Kyllä km korvaus ja päiväraha on palkkaa!!

Sakke vaan

Monesti saan lukea että "eihän km korvaus ja päiväraha ole palkkaa, vaan nehän on kulukorvauksia...". En ole asiasta ollenkaan samaa mieltä koska pitää muistaa että usealla työntekijällä on nämä samat kustannukset mutta ei näitä etuuksia.

Tämä tilanne on meidän perheessä. Vaimoni tienaa 2300 euroa(brutto) kuukaudessa. Minä 2700 kuukaudessa. Työmatkaa meille tulee paljon, noin 130km/päivä, siis molemille. Vaimo saan päivärahaa ja km korvaukset, minä en. Vaimolta jää käteen noin 3100 euroa kuukaudessa miinus kulut. Itseltäni jää käteen noin 1800 miinus kulut.

Eli meillä on samat kulut mutta 1300 euroa eroa tilissä, vaikka oma peruspalkka on 400 euroa korkeampi kuin vaimolla.

9

5604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimosi

mahtaa tehdä työkseen? Kuulostaa meinaan mielenkiintoiselta tuo km-korvaukset ja päivärahat...

Itse kuljen 70 km päivässä työpaikalleni. Jos työskentelen jossain muualla kuin normaalissa työntekopaikassani (siis olen työmatkalla) saan km-korvaukset ja päivärahat, mutta ei työnanataja mulle maksa mitään matkakorvauksia siitä, että ajan autollani työpaikalleni. Meillä se päiväraha ja km-korvaus maksetaan siis vain silloin, kun ollaan joskus töissä jossain muualla kuin omalla konttorilla.

Vaimosi onkin tainnut saada sovittua kannattavan sopimuksen, koska ei työnanatajat maksa ainakaan tavallista konttorityötä tekevälle omalle työpaikalleen matkustamisesta. Verottajan kanssa voi niistä km:stä sitten "keskustella"...Kaikki myyntimiehet ym matkustamaan joutuvat ovatkin sitten asia erikseen.

• Olet ihan oikeassa

Eli vaimo toimii edustajan eräässä firmassa, ei myy suoranaisesti mitään. Tämä työmatka(130km) on vuoden keskiarvo. Kotona hänellä on "kotitoimisto", joten työntekopaikka on kotona. Tiedän kyllä varsin hyvin että ei työnantaja saa maksaa km korvausta kodin ja työpaikan välistä tapahtuvasta matkustamisesta.

Pointtini on siis se että kyllä mielestäni km ja päivärahat voidaan laskea palkaksi koska monella on nämä samat kulut, niin kuin sinulla ja minulla, joka tapauksessa. Moni myyntialalla toimiva haluaa aina korostaa sitä että palkka on huono eikä sitä 1500-2000 euroa kuukaudessa saatavaa "kulukorvausta" pidä laskea palkaksi.

• Antti
        Olet ihan oikeassa kirjoitti:

Eli vaimo toimii edustajan eräässä firmassa, ei myy suoranaisesti mitään. Tämä työmatka(130km) on vuoden keskiarvo. Kotona hänellä on "kotitoimisto", joten työntekopaikka on kotona. Tiedän kyllä varsin hyvin että ei työnantaja saa maksaa km korvausta kodin ja työpaikan välistä tapahtuvasta matkustamisesta.

Pointtini on siis se että kyllä mielestäni km ja päivärahat voidaan laskea palkaksi koska monella on nämä samat kulut, niin kuin sinulla ja minulla, joka tapauksessa. Moni myyntialalla toimiva haluaa aina korostaa sitä että palkka on huono eikä sitä 1500-2000 euroa kuukaudessa saatavaa "kulukorvausta" pidä laskea palkaksi.

Jos osa "palkkaa" maksetaan km-korvauksina ja päivärahoina, ei siitä kierry esim. eläkemaksuja tai jos joutuu työttömäksi tai sairastuu, päivärahan perusteena on maksettu PALKKA, ei kulukorvaukset. Eli aika lyhytnäköistä antaa huijata itseään.

• ....
        Olet ihan oikeassa kirjoitti:

Vähennät verotuksessa asunnon ja työpaikan väliset matkakustannukset. Maksamattomat päivärahat voit myös vähentää.

• meikäläinen

Jos noin haluat itsellesi uskotella, hyvä niin mutta ihan oikeesti - huijaat vaan itseäsi.

Ko korvaukset eivät ole palkkaa vaan KORVAUKSIA
      työajosta tai/ja matkasta, siis kulukorvauksia joilla peitetään työntekemisestä syntyviä kuluja jotka työantaja kokee sellaiseksi että niistä maksaa.

• myyntimies80

Kyllä mulle raha kelpaa, tuli se sitten kulujen korvauksina tai palkkana. Itsellä menee usein näin:
        Palkan osuus 1000 € josta verot pois, käteen jää 800 €. Km - korvaukset ja päivärahat yhteensä 2200 €. Yhteensä tilille tulee 3000 €. Matkalasku vähennetään firmassani kertyneestä provisiosta.

Kuluja tulee tietysti autosta, kuten polttoaineet, vakuutukset, auton arvo, renkaat jne... Ei tuo silti ole laskujeni mukaan kuin n. 200-300 € /kk enemmän verrattuna siihen jos ajelisin pelkästään ns. omia ajojani. Ja saattaahan ne omat ajotkin joskus lipsahtaa km-korvauksiin :). Eli n. 2700 € jää käteen ja vaikka tuo oikean palkan osuus onkin pieni, niin eläke- ja sun muut maksut ei paljoa huoleta, kun rahaa jää säästöön vajaa 1000 €/kk. Eläkerahastoonkin vois tuosta pienen siivun laittaa ja loput vaikka sijoitusasuntoon jos ei muuta käyttöä keksi. Työttömyyttä en pelkää.

• Antti
        myyntimies80 kirjoitti:

Kyllä mulle raha kelpaa, tuli se sitten kulujen korvauksina tai palkkana. Itsellä menee usein näin:
        Palkan osuus 1000 € josta verot pois, käteen jää 800 €. Km - korvaukset ja päivärahat yhteensä 2200 €. Yhteensä tilille tulee 3000 €. Matkalasku vähennetään firmassani kertyneestä provisiosta.

Kuluja tulee tietysti autosta, kuten polttoaineet, vakuutukset, auton arvo, renkaat jne... Ei tuo silti ole laskujeni mukaan kuin n. 200-300 € /kk enemmän verrattuna siihen jos ajelisin pelkästään ns. omia ajojani. Ja saattaahan ne omat ajotkin joskus lipsahtaa km-korvauksiin :). Eli n. 2700 € jää käteen ja vaikka tuo oikean palkan osuus onkin pieni, niin eläke- ja sun muut maksut ei paljoa huoleta, kun rahaa jää säästöön vajaa 1000 €/kk. Eläkerahastoonkin vois tuosta pienen siivun laittaa ja loput vaikka sijoitusasuntoon jos ei muuta käyttöä keksi. Työttömyyttä en pelkää.

Eihän se eläke sinun iässäsi ole mielessä, mutta ei tollasella verotettavalla tulolla sitä juuri kierrykkään. Kyllä siinä sitten aikanaan naamaa nykii, kun eläkepäätösen kouraan saat, jos et ole maksanut vapaaehtoista eläkemaksuakaan.

Ja ehkei työttömyyskään ketään pelota, mutta älä sitten itke, jos työttömäksi jäät tai sairastut pidemmäksi aikaa. Ei siitä 1000e paljoa ansiosidonnaista kierry:))

• Jore
        Antti kirjoitti:

Eihän se eläke sinun iässäsi ole mielessä, mutta ei tollasella verotettavalla tulolla sitä juuri kierrykkään. Kyllä siinä sitten aikanaan naamaa nykii, kun eläkepäätösen kouraan saat, jos et ole maksanut vapaaehtoista eläkemaksuakaan.

Ja ehkei työttömyyskään ketään pelota, mutta älä sitten itke, jos työttömäksi jäät tai sairastut pidemmäksi aikaa. Ei siitä 1000e paljoa ansiosidonnaista kierry:))

Kaverini pyörittää firmaansa jo toistakymmenä vuotta. On vakioasiakkaat, jotka melkein hoituvat puhelimella ja sähköpostilla. Ei tarvi enää paljo ajella.Kuitenkin hän merkkailee kirjanpitäjälleen kilsakorvauksia ja makselee niitä itselleen verottomasti. Kun moitin häntä varovaisesti siitä. Naurahti ja sanoi, että jokainen yrittäjä tekee kuluja ei yrittäminen muuten Suomessa kannata.

• piriporvari
        Jore kirjoitti:

Kaverini pyörittää firmaansa jo toistakymmenä vuotta. On vakioasiakkaat, jotka melkein hoituvat puhelimella ja sähköpostilla. Ei tarvi enää paljo ajella.Kuitenkin hän merkkailee kirjanpitäjälleen kilsakorvauksia ja makselee niitä itselleen verottomasti. Kun moitin häntä varovaisesti siitä. Naurahti ja sanoi, että jokainen yrittäjä tekee kuluja ei yrittäminen muuten Suomessa kannata.

Minulla on sinulle Jore ehdotus, mitä jos ilmiantaisit tämän ystäväsi? Kyllähän tuollaista peruskateellista ihmistä kun sinäkin olet niin varmasti hymyilyttäisi kun ystävälle tulisi kunnon mätkyt ja sakot päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      172
      3375
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2161
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2097
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1988
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      394
      1091
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      115
      1015
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      46
      889
    Aihe