Sunni vai shiia?

kumpi on oikea?

Nyt Irakissakin on taas jakauduttu kahtia. Yrittivät pitää sunnit ja shiiat samoilla asuinalueilla, mutta nyt tappaminen on alkanut, kertoo tämän päivän lehti.

Mikä tämä "rauhan uskonto" oikein on?

Enpä ole kuullut, että satoihin vuosiin olisi kristillisessä maailmassa surmattu eri uskonsuunnan edustajia uskonsa tähden.

Jugoslavian sodassa taisteltiin eri syistä, ja yhtenä vainon kohteena oli eriuskoiset maanmiehet. Ala-arvoisin syy sotatilaan! Sitä ei millään voida puolustaa. Omiaan eivät kuitenkaan tappaneet uskon takia.

Islam on jokapäiväisen elämän moottori monissa maissa, joissa aatesuunnat kiivaana jylläävät.
Näkyykö se myös Suomessa?
Kelpaako sama moskeija kaikille islaminuskoisille täällä?

10

1398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näittekö?

Rakkaus ei katso ihmisten taustoja. Jugoslavian sodasta muistan valokuvan nuoresta parista, joista toinen oli kristitty ja toinen muslimi. He suutelivat puun alla, kunnes yhtäkkiä heidät molemmat ammuttiin. Se on samalla kaunis ja julma muisto tästä sodasta. Pienen ihmisen rakkaus mureni, mutta ajatus siitä jäi, että oikea rakkaus ei katso ihmisten taustoja. Ne, jotka ampuivat tämän parin, eivät hyväksyneet paria. Mutta oikeastaan sitä oli näin eletty vuodesta toiseen ja konfliktin hetkellä kaivettiin uskonto esiin ja alettiin käyttää tekosyynä sotimiseen. En tiedä, onko asia näin, mutta tämä on siis MUISTIKUVA. Joku historian kirjoittaja on varmasti eri mieltä tai sitten ei, mutta halusinkin nyt tuoda tämän esille muistikuvana. Sehän voi olla täysin vääristynytkin.

Niin, en tiedä vastausta aloittajan kysymykseen shiioista ja sunneista Irakissa. Käsittääkseni sunneja on enemmän maailmassa jotain 80-90 prosentin luokkaa karkeasti arvioituna ja shiioja on vähemmistö. Irakissa asuu molempia. Naapurimaassa Iranissa väestö on noin 90 prosenttia shiioja. Muistakaa kuitenkin, että muitakin uskonsuuntia islamin sisällä on, ei vain nämä kaksi. Shiiatkin jakautuvat vielä useampaan. Suuntauksia on kymmeniä erilaisia.

• Gohar

Minä muistan muuten sen kuvan oikein hyvin, sanoivat paria oikeaksi Romeoksi ja Juliaksi.
        Pieni shia vähemmistö oli ennen irakissa melkoisen kurjassa asemassa, ei tälläkään kertaa kahakoiden syy ole pohjimmiltaan uskonnillinen kiista, vaan kyllä syyt ovat ihan "maallista" politiikkaa, kun kumpikin ryhmä kokee tulleensa eriarvoisesti nyt kohdelluksi ja jne. Ja kyllähän noita uskontojen välisiä kahakoita on muitakin,mm Irlannissa ovat protestantit ja katolilaiset ottaneet välillä rajustikin yhteen ainakin niin kauan kuin minä jaksan muistaa. Kurja juttu kaikinpuolin.
        Kyllä Suomessa varmaan kelpaa ihan yhteinen moskeijakin, mutta käytännössä kun ompi hieman erilaiset rukous tavat yms näillä kahdella ryhmällä, on siksi omat rukouspaikkansa.
        Suomessa parisen viikkoa sitten täällä asuvat irakilaiset ja shiat yhdessä järjestivät rauhanmarssin irakin kahakoita vastaan, että kyllä ihan yleensä ottaen toimeen tullaan ja hyvin :)

• Pelle
        Gohar kirjoitti:

Minä muistan muuten sen kuvan oikein hyvin, sanoivat paria oikeaksi Romeoksi ja Juliaksi.
        Pieni shia vähemmistö oli ennen irakissa melkoisen kurjassa asemassa, ei tälläkään kertaa kahakoiden syy ole pohjimmiltaan uskonnillinen kiista, vaan kyllä syyt ovat ihan "maallista" politiikkaa, kun kumpikin ryhmä kokee tulleensa eriarvoisesti nyt kohdelluksi ja jne. Ja kyllähän noita uskontojen välisiä kahakoita on muitakin,mm Irlannissa ovat protestantit ja katolilaiset ottaneet välillä rajustikin yhteen ainakin niin kauan kuin minä jaksan muistaa. Kurja juttu kaikinpuolin.
        Kyllä Suomessa varmaan kelpaa ihan yhteinen moskeijakin, mutta käytännössä kun ompi hieman erilaiset rukous tavat yms näillä kahdella ryhmällä, on siksi omat rukouspaikkansa.
        Suomessa parisen viikkoa sitten täällä asuvat irakilaiset ja shiat yhdessä järjestivät rauhanmarssin irakin kahakoita vastaan, että kyllä ihan yleensä ottaen toimeen tullaan ja hyvin :)

Irakissa on shiioja noin kaksi kertaa niin paljon kuin sunneja. Saddamin aikana olivat alistettuja, mutta eivät todellakaan mikään vähemmistö.

Sanot irakilaiset ja shiiat yhdessä. Yli 60% irakilaisista on shiioja.¨

• Gohar
        Pelle kirjoitti:

Irakissa on shiioja noin kaksi kertaa niin paljon kuin sunneja. Saddamin aikana olivat alistettuja, mutta eivät todellakaan mikään vähemmistö.

Sanot irakilaiset ja shiiat yhdessä. Yli 60% irakilaisista on shiioja.¨

... ja mm hallituksissa ja muussa päätäntäelimissä vähemmistönä, sitä tarkoitin mutta hyvä kun oikaisit :)

• JAJH
        Gohar kirjoitti:

... ja mm hallituksissa ja muussa päätäntäelimissä vähemmistönä, sitä tarkoitin mutta hyvä kun oikaisit :)

enemmistönä myös Irakin kansanedustuslaitoksessa.

• 5Kolonna
        Gohar kirjoitti:

Olen ihmetellyt tietämyksesi tasoa. Olen epäillyt että syy olisi asioiden kiertely. Olen väärässä, sinä todella et tiedä kovinkaan paljoa.

Irakissa shiiat eivät ole vähemmistö vaan suuri enemmistö. Tämänhetkinen Irakin hallitus on shiia puolueiden hallussa (eli shia islam uskonnollisten puolueiden) . Irakin tämänhetkisen tilanteen syyt ovat toki osiltaan sunnilaisen al-Qaedan politiikkaa (shia moskeijan räjäytys).

Politiikkaa ja islamia ei voi erottaa toisistaan. Sosialidemokraattinen politiikka on sitä että halutaan pakottaa ihmiset käyttämään pyöräilykypärää, islamilainen sitä että pakotetaan seuraamaan oman islamisen sektin perinteitä.

Mistäköhän sunnien ja shiiojen skisma johtuu ? Siitä että shiiat pitävät imaami Husseinia (profeetan tyttärenpoikaa) oikeutettuna miehenä kalifiksi kalifin paikalle. Huomaatko Gohar, tämäkin syy on politiikkaa.

• Tauno Ibn Janipetteri

Molemmat ovat oikein, sillä sekä shiiat että sunnit ovat muslimeita. Maassamme käytetään silloin tällöin yhteisiä moskeijoita rukouksiin, vaikka joitain pieniä eroja rukoilutavoissa onkin.

Tuo bosnialaispariskunta symboloi minullekin sitä järjettömyyttä, mitä sota välillä on; jos kaksi Kirjan Kansoihin kuuluvaa rakastaa toisiaan, niin se ei todellakaan ole teurastuksen syy vaan onnittelujen aihe.

Kyllä, pilakuvamielenosoituksessa, hiljaisessa mielenosoituksessa helmikuun alussa olivat sekä shiiat että sunnit rinta rinnan, vieri vieressä.
      Yhteisenä nimittäjänämme oli islam, muslimius, usko yhteen Jumalaan ja Hänen Profeettansa kunnioitus.

• satunnainen tarkkailija

Viha tosiaan saattaa yhdistää vaikka minkälaista porukkaa. Esimerkiksi juuri nyt tämä pilakuvametakka missä kaikki muslimit yhdessä lietsovat vihaa eurooppaa kohtaan.
        Rakkaudesta sen verran että muslimit tajuavat mikä on sopivaa ja mikä ei. Vaikkapa palestiinassa missä puuhataan paikallisten kristittyjen poistoa tavalla tai toisella vieläpä euroopan rahallisesti tukemana.
        Demokratia on hyvä ja kaunis kunnes se kusee kintuille.
        Surullista sinänsä että ne jotka pakopaikkaa saattaisivat tarvita jäävät näitten vihanlietsojien sun muiden taakse piiloon kun valtio rahtaa esimerkiksi somaliasta sotarikollisia suomeen piiloon kun heidän porukkansa on sillä hetkellä häviöllä.
        No ainakin tämä on valaistumisen aikaa. Esimerkiksi minä olen huomannut että suvaitsevaisuus toimiakseen vaatii tiukat rajat että mitä pitäisi suvaita. Sotaa ja hävitystä lietsovat pitäisi rahdata samantien pois euroopasta.
        Toisen ja kolmannen sukupolven maahanmuuttaja muslimit ovat radikalisoituneet huomattavasti pahemmaksi uhaksi kuin heidän vanhenmpansa ovat olleet.
        Britanniassa 40% muslimeista haluaisi sharialain Britanniaan. No tämä vastannee siihen kysymykseen että kuinkahan pieni se pieni ja äänekäs radikaali osuus muslimeista on mikäli joku sitä laillani on joskus ihmetellyt.
        Itsehän asun sen verran pohjoisessa että tänne ei varmaankaan ole halua kenenkään etelästä tulleen jäädä. Ainakin ovat häipyneet melko äkkiä. harvat jotka ovat jääneet ovat ilmeisesti yhtä nuorukaista lukuunottamatta harmitonta sakkia joita en olisi pois ajamassa. Eräs ilkeä tapaus oli missä nuori tyttö koitettiin raiskata ja saattaa raskaaksi eräälle miehelle jotta tämä olisi voinut jäädä maahan mutta siitäkin selvittiin sen suuremmitta kommelluksitta. Mitä nyt muslimien vastaisuus nousi tietyissä piireissä. EM nuorukainen pahoinpiteli tyttöystäväänsä mutta hänet on hakattu naisen ystävän toimesta ja mikäli ei ole ottanut opikseen niin on kuulemani mukaan enemmän kuin tarpeeksi niitä jotka voivat antaa tukiopetusta mitä hänenkin rauhaansa kuuluu

• sillä

hädiitheissä todetaan selkesti: Mistä uskovat eivät ole yksimielisiä, ei voi kuulua islaamiin. Profeetan sanoja, perimätiedon mukaan. Molemmat eivät siis voi olla muslimeja.

Mutta kummat? No, se selviää perinteiseen tapaan tappamalla kaikki jotka ovat eri mieltä.

• Sotamuisto

Kirjoitin aiemmin tuon Sotakuvia -otsikolla olevan jutun. Itselle se on ollut puhutteleva muisto.

Mietin, miksi musliminainen ei saa mennä naimisiin minkä tahansa uskoisen kanssa, mutta muslimimies saa? Se kysymys heräsi minulle myöhemmin. Luin nimittäin, ettei tuollainen liitto kuin tuo rakastavaisten juttu on, olisi käytännössä mahdollista islamin sääntöjen mukaan. Voi olla, että olen saanut väärää tietoa, korjatkaa, jos olen. Luin tuosta sodasta, että sotatilanteessa tuli yhtäkkiä tärkeäksi se, kuka on kristitty ja kuka on muslimi. Oltiin asuttu ihan rauhassa naapureina, mutta yhtäkkiä alettiin tappaa toisia sen mukaan, kumpaa uskontoa edustaa. Järjetöntä joka tapauksessa.

Meidän perheessä edustetaan kahta eri uskontokuntaa. Joskus siitä puhutaan moninaisin sanankääntein, mutta ongelma se ei ole koskaan ollut. Molemmat hyväksyvät toistensa uskon. Mitään käännytystä ei puolin ja toisin tehdä. Ehkä tuosta syystä tuo valokuva on jäänyt mieleen. Rakkaus on voima, joka ei katso ihmisen sukutaustaa, vaan se katsoo suoraan sydämeen.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3646
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe