Kreikassa purjevene

Arkajalka?

Venelehdessä oli 3 ilmotusta Kreikkaan veneen viikkoosuudesta. Lomaa 1 tai 2 viikkoa Välimerellä kiinnostaisi mutta uskaltaako sellasen osuuden ostaa ja pääseekö siitä eroon jos sitten tarttee jonkun vuoden päästä. Onko täällä ketään jolla on osuus ja voisko kertoa millasia kokemuksia on.

12

2439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmmmmmmmmmmm

Yleensä vaan nuo viikko-osuudet vanhoista veneistä ovat saman hintaisia kuin muodostaisi kimpan ihan uudesta veneestä. Kannattaa miettiä sitä. Muuten venekimppa on ihan OK, jos on sovittu systeemit kunnolla ja veneellä ulkopuolinen 'isännöitsijä'.

• Arkajalka?

Viikon osuus näyttäs olevan 1300 e/vko vene Elan 33 ja 3900 e/vko vene Dufour36 ja 2500 e vene Lohi34. Se Lohi34 taitaa olla 2 viikkoa. Ei pahoja hintoja kun vertaa vuokrapyyntöihin.

• purjehduskokemus

vaikka Suomenlahdella, purjehdus Kreikan vesillä ei ole ongelma. Lämpimät vedet, hienoja saaria ja reilun avoimet vedet, tuultakin kesällä yleensä riittää. Aivan aloittelevalle purjehtijalle Kreikan vedet ei sovi paitsi tietysti flotilla-charterveneissä.
      Olin monta vuotta osakkaana yhdessä noista osuusveneistä. Hyvin sujui. Myin osuuteni, ei ongelmia. Ostin tilalle osuuden isommasta veneestä, sekin suomalaisomisteinen vene siellä Kreikassa. Hyvin sujuu tässäkin veneessä.
      Kreikassa taitaa olla noin 10 suomalaista viikko-osuusvenettä, siis yhteensä noin 100 osakasta. Jos noita osuuksia myydään vuosittain 10 kpl niin siitähän tulee purjehdusvuosia noin 10 jokaiselle osakkaalle. Jos ei olisi mukava lomailu- ja purjehdustapa, osuuksia olisi myynnissä todella paljon.

• Äskeiseen

> Jos ei olisi mukava lomailu- ja purjehdustapa,
        > osuuksia olisi myynnissä todella paljon.

Jos ei olisi tuottoisa tapa tehdä bisnestä ei osuuksia olisi myynnissä todella paljon.

• muillekin
        Äskeiseen kirjoitti:

> Jos ei olisi mukava lomailu- ja purjehdustapa,
        > osuuksia olisi myynnissä todella paljon.

Jos ei olisi tuottoisa tapa tehdä bisnestä ei osuuksia olisi myynnissä todella paljon.

miten kimppaveneellä voi tehdä bisnestä?

• brodar
        muillekin kirjoitti:

miten kimppaveneellä voi tehdä bisnestä?

Vaikka kysymys ei ollut minulle osoitettu, vastaan kitenkin HYVIN vahvasti kulmia oikoen:

Ostat kimppaveneen vaikkapa perheen X kanssa molemmat 50% osuudella. Purjehditte molemmat keväällä ja syksyllä 2 vko:a, eli kokonaan venettä käytetään omistajien osalta 8 vko.

Loput purjehdusajat (noin 20 vko) laitatte vuokralle vuokralle veneen teille myyneelle varustamolle. Hyvillä vuokraamoilla vuokraprosentti on kohtuulinen, ja keskiarvoisesti venettä vuokrataan em. viikkojen lisäksi noin 17 vkoa.

Toki paljon riippuu siitä kuinka paljon ja missä kohtaa kesää itse seilaatte! Ja tietysti maasta.

Näin vene maksaa itsensä takaisin 5-7 vuodessa riippuen siitä, kuinka paljon itse seilaatte.

Tee tätä työkseni, ja lisätietoja saat minulta [email protected]

• omistusveneistä
        brodar kirjoitti:

Vaikka kysymys ei ollut minulle osoitettu, vastaan kitenkin HYVIN vahvasti kulmia oikoen:

Ostat kimppaveneen vaikkapa perheen X kanssa molemmat 50% osuudella. Purjehditte molemmat keväällä ja syksyllä 2 vko:a, eli kokonaan venettä käytetään omistajien osalta 8 vko.

Loput purjehdusajat (noin 20 vko) laitatte vuokralle vuokralle veneen teille myyneelle varustamolle. Hyvillä vuokraamoilla vuokraprosentti on kohtuulinen, ja keskiarvoisesti venettä vuokrataan em. viikkojen lisäksi noin 17 vkoa.

Toki paljon riippuu siitä kuinka paljon ja missä kohtaa kesää itse seilaatte! Ja tietysti maasta.

Näin vene maksaa itsensä takaisin 5-7 vuodessa riippuen siitä, kuinka paljon itse seilaatte.

Voihan sellaisenkin tietysti kimpassa ostaa, mutta ne Kreikassa olevat suomalaisveneet eivät kuulu tähän kastiin. Ovat normaaliin tapaan veneliikkeistä porukalla ostettuja eikä niillä tehdä bisnestä.

Tunnen muutaman kimpan, niillä on selkeät säännöt veneen käytöstä ja säännöissä kielletään veneen vuokraaminen ulkopuolisille.

• suru
        brodar kirjoitti:

Vuokrasin tuollaisen "yksityisen" veneen viikoksi syksyllä.
        Vene oli 2v vanha ja aika huonossa kunnossa.

Tuli juuri silloin mieleen että jos vene olisi minun, en haluaisi sitä nähdä ennenkuin vuokrakausi päättyy.
        Muuten lomat menisi siinä kun murehtisi, kuinka mikäkin kohta voi olla noin huonossa kunnossa, ja kuinka se saadaan korjattua.

Lomat menisivät varmaan siihen että yrittäisi aina parsia venettä kasaan surullisin mielin.

- generaattori rikki
        - konella tunteja yhtä paljon kuin kotisuomessa 10v
        - "paskaputkissa" vuotoja. -> "paskavettä" pilssissä, ja seinien alapäät osittain pehmeitä.
        - kansiluukkuja halki
        - salongin kalusteet kertaalleen lakattu uudestaan.

Mutta tämä oli toki yksittäinenen kokemus...
        (Moorings)

Tuli vain mieleen että voi kyllä olla business, mutta ei mikään tapa hankkia itselleen venettä.

Brodar onko näin, vai ostetaanko niitä oikeasti itselle ja annetaan charteriin 5 -vuodeksi ?

Parin charter -kokemuksen pohjalta jäi mieleen että en todellakaan haluaisi omistaa 5-7v charter "raatoa".
        Projektiksi kyllä, jos saa halvalla...

• brodar
        suru kirjoitti:

Vuokrasin tuollaisen "yksityisen" veneen viikoksi syksyllä.
        Vene oli 2v vanha ja aika huonossa kunnossa.

Tuli juuri silloin mieleen että jos vene olisi minun, en haluaisi sitä nähdä ennenkuin vuokrakausi päättyy.
        Muuten lomat menisi siinä kun murehtisi, kuinka mikäkin kohta voi olla noin huonossa kunnossa, ja kuinka se saadaan korjattua.

Lomat menisivät varmaan siihen että yrittäisi aina parsia venettä kasaan surullisin mielin.

- generaattori rikki
        - konella tunteja yhtä paljon kuin kotisuomessa 10v
        - "paskaputkissa" vuotoja. -> "paskavettä" pilssissä, ja seinien alapäät osittain pehmeitä.
        - kansiluukkuja halki
        - salongin kalusteet kertaalleen lakattu uudestaan.

Mutta tämä oli toki yksittäinenen kokemus...
        (Moorings)

Tuli vain mieleen että voi kyllä olla business, mutta ei mikään tapa hankkia itselleen venettä.

Brodar onko näin, vai ostetaanko niitä oikeasti itselle ja annetaan charteriin 5 -vuodeksi ?

Parin charter -kokemuksen pohjalta jäi mieleen että en todellakaan haluaisi omistaa 5-7v charter "raatoa".
        Projektiksi kyllä, jos saa halvalla...

Kuulostaa hurjalta kokemukselta!

Monilla varustamoilla on sekä ns. omia että Tomistusveneitä vuokralla. Omat ovat monasti huonommassa kunnossa, ja siksi vähän kannattaakin katsoa että mihin veneen laittaa ja mistä ostaa jos tällaiseen päättyy.

Edustamillani vuokraamoilla on todella kova takuumaksukäytäntö, ja pienetkin tahalliset rikkomiset ym. tulee armotta vuokraajan maksettavaksi. Ja heti! Ja jos on vahinko, niin vastuu on vuokraamolla. Muu kuin kuluminen ei ole hyväksyyttävää. En ole itse koskaan nähnyt vastaavaa mitä olet kuvannut, joten olen siitä säästynyt.

Mitä tulee Mooringsiin, on niiden ja omistajan välisessä sopimuksessa maininta, että vene laitetaan Mooringin piikkiin kuntoon, eli kaikki ne uusitaan mitkä ei ole luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoa. Ja nuohan ei ole, joten jos on omistusvene, ei ole huolta omistajan taholta. Ei ainakaan loppupelissä. Mutta kuten sanoin, aika hurjalta tuntuu enkä ole ennen moista kuullut. Siis ihan :)

Itse ne lähtisi tuollaisella edes merelle, mitä kerroit, ja olen varma että Moorings olisi toi ittanut vastaavan tilalle jos sitä olisi vadittu. Eli tässä tapauksessa jos ongelmat oli nuo, kannattaa katsoa peiliin... joko on vastaaottotarkastus teehty huonosti ja ei oel vikoja havaittu, tai ei olla osattu pyytää kunnon peliä joka on turvallinen. On huomattavaa, että Moorings on kuitenkin vastuuntuntoinen firma.

Kyllä tämä on kaikesta kokemastasi huolimatta hyvä tapa hankkia venttä (siis jos muutenkin seilaa etelässä), koska et maksa viikoistasi mitään (4-6 vko/v) ja vene on 5-7 vuoden jälkeen oma. Eli se on maksanut itsensä. Huomaa, maksanut itsensä. Eli jos veneen kunto on vähintäinkin kohtuullinen, on olemassa kuitenkin vene joka ei ole maksanut oparhaassa tapauksesa yhtään. Paitsi vaivan ja toki riskin.

Pienempiä veneitä ostetaan itselleen, ja suurempia veneitä sijoituksena. Näitä menee meillä muutama vuodessa; osa Kroatiaan, Kreikkaan ja Karibialle. Josta Kreikka kuitenmin pienin.
        Tämä on eräs tapa hankkia vene ja on todettava, että yhtään pettynyttä ei ole ainakaan meillä.

LAINAUS: " Parin charter -kokemuksen pohjalta jäi mieleen että en todellakaan haluaisi omistaa 5-7v charter "raatoa".
        Projektiksi kyllä, jos saa halvalla... "

No, miten olisi jos saisit sen raadon ilmaiseksi, eikä halvalla, niin kuin sanoit että sen voisit ottaa :)

Venehän on maksanut itsensä vuokrakauden jälkeen.

Mutta painotan vielä, että en ole ennen kuullut/nähnyt vastaavaa mitä olet krtonut vastuulliselta yhtiöltä, ja tuntuu vähän kummalta, sillä tunnen Mooringsin veneen hyvin!

• suru
        brodar kirjoitti:

Kuulostaa hurjalta kokemukselta!

Monilla varustamoilla on sekä ns. omia että Tomistusveneitä vuokralla. Omat ovat monasti huonommassa kunnossa, ja siksi vähän kannattaakin katsoa että mihin veneen laittaa ja mistä ostaa jos tällaiseen päättyy.

Edustamillani vuokraamoilla on todella kova takuumaksukäytäntö, ja pienetkin tahalliset rikkomiset ym. tulee armotta vuokraajan maksettavaksi. Ja heti! Ja jos on vahinko, niin vastuu on vuokraamolla. Muu kuin kuluminen ei ole hyväksyyttävää. En ole itse koskaan nähnyt vastaavaa mitä olet kuvannut, joten olen siitä säästynyt.

Mitä tulee Mooringsiin, on niiden ja omistajan välisessä sopimuksessa maininta, että vene laitetaan Mooringin piikkiin kuntoon, eli kaikki ne uusitaan mitkä ei ole luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoa. Ja nuohan ei ole, joten jos on omistusvene, ei ole huolta omistajan taholta. Ei ainakaan loppupelissä. Mutta kuten sanoin, aika hurjalta tuntuu enkä ole ennen moista kuullut. Siis ihan :)

Itse ne lähtisi tuollaisella edes merelle, mitä kerroit, ja olen varma että Moorings olisi toi ittanut vastaavan tilalle jos sitä olisi vadittu. Eli tässä tapauksessa jos ongelmat oli nuo, kannattaa katsoa peiliin... joko on vastaaottotarkastus teehty huonosti ja ei oel vikoja havaittu, tai ei olla osattu pyytää kunnon peliä joka on turvallinen. On huomattavaa, että Moorings on kuitenkin vastuuntuntoinen firma.

Kyllä tämä on kaikesta kokemastasi huolimatta hyvä tapa hankkia venttä (siis jos muutenkin seilaa etelässä), koska et maksa viikoistasi mitään (4-6 vko/v) ja vene on 5-7 vuoden jälkeen oma. Eli se on maksanut itsensä. Huomaa, maksanut itsensä. Eli jos veneen kunto on vähintäinkin kohtuullinen, on olemassa kuitenkin vene joka ei ole maksanut oparhaassa tapauksesa yhtään. Paitsi vaivan ja toki riskin.

Pienempiä veneitä ostetaan itselleen, ja suurempia veneitä sijoituksena. Näitä menee meillä muutama vuodessa; osa Kroatiaan, Kreikkaan ja Karibialle. Josta Kreikka kuitenmin pienin.
        Tämä on eräs tapa hankkia vene ja on todettava, että yhtään pettynyttä ei ole ainakaan meillä.

LAINAUS: " Parin charter -kokemuksen pohjalta jäi mieleen että en todellakaan haluaisi omistaa 5-7v charter "raatoa".
        Projektiksi kyllä, jos saa halvalla... "

No, miten olisi jos saisit sen raadon ilmaiseksi, eikä halvalla, niin kuin sanoit että sen voisit ottaa :)

Venehän on maksanut itsensä vuokrakauden jälkeen.

Mutta painotan vielä, että en ole ennen kuullut/nähnyt vastaavaa mitä olet krtonut vastuulliselta yhtiöltä, ja tuntuu vähän kummalta, sillä tunnen Mooringsin veneen hyvin!

Totta töriset...

Pahoittelen en ajatellut loppuun saakka..

Ei olla hankkimassa monumenttia, vaan saamassa "ilmaista" venettä... ;-)
        Ei siis halvalla, vaan ilmaiseksi.
        Alkoi heti kiinnostamaan toisella tavalla... ;-)

Se Moorings ja vuotavat putket...
        Vene oli täys tuuletuksessa, kun vastaanotettiin, ja meni paripäivää ennekuin selvisi hajun syyt...

Eikä se nyt elämää isompi kysymys ollut. Ei sitten enään käytetty sitä vuotavaa vessaa.

Ja kuten totesin, ei yksittäistapausten pohjalta kannata tehdä kaikenkattavia johtopäätöksiä.
        Itse olin vain jäänyt vähän tuohon "raato" moodiin parin kokemuksen pohjalta, enkä huomannut ajatella että vene on maksettu puolestasi.

• brodar
        suru kirjoitti:

Totta töriset...

Pahoittelen en ajatellut loppuun saakka..

Ei olla hankkimassa monumenttia, vaan saamassa "ilmaista" venettä... ;-)
        Ei siis halvalla, vaan ilmaiseksi.
        Alkoi heti kiinnostamaan toisella tavalla... ;-)

Se Moorings ja vuotavat putket...
        Vene oli täys tuuletuksessa, kun vastaanotettiin, ja meni paripäivää ennekuin selvisi hajun syyt...

Eikä se nyt elämää isompi kysymys ollut. Ei sitten enään käytetty sitä vuotavaa vessaa.

Ja kuten totesin, ei yksittäistapausten pohjalta kannata tehdä kaikenkattavia johtopäätöksiä.
        Itse olin vain jäänyt vähän tuohon "raato" moodiin parin kokemuksen pohjalta, enkä huomannut ajatella että vene on maksettu puolestasi.

Mooringsilla on vähän toinen juttu noilla Time Share asioissa, eli siellä tulee veneen hinnaksi kuitenkin 50% sen ostohinnasta.

Eli siellä maksat veneen hinnasta 50% käteisellä, ja lopulle hakee Moorings lainoituksen ja vuokrarahoilla se loppuosa maksettaan. Itse saat sitten seilata noin 6 vko/v maksutta, ja sitten vene on sinun.

Mutta tässä varustamossa jolle itse välitän, niin maksat 100% veneestä (tai kimppa maksaa), ja sitten veneen vuokrahinnasta tulee x% per vuokraus suoraan omistajan tilille.

Olemme toimineet niin, että veneen omistaa esim kimppa, jolla on charter firma Kroatiassa, johon ko. 'liiketoiminnasta' ohjataan rahat. Palkkoja ei nosteta.
        Kun varustamon kanssa sopimuskausi loppuu, voi kroatialainen yhtiö myydä veneen... kelle haluaa. Tätä veneen 'sen hetkistä' arviota ei arvioi viranomainen, vaan sen voi aika pitkälle itse määrittää.

Tässä tämä yksinkertaistetusti Kroatiassa, homma vähän samalla tavalla muuallakin.

• helppo nakki

Purjehdus Kreikan vesillä on huomattavasti helpompaa kuin Suomenlahdella, joten todellakin, jos on kokemusta Suomenlahdelta, Kreikka on lastenleikkiä ja todellista lomailua. Kreikassa on runsaasti tilaa veneen ympärillä ja alla, ei sellaista venetungosta, karikkoja ja matalikkoja kuin Suomessa. Retket saarelta toiselle navigoinninkin kannalta helppoa lystiä. Ennemmin siellä aloittelisi kuin Suomessa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe