Peräpukamat

Rypäleitä Peessä..

Elikkäs, huomasin itselläni tälläisen tuolla perdureijän ulkopuolellä.. Ihan vieressä.. Äitiltä kysäisin ja sanoi, että peräpukama.. Lisäksi antoi voidetta jota voin siihen pistää..

Mietin vaan, että lähteekö tuo pois sitten, vai pitääkö mennä leikkaukseen? Entä jos syön e-pillereitä? haittaako se?
Ohjelapusta en löytänyt, että siitä oltaisiin puhuttu! Huomenna menen käymään muutenkin äitiysneuvolas puhumassa pillereistäni, nii voisin mainita tuosta...

Kiitos!

139

218560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienoinen

      Rypäle peessä ja autta hydrokortisooni voide. On ollut silloin tällöin enkä oo kuunaan päivänä lääkärissä käyny. Lisäksi liikkuminen auttaa ja istumista kannattaa välttää,voihan sitä istua vähän kevyemmin vaikka toisen pakaran päällä vuoron perään. Mutta ei mun ohjetta kannata noudattaa-mee ihmeessä lääkäriin jos vaikka opiskelet tai oot istumatyössä ethän voi noita mun istumaohjeita semmosissa paikoissa noudattaa.

      • Perseessämuna

        Mullakin on ollut rypäleitä perseessä kun velipoika tunki niitä sinne. itse hoidin sen salvalla ja tacotortilloilla


      • tiedäntunteen
        Perseessämuna kirjoitti:

        Mullakin on ollut rypäleitä perseessä kun velipoika tunki niitä sinne. itse hoidin sen salvalla ja tacotortilloilla

        Tacoilla se minunkin ongelmat hoitui


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voide peräpukamiin - http://tonzes.com/hemaprofi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.

        Onko tällä supistavaa vaikutusta vai onko vain ärtyneeseen ihoon. Nyt kun Hädesalva on poistunut myynnistä täytyisi löytää tilalle vastaava. SERIPOT NEO on ihan yhtä tyhjän kanssa ja kamalan limainen.
        T. Kirsti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tällä supistavaa vaikutusta vai onko vain ärtyneeseen ihoon. Nyt kun Hädesalva on poistunut myynnistä täytyisi löytää tilalle vastaava. SERIPOT NEO on ihan yhtä tyhjän kanssa ja kamalan limainen.
        T. Kirsti

        Tarkoitit ilmeisesti lääkettä Scheriproct Neo , joka on tehokas purkaminen hoidossa


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Pukamatta
      • Rypäleitä peessä.

        Jees.. Kiitoksia, tuo huojensi TODELLA paljon.. Äitikin sanoi, että ne lähtevät :D
        Opiskelen kylläkin, mutta voin pyrkiä liikkumaan enemmän.. olen ylipainoinen ja istun päivittäin koneella.. No nyt saan ainaki motivaatioo lähtee ulos liikkumaan...

        Tuossa linkis oli, että jos pukama on isohko, niin lääkäriin.. Minusta tuo on vähä pienempi ku pikkurillin pään kokonen... Hmm...


    • Rypäleitä peessä

      Niin, että jostain keskustelusta luin, että ne pitäisivät työntää takaisin sisään? Pitääkö todella? Miksi? Tai kun ne ovat paranemassa päin.. hmm.

      • pienoinen

        En kyllä lähtis työntää itse.-Ja kuitupitoinen ruoka tekee hyvää mm.näkkäri.


      • Posit.yllätynyt

        Just leikkauksesta tullut.Voin sanoo että,eipä tuntunut leikkaus juuri missään.3pv aikaa,ei kipuja,ei ulostusvaikeuksia(_vatsanpehmennyslääk.otin)Kaikki paremminkuin hyvin.
        Älkää lukeko netin.kauhutarinoita,ovat liioiteltuja pelotustarinoita.t.nimim.positiivisesti yllättynyt


      • Anonyymi

        Moni sanoo niin, mutta luulisin että ne hoidetaan salvialla tai autoilla paremmin, ja hyvällä alapään puhtaana pitämisellä


      • Anonyymi
        Posit.yllätynyt kirjoitti:

        Just leikkauksesta tullut.Voin sanoo että,eipä tuntunut leikkaus juuri missään.3pv aikaa,ei kipuja,ei ulostusvaikeuksia(_vatsanpehmennyslääk.otin)Kaikki paremminkuin hyvin.
        Älkää lukeko netin.kauhutarinoita,ovat liioiteltuja pelotustarinoita.t.nimim.positiivisesti yllättynyt

        Ihan niin , monet pelottelevat työkseen. Kokemukset on aina yksilölliset joka asiassa joten ei kannata laittaa painoa hirmujutuille.
        Muistan kun odotin eka lastakin niin sai ainoastaan kuulla niistä kauheista synnytyksistä toisilta, ihme että olivat hengissä,. Oma synnytyksen oli kivuton joten turhaan pelkäsin


      • Anonyymi
        Posit.yllätynyt kirjoitti:

        Just leikkauksesta tullut.Voin sanoo että,eipä tuntunut leikkaus juuri missään.3pv aikaa,ei kipuja,ei ulostusvaikeuksia(_vatsanpehmennyslääk.otin)Kaikki paremminkuin hyvin.
        Älkää lukeko netin.kauhutarinoita,ovat liioiteltuja pelotustarinoita.t.nimim.positiivisesti yllättynyt

        Pukamat hirtetään ei leikata, kokemusta on. helppo toimenpide.


    • Rypäleitä peessä...

      Milloin tämä pukama lähtee sit veks? eli kui kaua siihenki menee? Ärsyttävä tunne koko ajan takapuoles, ei ole oikein kivaa :(

      • pikkasen

        Pahimmassa tapauksessa kärsin toista viikkoa. Nyt meni noin kolmessa päivässä-juuri pääsin eroon. Mutta jos sulla kauemmin-menisit kuitenki läkyriin.


      • Rypäleitä peessä
        pikkasen kirjoitti:

        Pahimmassa tapauksessa kärsin toista viikkoa. Nyt meni noin kolmessa päivässä-juuri pääsin eroon. Mutta jos sulla kauemmin-menisit kuitenki läkyriin.

        Ikääkään mul ei oo ku 18 :/ ja mietin miks mul ees tuli :(


      • pikkasen
        Rypäleitä peessä kirjoitti:

        Ikääkään mul ei oo ku 18 :/ ja mietin miks mul ees tuli :(

        Ei kai se ikää katso, minulla oli varmaan ekat kerrat jo noin sun iässä. Istuin paljon ja piirtelin sarjakuvia ja täytin ristikoita kuten nykyisinkin vielä lisänä tämä mokoma netti. Mutta kuten sanoin pääset eroon parhaiten-käy vaan lääkärissä, ei kantse hävetä. Ja ne mun aikaisemmat vinkit ei välttämättä kaikille tepsi.


      • porkkana

        on ollut vuosikymmeniä pukama, joka ei ole paljoakaan haitannut oloa. Mutta äskettäin olin hyvin pitkällä lentomatkalla ja sen jälkeen alkoi pukama vuotaa paljon verta. Istuminen oli ollut liikaa. Menin kirurgille, joka hoiti pukaman ns. kuminauhalla hirttämällä. Vähitellen pukaman pitäisi sitten pudota pois. Tuo toimenpide on leikkausta vastaava toimenpide.


      • kale

        Nepä tahtoo nuo pukamat olla sellaisia että ne ei parane itsestään. Välillä ovat vaan vähemmän ärtyneitä. Niistä pääsee eroon ainoastaan barring- menetelmällä eli niillä kumilenkeillä tai sitten kirurgisella leikkauksella.
        Itsellä on noin kymmenenvuoden kokemus noista hiljaisista kavereista mutta pääsin tuossa kuukausi sitten niistä toivottavasti lopullisesti eroon kun kävin leikkauksessa. Tosin kolmen vuoden jonottamisen jälkeen.


      • korette

      • Anonyymi

        Odottele muutama päivä niin se tulee ennalleen .


      • Anonyymi
        pikkasen kirjoitti:

        Ei kai se ikää katso, minulla oli varmaan ekat kerrat jo noin sun iässä. Istuin paljon ja piirtelin sarjakuvia ja täytin ristikoita kuten nykyisinkin vielä lisänä tämä mokoma netti. Mutta kuten sanoin pääset eroon parhaiten-käy vaan lääkärissä, ei kantse hävetä. Ja ne mun aikaisemmat vinkit ei välttämättä kaikille tepsi.

        Aivan oikein jos käy lääkärissä niin saa parhaat ohjeet ja lääkkeet
        Itselläni ollut koko elämän silloin joten suppoja kaapissa aina .


      • Anonyymi
        kale kirjoitti:

        Nepä tahtoo nuo pukamat olla sellaisia että ne ei parane itsestään. Välillä ovat vaan vähemmän ärtyneitä. Niistä pääsee eroon ainoastaan barring- menetelmällä eli niillä kumilenkeillä tai sitten kirurgisella leikkauksella.
        Itsellä on noin kymmenenvuoden kokemus noista hiljaisista kavereista mutta pääsin tuossa kuukausi sitten niistä toivottavasti lopullisesti eroon kun kävin leikkauksessa. Tosin kolmen vuoden jonottamisen jälkeen.

        NIISTÄ ET KOKONAAN OMIN AVUIN PÄÄSE, USKOKAA JO !!!


    • Rypäleitä peessä

      Entä jos käytän e-pillereitä? Ku eikä peräpukama ole jokin veritukos?
      Ja jos on tromboori verisuonen tukos? ei saisi käyttää pillereitä? vituran vi*tu :D

      • pikkasen

        vastata ku en ole e-pillereitä käyttänyt...


      • Anonyymi

        Minäkin käytin yli 10vuotta e,pillereitä mutta ei ne pukamat niistä johtuneet ainoastaan kovasta vatsasta ja epäsäännöllisistä ruoka ajoista. Vaikka kyllä paukamia tulee vaikka olit ripuliakin jos on tullakseen . Ilmavat vaatteet eikä mitään kireitä housuja päiväs aikaan


    • Pukamat 30 v.

      Pukamia olen pitänyt 30 vuotta ja häveliäisyyssyistä käynyt vasta 1½ vuotta sitten lääkärissä. Leikkausehdotus. En viitsinyt kesääni sen vuoksi pilata.
      Olisi mukava tietää, miten kauan leikkauksen jälkeen joutuu niiden kanssa "huushollaamaan" t.s. erikoisaineiden kanssa vatuloimaan. Entä kivut, kiristelyt ja peräaukon kutistuminen, onko sellaisia ilmiöitä leikkauksen jälkeen.

      Minkä ajan kuluttua aamuinen "toimitus" alkaa sujua normaalisti leikkauksen jälkeen. Jos olet kaiken kokenut, kertoisitko tällä palstalla. Aihe on kinkkinen muussa seurassa käsitellä. Ei millään viitsi tunnustaa, että omistaa pukamat. Omasta kokemuksestani kerron, että on oikein hyvä, kun pukamankantajana omistan bideen (pesuistuimen) kylpyhuoneessa. Pesu normaalia useammin onnistuu vaivatta.
      Ikää on nyt sen verran, että 20 vuoden kuluttua selkä ei taivu, kädet ei ulotu aina peseskelemään. Mielisin leikkaukseen, kun vain joku kertoisi kokemastaan.

      • anni36

        minulta keikattiin marraskuussa liki 10.v vaivanneet pukamat, joka synnytyksen jälkeen ne ärtyivät (siis 3krt)ja kiusasivat n. ½-vuotta ja sitten olivat olemassa mutta eivät kummemmin kiusanneet. paitsi tämän kuopuksen jälkeen kului eittäin kivuliasta ja hel* tuskaisaa 4kk jolloin itkien menin yksityiselle ja ne leikattiin.sairaalassa olin vuorokauden ja sain kotiin vahvat särkylääkkeet, mutta kun olin niin kauan vessassa käyntiä pelännyt niin olin saanut sulkijalihakseen krampin ja en parantunutkaan.2kk päästä olin uudelleen leikkurissa ja tehtiin toimenpide sen takia ja kun ne pukamien leikkaushaavat eivät olleet parantuneet.siitä on nyt taas2kk eikä kipu ole vieläkään kokonaan paranutnut. mutta jos kaikki menee hyvin niin sairaslomaa pukamaleikkauksen jälkeen saa 1kk ja kuulemma siinä ajassa pitäisi parantua. onnea leikkaukseen!


      • mä+++
        anni36 kirjoitti:

        minulta keikattiin marraskuussa liki 10.v vaivanneet pukamat, joka synnytyksen jälkeen ne ärtyivät (siis 3krt)ja kiusasivat n. ½-vuotta ja sitten olivat olemassa mutta eivät kummemmin kiusanneet. paitsi tämän kuopuksen jälkeen kului eittäin kivuliasta ja hel* tuskaisaa 4kk jolloin itkien menin yksityiselle ja ne leikattiin.sairaalassa olin vuorokauden ja sain kotiin vahvat särkylääkkeet, mutta kun olin niin kauan vessassa käyntiä pelännyt niin olin saanut sulkijalihakseen krampin ja en parantunutkaan.2kk päästä olin uudelleen leikkurissa ja tehtiin toimenpide sen takia ja kun ne pukamien leikkaushaavat eivät olleet parantuneet.siitä on nyt taas2kk eikä kipu ole vieläkään kokonaan paranutnut. mutta jos kaikki menee hyvin niin sairaslomaa pukamaleikkauksen jälkeen saa 1kk ja kuulemma siinä ajassa pitäisi parantua. onnea leikkaukseen!

        mulla kutisee takapuoli kokoajan ja kirvelee esim suihkussa.. synnyttänyt olen vuosi sitten. papat olen käynyt ja niissäkään ei mitää. onko mulla siis peräpukamia?vai tulossa niitä? kipua ei varsinaisesti ole,paitsi wc käynnin yhteydessä..käykö bepanten?


      • uudestaan taas

        Minä sain synnytyksessä pahat pukamat ja kärsin niistä tosi pitkään. Kerran hermostuin ja menin lääkärille, sanoi ettei voi hoitaa kuin leikkaamalla. Laserilla leikattiin sairaalassa, eli ei laitettu tikkejä. Pari viikkoa oli tosi kivuliasta, istuskelin kuumassa vesivadissa, se rauhoitti parhaiten. Sairaslomaa oli kolme viikkoa.
        Siitä nyt kymmenen vuotta ja minulle tullut nyt yksi uusi pukama. Huomenna menen lääkärille, leikataan paikallispuudutuksella ja laitetaan tikit. Sairaslomaa tulossa kaksi viikkoa. Ei kannata kärsiä kun hoitoa saa. Ja helpommalla pääsee, kun menee äkkiä hoitoon.


      • Anonyymi

        Minun lääkäriin sanoi että juokseva vesi suihkulla on parempi se kun istua bideessä.


      • Anonyymi
        mä+++ kirjoitti:

        mulla kutisee takapuoli kokoajan ja kirvelee esim suihkussa.. synnyttänyt olen vuosi sitten. papat olen käynyt ja niissäkään ei mitää. onko mulla siis peräpukamia?vai tulossa niitä? kipua ei varsinaisesti ole,paitsi wc käynnin yhteydessä..käykö bepanten?

        Kortisoni salva on hyvä siihen kutinaan ja kirvelynä. Mutta niitäkin on monenlaisia, minulle ei sopinut se kirkas väritön salva vaan teki sen että kutitti ja kirveli kahta kobåvemmin. Mutta se valkoinen såkortisoni salva auttoi , en muista tarkalleen jos siinä oli 2% kortisonia .
        Kai se itselläkin päätyy leikkaukseen , kun ne vaibåvaa useammin


    • Rypäleitä peessä...

      Jeps.. olen tässä sunnuntaista asti pistäny sitä rasvaa minkä äiti antoi..
      Pukama on pienentynyt ja pehmentynyt.. ei ole kipeä... pelottaa vaan kaiken aikaa, että onko tämä minulle ikuinen vaiva.. :( ja joudun kärsimään siitä...
      Kun mikään ei mee hyvin, elämän into poissa :/

    • Selvisin.

      Mulle tuli peräpukama ja ostin apteekista voidetta, halvinta mahdollista. Kunnon suihkutus ja hygienia estää sen tulehtumisen. Alkuun voide teki pahaa, mutta patti kyllä pieneni ja pehmeni. Nyt mennyt lähes kasi viikkoa, eikä sitä juuri enää ole. Täytyy vain jatkossa pitää voide lähettyvillä ja muistaa, että vatsantoimintsa pitää olla normaalia. Pitää liikkua ja syödä terveellisesti. Ikävä sellainen pukama, mutta selvisin säikähdyksellä ja onneksi sain sen voiteella ja pesuilla pois. Toivottovasti tulee uudestaan vasta sadan vuoden päästä.

    • pattiperse.

      Mulle ilmeni juuri tässä kuluneen viikon sisään sama ongelma, kuin teillä muillakin edellä vastanneilla nähtävästi on. Nyt ottaa niin hel* päähän, että. Olen vasta 17- vuotta !
      aikaisemmat neuvot ovat hyviä, kiitos niistä. toivon todellakin, että tämä jää ainoaaksi, tosin luin, että se on perinnöllistä ja isällänikin niitä kuulemma on. /:
      ÄRSYTTÄÄ SUURESTI !

    • 1Pukama

      Olen 27 ja kolme vuotta kärsinyt kutinasta ja ajoittain kirvelystä.. ja vain yksi pieni pukama. Öisin herään rapsuttaan per..ttä, aamulla heräilen kynnet verillä. Voiteita olen käyttänyt, mutta ne ohentaa p-aukon ihoa. Joka kesä olen menossa lääkäriin poistattaan ja taas ensi kesänä.
      Jotenkin hävettää..

      • toissapäivänä

        päiväkirurgisessa toimenpiteessä.yksi iso ulkoinen leikattiin,neljä hirtettiin ja sisempi sulkijalihas halkaistiin. eilinen päivä meni maatessa ja huonossa kunnossa mutta tänä amuna kun heräsin ei kipuja enää missään.jännitin ensimmäistä kakkareissua ihan mielettömästi mutta kuitujen ansiosta ei mitään ongelmia.joka 8 tunti olen ottanut burana 600 ja huomenna tarvii ottaa enää tarvittaessa.se on tulehduskipuun ja samalla parantaa.olen kuullut ja lukenut kauhukertomuksia pukamaleikkauksesta mutta tässä istun koneen ääressä tyynyn päällä kuin tyhjää vaan ja voin todeta että omalla kohdalla ei mitään hätää.pierua pakkaa tulemaan vähän omia aikoja vielä mutta tulkoon.onhan tässä kolme viikkoa aikaa piereskellä ja palautua ihan rauhassa.operaatio tehtiin puudutuksella.älkää ihmiset kärsikö pukamista pitkään,niistä pääsee kivuttomasti eroon.nimimerkki kokemusta nyt on....


      • vielä äskeiseen
        toissapäivänä kirjoitti:

        päiväkirurgisessa toimenpiteessä.yksi iso ulkoinen leikattiin,neljä hirtettiin ja sisempi sulkijalihas halkaistiin. eilinen päivä meni maatessa ja huonossa kunnossa mutta tänä amuna kun heräsin ei kipuja enää missään.jännitin ensimmäistä kakkareissua ihan mielettömästi mutta kuitujen ansiosta ei mitään ongelmia.joka 8 tunti olen ottanut burana 600 ja huomenna tarvii ottaa enää tarvittaessa.se on tulehduskipuun ja samalla parantaa.olen kuullut ja lukenut kauhukertomuksia pukamaleikkauksesta mutta tässä istun koneen ääressä tyynyn päällä kuin tyhjää vaan ja voin todeta että omalla kohdalla ei mitään hätää.pierua pakkaa tulemaan vähän omia aikoja vielä mutta tulkoon.onhan tässä kolme viikkoa aikaa piereskellä ja palautua ihan rauhassa.operaatio tehtiin puudutuksella.älkää ihmiset kärsikö pukamista pitkään,niistä pääsee kivuttomasti eroon.nimimerkki kokemusta nyt on....

        että monta vuotta kärsin pukamista.aloin kyllästyä istumakylpyihin ja jatkuvaan rasvaamiseen ja kutiavaan persreikääni.sitä helposti siirtää sinne lääkäriin menoa ku ei millään kehtais mennä persettään sinne näyttämään.tuolla leikkaussalissa hääri naisia ja miehiä ja ajattelin että tehkää mitä haluatte kunhan pääsen näistä eroon.nyt ne on irti minusta ja olo on onnellinen :)


      • leikkauksesta
        vielä äskeiseen kirjoitti:

        että monta vuotta kärsin pukamista.aloin kyllästyä istumakylpyihin ja jatkuvaan rasvaamiseen ja kutiavaan persreikääni.sitä helposti siirtää sinne lääkäriin menoa ku ei millään kehtais mennä persettään sinne näyttämään.tuolla leikkaussalissa hääri naisia ja miehiä ja ajattelin että tehkää mitä haluatte kunhan pääsen näistä eroon.nyt ne on irti minusta ja olo on onnellinen :)

        mennyt ihan hyvin.äsken heräsin ja totesin että taitaa särkylääkkeet burana 600 tehdä tehtävänsä.vatsa ihan sekaisin ja paskalle on päästävä heti.pidätyskyky kateissa vielä.olen käyny neljä kertaa jo pytyllä ja aina vaan velloo siihen laihin että kohta mennään.tää on ainut negatiivinen juttu nyt leikkauksen jälkeen.tänään aion vielä ottaa lääkkeet mutta huomisesta vain tarvittaessa.huh,ois kamalaa jos paska aina tulis omia aikojaan...


      • ---

        onkan se tosi noloa levittää persettä lääkärille ja leikkauskin oli puudutuspiikin osalta hyvin
        kivulias, mutta koko operaatio on todellakin sen
        vaivan arvoinen.
        älä odota enää yhtään vaan varaa aika huomenna.
        elämä helpottuu kerrasta...


      • nääsvillestä
        vielä äskeiseen kirjoitti:

        että monta vuotta kärsin pukamista.aloin kyllästyä istumakylpyihin ja jatkuvaan rasvaamiseen ja kutiavaan persreikääni.sitä helposti siirtää sinne lääkäriin menoa ku ei millään kehtais mennä persettään sinne näyttämään.tuolla leikkaussalissa hääri naisia ja miehiä ja ajattelin että tehkää mitä haluatte kunhan pääsen näistä eroon.nyt ne on irti minusta ja olo on onnellinen :)

        Voi, miten hauskaa ja terapeuttista tekstiä, suoraa puhetta ihmisen fysiikasta, Ei kait se peräaukko ole muita ruumiinosia pahempi eikä parempikaan. Lääkäriin vain ja onnea matkaan, jos pukamia sattuu olemaan. Parin päivän päästä menen taas kolmannen kerran vastaanotolle hirttoon. - Minulla on ollut onni saada lääkäriksi ehkä maailman mukavin ja asiallisin tohtori. Puhelee niitä näitä ja kuuluu ihmisryhmään - normaalia parempi yksilö


      • MHM2
        toissapäivänä kirjoitti:

        päiväkirurgisessa toimenpiteessä.yksi iso ulkoinen leikattiin,neljä hirtettiin ja sisempi sulkijalihas halkaistiin. eilinen päivä meni maatessa ja huonossa kunnossa mutta tänä amuna kun heräsin ei kipuja enää missään.jännitin ensimmäistä kakkareissua ihan mielettömästi mutta kuitujen ansiosta ei mitään ongelmia.joka 8 tunti olen ottanut burana 600 ja huomenna tarvii ottaa enää tarvittaessa.se on tulehduskipuun ja samalla parantaa.olen kuullut ja lukenut kauhukertomuksia pukamaleikkauksesta mutta tässä istun koneen ääressä tyynyn päällä kuin tyhjää vaan ja voin todeta että omalla kohdalla ei mitään hätää.pierua pakkaa tulemaan vähän omia aikoja vielä mutta tulkoon.onhan tässä kolme viikkoa aikaa piereskellä ja palautua ihan rauhassa.operaatio tehtiin puudutuksella.älkää ihmiset kärsikö pukamista pitkään,niistä pääsee kivuttomasti eroon.nimimerkki kokemusta nyt on....

        Juu,pääsee eroon mutta...Yksityisellä hoidettu , nyt aikaa leikkauksesta 4 vko.Ja voin suositella kidutuskeinoksi jos löytyy niin paha vihollinen.Huomenna joutuu soittamaan ko. lekurille josko ei näin kovia kipuja kumminkaan enää täs vaiheessa...


      • Anonyymi
        --- kirjoitti:

        onkan se tosi noloa levittää persettä lääkärille ja leikkauskin oli puudutuspiikin osalta hyvin
        kivulias, mutta koko operaatio on todellakin sen
        vaivan arvoinen.
        älä odota enää yhtään vaan varaa aika huomenna.
        elämä helpottuu kerrasta...

        Ei se ole lääkäreille mitenkään erikoinen asia turha hävetä , ne näkee niitä ” perserikiä ” koko ajan joten ei tartte jännitellä, mutta moni jännittelee kun tutkitaan eikä ymmärrä että se tekee lääkärin työn vaikeammaksi , joten kun yrittää rentoutua kun tehdään tutkimukset niin sekin on helpompaa niin potilaalle kun lääkäreillekin .


    • hillevihiiri

      Olen lukenut keskusteluja ja epäilen että minulla on peräpukama. Se on ollut jo muutaman vuoden, mutta on vain harvoin kirvelevä tai verta vuotava. Se on pallukan muotoinen, läpimitaltaan noin sentin, ja on pehmeä sekä on tumman ihon värinen. Se on ihan peräaukon suulla. Nyt se on hieman oireillut, on kutiseva ja alapesussa sitä kirvelee sekä pyyhkiessä paperiin jää pieni veritahra. Ihmettelen vain, että voiko ulkoinen pukama olla pehmeä? Olen joskus luullut että ne ovat kovia. Paranevatko tällaiset apteekin voiteilla? Kiitos vastauksista!

      • minnie :D

        jaa-a. Mäkin epäilen, että mulla on peräpukama. Ennen se ei ollut lainkaan kipeä, mutta nyt se on ärtynyt. Se ei kylläkään ole yhtä iso, kuin aiemmin muiden kuvailemat, eikä verta tule, mutta on melko kivulias. Taidan yrittää ihan apteekin aineilla ensin ja jos ei ohi mee, niin kai se pakko on lääkäriin mennä. :S vaikka se ei kyllä yhtään houkutakkaan.


      • neito -79

        "kiva" kuulla että löytyy kohtalotovereita :) joo siis viime viikolla ilmestyi läpimitaltaan sentin kokonen pukama peräaukon viereen, punertava ja kova.. anaalihematooma? eilen sit hain apteekista pukamavoidetta (scheriproct neo), onko kokemuksia tosta voiteesta, kuin pian tehos? toivottavasti pian!! vessassakäynti tuntuu melko epämielyttävältä, pyyhkiessä tekis mieli huutaa, on nimittäin hiukka kipeä pahkura!


      • kahden äiti 83
        neito -79 kirjoitti:

        "kiva" kuulla että löytyy kohtalotovereita :) joo siis viime viikolla ilmestyi läpimitaltaan sentin kokonen pukama peräaukon viereen, punertava ja kova.. anaalihematooma? eilen sit hain apteekista pukamavoidetta (scheriproct neo), onko kokemuksia tosta voiteesta, kuin pian tehos? toivottavasti pian!! vessassakäynti tuntuu melko epämielyttävältä, pyyhkiessä tekis mieli huutaa, on nimittäin hiukka kipeä pahkura!

        Onko rasva auttanut? Itellä ilmestyi eilen isohko punainen ja kipeä pahkura ja ajattelin kokeilla voidetta ettei tarvitsisi mennä lääkäriin.. Pukamista olen kärsinyt n 4 vuotta (esikoisen syntymän jälkeen) mutta ei ne ole pahemmin elämää haitannut tähän asti.


      • huhheliheippa

        Voi vitsi! Mulla taitaa olla tuo peräpukama tuolla. Onko se sisäinen jos se ei ole peräaukon ulkopuolella? Jos on ulkopuolinen niin roikkuuko se jotenkin, olen ihmetellyt sitä. Harmittaa hirmuisesti, olen vasta 14 vuotta vanha. Ihan peräaukon vieressä on siis tuollainen pienehkö kova pallo, sattuu jos painaa. Se on viimeyöstä vaihtanut paikkaakin... Pitääkö mennä lääkäriin? En millään viittisi, mutta se ois kai parasta, jos sais hoidettua pois kun oon vielä näin nuori.


      • neito -79
        kahden äiti 83 kirjoitti:

        Onko rasva auttanut? Itellä ilmestyi eilen isohko punainen ja kipeä pahkura ja ajattelin kokeilla voidetta ettei tarvitsisi mennä lääkäriin.. Pukamista olen kärsinyt n 4 vuotta (esikoisen syntymän jälkeen) mutta ei ne ole pahemmin elämää haitannut tähän asti.

        Viikon ajan rasvoin aamuin illoin, huolelliset aamu- ja iltapesut lisäksi ja pukama alkoi pehmetä ja vaivat lähti. MUTTA tällä viikolla alkoi taas vanhat samat vaivat, nyt oon rasvannut pari päivää. Syön terveellisesti, kuitupitosta ruokaa (pitäis kai ehkäistä pukamien syntyä kun vatsa toimii kuitujen ansiosta), mä en kestä... pitäsköhän tästä mennä lääkäriin näyttäytymään jos ei tämän rasvauskerran jälkeen vaivat poistu?


      • p-pukama-klubi
        neito -79 kirjoitti:

        Viikon ajan rasvoin aamuin illoin, huolelliset aamu- ja iltapesut lisäksi ja pukama alkoi pehmetä ja vaivat lähti. MUTTA tällä viikolla alkoi taas vanhat samat vaivat, nyt oon rasvannut pari päivää. Syön terveellisesti, kuitupitosta ruokaa (pitäis kai ehkäistä pukamien syntyä kun vatsa toimii kuitujen ansiosta), mä en kestä... pitäsköhän tästä mennä lääkäriin näyttäytymään jos ei tämän rasvauskerran jälkeen vaivat poistu?

        samma här. Öisestä pahenevasta kutinasta olen kärsinyt vuosia. Ekan kerran kävin siitä lääkärissä nuorena (ja päihtyneenä kun hävetti)joskus 90-luvun viime hetkinä. Kuitenkin pukamat ovat tähän asti pysyneet sisäisinä kun ei niitä parissa terveyskeskuksen perätähystyksessä havaittu.

        Pitkään sain ihmetellä että mikä siellä alhaalla oikein kutiaa.Vasta hiljattain sain kuulla että kyseessä voikin olla peräpukamat, vaikkakin sisäiset. Sain tällöin myös kokeilla lääkettä. Scheriproct neo oli ekalla kerralla kuin jumalan lahja. Jo parin päivän käytön jälkeen jokaöinen raapiminen loppui, parin viikon ajaksi. Tuntui ihmeelliseltä ja mukavalta, lähes ihmismäiseltä.Kuurin loputtua vaivat tulivat sitten takaisin. Scheriproctiakaan ei voi kokoajan käyttää.

        Uusin Scheriproct kuurin parin viikon kuluttua ekasta kerrasta mutta tällöin siitä ei enää ollut apua. Sitten n. kahden kuukauden kuluttua otin taas kuurin ja taas auttoi. Siitä on aikaa ja nyt kutisee taas. Olen menossa tästä hoitoon ja ainakin minua huojentaa, että pukamista on mahdollisuus päästä eroon. Jos ei muuten niin leikkauksella. Tosin ne voivat uusia myöhemmin...


      • Anonyymi

        Pese usein paljaalla vedellä ja intiimi pesunesteellä , siis ei tavallisella saippualla , jos on pieni eikä vaivaa niin monesti hoituu juuri puhtauden avulla


      • Anonyymi
        huhheliheippa kirjoitti:

        Voi vitsi! Mulla taitaa olla tuo peräpukama tuolla. Onko se sisäinen jos se ei ole peräaukon ulkopuolella? Jos on ulkopuolinen niin roikkuuko se jotenkin, olen ihmetellyt sitä. Harmittaa hirmuisesti, olen vasta 14 vuotta vanha. Ihan peräaukon vieressä on siis tuollainen pienehkö kova pallo, sattuu jos painaa. Se on viimeyöstä vaihtanut paikkaakin... Pitääkö mennä lääkäriin? En millään viittisi, mutta se ois kai parasta, jos sais hoidettua pois kun oon vielä näin nuori.

        Minulla on myös sisäisiä paukamia ja ne saatttavat olla kipeitä välillä niin että luulen että leikkaus on minunkin läpikäytävä niiden vuoksi


    • tahroja paperilla

      juups, kattelin tuossa semmosta nelosen uutta ohjelmaa kun hävettävät taudit tai jotain sinne päin ja siinä yhdellä miehellä oli tosi pahat peräpukamat.

      Sitten rupesin miettimään että mulla on sellainen niinsanottu pieni "lirpake" peräreijän vieressä. Se ei ole haitannut minua ollenkaan enkä ennen tätä kyseistä hjelmaa edes tiennyt mitä peräpuhamat ovat. kuitenkin olen hieman huolestunut sillä ulostaessa on tullut hieman verta paperille. Olisiko syytä mennä lääkäriin? Olen melko arka tällaisissa asioissa---

      • Anonyymi

        Minun miehelläni tulimparin vuoden ajan verta joka kerta kun oli vessassa, lopulta kovan ylipuhumisen jälkeen sain hänet lääkäriin ja me otettiin pois sillä hirttosysteemillä
        Sen jälkeen tuli hyväksi ja sanoi että jos hän olisi ymmärtänyt mennä vuosia sitten niin monet kivut olisi jäänyt tuntematta .äpukamat on aika yleisiä ihmisillä joten niitä on joka toisella aina silloin sun tällöin


    • Rauno.K

      Hienoa, että maailmaasta löytyy kohtalotovereita tässä inhassa vaivassa. Itse en ole löytänyt tehokasta parannuskeinoa mutta älä lannistu. Itse yritin pinseteillä sitä kaivaa pois mutta se vain paheni. Henkilääkärin antama sitruunavoide ei auttanu sekään. Ja voihan pahus kuinka se kirveli. Mutta seuraavaksi kokeilussa on dynaaminen progressiivisen tieteen kehittämä polttorauta. Ikävä arpihan siitä jaa mutta se poistaa ikävästi hiertävät pukamat. P.S. uimahaliissa ei kannata käydä. Toivottavasti paranee.

      • Anonyymi

        Mikä on henkilääkäri ?


    • voikekkonensentään

      Kuulostaa tutulta.. Mulla on ihan sama juttu, tätä on kestäny kai kohta viikon tai ainakin jotain 4-5 päivää vähintään jo. Ja tää tuli melkein heti sen jälkeen kun alotin e-pillerit. Kun niitten sivuvaikutuksista sanotaan, että ne lähtee pois kun muutaman kuukauden syö niin mietin että onks tässäkin sama juttu.. toivottavasti, oon vasta 17 enkä haluu mitään vanhusten vaivaa loppuiäkseni. Mutta ehkä sullakin se johtuu e-pillereistä jos syöt niitä.
      Mä vaan mietin että pitääkö taas lopettaa pillerit ekan viikon jälkeen vai oottaa et jos nää oireet lievenee käytön jatkuessa.. :s Mut suonikohjuja pakkausselosteen mukaan voi tulla, joten kaipa se on mahdollista mutta miks just mulle tulee nekin perseeseen ja sattuu v*tusti. äääääh.epäreilua. :(
      Mutta kiinnitä huomiota niihin pillereihin ja niitten vaikutuksiin, mä luulen että mulla on kyse niistä.

      • Anonyymi

        Ei kai E pillereillä pitäisi olla kitään tekemistä purkaminen kanssa


    • peräaukossa

      Aluksi teki tosi kipeää nää peräpukamat, käveleminen ja varsinki vessassa käyminen. Joka kerta teki mieli huutaa! Enkä kehdannu käydä lääkärissä pyllistelemässä, joten käännyin apteekin puolelle. Mä käytän Scheriproct- merkkistä rektaalivoidetta. On kyl tosi hyvä, parissa päivässä on oireet helpottuneet ja patit jo pienentyneet. Mulla on niitä peräaukon ympärillä, ei sinänsä sisäpuolella. Mut ympärillä on monta sellasta, näyttää kyllä tosi karmivalta!

    • adduska

      lääkärin täti se on nii kova mimmi että tykkääpä puuduttaa ulkoset pukamat ja rutistella hyytymät ulos... en tiiä antasinko tehdä sen vaikka persettä kirveleeki nii törkeesti.

    • Auttoi

      Tuli pari kuukautta sitten uskomattoman kivuliaat peräpukamat ja oli vaikea istua. Ostin apteekista voidetta jota myyty varmaan 20 vuotta. En tiedä auttoiko voide mutta pukamat puhkes ja pystyin ite puristaa niistä hyytyneen veren pois vaikka melkein kuolin kipuun.
      No, vajaan viikon käytin vielä voidetta ja koko homma oli ohi viikossa. Sisäisistä pukamista en tiedä mutta puukkoa näytän perseelle heti jos vastaavat tulee.
      Hauska homma oli kun minulla on ollut 2,5 vuotta huulen taitteessa halkeama joka tuli takahampaan kaivelemisesta tikulla ja siihen iski kai huuliherpes koska ei parantunut, eikä sitä pystynyt kuivattamaan huuliherpesvoiteella koska huuli aina ratkes. No, tulihan älytön päähänpisto laittaa siihen peräpukamavoidetta ja se auttoi. Kaikenlaisia voiteita olin käyttänyt jo pitkää ja öisinkin herännyt voitelemaan mutta tuon voiteen avun huomasi jo parissa päivässä.
      Iho on kai sitten parantunut kun voide ei enää kirvele.

      • Japi_^^

        Ei oo todellakaa mikää naurun asia mut toi sun yks lause vaan alko naurattaa nii et ei pysty lopettaa :D:D

        "Sisäisistä pukamista en tiedä mutta puukkoa näytän perseelle heti jos vastaavat tulee"


      • nääsvillestä
        Japi_^^ kirjoitti:

        Ei oo todellakaa mikää naurun asia mut toi sun yks lause vaan alko naurattaa nii et ei pysty lopettaa :D:D

        "Sisäisistä pukamista en tiedä mutta puukkoa näytän perseelle heti jos vastaavat tulee"

        Luin tällä sivustolla olevia tekstejä ja täytyy sanoa, että vaikka on kysymyksessä vakavaksikin oikeastaan otettava asia, niin kirjoitukset ovat niin hauskoja luettavaksi, että en ole pitkään aikaan nauranut - yksinään - niin paljoa ja aidosti kuin näitä kannanottoja ja kokemuksia lukiessani. Parasta romaania kenelle tahansa - lukekaa toki. Sairaudestakin voi kirjoittaa hauskasti.
        Kiitos kirjoittajille.


      • Anonyymi

        Hahhaa hyvin ajateltu pää asia että auttoi
        kuulin kerran jutun yhdestä vanhasta ihmisestä joka laittoi yövoiteeksi peräpukama salvaa kasvoihin ja rypyt pieneni kasvoissa, niin että moni ihminen kokeilee asioita mutta joskus voi olla niin että kokeilee väärin ja siitä sitten seurauksia


    • perpukama

      minulla on ollut peräpukamia koko ikäni. kärsin siitä, mutta en uskalla tunkea rasvaa sinne, koska kerran minut raikattiin peppuun ja sen jälkeen en ole uskaltanut koskea sinne, enkä katsoa sinne minne päivä ei paista. yksi pukamistani on kasvanut melekin puolen nyrkin kokoiseksi, mutta en kehtaa hakea apua lääkäriltä, koska plekään että lääkäri tunikee jotain anukseeni. haluaisin kovasti apua koska tämä on minulle erittäin henkilökohtainen asia. toivon että ketään ei ottaisi tätä vitsillä, koska tämä on totta vaikka oudolta kuulostaakin. toivottavatsi joku voisi jakaa ongelmat minun kanssani. kiitos jo etukäteen kaikille ketkä voivat auttaa minua ansuongelmissa

      • saddari

        sulla paha lukihäiriö, hae siihenkin apua terv. erit.ope


      • Anonyymi

        Katso peilillä miltä ne näyttää ja mene vaan lääkäriin niistä niin ei tartte kärsiä , lääkärit näkee näitä juttuja niin paljon työssään ettei siinä tartte mitään hävetä


      • Anonyymi
        saddari kirjoitti:

        sulla paha lukihäiriö, hae siihenkin apua terv. erit.ope

        Eikö ope tiedä että eräät kännykät ja tabletit muuttavat sanoja ihan toisiksi jos ei koko ajan tarkasta, joten vaikka miten oikein kirjoittaa niin sanasta voi tulla ihan toinen . Niin että ei tartte huomautella , kaikki ymmärsivät ihan hyvin mitä hän kirjoitti .
        Ja jos niin on että on lukihäiriö niin tuleeko se paremmaksi kun yleisellä sivulla siitä huomautellaan ?
        Tekniikka joskus sellainen että tekee tepposet kelle hyvänsä,


    • lissu

      ihan kamalaa, mene lääkäriin!

      • ihahirveä

        mulla tuli eka kerran peräpukamat tasan vuosi sitte... olin kesätöissä ja se oli yhtä helvettiä! hoidin sen apteekista ostetulla voiteella ja lähti sillä, mutta toissapäivänä minulle tuli se taas! ja yllätys...olen taas kesätöissä. kipu on aivan älytön.. sattuu istua, seisoa, kävellä ja nukkua... käytän taas voidetta ja se on hiukan helpottanut mutta lääkäriin en viitsi persettäni lähteä esittämään:D oon lukenu nää kaikki jutut ja välillä on naurattanut ihan hirveänä, (vaikkei tosiaankaan ole naurun asia) samalla ku nauran tuntuu että perse repeää....:D aloin sitten miettiä että onko pukamat koskaan oikeastaan parantunetkaan... koska välillä on myös tullut verta ulostaessa ja vähän kipua. on tää kyllä maailman hirvein kipu! menkka kivutkaan eivät ole tähän verrattunu mitään, vaikka silloinkin tuntuu että taju lähtee:( jos saan nää nyt kotihoidolla hoidettua olen iloinen, mut jos en oo 2viikossa parantunu ni sit lääkäriin... vähä pelottaa ja nolottaa.


      • ihahirveä
        ihahirveä kirjoitti:

        mulla tuli eka kerran peräpukamat tasan vuosi sitte... olin kesätöissä ja se oli yhtä helvettiä! hoidin sen apteekista ostetulla voiteella ja lähti sillä, mutta toissapäivänä minulle tuli se taas! ja yllätys...olen taas kesätöissä. kipu on aivan älytön.. sattuu istua, seisoa, kävellä ja nukkua... käytän taas voidetta ja se on hiukan helpottanut mutta lääkäriin en viitsi persettäni lähteä esittämään:D oon lukenu nää kaikki jutut ja välillä on naurattanut ihan hirveänä, (vaikkei tosiaankaan ole naurun asia) samalla ku nauran tuntuu että perse repeää....:D aloin sitten miettiä että onko pukamat koskaan oikeastaan parantunetkaan... koska välillä on myös tullut verta ulostaessa ja vähän kipua. on tää kyllä maailman hirvein kipu! menkka kivutkaan eivät ole tähän verrattunu mitään, vaikka silloinkin tuntuu että taju lähtee:( jos saan nää nyt kotihoidolla hoidettua olen iloinen, mut jos en oo 2viikossa parantunu ni sit lääkäriin... vähä pelottaa ja nolottaa.

        ja tosiaan en ole kiloakaan ylipainoinen liikun päivittäin, nytkin on ihan hirveä olo kun ei pääse lenkille ku sattuu niin paljon. ummetuksesta olen aina kärsinyt... että kuituja vaan pitäisi lisätä ja olen 20vuotias. töissä vain pinnistelen ja puren hampaita yhteen kun sattuu niin paljon, liikun töissä koko ajan.


      • ----
        ihahirveä kirjoitti:

        ja tosiaan en ole kiloakaan ylipainoinen liikun päivittäin, nytkin on ihan hirveä olo kun ei pääse lenkille ku sattuu niin paljon. ummetuksesta olen aina kärsinyt... että kuituja vaan pitäisi lisätä ja olen 20vuotias. töissä vain pinnistelen ja puren hampaita yhteen kun sattuu niin paljon, liikun töissä koko ajan.

        En tiedä mikä vaivaa,mutta tossa toissa päivänä iski pieni kipu,aluksi luulin että se on vain hankautumaa tai jotain,mutta kipu jatkui.. joten päätin tunnustella,vaikkakin se vähän etovalta tuntui. yllätys yllätys löysin yhden,ehkä pikkurillinpään kokoisen punaisen palluran,pukama? en todellakaan tiedä mitä tehdä,lääkäriin meno on viimeinen vaihtoehto,koska en halua persettäni sinne mennä näyttelemään. Ajattelin tota liikuntaa lisätä ja kuituja,onko ne apteekin voiteet auttaneen? voisi sellasen käydä ostamassa jos niistä apua. Muut kirjoitelleet että kauhea kipu,ei tähän nyt kauheasti satu,edes ulostaessa mutta tuota pahkuraa vain mietin.Istun paljon koneen ääressä joten voi olla hyvin mahdollista että tuo on pukama,mutta täytyy nyt katsella miltä se näyttää,jos se menisi vain ohi. Kiitos vinkeistä,toivottavasti ne auttavat-edes jotain.


      • Anonyymi
        ---- kirjoitti:

        En tiedä mikä vaivaa,mutta tossa toissa päivänä iski pieni kipu,aluksi luulin että se on vain hankautumaa tai jotain,mutta kipu jatkui.. joten päätin tunnustella,vaikkakin se vähän etovalta tuntui. yllätys yllätys löysin yhden,ehkä pikkurillinpään kokoisen punaisen palluran,pukama? en todellakaan tiedä mitä tehdä,lääkäriin meno on viimeinen vaihtoehto,koska en halua persettäni sinne mennä näyttelemään. Ajattelin tota liikuntaa lisätä ja kuituja,onko ne apteekin voiteet auttaneen? voisi sellasen käydä ostamassa jos niistä apua. Muut kirjoitelleet että kauhea kipu,ei tähän nyt kauheasti satu,edes ulostaessa mutta tuota pahkuraa vain mietin.Istun paljon koneen ääressä joten voi olla hyvin mahdollista että tuo on pukama,mutta täytyy nyt katsella miltä se näyttää,jos se menisi vain ohi. Kiitos vinkeistä,toivottavasti ne auttavat-edes jotain.

        Väljät vaatteet huolellinen pesu päivittäin säännölliset ruoka ajat.
        Ja en ymmärrä miksi se nyt olisi niin kamalaa mennä lääkäriin pukamista, ei se sun perse ole sen kummempi kun muidenkaan , mutta asenteesi on vanhan aikainen .
        Kun vanhoja ihmisiä tulee vastaanotolle niin jännittävät ja vetelevät paidan helmaa alaspäin vaikka pitäisi tutkimus tehdä . Ei lääkärille ole sinun takamukseni sen kummempi kun jos menisit kipeää peukaloa näyttämään , lääkärille on ainoastaan tärkeää että saa auttaa potilasta , joten et ole mitenkään erikois tapaus sama anatomia kun muillakin ihmisillä


    • Siihen auttaa ruokavalion m...
    • toki?

      Moikka!
      Mullakin ollut vissiin pukamavaivaa jo pitempään. Alkuun muutaman vuoden pienenä "rusinana" nyt toisen raskauden aikaan siis tällä hetkellä isontunut ja ärtynyt. Ennen ei ole vaivannut, nyt pyyhkiessä vuotaa ja "tursottaa" ulospäin tosi ilkeesti.

      Sitä lähdin teiltä kysymään, kun ite pidän tätä ainakin nolona asiana, että miten te ootte ilennyt kertoa asiasta puolisoillenne? Minusta ainakin tuntuu, et se on tosi noloo. Pukamia pidetään kuiteskin vanhempien vaivana, itellä on ikää jo/vasta 25v. Miten mies ottaa asian? Mulla pitäisi varmaan kertoa, koska se vaikuttaa meidän s-elämään, kun tuntuu etten ilkeä housuja alas laskea...

      • äiti -64

        ei kannata hävetä...itse en ole liioin pitänyt pukamia hoidon tarpeessa,vaikka niitä ollut myös useita vuosia..nyt kuitenkin huomasin että pukamat olivat tulleet isoiksi koviksi pullistumiksi ja todella äkkinäinen kova kipu joten lääkäriin oli mentävä.(vaikka hävetti) niitä sit yritettiin puhkoa...mutta ovat niin isot ettei onnistunut,joten sain kiireellisenä lähetteen isompaan sairaalaan...ei hävetä enää..toivon vaan että aika tulee pian ja apu sen myötä.kerro rohkeasti vaan miehellesi asiasta,se helpottaa teidän molempien "oloa"..olen tässä lueskellut asiian liittyviä juttuja..kyllä se niin on että tieto lisää tuskaa,mutta eiköhän se vielä helpotakkin.toivon kaikille kanssasisarilleni rohkeutta hakeutua hoitoon vaikka rima olisi kuinka korkealla..


      • 79a
        äiti -64 kirjoitti:

        ei kannata hävetä...itse en ole liioin pitänyt pukamia hoidon tarpeessa,vaikka niitä ollut myös useita vuosia..nyt kuitenkin huomasin että pukamat olivat tulleet isoiksi koviksi pullistumiksi ja todella äkkinäinen kova kipu joten lääkäriin oli mentävä.(vaikka hävetti) niitä sit yritettiin puhkoa...mutta ovat niin isot ettei onnistunut,joten sain kiireellisenä lähetteen isompaan sairaalaan...ei hävetä enää..toivon vaan että aika tulee pian ja apu sen myötä.kerro rohkeasti vaan miehellesi asiasta,se helpottaa teidän molempien "oloa"..olen tässä lueskellut asiian liittyviä juttuja..kyllä se niin on että tieto lisää tuskaa,mutta eiköhän se vielä helpotakkin.toivon kaikille kanssasisarilleni rohkeutta hakeutua hoitoon vaikka rima olisi kuinka korkealla..

        jep.tuskallisia noi pukamat.kärsin niistä 6 vuotta. hirtettiin 8 krt kunnes tuli paha laskimo vuoto että tajunta lähti pääsin jonoon ja pari päivää sitten leikattiin. ei ole mukava olo. särkee niin perk.. mutta kaipa se viellä iloksi muuttuu. ei ne pukamatkaan kivat olleet verta valui kuin sialta kaula olisi leikattu ja minnekään et voinut juurikaan lähteä reissaamaan.


      • ninni-
        79a kirjoitti:

        jep.tuskallisia noi pukamat.kärsin niistä 6 vuotta. hirtettiin 8 krt kunnes tuli paha laskimo vuoto että tajunta lähti pääsin jonoon ja pari päivää sitten leikattiin. ei ole mukava olo. särkee niin perk.. mutta kaipa se viellä iloksi muuttuu. ei ne pukamatkaan kivat olleet verta valui kuin sialta kaula olisi leikattu ja minnekään et voinut juurikaan lähteä reissaamaan.

        Moi.. itselleni tuli ensimmäinen pukama 3 päivää sitten ja tänään alkoi oikein vaivaamaan jo.. ikää on vain 17 vuotta mikä jo itsessään pelottaa että onko kaikki ok kun en ollut aiemmin kuin tänään tämmösistä pukamista kuullukkaan... mutta kuulemma ovat ihan yleisiä?? noin sentin kokonen pikkunen pallukka reiän suulla... ja paskaakaan ei tule ulos vaikka kuinka koittaa.. ummetusta on ollut varmaan kuukausi mutta välillä on tullut taas ja välillä on ollut aivan löysällä maha.. voiko johtua stressistä?? en kyllä tiedosta olemassa olevan.. mutta alitajuntaisestikin kai voi kroppa ja suolisto reagoida stressiin? ja olen 7h koulupäiviä istun.. plus iltaisin 5h istumatyötä... mistä mahtaa johtua?? ja miten saa pois?? olen peloissani että onko tämä normaalia koska tuntuu että sisältä reiästä tulisi kolme punaista sentin kokoista pallukkaa myös... ei ole ikinä tämmösiä vastaan tullut ennen niin ei tiedä itkeäkö vai nauraako.. kamalaa..


    • Ällöttäviä
    • tyttö17v

      jos hoitaa vaan sillä voiteella, (kävin pari päivää sitten ostamassa, ei ole juuri auttanut) niin voiko jo sillä päästä eroon niistä 'rypäleistä'? vai häviääkö vain kipu? onko ne miten kalliita ne jotkut leikkaukset? vastailkaa nopeesti perse pirun kipee,, tulee itku kun pyyhkii kakan jälkeen...:/// kloori kirvelee,olen kilpauimari...

      • bhjgghgi

        ei ole kallista. menet vaan omalle terv.asemalle ja saieltä mahdollisesti lähete gastrologille joka tekee päätöksen leikataanko vai ei. ihan terveyskeskus käynti maksuilla saat homman hoidettua ja tarvittaesaa päivämaksu leikkauksen vuoksi. kaikki hoituu alle 100e


      • Anonyymi

        Kloori todella ei ole hyvä pukamille ennen uintia pitäisi ehkä laittaa suojaavaa salvaa alapäähän.
        Eimkai se leikkaus tavallisessa sairaalassa pahemmasti maksa, mutta yksityisellä ilmeisesti maksaa


    • Joonatan

      Mistä johtuu että persereikä kutiaa, muttei pukamia ole kuitenkaan, ja paskomisen jälkeen pyyhin kyllä huolellisesti ettei se kutina siitäkään voi johtua

      • pattiper...

        epäilen että minullakin pukamaongelmaa. oireita on vaan ja ainoastaan kuukautisten aikana. vatsa ei toimi ollenkaan kuukautisten aikana vaikka muuta ei söis ku kaurapuuroa. =) kuituja siis saan tarpeeksi, mutta suoli ei vaan toimi kun on "pahat päivät". pillerit määrättiin kuukautiskipuihin ja tilalle tuli tämä toinen ongelma! mitinkin nyt, että mitä ihmettä tässä voi oikein tehdä kun noin viikko/kuukausi on yhtä tuskaa tämä elämä. jos pillerit lopetan niin vatsakivut tulevat takaisin, mutta jos en lopeta, niin kuinka tuo pukamaongelma sitten ärtyy vielä lisää. toivottavasti joku vastais tähän niin ei ihan yksin ole tämän asian kanssa! pitäis vissiin sinne lääkäriin mennä tai ainakin jotain rasvaa apteekista hakea!


      • hoono soomi-lekureit
        pattiper... kirjoitti:

        epäilen että minullakin pukamaongelmaa. oireita on vaan ja ainoastaan kuukautisten aikana. vatsa ei toimi ollenkaan kuukautisten aikana vaikka muuta ei söis ku kaurapuuroa. =) kuituja siis saan tarpeeksi, mutta suoli ei vaan toimi kun on "pahat päivät". pillerit määrättiin kuukautiskipuihin ja tilalle tuli tämä toinen ongelma! mitinkin nyt, että mitä ihmettä tässä voi oikein tehdä kun noin viikko/kuukausi on yhtä tuskaa tämä elämä. jos pillerit lopetan niin vatsakivut tulevat takaisin, mutta jos en lopeta, niin kuinka tuo pukamaongelma sitten ärtyy vielä lisää. toivottavasti joku vastais tähän niin ei ihan yksin ole tämän asian kanssa! pitäis vissiin sinne lääkäriin mennä tai ainakin jotain rasvaa apteekista hakea!

        Minulla pukamat ainakin kymmenen vuotta.Paskominen pitää suorittaa käsisuihkun kanssa,ja sitten Scheriproctia perään.Istuminen tuskallista,ja noita perkeleitä taitaa olla sekä ulko- että sisäpuolella.Muutaman kerran eri lekureille valittanut saamatta minkäänlaista kommenttia tai hoitoehdotusta.Pitäs vaan vaatia kovaan ääneen,mutkun pelottaa...


      • Justiisa
        pattiper... kirjoitti:

        epäilen että minullakin pukamaongelmaa. oireita on vaan ja ainoastaan kuukautisten aikana. vatsa ei toimi ollenkaan kuukautisten aikana vaikka muuta ei söis ku kaurapuuroa. =) kuituja siis saan tarpeeksi, mutta suoli ei vaan toimi kun on "pahat päivät". pillerit määrättiin kuukautiskipuihin ja tilalle tuli tämä toinen ongelma! mitinkin nyt, että mitä ihmettä tässä voi oikein tehdä kun noin viikko/kuukausi on yhtä tuskaa tämä elämä. jos pillerit lopetan niin vatsakivut tulevat takaisin, mutta jos en lopeta, niin kuinka tuo pukamaongelma sitten ärtyy vielä lisää. toivottavasti joku vastais tähän niin ei ihan yksin ole tämän asian kanssa! pitäis vissiin sinne lääkäriin mennä tai ainakin jotain rasvaa apteekista hakea!

        pakottaako sinulla suoliston loppu osaa aivan kuin olisi kakkahätä mutta mitään ei tule? Minulla on näes sellaista, istun vessassa ja ei tule mitäänmuuta kuin ilmaa joskus ja yhtenä yönä heräsin kovaan jomotukseen peräsuolessa, kipu oli tosi kova. Minä olen ostanut Sheriproct neo peräpuikkoja ja laitoin sellaisen niin kipu hellitti puolen tunnin sisään. Nyt sain apteekista ostettua Agiocur-rakeita suolen tasapainottamista varten yhdessä Gefilus maitohappobakteerien kanssa ja suolen toiminta on tasapainottunut.. Kokeileppa..


      • mulla..
        Justiisa kirjoitti:

        pakottaako sinulla suoliston loppu osaa aivan kuin olisi kakkahätä mutta mitään ei tule? Minulla on näes sellaista, istun vessassa ja ei tule mitäänmuuta kuin ilmaa joskus ja yhtenä yönä heräsin kovaan jomotukseen peräsuolessa, kipu oli tosi kova. Minä olen ostanut Sheriproct neo peräpuikkoja ja laitoin sellaisen niin kipu hellitti puolen tunnin sisään. Nyt sain apteekista ostettua Agiocur-rakeita suolen tasapainottamista varten yhdessä Gefilus maitohappobakteerien kanssa ja suolen toiminta on tasapainottunut.. Kokeileppa..

        Eli mulla toisinaan persereikä kutiaa ja toisinaan paskantaessa tulee verta vähän.
        Kutina kyllä lähtee pois kun suihkuttaa perseen paskantamisen jälkeen,mutta kutina uusiutuu
        epäsäännöllisin välein.Mikähän persettäni siis vaivaa?


      • autssssss
        mulla.. kirjoitti:

        Eli mulla toisinaan persereikä kutiaa ja toisinaan paskantaessa tulee verta vähän.
        Kutina kyllä lähtee pois kun suihkuttaa perseen paskantamisen jälkeen,mutta kutina uusiutuu
        epäsäännöllisin välein.Mikähän persettäni siis vaivaa?

        Ilmeisesti noil pillereillä on vaikutusta näihin :o mullekki pistettii vahvemmat e-pillerit just viime viikolla käyntiin, ja eilen sit huomasin ihanan kipeän sinertävän palleron. Ikää on 17-v joten en ihan ajatellu että tämmösiäki ongelimia elämään osuis. Häviikö nää ihan hyvällä hygienialla vai onko pakko hakee voiteita, ja jos on ni mikä on hintahaitari? Ja kuinka kauan menee häviimisessä?


      • knpogb
        autssssss kirjoitti:

        Ilmeisesti noil pillereillä on vaikutusta näihin :o mullekki pistettii vahvemmat e-pillerit just viime viikolla käyntiin, ja eilen sit huomasin ihanan kipeän sinertävän palleron. Ikää on 17-v joten en ihan ajatellu että tämmösiäki ongelimia elämään osuis. Häviikö nää ihan hyvällä hygienialla vai onko pakko hakee voiteita, ja jos on ni mikä on hintahaitari? Ja kuinka kauan menee häviimisessä?

        Lääkärille näyttämään ihmeessä voi meinaan myös olla kondylooma näppy :/ ne kuulemma sotketaan usein peräpukamaan joten suosittelen varmuuden vuoksi kääntymään tosiaan lääkärin puoleen.


      • Anonyymi

        Iho voi olla ärtynyt, tai sitten sinullakin kihomatoja peräaukossa, ne tulevat iltaisin munimaan peräaukon suulle, että ota ja kyykisty kutinan ollessa päällä peilin päälle ja venytä sormillaan perä aukkoa jos on pieniä valkoisia matoja ne näkee peilin kanssa erityisesti jos on sellainen isontava peili niin näkee paremmin . Mutta jos iho vaan on ärtynyt niin siihen on salvaa. Pesussa ei saa käyttää kuvattavia saippuoitu vaan apteekista saa intiimi saippuanestettä joka on sopiva alapään pesuun.
        .


    • Mvm70

      eli kirurginen toimenpide aina jos vuotavat pukamat? Nimimerkillä vuosia kärsinyt

      • nuori tyttö

        haluaisin tietää mitä pitäisi tehdä oon ite 17 v ja sosiaalis hoidoss et vanhemmil ei ny vois kysyä ku en ees tiiä heistä tietoakaan. Tänään aamulla menin vessa ja pers reis tuli vertaa eikä yhtään mitään kipuja. Tartteeko mennä lääkäriin vai kattoo viellä miltä näyttää parin päivän pääs? ku en vaan kehda sanoa kenellekkään.....pelottava olo.....


      • hiljaa kärsien
        nuori tyttö kirjoitti:

        haluaisin tietää mitä pitäisi tehdä oon ite 17 v ja sosiaalis hoidoss et vanhemmil ei ny vois kysyä ku en ees tiiä heistä tietoakaan. Tänään aamulla menin vessa ja pers reis tuli vertaa eikä yhtään mitään kipuja. Tartteeko mennä lääkäriin vai kattoo viellä miltä näyttää parin päivän pääs? ku en vaan kehda sanoa kenellekkään.....pelottava olo.....

        Mulla on ollut toi pukamaongelma reilusti yli 5v, en muista milloin alkoi. Välillä se on ollut taka-alalla ilman sen kummempaa hoitoa. Kuituja syön ja paino normaali. Nyt sitten vaiva uusiutui jotain vuosi sitten ja nyt on pahentunut niin, että pukamat työntyy ulos jatkuvasti, vaikka yrittäis työntää takaisin. Scheriproctia olen käyttänyt, mutta enää ei tunnu auttavan.

        Kipu on välillä ihan mieletöntä ja on vaikea olla normaalisti muiden seurassa kun tulee tunne, että taas pitäisi mennä työntämään ne takaisin. Se tuntuu kuin olisi lasinsiruja anuksessa.

        Ongelma on, etten millään kehtaisi mennä lääkäriin, vaikka vaikuttaa siltä, ettei muutakaan vaihtoehtoa oikein ole, kun vaivat pysyy ja pahenee. En pysty menemään gynellekään, kolme kertaa olen elämäni aikana käynyt (ikää 35) ja viimeinen kerta keskeytettiin kun aloin itkeä. Mua on käytetty seksuaalisesti hyväksi nuorempana ja siitä on tullut sellainen ahdistus, häpeä ja pelko, ettei pysty näyttämään intiimipaikkojaan tuntemattomalle ihmiselle. Se ajatus tuntuu mahdottomalle. En varmasti pystyisi hankkimaan lapsiakaan, kun pitäisi synnyttää ja siinä vasta intiimipaikat ovatkin näkyvillä.

        Tiedän, että lääkärit ovat tottuneet asiaan, mutta minä en ole...


      • 74

        "eli kirurginen toimenpide aina jos vuotavat pukamat? Nimimerkillä vuosia kärsinyt "

        Vuosia kestänyt krooninen ummetus johti itsellän jatkuvan ähistelyn seurauksena pukamaan, joka alkoi vuotaa verta. Millään suositelluilla kuidun lisäyksillä ja muilla ruokavalion muutoksilla en päässyt ummetuksesta eroon. Psyllium-kuidun lisäys auttoi vähän. Senna-pillerit teosivat, mutta niitäkään ei saa käyttää jatkuvasti.

        Kun pukama alkoi vuotaa verta, hommasin apteekista Hädesalvaa ja Hädensa-puikkoja, joita käytin peräpukamien hoitoon. Lisäksi hankin Macrogol ratiopharm annospusseja ummetuksen hoitoon.

        Käytin viikon verran peräpukamasalvaa ja -puikkoja. Verensvuoto lakkasi kolmessa päivässä. Pukamat vetäytivät ainakin jossakin määrin ehkä viikon kuluessa. Macrogolia söin kolme pussia päivässä, Kolmessa päivässä alkoi suolikin toimia. Vähensin tässä vaiheessa kahteen pussiin päivässä. Tämä tuntuu olevan oikea määrä. Uloste tulee normaalin tuntuisesti eikä pukama vaiole vaivannut. Arveluttaa vain se, että voiko Macrogolia käyttää jatkuvasti ilman sivuvaikutuksia. Lääkärillä en ole ummetus-pukama-asioissa käynyt.

        En ole ollenkaan varma, tehoaako menetelmäni muuten kuin varhaisessa vaiheessa oleviin pukamiin..


      • Anonyymi
        hiljaa kärsien kirjoitti:

        Mulla on ollut toi pukamaongelma reilusti yli 5v, en muista milloin alkoi. Välillä se on ollut taka-alalla ilman sen kummempaa hoitoa. Kuituja syön ja paino normaali. Nyt sitten vaiva uusiutui jotain vuosi sitten ja nyt on pahentunut niin, että pukamat työntyy ulos jatkuvasti, vaikka yrittäis työntää takaisin. Scheriproctia olen käyttänyt, mutta enää ei tunnu auttavan.

        Kipu on välillä ihan mieletöntä ja on vaikea olla normaalisti muiden seurassa kun tulee tunne, että taas pitäisi mennä työntämään ne takaisin. Se tuntuu kuin olisi lasinsiruja anuksessa.

        Ongelma on, etten millään kehtaisi mennä lääkäriin, vaikka vaikuttaa siltä, ettei muutakaan vaihtoehtoa oikein ole, kun vaivat pysyy ja pahenee. En pysty menemään gynellekään, kolme kertaa olen elämäni aikana käynyt (ikää 35) ja viimeinen kerta keskeytettiin kun aloin itkeä. Mua on käytetty seksuaalisesti hyväksi nuorempana ja siitä on tullut sellainen ahdistus, häpeä ja pelko, ettei pysty näyttämään intiimipaikkojaan tuntemattomalle ihmiselle. Se ajatus tuntuu mahdottomalle. En varmasti pystyisi hankkimaan lapsiakaan, kun pitäisi synnyttää ja siinä vasta intiimipaikat ovatkin näkyvillä.

        Tiedän, että lääkärit ovat tottuneet asiaan, mutta minä en ole...

        Sinun pitäisi päästä traumoistasi eroon, mene juttelemaan niistä,psykologin kanssa ja mitä tulee alapään vaivoihin niin yritä hoidattaa itsesi niistä terveeksi. Ei ne lääkärit muuta tee kun työtään eivätkä mitenkään ihmettele kenenkään peppua tai alapäätä mitenkään joten yritä uskaltaa ja tulet olemaan sen jälkeen mielissäsi kun huomaat että olet saanut avun ja mikään ei vaivaa.


    • pyllistäjä

      tänään kävin juuri lääkärille pyllistämässä. Nuori tyttö, juuri valmistunut,ilmoitti että ei ne ole niin pahoja ja menee voiteella ohi. Monta vuotta kestänyt ja ulostaminen ei onnistu päivittäin millään, sormilla ku kääntää suolta vähän ulos ni näkyy ihan selvästi 3-4 sormenpään kokosta rypälettä, Scheriproct Neota puoltoista pakettia takana eikä oikeastaan minkäänlaista havaittavaa vaikutusta..

    • HuldaFors

      Nyt on peräpukamat olleet kýmmenen päivää ja verta on hiljalleen vuotanut noin viikon - lääkkeenä olen käyttänyt apteekin Cheriproct -salvaa. Pukamat on hieman pienetyneet ja kipua ei ole enää lainkaan mutta tuo VUOTO - joudun pitämään taitettua vessapaperisidettä takapuolessa jotta ei housut sotkeudu ! - kuinka pitkään tätä vielä jatkuu ?

    • ääpnunna

      moi, mulla on pieni, noin puolikkaan pikkurillin pään kokonen "lerpake" persereiän ulkopuolella, tuntuu selkeästi sormella kun kokeilee. vessakäynnin jälkeen saatta välillä tulla vähän verta paperiin, ei ole kipeä eikä mitään, ärsyttää vaan tuo lerpake. menisiköhän ohi jollai voiteella, kun tosiaan ei ole yhtään kipeä tai ärtynyt? lääkärille en tosissani uskalla mennä jos vaikka passittavat leikkaukseen, pelkään kaikkia leikkauksia ja neuloja ym järjettömästi. ikää 15v. kiitos jos joku viitsii vastata!:)

      • Hoitsu9.

        Oliiviöljyllä pitäisi lähteä. Tietysti apteekistakin saa pukamavoiteita.


      • pukamapolkkaa

        Toi "lerpake" on ihan helppo hoidettava, kuulostaa polyypilta. Lääkäri nipsasee sen paikallispuudutuksessa ja tikkaa ihon kiinni. Mulla oli sellainen raskausaikana, joka johtui ummetuksesta ja pinnistelystä. Mutta ei se ilo siihen itsellä loppunut... huomenna taas lääkäriin hematoomaa näyttämään. Katsotaan koskakohan tästäkin vaivasta pääsee eroon. Sitä anuksen esittelyä lääkärille ei kannata todellakaan hävetä tai pelätä -se on niiden työtä. Enteroskopiassa käydessäni pystyin ihan hyvin vitsailemaan aiheesta hoitsun ja lekurin kanssa. Hoitaja kehoitti harjoittamaan "ryppylihaksia", eli lantionpohjan lihastreeniä vaan kaikille kohtalotovereille toivottaen!


    • ääpnunna

      olen laittanut bacibactia ja bepanthenia suurin piirtein vuoronperään 2-3x/pv, onkohan nuista mitään apua?

      • Pukamaton

        Minulta hävisivät peräpukamat kokonaan, kun lopetin kahvinjuonnin. Olen jo vuoden nauttinut kahvin sijasta vihreää teetä, eikä kertaakaan ole ole pukamat vaivanneet. Aiemmin ne olivat jatkuva riesa.


    • Niemi2010

      Suht mielenkiintoinen 36h takana... Ensin hirtettiin 3 isoa sisäistä pukamaa ja äsken kävin gastroskopiassa. Täytyy todeta, että molemmat toimenpiteet oli aika vaivattomia ja suht helppoja. Gastroskopiassa ei mitään lääkitystä tms, joten tietty vähän oksennusrefleksiä tuli, mutta ei mitään pahempaa. Heti kun kameran poisti nielusta, niin olo oli sillä sekunnilla täysin normaali.

      Molemmat operaatiot oli ohi, ennenkuin ehti kunnolla edes tajuta että ne olivat vielä alkaneetkaan. Hyvin ammattitaitoisilta vaikutti lääkärit ja hoitsut..

    • Rybsash

      Oluen juonti, mitenköhän tämä vaikuttaa asiaa, eli tuossa 4-5pikkutölkkiä illassa juoneena. Netissä oli "liiallinen oluenjuonti" Mites se sitten vaikuttaa, eli osaako kertoa ketään tähän asiaan? Tuon kahvin jo lukasin ja paljonko on liikaa..?

      Rybsash

    • hpokl

      Liiallinen oluenjuonti? Vaikuttaa mihin??

      • JaPaSkAt

        mul oli peräpukamat ja vaivas kaks viikkoo tai hähän yli ja lähti pois eikä oo sen jälkeen vaivannu ja siitä on jo vuosi.


      • hävettää...
        JaPaSkAt kirjoitti:

        mul oli peräpukamat ja vaivas kaks viikkoo tai hähän yli ja lähti pois eikä oo sen jälkeen vaivannu ja siitä on jo vuosi.

        Jee.. Mulla o ollu pukamia jo kolme vuotta eikä ne lähe millään lääkkeillä pois.. Välillä sattuu niin paljon et jään vaan sänkyyn makaamaan tai sit istumaan vessaan ku ne aiheuttavat välillä tosi kipeää pissatulehdusta... Enkä kehtaa koko aika lääkärissäkään ravata.. Ja ikää mulla on vasta 19...


    • hoitsu

      Olen 23 vuotias nuori naisen alku ja kärsinyt pukamista jo 12 vuotiaasta asti. Ramppasin yleislääkäriltä toiselle, jotka vain määräsivät voiteita ja puikkoja. Nämä eivät auttaneet minulle yhtään. Helpottivat ehkä oloa, mutta pukamat tulivat aina takaisin.. Luojan kiitos tajusin varata yksityiselle GE kirurgian erikoislääkärille ajan ja nyt eilen kävin pukamahirtossa. Tämäkin lääkäri oli sitä mieltä, että valitettavasti yleislääkärit eivät osaa tutkia pukamia niin tarkkaan eivätkä osaa niille sen kummemin mitään tehdä. Hirtto-operaatio oli pieni juttu. Ehkä 2min kesti ja eikä sattunut yhtään, ainoastaan vain tähystimen laitto, koska ilmeisesti minulle on kehittynyt myös haava peräsuolen alkuun. Joudun menemään vielä neljän viikon kuluttua uuteen hirtto-operaatioon, koska lääkäri ei voinut tämän kivuliaan haavan takia hirttää kaikkia pukamia.

      Eilinen päivä oli ihan kamala. Lääkäri määräsi grammasta panadolia, mutta loppujen lopuksi jouduin käydä päivystyksestä hakemassa yöksi panacodia, kun tulin niin kipeäksi. No nyt vaikuttaa lupaavammalta, joten eiköhän se tästä! Panadolin voimalla tästä eteenpäin. Jännittää vaan, että onko seuraavallakin kerralla se eka päivä niin hirveä mitä jouduin eilen kokemaan. Niin kovaa kipua en ole eläissäni kokenut, itkin ja kierin sohvalla. Minulle pukamat ovat valitettavasti perintökalleus, isältäni leikattu ja hirtetty näitä monia kertoja. Minulla ei ole koskaan vatsa kovalla, syön kuitupitoista ruokaa ja liikun paljon, mutt silti nämä vaivaavat. On ikävä "tauti", mutta menkää tekin nuoret tytöt ihmeessä asiantuntevalle lääkärille, vaikka pyllistäminen vähän jännittäisikin. Itse olen hoitoalalla töissä, joten en ole niin ujo, koska tiedän, että tätähän ne tekevät työkseen. Toivottavasti minulla menee nyt nämä pukamakivut näillä hirtoilla eikä leikkausta tarvita.

    • peeukama

      Mulla on hirtetty pukamat kahdesti, fissuurakin oli silloin. Kipu oli aivan mieletön kun aukko meni spasmiin. Nyt on taas aivan järkyt kivut. Hirtosta on nyt pari vuotta. Veri lentää vessassa ja mä en uskalla syödä enää mitään, koska pelkään ulostamista. Se kipu on jotain järkyttävää. Ulvon vaan vessassa. Toista viikkoa olen käyttänyt scheriproct puikkoja ja -voidetta, Bepanthenia ja sinkkivoidetta. Ei mitään hyötyä.
      Lääkärillekään en pääse kuin torstaina. Tää on helvettiä! Ja kaikenlisäksi vastaanottovirkailija sanoi, että ei niille lääkäri mitään voi paikallisesti tehdä, että polilla tekeevät. En kyllä tajua.

      • 18v miehen alku

        oon 18v miehen alku ja tuntuu et itellekki on tullu peräpukama huomasin vasta eilen sen ja sitä ennen on kutittanu persettä niin vietävästi nii auttaako noi voiteet ja tartteeko mennä lääkärii ku en mielellää mee levittää anustani sinne


    • Peräpukamat pois!

      Näillä kotikonteilla sain peräpukamat historiaan:

      * Haavautumien hoito AC3 COMFORT GEELI 30 G

      Linkki: Tuotteet - Yliopiston Apteekki

      * Hädensa 10 peräpuikkoa

      Linkki: Hädensa 10 peräpuikkoa - Apteekkituotteet.fi verkkoapteekki


      * Hirvelän KauraKuitunen tämän tuotteen säännöllinen nauttiminen aamuisin. Annostuksena 6 kahvimitallista rouhetta sekoitettuna maitoon. Uloste pehmeni ja en ole enään 3Vko kärsinyt pukamista. Tuotetta myy mm S-Market ja Prismat.

      Linkki: Hirvelän KauraKuitunen

    • pukamaapukkaa

      On niin lohdullista lukea tätä ketjua :) Vissii tosiaa aika yleinen vaiva. Itekkää ei oo tullu mentyä lekurii sen hävetyksen takia mut ei vissii olis eka eikä vika persreikä mitä lääkärisetä joutuupi rassamaan. Itellä ei ainakaa oo helpottanu millää voiteilla, tosin ei kyllä nii hirveesti haittaakaa elämää, jos pittää puhtaana. Mutta tästä vaivan yleisyydestä rohkaistuneena vois sitä lääkäriinkii menoa harkita, jos kovasti alkaavat vaivata. Miks ei tästä puhuta kahvipöydissä, niin ei niin hävettäs, kerta jokatoisella meistä tämä on!?!

      Ps. ja tämä on tosi hauskaa! Mahakippurassa nauranu näille sanamuodoille :D Peräpukamat ovatkin iloinen asia....vähä niinku meidän kaikkien omat maskotit :) Nyt vaa rohkeesti asia esille, ni saahaan ne pirulaiset nujerrettua ;)

    • Ruokavalio kuntoon

      Ihan turhaan käytätte jotain hädensa paska tuotteita, tai ylipäätänsä apteekin tuotteita. Mulla on ollut peräpukamia vuodesta 1999 ja se alkoi heti kun ruokavalio muuttui huonompaan suuntaan. Nyt peräpukamat saa kyytiä lopullisesti, kun siirryin paleo ruokavalioon. Suurin syy pukamille pidän maito ja vilja tuotteita.
      Olin yhden päivän ilman maitotuotteita ja heti lakkas kutiaiminen.
      Noi apteekkituotteet on vaa rahastusta, eikä poista ongelmaa mikä on sen tarkoituskin jotta saadaa mahdollisimman paljon rahaa lypsettyä jatkossakin.

    • Ai hemmetti

      Tunuu kuin olisi tullut afrikkalaisheimon pers raiskaamaksi :D

    • perä

      Pukama :(
      Viime vkolla tuli ihan puun takaa pukama, pullahti oikein isokokoinenkin vieläpä. Ostin sheriproct voidetta, jonkun verran auttanut jopa. Hitsin kipeä istua, kävellä ja jopa nukkua. Tänään suihkun jälk aloin rasvata ja kuului posahdus, tuli pari hyytymää ja alkoi vuotaa verta. Kipu hävisi kyllä pois, lie puhjennut osittain, tai kokonaan. Soitin sairaanhoitajan päivystykseen, käski seurata vointia ja aamulla omaan Tk näytille. Voi joutua sairaalaan kuitenki..saa nähdä miten käy. Ei oo ylipainoakaan, mutta ilm johtuu keliakiasta jotenkin.

    • Autt0

      Mikro H uusi apu peräpukamiinn suosittelen !

    • Lenska

      Apu mikro H

    • Kokemusta-on

      Menkää gastrokirurgin vastaanaotolle. Hän tekee diagnoosin ja tarvittaessa leikkaa sman tien.

    • Anonyymi

      Hei. Ongelmasi ei ole akuutti mutta voi muuttua krooniseksi. Kyseiseen vaivaan kannattaa aloittaa ennakkoon Daegolax rektaali lääke kuuri, joka estää peräpukamien leviämisen muualle kehoon. Lääke kuuriin luonnollisesti kuuluu väkivaltaisen kaltaista ripulointia. Tarvittaessa hankkiutua lääkäriin ja saada morfiini piikki. T. Daegg

      • Anonyymi

        Tuollaisella lääkitykselläkö on sinua hoidettu?


      • Anonyymi

        Kyllä. Terveyden tilani riistäytyi vakavaksi. Mutta Daegolaxin avulla paranin pian. T. Daegg


    • Anonyymi

      Kertoisitteko lisää leikkauskokemuksia. Onko saanut leikkauksen nukutuksella? Kauanko sairaalassa? ja kauan olitte jonossa

      • Anonyymi

        Ulkoinen peräpukama leikattiin minulla paikallispuudutuksessa. Ei siihen nukutusta tarvita. Sairaalassa ei päivääkään, koska gastrokirurgit leikkaavat tuollaiset vastaanotollaan.
        Kyseessä oli yksityinen lääkäriasema (ei julkinen puoli), joten jontusta ei ollut minuuttiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkoinen peräpukama leikattiin minulla paikallispuudutuksessa. Ei siihen nukutusta tarvita. Sairaalassa ei päivääkään, koska gastrokirurgit leikkaavat tuollaiset vastaanotollaan.
        Kyseessä oli yksityinen lääkäriasema (ei julkinen puoli), joten jontusta ei ollut minuuttiakaan.

        Minulta leikattiin peräaukko kokonaan pois joten peräpukamat eivät enää voi uusiutua. T daeg


    • Anonyymi

      Itsellä on kivuliasta ja kutisee intensiivisesti. Tai no valehtelen jos sanon intensiivisesti vaan aika PERKELEESTI.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta pistän omat kokemukset.

      Aina kun vatsa vähän kovemmalla, niin tulee pukamat/haavauma wc käynnin jälkeen. Kipu kestää tuntitolkulla... Voiteet auttaa, tai ns tappaa kivun... Voiteitten avulla ~ viikko niin alkaa hellittää.

      Tässä minun resepti pukamien/haavautumien hoitoon:
      1. KAURAPUURO AAMULLA, todella tärkeää. Lisätkää joukkoon vähän psyllium/visibliniä.
      2. Tämä oli minulle isoin apu, elikkä pureskele ruoka kunnolla! Minä aiemmin aina hotkin ja en pureskellut ruokaa tarpeeksi.
      3. Muista juoda kunnolla vettä tms.
      4. Rutiinit elämässä! Älä pidättele, ja älä ponnistele turhaan.
      5. Käytä käsisuihkua aina kun voit.
      6. Kuntoile enemmän, stressaa vähemmän. Stressi ainakin minulla on negatiivistä ruuansulatuksen kannalta.
      7. Jos teet työksesi istumatyötä, harkitse seisontapöytää. Muista pitää pienet tauot myös kahvitaukojen välillä.

      Ps, minulle ainakin sinkkivoide ja teepuuöljy auttoi haavauman paranemiseen.

      Toivottavasti tästä on jollekin apua...

      • Anonyymi

        Kiitos kokemuksista! Oliko sinulla ulkoisia pukamia? Lähtikö ne pois?

        Itselläni yksi ulkoinen pukama, josta ei kyllä suurempaa haittaa. WC-käynnin yhteydessä hieman turpoaa, mutta sitten taas pienenee lähestulkoon olemattomiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kokemuksista! Oliko sinulla ulkoisia pukamia? Lähtikö ne pois?

        Itselläni yksi ulkoinen pukama, josta ei kyllä suurempaa haittaa. WC-käynnin yhteydessä hieman turpoaa, mutta sitten taas pienenee lähestulkoon olemattomiin.

        Hei taas (sama kun kirjoitti 01.02.22).

        Minulla oli paljon sisäisiä pukamia joita ei voitu hirttää.. Kävin ainakin 4 kertaa näytillä mutta aina sama lausunto, sisäisiä pukamia ja myös haavauma.

        Yllä mainitulla "reseptillä" sain ainakin omani ongelman korjattua, toki minun pitää vieläkin pitää mahan suhteellisen löysänä ettei ongelma uudistu.


    • Anonyymi

      Mul on ihan helvetin isoja peräpukamia perseessä lähteekö ne jos alan käymään salilla paska alkaa liikkumaan suolesta eteenpäin nopeammin 😎🤣🤣🤣💩

    • Anonyymi

      Ihan helvetin muhkeita peräpukamia ;) 🤣🤣🤣🤣 kuka tulee hirttää ne ?

    • Anonyymi

      Moikka! Mulla on tullut aina vessa käynnin jälkeen semmonen inhottava supisteleva tunne takapuoleen mistä se voisi johtua? Tätä on jatkunut nyt pari viikkoa ja alan jo huolestumaan että entä jos se on peräpukama ja joudutko nyt leikkaukseen joten olisiko kellään antaa vinkkiä tai muuta miten tän tunteen saisi pois tai mistä se johtuu? Onko tämä normaalia? Sillä itse pelkään mennä käymään terveystalolla näyttämässä kun olen niin herkkä kaikelle tämmöisellä mutta jos olis jotain kerrottavaa niin ottaisin vastaan 🙂

    • Anonyymi

      Elikkä mulla on aina vessakäynnin jälkeen tyllut semmosta supistelu tunnetta takapuoleen ja semmosta että tulisi jotain mutta ei sitten tule en halua mennä käymään terveystalolla sillä jännitän niin paljon joten kysyn täällä onko se normaalia? Ja onko muilla ollut tätä ja mitäs on? Lähteekö itsestään pois on ollut nyt pari viikkoo

    • Anonyymi

      Itseltäni leikattiin Terveystalossa ulkoinen peräpukama. Nopea ja kivuton toimenpide. Haava on parantunut itsekseen, kuten kirurgi asian arvioi.

    • Anonyymi

      Itselläni aina sillointällöin tulee kivuliaita pukamia. Tulee joskus ummetuksen jälkeen. Itsellä kivut lähtee pois kun käy juoksu lenkillä (kävelylenkki ei helpota, pakko juosta) ja sen jälkeen lämpimällä vedellä suihkuttelua, mutta kipu palaa taas heti kun on käynyt ulostamassa, joka myös on kivuliasta. Käytännössä menee usein kaksikin viikkoa niin, että teen juoksulenkkiä joka päivä, mutta pakko on tehdä niin. Maha täytyy pitää pehmoisena, joten paljon kuituja ja vettä....

    • Anonyymi

      Kylmää ja lämmintä vuorotellen. Tämä auttoi itselläni ulkoisiin pukamiin. Ensin Lämpimällä vedellä suihkuttelu. Ei liian kuumaa, koska PALOVAMMAN vaara !!!!!!!! Sitten jääpalaa vakoon. Ja sitten toistetaan tätä vuorotellen. !!!!! HOX !!!! VARO PALELTUMAVAMMAA !!!!!!!! Jääpala ei saisi olla ihokontaktissa suoraan tämän takia, mutta itse kyllä pidin jääpalaa persvaossa suorassa ihokontaktissa, mutta todella lyhyen ajan, n. 5 sekuntia vain, 10 sek aivan ehdoton maksimi. Kastele jääpala vedellä, että siitä tulee liukas, ettei se tartu kiinni ihoon. Tätä kylmää-lämmintä vuorotellen jonkinaikaa 2-3 krt päivässä. Itse tunsin, kuinka aika iso ulkoinen paukama pienenty heti. Toki se tuli takaisin seuraavan vessakäynnin jälkeen, mutta samalla kylmä-lämmin vuorottelulla se taas pieneni. Kokeilkaa omalla vastuulla, tämä on itseni kehittämä juttu, tähän ohjeeseen, en ole törmännyt muualla. Kaikki pitää ite keksiä prrrrrrrrr!

      Ja tietty maha täytyy pitää pehmoisena.....

    • Anonyymi

      Kyllä niitä,peräpukamia melkein kaikilla on aina joskus. Ja usein auttaa salvat ja hyvä hygienia. Voi syödä e pillereitä ihan kuten tavallisesti ei ne vaikuta peräpukamia . Jos on vatsa kovalla niin sekin saattaa aiheuttaa pukamat .
      Sitten on suppojakin jos pukamat vaivaa . Älä pidä kireitä vaatteita vaan hieman väliä että iho saa ilmaa . Leikkaus tehdään ainoastaan jos pukamat ovat niin vaikeita että ne vaikuttaa jokapäiväiseen elämään

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe