Eli alotin helmikuussa autokoulun paikkakunnallani, kyseinen koulu on halvin täällä päin,siksipä valitsin sen, ei ole liikoja rahoja, tosin voihan halpakin autokoulu koitua kalliiksi jos inssi kusee enemmänkin kun kerran.
Teoriat on pidetty ajallaan, ajotunnit on ollu aina kun on sovittu,ainekin vielä.
Ajo-opetuksestakaan en keksi mitään huonoa sanottavaa, KOSKA minulla ei ole paremmasta tietoa.
Millainen ajo-opetus on siis huonoa?
Olen nimittäin kuullut juttua autokoulusta,jossa olen, ETTÄ se on _huono_ ja siellä saavat oppilaat uusia eniten inssejään.
Vastauksia odotellen.
Millainen on huono autokoulu?
50
21770
Vastaukset
- hmh..
Kyllähän sä itsekin osaat määritellä sen. :-)
Jos et opi, et saa tarpeeksi hyvää opetusta luultavasti.
Kyllähän sitä haukutaan jokaista autokoulua, ihan varmasti. Yleensä autokoulu on siksi huono, koska siellä ei ole urheiluautoja tai muita cooleja autoja käytettävissä. On vain volvoa, fordia jne.- tekila
Mitää Ford on paras:D meillä on tuolla mm. toyotaa.
Harmi kun ei oo Fordia.
Njuu oishan se kiva kokea muittenkin autokoulujen ajotunteja niin tietäs millasta sen opetuksen pitäis ehkä olla. - hmh..
tekila kirjoitti:
Mitää Ford on paras:D meillä on tuolla mm. toyotaa.
Harmi kun ei oo Fordia.
Njuu oishan se kiva kokea muittenkin autokoulujen ajotunteja niin tietäs millasta sen opetuksen pitäis ehkä olla.Oon sun kanssa samaa mieltä tuossa, että ns. tavalliset autot ovat huomattavasti parempia kuin mitä joidenkin autokoulujen urheiluautot ovat.
Itse ihastuin Volvoon autokouluni aikana. :-)
fordia ja bmw:tä pääsin kokeilemaan myös. - autokoulu on
tekila kirjoitti:
Mitää Ford on paras:D meillä on tuolla mm. toyotaa.
Harmi kun ei oo Fordia.
Njuu oishan se kiva kokea muittenkin autokoulujen ajotunteja niin tietäs millasta sen opetuksen pitäis ehkä olla.juuri niin hyvä tai huono lähinnä siitä syystä millainen on opettaja. Hyvässä/huonossa autokoulussa on erillaisia opettajia. Toiset opettavat paremmin kuin toiset, toiset sopivat sinulle paremmin kuin toiset. Loppujen lopuksi aika vähän eroja on sen mukaan mikä autokoulu on kyseessä. En väitä ettei olisi huonoja opettjia, mutta kuten kirjoitit eroja on vaikea tietää, kun useimmat valitesevat koulunsa vain kerran eikä vertailua voi tehdä. Eikä vertailu ole vältämättä kovin vertailukelpoista koska kemiat vaikuttavat myös jossain määrin sekä kyky oppia on erilainen.
- islander
Autokouluopetuksen pitäisi mielestäni vastata tulevaa liikennöintitilannetta,elikkä opetusautona tulee olla 10-15 vuotta vanha Corolla tai joku muu saman hinta-ja kuntoluokan kapine. Saadaan todellinen kuva oppilaalle siitä mitä autolla-ajo on lähitulevaisuudessa useimmilla. Jos autokoulussa on esimerkiksi dieselauto opetusvälineenä niin sillä on kohtalaisen helppo lähteä liikkeelle ja mäkilähtökin onnistuu varmasti paremmin kuin näillä em. virityksillä. Onhan tietenkin paljon sellaisia jotka saavat uuden korttinsa mukana uuden autonkin,tosin vähemmistönä.
- Topi
islander kirjoitti:
Autokouluopetuksen pitäisi mielestäni vastata tulevaa liikennöintitilannetta,elikkä opetusautona tulee olla 10-15 vuotta vanha Corolla tai joku muu saman hinta-ja kuntoluokan kapine. Saadaan todellinen kuva oppilaalle siitä mitä autolla-ajo on lähitulevaisuudessa useimmilla. Jos autokoulussa on esimerkiksi dieselauto opetusvälineenä niin sillä on kohtalaisen helppo lähteä liikkeelle ja mäkilähtökin onnistuu varmasti paremmin kuin näillä em. virityksillä. Onhan tietenkin paljon sellaisia jotka saavat uuden korttinsa mukana uuden autonkin,tosin vähemmistönä.
...mikään autokoulu ei hevillä saa lupaa laittaa opetuskäyttöön vanhoja ja kuluneita, epäturvallisia autoja. Itselläni oli autokoulussa opetusautona uudenkarhea Astra, ja kortin saatuani ajelin pitkään vm. 81 Escortilla=)
- annuska
Topi kirjoitti:
...mikään autokoulu ei hevillä saa lupaa laittaa opetuskäyttöön vanhoja ja kuluneita, epäturvallisia autoja. Itselläni oli autokoulussa opetusautona uudenkarhea Astra, ja kortin saatuani ajelin pitkään vm. 81 Escortilla=)
kävin autokoulun 1972, ajelen 81 Escortilla, on tosin tyttären auto, hyvin kulkee
- kärsinyt!
Minä todellakin tiedän mitä on huono autokoulu.
Oma opettani oli ollut autokoulun opettajana 25 vuotta ja se näkyi kyllä erittäin hyvänä teoriaopetuksena, mutta ajo-opetus oli aivan järkyttävää, josta mulle jäi varmaan pienet traumatkin.
Se nimittäin oli ilmeisesti saanut kasvatuksen siihen aikaan kun lapsia vielä vedettiin remmillä perseelle nimittäin se ei kyllä ollut ystävällisemmästä päästä hyvä ettei kimppuun käynyt.
Huusi välillä niin kovaa, että joutu pyyhkimään sen sylkeä omalta poskelta. Sitten se naureskeli räkäsesti päin naamaa ja oli tosi tyly ja ikävä opettaja. Voitte kuvitella miltä tuntui mennä ajotunneille :(
Onneksi se on nyt ohi, eikä tartte sietää enää sellasta, mutta tulipahan koettua tuokin.- hmh..
Totta! Jos opettaja on noin ilkeä ajotunneilla niin se ei ole yhtään kenestäkään MUKAVAA.
Mutta se ei välttämättä tee itse autokoulusta huonoa, sillä jos on yhtään suurempi autokoulu kyseessä niin ajo-opettajaa voi vaihtaa. :) Se on onneksi hyvä juttu. Että välttämättä ei tarvitse kärsiä sitä huonoa ja ärsyttävää ajo-opettajaa.
Mutta aina tuo vaihto ei ole mahdollista. :( - --jp--
hmh.. kirjoitti:
Totta! Jos opettaja on noin ilkeä ajotunneilla niin se ei ole yhtään kenestäkään MUKAVAA.
Mutta se ei välttämättä tee itse autokoulusta huonoa, sillä jos on yhtään suurempi autokoulu kyseessä niin ajo-opettajaa voi vaihtaa. :) Se on onneksi hyvä juttu. Että välttämättä ei tarvitse kärsiä sitä huonoa ja ärsyttävää ajo-opettajaa.
Mutta aina tuo vaihto ei ole mahdollista. :(Miksi pitäisi kuunnella vittumaista ja ilkeää autokoulunopettajaa??Tehän sen palkan maksatte.!Heti vaan luulot pois sellaiselta assholelta.
Asiasta saa ja pitääkin sanoa,mutta jonninjoutava vittuilu ym,ei mielestäni kuulu autokouluun.Sekin maksaa suomessa ihan helvetisti ja sit pitäis kuunnella jonkin mulkun vikinää?? - paljon johtuu
Minä ajoin kortin v.86 pakkastalvena. Miesope oli tosi hiostava, enimmän aikaa puhumaton, paitsi, silloin, kun aloitti hiostuksen.
Muistutti kaikesta minkä teen tai unohdan tehdä, silloin ET saa korttia.
No kortin sain, tämä hyväkäs, kysyi vielä inssin jälkeen, että olethan varmasti maksanut! - ja kerralla =)
Oma autokouluni oli ok. Olen oppinut pysäyttämään autoni liikkeen KOKONAAN stop-merkin kohdalla; open ei tarvinnut kun kerran survasta oma jarrunsa pohjaan, kun olin lähdössä liikkeelle ennen aikojani (=hamapaista putosivat paikat ja niska meni pois sijoiltaan)
Kantapään kautta opitaan =)) - huvittavajuttu
ja kerralla =) kirjoitti:
Oma autokouluni oli ok. Olen oppinut pysäyttämään autoni liikkeen KOKONAAN stop-merkin kohdalla; open ei tarvinnut kun kerran survasta oma jarrunsa pohjaan, kun olin lähdössä liikkeelle ennen aikojani (=hamapaista putosivat paikat ja niska meni pois sijoiltaan)
Kantapään kautta opitaan =))hahahahah :D huvittava juttu.. putosin tuolilta ihan totaalisesti =D
- kortillinen inkkari ;)
On monesta suusta parhaaksi kehuttu!
Syystä että opettajat osaavat tehdä teoria tunnit mielenkiintoisiksi ja kertovat asiat niin että ne todella jäävät mieleen.
Monasti käyttävät käytännön esimerkkejä, "näytteleevät" tunnilla ja eläityvät äänin ja elein kertomaansa tarinaan...
Heistä huomaa että he nauttivat työstään, he jaksavat kerta toisensa jälkeen kertoa samat asiat uudestaan ja yhä uudestaan, Ajotunneilla ei karjuttu tai morkattu tai mitään semmosta vaan kannustettiin, kehuttuun, naurettiin, opetettiin, ohjattiin...
Tunnit sekä ajo että teoriat oli ajallaan ja hommat toimi.
Siis älyttömän PARAS autokoulu!
Ja minä en suinkaan ole ainoa joka on tätä mieltä
Huono autokoulu taas on varmasti semmonen et sinne teoria tunneille nukahtaa, mitään ei jää mieleen.Kokeita ei pääse läpi jne.
Ja jahka joskus kortin saapi,ei uskalla auton ratin taakse istahtaa kuin pakosta.
kun senverta on traumoja ajamisesta jääny...Toki koulullakin on jonkinverran merkitystä. Varsinkin silloin kun se palkkaa opettajansa. Mutta suurin merkitys lienee kuitenkin siinä, että miten motivoitunut opettaja on oppilaisiinsa.ELI liikenneopettajan ammatti täytyy olla kutsumus, muuten ei pärjää erilaisten oppilaiden kanssa.
Liikenneopettaja on ihmistuntija, kuuntelija, empaattinen, sosiaalitaitoinen yms. Ja tuntee sisimmässään, että jokainen kyllä oppii, mutta eri menetelmillä, joita hänen täytyy kehittää koko ajan. Helppo ammatti se ei ole, koska siinä on aina paineena vastuu oppilaan pärjäämisestä kortin saatuaan. Lisäpaineita tuovat mm. oppilaan kustannukset, eli jokainen oppilas saa tietoonsa ns. perusmaksun, jolla kortti pitäis saada. Mutta jos oppimista ei tapahdu normaalin tuntimäärän puitteissa, niin paineita kyllä saavat molemmat. Oppilas tietenkin siirtää vastuun opelle, mutta me kaikki opimme eri asiat ja eri tavalla. Eli open paineensietokyky joutuu joskus aika koville. Jos ope ei kestä tätä painetta, niin hän purkaa sen oppilaaseen.
Tästähän seuraa se, että oppimistilanne lukkiutuu heti. Eli silloin opettaja ei ole välttämättä sovelias koko alalle.
Olen sitä mieltä, että opettaja, joka ottaa (saa) itselleen kaikkein vaikeimmat "tapaukset" ja pitää sitä itselleen haasteena, niin tulee pärjäämään kenen kanssa tahansa.
Ps. "IKÄNAISET", JOTKA EIVÄT OLE ISTUNEET RATIN TAKANA AUTON LIIKKUESSA OVAT HYVÄN LIIKENNEOPETTAJAN TYÖN SUOLA. Siinä voi koko ajan kehittää itseään. Ja jos asian näin ymmätää, niin riitoja ei varmaan tule minkäänlaisen oppilaan kanssa.- rainmo
TEERISS kirjoitti:
Toki koulullakin on jonkinverran merkitystä. Varsinkin silloin kun se palkkaa opettajansa. Mutta suurin merkitys lienee kuitenkin siinä, että miten motivoitunut opettaja on oppilaisiinsa.ELI liikenneopettajan ammatti täytyy olla kutsumus, muuten ei pärjää erilaisten oppilaiden kanssa.
Liikenneopettaja on ihmistuntija, kuuntelija, empaattinen, sosiaalitaitoinen yms. Ja tuntee sisimmässään, että jokainen kyllä oppii, mutta eri menetelmillä, joita hänen täytyy kehittää koko ajan. Helppo ammatti se ei ole, koska siinä on aina paineena vastuu oppilaan pärjäämisestä kortin saatuaan. Lisäpaineita tuovat mm. oppilaan kustannukset, eli jokainen oppilas saa tietoonsa ns. perusmaksun, jolla kortti pitäis saada. Mutta jos oppimista ei tapahdu normaalin tuntimäärän puitteissa, niin paineita kyllä saavat molemmat. Oppilas tietenkin siirtää vastuun opelle, mutta me kaikki opimme eri asiat ja eri tavalla. Eli open paineensietokyky joutuu joskus aika koville. Jos ope ei kestä tätä painetta, niin hän purkaa sen oppilaaseen.
Tästähän seuraa se, että oppimistilanne lukkiutuu heti. Eli silloin opettaja ei ole välttämättä sovelias koko alalle.
Olen sitä mieltä, että opettaja, joka ottaa (saa) itselleen kaikkein vaikeimmat "tapaukset" ja pitää sitä itselleen haasteena, niin tulee pärjäämään kenen kanssa tahansa.
Ps. "IKÄNAISET", JOTKA EIVÄT OLE ISTUNEET RATIN TAKANA AUTON LIIKKUESSA OVAT HYVÄN LIIKENNEOPETTAJAN TYÖN SUOLA. Siinä voi koko ajan kehittää itseään. Ja jos asian näin ymmätää, niin riitoja ei varmaan tule minkäänlaisen oppilaan kanssa.Lisäpaineita tuovat mm. oppilaan kustannukset? Oppilas tietenkin siirtää vastuun opelle, mutta me kaikki opimme eri asiat ja eri tavalla? Eli open paineensietokyky joutuu joskus aika koville? Jos ope ei kestä tätä painetta, niin hän purkaa sen oppilaaseen??
Mistäköhän päästä sä oot tommosta bull shittiä repiny.. hyvä opettaja tuskin purkaa yhtään mitään paineita oppilaaseen saatika sitten ota niitä edes itsellensä! oppilas etenee siihen tahtiin kun hän haluaa ja pystyy.. ei se opettaja mitään stressiä siitä ota!
- autokoulu
-miesopettaja kähmii naisia
-tunneilla tulee mieleen lähinnä ruotsin tunnit, sellaista pakkofiilistä ja mennään rivi riviltä tyyliin
-opettaja ei osaa opettaa, ei pedagogisia taitoja, ei osaa kiteyttää asioita
-opettaja haukkuu ajettaessa, vähän positiivista palautetta ja liian jyrkästi sanottua negatiivista palautetta - opetella
kotona - isä oli autoilija, ja ajoi taitavasti. Siispä istuin rattiin, ensimmäistä kertaa, eikä minulla ollut hajuakaan mistään vimpaimista. En edes tiennyt, mikä poljin oli mihinkin tarkoitukseen, ja kytkimestä en ollut koskaan kuullutkaan. Käynnistin auton isän ohjeiden mukaan, ja ajoimme vanhaa, käytöstä poistettua soratietä. Meni ihan hyvin, koska tie oli suora, ja ajoin hyvin hitaasti. Mutta sadan metrin päässä tie loppui äkilliseen alamäennyppylään, ja vastassa oli yleinen tie. Aloin kysellä isältä, että missä se jarrupoljin on. Hän vaan kehotti ajamaan edelleen - hän sitten kertoo, mitä tehdä, kun tulemme tien loppuun. Aloin mennä paniikkiin. Isä ei kai oivaltanut, etten tosiaan tiennyt autosta mitään. Viime tipassa hän sitten kertoi minulle, missä jarru oli, ja minä polkaisin sitä, ja pysähdyimme juuri ennen kuin olisimme pudonneet edessämme olevalle tielle, ja sen liikenteen sekaan. Isä tiuskaisi, ettei tästä mitään tule, ja minä tiuskaisin, ettei hän osaa opettaa. Ja hän lähetti minut autokouluun. Siellä opetettiin ensin hiukan teoriaa, ennenkuin rattiin lähdettiin, ja hyvin meni. En ole vielä kolaroinut, 25 vuoden aikana, paitsi kerran peruutin aitaan...
- herrajohtaja
autokoulun opettaja ei ollut tarpeeksi kannustava, hänelle autolla ajaminen oli ihan sydämen asia, ja hän suunnilleen piti minua parantumattomana tunarina, jos en ymmärtänyt heti toimia toisin. Olisi sentään jaksanut selittää mitä teen väärin, ja olisi tarjonnut ratkaisua. Hän vain ajatti. Siinä jännityksen alaisena on vähän vaikea pysyä tilanteessa mukana, jos asia on ihan uutta ja kestää muutenkin aika vähän painetta.
Hänestä tapa jolla ihminen ajaa autoa kuvastaa kaikkea mitä tämä kys. henkilö on saanut aikaiseksi elämänsä aikana ja mitä hän on saavuttanut. Hyvä lähtökohta.
Loppu olikin sitten syyttelyä, ja hampaankiristystä ja selkääntaputtelua.
Autokoulun opettajan pitäisi ymmärtää se, että oppilas on hänen asiakkaansa, jolle on tarjottava hänen lähtökohtiinsa sopivaa opetusta. Opetus on asiakaspalvelua, ei mitään naljailua tai sarkastisia heittoja. Tosin huumoria saa olla, mutta rajansa silläkin.
Tajusin tuon kun menin toiseen autokouluun 2. vaiheeseen. Huomasin heti miten siellä oltiin paljon enemmän asiakaspalvelu henkisempiä.- Girl -vm-86
eräässä suurehkossa, helsinkiläisessä autokoulussa. Ja auto mitä ko.opettaja palvoi kuin aarrettaan oli...BMW???
- Hiski Kutiainen
Autokoulun kakkos osaa ja ykkösosaa ei voi verrata toisiinsa. Ykkösosa on käytännössä teoriaosa, jossa opiskellaan liikennesäännöt ja jokilainen käytännön sovellutus, joka johtaa tutkintoon, joka avoidaan hyväksyä tai hylätä. Kakkososa on autokolulujen "rahastusosa" joka on suoritettava, mutta sitä ei voi kukaan hylätä miltään osin, vaikka liukkaalla olisi ajanu auton romuksi!
Mielestäni huonoja opettajia ei juuri ole, mutta huonoja oppilaita kyllä! Tänä päivänä pitäsi autokouluun menevän olla edes jollakin lailla perillä autosta, ja sen hallintalaitteista. Kun minä meni autokouluun aikoinaan, niin ei minulle neuvottu missä on kaasu ja missä on jarru - eikä tarvinnukkaan! Tuo kaikki käytiin jo läpi silloisessa koulussa. Korjattiin traktoria ja autonromua ja ajettiin romurallia koulun pellolla!
Huonosta oppilaasta löytyy esimerkki omalta työpaikaltani. Mies on käyny autokoulun kolmeen kertaan - eri kouluissa. Ei saanu ajokoetta läpi. Siirtyi mopoautoon! - herrajohtaja
Girl -vm-86 kirjoitti:
eräässä suurehkossa, helsinkiläisessä autokoulussa. Ja auto mitä ko.opettaja palvoi kuin aarrettaan oli...BMW???
ei ollu hesassa, eikä ole mikään tavattoman suuri autokoulu, mutta kyllä sillä BMW oli ja taisi olla hänelle aikamoinen aarre! :D ainakin yksi oikein.
- herrajohtaja
Hiski Kutiainen kirjoitti:
Autokoulun kakkos osaa ja ykkösosaa ei voi verrata toisiinsa. Ykkösosa on käytännössä teoriaosa, jossa opiskellaan liikennesäännöt ja jokilainen käytännön sovellutus, joka johtaa tutkintoon, joka avoidaan hyväksyä tai hylätä. Kakkososa on autokolulujen "rahastusosa" joka on suoritettava, mutta sitä ei voi kukaan hylätä miltään osin, vaikka liukkaalla olisi ajanu auton romuksi!
Mielestäni huonoja opettajia ei juuri ole, mutta huonoja oppilaita kyllä! Tänä päivänä pitäsi autokouluun menevän olla edes jollakin lailla perillä autosta, ja sen hallintalaitteista. Kun minä meni autokouluun aikoinaan, niin ei minulle neuvottu missä on kaasu ja missä on jarru - eikä tarvinnukkaan! Tuo kaikki käytiin jo läpi silloisessa koulussa. Korjattiin traktoria ja autonromua ja ajettiin romurallia koulun pellolla!
Huonosta oppilaasta löytyy esimerkki omalta työpaikaltani. Mies on käyny autokoulun kolmeen kertaan - eri kouluissa. Ei saanu ajokoetta läpi. Siirtyi mopoautoon!Kyllä toki jos noin huonosti menee voi jo sanoa, että kyllä se vika on oppilaassa itsessään.
No jaa, ihmiset on erilaisia... jos opettaja leimaa huonoksi, niin sehän vasta huonontaa tuloksia.
Siinä vois itsekukin kattoo peiliin. Minusta opettaja on juuri se avainhenkilö. Ja kylläpäs niitä huonoja opettajia on. :P - tietää mitään
Hiski Kutiainen kirjoitti:
Autokoulun kakkos osaa ja ykkösosaa ei voi verrata toisiinsa. Ykkösosa on käytännössä teoriaosa, jossa opiskellaan liikennesäännöt ja jokilainen käytännön sovellutus, joka johtaa tutkintoon, joka avoidaan hyväksyä tai hylätä. Kakkososa on autokolulujen "rahastusosa" joka on suoritettava, mutta sitä ei voi kukaan hylätä miltään osin, vaikka liukkaalla olisi ajanu auton romuksi!
Mielestäni huonoja opettajia ei juuri ole, mutta huonoja oppilaita kyllä! Tänä päivänä pitäsi autokouluun menevän olla edes jollakin lailla perillä autosta, ja sen hallintalaitteista. Kun minä meni autokouluun aikoinaan, niin ei minulle neuvottu missä on kaasu ja missä on jarru - eikä tarvinnukkaan! Tuo kaikki käytiin jo läpi silloisessa koulussa. Korjattiin traktoria ja autonromua ja ajettiin romurallia koulun pellolla!
Huonosta oppilaasta löytyy esimerkki omalta työpaikaltani. Mies on käyny autokoulun kolmeen kertaan - eri kouluissa. Ei saanu ajokoetta läpi. Siirtyi mopoautoon!polkimista tai muista kouluun tullessaan. Kaikki opetetaan aivan alusta asti. Joskus voi olla heittaa väärin opituista asioista. Tietenkin kannattaa varautua muutamaan ta useampaankin lisätuntiin, jos käsittelyyn menee paljon aikaa.
Olen melkein 30 vuoden aikana opettanut monta asiakasta, jotka eivät ole kertaakaan istuneet kuljettajan paikalla j.n.e. - autokoulussa
Girl -vm-86 kirjoitti:
eräässä suurehkossa, helsinkiläisessä autokoulussa. Ja auto mitä ko.opettaja palvoi kuin aarrettaan oli...BMW???
kuin Girl -vm-86. Opettaja palvoi bemariaan, ajatutti, ei osannut opettaa. Tyyppi pärjäsi, kun oppilas oli mökkiteillä ym. opetellut salaa autonajoa, mutta ongelmia tuli heti, kun piti opettaa oppilasta, jolla ei ollut yhtään aikaisempaa kokemusta.
- thomas
Omasta autokoulusta on kulunut jo puoli vuosikymmentä, mutta vieläkin ajatus siitä nostaa verenpainetta. Tuntuu että rahat menivät täysin hukkaan. Opettaja oli suurimman osan ajasta puhelimessa ja radio oli aina ajotunnin aluksi niin kovalla, ettei keskustelusta tullut mitään ennenkuin laitoin sen hiljemmalle tai löin kokonaan kiinni. Siitähän se ope sitten kyräili koko matkan. No, joidenkin kohdalla musiikki häiritsee oppimista.
Opetus oli huonoa, koska opettaja ei opettanut - tai siis antanut mitään ohjeita tai neuvoja. Kaikki kommentit olivat negatiivisia. Aina hän ilmoitti virheistä vasta jälkikäteen, mistä tuli jatkuva tunne, että on jo tehnyt jonkin virheen josta opettaja kohta murahtaa. Opettajan pitäisi ensimmäisillä ajokerroilla opastaa esim. risteykseen tultaessa: mihin kannattaa kiinnittää huomiota, miten valita ajolinja, missä vaiheessa laittaa vilkku, kertoa kun on oma vuoro mennä tms.
Muista, että et ole siellä miellyttämässä opettajia; he eivät estä kortin saamista, vaikka suorastaan v****ilisit heille. (Inssin kohdalla on sitten toisin.) Jos opettaja vaan istuu eikä tee työtään, kysy häneltä asioista. Jos vastaus ei tyydytä, kysy uudestaan kunnes ymmärrät. Et maksa opettajalle istumisesta ja jarrupolkimen painamisesta, vaan opetuksesta.- tekila
...että täs autokoulussa jossa oon, niin molemmat opettajat on puhunu puhelimeen ajotunnin aikana... aijaijai. Ei se kyllä kiva tunne oo olla siinä ku toinen puhuu puhelimeen.
- ihminen ihmiselle
Kannattaa toisaalta muistaa, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan...
- Miss Driver
Erehdyin suorittamaan autokoulun ykkösvaiheen todella (!) surkeassa autokoulussa. Opettajilla ei tuntunut olevan mitään kiinnostusta työhönsä. Teoriatunnit olivat ankeita, akka jauhoi vain purkkaa ja notkui luokassa. Pahempaa oli kuitenkin vasta luvassa: ajo-opettajani oli todella kuivakka ja ikävä ukko. Marisi ja valitti kaikesta, asenne oli koko ajan negatiivinen, suorastaan lannistava. Ajossani ei ollut mitään hyvää koskaan, huonoa sitäkin enemmän. Luulin, että oli vika tikki yrittää edes autolla ajamista, kun aina meni opettajan mukaan ihan päin helvettiä. Ukko ajatti 5 ylimääräistä tuntia ennen kuin päästi inssiin. Inssiin mennessä sanoi, että onhan sitä inssiä varmaan kiva käydä kokeilemassa, mutta uusiksihan se menee. Eikä muuten mennyt. Sain kerralla kortin ja oikein ystävällisen, kannustavan palautteen kera! Oma opettajani oli tosi ärtynyt, kun sain kortin. Oli jo valmiiksi suunnitellut lisätunteja ja lisää laskutettavaa. Ei edes onnitellut kortista. Antoi tympeät ylisuuret miesten sukat "lahjaksi".
Kakkosvaiheeseen menin aivan toiseen paikkaan, jossa oli yllättäin iloinen ja rento meininki, hyväntuuliset ja osaavat opettajat. Ilmapiiri oli kuin eri planeetalta. Puheliasta ja huumorintajuista opettajaa oli mukava kuskata. Kaiken huippu oli, että sain kakkosvaiheen lopuksi vielä lahjakortin ravintolaan ja toisen kauppaan. Autokouluissa on todella eroja!- että kuka opettaa
Kyllä mä(kin) tiedän, että sillä on väliä että millainen se opettaja on. Se vaikuttaa kyllä motivaatioon jos se opettaja on ihan semmoinen että se ei osaa opettaa ja esimerkiksi yrittää tahallaan lannistaa sitä fiilistä. Sellainen tahallaan lannistaminen on mun mielestä aika surkeaa. Toki palautteen saaminen ajamisesta on mun mielestä tärkeää, mut yhtä tärkeetä on mun mielestä myös se että siel on myös positiivista palautetta, ei se pelkkä negatiivinen koko ajan tunnu kovin kivalta. Negatiiviset kokemukset kasvattaa, mutta ihminen tarvitsee myös niitä positiivisa kokemuksia.
- Jaahas... N
Mä päädyin naimaan mun opettajaa ;)
JA hyvää kyytiä sain. - autokoululainen
että kuka opettaa kirjoitti:
Kyllä mä(kin) tiedän, että sillä on väliä että millainen se opettaja on. Se vaikuttaa kyllä motivaatioon jos se opettaja on ihan semmoinen että se ei osaa opettaa ja esimerkiksi yrittää tahallaan lannistaa sitä fiilistä. Sellainen tahallaan lannistaminen on mun mielestä aika surkeaa. Toki palautteen saaminen ajamisesta on mun mielestä tärkeää, mut yhtä tärkeetä on mun mielestä myös se että siel on myös positiivista palautetta, ei se pelkkä negatiivinen koko ajan tunnu kovin kivalta. Negatiiviset kokemukset kasvattaa, mutta ihminen tarvitsee myös niitä positiivisa kokemuksia.
olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Vielä tärkeää on että miten tämä negatiivinen ja positiivinen palaute annetaan. esimerkiksi ei varmasti ole hyvä että opettaja räkii ja huutaa korvaan kun teet virheen vaan opettajan tulisi mielestäni aivan rauhallisesti ja ymmärtäväisesti kertoa mikä meni pieleen ja miksi.
kun oppilas on autokoulussa niin kyllä niitä virheitä sattuu kaikille aivan taatusti.
Itse menin ekaa kertaan tielle jossa oli jo melko paljon autoja ja risteyksiä. virheitä tuli ja opettaja niistä huomautti melko kovaan ääneen, pyysin että koita ymmärtää, olen ekaa kertaa ajamassa tämmösessä tilanteessa ja tässä on niin paljon uutta asiaa ja jännittää paljon. Siitä lähtien on opettajani "herännyt" ja antoin palautetta hieman parempaan sävyyn.
- Immeene
...se opettaja vaan kiroo ja ajattaa sen minkä ajattaa iha vaan rahan perässä. Nyt kun lähemmäs kuukauden oon kortin kanssa saanu olla liikenteessä ni tuntuu tuhat kertaa mukavammalta ja varmemmalta tää ajo. Mä en tainnu oppia autokoulussa muuta ku sen, et opettajaa ei piä suututtaa. Menee siinä pikku hiljaa hermo jos pienimmästäki asiasta älähetään ja kirotaan ku viimestä päivää - ja kun vielä ite opettaja ei voi ensiks neuvvoo et mite asiat toimii.
En sano muuta ku et hyvää päivää kirvesvartta tällasille tolovanoille.
Inssi kyl meni ekalla kerralla läpi, ei siinä mitään, mut sanon vaan, et ei ollu mikää maailman mukavin lähtee aina ajamaan, kun ties mitä on tulossa. :/ - jeejee
Minä aikoinani 5-vuotta sitten kävin autikoulua. oLin 20-vuotias. Kun viimein sain kortin ihmeteltiin , kun ei ollu edes kertaakaan opeteltu taskuun parkkeeraamista. Tänäpäivänäkään sitä en uskalla tehdä. ja toinen oli, kun ostin ekan auton ja poikakaveri sanoi siinä olevan ryyppy. Ryyppy??? Mikä ihmeen ryyppy kysyin minä...eihän sellaisestakaan puhetta tuolloin ollut... Ope lisäksi tykkäsi aina moittia vaikkei mitään suurempaa syytä olisikaan ollut...YäH! onneksi se on ohi!
- POIKKE
AJOIN KEVARIKORTIN KYSEISESSÄ PAIKASSA JA OLIHAN SE MUUTEN IHAN KIVA KOKEMUS, MUTTA OPETTAJA JUNNU JÄI RISOMAAN JA PAHASTI. HÄN EI OPETA, HÄN KIROAA!!!
- Kortillinen
Minulla ei ole Nummelan ajotaidosta kuin hyvää sanottavaa. Tokihan siellä on myös Jussin ABC, mikäli sitä tarkoitat? Mutta Nummelan ajotaito on äärimmäisen hyvä paikka. Mukavat opettajat (etenkin Keke), kaikki tapahtuu ajallaan. Sain inssin sekä kirjallisen läpi ykkösellä, vaikka niistä katsastuskonttorinsedistä aina puhuttiin ilkeitä. :)
- Lilu tässä
jokaisella voi olla hyvä ja huonokin päivä. Mulla on vain kivaa kerrottavaa. Oli asiatietoa, huumoria, kannustusta ja todella upeat Bemarit. Suosittelen ja ite meen kakkoseen samaan paikkaan. Halimisia kaikille sinne vaan. L.
- kokemuss
Mulla oli opettaja sellanen että miespuolisten kanssa se tuli hyvin toimeen, ottivat rennosti ja kyttäsivät nuorien mimmien perseitä kaupungilla.
Mimmeille se sitten esitti kovaa ja mikään mitä teki ei ollut oikein. Ja tietty piti "flirtata" eli vanha äijä puhu epämiellyttäviä. Lähtiessä liikkeelle joka ikinen kerta kaasua oli liian vähän, kytki nousi liian nopeasti, kytkimen tuntuma löytyi liian nopeasti, hitaasti. Ja ote ratista oli väärä, turvavyötä olisi pitänyt nyppäistä kireämmälle reippaammin.
Pohjatiedot oli kouluun mennessä sellaiset, että sain auton liikkeelle, mutta vaihteiden vaihtoa en ollut kokeillut, koska en missään pihaa suuremmalla alueella ollut päässyt harjoittelemaan. No tietenkin heti ekalla ajotunnilla pisti tielle ajamaan ja kaikki keskittyminen meni pojlinten käsittelyyn, jolloin ohjaus oli mitä oli. Siitä sitten alkoi miettiminen, että mistä "huono oppiminen" johtuu. Se teki mulle putkinäkötestiä, puhui siitä että aina ei vika ole opettajassa jos ei opi. Tätä naljailua jatkui koko koulun ajan, kunnes vedin kirjalliset läpi niin, että ainoastaan kuvakysymyksissä tuli yksi virhe, jonka huomasin samalla hetkellä kun painoin väärää vaihtoehtoa. Ja inssi meni mainiosti, paitsi että ryhmittymisessä risteyksissä oli vähän toivomisen varaa. Ope taas väitti sen olevan ainoita asioita jotka menee jotenkuten.
Ja kaupungin ainoa suomenkielinen ope kyseessä, joten vaihtokaan ei mahdollinen. En ymmärrä miksi piti haukkua, kannustus olisi toiminut paremmin? Mulla oli pelkoja lähteä inssin jälkeen liikenteeseen kun tuntui että teen kaiken väärin. Pian kumminkin huomasin että hyvinhän se sujuu, kun ei tullut jatkuvaa nalkutusta korvaan.- susss****
autokoulu jätti muhun pienen kammon et kakkosvaiheeseen meno pelottaa :)ois pitäny soittaa jo viime viikolla ja sopia tunneista mutta jostain syystä vieläkään en oo soittanu.heh.noh,mun opettaja oletti kaiken olevan itsestäänselvää ja ajon olevan hallussa jo tyyliin ensimmäisellä ajotunnilla!vaikka koskaan aikasemmin ollu ees istunu kuskin paikalla.eikä vaivautunu opettamaan ja selittämään että missä tein väärin ja kuinka tälläisessa tilanteessa pitäisi seuraavalla kerralla toimia.haukkui vaan että "järjen käyttö on sallittua."
teoria tunnitkin jäivät vähän köyhiksi.ei puhuttu mistään oleellisesta vaan aiheet koski lähinnä opettajan omia juttuja..vähän jäi huono maku niiltä ajoilta,mut noo... :)
- on huonoja
Vai mistä johtuu että liian monet liikenteessä ei osaa ajaa? Vai onko kyse osaamattomuudesta, lepsuista rangaistuksista?
- eräästä autokoulusta
Ai että millainen on huonon autokoulu. No minäpä valaisen teitä pimeä maan kansa. Sellainen autokoulu on huono joka ensinnäkin käyttää niin pirun pientä ja huonoa autoa ettei sinne edes isokokoinen kunnolla mahdu ajamaan "öhm Toyotaa", toiseksi huono autokoulu vaihtaa opettajia samalla lailla kuin sukkia (itselläni oli 5 eri ajo-opettajaa. No mitä tästä seurasi jokainen opetti omalla tavallaan => kaaos.
Huono autokoulu myös peruu ajotunnit noin puolen tunnin varoitusajalla samoin myös siirtelee/vaihtelee ajovuoroja mielensä mukaisesti sekä pitää ajoissa noin 2 viikon tauon ja kutsuu sitten inssiin.
Huono autokoulu ei myöskään ilmoita asiakkaalle mitä maksattavaan laskuun sisältyy eli sisältyykö siihen pimeät, rata ynnä muut maksut.
Huonossa autokoulussa myös sihteeri yrittää olla tekopirteä vaikka oikeasti häntä ei kiinnosta pätkääkään asiakkaan tarpeet. Tässä nyt oli muutamia asioita oman kokemukseni pohjalta.
- Konttorirotta3000
opettaja ottaa tosissaan huomioon oppilaan lähtötason. Eli mennään vaikka kolme-neljä kertaa harjoittelemaan tyhjälle parkkipaikalle kääntämistä ja kytkimen käyttöä.
Hyvä opettaja antaa jatkuvasti palautetta ja tekee kysymyksiä oppilaalle auton käsittelystä ja liikenteestä. Hän kannustaa oppilasta ja kertoo, missä on parannettavaa, MUTTA ei moiti oppilasta tämän virheistä. Opettaja on samalla rento ja parhaassa tapauksessa hauskakin =)
Hyvässä autokoulussa ajotunnit järjestetään lisäksi joustavasti oppilaan tarpeiden mukaan.
Huono autokoulu on kutakuinkin yllä olevan kuvauksen vastakohta.- KORTTI ON
ITSE KÄVIN MERIKOSKEN AUTOKOULUN JA KÄSITTELYYN MENI VARMAAN 6 KERTAA AINAKIN. (50 MINUUTTIA/KERTA). JOTEN EDETÄÄN OPPILAAN MUKAAN. EN TUNNE KETÄÄN, JOLLA OLIS MENNBYT YHTÄ PALJON AIKAA KÄSITTELYYN LISÄREITÄ OTIN HIRVEESTI JA INSSIN PÄÄSIN TOISELLA LÄPI. iTSE HARJOITTELIN VANHALLA KAUPUNGIN KASARMILLA, JOTEN SE ALUE TULI TUTUKSI:))))
- 6-0
Olin opetusluvalla, ja sain ajaa huomattavasti enemmän kuin kaverit autokoulussa, ja sillon kun tykkäsin ilman ajotuntivarausrumbaa. Teoriat voi kuka tahansa lukea itse kirjasta. Oma isä opetti ja inssi meni läpi virheettä.
- hellurei
Isäni opettaa minua kanssa. Mielestäni se on mieluisa homma kun ei faijan kanssa ennen kauheen hyvin toimeen olla tultu mutsin ja faijan eron jälkeen. pääsee tutustumaan sitte paremmin joka on hieno asia meille molemmille, että saadaan yhteistä aikaa.
- mies ja carina
Kävin kakkosvaiheen eri autokoulussa kun I-vaiheen, koska oli halvempi. Siinä oman ajon arvioinnissa opettaja oli melko tympeä, melkeinpä vittuili minun ajosta ja kehui kuinka ajaisi itse puolet säästäväisemmin. Ihmettelin suuresti vaikka ajoin ihan pintakaasulla ja muutenkin asiallisesti. Jos sillä oli huono päivä? Ei ollut kiva maksaa sellaisesta kohtelusta.
- aijaa..
HUONO AUTOKOULU ON SEMMONE MIS EI SAA MUUTA KOULUTUSTA KUN AUTON KÄSITTELY
- Anonyymi
Huono autokoulu on sellainen, missä ajo-opetus on korvattu "mukasimulaattorilla". Eli tavallisella tietokokoneella katseltavalla videolla lähiökatuja huomattavalla ylinopeudella ajaen pitää selvittää eteen tulevat risteykset ja tilanteet liikennemerkkeineen.
Siihen sitten jääräpäisesti suoraan kaduille köröttelemään kahtakymppiä ja samalla opettelemaan nollasta hallintalaitteiden käyttöä. Sellaisen koulutuksen tyttäreni sai, vittuilevan opettajan lisäksi. Tyttö sai kortin, mutta minä en olisi sitä myöntänyt.
Nyt olen itse opettanut tyttöä lisää ja ihmetellyt, miksi ei ole oikeasti opetettu pysäköintiä vaan ihan ihme muuveja, millä saat hieroa pitkään, ennen kuin saat auton parkkiin. Mutta on tietenkin opetettu oikean reunan viemärinkansien paukuttelus, " koska pitää ajaa tien oikeaa reunaa". Mikä helvetin uskonkappale se vieläkin on?
En ole ikinä käsittänyt, miksi kytkimen, vaihteiden, jarrun ja muiden hallintalaitteiden käyttöä ei ensin opetella jollain kentällä liikenteen ulkopuolella. Liikennepelin ja hallintalaitteiden opettelu samaan aikaan on tehotonta ja käytännössä mahdotonta.
Itse kävin Saharin autokoulua ensin 18 vuotiaana ja sain opettajaksi tosi mulkun vittuilijan, joka pakotti paukuttamaan kaikki viemärinkannet läpi, koska "pitää ajaa tien oikeaa reunaa". Olin ajanut pöndellä nelipyöräisiä pikkupojasta. Aikani vittuilua kuunneltuani lopetin kesken.
Muutan vuoden jälkeen menin Kannelmäen autokouluun ja sain todella hyvän opettajan. Kun hän totesi, että varsinainen ajaminen sujuu, niin pian hierottiin stadin keskustan hankalimpia katuja ja risteyksiä. Niinpä inssi meni helposti.
En ole sen jälkeen pelännyt ajella missään. Pitkin Etelä-Eurooppaa on menty. Pahin paikka taisi olla Palermon keskusta, mutta pienen kiroilun säestyksellä sielläkin pärjättiin. - Anonyymi
Epicillä on simulaattorilla opetus, mikä on ihan perseestä. Ei opi simulaattorilla ajamaan. Mutta hinnan saa näin halvaksi, mutta sitten kun et pääse kokeesta läpi, niin tuleekin kortti kalliimmaksi. On ihan kusetusta.
- Anonyymi
Kuka sinne simulaattorikurssille sitten menee omavalintaisesti? Käskikö joku sinne?Ja tietenkin äkkiä vielä kaikki muutamat ajot parissa viikossa.. Sillä onnistuu kun nopeasti suorittaa miettimättä itse mitään:) Nää on omia valintoja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333433Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382693Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202428Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .362302- 1151830
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141492Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741478Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661228