velkasaneeraus

höh

Miten on voiko velkasaneerauksessa oleva ostaa esim. osamaksullla tavaraa, kunhan vaan hoitaa maksut vai mitä se tarkoittaa, kun sanotaan ettei saa velkaantua saneerauksen aikana.

15

16474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yksityisen

ihmisen velkahelpotus nimeltään ja -saneeraus taas koskee yrityksiä. On aika tärkeääkin tietää ja puhua oikeilla nimillä:)

Et ensinnäkään edes saa mitään mistään osamaksulla, koska luottotiedoissahan on merkintä järjestelystä eikä mitään luottokortteja saa eikä saa edes hobby hallista yms. postimyynneistä yleensä mitään, kun nekin tarkistaa tiedot.

Käytännössä siis et saa velkaa edes.
      Mutta sen ottamisesta myös siis varoitetaan.
      Tarkoitushan nimenomaan on, että henkilö vapautuu ylivelkaantumisestaan ja pääsee elämään elämäänsä siten, että tulot ja menot ovat oikeassa tasapainossa.

Jos järjestelyn aikana vain hankkisi lisää velkaa, niin tilannehan olisi järjetön, ei mitään järjestelyä pelastukseksi silloin olisi mieltä yht.kunnan järjestää.

Tilannehan on usein se, että kun vapautuu järjestelystä määräajan umpeuduttua/oman osuuden maksttuaan, niin kaikki kodinkoneet on hajalla, hampaat ja silmälasit uusittava...ja talous on tosi lujilla siis myös heti järjestelyn tiukan ajan loputtua.

Mutta se on sitten sen ajan murhe tai ilo.

Nyt järj. aikana et saakaan velkaa eikä sitä pidäkään saada tai ottaa.

• höh

on paikkoja jotka myyvät merkinnästä huolimatta osamaksulla.
        Sen kyllä sanon että minulla ainakin rahatilanne
        helpotti järjestelyn alettua, ulosotto kun vei palkasta paljon enemmän kuin nyt.
        Sitä vaan tarkoitin, että lasketaanko osamaksu myös velaksi jos sitä kerran hoitaa

• olla niin
        höh kirjoitti:

helpotti järjestelyn alettua, ulosotto kun vei palkasta paljon enemmän kuin nyt.
        Sitä vaan tarkoitin, että lasketaanko osamaksu myös velaksi jos sitä kerran hoitaa

että kaikki osamaksulla myyvät firmat eivät tarkista asiakkaan luottotietoja joka kerran, varsinkaan jos on tilannut/ostanut samasta firmasta aiemmin ja hoitanut maksut hyvin. Eli asiakas voi saada osamaksulla tuotteita, mutta sen näkee sitten kun ostaa/tilaa. Montakin esimerkkiä tiedän, että yksityishenkilö sai osamaksulla, vaikka oli velkajärjestelyssä.

Osamaksufirmoihin olivat hoitaneet maksut ajallaan ja eräskin henkilö ei olisi pärjännyt järjestelyn aikana jos ei olisi voinut laittaa/ostaa mitään viiden vuoden aikana. Se oli vain mahdollista osamaksulla kireän v-järjestelyn maksuohjelman vuoksi.Kyseessä oli kerrallaan suht pienet osamaksuerät.

• tuossa tapauksessa
        höh kirjoitti:

jos saat osamaksulla jotain, niin eihän sitä kukaan voi kieltää ostamasta eikä tuomarit tai muut viranomaiset juokse sua tarkkailemassa.

Lähinnä maininta siitä,ettei saa velkaantua järj. aikana tarkoittaa sitä, mistä kirjoitin tuossa jo ekassa viestissäni.
        Eli velallista muistutetaan ja velvoitetaan järj. alkaessa siitä, ettei saa järjestää itseään uuteen kierteeseen ja ahdinkoon samaan aikaan, kun joitakin velkoja saa osin anteeksi ja asiaa hoidetaan yht.kunnankin tuen avulla.

Ei siis saa tahallaan tai edes vahingossa saattaa itseään toistuvaan ahdinkoon, josta juuri on vapautumassa lain turvin.

Olen käynyt järj. läpi itsekin ja tiedän, miten tiukkaa aikaa se on, mutta samalla henkistä vapauttakin tavallaan, kun ei tarvinnut pelätä, mitä seuraavaksi postiluukusta putoaa jne.

Kysyt "lasketaanko osamaksut velaksi..."
        Jos ostat jonkin tuotteen osamaksulla ja olet parasta aikaa järjestelyssä, niin eihän kukaan tule edes tietämään, että olet ostanut jotain osamaksulla, jos hoidat maksusi ja myös velkajärjestelyyn liittyvät velvoitteesi.

Jos kävisi niin, ettet pystyisikään maksamaan sinulle määrättyä järj.maksua/kk ja joutuisit ottamaan yhteyttä joko tuomariin tai velkaneuvojaan, niin he alkaisivat penätä, mitenkäs käytätkään rahasi, kun ei riitäkään äkkiä järj.maksuihin rahaa.
        JA tuossa tilanteessa kävisi ilmi, että olet tehnyt lisää velkaa ja siitä voisi pahimmillaan seurata järj. raukeaminen.

MUTTA järkeähän hekin käyttävät eli saahan velallinen ostaa vaikkapa pölynimurin tai pesukoneen osamaksulla, jos sellaisen saa, kunhan pitää huolen ettei vaaranna järjestelyssä maksuun määrättyjä osuuksiaan, siis että hoitaa ne moitteetta myös.

Voit elää niin normaalia elämää kuin se on mahdollista niillä varoilla, mitkä elämiseesi jää järj. hoitamisen jälkeen, järj.aikanakin siis.
        Ei tuo ole mikään vankeus tai ei tarkoitus ole estää normaalia arkielämää ja sen hankintoja, joita voidaan pitää välttämättöminä perustarvikkeina ja kohtuullisina.

• mummo
        tuossa tapauksessa kirjoitti:

jos saat osamaksulla jotain, niin eihän sitä kukaan voi kieltää ostamasta eikä tuomarit tai muut viranomaiset juokse sua tarkkailemassa.

Lähinnä maininta siitä,ettei saa velkaantua järj. aikana tarkoittaa sitä, mistä kirjoitin tuossa jo ekassa viestissäni.
        Eli velallista muistutetaan ja velvoitetaan järj. alkaessa siitä, ettei saa järjestää itseään uuteen kierteeseen ja ahdinkoon samaan aikaan, kun joitakin velkoja saa osin anteeksi ja asiaa hoidetaan yht.kunnankin tuen avulla.

Ei siis saa tahallaan tai edes vahingossa saattaa itseään toistuvaan ahdinkoon, josta juuri on vapautumassa lain turvin.

Olen käynyt järj. läpi itsekin ja tiedän, miten tiukkaa aikaa se on, mutta samalla henkistä vapauttakin tavallaan, kun ei tarvinnut pelätä, mitä seuraavaksi postiluukusta putoaa jne.

Kysyt "lasketaanko osamaksut velaksi..."
        Jos ostat jonkin tuotteen osamaksulla ja olet parasta aikaa järjestelyssä, niin eihän kukaan tule edes tietämään, että olet ostanut jotain osamaksulla, jos hoidat maksusi ja myös velkajärjestelyyn liittyvät velvoitteesi.

Jos kävisi niin, ettet pystyisikään maksamaan sinulle määrättyä järj.maksua/kk ja joutuisit ottamaan yhteyttä joko tuomariin tai velkaneuvojaan, niin he alkaisivat penätä, mitenkäs käytätkään rahasi, kun ei riitäkään äkkiä järj.maksuihin rahaa.
        JA tuossa tilanteessa kävisi ilmi, että olet tehnyt lisää velkaa ja siitä voisi pahimmillaan seurata järj. raukeaminen.

MUTTA järkeähän hekin käyttävät eli saahan velallinen ostaa vaikkapa pölynimurin tai pesukoneen osamaksulla, jos sellaisen saa, kunhan pitää huolen ettei vaaranna järjestelyssä maksuun määrättyjä osuuksiaan, siis että hoitaa ne moitteetta myös.

Voit elää niin normaalia elämää kuin se on mahdollista niillä varoilla, mitkä elämiseesi jää järj. hoitamisen jälkeen, järj.aikanakin siis.
        Ei tuo ole mikään vankeus tai ei tarkoitus ole estää normaalia arkielämää ja sen hankintoja, joita voidaan pitää välttämättöminä perustarvikkeina ja kohtuullisina.

Siis velkajärjestelyn loputtua.Onko joku aika,jolloin vielä tilitettvä esim.pieni perintö n. 5000 euroa,vai saako sen pitää?

• jeeeeee
        höh kirjoitti:

moi. otit kantaa ja sanoit että jostain voi ostaa ilman luottotietojakin, kerrotko vähän mistä paikoista...pesukone ja tv rikki....apuva...

• merkintä

järjestelystä..... AIVAN. Myyjän kannaltahan tämä merkitsee pienempää luotttappioriskiä kuin normi-ihminen jolla ei mitään merkintöjä.

• SAIRASTA OIKEUTTA

IKÄVÄ KYLLÄ EI SAA OTTA LISÄÄ VELKAA. JONKUN HÖLMÖN SÄÄNTÖ, ELI VELKAVANKEUS NIIN KAUAN, KUIN SE KESTÄÄ JA NOIN 5V. KUN SE ON HOIDETTU, HE TARKASTAVAT VIELÄ VEROTULOT KOKO AJALTA, ETTÄ OLISIKO SATANEN JÄÄNYT YLIMÄÄRÄISTÄ. SAIRASTA, TODELLA SAIRASTA, SILLÄ JO TUO 5 VUOTTA ON VANKEUTTA JA KUN HOITAA OIKEUDEN VAHVISTAMAT VELVOITTEET, NIIN VIELÄ OVAT KORPPOKOTKAT PERÄSSÄ, ELI TODELLA SAIRASTA.

PÄTKÄTYÖLÄINEN, JONKA "HANKKEITA" SELVITTELEVÄT JO MAKSETUN 5V. PAKETIN JÄLKEEN. MUUTEN SAIRASTUIN TÄMÄN "PAKETIN" AIKANA SEPELVALTIMOTAUTIIN JA JOUDUIN OHITUSLEIKKAUKSEEN, ELI EI MITÄÄN MORAALIA, KUNHAN SAAVAT RAHAA...RAHAA..RAHAA...VAIKKA MITEN HYVIN OLISIT MAKSANUT 5V. VELKASI.(PAKETISSA).

• snagsby

Kuinaka suuri oli velkojesi kokonaismäärä ennen velkajärjestelyä, ja kuinka paljon niistä olet yhteensä maksuohjelmassa maksanut, eli kuinka suuren osan veloistasi sait velkajärjestelyssä anteeksi?

PS. Ole hyvä ja ota caps lock pois päältä. Pelkillä suuraakkosilla kirjoitettua tekstiä on hyvin vaikea lukea, ja sitäpaitsi se tarkoittaa huutamista.

• huono ihminen

Tällä viikolla tuli päätös, että minulla alkaa velkajärjestely 1.9.2009. Nollalinjalla oltais menty, mutta suostuin tinkimään 100euroa elinkustannuksista velkojen maksuun. On tämä sen verran opettanut, että en ikinä enään ota velkaa. Jos en pysty ostamaan käteisellä, niin se saa minun puolesta olla. Jospa se tästä vielä iloksi muuttuu.

• vielä vanki

Olen 3 vuotta maksanut velkasaneeraukseen 535/kk ja ½ vuoden välein n. 800 euroa. Tiukilla on oltu, vielä vuosi jäljellä. Mulla on onneksi niin ihana pankkisuhde, että n. vuosi sitten sain asuntolainan pienellä kuukausi lyhennyksellä( saman verran maksan lainaa nyt kuin aikaisemmin vuokraa) Ainut asia mikä tod. ottaa päähän on se, että lisäsuorituksia pitää maksaa. Kela tietysti niitä oli vailla ja on joka vuosi tästä eteenpäin. Suurin velka-asia oli ex-puolison laina, jota olin takaamassa. Laina on jo vanhentunut häneltä itseltään, mutta minä vielä makselen sitä. Mutta pääasia, että joskus tämä velkavankeus loppuu!!!

• sähkösiili
        vielä vanki kirjoitti:

Olen 3 vuotta maksanut velkasaneeraukseen 535/kk ja ½ vuoden välein n. 800 euroa. Tiukilla on oltu, vielä vuosi jäljellä. Mulla on onneksi niin ihana pankkisuhde, että n. vuosi sitten sain asuntolainan pienellä kuukausi lyhennyksellä( saman verran maksan lainaa nyt kuin aikaisemmin vuokraa) Ainut asia mikä tod. ottaa päähän on se, että lisäsuorituksia pitää maksaa. Kela tietysti niitä oli vailla ja on joka vuosi tästä eteenpäin. Suurin velka-asia oli ex-puolison laina, jota olin takaamassa. Laina on jo vanhentunut häneltä itseltään, mutta minä vielä makselen sitä. Mutta pääasia, että joskus tämä velkavankeus loppuu!!!

Miksi on kenellekään tärkeää kuinka paljon velkajärjestelyssä on "saatu anteeksi"? Velkajärjestely on jokaisen suomalaisen mahdollisuus silloin kun tilanne menee huonoksi. Siinä ei koskaan ole kyse tahallisesta velkaantumisesta vaan syitä on monia! Ihminen siinä tutkitaan todella tarkkaan ja katsotaan mistä velat ovat syntyneet. Ei se ole mikään automaatti johon voi päästä sitten kun ei enää huvita maksaa. Jos sinulla itselläsi tulisi tilanne että tarvitsisit järjestelyä, niin etkö sitä hakisi?

• 16
        sähkösiili kirjoitti:

Miksi on kenellekään tärkeää kuinka paljon velkajärjestelyssä on "saatu anteeksi"? Velkajärjestely on jokaisen suomalaisen mahdollisuus silloin kun tilanne menee huonoksi. Siinä ei koskaan ole kyse tahallisesta velkaantumisesta vaan syitä on monia! Ihminen siinä tutkitaan todella tarkkaan ja katsotaan mistä velat ovat syntyneet. Ei se ole mikään automaatti johon voi päästä sitten kun ei enää huvita maksaa. Jos sinulla itselläsi tulisi tilanne että tarvitsisit järjestelyä, niin etkö sitä hakisi?

Iso velka pitää olla et pääsee, itselläni on 10 000e ulosotossa eivätkä ottaneet vaik hain saneraukseen ja puolet niistä on laskujen korkoa. No se nyt riippuu ihan mulla on appi jolla jolla kaatu firma viime laman aikana ja tulipa velkaa oikein kunnolla ja omille nimille, me sille ehotettiin velkasanerausta ja tekivät sopimuksen ja maksusitoomusta noudattamalla sai luotot takaisin ja velkoja jäi maksamatta yli 3 miljoonaa euroa velkoja maksamatta mutta minkäs se eläkelläinen tuloilleen voi, velkasaneraus loppu viime vuona ja velat on kuitti makso sen minkä pysty mitkä jäi niin jäi.

• simples
        16 kirjoitti:

Iso velka pitää olla et pääsee, itselläni on 10 000e ulosotossa eivätkä ottaneet vaik hain saneraukseen ja puolet niistä on laskujen korkoa. No se nyt riippuu ihan mulla on appi jolla jolla kaatu firma viime laman aikana ja tulipa velkaa oikein kunnolla ja omille nimille, me sille ehotettiin velkasanerausta ja tekivät sopimuksen ja maksusitoomusta noudattamalla sai luotot takaisin ja velkoja jäi maksamatta yli 3 miljoonaa euroa velkoja maksamatta mutta minkäs se eläkelläinen tuloilleen voi, velkasaneraus loppu viime vuona ja velat on kuitti makso sen minkä pysty mitkä jäi niin jäi.

Se on edelleenkin velkajärjestely, ei velkasaneeraus.

• seppojk1

VelkA ,järjestely,saneraus,ACKORT.Päätetään prosentit,summa mikä maksetaan sovinnolla,mikä kaatuu usein veronmaksajille jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe