Onkos totta, että jos kirjoittaa syksyllä, niin koska kirjoittajia on vähemmän, saa helpommin hyvän arvosanan varsinkin äikässä ja pitkässä matikassa? Opo väitti noin, itse ajattelisin, että se vaikuttaisi juuri päinvastoin, mikäli edes vaikuttaa... Mikä aine kannattaa kirjoittaa syksyllä?
Syksyllä helpommin laudatur
8
11663
Vastaukset
- neiti halla
Kirjoita vahvimmat aineet syksyllä, niin muu koulunkäynti ei häiriinny. Itse kirjoitin enkun ja ruotsin.
Jos olet M:n tasoa, et saa E:tä tai L:ää kirjoitit syksyllä tai keväällä. Sama se oikeastaan on milloin kirjoittaa, kunhan jotain saa syksyllä pois painamasta. Lukujärjestyskin kevenee kun ei tarvitse niitä aineita enää opiskella.- neiti halla
Äikästä ja pitkästä matikasta saa siksi helpommin ällän syksyllä, kun harva abi kirjoittaa niitä silloin. Eli syksyllä on noissa aineissa lähinnä uusijoita, jotka on repanneet (tai een saaneita jotka haluaa ällän).
- C tuli
neiti halla kirjoitti:
Äikästä ja pitkästä matikasta saa siksi helpommin ällän syksyllä, kun harva abi kirjoittaa niitä silloin. Eli syksyllä on noissa aineissa lähinnä uusijoita, jotka on repanneet (tai een saaneita jotka haluaa ällän).
Ja esim. enkun pisterajat on 8-10 pistettä KORKEAMMAT syksyllä, juuri siksi kun ne hyvät kirjoittaa sen silloin pois alta...
Itse olen M:n tasoa ihan selkeästi. No, mokasin syksyn kuuntelut (huonoin tulokseni ikinä, ja reippaasti) ja jäin kolme pistettä M:stä...
ei v*tuttanut, ei.
- Lehtori
Kauan sitten, sanotaanpa vaikka 30 vuotta sitten, oli jonkin verran helpompi saada hyvä arvosana ja selvästi helpompi saada approbatur syksyn kirjoituksissa kuin keväällä. Se johtui siitä, että syksyllä kirjoittivat enimmäkseen keväällä reputtaneet, yo-kirjoituksia ei voinut hajauttaa kuten nyt, ja ylioppilastutkintolautakunta "armahti" ja päästi monta heikkoa oppilasta läpi.
Tästä oli etua harvoille luokattomille lukioille, kuten Mäkelänrinne Helsingissä, jossa kokelaat kirjoittivat syksyisin hyviä tuloksia.
Mielestäni yo-lautakunta kuitenkin nykyisin yrittää olla suosimatta sen kummemmin syksyn kuin keväänkään kirjoittajia. Syksyn kirjoittajat ovat hieman heikommilla tiedoilla asialla kuin kevään - johtuen esimerkiksi tenttikauden puuttumisesta - ja niinpä syksyn reputusprosentit ovat olleet korkeammat kuin kevään. - - . - .
Perusperiaate: 5% kokelaista saa L:n, 5% I:n ja loput arvosanat jakautuvat omien prosenttiensa mukaan. Näin se on keväällä ja syksyllä. Ei mielestäni ole mitenkään helpompaa saada syksyllä parempaa arvosanaa.
Riippuu täysin omasta valmistautumisesta ja panostamisesta. Syksyllä kirjoittamisen lisäksi taakkana ovat kurssit, joita pitää suorittaa. Eiköhän se jokaisen omasta panostuksesta riipu, kummalla kerralla on helpompi saada parempi arvosana.
Syksyllä kannattanee kirjoittaa oppiaineet, joiden oppimäärä loppuu syksyllä samoihin aikoihin, kuin kirjoitukset ovat. Esimerkiksi matematiikkaa (pitkä), englantia, ruotsia, reaaliaineita, äidinkieltä riitti viimeiseen jaksoon asti meidän koulussamme, joten esimerkiksi pitkän matematiikan kirjoittajia abeissa ei ollut yhtään syksyllä. Jotkut opettajat jopa antoivat suosituksia siitä, ettei kirjoitettaisi syksyllä, koska oppimäärä on kesken. Itselläni B-saksan viimeinen kurssi oli menossa juuri ylioppilaskirjoitusten aikaan, joten kirjoitin saksan silloin tuntuman vuoksi.-Oma harkinta jokaisella. - tässäpä vastaus
Syksyllä kirjoittamassa ovat mm. edellisen kevään uusijat ja korottajat, eli läpipääseminen on periaatteessa helpompaa. Samalla periaatteella myös L:n pitäisi irrota herkemmin, koska muut osallistujat ovat keskimäärin enemmän sieltä häntäpäästä. MUTTA lisäksi syksyllä kirjoittavat sellaiset henkilöt, joilla on niiinn vahva ko. aine että sen voi kirjoittaa "pois alta" tai sellaiset, jotka haluavat väkisin korottaa E:nsä L:ksi.
Lopputulos: One never knows! Sattumankauppaa meidän opettajien / opojen mielestä. Itse kirjoitin keskipitkän ruotsin syksyllä -04 ja L tuli niin että helähti, vaikka kurssinumerot hätäseen kaseja. Eli tuossa mielestäni sain kyllä huomattavaa etua uusijoista... - Mutta
syksyllä on lähes AINA KORKEAMMAT pisterajat kuin keväisin!!!tämä siksi, koska niin moni hyvä oppilas kirjoittaa syksyllä parhaat aineensa "pois alta".. eli hyviä/parhaita oppilaita on syksyllä paljon ja tämän takia pisterajat on korkeella. hyvä esimerkki on esim. viime syksyn enkku, jossa oli todella korkeat pisterajat.
- niin...
"Ylioppilastutkintolautakunta päättää arvosanojen pisterajat, kun arvostelutyö on saatu päätökseen, kullakin tutkintokerralla erikseen. Kokeista annetaan arvosanoja jotakuinkin seuraavasti: L 5 %, E 15 %, M 20 %, C 24 %, B 20 %, A 11 %, I 5 %. Arvosanojen suhteelliset osuudet vaihtelevat jonkin verran eri kokeissa ja eri tutkintokerroilla."
nuo prosentit ovat samoja jokaisella kirjoituskerroilla. tämä ei tee eroa syksyn ja kevään kirjoituksiin. kuitenkin jokaisella kirjoituskerralla kirjoittamassa ovat eri ihmiset, joten pisterajoista ja helppoudesta kevään ja syksyn välillä ei voida puhua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809