ABSit ja EPSit

perseestä

Tyhmää 40:n rajoituksella työntää jarrupoljinta ja tuntea ABSien rytinä, vauhti ei hiljene! Suomessa ne pitää saada talviaikana kytkettyä pois päältä. EPS on varmaan "sivuheittokorjain", sekin pstä, kyllä autoa pitää osata ajaa niin että jokaisen sladin pystyy oikaisemaan. Jos se onkin "luistonesto" niin Suomessa talvikeleillä pois: ohituksista ei tule sohjokeleillä mitään kun kaasua painaessa jarru tulee päälle.
Etuveto pitäisi sallia vain kevyille autoille, saman painoinen kardaanivetoinen on AINA parempi ajettava. Muistakaa Peugeot 404, voittaa useimmat tämän päivän nyhveröt. Safarinkin voitti muutaman kerran

32

2482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.K.P.

      Kuljettajanhan sitä autoa pitää ajaa eikä elektroniikan. Jos auto ja kuljettaja lähtevät yhtäaikaa korjaamaan jotain sladia niin miten auto mahtaa silloin käyttäytyä? Näillä uusilla autoilla voi kai helposti ajaa ihan pidon äärirajoilla ilman että kuskilla on tuntumaa siitä, ja sitten kun auto lähteekin kinttaista ei olekaan tehtävissä mitään.

      • hoh

        Ihan kuin se auto ei ilman eps:iä voisi lähteä hyvinkin äkkiä kintaasta ja olla ihan yhtä mahdotonta palauttaa ajoradalle. Ero vaan on siinä, että normikuskia se esp auttaa ja saattaa pelastaa tilanteen, ilman espiä ei ole toivoakaan. Henk.koht. luulen, että teoriat auton suorituskyvyn äärirajoilla ajamisesta on muutenkin enempi tai vähempi tuulesta tempaistu. Tai ainakin sen relaatio esp:n kanssa. En minä ainakaan ole tänä ensimmäisenä esp:llä varustettuna talvena nähnyt kuin yhden ohikiitävän hetken koko värkin aktivoitumisen. Sen jälkeen olen ottanut risteyksissä kääntymisen ja mutkat lähinnä entistä rauhallisemmin.


    • Testasin tossa kaverin peltoradalla Avensistani, mutta eihän sillä mitään "ratanopeuksia" saanu otettua lumisella pellolla, koska autossa ei ollu jarruja!

      Vertailuna: Ave 23s, vs. maailman tuhnuin auto MB200D vm -82 27s. Vain siis 4s eroa Avelle ja sekin vain vissiin siitä syystä, että Avessa on käsijarru. Tehoedusta ei kun enää hyödy lyhyellä radalla, koska autossa ei ole jarruja pehmeässä lumessa.

      PS. Kun kuljetan autoa, autossani on "ENNAKOIVA ajonvakaukautusjärjestelmä". sitä ei mikään elektroniikka korvaa......

    • Kallonkutistaja

      Kirjoituksestasi saa heti sellaisen kuvan, että sinulta puuttuu vähintään yksi, todennäköisimmin kaikki, näistä ABS, ESP tai riittävät ajotaidot. Sellaista kuvaa sinulla ei kuitenkaan ollut tarkoitus antaa, vai oliko?

      • ne kaikki

        mun autossa on


      • Kallonkutistaja
        ne kaikki kirjoitti:

        mun autossa on

        Eli kyse on vain siitä, että noita kaikkia pitää opetella käyttämään, niin ei ole mitään ongelmia. Vanhoilla opeilla ei kannata yrittää pärjätä vaan pitää kehittyä.

        Lisäksi on tietysti myös lähinnä automerkkien välillä eroja. Se, että varusteluettelossa lukee ABS ja ESP, ei tarkoita, että ne tarkkaan ottaen olisivat auton varusteena, johtuen siitä, että niitä ei ole loppuun asti suunniteltu ja testattu. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa.


    • ....

      Hommaa nastat niin pysyt tiellä.

    • Fakta homma

      ja tuon ESP:n edut ovat tutkimusten mukaan kiistattomia. Junttilan isäntä saa toki olla uusista härpättimistä ihan mitä mieltä huvittaa...

    • ihmettelen vain

      Se on ESP, tyhmä.

      • ...

        Espoon Palloseura

        t: entinen junioripelaaja


    • apupyörät

      ABS ja ESP ovat turhia. Ilman niitä on pärjätty vuosikymmenet ja tullaan pärjäämään vielä toiset mokomat lisää. Nuo kaksi "tarpeellista lisävarustetta" ovat ihmisille, jotka eivät ymmärrä niiden tarpettomuutta.

      • helvete hyvä

        EPS:ä oikasee paremmin kuin kädelliset, esim rampinkierrossa ihan ehdoton liukkailla. Taksina osaan sitä arvostaa!!


      • näin ikään

        Talvirenkaat, lämmityslaite, yli kolme vaihdetta eteenpäin, vaihteiston synkronointi, automaattinen sytytysennakon säätö, hydrauliset nelipyöräjarrut, käynnistysmoottori,...

        Myös ilman näitä on pärjätty vuosikymmenet ja tullaan pärjäämään ties vaikka kuinka kauan. Kaikki nämä on tarkoitettu vain osaamattomille ja turhan mukavuudenhaluisille ihmisille, jotka eivät osaa arvostaa autoilun perusnautintoa, kun osaava kuljettaja todella ajaa autoa eikä ole pelkkänä matkustajana.


      • mie vuan
        näin ikään kirjoitti:

        Talvirenkaat, lämmityslaite, yli kolme vaihdetta eteenpäin, vaihteiston synkronointi, automaattinen sytytysennakon säätö, hydrauliset nelipyöräjarrut, käynnistysmoottori,...

        Myös ilman näitä on pärjätty vuosikymmenet ja tullaan pärjäämään ties vaikka kuinka kauan. Kaikki nämä on tarkoitettu vain osaamattomille ja turhan mukavuudenhaluisille ihmisille, jotka eivät osaa arvostaa autoilun perusnautintoa, kun osaava kuljettaja todella ajaa autoa eikä ole pelkkänä matkustajana.

        Ne jotka väittävät että noista varusteista ei ole hyötyä ovat ehdottomasti väärässä. Lähinnä huvittavia tyyppejä. Mutta ajakoon niillä 30luvun autoillaan ja kuvitelkoon että se on turvallisempaa...:).


      • kehityksen mukana kulkeva

        ABS ja ESP ovat vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa, ja tulevaisuudessa ne ovat varmasti kaikissa. Ne lisäävät huomattavasti nimenomaan aktiivista turvallisuutta, ja niiden ominaisuudet tulevat varmasti myös paranemaan. Ajat ilmeisesti vuonna 2020 edelleen jollain museoikäisellä paskalla.

        Huvittaa aina lukea teidän säälittävien vanhojen pierujen selityksiä uusien keksintöjen turhuudesta.


      • apupyörät!
        kehityksen mukana kulkeva kirjoitti:

        ABS ja ESP ovat vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa, ja tulevaisuudessa ne ovat varmasti kaikissa. Ne lisäävät huomattavasti nimenomaan aktiivista turvallisuutta, ja niiden ominaisuudet tulevat varmasti myös paranemaan. Ajat ilmeisesti vuonna 2020 edelleen jollain museoikäisellä paskalla.

        Huvittaa aina lukea teidän säälittävien vanhojen pierujen selityksiä uusien keksintöjen turhuudesta.

        Älyllä varustettu kuski pärjää vallan mainoisti ilman ESPiä ja ABSia. Mutta nehän onkin tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä ja tunne rajojaan. Turha on kenenkään puhua paskaa siitä, että niiden avulla kenenkään kädettömän ajataito paranee tai muuta vastaavaa soopaa. ESP vain lisää heidän hyvää tuuriaan liikenteessä :D

        Kohta on jo lähes 30 vuotta ajeltu ilman ESPiä tai muita "ajotaitoa" lisääviä laitteita ym. naurettavuuksia. Kun ajelee järjellisesti, niin ei ole mitään hätää. Paitsi uusavuttomilla, jota varten ESP on keksitty :D


      • turhuuksien turhuus
        apupyörät! kirjoitti:

        Älyllä varustettu kuski pärjää vallan mainoisti ilman ESPiä ja ABSia. Mutta nehän onkin tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä ja tunne rajojaan. Turha on kenenkään puhua paskaa siitä, että niiden avulla kenenkään kädettömän ajataito paranee tai muuta vastaavaa soopaa. ESP vain lisää heidän hyvää tuuriaan liikenteessä :D

        Kohta on jo lähes 30 vuotta ajeltu ilman ESPiä tai muita "ajotaitoa" lisääviä laitteita ym. naurettavuuksia. Kun ajelee järjellisesti, niin ei ole mitään hätää. Paitsi uusavuttomilla, jota varten ESP on keksitty :D

        Jos kuljettaja olisi vieläkin älykkäämpi ja ennakoivampi, hän kulkisi jalan tuohikontti selässään ja virsut jalassaan. Tällä tavalla menetellen ei ulosajoja tai muita onnettomuuksia sattuisi, fossiiliset polttoaineet säästyisivät ja ennen kaikkea maailma pelastuisi.


      • Standard
        mie vuan kirjoitti:

        Ne jotka väittävät että noista varusteista ei ole hyötyä ovat ehdottomasti väärässä. Lähinnä huvittavia tyyppejä. Mutta ajakoon niillä 30luvun autoillaan ja kuvitelkoon että se on turvallisempaa...:).

        Minä ajan isovaarin vanhalla vm.30 Chevrolet Standardilla ja tyytyväinen olen.Ei mitään noita hömpötyksiä.Tunnokas ohjaus ja mekaaniset rumpujarrut takaavat hyvän tuntuman tiehen.


    • tuntea ABS:n

      tärinä jarrutuksessa jos ei kyseessä sitten ole täydellinen lukkojarrutus ?

      Ei se abs reakoi ainakaan itsellä kuin yhden käden sormien verran talvessa , aika helvetin lujaa pystyy jarruttamaan ilman abs:n puolelle menoa ?

      Onko mulla sitten paremmat renkaat vai paremmin toimiva abs-systeeminen auto ku sulla ?

      Ja sen kerran mitä absia oon tarvinnut käytännössä ei siitä mitään pahaa sanottavaa ole ollut , en ole kelkkana ollut eli ohjattavuus on säilynyt täysjarrutuksesta huolimatta !

      Sä varmaan kuulut siihen nuoreen kaartiin vielä joka paniikkitilanteessa vaan painaa surutta ja silmät sirrillään jähmettyy rystyset valkeana ratista puristaen et ei hitto siin se perä vaan lähenee ja poks?

      • perseestä

        vanhaan kaartiin. Suhaillut yli 40 vuotta. ABSit paukkuu mukavasti täällä pk-seudulla esim Espoossa kiiltävän polanteen pikkutiellä jossa asfaltti ei näy. Varmaan sulla paremmat ABSit mutta pitää muistaa, että ne on kehitetty asfaltille - ei jäisille teille! On mullakin naapuri joka vei Rellunsa korjaamolle kun jarrut kerran rytkytti :)
        Uskon, että viime vuoden suurkolarit olivat ABSien aiheuttamia: 100 lasissa ja peilikirkkaalle pinnalle jossa joku spinnannut, bromssit pohjaan ja mitään ei tapahdu! Kyllä lukkojarrutus nastat jäätä repien ja lähellä jarrua päästäen ja väistäen HILJENTYNEELLÄ nopeudella on ainoa oikea tapa Suomessa


      • jostain
        perseestä kirjoitti:

        vanhaan kaartiin. Suhaillut yli 40 vuotta. ABSit paukkuu mukavasti täällä pk-seudulla esim Espoossa kiiltävän polanteen pikkutiellä jossa asfaltti ei näy. Varmaan sulla paremmat ABSit mutta pitää muistaa, että ne on kehitetty asfaltille - ei jäisille teille! On mullakin naapuri joka vei Rellunsa korjaamolle kun jarrut kerran rytkytti :)
        Uskon, että viime vuoden suurkolarit olivat ABSien aiheuttamia: 100 lasissa ja peilikirkkaalle pinnalle jossa joku spinnannut, bromssit pohjaan ja mitään ei tapahdu! Kyllä lukkojarrutus nastat jäätä repien ja lähellä jarrua päästäen ja väistäen HILJENTYNEELLÄ nopeudella on ainoa oikea tapa Suomessa

        ABS:n surkeudesta. TM:n numerossa 7/2005 sivuilla 150-151 on jarrutusmatkat jäällä 80:n nopeudesta nastarenkailla. Lukkojarrutuksella 230 m ja ABS-jarrutuksella 237 m. Olematon 3 %:n ero ja ABS-auto on koko ajan ohjattavissa.

        Nuo jarrutukset oli tietenkin tehty uusilla renkailla. Todellisuudessa käytetyillä renkailla jarrutusmatka on lyhyempi ABS-jarruilla, koska nastoja ei ole kulutettu paskaksi lukkojarrutuksilla.


      • perseestä
        jostain kirjoitti:

        ABS:n surkeudesta. TM:n numerossa 7/2005 sivuilla 150-151 on jarrutusmatkat jäällä 80:n nopeudesta nastarenkailla. Lukkojarrutuksella 230 m ja ABS-jarrutuksella 237 m. Olematon 3 %:n ero ja ABS-auto on koko ajan ohjattavissa.

        Nuo jarrutukset oli tietenkin tehty uusilla renkailla. Todellisuudessa käytetyillä renkailla jarrutusmatka on lyhyempi ABS-jarruilla, koska nastoja ei ole kulutettu paskaksi lukkojarrutuksilla.

        todellisuudessa abseilla auto ei pysähdy. Liukas polannepinta ja jatkat matkaasi samalla nopeudella kuin jarrutuksen aloitit. Kolme % saattaa olla ratkaiseva matka, eivätkä nykyiset "nastat" kertajarrutuksesta mihinkään kulu. Lukkojarrutuksia ja ohjausliikkeitä! ABSit pitää saada kytkeä pois päältä talviolosuhteissa, ne on tehty kesäisille asfalttiteille, jolloin renkaan lukkiutumattomuus on todellakin eduksi. Mutta ei talvella, tarvitaan nastat ja pitoa jarrutukseen!
        Naurettavaa tulla siskon Discoveryllä pientä jäämäkeä alas ja autoa ei saa pysäytettyä


      • Kallonkutistaja
        perseestä kirjoitti:

        todellisuudessa abseilla auto ei pysähdy. Liukas polannepinta ja jatkat matkaasi samalla nopeudella kuin jarrutuksen aloitit. Kolme % saattaa olla ratkaiseva matka, eivätkä nykyiset "nastat" kertajarrutuksesta mihinkään kulu. Lukkojarrutuksia ja ohjausliikkeitä! ABSit pitää saada kytkeä pois päältä talviolosuhteissa, ne on tehty kesäisille asfalttiteille, jolloin renkaan lukkiutumattomuus on todellakin eduksi. Mutta ei talvella, tarvitaan nastat ja pitoa jarrutukseen!
        Naurettavaa tulla siskon Discoveryllä pientä jäämäkeä alas ja autoa ei saa pysäytettyä

        Ei tuota kolmea prosenttia tosiaan saa väheksyä. Jos edessä olisi este 230m:n kohdalla siihen törmättäisiin jopa 15km/h:n nopeudella. Tosin tuollainen jarrutusmatka kestää jo n. 20sekuntia, joten luultavasti hitaimmatkin ovat siinä ajassa ehtineet miettiä jotain vaihtoehtoa B törmäämisen sijaan.

        Jarrutusmatkasta päätellen keli olisi likimain samanlainen/=harvinainen kuin oli Konginkankaalla toissa vuonna ja Etelä-Suomen moottoriteillä viime vuonna. Olikohan tuossa testissä mitattu jarrutusmatkoja myös kitkarenkaillla?

        Mutta myös abs-jarrullista voi ohjailla jarrutuksen aikana!?!. Ajamalla ainakin loppuosa jarrutusmatkasta sopivalle siksakille voidaan tuota jarrutusmatkaa helpostikin lyhentää tuohon 230:een metriin. Ja jo pienellä lisäharjoittelulla päästään senkin alle. Vastaava ohjailu onnistuu tietysti myös lukkiutuvilla jarruilla, mutta vain silloin, kun pyörät eivät ole lukossa. Mutta silloinhan, jos lukkiutuvilla jarrut ei ole lukossa, niin on puolestaan menetetty se lukkojarrutuksen etu.

        Discovery ei taida olla se paras vertailukohde, jos kyse on abs-jarruista, vaikka aito verrokki sekin silti on.


      • mie vuan
        perseestä kirjoitti:

        todellisuudessa abseilla auto ei pysähdy. Liukas polannepinta ja jatkat matkaasi samalla nopeudella kuin jarrutuksen aloitit. Kolme % saattaa olla ratkaiseva matka, eivätkä nykyiset "nastat" kertajarrutuksesta mihinkään kulu. Lukkojarrutuksia ja ohjausliikkeitä! ABSit pitää saada kytkeä pois päältä talviolosuhteissa, ne on tehty kesäisille asfalttiteille, jolloin renkaan lukkiutumattomuus on todellakin eduksi. Mutta ei talvella, tarvitaan nastat ja pitoa jarrutukseen!
        Naurettavaa tulla siskon Discoveryllä pientä jäämäkeä alas ja autoa ei saa pysäytettyä

        ainakaan haluaisi pois abs:iä milloinkaan. Ainoa asia jota kritisoin on abs:ien kytkeytymisnopeus eli muistaakseni 8km/h. Tuota pitäisi pystyä säätämään vaikka 30-40km/h nopeuteen tarvittaessa. Muuten varuste on huippu! Voi jarruttaa täysillä ja ohjata autoa koko ajan. itse en ole joutunut tiukkoihin paikkoihin abs:ien takia muulloin kun silloin kun jono on lähtenyt liikkeelle ja juuri kun rajanopeus on saavutettu, niin se onkin äkillisesti pysähtynyt jolloin on ollut pari kertaa perään ajo lähellä.


      • päästä
        mie vuan kirjoitti:

        ainakaan haluaisi pois abs:iä milloinkaan. Ainoa asia jota kritisoin on abs:ien kytkeytymisnopeus eli muistaakseni 8km/h. Tuota pitäisi pystyä säätämään vaikka 30-40km/h nopeuteen tarvittaessa. Muuten varuste on huippu! Voi jarruttaa täysillä ja ohjata autoa koko ajan. itse en ole joutunut tiukkoihin paikkoihin abs:ien takia muulloin kun silloin kun jono on lähtenyt liikkeelle ja juuri kun rajanopeus on saavutettu, niin se onkin äkillisesti pysähtynyt jolloin on ollut pari kertaa perään ajo lähellä.

        lähdetään ongelmaan ratkomaan, jos tuon takia pitäisi jotain rajaa säätää. Parempi tapa on pidentää sitä kaikkien inhoamaa turvaväliä jo kiihdytyksessä, vaikka sitten joku (voi kauhistus) joutuisi yhdet punaiset kärsimään piinassa.


    • Off-road

      Audin ESP:ssä on sellainen suunnitteluvirhe, että ABS voi hirttää pysyvästi jarrut päälle. Mielestäni törkeän huonoa suunnittelua. Vikatilanteessa kaikki automatiikka pitäisi kytkeytyä pois päältä. Jarrut kun menee itsekseen lukkoon vaikkapa maantienopeuksissa, niin tulee kokeneellekin kuskille äitiä ikävä.

      Mitä monimutkaisemmaksi autojen tekniikka tulee, sitä kauheampia korjattavia niistä tulee vanhemmiten.

    • ajaa!!!

      Eikä tarvitse olla muutenkaan ajotaitoinen, näkeehän sen liikenteessä joka päivä että noin on!

    • asia mies aasiasta

      Laitteet muodostavat onnettomuusriskin. Asiaa ei kuitenkaan saa ääneen mainita, koska nyhverökuskit suuttuu.

      FAKTA:
      ESP ja ABS aiheuttaa sen että kun laitteiden rajat ylittyy niin kuljettajalla ei ole mitään mahdollisuutta estää auton holtitonta käyttäytymistä.

      • se vaan on

        Eikä ihmiset edes opi ajamaan sitä vähää mitä nyt osaavat.
        Yksi syy vakaviin onnettumuuksiin lisää, rajojen ylityttyä ei ole mitään tehtävissä. Aivan liikaa luottoa tyhmiin "älykkäisiin" järjestelmiin.


      • ja nyk.
        se vaan on kirjoitti:

        Eikä ihmiset edes opi ajamaan sitä vähää mitä nyt osaavat.
        Yksi syy vakaviin onnettumuuksiin lisää, rajojen ylityttyä ei ole mitään tehtävissä. Aivan liikaa luottoa tyhmiin "älykkäisiin" järjestelmiin.

        autojen massatuotanto täysin väärässä kun lykkäävät epsii ja absii jo jokaiseen autoon vakioksi ?

        että osaa olla maalimalla tyhymiä insinöörejä , miks ne ei lue suomi.24:ää , voi miksi ?


      • Sangollinen

        Multa ei tullut edes ammulla pönttöön tuollaista PASKAA!!!

        SONTAA!!!

        FLÖITTIÄ!!!


      • mie vuan
        se vaan on kirjoitti:

        Eikä ihmiset edes opi ajamaan sitä vähää mitä nyt osaavat.
        Yksi syy vakaviin onnettumuuksiin lisää, rajojen ylityttyä ei ole mitään tehtävissä. Aivan liikaa luottoa tyhmiin "älykkäisiin" järjestelmiin.

        Jos tuo pitää paikkansa, niin jonkin sorttista faktaa kaipaan. Muuten kyse on paskan jauhamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe