Uusi loisteputki

hukassa olen

Vanha putki on tullut tiensä päähän ja uutta olen hankkimassa. Haluaisinkin kokemuksia eri putkista/yhdistelmistä, mitkä ovat hyviä (vanhat eivät olleet edes akvaarioputkia). Onko näillä "tehoputkilla" mitään virkaa, kun maksavat kuitenkin ~10€ enemmän kuin muut putket? Olen ajatellut Gro-Lux Aguastar/Tropical yhdistelmää, mutta saako tuo gro-lux levät innostumaan kuten aw:stä luin?

9

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähti

      Altaassa gro-lux ja aquastar.
      Ei ole leväongelmia ollut. Täytyy sitten vain hieman tarkemmin pitää huolta sopivasta lannoituksesta yms.
      plussana noista sanoisin, että tuovat tosi loistavasti kalojen ja kasvien värit esiin! Vesi näyttää puhtaalta, ei siis kellertävältä jo valmiiksi kuten monien putkien kohdalla.
      Jos pelkää levän tuloa, suosittelen
      aquastar aquastar yhdistelmää. se on aika varma perushelppo, toimiva ja -kaunis yhdistelmä.
      grolux toisi tosin hieman lämpimämpää sävyä altaaseen, aquastarit kun on väriltään sen verran kylmät.
      ja kasvit on tykänny ;)

      • lamput

        Päälle sata litrasen altaassa arcadian fresh water lamp ja original tropical lamp (18w/lamppu). Ite miettinyt et onko riittäviä ja hyviä? Oisko parempia tarjolla tai kantsisko hankkia tehokkaampia? Kasvillisuutta melko paljon ja haluan saada ne hyvin kasvamaan. Allas vasta pystytetty.


      • tetra
        lamput kirjoitti:

        Päälle sata litrasen altaassa arcadian fresh water lamp ja original tropical lamp (18w/lamppu). Ite miettinyt et onko riittäviä ja hyviä? Oisko parempia tarjolla tai kantsisko hankkia tehokkaampia? Kasvillisuutta melko paljon ja haluan saada ne hyvin kasvamaan. Allas vasta pystytetty.

        Suositeltu valoteho on 0,25 - 1W/litra, mutta kasviakvaarioissa voi olla enemmänkin.


      • tähti
        lamput kirjoitti:

        Päälle sata litrasen altaassa arcadian fresh water lamp ja original tropical lamp (18w/lamppu). Ite miettinyt et onko riittäviä ja hyviä? Oisko parempia tarjolla tai kantsisko hankkia tehokkaampia? Kasvillisuutta melko paljon ja haluan saada ne hyvin kasvamaan. Allas vasta pystytetty.

        Ei kannata ainakaan vielä vaihtaa. Ellet ole sitten huomannut niissä jotain mistä et pidä? Värisävy?
        Putkethan yleensä suositellaan vaihdettaviksi 10-12 kk välein,joten voithan ihan hyvin pitää noita putkia sen ajan ja miettiä sitten minkälaiset (erilaiset?) haluaisit.
        Jos sulla on paljon valoa vaativia kasveja, tuo valaistus tuskin kuitenkaan riittää niille. Varsinainesti kasvien määrä ei ole niin tärkeä (ellei kasveja sitten ole niin vähän ettei ole mitään järkeä hommata kasviputkia ;))
        Mä olen itse niin ihastunut noihin sylvanian putkiin, että jos jotain uutta pitää suositella niin niitä sitten ;)


    • hukassa olen

      varmaan tuolla gro-lux aquastar linjalla lähden liikkeelle, ja vaihdan tuon gro-luxin jos tulee ongelmia. Siitä vielä, että kannattaako nuo esim. power-glo putket? Niistä kun luvataan enemmän valotehoa kuin tavallisista. Saavuttaako niilla jotain käytännön hyötyä?

      • tähti

        Jos itse kaipaisin enemmän valoa/tehoa laittaisin valaisin koteloon heijastimet tai sitten vaihtaisin useampi putkiseen valaisimeen.
        en kovin paljoa ymmärrä noista tehoista, mutta toi on ihan hyvä sääntö 025-1W/L.
        Sitten mietit että kuinka paljon sulla on paljon valoa vaativia kasveja. Esim. papukaijalehtihän on sellainen joka tarvii PALJON.
        mulla on altaassa 0.33W/L (2x30w/180) ja se on ollut aika hyvä. Kovin vaativia kasveja mulla ei olekaan.
        Mutta itse lähtisin liikkeellee noista mitä ihan ekana sanoin. Ja valitsisin putkiksi värisävyltä miellyttävän ja kasveille sopivan.
        Jos vaikka päättäisitkin laittaa kolmen putken valaisimen, hyvä kokoonpano voisi olla gro lux 2x aquastar.
        Ja netistä taitaa löytyä monenlaista ohjetta heijasten tekoon :)


      • hukassa olen
        tähti kirjoitti:

        Jos itse kaipaisin enemmän valoa/tehoa laittaisin valaisin koteloon heijastimet tai sitten vaihtaisin useampi putkiseen valaisimeen.
        en kovin paljoa ymmärrä noista tehoista, mutta toi on ihan hyvä sääntö 025-1W/L.
        Sitten mietit että kuinka paljon sulla on paljon valoa vaativia kasveja. Esim. papukaijalehtihän on sellainen joka tarvii PALJON.
        mulla on altaassa 0.33W/L (2x30w/180) ja se on ollut aika hyvä. Kovin vaativia kasveja mulla ei olekaan.
        Mutta itse lähtisin liikkeellee noista mitä ihan ekana sanoin. Ja valitsisin putkiksi värisävyltä miellyttävän ja kasveille sopivan.
        Jos vaikka päättäisitkin laittaa kolmen putken valaisimen, hyvä kokoonpano voisi olla gro lux 2x aquastar.
        Ja netistä taitaa löytyä monenlaista ohjetta heijasten tekoon :)

        Tuon oikeastaan jo tiesinkin. No eipä tässä sitten muuta, kun kauppaan ja gro-lux aquastar yhdistelmää kehiin. Tulevat 98l akvaan 2x18W jolloin valoa 0.37W/litra ja lisänä heijastin.

        Ennen oli vain yksi 18W putki, mutta käytettynä ostin tuon 2 putkisen ja nyt siihen sitten putket. Varmaan lähtee kasvit paremmin kasvuun...


      • tähti
        hukassa olen kirjoitti:

        Tuon oikeastaan jo tiesinkin. No eipä tässä sitten muuta, kun kauppaan ja gro-lux aquastar yhdistelmää kehiin. Tulevat 98l akvaan 2x18W jolloin valoa 0.37W/litra ja lisänä heijastin.

        Ennen oli vain yksi 18W putki, mutta käytettynä ostin tuon 2 putkisen ja nyt siihen sitten putket. Varmaan lähtee kasvit paremmin kasvuun...

        kerro sitten mitä tykkäsit uusista putkista!
        kiinnostais kuulla muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä niistä :)


      • hukassa olen

        laitettua sitten Actizoon Nominal TX Aquastar yhdistelmä, kun myyjä sitä suositteli korkeamman valotehon takia. Kiva tuosta tuli. Nominal on yksin hieman "sävytön" eli valo on aika valkea, joten aquastar tukee sitä jotenkin, vaikka sekin on hieman "kylmä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe