Lohikäärme-/traakkipuun kirjo hämmentää

sormustin

Olen huomannut, että näitä nimikkeitä käytetään sekaisin: joskus traakkipuu on lohikäärmepuu ja päinvastoin. Selvitin asiaa niin pitkälle, että Janet craig = supputraakkipuu ja Dracaena marginata = reunustraakkipuu, mutta siitä käytetään myös nimeä lohikäärmepuu. Haluaisin nyt tietää, voiko reunustraakkipuusta juurruttaa uusi yksilö. Tämähän tekee pitkien, helposti valon mukaan kääntyvien varsien päähän töyhtömäisiä, kapeista vihreistä punertavareunaisista lehdistä. Jos taitan tällaisen latvan varrenpätkineen, juurtuuko se mullassa tai tekeekö juuret vedessä vai voiko ylipäätään lisätä kotikonstein? Varsi vaikuttaa niin puumaiselta, että epäilen sen juurtumista. Tämä puuni on jo niin vanha, että uusisin sitä mielelläni, mutta en raaskisi sitä ruveta turhaan katkomaankaan. Neuvoista kiitollisena odotan vastauksia :)

7

866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • traakkipuu on lohikäärmepuu

Marginata ja deremensis ovat molemmat Dracaena sukuun kuuluvia kasveja. Kuten tarkkaavainen on saattanut huomata, sana Dracaena viittaa lohikäärmeeseen ja tämän suvun kasveja nimitetään usein lohikäärmepuiksi.

• Äskeinen

Dracaena draco eli kanariantraakkipuu on ilmeisesti ainoa oikea lohikäärmepuu, tästäkään en mene kyllä takuuseen. :)

• Äskeinen

Juurtuu suhteellisen nopeasti kosteassa mullassa, mutta jos haluat varman päälle pelata niin vesilasiin, kestää tosin kauemmin. Lisäys on mahdollista kotikonstein. :)

• sormustin

yritän ensin vedessä, mutta se "töyhtö" on jo niin suuri, että pitää laittaa lasia suurempaan juria kasvattamaan. Muuten, kun selvittelin nimikkeitä netissä, niin kävi ilmi, että nämä Dracaenat ja traakkipuut yleensäkin ovat parhaita huoneilman puhdistajia.

• Äskeinen
        sormustin kirjoitti:

yritän ensin vedessä, mutta se "töyhtö" on jo niin suuri, että pitää laittaa lasia suurempaan juria kasvattamaan. Muuten, kun selvittelin nimikkeitä netissä, niin kävi ilmi, että nämä Dracaenat ja traakkipuut yleensäkin ovat parhaita huoneilman puhdistajia.

Traakkipuut ovat hyviä huoneilman puhdistajia, varsinkin "Janet Craig", deremensis eli supputraakkipuu, on reunustraakkipuukin kyllä hyvä puhdistaja, mutta kultapalmu olisi ilmeisesti parhain.

• tirlittan
        Äskeinen kirjoitti:

Traakkipuut ovat hyviä huoneilman puhdistajia, varsinkin "Janet Craig", deremensis eli supputraakkipuu, on reunustraakkipuukin kyllä hyvä puhdistaja, mutta kultapalmu olisi ilmeisesti parhain.

kun mulla on sekä Janet craig että reunustraakkipuu samassa huoneessa ;)

• bag_gie
        sormustin kirjoitti:

on enemmän kiinnostusta noihin sisäilmaa puhdistaviin niin kahtelppa tuolta: http://kotinetti.suomi.net/paivi.weiste/raikas.htm tai tuolta: http://www.pirkka.fi/koti/puutarhaopas/ruukut-ja-huonekasvit/huonekasvit-puhdistavat-ilmaa.aspx

Dracaena-sukuun kuuluu aika monta lajia, lohikäärmepuuta käytetään yleisnimityksenä, parempi olisi ehkä tuo traakkipuu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kehu kaivattuasi yhdellä lauseella

"Hän on todella mielenkiintoinen henkilö. "
      Ikävä
      167
      2792
    2. Taisit vihdoin ymmärtää

Kuinka hirviö mun silmissä olet/olette. Antaisitte mun vaan nyt olla, että palaudun tästä edes joskus.
      Ikävä
      15
      2101
    3. En uskalla liikkua yöllä yksin ulkona

Tai lähteä viettämään iltaa, kun kotiinpaluu myöhään ei tunnu hyvältä. Kerroin tuon yhdelle miehelle. Arvaa mitä hän va
      Ikävä
      188
      1914
    4. Päivän persu: Maahanmuuttajat ovat "rupusakkia"

Voi Petteri parkaa 🤣 "Kansanedustaja Mauri Peltokangas (ps) kutsuu kolmansista maista Suomeen muuttavia ihmisiä rupusa
      Maailman menoa
      459
      1729
    5. Tänään sen huomasin ja se tuntuu

Vapauttavalta. Saavuttomaton rakkaus on loppunut. En tunne enää kaipuuta enkä rakkautta. Nyt voin alkaa taas elää eikä t
      Ikävä
      123
      1468
    6. En ymmärrä

Miksi ikinä olen mitään hyvää tuntenut sinua kohtaan. Koskaan et ole mitään hyvää halunnut mulle.
      Ikävä
      98
      1083
    7. Olipa kiva nähdä pitkästä aikaa

Joku ihminen vaan kolahtaa! Ei sille voi mitään!
      Tunteet
      9
      933
    8. Saatat yllättyä mitä mun sisällä.

Oikeasti on. Luulen että saatat tietää.
      Ikävä
      77
      909
    9. Nyt on elämäni viimeinen viikko

Kysy mitä tahdot niin vastaan jos vastaan! Mitä haluat tietää? Naiselta.
      Suhteet
      163
      871
    10. Sekopään intensiivinen kaipaus

Miltä tuntuisi jos joku sekopää kaipaisi sinua? Et haluaisi rohkaista häntä mitenkään, mutta tunnistaisit hänen harhaise
      Ikävä
      113
      859
    Aihe