Tuli sitten tankattua diesel focukseen noin 15 litraa bensaa. Tankki oli ennen tätä miltei tyhjä, joten tankissa on nyt pääosin bensaa. Uskaltauduin ajamaan huoltoasemalta kotiin (alle 200 metriä), mutta nyt autolla ei varmaan pitäisi ajella. Eli kysymykseni kuuluu, mitä nyt tulisi tehdä ja minkähänlaisia kustannuksia mokastani on odotettavissa. Kertokaa, niin tiedän kuinka paljon tulee vitutuksen vastalääkettä nauttia näin lauantaina...
tankkasin bensaa diesel-autoon
63
63073
Vastaukset
- Aja
Dieselmoottorin puristukset on eri luokkaa bensakoneeseen verrattuna,joten bensa syttyy ennenaikojaan palotilassa,joka lyö niinsanotusti vastaan.Tästä johtuen Älä aja,rikot muuten koneen.
- minä.
muuten taidat nyt puhua miltä susta tuntuu etkä siitä mikä on faktaa.
- ei ole
minä. kirjoitti:
muuten taidat nyt puhua miltä susta tuntuu etkä siitä mikä on faktaa.
Faktaa??
- minä.
ei ole kirjoitti:
Faktaa??
syttyy ennenaikojaan palotilassa,joka lyö niinsanotusti vastaan
toi on paska puhetta nimittäin diesel moottori suihkuttaa polttoaineen sylinteriin vasta silloin kun sen pitää syttyä se ei ole siellä moottorissa koko puristustahtia kuten bensa moottoreissa,niin että miten se voi syttyä ennen aikojaan? - mistä puhuit ?
Dieselissä polttoaine syttyy sillä hetkellä kun se ruiskutetaan palotilaan. Kuinka siis dieselin seassa oleva bensa voi syttyä aikasemmin ?.
- bensan pitää kestää puristusta
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin asia on just päinvastoin eli diesel on myrkkyä bensakoneelle, koska dieselin puristuskestävyys on heikompi - senhän on tarkoitus syttyä "itsekseen" heti palotilaan ruiskutettaessa. Bensakoneessa polttoaineen ei puolestaan sovi syttyä kuin kipinällä kutiteltaessa, joten "itsesyttymistaipumuksen" omaava diesel bensan joukossa on ei-niin-kauhean-hyvä juttu.
- aaaaaaaaaaaaaaaanteroo
bensan pitää kestää puristusta kirjoitti:
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin asia on just päinvastoin eli diesel on myrkkyä bensakoneelle, koska dieselin puristuskestävyys on heikompi - senhän on tarkoitus syttyä "itsekseen" heti palotilaan ruiskutettaessa. Bensakoneessa polttoaineen ei puolestaan sovi syttyä kuin kipinällä kutiteltaessa, joten "itsesyttymistaipumuksen" omaava diesel bensan joukossa on ei-niin-kauhean-hyvä juttu.
Dieselin puristuskestävyys on paljon kovempi kun bensan. Diesel ei vahingoita bensakonetta, mutta meno hyytyy kyllä aivan varmasti! Dieseliähän ei saa palamaan oikein tulitikullakaan!
Diesel syttyy kovasta puristuksesta/lämmöstä.
Katsoppas hiukan eroja dieselkoneen ja bensakoneen puristuksista - Tiiseli
aaaaaaaaaaaaaaaanteroo kirjoitti:
Dieselin puristuskestävyys on paljon kovempi kun bensan. Diesel ei vahingoita bensakonetta, mutta meno hyytyy kyllä aivan varmasti! Dieseliähän ei saa palamaan oikein tulitikullakaan!
Diesel syttyy kovasta puristuksesta/lämmöstä.
Katsoppas hiukan eroja dieselkoneen ja bensakoneen puristuksista>Dieselin puristuskestävyys on paljon kovempi kun bensan.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Dieselin puristuskestävyys on huonompi kuin bensiinin. Dieselmoottori edellyttää helpommin puristuksesta syttyvää polttonestettä, ja siksi siinä käytetään dieselöljyä. Dieselin oktaaniluku on alempi kuin bensiinin. Tai siis olisi, jos sellainen määriteltäisiin.
Dieselille ilmoitetaan setaaniluku, joka on tavallaan käänteinen oktaaniluvulle: mitä korkeampi setaaniluku, sitä helpommin puristuksesta syttyvää aine on, ja oktaaniluku on näinmuodoin alhaisempi.
Jos korkeapuristeiseen bensiinimoottoriin syötetään polttonesteenä dieseliä, moottori alkaa varmasti nakuttaa. - ja huomenna lisää
Tiiseli kirjoitti:
>Dieselin puristuskestävyys on paljon kovempi kun bensan.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Dieselin puristuskestävyys on huonompi kuin bensiinin. Dieselmoottori edellyttää helpommin puristuksesta syttyvää polttonestettä, ja siksi siinä käytetään dieselöljyä. Dieselin oktaaniluku on alempi kuin bensiinin. Tai siis olisi, jos sellainen määriteltäisiin.
Dieselille ilmoitetaan setaaniluku, joka on tavallaan käänteinen oktaaniluvulle: mitä korkeampi setaaniluku, sitä helpommin puristuksesta syttyvää aine on, ja oktaaniluku on näinmuodoin alhaisempi.
Jos korkeapuristeiseen bensiinimoottoriin syötetään polttonesteenä dieseliä, moottori alkaa varmasti nakuttaa."Jos korkeapuristeiseen bensiinimoottoriin syötetään polttonesteenä dieseliä, moottori alkaa varmasti nakuttaa."
Kyllähän se on niin että se kone ei käy ollenkaan. - Tiiseli
ja huomenna lisää kirjoitti:
"Jos korkeapuristeiseen bensiinimoottoriin syötetään polttonesteenä dieseliä, moottori alkaa varmasti nakuttaa."
Kyllähän se on niin että se kone ei käy ollenkaan.>Kyllähän se on niin että se kone ei käy ollenkaan.
Olet varmaan oikeassa.
:->
Olisitpa ollut aikoinaan paikalla kertomassa tuon totuuden kun isävainaan moottorisaha kävi dieselillä. Kun sen sahasi kuumaksi, ei meinannut sammua katkaisijasta.
Ukko oli vahingossa tankannut löpökannusta, sitä sahaansa... - muisteleppas..
Tiiseli kirjoitti:
>Kyllähän se on niin että se kone ei käy ollenkaan.
Olet varmaan oikeassa.
:->
Olisitpa ollut aikoinaan paikalla kertomassa tuon totuuden kun isävainaan moottorisaha kävi dieselillä. Kun sen sahasi kuumaksi, ei meinannut sammua katkaisijasta.
Ukko oli vahingossa tankannut löpökannusta, sitä sahaansa...Dieselillä käynti on mahdotonta jopa moottorisahalle. Jospa oli sittenkin petroolia isäpapalla.
- siinä
bensan pitää kestää puristusta kirjoitti:
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin asia on just päinvastoin eli diesel on myrkkyä bensakoneelle, koska dieselin puristuskestävyys on heikompi - senhän on tarkoitus syttyä "itsekseen" heti palotilaan ruiskutettaessa. Bensakoneessa polttoaineen ei puolestaan sovi syttyä kuin kipinällä kutiteltaessa, joten "itsesyttymistaipumuksen" omaava diesel bensan joukossa on ei-niin-kauhean-hyvä juttu.
muuta ole kuin uusissa dieseleissä menee suuttimet jumiin kun bensa ei voitele
- tiedä
Tiiseli kirjoitti:
>Dieselin puristuskestävyys on paljon kovempi kun bensan.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Dieselin puristuskestävyys on huonompi kuin bensiinin. Dieselmoottori edellyttää helpommin puristuksesta syttyvää polttonestettä, ja siksi siinä käytetään dieselöljyä. Dieselin oktaaniluku on alempi kuin bensiinin. Tai siis olisi, jos sellainen määriteltäisiin.
Dieselille ilmoitetaan setaaniluku, joka on tavallaan käänteinen oktaaniluvulle: mitä korkeampi setaaniluku, sitä helpommin puristuksesta syttyvää aine on, ja oktaaniluku on näinmuodoin alhaisempi.
Jos korkeapuristeiseen bensiinimoottoriin syötetään polttonesteenä dieseliä, moottori alkaa varmasti nakuttaa.auton moottorista mitään kun luulet että bensiinimoottorissa on isommat paineet höpö höpö asia on just päinvastoin
- Tiiseli
tiedä kirjoitti:
auton moottorista mitään kun luulet että bensiinimoottorissa on isommat paineet höpö höpö asia on just päinvastoin
Sinä et taida tuntea nakutusilmiön perusteita?
Bensiinimoottorin puristuspaine on pienempi kuin dieselmoottorin.
Bensiinimoottorin nakutus ei kuitenkaan aiheudu vastoin yleistä harhakäsitystä puristuspaineen aiheuttamasta paineennoususta, vaan polttoaineseoksen syttymisen aiheuttamasta äkillisestä paineaallosta, joka aiheuttaa hallitsemattomia ylimääräisiä syttymisiä eri puolilla palotilaa.
Siinä vaiheessa paine on sylinterissä takuulla suurempi kuin dieselmoottorin puristuspaine.
Jos polttoneste on tarpeeksi puristuksenkestävää, paineennousu ei aiheuta niitä ylimääräisiä sytytyksiä eri puolilla palotilaa. Mutta jos puristuskestävyys on alhainen, sytytyksen aiheuttama shokkiaalto aiheuttaa niitä ylimääräisiä syttymisiä sylinterissä: moottori nakuttaa.
- minä.
Ei saisi luödä lyötyä mutta vastaisuuden varalle vaan sellainen neuvo että jos vahingossa tankkaat dieseliin bensaa esim 15 litraa ja huomaat vahingoin niin ei muuta kuin loppu tankki täyteen dieseliä niin ei tapahdu mitään muuta kun että on tankillisen ajan auto on vähän tukkosen oloinen.Mutta nyt kun ajoit sen auton kotiin niin tilanne onkin toinen kun se on imenyt putket ja suodattimet täyteen miltein puhdasta bensaa se on nyt sitten polttoainejärjestelmän puhdistus operaatio edessä mutta ainoastaan sen takia että kruunasit mokasi ajamalla autoa sen jälkeen kun vahinko kävi niin että,mars mars menepä uudestaan vatsalääkepullolle.
- joskus.
Saman tempun tehneenä...
Imivät bensat pois ja vaihtoivat polttoainesuodattimen, kustannus oli jotain 100 mk (merkkihuoltamolla). - Herra Ö
Kuulin kerran eräästä tapauksesta, jossa 1979 malliseen MB 220D:hen tankattiin bensaa dieselin sijaan. No, siihen oli ratkaisuna se, että bensan joukkoon lisättiin 2-tahtiöljyä. Auto kävi, mutta höyryveturin lailla. Itse kyllä suosittelisin kääntymistä korjaamon puoleen. Ja auto kannattaa varmaankin hinata sinne pajalle.
- ukko ponteva
Ei vaikuta 2ood käyntiin mitenkään. Olet kuullu satuja!!
- on kuivempaa
kun diesel. Se halttaa varmasti syöttöpumpun jos pelkällä bensalla ajelee. Ratkaisu VOIS olla että tankki täyteen dieseliä ja lisäksi 2-t öljyä, mutta en takaa lopputulosta. Jo hyvinkin pienestä bensamäärästä nykyauton syöttöpumppu halttaa.
- masahr
Huono homma. On nyt tärkeää tietää autosi dieselin rakenne ja ruiskutoiminta. Jos se on korkespaine tai yhteispaineruiskuilla varustettu, niin sitä älä käynnistä. Se hajoaa. Nyt kun olet ajanut vain 200m ei vielä ole bensiiniä pässyt ruiskupumpuun ja suuttimiin. Tyhjennä tankki kokonaan ja hae oikeaa dieselpolttoainetta tankkiin toisella autolla tms. Laita ensin tankiin 0,5 l Power UP. voiteluainetta ja sitten uusi dieselpolttoainetta mahdollisimman paljon.
Power Uppia saa dieselhuolloista. Kysy myös valtuutetulta dieshuoltomieheltä asiaa.
Vanhat dieselit ei ole moksiskaan, jos vähän 5-10% menee bensaa tankkiin. Monessa on sellainen ohje pakkasille, jos ei saa talvidieseliä.
Tuuria sulle. - ukko ponteva
Tankki täyteen vaan dieseliä. Ei tommonen bebsamäärä haittaa mitään jos siinä on noin 50l tankki. Älä vedättele ihan hulluja sillä autolla ja tankkaa lisää dieseliä välillä.
Volkkarin dieseli kestää esim. puolet bensaa hyvin. Tiedän sen kokemuksesta.
Kun tavallisen talvidieselin pakkaskestävyys ei riitä käytän autossani 1/3 bensaa dieselin joukossa ja hyvin jolkuttaa.- aaaaaaaaaaaaaaaanteroo
neuvo tuommosia! vanhat diesel romut kyllä kestää mutta nykyset ei!
- asiaa1
aaaaaaaaaaaaaaaanteroo kirjoitti:
neuvo tuommosia! vanhat diesel romut kyllä kestää mutta nykyset ei!
ja olet oikeassa mulla meni litra bensaa ja suuttimet meni jumiin tuli kallis remontti
- vaurioitunut
Tuo 200 metrin ajo riitti vaurioittamaan dieselpumpun. Pumppuunhan meni lähes puhdasta bensaa. Moottorin käydessä polttoaine kiertää takaisin tankkiin ja bensiini on pilannut jo pumpun.
Olisit välttynyt remontilta jos olisit täyttänyt tankin ennen käynnistystä aivan täyteen Dieseliä.- Tankkaaja
Kiitos vaan kaikille kommentoineille. Merkkihuollossa tankki tyhjättiin ja polttoaineputkisto puhdistettiin. Lasku oli jätemaksuineen vähän reilu sata euroa ja nyt auto pelaa kuin uusi. Eli se siitä hajoamisesta. Dieselin ominaispaino on muuten 0.85 ja bensan 0.75, eli ilmeisesti disukka katoaa tankista ensin...
- jiipee
Tankkaaja kirjoitti:
Kiitos vaan kaikille kommentoineille. Merkkihuollossa tankki tyhjättiin ja polttoaineputkisto puhdistettiin. Lasku oli jätemaksuineen vähän reilu sata euroa ja nyt auto pelaa kuin uusi. Eli se siitä hajoamisesta. Dieselin ominaispaino on muuten 0.85 ja bensan 0.75, eli ilmeisesti disukka katoaa tankista ensin...
EI tuolla ominaispainolla ole mitään tekemistä siihen että katoaako ensin bensa vai diesel. Bensa sekoittuu dieseliin hyvin, joten bensa ja diesel kuluu yhtäaikaa.
- tulossa..
Tankkaaja kirjoitti:
Kiitos vaan kaikille kommentoineille. Merkkihuollossa tankki tyhjättiin ja polttoaineputkisto puhdistettiin. Lasku oli jätemaksuineen vähän reilu sata euroa ja nyt auto pelaa kuin uusi. Eli se siitä hajoamisesta. Dieselin ominaispaino on muuten 0.85 ja bensan 0.75, eli ilmeisesti disukka katoaa tankista ensin...
Kyllähän sen pumpun käyttöikä on nyt korkeintaan muutama kymppitonni.
- auto
tulossa.. kirjoitti:
Kyllähän sen pumpun käyttöikä on nyt korkeintaan muutama kymppitonni.
toimii diisselilläkin jos sen ajaa ensin bensalla kuumaksi. Tai ainakin toimi vähän aikaa imu päällä.
Ajamaankin pystyi mutta kone keitti lopulta.
Mopokin toimii dieselillä jos sen ajaa bensalla kuumaksi, tosin tämäkin vain imu päällä. - Hege
auto kirjoitti:
toimii diisselilläkin jos sen ajaa ensin bensalla kuumaksi. Tai ainakin toimi vähän aikaa imu päällä.
Ajamaankin pystyi mutta kone keitti lopulta.
Mopokin toimii dieselillä jos sen ajaa bensalla kuumaksi, tosin tämäkin vain imu päällä.käytän bensan ja polttoöljyn seosta suhteessa 2:1. Käryttää aluksi aika kovasti, mutta pari minuuttia lämmettyään toimii moitteetta. Trattonissa niin löysät puristukset, että eipä nakuttele löpöbensalla.
- auto s
jiipee kirjoitti:
EI tuolla ominaispainolla ole mitään tekemistä siihen että katoaako ensin bensa vai diesel. Bensa sekoittuu dieseliin hyvin, joten bensa ja diesel kuluu yhtäaikaa.
seisoo yön yli bensa on pinnalla voit imeä sen itse letkulla pois
- kotikemistikin
auto s kirjoitti:
seisoo yön yli bensa on pinnalla voit imeä sen itse letkulla pois
Et sitten ole kuullut diffuusiosta mitään?...
Yön yli seisottuaan bensiini ja diesel ovat täydellisesti sekoittuneet toisiinsa, etkä voi niitä millään keinolla enää erotella toisistaan.
- Nimetön
joo onhan nuita virityksiä nähty kuin myös seurauksia. monta tapausta nähneenä voin sanoa ettei dieselautoon kannata laittaa muuta kuin dieseliä. pensa hajottaa kalliin pumpun, just siksi että vain dieselissä on ruiskutuspumpun ja polttoainesuuttimien vaatimaa voiteluainetta eli parafiinia. tämä ainehan just aiheuttaa dieselin jähmettymisen sopivassa pakkasessa, mikäli siinä ei ole dieselin jäätymisenestoainetta. ja tiisselille on nimenomaan omaa jäätymisenestoainetta sitä saa hyvinvarustetuista huoltoasemilta ja varaosaliikkeistä ym. joo vaikka vanhemmat dieselkoneet kestää bensan niin ei se niihinkään hyvää tee. ja mitään vitun öljylitkuja dieseliin ei kannata sekotella ku suuttimet palaa tukkoon. ja semmosen voisin sanoa näille moottorisaha-mopo tiisselijannuille että ennemmin mun pappakin juoksee cooperissa yli 3000m kuin että diesel palaa yksikseen moottorisahan kattilassa. ja lopuksi annan pikku vinkin teille: kannattaa ottaa asioista selvää ja perehtyä niihin ennenkuin neuvoo tai kommentoi mitään!!! hyviä kevätkelejä odotellessa ;D
- mopo
käy lämmitysöljylläkin on kokemusta 60 luvulta
- ...Nimetön
"tämä ainehan just aiheuttaa dieselin jähmettymisen sopivassa pakkasessa, mikäli siinä ei ole dieselin jäätymisenestoainetta. ja tiisselille on nimenomaan omaa jäätymisenestoainetta"
"ja lopuksi annan pikku vinkin teille: kannattaa ottaa asioista selvää ja perehtyä niihin ennenkuin neuvoo tai kommentoi mitään!!!"
Aivan,mutta kun mikään jäänesto aine ei estä parafiinin jähmettymistä pakkasella,jäänestoaine vain poistaa tankissa olevan kosteuden ja sitä kautta estää veden jäätymisen polttoainejärjestelmään,sama niin bensa kuin tiiselikoneessakin....Hyytynyttä kesälaatuista naftaa voi koettaa notkistaa lorauttamalla litra tai pari kaksitahtibensaa tankkiin,hyvällä tuurilla suodatin aukeaa sen verran että kone pyörii taas....
- sulla
commonrail jos on tyhjennä tankki heti
- vahingos
mää vahingos menin kans tankkaamaan vajaa litran verran -00vm diisseli autoon bensaa, löin sen jälkeen tankin täyteen diisseliä n.60litraa.Toivottavasti ei hajoa... :()
- täälläkin
vahingos kirjoitti:
mää vahingos menin kans tankkaamaan vajaa litran verran -00vm diisseli autoon bensaa, löin sen jälkeen tankin täyteen diisseliä n.60litraa.Toivottavasti ei hajoa... :()
Tankkasin vahingossa -00 diesel-volkkariin noin puoli tankillista bensaa dieselin sekaan. Ei käynyt kuinkaan. Tai ainakin auto kulkee edelleen. Tajusin vasta seuraavan kerran tankatessani mitä edellisellä kerralla tein, kuitista selvisi että bensaahan sinne meni. Ajan yleensä bensa-autolla, ei ollut ajatus mukana loppuun asti.
- faktaa....
täälläkin kirjoitti:
Tankkasin vahingossa -00 diesel-volkkariin noin puoli tankillista bensaa dieselin sekaan. Ei käynyt kuinkaan. Tai ainakin auto kulkee edelleen. Tajusin vasta seuraavan kerran tankatessani mitä edellisellä kerralla tein, kuitista selvisi että bensaahan sinne meni. Ajan yleensä bensa-autolla, ei ollut ajatus mukana loppuun asti.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=129977&print=true
- Jeejee
Itse lykäsin myön 10 L tiisseli autoon bensaa... , mutta ei ongelmaa , kun tankkasin lopputankin täyteen tiisseliä . Hyvin kulki ja ei ongelmaa =)))
- Jore34589
En tiedä focuksesta, mutta toyota avensis 4D4 2.0 kesti 25% bensaa dieselin seassa. Tankkasin vahingossa 15L bensaa tankin pohjalle ja tankkasin lopulta dieseliä tankin täyteen. Ajoin tällä suhteella rauhallisesti noin 420km, jonka jälkeen kävin tankkaamassa dieseliä tankin täyteen. Koko asia kai on hyvin autokohtaista, huoltoasemavirkailijan mukaan esim. "Mersut eivät kestä ollenkaan".
- Ei viitsi edes sanoa
n. 10l tankissa jäljellä dieseliä, loput täyteen bensalla. Ajettu 40 km kun kone alkoi nykimään. Siitä 500 m kotipihaan(isolla kaasulla!!) ja vielä seuraavana aamuna käynnistysyritys ja ehkä 10s käyttö.
Uusi dieselmoottori yhteispaineruiskutuksineen, hiukkassuotimineen, EGR systeemeineen.
Palaan asiaa kun tiedän vahingot. Ehkä ei mitään, ehkä ruisku, suuttimet, venttiilit, kansi, mäntiä eli uusi moottori mällätystä autosta!- Ei viitsi edes sanoa
Kaikki hyvin. Putsarin vaihto dieseliä tankkiin ja kovaa ajoa.
- Bensamies...
Dieselmies on eri mies. Hän laskee vain polttoainekulut ja näin todistelee itselleen dieselin järkevyyttä. Vaihdetut ruiskupumput ja turbot hän mielellään unohtaa.
- tarttilantulinen
se on ihan sama mikä puristus voima niissä on ei dieseli syty bensa koneessa koska siinä on kipinä blugi bensa taaas syttyy dieselissä koska siinä on hehku mutta ei se kyllä kauaa käy se töppää siihen paikkaan
- Seppänä
Juu elämäni ensimmäinen diesel menossa ja onhan sirkus. Sahalaitaa ja hukksloukkua näyttää.
Turbo on hajonnut ja hiukkaskiidytin on tukkeessa, korjaamolla sanottiin että siinä 5000€ maksaa kun valot sammuu. Otin rälläkän käteen sahasin turbon pultit poikki ja viskasin pusikkoon koko hyrrän, pakopukesta pätkä pois ja pätkä uutaa puolta pienempää putkea tilalle. taiteilin anturimuhvit silleen kun kuntui oikealta, ja siinä vetelin kiinni. Turbon poiston vuoksi jäi kamala määrä ylimääräistä roinaa jotka viskasin samaan pusikkoon ja aloin suunittelemaan reikien tukkimista. kolme tuntia värkkäsin ja suunittelin kaikille antureille taas paikat ja sain mieleiseni.
Autokin on ihan tyytyväinen ei hälytä eikä punota taulussa yksikään valo. Kulkee ihan hyvin ei mitään ongelmaa , pienillä kierokksilla on isompi momentti ja jouheampi lähteä ei pörise eikä ravista ja polttoainetta menee melkein puolet vähemmin kuin ennen. Mitään ongelmaa ei katastuksessa ole ole ollut. Missä tuota roinamäärää oikein tarvitaan , olisi helpompi ollut kuin olisi jokin painolimppi laitettu sinne keulalle kuin rakennella tuommoisia härpäkkeitä pellin alle.
Auton valmistajat ei osaa tänä päivänä yhtään mitään. Ei auton tarvitse kulkea 200 km/h 120 km/h riittää ihan hyvin. ja talvella 80km/h . Ei mene putki tukkeeseen eikä kuski myöskään.
- Toimii!
Autooni tankattiin (Toyotan D4D 2.2 D-cat) 5 litraa bensaa. Autolla ajet
tiin sen jälkeen n. 4 kilsaa kotipihaan. Ohjeeksi valtuutetulta Toyota korjaamolta sain seuraavaa:
2-tahti öljyä n. 1 desi tankkiin ja jerryllä tankki täyteen. Aja tankki tyhjäksi ja tuo auto polttoainesuodattimen vaihtoon.
Tankki on nyt ajettu puolilleen ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt.- Cricus
Moro vaan kaikille!
Kävi kanssa itselle tässä 26.12.2010 niin, että justiinsa joulun liikenteeseen lähtiessä kävin läheisellä Teboililla tankkaamassa auton. Siinä vaiheessa, kun oli reilut 27 litraa ysivitosta hulahtanu tankkiin heräsin ajatuksistani, kun aloin haistelemaan ilmaa, että kylläpä bensa haisee pahalta. Siinä sitten sekunnin murto-osassa heräsin siihen hetkeen ja armoton vitutus, ku tajusin, että nyt meni väärää töhnää tankkiin. No siitä sitten äkkiä kännykällä googlettaen, että mitäs nyt? Koitin soittaa Autoliittoonkin, mutta en saanu sinne heti yhteyttä. Siirsin sitten autoa noin 100m sivuun tankkauspaikalta ja jätin auton siihen. Sitten koitin uudestaan soittoa Autoliittoon ja sain ne puhelimeen. Sieltä oli ohjeena, että sellaista vaihtoehtoa ei sitten ole, kuin auton käynnistys.
Näin tapahtuman jälkeen useita keskusteluja aiheesta lukeneena voin ehdottomalla varmuudella sanoa, että ÄLÄ KÄYNNISTÄ MINKÄÄNLAISTA UUTTA DIESEL-AUTOA VÄÄRÄN TANKKAUKSEN JÄLKEEN! Vanhat diesel-autot sietää kyllä bensaa, mutta uudet ei kestä edes käynnistää. Mulla oli onnea matkassa, että bensaa ei ehtiny koneeseen asti autoa siirtäessä, vaan oli putkissa vielä dieseliä. Uudet turbodieselit ei kestä ollenkaan, koska uudet koneet käyttää dieselin voiteluominaisuuksia esimerkiksi polttoainepumpun voiteluun. Se onkin ensimmäinen osa, joka varmasti hajoaa, jos ajat muutaman kilometrin väärän tankkauksen jälkeen. ÄLÄ SIIS MISSÄÄN TAPAUKSESSA KÄYNNISTÄ AUTOA, VAAN SOITA AUTOLIITTOON 0200-8080 JA TILAA AUTOLLESI HINAUS LÄHIMPÄÄN MERKKIHUOLTOON.
Omalla kohdallani riitti, kun tyhjennettiin tankki ja polttoainelinjat sekä vaihdettiin uusi polttoainesuodatin merkkihuollossa. Hinaus ja taksimatka tapahtumapaikalta kotiin meni Tapiolan vakuutuksiin. Huollon jouduin maksamaan itse ja sille tuli hintaa Tampereen Metroautossa 292e ja hilut päälle. Tapahtuneesta viisastuneena ajattelin tilata netistä SoloDiesel-turvakorkin autooni, joka estää jatkossa virhetankkaukset. Se maksaa noin 50e ja sitä saa ainakin Autoliiton verkkokaupasta. Ja vitutuksen kohteeksi joutuneille vielä tiedoksi, että itse tankkasin sitä väärää tavaraa siis 2007-mallin 1.9 CDTI Opel Zafiraan.
Toivottavasti tiedoista on apua seuraaville, jotka ajatuksissaan erehtyvät tankkaamaan bensaa dieselin sekaan.
- BOBBY77
VW Golf TDI 1,9 -03
Tankkasin lähes tyhjään tankkiin n. 16 litraa E10 bensaa, kunnes tajusin erheen. Tankin koko on 55L. Soitin tiepalveluun, jossa asiantunteva nainen sanoi, että "heille on tullut niin paljon vastaavia tapauksia, että pystyvät sanomaan, että muu ei auta kuin tilata hinauspalvelu ja viedä auto huoltoon". No, oli perjantai-ilta.... Laitoin tankkiin kaksi litraa 2T-öljyä ja tankki täyteen dieseliä sekä kädet ristiin.
Tapauksen jälkeen nyt ajettuna n. 2000 km. Jossain vaiheessa käynnistämisessä oli hieman ongelmia, mutta nyt sekin on jo mennyttä elämää. Hyvin toimii, ja näyttä siltä, että selvittiin säikähdyksellä. - Autokuski evp.
Silloin, kun vielä olin työelämässä mukana, tapahtui silloin tällöin, että joku varoitusautomies yöllä väsyksissä erehtyi pistoolista ja tankkasi bensaa.. vissiin uunoimmat lorotti tankin MILTEI täyteen.. loppu mitä sopi, dieseliä tankkiin ja sitä 2-tahtiöljyä muutama litra vielä voiteluksi ja matka jatkui. Ei siinä ikinä mihinkään hinureihin saati autoliittoon soiteltu... en muista koskaan tapahtuneen minkäänlaista moottorivauriota. Joskus kuului vedot olevan hukassa, mutta mentiin kuitenkin.
- uusidieselkuski
Joo, vielä ehtisi joku minuakin auttamaan ehkä. Auto on 2009 mallin Volvo V70 ja tulipa lirautettua vähän bensaa tankkiin. Ennestään siellä oli ehkä 10 litraa dieseliä. Sitten ehdin laittamaan 0.5-0.7 litraa 95-bensaa, ennen kuin heräsin. En käynnistänyt autoa tuossa tankkaussöhläilyjen välissä, vaan tankkasin tankin täyteen eli 70 litraan asti dieseliä kuten oli alun perinkin aikomus. Väärää ainetta olisi siis noin alle prosentti.
Mitä mieltä olette,selviääkö säikähdyksellä vai pitääkö tämän vuoksi jotain operaatioita erikseen käydä teetättämässä?
Itse veikkaisin kun en tiedä että tuollainen bensamäärä ei tekisi mitään, mutta tietoahan mulla ei ole. Ajoin kuitenkin tuon jälkeen 15km eikä mitään ainakaan vielä huomannut.- sekoituksia
Ei ole vielä tolla alle 1% määrällä mitään väliä.
Vähän enemmän jos olisi bensaa seassa, niin sitten auttaa joku sopiva öljy, jotkut diesel autot kestää näin vaikka 50:50 seosta.
- uusidieselkuski
Jep, hyvä kuulla. Eipä muuten, mutta tarkoitus on pitää autoa moitteettomassa kunnossa ja jos tästä aiheutuisi jotain pysyvää "mitätöntä merkittävämpää" suodatin- tai suutintukosta, niin hoidattaisin pois seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä.
- Ei hättäillä!
Näistä sekoituksista.
Tankkasin Mercedes CDI dieseliin 12 litraa bensiiniä enenkuin havahduin.Ei muuta kuin pistoolin vaihto ja loput 45 litraa dieseliä.Ei mitään ongelmia.Sen jälkeen ajettu jo 60000.Tosin kanattaa lirauttaa hieman 2-t öljyä,jos sattuu olemaan tarjolla.
Totta kai merkkiliike kehottaa tuomaan auton täysremonttiin,mutta ei aihetta paniikkiin. - Täydellinen ajoneuvo
Itse suosittelisin heittämään palavan tulitikun tankkiin.
Sitte vaa kusette sinne sisälle ja lopuksi korkki kiinni.
Ite kaadoin viel vähä Euroshopper Energy Drinkkii moottoriöljylle osotetulle paikalle, ja puoli litraa raimo colaa tuulilasille. Lopuksi hyvästelin corollani ja ostin PV:n.
Ostakaa kaikki PV, nii on luottopeli. Ja sehän kulkee vaik Mannapuurolla, ja sateenkaarta tulee putkesta. PV se olla pitää! - APUA yaris
Tyttö tankkasi Toyota Yaris 2007 vuosmalli dieseli autoon Bebsaa 22 l tankin koko on 45 l loput on dieseliä. Mitä tehdä?
- C180 Kompressor
Hinaus korjaamolle, tankki tyhjäksi ja kassan kautta kiitos.
- Ohjeet netissä
On aivan liian raakaa kamaa dieselmoottorille ja ruiskutuslaitteille. Ei sa käynnistää, pitää tyhjentää tankki, uusi polttoaine tilalle. Näitä sattuu valitettavan paljon, siksi on olemassa toimintaohjeetkin:
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3248;3304&page=3304&field=FileAttachment&version=2
- Vahingostaviisastunu
Yksinkertainen ratkaisu virhetankkausten estämiseksi on tilata solodiesel-turvakorkki. Sen jälkeen on enää mahdotonta tankata bensaa dieselkoneeseen. Lisää korkista täällä http://solodiesel.fi/ ja oman voi hankkia osoitteesta http://solodiesel.mycashflow.fi/
- scania66
Minä ajan kuorma-autoa työkseni niin vältän talvella jäätymisongelmat ja muutenkin moottori toimii hyvin sekoituksella 100 litraa diiseliä ja 10 litraa bensaa sekaan. kuorma-auto tosin vanhempaa perua.
- apua teille
Väärin tankkauksiin on näköjään tullut päivystyspalvelu, joka tekee työn "heti" joko toimipisteessään tai tulee paikan päälle tyhjentämään ja huuhtelemaan järjestelmän. Vaikuttaa todella hyvältä palvelulta, kävin kyselemässä toiminnasta, niin parhaimmillaan olivat palauttanut taksin takaisin töihin neljässä tunnissa, siitä kun väärin tankkaus oli tapahtunut. http://www.fuelpatrol.fi sivuilta löytyy jotain tietoa.
- Toimii koitin.
pistät tankkiin 4 sokeri palaa ja sian rasvaa sitten annat käydä vähän aikaa ja lisäät 20 sokeri palaa ja sian rasvaa runsaasti ja kalan sisälmyksiä jotka palaa hyvin ja tuottaa hyvin energiaa. toimii ja pääsee ihan helposti pihasta tielle asti mutta siitä eteenpän en tiiä.
tiede: Jonne Persikka ja Jani aukkola ilmoittajaa suorassa lähetyksessä.- lol933
hyvä trolli?
- Minullamyös
Älä usko noita poppakonsteja. No sinulla varmaan avautui hiukkas-suodatin. Kuuluiko moottorista mitään kovempaa ääntelyä kuten terävää nakutusta. Jos ei kuulunut niin ota tankki tyhjäksi vaihda polttoainesuodatin, poista ilma järjestelmästä ja lähde hakemaan viinakaupasta pullo kirkasta ja juo se. Jatka elämääsi kuin ei mitään oisi tapahtunutkaan. Noita sattuu päivittäin ja paljon eikä yksikään auto ole siihen hajonut. Onhan se bensiini parempaa kuin diesel mutta oika ainetta kannattaa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875