Voiko osakas lainata oy:lle rahaa?

lainaaja-yrittäjä

Voiko osakas henkilökohtaisista varoistaan lainata yritykselle rahaa kun yrityksen iso myyntilasku on myöhässä, eikä rahat riitä muuten palkkojen maksuun?

12

10868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

Parempi tapa ja täysin laillinen. Säästyy pankin kaikenlaisilta kuluilta. Pistä vain yrityksen tilille rahat ja viestiosaan teksti: laina osakkaalta A. Se kirjataan pankkitili/laina osakkaalta. Kun tilanne on parempi nostat rahat takaisin, joko erissä tai kaikki kerralla. Ei mene veroa. Mikäli tilanne tuntuisi pitkäaikaiselta, kannattaa kirjoittaa velkakirja, jossa jokin korkokin on määritelty.

Kauaa ei kannata pumpata omia rahoja, pitää istua alas ja miettiä toimenpiteet ja ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä.

• nii vai näi

Voiko osakas ottaa osakeyhtiölle lainaamansa summan arvosta tavaraa yhtiöltä, vai täytyykö yhtiön maksaa osakkaan lainaama summa rahana?

• Oravannahka ja alvit

Jos osakas lainaa firmalle vaikka 10.000€ verran niin firma saa sen alv-verottomana rahana tassuunsa.

Firma ei voi kuitenkaan velan maksamiseksi luovuttaa tavaraa alv-verottomin hinnoin laskien 10.000€ arvosta.
      Mikäli tällainen olisi rajattomasti mahdollista, niin osakas tai vaikka saman tien kaikki asiakkaatkin voisivat jatkuvasti ostaa firmasta tavaraa alv-verottomalla, alv0% hinnalla.

Käsitykseni mukaan velka olisi kuitattavissa 23% ALV:tä sisältävällä 10.000 € arvoisella, firman normaalin myyntihinnaston mukaan hinnoitellulla tavaralla.

Silloin myyjä tosin maksaa valtiolle ALV:nä 1869€ tästä myynnistään.

Alkuperäinen 10.000 € määräinen laina olisikin muuttunut firman kannalta 8.131 € arvoiseksi lainasummaksi.

• 7+13

Voi lainata.

• tero----------------

Tottakai voi

• no ilman muuta

Tietenkin voi. Kaikki on mahdollista ja myös luvallista.

• Värny

Voiko osakas nostaa lainaamansa rahaa Oy ltä palkan sijasta? Näin ei menisi sivukuluja kuten palkasta , kun firmalla muutenkin huono tilanne.
      Kirjanpitäjä ei oikein ole tuohon ehdotukseen tyytyväinen . En haluaisi jättää rahojani saamatta.

• Kuka_estää

Ilmoitat kirjanpitäjälle ettet ole tehnyt töitä sinä kuukautena, oikeastaan tilanne ei kuulu kirjanpitäjälle pätkääkään.
        Verottajakaan ei voi mitään, sillä osakas voi jättää palkan maksamatta itselleen,
        Saatavasihan on sinun omaa rahaa, ei firman, joten ei edes lennokkaalla mielikuvituksellakaan saa lainan takaisinmaksusta väännettyä peiteltyä palkan tai osingon maksua.

Itse olen jättänyt useasti oman palkkani maksamatta, viimekuussa viimeksi, mutta firman velkaa olen kyllä kuitannut.
        Otan sitten joku kuukausi tuplapalkan.

• YrittäjäksiSiirtynyt

Mitä tarkoitat palkan sijasta? Tietysti voit nostaa lainaamasi rahat takaisin ellei lainasopimus tms. sitä estä. Ei se tietysti palkkaa korvaa, jos sinulla on jotenkin määritelty (esim. työsopimus) kiinteä kuukausipalkka.

Itsellä on yhden miehen Oy, jossa olen välillä lainannut Oy:lle rahaa jopa palkanmaksuun, jotta palkka on saatu maksettua verotuksellisesti oikeana vuotena. Palkkaa nostan yleensä 2-3 kertaa vuodessa isomman summan. Ei ole mitään velvoitetta maksaa kuukausipalkkaa eikä palkan suuruudesta päätä kuin minä.

• Värny

Kiitos vastauksesta.
      Vielä mietin sitä, onko tilillä oltava 8000 pääoma aina suuren varaston lisäksi . Vasta sen jälkeenkään sieltä voi nostaa jos ylimääräistä jää?

• Kuka_estää

Kirjanpidon oma pääoma määrittelee paljonko yrityksessä on pääomaa.
        Pankkitilin saldo voi olla vaikka miinuksella, sillä ei ole mitään tekemistä pääoman kanssa.
        Tai käänteisesti, pankkitilillä voi olla miljoona ja oma pääoma on menetetty.

• Värny

Ahaa. Kiitos. .pääoma on juurikin ollut tuo 8000 e kun firma perustettu. Varasto on aika suuri lisäksi ja jos odotan että varaston lisäksi tilillä seisoisi tuo alkupääoma, en saisi firmalle lainaamaan rahaa koskaan pois, ehkä en saa muutenkaan. Firma on yhden mimmin yritys , siis minun, eikä minulla siis ole mitään ”työehtosopimuksessa määrättyä palkkaa, ”niinkuin yrittäjäksi siirtynyt tuossa kysyi . Täysi mahdottomuus.. otan palkkaa sillon jos pystyn.. yleensä en. Kulut kun on ensin maksettava tietenkin. Lopettaakaan en oikein halua kun toivoisin tuon lainaamasi 40 000 pystyvän edes osittain saavan
        takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe