Volvo 7000

meteli

Eikö Helsingin kaupunkibusseilla ole minkäänlaista melurajaa? Volvo 7000:t ja Ikarukset meluaa kuin katuporat.

14

1337

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

      autot tuppaa ikääntyessään alkamaan pitää kovempaa mekkalaa. Tosin kuitenkin moni torni-Volvo eli Volvo B10M/Wiima K/N202 on pysynyt suht kunnossa vaikka on vanha.

      Toi 7000 eli ns. vessa-Volvo on muistaakseni jo kauan sitten Volvon mallistosta poistunut ja ne mitä on niin ei niitä montaa ole HelBillä, muilla pk-seudun liikennöitsijöillä ei käsittääkseni ole niitä ollenkaan. Volvolla taitaa olla katureiksi pikemminkin vain 8700-mallisto jota se tekee eri versioina, korkeana, matalana (LE-versio) ja matalana telinä. Voi olla ehkä muitakin versiota.
      En ole varma tekeekö Volvo enää B7R-alustaa (tai jotain muuta 7-litrasella moottorilla olevaa) johon tais suomalainen Kiitokorikin tehdä koreja.

      Sitten ongelma nimeltä Ikarus. Mä vähän alkanut epäilemään että ne hajoaa käsiin ennenkuin saavuttaa sitä HelBin bussien normaali-ikää. Varsinkin jos niissä on Scania L94-alusta. Volvo-Ikarukset kestänee vähän pidempään koska Volvon alusta ei pehmeämmällä jousituksellaan rasita noiden koreja niin paljoa kuin toi Scanian raatoalusta.

      Kyllä se on niin että jos ei hinta ole se ratkaisevin, niin ehdottomasti HelBin kannattaisi hommata dieselbusseiksi Volvoja, kaasubusseiksi taas Mersuja tai M.A.N.neja..Volvo tekee oikein hyviä dieselbusseja mutta ei ole juttujen mukaan oikein taas kaasubussien kanssa onnistunut.

      Koitetaan kestää, ei ne Ikarukset onneksi ikuisia ole, pikemmin päinvastoin. Ja vessa-Volvoja on aika vähän.

      • JBA-831

        "En ole varma tekeekö Volvo enää B7R-alustaa (tai jotain muuta 7-litrasella moottorilla olevaa) johon tais suomalainen Kiitokorikin tehdä koreja."

        Volvo B7R-mallisto on edelleen tuotannosssa:
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7RLE/
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7R/

        "Kyllä se on niin että jos ei hinta ole se ratkaisevin, niin ehdottomasti HelBin kannattaisi hommata dieselbusseiksi Volvoja, kaasubusseiksi taas Mersuja tai M.A.N.neja..Volvo tekee oikein hyviä dieselbusseja mutta ei ole juttujen mukaan oikein taas kaasubussien kanssa onnistunut."

        Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?

        PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle.


      • en tiedä mutta
        JBA-831 kirjoitti:

        "En ole varma tekeekö Volvo enää B7R-alustaa (tai jotain muuta 7-litrasella moottorilla olevaa) johon tais suomalainen Kiitokorikin tehdä koreja."

        Volvo B7R-mallisto on edelleen tuotannosssa:
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7RLE/
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7R/

        "Kyllä se on niin että jos ei hinta ole se ratkaisevin, niin ehdottomasti HelBin kannattaisi hommata dieselbusseiksi Volvoja, kaasubusseiksi taas Mersuja tai M.A.N.neja..Volvo tekee oikein hyviä dieselbusseja mutta ei ole juttujen mukaan oikein taas kaasubussien kanssa onnistunut."

        Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?

        PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle.

        ainakaan kokonaisuuksia ei Scania aina osaa tehdä, kts. juuri tuo L94-alusta joka susi jo syntyessään. Alusta on kokonaisuus jossa on muutakin kuin moottori, bussi koreineen ja alustoineen vielä isompi kokonaisuus jolloin kokonaisuus on vain niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.


      • BLP-901
        JBA-831 kirjoitti:

        "En ole varma tekeekö Volvo enää B7R-alustaa (tai jotain muuta 7-litrasella moottorilla olevaa) johon tais suomalainen Kiitokorikin tehdä koreja."

        Volvo B7R-mallisto on edelleen tuotannosssa:
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7RLE/
        http://www.volvo.com/bus/finland/fi-fi/Linjaautot/Alustat/Volvo B7R -mallisto/Volvo B7R/

        "Kyllä se on niin että jos ei hinta ole se ratkaisevin, niin ehdottomasti HelBin kannattaisi hommata dieselbusseiksi Volvoja, kaasubusseiksi taas Mersuja tai M.A.N.neja..Volvo tekee oikein hyviä dieselbusseja mutta ei ole juttujen mukaan oikein taas kaasubussien kanssa onnistunut."

        Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?

        PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle.

        "PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle."

        Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti.

        Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa.

        Kuorma-autoilijoilta olen kyllä kuullut Scanian paremmasta kestävyydestä. Volvon kuorma-autot kuulemma kestävät vain omistajan ajamista, palkatut kuskit on laitettava ajamaan Scanialla.

        Linja-autoissa näyttää siis tilanne kuitenkin olevan täysin päinvastainen. On myös huomattava, että Scania on ikävä bussi matkustaa koko käyttöikänsä, vaikka se käyttöikä sitten olisi lyhyempikin kuin Volvolla.

        "Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?"

        Siksi, että saataisiin Scaniat, Mercedekset ja MANnit poistetuksi mahdollisimman pian. Scanian ongelmina ovat tärinä ja melu, saksalaisten suurimpana ongelmana ahtaat sisätilat ja erityisesti onnettoman pienet istuimet.


      • penkinkuluttajana busseissa
        BLP-901 kirjoitti:

        "PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle."

        Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti.

        Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa.

        Kuorma-autoilijoilta olen kyllä kuullut Scanian paremmasta kestävyydestä. Volvon kuorma-autot kuulemma kestävät vain omistajan ajamista, palkatut kuskit on laitettava ajamaan Scanialla.

        Linja-autoissa näyttää siis tilanne kuitenkin olevan täysin päinvastainen. On myös huomattava, että Scania on ikävä bussi matkustaa koko käyttöikänsä, vaikka se käyttöikä sitten olisi lyhyempikin kuin Volvolla.

        "Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?"

        Siksi, että saataisiin Scaniat, Mercedekset ja MANnit poistetuksi mahdollisimman pian. Scanian ongelmina ovat tärinä ja melu, saksalaisten suurimpana ongelmana ahtaat sisätilat ja erityisesti onnettoman pienet istuimet.

        Olen matkustellut erilaisissa busseissa ja matkustajan kannalta kyllä Scaniat on surkeimpia, poikkeuksena on vanhat STAlaiset Lahtikot 201-210 jotka tosin myytiin Viroon, vai oliko Venäjälle. Joidenki mielestä melu oli korvia huumaavaa mutta itseäni ei häirinnyt ja lisäksi niissä oli hiton hyvät penkit, kunnon pehmusteet. Mutta nuo uudemmat Ikarus-Scaniat toivottaisin syvimpään helvetin kiirastuleen.

        Scalat olis ehkä muuten hyviä mutta se Scanian alusta alla...voi prkle!

        Parempia Scanioita on HelBillä esmes 9500-sarjassa ne MaxCi-Scaniat, penkit on pehmeät eikä se jousitus (ehkä penkkien ansiosta??) tunnu kamalalta.

        Niinpä niin, parhaimmat Scaniat HelBille taidettiin tehdä vuosina '93 ja '95, sen jälkeen Scaaaaanian tehtailta on tullu pelkkää peetä.


        Torni-Volvoilla eli toiselta lempinimeltään laatikko-Wiimoilla, malli siis Volvo B10M/Wiima K202 ovat varsinkin pehmustetuilla penkeillä mukavia matkustaa, ainoat huonot yksilöt oli ne ex-HKL:n bussit joissa oli vihreällä säkkikankaalla päällystetyt teräskuppipenkit joita ei pystynyt pitkiä matkoja istumaan.

        Erityisen mukavia on uudemmat versiot laatikko-Wiimoista eli Volvo/Carrus City eli korkeat Volvot, niissä on mukavan pehmeät penkit, ainakin ex-STAlaisissa. Ovat aika hiljasiakin ja kuten aina Volvoissa, jousitus on mukava.

        Volvo/Carrus City U on p**stä, siksi että ainakin ex-STAlaiset yksilöt on penkitetty niin huonosti että ainakin takapenkillä on kurja olla, tai oikeastaan siellä ei pysty istumaan, jäähdytyssysteemi vie yhden istuimen ja ei ole mistä ottaa kiinni, lisäksi ihmeellinen porrastus takapenkin luona ja vasimman puolisin istuin takapenkillä on sellainen "lastenistuin" ettei siihen aikuinen mahdu istumaan.

        Sen sijaan Volvo/Carrus City L on mukavuudeltaan hyvä, kyllä City L:llä kelpaa kulkea ja mieluusti kulkeekin.

        Mersuillakin on tullut kuljettua, ainakin HelBin Mersuilla mallia O405N ja se on kyllä penkeiltäänkin ihan mukava auto.

        Manneilla en ole vielä päässyt matkaamaan, noi Mannet on sen verran uusia vielä ettei niitä ole kunnolla vielä kierrätetty läpi eri linjoilla vaikka onhan toisaalta esim. Mantelit eli tän vuotisetkin jo ehtineet kiertää niin seutulinjaa 611 kuin muitakin linjoja vaikka noi 600-sarjan autot onkin tarkoitettu Helsingin sisäisille linjoille. Toivottavasti pian pääsen testimatkustamaan senkin. :)


      • juttua myös täällä..
        BLP-901 kirjoitti:

        "PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle."

        Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti.

        Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa.

        Kuorma-autoilijoilta olen kyllä kuullut Scanian paremmasta kestävyydestä. Volvon kuorma-autot kuulemma kestävät vain omistajan ajamista, palkatut kuskit on laitettava ajamaan Scanialla.

        Linja-autoissa näyttää siis tilanne kuitenkin olevan täysin päinvastainen. On myös huomattava, että Scania on ikävä bussi matkustaa koko käyttöikänsä, vaikka se käyttöikä sitten olisi lyhyempikin kuin Volvolla.

        "Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?"

        Siksi, että saataisiin Scaniat, Mercedekset ja MANnit poistetuksi mahdollisimman pian. Scanian ongelmina ovat tärinä ja melu, saksalaisten suurimpana ongelmana ahtaat sisätilat ja erityisesti onnettoman pienet istuimet.

        tässä ketjussa:
        http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=3535&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=cceaf745882aea9b95117100317e7dfd

        Siinä myös ihmetellään miksi Scaniat täristää niin perkuleesti, ym. ongelmaa.

        Eli ei se Scania ainakaan bussipuolella missään Jumalan asemassa ole. :D


      • JBA-831
        BLP-901 kirjoitti:

        "PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle."

        Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti.

        Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa.

        Kuorma-autoilijoilta olen kyllä kuullut Scanian paremmasta kestävyydestä. Volvon kuorma-autot kuulemma kestävät vain omistajan ajamista, palkatut kuskit on laitettava ajamaan Scanialla.

        Linja-autoissa näyttää siis tilanne kuitenkin olevan täysin päinvastainen. On myös huomattava, että Scania on ikävä bussi matkustaa koko käyttöikänsä, vaikka se käyttöikä sitten olisi lyhyempikin kuin Volvolla.

        "Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?"

        Siksi, että saataisiin Scaniat, Mercedekset ja MANnit poistetuksi mahdollisimman pian. Scanian ongelmina ovat tärinä ja melu, saksalaisten suurimpana ongelmana ahtaat sisätilat ja erityisesti onnettoman pienet istuimet.

        "Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti."

        Yksi yksilö ei kerro vielä mitään moottorin kestävyydestä. Tarvitaan useampi yksilö, että kestävyydestä voisi saada tilastollisesti luotettavan arvion. Yleensä Scanian moottorit ovat olleet kestävämpiä kuin Volvon vastaavat.

        9201:n moottori ei hajonnut ainakaan kokonaan, sillä se korjattiin aika nopeasti Salossa.

        "Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa."

        Vuoden 1988 Scanioista viimeinen poistui HelB:ltä vasta vuoden 2005 syksyllä. Kyseinen auto on 9201, joka on VIN-koodin mukaan valmistettu vuonna 1988.

        88-Volvojen kyyti oli varsinkin viimeisten ajovuosien aikana huonoa joidenkin yksilöiden homehtuneiden istuimien takia.


      • JBA-831
        en tiedä mutta kirjoitti:

        ainakaan kokonaisuuksia ei Scania aina osaa tehdä, kts. juuri tuo L94-alusta joka susi jo syntyessään. Alusta on kokonaisuus jossa on muutakin kuin moottori, bussi koreineen ja alustoineen vielä isompi kokonaisuus jolloin kokonaisuus on vain niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.

        Joitakin Scania L94:n huonoja puolia on mainittu täällä: http://www.phpbbserver.com/k202/viewtopic.php?p=2935&highlight=&mforum=k202#2935

        Scanian valmistamista kokonaisista busseista ainakin MaxCit tuntuvat onnistuneilta, vaikka niissä onkin jäykkä etuakseli.


      • ........
        JBA-831 kirjoitti:

        Joitakin Scania L94:n huonoja puolia on mainittu täällä: http://www.phpbbserver.com/k202/viewtopic.php?p=2935&highlight=&mforum=k202#2935

        Scanian valmistamista kokonaisista busseista ainakin MaxCit tuntuvat onnistuneilta, vaikka niissä onkin jäykkä etuakseli.

        Maxceissa ei ole mitään hyvää. Pieniä sillipurkkeja joihin ei ruuhka-aikana mahdu edes kaikki kyytiin. Rämisee, kolisee, tärisee paikallaan seisoessa että meinaa paikat tippua hampaista. No, eihän se tietty muiden vika ole että Scania-uskovaiset ei paremmasta tiedä...


      • BLP-901
        JBA-831 kirjoitti:

        "Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti."

        Yksi yksilö ei kerro vielä mitään moottorin kestävyydestä. Tarvitaan useampi yksilö, että kestävyydestä voisi saada tilastollisesti luotettavan arvion. Yleensä Scanian moottorit ovat olleet kestävämpiä kuin Volvon vastaavat.

        9201:n moottori ei hajonnut ainakaan kokonaan, sillä se korjattiin aika nopeasti Salossa.

        "Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa."

        Vuoden 1988 Scanioista viimeinen poistui HelB:ltä vasta vuoden 2005 syksyllä. Kyseinen auto on 9201, joka on VIN-koodin mukaan valmistettu vuonna 1988.

        88-Volvojen kyyti oli varsinkin viimeisten ajovuosien aikana huonoa joidenkin yksilöiden homehtuneiden istuimien takia.

        "Yksi yksilö ei kerro vielä mitään moottorin kestävyydestä."

        Scanian kestävyydestä tuntuu olevan vaikeaa saada tietoa. Sen sijaan liikenteessä olevien vanhojen Volvo-bussien suuresta määrästä voimme päätellä jotakin niiden kestävyydestä.

        "Yleensä Scanian moottorit ovat olleet kestävämpiä kuin Volvon vastaavat."

        Tämä tuli ikään kuin toteamuksena. Voi olla, että työskentelet korjaamolla ja että asia on totta. Todennäköisempää on kuitenkin, että mielipiteesi tässä vain tuli muodossa, josta joku voisi päätellä sen olevan täyttä totta.

        "9201:n moottori ei hajonnut ainakaan kokonaan, sillä se korjattiin aika nopeasti Salossa."

        Saloon on ehkä saatu nopeasti uusi moottori Ruotsista. Onhan Salo lähempänä Ruotsia kuin Helsinki.

        Ehkä HelB väsyi uuden moottorin odotteluun ja hankkiutui siksi autosta eroon. Scanialla on varmasti kova työ ehtiä valmistaa kaikki tilatut vaihtomoottorit.

        "Kyseinen auto on 9201, joka on VIN-koodin mukaan valmistettu vuonna 1988."

        Jos tämä on totta, alusta lienee seissyt jossakin todella pitkään ennen kuin kukaan on sitä halunnut ottaa käyttöön. Tämä on ymmärrettävää, sillä saihan vuonna 1988 paljon parempiakin alustoja, esimerkiksi Volvon B10M, jossa hiljainen, tehokas ja kestävä moottori on asennettu oikeaan paikkaan (keskelle) hyvien ajo-ominaisuuksien varmistamiseksi.

        Volvolla oli muuten tuohon aikaan noin 90 % markkinaosuus liikennelaitosten bussihankinnoista. Ehkä tämä selittää sitä, että Scanian alustat saivat odotella koritusta.

        Vai oliko tuo 9201 nyt se auto, mihin piti koko etuakselikin vaihtaa ennen kuin sopiva kori voitiin rakentaa? Samalla olisi kannattanut vaihtaa moottorikin, jotta se olisi kestänyt koko auton käyttöiän. Parasta olisi tietysti ollut ostaa heti kunnon Volvo eikä ruveta näillä Scanioilla leikkimään ollenkaan.

        "88-Volvojen kyyti oli varsinkin viimeisten ajovuosien aikana huonoa joidenkin yksilöiden homehtuneiden istuimien takia."

        Olivathan ne samaa kangasta kuin saman vuoden Scanioidenkin istuimet. Poistettiinko Scaniat siksi nopeammin, että ne homehtuivat nopeammin?


      • gfdg
        BLP-901 kirjoitti:

        "PS. Moottorien kestävyyden osalta Volvo häviää reilusti laadukkaista moottoreistaan tunnetulle Scanialle."

        Enpä usko. Laukesihan 9201:n moottorikin ennen aikojaan. Auto seisoi varikolla samaan aikaan, kuin 80-luvun Volvoilla ajettiin vielä täysin normaalisti.

        Lisäksi vuoden 1988 Scaniat poistuivat liikenteestä melko vauhdikkaasti. Kun kaikki nämä tärinäromut oli hävitetty, oli ajossa vielä useita vanhempia Volvoja. Joillakin 1988-Volvoilla ajettiin vielä vuoden 2004 loppuun saakka, ja kyyti oli parempaa, moottorin ääni hiljaisempi ja korin natinat vähäisempiä kuin missään uudessa Scania-Ikaruksessa.

        Kuorma-autoilijoilta olen kyllä kuullut Scanian paremmasta kestävyydestä. Volvon kuorma-autot kuulemma kestävät vain omistajan ajamista, palkatut kuskit on laitettava ajamaan Scanialla.

        Linja-autoissa näyttää siis tilanne kuitenkin olevan täysin päinvastainen. On myös huomattava, että Scania on ikävä bussi matkustaa koko käyttöikänsä, vaikka se käyttöikä sitten olisi lyhyempikin kuin Volvolla.

        "Millä perusteilla HelB:n kannattaisi hommata Volvo-dieselbusseja?"

        Siksi, että saataisiin Scaniat, Mercedekset ja MANnit poistetuksi mahdollisimman pian. Scanian ongelmina ovat tärinä ja melu, saksalaisten suurimpana ongelmana ahtaat sisätilat ja erityisesti onnettoman pienet istuimet.

        Scalassa on Scanian moottori ja melua&tärinää on melko vähän. Silmät kiinnikin huomaa onko pysäkillä Scala vai Vessa-Volvo.


      • ............
        gfdg kirjoitti:

        Scalassa on Scanian moottori ja melua&tärinää on melko vähän. Silmät kiinnikin huomaa onko pysäkillä Scala vai Vessa-Volvo.

        "Scalassa on Scanian moottori ja melua&tärinää on melko vähän."

        Juu, ei scalassa kuule moottorin ääntä kaiken sen korin pitämän nitinän ja natinan yli. Mikähän siinä on että 15-vuotta vanhat wiimalaiset ei juuri ääntä pidä mutta nykyajan muovi-ihmeet pysyy pari vuotta hiljaa, sen jälkeen matkustajille voisi tarjota korvatulppia matkan ajaksi.


      • katkustaja
        ............ kirjoitti:

        "Scalassa on Scanian moottori ja melua&tärinää on melko vähän."

        Juu, ei scalassa kuule moottorin ääntä kaiken sen korin pitämän nitinän ja natinan yli. Mikähän siinä on että 15-vuotta vanhat wiimalaiset ei juuri ääntä pidä mutta nykyajan muovi-ihmeet pysyy pari vuotta hiljaa, sen jälkeen matkustajille voisi tarjota korvatulppia matkan ajaksi.

        Sama kyllä pätee myös uusiin Volvon koreihin, sekä Carruksen City L ja M -malleihin.


      • JBA-831
        BLP-901 kirjoitti:

        "Yksi yksilö ei kerro vielä mitään moottorin kestävyydestä."

        Scanian kestävyydestä tuntuu olevan vaikeaa saada tietoa. Sen sijaan liikenteessä olevien vanhojen Volvo-bussien suuresta määrästä voimme päätellä jotakin niiden kestävyydestä.

        "Yleensä Scanian moottorit ovat olleet kestävämpiä kuin Volvon vastaavat."

        Tämä tuli ikään kuin toteamuksena. Voi olla, että työskentelet korjaamolla ja että asia on totta. Todennäköisempää on kuitenkin, että mielipiteesi tässä vain tuli muodossa, josta joku voisi päätellä sen olevan täyttä totta.

        "9201:n moottori ei hajonnut ainakaan kokonaan, sillä se korjattiin aika nopeasti Salossa."

        Saloon on ehkä saatu nopeasti uusi moottori Ruotsista. Onhan Salo lähempänä Ruotsia kuin Helsinki.

        Ehkä HelB väsyi uuden moottorin odotteluun ja hankkiutui siksi autosta eroon. Scanialla on varmasti kova työ ehtiä valmistaa kaikki tilatut vaihtomoottorit.

        "Kyseinen auto on 9201, joka on VIN-koodin mukaan valmistettu vuonna 1988."

        Jos tämä on totta, alusta lienee seissyt jossakin todella pitkään ennen kuin kukaan on sitä halunnut ottaa käyttöön. Tämä on ymmärrettävää, sillä saihan vuonna 1988 paljon parempiakin alustoja, esimerkiksi Volvon B10M, jossa hiljainen, tehokas ja kestävä moottori on asennettu oikeaan paikkaan (keskelle) hyvien ajo-ominaisuuksien varmistamiseksi.

        Volvolla oli muuten tuohon aikaan noin 90 % markkinaosuus liikennelaitosten bussihankinnoista. Ehkä tämä selittää sitä, että Scanian alustat saivat odotella koritusta.

        Vai oliko tuo 9201 nyt se auto, mihin piti koko etuakselikin vaihtaa ennen kuin sopiva kori voitiin rakentaa? Samalla olisi kannattanut vaihtaa moottorikin, jotta se olisi kestänyt koko auton käyttöiän. Parasta olisi tietysti ollut ostaa heti kunnon Volvo eikä ruveta näillä Scanioilla leikkimään ollenkaan.

        "88-Volvojen kyyti oli varsinkin viimeisten ajovuosien aikana huonoa joidenkin yksilöiden homehtuneiden istuimien takia."

        Olivathan ne samaa kangasta kuin saman vuoden Scanioidenkin istuimet. Poistettiinko Scaniat siksi nopeammin, että ne homehtuivat nopeammin?

        "Sen sijaan liikenteessä olevien vanhojen Volvo-bussien suuresta määrästä voimme päätellä jotakin niiden kestävyydestä."

        Vanhoja Volvo-busseja on tehty enemmän kuin vanhoja Scania-busseja, joten suuresta määrästä ei voi tehdä minkäänlaista johtopäätöstä kestävyydestä.

        "Tämä tuli ikään kuin toteamuksena. Voi olla, että työskentelet korjaamolla ja että asia on totta. Todennäköisempää on kuitenkin, että mielipiteesi tässä vain tuli muodossa, josta joku voisi päätellä sen olevan täyttä totta."

        Työpaikkani sijaitsee korjaamolla. Lisäksi tuossa tuli esille mielipiteeni tästä asiasta.

        "Saloon on ehkä saatu nopeasti uusi moottori Ruotsista."

        Tuossa Saloon muuttaneessa autossa on edelleenkin sama moottori kuin vuoden 2005 keväällä.

        "Ehkä HelB väsyi uuden moottorin odotteluun ja hankkiutui siksi autosta eroon."

        Helsingin Bussiliikenne Oy:llä olisi ollut pari vähänkäytettyä moottoria sähkövikaisissa autoissa 9402 ja 9403.

        "Jos tämä on totta, alusta lienee seissyt jossakin todella pitkään ennen kuin kukaan on sitä halunnut ottaa käyttöön."

        Tässä tapauksessa kyseessä on todennäköisesti jokin Scanian testialusta.

        "Tämä on ymmärrettävää, sillä saihan vuonna 1988 paljon parempiakin alustoja, esimerkiksi Volvon B10M, jossa hiljainen, tehokas ja kestävä moottori on asennettu oikeaan paikkaan (keskelle) hyvien ajo-ominaisuuksien varmistamiseksi."

        Olen oikeastaan tästä lauseesta täysin eri mieltä. Volvo B10M:n moottori on tehoton verrattuna Scanian samanikäisiin koneisiin. Kiihtyvyydessä takatuuppari-Scania voittaa keskimoottori-Volvon. Keskimoottori-Volvoilla on erittäin vaikeaa nousta jyrkkiä mäkiä. Scanialla tuollaisen mäen päälle pääsee helposti. Edustamani yrityksen Volvoihin on vaihdettu suhteessa enemmän koneita kuin Scanioihin. Keskimoottoriautossa melu leviää joka puolelle autoa. Takatuuppareissa melu pysyy auton takaosassa. Jos ulkomelua verrataan, niin N-Scania on hiljaisempi Scanian valmistaman äänieristyksen ansiosta.

        "Vai oliko tuo 9201 nyt se auto, mihin piti koko etuakselikin vaihtaa ennen kuin sopiva kori voitiin rakentaa? Samalla olisi kannattanut vaihtaa moottorikin, jotta se olisi kestänyt koko auton käyttöiän."

        Kerroin tässä viestissä aiemmin, että kyseessä on vuonna 1988 valmistettu korkealattiainen testialusta. Vuonna 1991 Scanialla oli kiire valmistaa kaksi esittelyautoa: AYW993 ja JBA-831. Vuonna 1991 korkealattiaisen testialustan etuosa korvattiin matalalattiaisella etuosalla. Samalla takapään kuluvat komponentit (moottori...) vaihdettiin uusiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe