hei!mulla tuli aivokuume/aivokalvontulehdus 01.01-04,oli lähtä henki ja nyt on vielä 2.vuoden päästä ataksiaa ja en pysty käveleen ja puhe on vähä huonua.Onko kellään ollu tulehdusta ja mitä oireita on ollu ja miten on toipunu?
aivokuume?
16
22571
Vastaukset
- juu
miten sait aivokuumeen? mulla oli tuhkarokon jälkitautina. kyl täytyy sanoa et onneks lapset rokotetaan nykyisin. oli mun kohalla onni et sairaalassa oli tuolloin paikalla mieslääkäri joka tiesi heti mut nähdessään mistä oli kyse. multa kuoli huone kaveri ja oli kuulemma vanhempia varoteltu et nyt on menoa. lapsuusmuistot ovat kadonneet päästä. ei tullu mitään pysyviä ja siitä ollut kiitollinen. kuullut olen noista sunkin vaivoista,että olisivat olleet mahd. epilepsia on tutkittu lapsena ja aikuisiällä. mulla on jatkuva päänsärky ja nykyisin paha migreeni, mut ilmeisesti eivät ole jälkiseurausta
- onneton
lasten vesirokosta(olin joulupukkina)oon ollu aijemmin ihan terve nyt oon 25-30 poika mitä oireita sulla oli?
- juu
onneton kirjoitti:
lasten vesirokosta(olin joulupukkina)oon ollu aijemmin ihan terve nyt oon 25-30 poika mitä oireita sulla oli?
päiväunilta herätessä hirveä valoherkkyys, tuntui kuin pään läpi olisi sirkkeli mennyt 40 asteen kuume. sisko oli multa vakuutellu et oonko ihan tosissaan niin sairas et vanhemmat pitää rapujuhlista hakea
- onneton
juu kirjoitti:
päiväunilta herätessä hirveä valoherkkyys, tuntui kuin pään läpi olisi sirkkeli mennyt 40 asteen kuume. sisko oli multa vakuutellu et oonko ihan tosissaan niin sairas et vanhemmat pitää rapujuhlista hakea
mäki olin töissä pari viikkoa ja oli pää kipiä ja sit kävi päähän ku kattoylöspäin.Sitte oli pakko hakkee sairaslommaa 1vk ja ehä mää arvannu.Ja sit ku se ei loppunu se kipu ni menin lääkäriin no ne anto iha simona särkylääkkeitä dexit yms,,,ja ei auttanu ni menin ousiin ja sieltä annettiin rauhottavia.No menin kottiin ja söin niitä kunnes tuli yrjö ja soitin ambulanssin ja ne vei ousiin.No olin varmaan 1vk tajupois ja 1vk sängys ja pystyin käveleen,kun se piru tuli uuestaan ja oli viiä hengen ei muuta kun suntti päähän ja nii,,,,,,,,,,,,,,
- kipa
voiko tollasta aivokuumetta sairastaa aivoleikkauksen jälkeen ja ilman kuumetta.pirullinen päänsärky ollu ja haava erittää mut kuumetta ei kyl ole ollu.mitä tää on?
- Kalanen
Mulla on ollu pikkuaivokuume. Vähän eri asia, mutta kuitenkin. Meni tasapaino, tuli kauhea päänsärky ja erittäin korkea kuume, oksetti, ei voinut pitää pään alla tyynyä tai koko huone pyöri. Selvisin, mutta vähän jälkeen käsiala takkusi ja pitkään en pystynyt erottamaan onko jokin viiva suorassa vai vinossa ja outoja kauhu-unia ja paniikkikohtauksia yöllä. Kävelemisen opettelin ja se alkoi ryömimällä. Jos olis tilanne ollu vähän parempi, ois joutunu tiputukseen, mutta ihan kotona selvisin ku lääkäri kävi siellä. Pikkuaivojen alueelle siis tuli. Aivokuumeen vaara oli jos olisin vilustuttanut itseni vähän sen jälkeen. Aivokuume ilmeisesti on rankempi. Kerropas yksityiskohtaisemmin oireista.
- midda
Mulla oli aivokuume aivorungossa. Sairaistuin 2003 ja sairaalassa tuli vietettyä melkein kaksi kuukautta.Menetin puhe- ja liikuntakykyni ja oikea puoli halvaantui. Parannuin täysin ja nyt saan vaan toivoa etten koskaan enää sairastu uudelleen.
- Kuljen
vieläkin kuntoutuksessa, oon kyllä menny eteenpäin kun olen kuntoutuksessa käynyt kohta 3 vuotta toivottavasti tästä paranee.Menikö sinulla kauan kun kuntouduit täysin?Hyvää syksyä
- Aivokuume
Hyvin paljon olen koko elämäni kärsinyt nyt nelikymppinen sairastin aivokuumeen 8 vuotiaana kaikki piti opetella uudestaan toivoa ei ollut eikä paljon hoitoakaan 70 luvulla nykyään väsyn pienestäkin puhe takkuaa välilla ja joskus eivaan enää jaksaisi ollenkaan nukkuminen painajaisineen joskus raskasta olen kuitenkin onnellinen että saan elää sain monia lisävuosia.....
- Z
Moi. Olen myös sairastanut aivokalvontulehduksen/aivokuumeen lapsena neljään kertaan ja aina samaan aikaan syksystä. Sairaus on aina alkanut valoherkkyydellä ja kovalla pääkivulla. Ensimmäisellä kerralla menetin myös kävelykykyni ja olin samalla menettää henkeni. Nyt viimeisestä sairastamisestani on jo 12 vuotta. Mutta sen jälkeen en ole ollut kyllä ikinä kipee. Muistini on aika huono ja asioihin on vaikea keskittyä... Haluisin kuulla onko kenelläkään muulla jättänyt sairaus jälkeensä jotain??
- tr
2011
- Päivänsäde
Sairastin aivokuumeen 17 vuotiaana. Olin kuukauden sairaalassa ja viisi päivää tajuttomana. Älykkeeni tutkittiin ja todettiin kauttaaltaan lahjakkaaksi. Ongelmat alkoivat vasta vuosien jälkeen. Epilepsia ja vaikea muistihäiriö. Esim. kirjoja mahdoton lukea. Pääsin eläkkeelle 40 vuotiaana. Ei voi nukkua ilman lääkkeitä. Toiminnan ohjaus on vaikeaa. Lapsuuden ja nuoruuden ajat on unohtunut samoin aika paljon työelämän. Mutta päivä kerrallaan mennään. Muuten kaikki on aika hyvin
- aivokuumeesta
Sairastuin 31 vuotiaana aivokuumeeseen/aivokalvontulehdukseen/selkäydintulehdukseen. 1kk sairaalassa koska viikon taju kankaalla. Vasen puoli halvaantui. Heti aloitettiin kuntoutus ja nyt 5 vuotta myöhemmin van lievää heikkoutta vasemmalla. Epilepsia puhkesi kolmen kuukauden päästä. Nyt eläkkeellä koska vaikeat muistihäiriöt ja neuropsykologisia defektejä. Huimaus,kuulonalenema,tinnitus, vapina.
- Turvonnu.molo
Mulla tuli muna kuume ni rupes heti molo turpoomaa
- Anonyymi
Minulla aivokuume. Ja toipuminen tosi hidasta. En kenellekään soisi. Ottakaa rokote. Puutiaisaivokuumeeseen saatavilla.
Lähes 4 kk sairaalassa. Ja toipuminen sen jälkeen hidasta. Minulla herpeksestä johtuva. Heinäkuun alussa todettiin. Ja vieläkin tosi heikko olo. Onneksi liikuntakyky jäi. Kaikille ei jää. Ja on kuolemaan johtava jos huonosti käy. Pääsin ajoissa teholleMulla streptokokki A meni korvan kautta aivoihin ja aiheutti aivokalvontulehduksen + montaa muuta komplikaatiota. Jälkitilan kanssa elelen, onneksi olen hengissä. Nyt olin 4 päivää sairaalassa kovan päänsäryn takia, mutta syynä raju migreeni. Neurologille aika 24.7.2025.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531489- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231218- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602