Kilpikonna, ongelma vai ystävä?

Alyssa88

Niin, asiasta voidaan olla eri mieltä, mutta varmasti jokainen kilpikonnan omistava ihminen tietää minkälainen ongelma se myös voi olla.
Eli siis kerron nyt miten on eräälle tuttavalleni käynyt ja miten olen sitten asiaan vaikuttanut, ja myös ongelmastani.

Suomessa on varmasi monta kertaa jätetty luontoon heitteille kilpikonnia. ainakin ihan varmasti punakorvakilppareita, vai kuinka?
eikös kilpparit olleet joskus iso trendi. oli mukavaa kun pystyi omistamaan eksoottisen pienen pienen kilpparin. mutta hupsista, se kasvoikin isoksi vaativaksi ja hankalaksi.
joo, no me kaikki tunnetaan tuo tarina, eikö?

No entinen koulukaverini siis otti kaksi kilpikonnaa. Kuvitelkaa kaksi ja vielä eriä sukupuolta olevaa. Ja nämä kaverukset laitettiin SADAN litran akvaarioon. Voitte kuvitella elävänne viisi vuotta tuon kokoisessa akvaariossa kaverin kans,siinä tulee hieman ahdasta.:) joo no nuin kuitenki se teki ja tietty nämä konnat jäi kitukasvuisiksi.Ei kuitenkaan kovinpaljoa mutta huomattavasti kylläkin.
Koulukamuni käski tulla minun katsomaan niitä ja tietty menin. Raukkojahan ne oli. Se kävelytti niitä lattialla parvekkeen oven ollessa auki ja vedon käydessä lattialla. En silloin ite vielä tuntenut konnien hoidosta paljoakaan joten en voinut olla sitä neuvomassa.
Meni muutama kuukausi niin tämä tyyppi alkoi mankumaan että voi ku joku ottas ne konnat ettei se jaksa niitä hoitaa.Hassua...niin käy todella monelle.

Menin uudemman kerran niitä katsomaan, hieman viisaampana, olin näes tutustunu konnien hoitoon.
Ja voi vitsit ku niillä oli hankalat oltavat. Sadanlitran akvaario oli puolillaan ruskeaa vettä jossa konnat ui.....yäääh...

Päätin silloin että minun on ihan pakko otttaa ne itselleni sijaishoitoon, sillä lopullista kotia en niille uskaltanut antaa, sillä en tienny mihin lähden opiskelemaan. ja muutenkaan sillä tiesin kuinka vaativia ne ovat.
Hankin konnille noin 300 litran akvan ynnämuut tarvikkeet. Sekin on monella syynä konnien heitteille jättöön sillä tarvikkeet todellakin maksaa...
Nyt konnat ovat olleet minulla noin 4 vuotta ja uutta kotia siis lopullista kotia eivät ole konnat vieläkään löytäneet.
Ja kyllä on tullut huomattua että konnat voivat olla melkoinen ongelmakin. sillä nämähän ovat uros ja narttu niin joskus ajavat toisiaan takaa kovaa vauhtia ja muninta sotkee hirvittävästi. Nyt ovat onneksi olleet rauhallisempia.
Itse olen lähdössä vuodenpäästä toiselle paikkakunnalle mutta tulevatko konnat mukana vai mihin joutuvat sitä en tiedä.
Mukaan niitä en mielelläni ottaisi ja tunnen siinä syyllisyyttä etten niitä mukaan ota, mutta virhettäkään en ole siinä tehnyt että ne itselleni aikoinani pelastin siinä tarkoituksessa että löytäisin niille hyvän kodin.
Täällä se on kuitenkin lähes mahdotonta. Siis suomessa. Netissä on vaikka kuinka paljon ilmoituksia että annetaan ilmaiseksi konnia. Ihan säälittää mutta ei sillekään oikein voi mitään. Ja kuitenkaan en halua myydä niitä ihan minkälaiselle tahansa omistajalle. Konnat ovat luonani vielä ainakin vuoden, ellei uusia omistajia kävele vastaan. Mutta kiertokonniksi niitä en kyllä myy.

Mikä siis on näiden pelastamieni konnien tulevaisuus?
Ne ovat kiertäneet monta omistajaa jo enne entiselle koulukaverilleni tulemista.
Kuinka suomessa näiden eläinparkojen lopulta käy?
Näiden eläinten, joiden todellinen asuinalue on sademetsissä isoissa jokisuistoissa ja soisssa.

Ottakaapas jotain kantaa ja kertokaa tuntemuksia ja mielipiteitä.

Toivottavasti jaksoitte lukea... aika pitkä..:)

Ps. Tiedän paljon hyviä konnien omistajia joilla on konnille iiisot tilat ja mukavat oltavat. Nostan teille kaikille hattua jotka jaksavat näitä eläimiä hoitaa.:) ja kiitän myös, sillä jos ei olisi teitäkään ei olisi konnilla mitään elämisen mahdollisuutta.

17

7351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarina on vanha tuttu, ostetaan söpö pikku konna tietämättä paljoakaan sen vaatimista oloista ja luonnollisesta elinympäristöstä. Valitettavasti näitä konnia löytyy nyt joka paikasta, isoina ja puutteellisella tietämyksellä/taidolla hoidettuina, terveys pilattuna.

      Valitettava tosiasia on, että kun konnalle ei löydy uutta kotia, se joudutaan lopettamaan. Varmasti löytyy niitäkin,jotka ottaisivat vaikka jokaisen konnan kotiinsa, mutta ei heilläkään aina riitä aikaa/tilaa/rahaa toteuttaa tätä haluaan. Pitää vain toivoa, että ihmisiltä löytyisi enemmän kunniantuntoa ja ymmärrystä, jotta he lopettaisivat konnansa eläinlääkärillä, eivät vapauttaisi niitä luontoon. Minkäänlaisella kilpikonnalla ei ole mahdollisuutta selviytyä Suomen luonnossa hengissä, ne eivät kuulu sinne. Se, joka vapauttaa kilpikonnan luontoon Suomessa, syyllistyy mielestäni eläinrääkkäykseen.

      Nykyäänkään ihmiset eivät tiedä kilpikonnista tarpeeksi, omat kokemukseni pohjautuvat maakilpikonniin ja on (ainakin harrastajien keskuudessa) tunnustettu tosiasia, että suomenkielisessä kirjallisuudessa on vain yksi maakilpikonnia käsittelevä kirja, jonka tiedot ovat paikkaansa pitäviä. Tälläkin kirjalla on ikää jo 12 vuotta, joten sekään ei ole enää ajantasalla (Jarmo Perälä, Maakilpikonnat).

      Tällä hetkellä heitteillejätön kohteena ovat punakorvakilpikonnat, kymmenen vuoden kuluttua samassa tilanteessa ovat Geochelone Sulcatat. Sulcata kasvaa käsittääkseni jopa 70kg painoiseksi ja tarvitsee trooppisen ilmaston (on kotoisin Afrikasta). Tällaiselle konnalle täytyy rakentaa oma navetta, eikä siihen kovin moni pysty. Varsinkaan, kun suuri osa ostajista ei edes tiedä, minkä on ostanut.
      Ostetaan eläinkaupasta söpö konna, jonka kauppias sanoo olevan sukua eurooppalaiselle kannuskonnalle, kasvavan vain hiukan tätä suuremmaksi. Eikä tarvitse sen kummempaa terraariota, voi asua lattialla. UV-valoista tai lämpölampuista puhumattakaan.
      Vaikka joku harrastaja kävisikin huomauttamassa asiasta kaupassa, siihen ei kiinnitetä huomiota. Jatketaan vain samalla tavalla. Tai näin olen kuullut.
      Vaikka joku tietäisikin, minkä on ostanut, ei tietoa välttämättä ole helppo ymärtää. Osa ostajista voi ajatella kasvattavansa konnan lattialla, silloinhan tällä olisi tarpeeksi liikkumatilaa. Mutta mitenkäs nämä ihmiset ovat ajatelleet itse asua? 30C lämpötilassa ja 80% ilmankosteudessa? Entäs sitten, kun 70 kiloa painava tankki linnoittautuu vessan oven eteen, eikä sieltä pääsekkään ihan helposti enää pois? Moni kysymys jää vaille vastausta.

      Mielestäni kauppiaan tulisi varmistaa, että ostaja tietää, millaista konnaa on ostamassa. Kauppiaiden tulisi myös itse olla valmiita etsimään uudempaa tietoa myymistään eläimistä. Voi olla, että tuntuu mahdottomalta ajatukselta, onhan eläinkaupoissa myynnissä monia muitakin eläimiä, kuin vain konnia. Mutta pitäisihän kauppiaan myös pystyä pitämään kaikkia eläimiään kaupassa pitempiäkin aikoja,jos ei ostajia satu olemaan tarjolla.

      Tulipas nyt pitkä vuodatus, varsinkin noista sulcatoista, mutta itse ainakin närkästyin kovasti kuullessani tuosta eläinkaupasta, jossa toimitaan aikasemmin kuvailemallani tavalla, harrastajien vaikutus yrityksistä huolimatta.

    • minä

      epäoikeudenmukaista että eläimiä kohtaan toimitaan noin,ja kiitos sinulle siitä että pelastit nuo konnat.yhden pienen häiritsevän asian huomasin,ja se oli tuo uros ja narttu.minulla on käsitys että noita nim iä käytetään koirista,ja matelijoilla käytetään nimitystä koiras ja naaras,mutta eipä tuo vaarallista ole sillä kaikki ymmärsivät mitä tarkoitit(luultavasti).onnea konnien kanssa!

      • aki

        olin kreikassa zakinthosilla n 10 v sitten,menimme erään kaverin kanssa maailman luonnonsäätiön suojelualueelle katsomaan kilpikonnia.oli todella hieno hetki kun ne nousivat merestä kuunvalossa munimaan niinkuin ne on tehnyt viimeiset 50-100 tuh vuotta


      • löytyy
        aki kirjoitti:

        olin kreikassa zakinthosilla n 10 v sitten,menimme erään kaverin kanssa maailman luonnonsäätiön suojelualueelle katsomaan kilpikonnia.oli todella hieno hetki kun ne nousivat merestä kuunvalossa munimaan niinkuin ne on tehnyt viimeiset 50-100 tuh vuotta

        Mullakin on kokemus konnista.Yks makaa just sohvilla eikä muuten muni...


    • Vastuullinen konnaisäntä

      Meillä on kotona noin viiden vuoden ikäinen kreikan maakilpikonna. Lapsemme aikanaan saanut ja jäänyt meidän vanhempien hoidettavaksi. Sinänsä vaikeaa saada kunnon tietoa miten sitä pitää hoitaa jne. Ihan totta että on vain se yksi kirja olemassa suomeksi. Eläinkaupasta saa tosiristiriitaista tietoa ja pieneläinlääkäritkin tuntuvat olevan ihan hukassa kilpikonnien kanssa. Maakilpikonnaakin on pakko pitää terraariossa jossa vähän hiekkaa pohjalla. Muuten koti on sotkuinen ulosteista jne jos sen antaa juosta ympäriinsä. Tuntuu vaan aika pahalta kun se yksikseen siellä muovilaatikossaan kököttää ilman seuraa. Kesällä voi sentään pitää isossa häkissä ulkona pihalla. Kaikenlisäksi ruoka on koko ajan oltava tuoretta kun konna ei heinää syö. Eli päiväksikään ei voi oikein olla pois ilman konnahoitajaa. Eläintä on noin vaan vaikea lopettaakaan kun ei se oo sairas eikä mitään. Ihan toiseenkin asiaan törmättiin. Tytär kun nykyään asuu ulkomailla olisi halunnut ottaa konnan sinne. Ei mistään löydy sellaista viranomaista joka pystyy varmuudella sanomaan joutuuko kilpikonna karanteeniin siellä ja mitä papereita ja lupia tarvitaan. Kaikki pitäisi selvittää vastaanottavan maan viranomaisten kanssa eikä edes suurlähetystö voinut auttaa että olisi löytynyt oikeat viranomaistahot antamaan vastauksia. Tässä sitä vaan hoidetaan kilpikonnaa!

      • Kreikkalaisen terraarion pohjalla ei saa olla puhdasta hiekkaa, vaan pohjamateriaalissa tulisi olla myös lannoittamatonta turvetta. Hyvä suhde olisi 1:1, vaikka monet laittavat mieluummin yli puolet turvetta. Kreikkalainen tarvitsee kostean kaivelupaikan, jonka pystyy toteuttamaan paremmin turpeeseen kuin hiukkaan, ja lisäksi turve on pohjamateriaalinen hygieenisempi kuin hiekka.
        Konnalle ei saa antaa pelkkää tuoreruokaa, vaan se tarvitsee myös kuivaruokaa. Kuivaruoaksi käy ihan omasta kotipihasta kuivatut kasvit ja jos konna ei suostu syömään ns. pupunheinää, kannattaa kokeilla Pro Alpin Testudoa, valmista kuiva ruokaa, jota löytyy kolmea eri lajia ( tämä on nimenomaan se ainut pellettimäinen valmiste, jota maakilpikonnille saa syöttää. Ei sisällä eläinperinteisiä ravintoaineita tai mitään muutakaan maakilpikonnille kelpaamatonta ).
        Kreikan konnan siirtämiseksi maasta toiseen tarvitaan yksi todistus: CITES, jos konna on vain 5-vuotias, sen mukana olisi ostaessa pitänyt tulla tämä todistus. Yli 10-vuotiailla konnilla ei todistusta ole. Jos konnan mukana ei ole tullut CITES-todistusta, on konna luultavasti salakuljetettu.
        Kannattaa tutustua osoitteeseen www.herppi.net ja sieltä keskustelujen kilpikonna osioon. Siellä keskustelut ovat huomattavasti vilkkaampia kuin täällä ja niihin osallistuu asiansa tuntevia henkilöitä (kuten Maakilpikonnat- kirjan kirjoittaja Jarmo Perälä). Siellä on myös ihmisiä, jotka osaavat luultavasti antaa sinulle neuvoja tuossa konnan siirtämistä koskevassa asiassa.
        Lisäksi hyvää tietoa saa osoitteesta www.maakilpikonnat.com , vaikka sivun päivitykset ovatkin hiukan aikaansa jäljessä, sen perustiedot ovat kuitenkin huomattavasti paremmat kuin useimpien eläinlääkärien tai eläinkauppojen.
        Oletteko muuten ikinä miettineet konnanne myymistä? Jos lopettamistakin on kerran mietitty (tekstistäsi sai sen käsityksen), niin myyminen voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.

        Anteeksi, jos meni nyt aivan neuvonta ja ohjeeiden anteminen- linjalle, mutta minulle on luonteenomaista yrittää korjata kaikki epäkohdat, jotka havaitsen :)


    • Muumi81

      tuttu tarina =(.

      Pakko sanoa, että mielestäni 300 litrainenkin on liian pieni kahdelle.

      Itselläni on n. 7-vuotias punakorvaneiti 300 litraisessa akvaariossa ja säälittää, kun ei mahdu kuitenkaan "täysillä" uimaan.

    • kalle hki

      Joo olet oikeessa tosta että ihminen on tyhmä ja ostelee trendien perässä eläimiä ja tekee lapsia. Mutta surullista on se että tuhannet lasten vanhemmat ovat myös muutaman vuoden jälkeen kyllästyneet lapsiinsa ja jättävät hoitamatta. joka näkyy taas mielenterveysongelmina ja häiriintyneinä. Mutta itselläni on ollut maakilpikonna jo 6 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen enkä ikinä antaisi pois koska rakastan sitä. Sillä on vapaa kasvatus eli terraario mikä on avoin että konna pääsee valtaamaan koko 41 neliötä jos vaan haluaa, nurkat, kolot ja lattialle jääneet vaatteet ovat konnan mieleen mitä kaivella, terraariossa se syö ja lämmittelee ja nukkuu mutta sitten taas tutkimaan. Tunnen konnani luonteen ja siitä on tullut perheenjäsenen arvoinen asustelija jota otetaan huomioon useita kertoja päivässä. pakkohan senki on meitä rakastaa koska nukahtaa usein rinnan päälle televisiota katsoessa :) eläinten kiusaajat kyllä usein onneksi saavat palkkansa jossain muussa muodossa, koska joka ei eläimestään välitä, mistä se sitten välittää ? tuskin mistään muusta kuin itsestään mikä on huono pitkällä tähtäimellä. nuori ja vastuu ei kulje käsikädessä eikä myöskään vanha, lapsi ja viinakaan. Mutta kuitenkin kaikki pisteet siitä että otit ja hoidat ja jos et pysty pitämään löytävät ne sellaisen kodin jossa voivat viettää loppuvuotensa ervokkaasti. Nehän ei ole valinnut omistajiaan vaan omistajat ne joten kunnioitusta pitäisi löytyä. Karma puree kovaan ja se on varma.......

    • oli aikoinaan

      2 punakorvakilpikonnaa. kivoja olivat mutta kasvaessaan akvaario tuli ahtaaksi eikä ollut varaa sijoittaa uuteen isompaan. eläinkaupassa onneksi ottivat vastaan. parempi niin kuin pitää liian ahtaassa

    • nadiab

      Jaksoin lukea tarinasi loppuun ja valitettavasti on totta, että ihmiset eivät aina kohtele konnia hyvin, eivätkä jaksa niitä hoitaa =(.

      Meillä on kaksi punakorvakilpikonnaa, naaraita molemmat. Tulevat hyvin keskenään toimeen ja ovat käsittelyyn tottuneet.
      Niiden kävelypaikka on pesuhuone, jossa on lattialämmitys ja sauna lämpimänä silloin, etteivät saa täällä vanhassa talossa vetoa.
      Toinen niistä rakastaa uimahyppyjä siellä=).
      On ramppi, jota pitkin pääsee hyppimään veteen :D.

      Olen myös lukenut ja kuullut paljon kilpikonnien kohtelusta. Järkyttävää!
      Sellaiset ihmiset, jotka jättävät eläimet hoitamatta ja heitteille, pitäsi tuomita rankalla tavalla mielestäni..

      Olen myös huomannut, että netissäkin on paljon väärää tietoa kilpikonnien hoidosta.
      Kannattaa valikoiden hoito-ohjeet lukea.
      Herpissä ihmiset kertovat hoidoista kokemuksen perusteella =).

      Meillä on kilppareiden lisäksi koira ja kaksi skorpionia =). Kaikki hoidetaan tunnollisesti ja niistä kaikista tykätään.

      Kaikille, jotka kilpikonnan hankkimista harkitsevat, sanon: Mieti 1000 kertaa asiaa, ota selvää niiden hoidosta koskien kaikkea mahdollista a:n ja ö:n välillä! Sitten tarpeeksi ison akvaarion ja muiden tarvikkeiden hankinta. Viimeiseksi kilpikonna.
      herppi.net on hyvä sivusto, josta saa tietoa kaikista mahdollisista erikoisista kotieläimistä. Kannattaa käydä tutustumassa siellä ennen kilpikonnan, matelijan, skorpionin ym. hankintaa. On muutenkin mielenkiintoinen sivusto, vaikka olisi vain kiinnostunut erikoisista lemmikeistä =).

      Te kaikki, jotka omistatte punakorvakilpikonnan.... tai muun eläimen.. Hoitakaa se hyvin ja ei saa jättää heitteille !!!!

      -nadi-

      • Chevallier

        Eläimiä täytyy kohdella hyvin ja elämää kunnioitaa.

        Kimmolta terkkuja sulle ja konnillesi.


    • konna

      Ite sain konnani luokkakaverilta. Ne oli aikeissa lopettaa sen(vanhemmat puhu että ajais autolla yli!). Nyt konna ollut minulla n 8 vuotta, asustelee nykyään n 500 litrasessa akvaariossa itekseen.

    • konna fani <3

      asiasta kirjoitit kyllä tuohon kantaa viitsii ottaa ymmärrän täysin mistä kirjoitat! mun konna löydettiin lammikosta kun joku idiootti ei jaksanut varmaan hoitaa häntä! TOINEN konnani löydettiin kaatopaikalta en ymmärrä tuollaisia ihmisiä jotka ottaa konnia eikä jaksa hoitaa heitä !!! tuo on niin raivostuttavaa:(

    • hronkko2

      Hei!
      Minulla on kaksi konnaa josta toinen on punakorva enkä näe hänen meillä asumisessa mitään nekatiivista
      Ennen meille tuloa konnamme Lirppu oli ollut 5 vuotta100L akvassa eikä ollut päässyt ollenkaan jalottelemaan
      ja voi muutenkin tosi huonosti ja vesi oli limaista ja vihreätä ja mennessäni häntä katsomaan en voinut jättää häntä sinne sillä se oli RAKKAUTTA ensi silmäyksellä ainakin minun puolelta ja niin konnan matka meille alkoi autokyydillä ja sitä autokyytiä en ole katunut kertaakaan!
      Lirppu konnamme muutettua meille hän ensitöikseen varasti koko perheeni kaikkien sydämet eikä meillä konna ole meillä kotieläin vaan ihana PERHEENJÄSEN!
      Hommasin konnalleni heti isomman altaa laittelemalla ilmoituksia moneenkin paikkaan ja sitten sain konnallemme hankittua kotiintuotuna 300L allas ja maksoin siitä vain 120E!
      Hoidin konnani kuntoon ja sitten vein sen eläinlääkärin tarkastukseen jossa sain kuulla olevani harvinainen punakorvan omistaja joka huolehtii noin hyvin konnastaan sillä usein konnat tuodaan lääkäriin vasta kun ei ole enää mitään tehtävissä muutakuin piikki persuuksille ja taivaaseen.
      Minä olen ylpeä punakorvan omistaja ja olen luvannut vanheta Lirppuni kanssa yhdessä.
      Minä putsaa konnan altaan nopeasti ja helposti ilman sotkua kahdella letkulla josta likavesi menee toista letkua pitkin suoraan vessanpönttöön ja toisesta letkusta sitten tulee puhdasvesi altaaseen jota olen ilman pesuainetta harjalla puhdistanut.
      Lirppukonna muutti meille 15pv marraskuuta 2008 enkä luopuisi yhdestäkään päivästä ja minun mielestä lirppu on kaunein punakorva jonka olen koskaan tavannut.
      Tammikuun 2pv 2010 meille muutti 20v nelivarvas herra Pelle Peloton joka myöskin varasti koko perheemme sydämen ja konnamme tulevat toimeen hyvin sillä toinen menee toiseen suuntaan ja toinen toiseen eikä kumpikaan oikeastaan välitä toisen olemassaolosta.
      Allergisena ihmisenä olin jo luopunut toivosta löytää sellainen eläin laji jolle en olisi allerginen ja kerran satuin lukemaan netistä,että kilpparit ovat allergia siedettäviä aika hyvin ja onnellisena perheellemme aukesi aaivan uusi elämä uusien perheenjäsenten kanssa enkä ole katunut päivääkään ja aion vanheta kummankin konnan kanssa yhdessä onnellisen loppuun asti ja sitten kun minu aikani on vanhana poistua täältä maanpäältä niin poikani on luvannut huolehtia meidän PERINTÖKALLEUKSISTA yhtä hyvin kuin äitkin.
      Minulla ja pojalla on tavoitteena,että kumpikin konna saisi elää ja tutustua poikani lapsiin ja olishan se IHANA kuulla joskus jos poikani saa omia lapsia,että mummo on hommannut nämä kilpikonnat meidän isälle kun isä oli vielä nuori poika nyyh (onnen kyyneleitä ).
      Toivottavasti konnat pysyvät terveinä sinne asti T: kaksi perheenjäsentä löytänyt onnellinen 2 pojan äiti

      • Konnuus

        Voi kuinka hyvän, vaikkakin vanhan, ketjun löysin =0) Hyvä aihe, erittäin tarpeellinen kaikille niille, jotka aikovat hankkia kilpikonnan; joko vesi- tai maakonnan.

        Todellakin; kilpikonnasta voi koitua pelkkää harmia jos sen hoidosta ei tiedä tarpeeksi. Nyt, noin neljä vuotta tämän ketjun aloittajan kirjoituksesta, ei edelleenkään kilpikonnista tiedetä tarpeeksi =0( Eikä voi sanoa, etteikö tietoa olisi tarjolla..! Nykyisin kun on tuo Google, jonka avulla avuttomampikin löytää tietoa kilometrikaupalla, kunhan vai osaa kirjoittaa hakusanaksi kilpikonna.

        Nykyisinkään vielä moni ei tiedä että esim. maakilpikonnat EIVÄT ole sylittelylemmikkejä, tai että maakonna on todellisuudessa yksineläjä. Koiraskonnalle ei saa hankkia kaveria, ja naaraskonnalle on luotava hyvät olosuhteet silloin kun se ryhtyy munimaan. Tässä vaan hajanainen otanta niistä aiheista, joista ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä; huolimatta siitä että saattavat jo hyvinkin omistaa kilpikonnan.

        Nostin siis hieman tätä ketjua jotta pysyy vireessä =0)


      • kaabie76
        Konnuus kirjoitti:

        Voi kuinka hyvän, vaikkakin vanhan, ketjun löysin =0) Hyvä aihe, erittäin tarpeellinen kaikille niille, jotka aikovat hankkia kilpikonnan; joko vesi- tai maakonnan.

        Todellakin; kilpikonnasta voi koitua pelkkää harmia jos sen hoidosta ei tiedä tarpeeksi. Nyt, noin neljä vuotta tämän ketjun aloittajan kirjoituksesta, ei edelleenkään kilpikonnista tiedetä tarpeeksi =0( Eikä voi sanoa, etteikö tietoa olisi tarjolla..! Nykyisin kun on tuo Google, jonka avulla avuttomampikin löytää tietoa kilometrikaupalla, kunhan vai osaa kirjoittaa hakusanaksi kilpikonna.

        Nykyisinkään vielä moni ei tiedä että esim. maakilpikonnat EIVÄT ole sylittelylemmikkejä, tai että maakonna on todellisuudessa yksineläjä. Koiraskonnalle ei saa hankkia kaveria, ja naaraskonnalle on luotava hyvät olosuhteet silloin kun se ryhtyy munimaan. Tässä vaan hajanainen otanta niistä aiheista, joista ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä; huolimatta siitä että saattavat jo hyvinkin omistaa kilpikonnan.

        Nostin siis hieman tätä ketjua jotta pysyy vireessä =0)

        Tuttu tarina on joo:( oma nelivarvaskilpparini on meidän perheenjäsen ja niin rakas,tosin maakilpparit ei sotke vettä tmv mutta kyllähän terraariota pitää siivota yms. Koko tällä hetkellä 10,7 cm(kilven suora mitta) mutta jos se on naaras eli yli 20 cm ni ehdottomasti isompi,nykyinen terra just riittää mut haaveissa uusi ja isompi,toinen kerros on tehty kyllä,omat lemmikkini kotiloita myöten tärkeitä,kumpa kaikki ajattelisivat samoin.ap.kirjoittaja:hyvä että pelastit konnat.


      • KONNUUS
        kaabie76 kirjoitti:

        Tuttu tarina on joo:( oma nelivarvaskilpparini on meidän perheenjäsen ja niin rakas,tosin maakilpparit ei sotke vettä tmv mutta kyllähän terraariota pitää siivota yms. Koko tällä hetkellä 10,7 cm(kilven suora mitta) mutta jos se on naaras eli yli 20 cm ni ehdottomasti isompi,nykyinen terra just riittää mut haaveissa uusi ja isompi,toinen kerros on tehty kyllä,omat lemmikkini kotiloita myöten tärkeitä,kumpa kaikki ajattelisivat samoin.ap.kirjoittaja:hyvä että pelastit konnat.

        Näköjään aika nostaa taas tätä hyvää ja asiapitoista tekstiä..

        OTTAKAA HYVÄT IHMISET SELVÄÄ KILPIKONNISTA, KUN OLETTE SELLAISTA HANKKIMASSA!!

        Nämä eläjät eivät ole sylittelyyn tarkoitettuja, eikä varsinkaan laumoissa pidettäviä. Jo pariskunnan pitäminen on useimmiten täysin mahdotonta, eikä näitä saa inhimillistää laumaeläimiksi, joille automaattisesti ollaan hankkimassa kaveria tai jopa useampiakin.. =0/ Luonnossa ne elävät erakoina, joiden alkeellinen "sielunelämä" (lue= viettitoiminnot) ovat myös sen mukaisia. ÄLKÄÄ SIIS KILTIT IHMISET koettako hankkia sille ainokaiselle kilpisellenne väen vängällä kaveria, tai älkää kaupitelko omaa konnaanne "toiselle kaveriksi" jos kyseessä on koiraskonna, tai jos sukupuolesta ei ole varmuutta.

        Herppi.net on edelleenkin suomenkielisistä foorumeista paras ja vilkkain tietolähde, mikäli haluaa saada kokeneiden harrastajien kokemuksia aivan ensikäden tietona. Siellä harvemmin hössötetään maakonnista kuten "pikkulapsista" vaan niihin suhtaudutaan MATELIJOINA.

        Kaikki kilvan siis ajamaan nyt maakonnien (ja toki vesi/suokonnienkin) asiaa, ja levittämään oikeaa tietoa niistä =0) En voisi itsekään pitää itseäni kunnollisena maakonnaharrastajana, mikäli pitelisin maakonniani kuin "marsuja" ja kuvittelisin että kaikki on hoidokeillani OK, kun kerran itse kivenkovaa väitän niin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      315
      2918
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2223
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1561
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe