Onko kukaan rakentanut suurennettua optimistijollaa, esimerkiksi tuplamitoilla?
Joskus rakensin muksuille tavallisen kokoisen, mutta en mahdu siihen kunnolla. Mitä tapahtuu, jos teen toisen optarin omille mitoilleni?
Suurennettu optimistijolla
16
5308
Vastaukset
- itsesi
Ruotsista ;-)
Tee vaan isompi. Eihän siinä muuta kun miettii purjekoon ja kölin - benkku*
Kannattaa ehkä kysyä Puuvene.net -palstalta. Sinne tuntuu kirjoittelevan eräs ammatikseen vaneriveneitä rakentava henkilö.
- Antsu
Taisi olla 70-luvulla, kun joku tuon skaalauksen teki ja antoi tekeleelle nimeksi Pelikaani. Takila oli kaksipurjeinen ja muistaakseni kahvelilla. Suurempaa menestystä siitä ei tullut, eikä luultavasti tulisi uudestakaan yrityksestä mikään erityinen purjehdusnautinto. Optari on todella monella tapaa onnistunut konstruktio, joskaan ei mainittavan sulavalinjainen ja se kömpelyys nelinkertaistuisi mittakaavan kaksinkertaistamisella.
Jos tyylin haluaa säilyttää, voisi etsiä aikuisen mitoille vanhan OK:n, Windmillin, Vasaman tai Viklan. Tai rakentaa niistä jonkun, piirustuksia löytyy varmasti. Viklalla olisi jopa edelleen jälleenmyyntiarvoa.- Vesku
"Optari on todella monella tapaa onnistunut konstruktio, joskaan ei mainittavan sulavalinjainen ja se kömpelyys nelinkertaistuisi mittakaavan kaksinkertaistamisella."
Mitä tarkoitat kömpelyydellä?
Kehuttu:
http://www.lightning.fi/valokuvat/2002-07_em-kemi/2002-07-24_11h06m38s_i.htm
Kömpelö:
http://www.sturgisboatworks.com/images/1091.gif - tarkoitat?
Vesku kirjoitti:
"Optari on todella monella tapaa onnistunut konstruktio, joskaan ei mainittavan sulavalinjainen ja se kömpelyys nelinkertaistuisi mittakaavan kaksinkertaistamisella."
Mitä tarkoitat kömpelyydellä?
Kehuttu:
http://www.lightning.fi/valokuvat/2002-07_em-kemi/2002-07-24_11h06m38s_i.htm
Kömpelö:
http://www.sturgisboatworks.com/images/1091.gifEtkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!
- Vesku
tarkoitat? kirjoitti:
Etkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!
"Etkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!"
Näen toki, mutta kuulisin mielelläni, miten optaria kannattaisi muokata, että sen ominaisuudet paranesivat. Perusajatteluhan noissa on kuitenkin samanlainen: laatikko. - Joakim
Onkohan noita useampiakin? Muistan nähneeni EMO-nimisen 70-luvulla tai aivan 80-luvun alussa. Olisikohän ollut Näsijärvellä (N)? Takilasta ei ole muistikuvaa.
Kaverilla taas oli optarin puolikas isoisän tekemänä. Silläkin pysyi pinnalla. - nnn
Vesku kirjoitti:
"Etkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!"
Näen toki, mutta kuulisin mielelläni, miten optaria kannattaisi muokata, että sen ominaisuudet paranesivat. Perusajatteluhan noissa on kuitenkin samanlainen: laatikko.siihen voisi tehdä terävämmän keulan, muuttaa mittasuhteita siten, että vene olisi suhteellisesti ottaen pidempi kuin alunperin, linjoista voisi tehdä pyöreät, partaista voisi tehdä leveämmät jotta parempi istua, takilasta voisi tehdä suhteellisesti ottaen korkeamman ja perinteisen osatakilaisen sluupin. Nämä näin aluksi tuli mieleen....
- Antsu
Vesku kirjoitti:
"Etkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!"
Näen toki, mutta kuulisin mielelläni, miten optaria kannattaisi muokata, että sen ominaisuudet paranesivat. Perusajatteluhan noissa on kuitenkin samanlainen: laatikko.Minä en muuttaisi optarissa mitään. Se kun on hyvä konstruktio. Monia muunnoksia siitä on tehty, mutta yhtään esikuvaansa parempaa ei aikaan saatu. Perusajatus litissä ja optarissa on sen verran sama, että molemmat on suunniteltu rakennettavaksi levyistä vailla kaksoiskuperia pintoja, toinen kolmesta, toinen neljästä levystä.
Kenenkään en silti ole kuullut kehuvan optarin esteettistä ominaisuuksia. Ei se mikään rumilus ole, kaikkea muuta, mutta suoraan ylöspäin skalattuna siitä tulee. Eihän muitakaan veneitä sillä tavalla suunnitella, esim. varalaitojen osalta. Eihän tilavuutta tarvitse kahdeksankertaistaa, kun kuorma pysyy suunnilleen samana. - on keulassa
Vesku kirjoitti:
"Etkö näe noissa kahdessa rungossa mitään eroa?!"
Näen toki, mutta kuulisin mielelläni, miten optaria kannattaisi muokata, että sen ominaisuudet paranesivat. Perusajatteluhan noissa on kuitenkin samanlainen: laatikko.Optarin suurin "vika" on sen tylppä keula. Vene töksähtää jokaiseen aaltoon, mikä tappaa vauhdin. Näin ainakin kahden aikuisen kuormalla purjehdittuna...
- töppää
on keulassa kirjoitti:
Optarin suurin "vika" on sen tylppä keula. Vene töksähtää jokaiseen aaltoon, mikä tappaa vauhdin. Näin ainakin kahden aikuisen kuormalla purjehdittuna...
Jos KAHDEN AIKUISEN KUORMALLA optarin keula töppää aaltoon niin vika ei hyvät ihmiset ole optarissa.
Sulavalinjaiset, ketterämmät konstruktiot kuten esim. zoom ovat usein myös herkempiä ja haastavampia aloittelijoille. Aloittelevat pikkulapset tykkäävät järjestään enemmän optarista, taitojen kehittyessä alkavat sitten enemmän innostumaan zoomista tai vastaavista.
Elikkä "kömpelyys" on myös etu. Optari on lasten jolla. Kisoihin yli 15 vuotiailla ei ole mitään asiaa. - vitonen
töppää kirjoitti:
Jos KAHDEN AIKUISEN KUORMALLA optarin keula töppää aaltoon niin vika ei hyvät ihmiset ole optarissa.
Sulavalinjaiset, ketterämmät konstruktiot kuten esim. zoom ovat usein myös herkempiä ja haastavampia aloittelijoille. Aloittelevat pikkulapset tykkäävät järjestään enemmän optarista, taitojen kehittyessä alkavat sitten enemmän innostumaan zoomista tai vastaavista.
Elikkä "kömpelyys" on myös etu. Optari on lasten jolla. Kisoihin yli 15 vuotiailla ei ole mitään asiaa.Kysymys oli optarin skaalaamisesta isommaksi. Siihen optarin runko on mielestäni huono. Lasten ensiveneeksi, mihin se on tarkoitettukin, on se aivan mahtava vekotin.
- Päijänteellä
Joskus frendin gimman mökillä ajelimme nelisteen pelikaanilla Tehinselällä.
Ihan nasta dayseileri. Kokeile ihmeessä! - Tammeti
vitonen kirjoitti:
Kysymys oli optarin skaalaamisesta isommaksi. Siihen optarin runko on mielestäni huono. Lasten ensiveneeksi, mihin se on tarkoitettukin, on se aivan mahtava vekotin.
Niin tosta pelikaanista.Se ei ole missään tekemisissä optarin kanssa.Se on kehitetty Amerikassa ,ja nimenomaan kovaa tuulta varten.6 henkeä ja 15-20 tuulta ,niin on tosi mukavaa.Loggertti takila toimii hyvin.Genua ehkä hieman nihkeä.Voi purjehtia myös pienemmällä tuulella. Suosittelen!t.timo
- tehty on
Tein vuonna 1969 vanerijollan Osaran kirjan "Vaneriveneitä rakentamaan!" -mukaan. Se oli juuri tuollainen aika lailla optarin näköinen, mutta isompi. Sitten pari vuotta myöhemmin varustin sen kölilaatikolla, nostokölillä, peräsimellä ja takilalla. Paatti kesti käyttöä 25 vuotta, ja pääsi sitten juhannuskokkoon juhlallisin menoin.
Jos skaalaa mittakaavassa 1:1,20 niin uppouma ja massa kasvaa kolmannessa potenssissa, siis paatista tulee "suurempi kooltaan" 1:1,728 -suhteessa. Pelikaanin piirustukset jos jostain saat, niin tee sellainen. Muistelisin, että Tekniikan Maailma olisi julkaissut piirustukset.
Tai osta vaikka käytetty Lithning, Windmill tai Vikla. niitä aina silloin tällöin pörsseissä liikkuu. Nytkin on yksi Wintikka ainkin myytävänä. - OSTA VALMIINA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758