee noista mitä ihan ekana sanoin. Ja valitsisin putkiksi värisävyltä miellyttävän ja kasveille sopivan.
Jos vaikka päättäisitkin laittaa kolmen putken valaisimen, hyvä kokoonpano voisi olla gro lux 2x aquastar.
Ja netistä taitaa löytyä monenlaista ohjetta heijasten tekoon :) - hukassa olen
tähti kirjoitti:
Jos itse kaipaisin enemmän valoa/tehoa laittaisin valaisin koteloon heijastimet tai sitten vaihtaisin useampi putkiseen valaisimeen.
en kovin paljoa ymmärrä noista tehoista, mutta toi on ihan hyvä sääntö 025-1W/L.
Sitten mietit että kuinka paljon sulla on paljon valoa vaativia kasveja. Esim. papukaijalehtihän on sellainen joka tarvii PALJON.
mulla on altaassa 0.33W/L (2x30w/180) ja se on ollut aika hyvä. Kovin vaativia kasveja mulla ei olekaan.
Mutta itse lähtisin liikkeellee noista mitä ihan ekana sanoin. Ja valitsisin putkiksi värisävyltä miellyttävän ja kasveille sopivan.
Jos vaikka päättäisitkin laittaa kolmen putken valaisimen, hyvä kokoonpano voisi olla gro lux 2x aquastar.
Ja netistä taitaa löytyä monenlaista ohjetta heijasten tekoon :)Tuon oikeastaan jo tiesinkin. No eipä tässä sitten muuta, kun kauppaan ja gro-lux aquastar yhdistelmää kehiin. Tulevat 98l akvaan 2x18W jolloin valoa 0.37W/litra ja lisänä heijastin.
Ennen oli vain yksi 18W putki, mutta käytettynä ostin tuon 2 putkisen ja nyt siihen sitten putket. Varmaan lähtee kasvit paremmin kasvuun... - tähti
hukassa olen kirjoitti:
Tuon oikeastaan jo tiesinkin. No eipä tässä sitten muuta, kun kauppaan ja gro-lux aquastar yhdistelmää kehiin. Tulevat 98l akvaan 2x18W jolloin valoa 0.37W/litra ja lisänä heijastin.
Ennen oli vain yksi 18W putki, mutta käytettynä ostin tuon 2 putkisen ja nyt siihen sitten putket. Varmaan lähtee kasvit paremmin kasvuun...kerro sitten mitä tykkäsit uusista putkista!
kiinnostais kuulla muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä niistä :) - hukassa olen
laitettua sitten Actizoon Nominal TX Aquastar yhdistelmä, kun myyjä sitä suositteli korkeamman valotehon takia. Kiva tuosta tuli. Nominal on yksin hieman "sävytön" eli valo on aika valkea, joten aquastar tukee sitä jotenkin, vaikka sekin on hieman "kylmä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185293MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1162750- 102294
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5892025Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231746Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701342Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411319Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31088Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3901054Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641047