Kohdun ulkoinen raskaus..?

mimmu 81

Minulla on sellainen. Ihmettelen suuresti, miten lääkäri otti asian niin välinpitämättömästi. Minusta tämä tuntuu kamalalta, olen seurannassa rv 6. Käyn viikottain raskaushormoni seurannassa. Alavatsaani särkee ja välillä kouristaa niin, että täytyy kyyryyn painua. En tiedä koska tämä on ohi, en tiedä yhtään mitään!!! Istun vain kotona ja odotan, että jotain tehtäisiin. Olisin niin toivonut tätä lasta, kun minulla viimein on sellainen mies jonka kanssa aion elää loppuelämäni. Tunnen itseni riittämättömäksi. Olenko huono ihminen kun en voinut tulla edes oikealla lailla raskaaksi? Onko kokemuksia samanlaisesta tilanteesta?

13

35942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmi83_

Hei!

Minulla oli kohdunulkoinen marraskuussa 2005. Eli ei kovin kauna aikaa sitten.
      Rankka kokemus oli kaikenkaikkiaan tuo homma. Mielessä vieläkin päivittäin, mutta tunnepuoli on alkanut helpottamaan jo piikkuisen.

Monta viikkoa minulla meni itkiessä ja miettiessä, mikä on mennyt väärin.

Menin itse lääkäriin n rv 6 5 muistaakseni, kjoska yhtäkkiä tuli aivan mielettömän kovat vatsakivut ja aloin vuotamaan ruskeaa "vanhaa" verta ja välillä tuli aivan punaistakin verta.

Sain lähetteen gynen polille heti seuraavan päivänä, koska euhän ne terveyskeskuksesaa la tekemään sen kummempia diagnooseja.

Olin itse tiennyt raskaudestani yli viikon ja olin iloinen. Minut tutkittiin ultralaitteella alakautta ja kun kohtu oli tyhjä niin heti epäiltiin ku:ta. Se oli minulle järkytys. En edes tiennyt sellaisesta. Eikä lääkäri edes mitää rauhoitellut tms..

Sain ravata polilla joka toinen päivä verikokeissa raskaushormoniseurannassa ja kaikilla kerroilla melkein eri lääkäri. Yksi sanoi, että spontaani keskenmeno yksi ku:ta..
      Pää oli ihan sekaisin.

Siinä parisen viikkoa meni tilannetta seuraillesa, josko raskaus kuivuisei itsekseen pois.

Ei, ei se kuivunut. Eräs lauantai yö sitten tuli älyttömät vatsakivut ja eikun suoraa päätä sairaalan päivystykseen. Siitä noin tunti ja oli leikkauspöydällä. Oikea munatorvi oli revennyt ja vatsaonteloon oli vuotanut verta. Hartiakivutkin oli suorastaan helvetillisiä.

Leikkaus onnistui hyvin ja munatorvea ei tarvinnyut poistaa. Pelkäsin ihan älyttömästi nukutusta, koska minua ei ole aiemmin operoitu. Se ei ollut loppujen lopuksi niin kauheaa. Meni varmaan 5 sekuntia niin taju kankaalla.

Nyt n. 4kk myöhemmin kolmet menkat on tullu, joskin TODELLA epäsäännöllisesnä. Yleensä kierto on ollut 28-30 pv. Nyt jopa 39pv.

Toivon hartaasti uutta raskautta, mutta pelko ku:n uusiutumisesta on koko ajan. Hankala tietää edes milloin on ovulaatio, kun kiertokin heittelee noin paljon. Saattaahan olla, että leikkauksesta jää kiinnikkeitä oikeaan munatorveen..

Lääkäri sanoi, että on kuitenkin hyvät mahdollisuudet tulla rakaaksi. Toivon todella niin.

Kysele jotain ku:hun liittyvää, niin vastaan mielelläni kun on nuo muistot itsellänikin vielä tuoreena mielessä.

• Taina

Kerroit että munanjohtimesi oli revennyt mutta sitä ei tarvinnut poistaa? Miten se on mahdollista sillä eihän repeytynyttä munanjohdinta voi liittää enää vai voiko? ja miksi sinua ei hoidettu aiemmin vaan odotettiin tilanteen muuttumista akuutiksi ja hengenvaaralliseksi?

• Jaano
        Taina kirjoitti:

Kerroit että munanjohtimesi oli revennyt mutta sitä ei tarvinnut poistaa? Miten se on mahdollista sillä eihän repeytynyttä munanjohdinta voi liittää enää vai voiko? ja miksi sinua ei hoidettu aiemmin vaan odotettiin tilanteen muuttumista akuutiksi ja hengenvaaralliseksi?

Duodecim on julkaissut hoitosuosituksen tähän vaivaan joka kannattaa jokaisen naisen lukea. nimittäin lääkärit ei oikein osaa diagnosoida tautia ajoissa. Hoitosuosituksen mukaan jos raskaushormoniarvo on yli 1000 ja kohdussa ei ultralla todeta raskautta, on kyseessä ko tauti. Se on hengenvaarallinen eikä sitä saa seurailla jos arvot ovat nousevia.
        Minulla itselläni kävi niin että munanjohtimeni repesi ja olin kuolla. Asia todettiin hoitovirheeksi sillä diagnoosi olisi ollut tehtävissä aiemminkin.Lääkärit ei paljon välittävän. näitäkin viestejä kun katsoo....

• äkkiä

lääkäriin,siis jollekin toiselle, että tekevät asialle jotain! En halua pelotella mutta itselleni oli käydä hullusti. Yhtäkkiä en pysynyt kunnolla tajuissani, pyörryin ainakin 7 kertaa peräkkäin, olin todella sekava. Onneksi ystäväni oli paikalla ja soitti ambulanssin. Vauva oli kiertynyt oikean munanjohtimen ympärille ja minulta leikattiin sieltä puolelta kaikki pois.

• Annukka

Hei vaan sinulle ja paljon jaksamista... olen itse juuri nyt parhaillaan samassa tilanteessa raskaustesti oli sunnuntaina positiivinen ja ruskeeta vuotoa vuotaa... siis vanhaa verta... kohdussa ei mitään.. siis nyt juostaan kanssa verikokeissa ja seurataan raskaushormoonia... ottaa sillain kaaliin että tämä ei minulla ole eka kerta 9 vuotta sitten minulla oli kohdunulkopuolinen raskaus ja meni niin pahaksi että jouduttiin poistaan oikea munatorvi... nyt pelottaa tosi teolla en halua menettää toistakin... Paljon jaksamisia sinulle...

• Vip1

mennä jollekkin muulle lääkärille että hoitavat sinut kuntoon heti!Itselleni kävi niin että ensin vuosin ruskeaa verta ja seuraavana päivänä alavatsa kivut olivat tosi pahat..lääkärit eivät tehneet mitään.Viikko sen jälkeen sama juttu mutta pahempana ja meinasi taju lähteä,oksetti,koski mahaan ja alaselkään,todella sekava olo..pari pvä sen jälkeen pääsin vasta ultraan.Samantien jouduin sairaalaan.Illalla leikattiin...raskaus oli edennyt jo 8vkolle,toinen munajohdin poistettiin samalla koska oli jo revennyt!!!Mene ihmeessä hoitamaan itsesi kuntoon paremmalle lääkärille!!!

• Annukka

Heippa taas... Minulla on vuodellu 3 viikkoa ja testi positiivinen ja niinkuin kerroin kohdussa ei mitään huomenna taas 3 verikokeeseen jos on vielä raskaushormoonit kohoamassa niin annetaan kuuri sytestaattia se kuulemma liuottaa munasolun pois munajohtimesta jos se on sielä... ei tarvi mennä leikkauksiin eikä odotella että jos vaikka....

• Babydushi

Ma olen kokenut kohdun ulkopuolisen raskauden, ja siita on vajaat pari viikkoa kun mut jouduttiin operoimaan.

Kaikki meni hyvin 7 rv asti ja sitten kavin aitilysneuvolassa ensimmaista ja kun olin matkalla toihin alkoi vuoto.Soitin neuvolaan ja sanoivat etta jos muuttuu pahemmaksi olis tarvetta lahtea laakariin.Vuoto oli rusehtavaa vanhaa verta eika ollu runsastakaan.Vuotoa jaktuiki muutaman paivan ja pienta viiltoa tuntui oikealla puolella alavatsassa mutta siina kaikki. Vuotokin loppui muutamaksi paivaksi.Sain ajan ultraan muutama paiva myohemmin.Esni katilo etsi sikiota ultralla ku ei kohdussa nakynyt mitaa...pian loysi ja kertoi ettei hyvalta nayta. Raskaus ei ollut kohdussa ja sydanaania ei kuulunut mutta silti vauvani oli kasvanut normaalisti.

Katilo lahetti mut samantien saairaalaan jossa gynekologi teki uudelleen ultran.Ilmeni etta kyseessa oli todellakin kohdun ulkopuolinen raskaus munatorvessa ja se pitaisi poistaa samantien. Han oli erittainymmartavainen ja sanoin etta anna kyynelten tulla vaan...

Samana paivana jouduin sairaalaan ja seuraavana paivana operoitiin. Ainut mita pystyin tekemaan oli itkea, itkea ja nain teen edelleen.Laakari tuli varmaan puoli tuntia leikkauksen jalkeen kertomaan mita oli tehnyt...eikait siina tilassa pysty ymmartamamaan...

Muistan vaan etta laakari sanoin etta joutui poistamaan sikion...mutta poistiko myos munatorven.Sanoi ettei ollut merkkeja arpeutumisesta eli mulla oli ollut vaan huono tuuri...niinku han asian selitti...ja erittain kylmasti.Ilmeisesti poisti munatorven.

Mulla on ihan sama fiilis kun sinulla talla hetkella..tuntuu etta mussa itsessani on vika...olisin niin halunnut taman lapsen....tuntuu vaan ettei jaksa enaa

Taytyy sanoa etta tama tekee niin kipeaa ja vaikka olisikin ihmisia jotka kuuntelee, ei he ymmarra elleivat itse ole kokenut samaa...

• pikku myy

Minulla oli kohdunulkoinen raskaus ja se leikattiin pois tammikuussa -06 raskausvkolla 7.

Minulla ruskea vuoto alkoi pari viikkoa aiemmin ja kävinkin päivystyksessä, lääkäri kertoi että se oli keskenmeno. Muutaman päivän kuluttua menin gynelle ja hän ei ollut varma oliko se keskenmeno, koska viikkoja oli kasassa niin vähän että ultrassa ei näkynyt mitään. Sovimme kontrollin parin vkon päähän mutta sinne ei siis tarvinnut mennä :(

Minulla raskaus oli vasemmassa munatorvessa ja se oli todella kipeä, piti kulkea kaksin kerroin ja kipu oli aivan kamala. Onneksi sain sellaiset "myrkyt" että lähti melkein taju. Minulta poistettiin vasen torvi.

Tällä hetkellä meillä on takana yksi kierto uutta yritystä ja toivottavasti pian tärppäisi.
      Lääkäri kertoi, kysyessäni mitkä ovat mahdollisuudet tulla raskaaksi yhdella torvella että raskauden todennäköisyys on noin 70%.
      Olen kuullut että jos nainen on kokenut yhden kohdunulkoisen raskauden on 10-15% mahdollisuus että seuraavakin olisi samanlainen.

Toivottavasti meilläkin saadaan vielä kuulla pienten jalkojen tepsutusta.

Ap:lle voin antaa neuvoksi että älä jää kotiin vaan vaadi että lääkäri tutkii kunnolla ja hoitaa sinut kuntoon.
      Kaikkea hyvää sinulle ja jaksamista :)

• Jii...

Heippa!! Voiko olla mahdolllista, että kotona tehty raskaustesti näyttää negatiivista. Sitten kun teen toisen testin kotona kun menkat edelleen myöhässä sekin näyttää negaa! Sitten menin lääkärille ja ne otti verikokeella raskaustestin. Sieltä soitettiin tuloksesat ja sekin oli negatiivinen! Minulla on samoja oireita kuin raskaudessa! Voiko siis kyseessä olla kohdun ulkopuolinen raskaus? Mutta eikö veressä pitäisi tietenkin silti näkyä raskaushormonia??! Viikon lopulla menen lääkäriin!! Mutta haluaisin vähän jo tietoa... Kertokaa jos tiedätte jotain??! -kiitos-

• sandeh79
        Jii... kirjoitti:

Heippa!! Voiko olla mahdolllista, että kotona tehty raskaustesti näyttää negatiivista. Sitten kun teen toisen testin kotona kun menkat edelleen myöhässä sekin näyttää negaa! Sitten menin lääkärille ja ne otti verikokeella raskaustestin. Sieltä soitettiin tuloksesat ja sekin oli negatiivinen! Minulla on samoja oireita kuin raskaudessa! Voiko siis kyseessä olla kohdun ulkopuolinen raskaus? Mutta eikö veressä pitäisi tietenkin silti näkyä raskaushormonia??! Viikon lopulla menen lääkäriin!! Mutta haluaisin vähän jo tietoa... Kertokaa jos tiedätte jotain??! -kiitos-

Hei! kyllä mielestäni voi olla mahdollista. tein kaksi apteekin kotitestiä ja molemmat olivat negatiivisia, menkat eivät tulleet joten vein virtsanäytteen tk:hon joka oli positiivinen. en ymmärtänyt miksi ekat olivat näyttäneet negatiivista.varasin ajan ultraan ja kohtu oli tyhjä..(tosin 2 ekaa lääkäriä eivät edes löytäneet kohtuani,hemmetin hienoa.)tämä erikoislääkäri sit passitti mut sairaalaa ja sikiö oli kuusiviikkoinen,elävä olento oikeassa munatorvessani.sydänäänet kuului ja "aidolta näytti". sit tähystyksellä poistettii sikiö et munatorvi.
        siit on kolme viikkoo ja olo on aivan kauhea, itkeä tihruutan vaa.
        mene kunnon lääkärille ja vaadi tarkastusta ja hoitoa!!

• Taina
        Jii... kirjoitti:

Jos raskaustesti näyttää miinusta myös verestä niin silloin ei ole kyse minkäänlaisesta raskaudesta, edes kohdun ulkopuolisesta.

• Kirsikka 74

Hei Mimmu!

Minulla todettiin myös kohdun ulkoinen raskaus noin kuukausi sitten. Minulla ensimmäisinä oireina oli ylimääräinen vuoto ja kivut alavatsassa. Tk-lääkäri ei ottanut asiaa ollenkaan vakavasti, vaan käski jäädä odottelemaan. Sanoi hormoonihäiriöksi. Olen 33-vuotias, en siis vielä vaihdevuosi-iässä.

Kipujen yltyessä ja vuodon jatkuessa, päätin mennä yksityiselle gynegologille. Hän löysi ultralla valtavia cystia munasarjoista ja passitti suoraan naistentautien poliklinikalle. Vasta siellä tehdyissä tutkimuksissa oli selvinnyt että olen raskaana. Minä sain tiedon vasta leikkauksen jälkeisenä iltana, kun leikkannut lääkäri tuli kertomaan minulle, että toinen munatorveni oli jouduttu poistamaan, koska se oli tuhoutunut siellä olleen raskauden vuoksi. Lääkäri vakuutti että voin kaikesta huolimatta saada lapsia yhäkin.

Minulle jäi kuitenkin monta avointa kysymystä ja pelkoa ja olen yrittänyt hakea loputtomasti tietoa asiasta nyt viimeisen kuukauden aikana. Löysin joitain lääkärijulkaisuja, joissa todellakin sanotaan, että joissain tapauksissa kohdun ulkoinen raskaus päättyy itsestään ja poistuu. Päättymisen noputtamiseksi voitiin käyttää myös lääkitystä. Älä hätäile! Olet kuitenkin seurannassa ja hoidossa.

Se kenen kohdalle tämä kohtalo sattuu ei ole kiinni siitä olemmeko hyviä vai huonoja. Tiedän kuitenkin että olet varmaan sekä pettynyt että vihainen. Koeta ajatella niin että vielä ei ollut tämän lapsen aika syntyä. Ehkä hänet oli vain tarkoitettu käväisemään tässä maailmassa. Kohta on sitten uuden aika!
      Voimia sinulle!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27