Kaupan peruminen?

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä ,mutta...

Ostin luotolla sekä sohvan että makuuhuone kalusteet ja nyt lisämenojen ilmennyttyä joudun perumaan kaupan sohvan osalta. Huonekalut ovat vielä kaikki liikkeessä, koska muutan vasta kuun lopussa, kaupan solmimisesta on 13 päivää. Yhtään erää en ole maksanut vielä, eikä luoton korttikaan ole vielä saapunut.
Ilmeisesti joudun kenties maksamaan jotain vahingonkorvauksia? Vai miten tämä systeemi toimii. Myyjätär sanoi äsken että soittaa minulle kunhan selvittää asian, luoton ilmeisesti joudun perumaan ja ottamaan pienemmälle summalle ,mutta kaupan suhtautuminen on avoin.
Mitenkähän on...
Ilmoita


Kaupan purkamisesta on sovittava liikkeen kanssa. Kaupan purkaminen on liikkeelle vapaaehtoista, mutta se on myös liikkeen etu mikäli eivät koe sinun ahdinkoasi nautinnoksi.

Tai mitä tuolla luotolla tarkoitat? Jos kauppa siirrettiin rahoitusyhtiölle niin asiasta on sovittava sen kanssa koska se omistaa nyt sohvat ja sinä ostat ne kyseiseltä rahoitusyhtiöltä.

Jos kyse on vain erillisestä luotosta ilman kaupan siirtoa luoton antaneelle niin se ei vaikuta kaupan purkuun.

Vahinkoa ja/tai ylimääräistä työtä ei ole koitunut eli et ole velvollinen suostumaan vahingonkorvauksiin. Voit toki suostua vahingonkorvauksiinkin, mutta kohtuullista se ei ole. Kaupanpurku on varsin kohtuullista kun tavaraa ei ole edes liikuteltu, vähän paperityötä ja se on siinä.

Toivottavasti kauppaa ei ole siirretty rahoitusyhtiölle se hankaloittaisi kaupan purkua merkittävästi, vaikkakaan ei estäisi sitä.
Ilmoita
mutta joudut korvaamaan liikeelle tästä aiheutuvat kulut.
2 VASTAUSTA:
Paskat kauppaa voi purkaa, ellei sohvassa ole mitään olennaista vikaa. Jos myyjä vaatii kauppahintaa, se on maksettava perintäkuluineen, jos ei vaapaehtoisesti suostu maksamaan.
ghjklööä kirjoitti:
Paskat kauppaa voi purkaa, ellei sohvassa ole mitään olennaista vikaa. Jos myyjä vaatii kauppahintaa, se on maksettava perintäkuluineen, jos ei vaapaehtoisesti suostu maksamaan.
Myyjä ei voi pakottaa asiakasta ostamaan yhtään mitään, mutta jos sopimuksessa ei asiakas pysy, tekeehän sopimusrikkomuksen!

Ote kuluttajasuojalaista:

25 § (5.1.1994/16)
Tilauksen peruuttaminen
Jos ostaja rikkoo sopimuksen peruuttamalla tavaran tilauksen ennen tavaran luovutusta, myyjällä ei ole oikeutta pysyä sopimuksessa ja vaatia kauppahinnan maksamista. Sen sijaan myyjällä on oikeus korvaukseen hänelle aiheutuvasta vahingosta 28 §:n mukaisesti.

28 § (5.1.1994/16)
Myyjän oikeus vahingonkorvaukseen
Jos myyjä purkaa kaupan ostajan maksuviivästyksen vuoksi ennen kuin ostaja on saanut tavaran hallintaansa tai jos ostaja peruuttaa tavaran tilauksen 25 §:n mukaisesti, myyjällä on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista.

Muusta vahingosta myyjällä on oikeus saada korvaus, joka on kohtuullinen ottaen huomioon tavaran hinta, sopimuksen purkamisen tai peruutuksen ajankohta, sopimuksen täyttämiseksi suoritetut toimenpiteet sekä muut seikat.

Sopimus, jonka mukaan myyjä pidättää itselleen oikeuden ennalta määrättyyn korvaukseen peruutuksen tai purun vuoksi, on pätevä, jos sopimuksen mukainen korvaus on kohtuullinen ottaen huomioon se korvaus, johon myyjällä 1 ja 2 momentin mukaan yleensä olisi oikeus.

Myyjällä ei kuitenkaan ole oikeutta tässä pykälässä tarkoitettuun korvaukseen, jos ostajan maksuviivästys tai tilauksen peruuttaminen johtuu lain säännöksestä, yleisen liikenteen tai maksuliikenteen keskeytyksestä taikka muusta samankaltaisesta esteestä, jota ostaja ei kohtuudella voi välttää eikä voittaa.
+Lisää kommentti
Kiitos vain kaikille...sain luoton peruutetuksi ja anottua pienemmälle summalle, ilman kuluja!! Sohva jatkaa uuden omistajan etsintää ja varmasti asioin tuossa liikkeessä uudelleen.
1 VASTAUS:
sehän on hyvä kun kaupanperuminen onnistu, sohva oli varmasti perustavaraa ja verhous siinä standardikangas tai nahaka joen liikkeessä sohva pystytään myymääm jollekin toiselle asiakkaalle, eri asia jos tuotea ois täysin tialustavara ja tehty asiakkaalle tietyllä tavalla ja myynti ei onnstuiskaan jollekin toiselle vaan kaluste jäsi myyjäliikkeelle eikä sitä pystys myymään enään toiselle sillon asiakas on velvollinen ottaan tavaran.
+Lisää kommentti
Terve. Viime viikolla tilasin kaupassa sängyn. Sen on minun ensimmäinen kokemus Suomessa. Myyjä ei sanonut minulle sopimusehdot, sanoi vain maksaa. Silloin minä maksoin, hän antoi minulle sopimuksen ja kuitti. Sopimuksen minä en ole allekirjoittanut. Toisen päivänä ymmärrän että minä en jaksanut maksaa sen hintaan. Ja työstä lähti kauppaan. Sanoin palautusta myyjälle, mutta myyjä vastaa minulle että minulle pitää maksaa palautus sääkkö. Olin tosi ihmetellyt, koska en odottanut tästä. Sanoin myyjälle, että en tiennyt sen ehdot, ja myyjä ei sanonut minulle sen ennen ostamista. Sopimuksessa ei ole minun allekirjoitusta. Mikä minulla on oikeus? Voisitko neuvoa? Kiitos.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kaupan peruminen?

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä ,mutta...

Ostin luotolla sekä sohvan että makuuhuone kalusteet ja nyt lisämenojen ilmennyttyä joudun perumaan kaupan sohvan osalta. Huonekalut ovat vielä kaikki liikkeessä, koska muutan vasta kuun lopussa, kaupan solmimisesta on 13 päivää. Yhtään erää en ole maksanut vielä, eikä luoton korttikaan ole vielä saapunut.
Ilmeisesti joudun kenties maksamaan jotain vahingonkorvauksia? Vai miten tämä systeemi toimii. Myyjätär sanoi äsken että soittaa minulle kunhan selvittää asian, luoton ilmeisesti joudun perumaan ja ottamaan pienemmälle summalle ,mutta kaupan suhtautuminen on avoin.
Mitenkähän on...

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta