Sienimetsä onteloissa

Toivoton kierre

Enpä tiedä onko tämä oikea paikka kirjotella ja kysellä.. Mutta olen kärsinyt jo useita vuosia kroonisesta poskiontelo tulehduksesta.Vuosi sitten avarrusleikkaus, josta ei hyötyä. Sitten todettiin myös otsaontelo tulehdus. Nyt tehty limakavojen poisto poskiontelosta ja otsaontelon poraus,, ensin pienellä poralla.. ja parin viikon päästä isommalla poralla. Nyt huuhteluja leikkauksen jälkeen useita. Aluksi ei näytteissä näkynyt mitään kummempaa.. mutta viime viikolla kun huuhdottiin ja otettiin taas näytteet, niin otsa ja poskiontelosta löytyi joku kasvava homesieni. 8/
En ymmärrä mistä se on tullut sinne? Tänään ontelot huuhdeltiin pirtulla ja kortisonitipat piti lopettaa. Onko kenelläkään muulla vastaavaa vaivaa? Miten hoidettu?

87

36088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääke ulkomailta

      Dapson. (sitä saa tilaamalla ulkomailta, tutullani vaikea haavatulehdus, syöpäleikkauksen jälkeen, AINOA MIKÄ AUTTOI OLI TÄMÄ DAPSON)

      http://www.doctorfungus.org/

      Lisää tietoa sieltä:

      Rhinosporidiosis



      Synonyms

      None


      Definition

      Rhinosporidiosis is an infectious disease caused by an aquatic protozoan previously considered to be a fungus [758]. The etiologic agent of rhinosporidiosis, Rhinosporidium seeberi, is closely related to several protoctistiae fish pathogens. The infection affects nasal mucous membranes and ocular conjunctivae of humans and animals, producing slowly growing masses that degenerate into polyps. The symptoms vary depending upon the stage of tumor development and site infected. The polyps are usually pink to purple and friable [1536, 2258].


      Forms of the disease

      Nasal
      Ocular
      Cutaneous
      Disseminated (rare)


      Prognosis and therapy

      The polyps are chronic but not painful. Surgical removal of polyps by hot or cold snare techniques are utilized in order to minimize recurrence [1536]. Local injection of amphotericin B may be helpful. Dapsone seems to be a good alternative [1113, 1589].


      Histopathology

      Large numbers of well defined cysts typically lie just beneath the hyperplastic epithelium. In tissue the organism forms large sporangia approaching 300 um in diameter that contain spores that mature at different rates. Mature sporangiospores are approximately 7-9 um in size and escape through a pore that develops in the sporangial wall. The tissue response is a polymorphonuclear inflammatory reaction with abscess formation, and some tissue necrosis. Granulation tissue and scarring are usually prominent.


      Laboratory

      Direct examination

      Excised macerated tissue or nasal discharge is mounted in 10% KOH for examination. Spherules and large numbers of free endospores are typically present.

      Isolation

      The organism has not been cultured.


      Natural Habitat

      Unknown


      References

      758. Fredricks, D. N., J. A. Jolley, P. W. Lepp, J. C. Kosek, and D. A. Relman. 2000. Rhinosporidium seeberi: a human pathogen from a novel group of aquatic protistan parasites. Emerg Infect Dis. 6:273-82.

      1113. Job, A., S. Venkateswaran, M. Mathan, H. Krishnaswami, and R. Raman. 1993. Medical therapy of rhinosporidiosis with dapsone. J Laryngol Otol. 107:809-12.

      1536. Mohan, H., J. Chander, R. Dhir, and U. Singhal. 1995. Rhinosporidiosis in India: a case report and review of literature. Mycoses. 38:223-5.

      1589. Nair, K. K. 1979. Clinical trial of diaminodiphenylsulfone (DDS) in nasal and nasopharyngeal rhinosporidiosis. Laryngoscope. 89:291-5.

      2258. van der Coer, J. M., H. A. Marres, E. W. Wielinga, and L. S. Wong-Alcala. 1992.


      NÄYTÄ TÄMÄN SIVUSTON LINKIT LÄÄKÄRILLESI!!
      Siellä paljon kuvia ja tietoa eri homeiden aiheuttamista taudeista.

      • Lääk kand

        Tietänet, että lääkkeiden tilaaminen netin kautta on laissa kielletty, eikä siihen myöskään tule yllyttää.


      • vaan että
        Lääk kand kirjoitti:

        Tietänet, että lääkkeiden tilaaminen netin kautta on laissa kielletty, eikä siihen myöskään tule yllyttää.

        Ystävälläni on syöpä: Hän sai siihen leikkaushaavaan homeesta tulehduksen.

        Kaikki lääkkeet kokeiltiin. Lisäksi rintaa jouduttiin leikkaamaan uudestaan, että saatiin sitä tulehtunutta ihoa pois.

        No sitten lääkäri sanoi:
        Vika konsti on tämä Dapson lääke.
        Lääkäri tilasi sitä apteekkiin tälle potilaalle. Kukaan ei ole itse tilaillut, tai tehnyt diagnooseja.

        EN TILAA NETISTÄ MITÄÄN LÄÄKKEITÄ.
        Oma lääkäri voi tilata erikoislääkkeen ulkomailta, kun SIIHEN ON AIHETTA. Tämäkin lääke on vielä ns. kokeilulääke.
        SE auttoi tulehdukseen!!

        Olet oikeassa lääk kand, ei lääkkeitä saa tilata netistä itse, eikä siihen saa yllyttää. Ohjeeni oli vain neuvo, että mikä VOISI? auttaa. Ja siitä sitten keskustella oman lääkärin kanssa.


      • nix VPK
        Lääk kand kirjoitti:

        Tietänet, että lääkkeiden tilaaminen netin kautta on laissa kielletty, eikä siihen myöskään tule yllyttää.

        Väärin sammutettu, sano palopäällikkö, kun hälytyksen tekijä oli onnistunut sammuttamaan lieskat ennen kuin palokunta ehti paikalle.


      • Anonyymi

    • Homeherkkä

      Mikrobiologia kirja (DUODECIM 2002) kertoilee näin:
      "Nenän, erityisesti poskionteloiden alueella aspergillukset aiheuttavat kroonista nuhaa, kroonista ja akuuttia poskiontelotulehdusta ja aspergillooman. Mikäli sieni ei ole kasvanut limakalvojen sisään, riittää hoidoksi yleensä poskionteloiden kirurginen puhdistus. Mikäli sienirihmasto kasvaa invasiivisesti limakalvojen lapi esimerkiksi luustoon, on kirurgisen puhdistuksen ohella syytä käyttää myös SIENILÄÄKITYSTÄ.
      Kroonisessa korvakäytävätulehduksessa tavataan joskus Asbergillus niger-kasvua. Korvakäytävän pitäminen puhtaana ja eritteistä vapaana on tärkein hoitotoimenpide. Paikallisia sienilääkkeitä voidaan käyttää hoidon tukena."

      Eli Asbergillus voi aiheuttaa akuuttia poskiontelo-, ja korvatulehdusta, ja miksei siis otsaontelotulehdustakin, ja tulehdus voi aina myös kroonistua.
      Ja sama koskee myös keuhkoputkia.

      Tosin lääkäreittemme oletusarvo on aina, että akuuttien poski-, korva-, silmä- ja keuhkoputkitulehdusten aiheuttaja on aina virus.

      Ja toinen lääkäreittemme väittämä on, että home voi alkaa kasvaa vain elinsiirtopotilaissa, joiden immuunijärjestelmä on tuhottu.

      Hesari otsikoi 23.2.2005: Tsunamiuhreilla harvinaista sieni-infektiota.

      -Muutamalla Aasian tsunamissa loukkaantuneella suomalaisella on tavattu hrvinaista, maaperästä lähtöisin olevaa homesieni-infektiota, kertoo infektioyliläkäri professori Ville Valtonen Meilahden sairaalasta.
      Hoitamattomana sieni voi olla hengenvaarallinen. Se saattaa levitä haavoista esimerkiksi aivoihin.

      No tuskinpa nämä tsunamipotilaat olivat elinsiirtopotilaita.
      Ja on syytä olettaa, että tuo homesieni oli Asbergillus, koska se on yleisin maaperässä oleva homesieni ja sitä esiintyy aina myös kosteusvauriorakennuksissa.

      Kehoittaisin sinua kysymään lääkäriltäsi mitä lajia tuo sinua vaivaava homesieni on.
      Tilaa myös kiireesti aika infektiolääkärille ja mikäli mahdollista Viille Valtoselle.
      Kyllä se siitä alkaa hoitua.

      Kirjoituksesi sattui sopivaan aikaan.
      Erään homeista pahasti sairastuneen homeystäväni toistuvia poskiontelo- ja nyt myös otsaontelotulehdusta lääkärit ovat lääkinneet toistuvilla antibioottikuureilla. Eli he olettavat, että tulehduksen aiheuttajana ON BAKTEERI.
      Ilmoitan hänelle, että olisikohan lääkärin jo korkea aika selvittää viljelyllä onko kysymyksessä bakteeri vai home.

    • vai?

      Mikähän sieni sinulla on,saatko sitä selvitettyä?
      Olen yrittänyt selittää lääkäreille että homealtistuneena minulla ehkä kasvaa sieni poskionteloissa ja erityisesti minulla on vaivana seulaonteloiden kipu,joka vaikuttaa myös silmiin.Kun lausun nuo,niin katsovat pitkään,pitävät varmasti hulluna tai luulosairaana.Mutta koska Ditrim Duplo tms. eivät siihen pure,olen alkanut epäillä Aspergillusta.Meillä kun materiaalinäytteissä oli A.versicolor,niger ja kaksi muuta Aspergillust joita en nyt muista.Olisi mukava tietää mikä home sinulla on?Jos jaksat selvittää,sillä eivät nuo leikkaukset ja poraukset varmasti mukavia ole.Toisaalta hyvä että nyt sinulle löytyi SYY,mistä oireet johtuvat.Missäpäin Suomea olet?

      • Toivoton kierre

        Tänään tuli sairaalasta epikriisi jossa kerrotaan, että ontelossani on just tuota aspergillusta,, ja anaerobista sekaflooraa.?? Molemmissa otsassa ja poskiontelossa sama löydös.
        Toivottavasti tuo sienikuuri nyt auttaa.. ja kunpa siitä ei tulis mitään sivuoireita.


      • samassa veneessä
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Tänään tuli sairaalasta epikriisi jossa kerrotaan, että ontelossani on just tuota aspergillusta,, ja anaerobista sekaflooraa.?? Molemmissa otsassa ja poskiontelossa sama löydös.
        Toivottavasti tuo sienikuuri nyt auttaa.. ja kunpa siitä ei tulis mitään sivuoireita.

        Tällaisen tiedon löysin,googlesta sporanox-sanalla:"Lääke voi joskus lisätä vaarallisessa määrin toisen lääkkeen pitoisuuksia ja vaikutuksia. Esim.eräät suun kautta nautittavat sienilääkkeet (mm.Sporanox ja Diflucan) estävät useiden, täysin erityyppistenlääkkeiden aineenvaihduntaa. Tämän seurauksena viimemainittujen pitoisuudet voivat nousta haitallisen korkeaksi, mikä voi aiheuttaa
        vakaviakin haittavaikutuksia."
        Kun tiedät mitä lääkettä syöt,niin olisitko ystävällinen ja laittaisit lääkkeen nimen tänne.Olisi hyvä vertailla,mitä minulle "tarjoillaan".


      • samassa veneessä
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Tänään tuli sairaalasta epikriisi jossa kerrotaan, että ontelossani on just tuota aspergillusta,, ja anaerobista sekaflooraa.?? Molemmissa otsassa ja poskiontelossa sama löydös.
        Toivottavasti tuo sienikuuri nyt auttaa.. ja kunpa siitä ei tulis mitään sivuoireita.

        ..ja tässä linkki josta käy ilmi myös mitä sporanoxissa on:
        http://www.nam.fi/uploads/tabu/tabu2000_5.pdf


      • Toivoton kierre
        samassa veneessä kirjoitti:

        Tällaisen tiedon löysin,googlesta sporanox-sanalla:"Lääke voi joskus lisätä vaarallisessa määrin toisen lääkkeen pitoisuuksia ja vaikutuksia. Esim.eräät suun kautta nautittavat sienilääkkeet (mm.Sporanox ja Diflucan) estävät useiden, täysin erityyppistenlääkkeiden aineenvaihduntaa. Tämän seurauksena viimemainittujen pitoisuudet voivat nousta haitallisen korkeaksi, mikä voi aiheuttaa
        vakaviakin haittavaikutuksia."
        Kun tiedät mitä lääkettä syöt,niin olisitko ystävällinen ja laittaisit lääkkeen nimen tänne.Olisi hyvä vertailla,mitä minulle "tarjoillaan".

        sitä sporanoxiahan mulla.. pakkaus selosteestakin kävi ilmi, että tarkkana pitää olla muiden lääkkeitten kanssa ja netistä oon myös jotain etsinyt. Mulla on sepram määrättynä kipukynnykseen ja paniikkiin. Lääkäri sanoi, että mun kannattaa ottaa se nyt hoidon aikana vaan joka toinen päivä. Vähän jännitän, että miten tuo vaihto sujuu. sitäkin mietin että mitenköhän särkylääkkeitten kanssa. Uskallanko ottaa burana600 kipuihin?


      • Toivoton kierre
        Toivoton kierre kirjoitti:

        sitä sporanoxiahan mulla.. pakkaus selosteestakin kävi ilmi, että tarkkana pitää olla muiden lääkkeitten kanssa ja netistä oon myös jotain etsinyt. Mulla on sepram määrättynä kipukynnykseen ja paniikkiin. Lääkäri sanoi, että mun kannattaa ottaa se nyt hoidon aikana vaan joka toinen päivä. Vähän jännitän, että miten tuo vaihto sujuu. sitäkin mietin että mitenköhän särkylääkkeitten kanssa. Uskallanko ottaa burana600 kipuihin?

        Tuntuu että tuo sepramin annostus ei oikein ole nyt kohdallaan. Raskasta oloa päässä ym.. outoa. Kokeilin muuttaa sitä taas.. otan nyt vähemmän joka päivä. Sporanox näköjään muuttaa sen tehoa.

        Särkylääkettä onneksi voi ottaa ainakin satunnaisesti, mutta ei säännöllisesti.


      • 5 lapsen äiti

        Millälailla se vaikuttaa sinulla silmiin?
        Miehelläni on krooninen poskiontelotulehdus ja jatkuvasti silmätulehdus.Korvat myös oireilee.
        Kysyin asiaa lääkäriltä myös voisko kasvaa sieni, kun meillä oli 4 eri aspergilluslajia, mutta lääkäri selitti ihan muuta. Piti varmaan minua vähän sekona.
        Minä olen tavannut henkilön jolla aspergillus kasvoi poskionteloissa.


    • peikko77

      tulivat tutullani homeisella työpaikalla. Sitäpä saat varmasti syyttää.
      "Poskiontelotulehdus"kierre oli itsellänikin, ennen kuin sitten sairastuin pahemmin. Lääkärin poskiontelotulehdukseksi diagnosoima tauti meni kuitenkin aina ohi ilman antibioottikuuria viikon sairaslomalla.

    • peikko77

      nenäspesialistin nimeltä Kuttila. minullekin tehtiin vaikka mitä ja vääriä toimenpiteitä noihin rööreihin. Nyt ko. lääkäri alkanut saada toimillaan nenääni paranemaan. Suosittelen. Hänet on valittu Kodin kuvalehden äänestyksessä suomen parhaaksi lääkäriksi:)

      • Toivoton kierre

        Kiitos vastauksista. Asun e-pohjanmaalla. Tällä hetkellä korvalääkäri yrittää selvittää infektiolääkäriltä hoitotoimenpiteitä ja meen taas maanantaina käymään korvapolilla. Mua on vaan niin järkyttänyt tää, että halusin kysellä onko kohtalotovereita ja aina voi saada hyviä vinkkejä, jos ei hoidot ala tehota. Musta tuntuu, että tää lääkäri on kyllä ottanut tosissaan mun vaivan. Leikkaskin mut ja tuntuu tosi pätevältä.

        En edes tajunnut kysyä minkä niminen homesieni mun kärsässä kasvaa..? Kysyn maanantaina. Mutta näyttää olevan tuottoisa sienikausi.. kun haju ja maku ovat koko ajan nenässä ja suussa ällöttävinä. Sitä oli kuulemma ollut vähän ennen leikkausta ja lääkäri sanoi, että se yleensä häviää leikkauksessa ja sitä esiintyy useilla, mutta mulla se onkin ruvennut lisääntymään. Käytin kyllä tuhtia kortisonitippoja joka päivä pitkään, se on antanut suotuisat lisääntymismahdollisuudet kasvustolle. Antibiootteja mulle on määrätty tosi vähän onneksi.. vaan ensimmäisen porauksen ja limakalvonpoiston jälkeen. Sitä ennen oli viime vuoden elokuulla kuuri.
        Maanantain jälkeen kerron mitä mulle sanottiin.

        Sitä oon miettinyt kun oon ollut nyt saikulla monta vuotta muittenkin vaivojen takia (fibro) että olisko tällä yhteyttä mun kipuiluihin. Ja sitä kun vanhassa työpaikassa (tekstiiliosasto) oli hirveästi pölyä ja välillä vesi tuli katosta läpi.. niin kai sielläkin jotain hometta oli. Ja nää ontelovaivat alkoi ilmaantua siellä.


      • Homeherkkä
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Asun e-pohjanmaalla. Tällä hetkellä korvalääkäri yrittää selvittää infektiolääkäriltä hoitotoimenpiteitä ja meen taas maanantaina käymään korvapolilla. Mua on vaan niin järkyttänyt tää, että halusin kysellä onko kohtalotovereita ja aina voi saada hyviä vinkkejä, jos ei hoidot ala tehota. Musta tuntuu, että tää lääkäri on kyllä ottanut tosissaan mun vaivan. Leikkaskin mut ja tuntuu tosi pätevältä.

        En edes tajunnut kysyä minkä niminen homesieni mun kärsässä kasvaa..? Kysyn maanantaina. Mutta näyttää olevan tuottoisa sienikausi.. kun haju ja maku ovat koko ajan nenässä ja suussa ällöttävinä. Sitä oli kuulemma ollut vähän ennen leikkausta ja lääkäri sanoi, että se yleensä häviää leikkauksessa ja sitä esiintyy useilla, mutta mulla se onkin ruvennut lisääntymään. Käytin kyllä tuhtia kortisonitippoja joka päivä pitkään, se on antanut suotuisat lisääntymismahdollisuudet kasvustolle. Antibiootteja mulle on määrätty tosi vähän onneksi.. vaan ensimmäisen porauksen ja limakalvonpoiston jälkeen. Sitä ennen oli viime vuoden elokuulla kuuri.
        Maanantain jälkeen kerron mitä mulle sanottiin.

        Sitä oon miettinyt kun oon ollut nyt saikulla monta vuotta muittenkin vaivojen takia (fibro) että olisko tällä yhteyttä mun kipuiluihin. Ja sitä kun vanhassa työpaikassa (tekstiiliosasto) oli hirveästi pölyä ja välillä vesi tuli katosta läpi.. niin kai sielläkin jotain hometta oli. Ja nää ontelovaivat alkoi ilmaantua siellä.

        Kysyisitkö korvalääkäriltäsi tietääkö hän, että kuinka monta homeallergikkoa Suomessa on, joilla on "sienimetsä onteloissa" ?
        Tuota "sienimetsää" saattaa alkaa kasvamaan myös homeallergikon keuhkoissa tai ikenissä (ei siis bakteerin aiheuttama mätäpatti), mutta tilastoja näistäkään tapauksista lääketieteemme edustajilla ei ole esittää.

        Kertomasi mukaan työpaikkasi katto on vuotanut useita kertoja.
        Sen seurauksena olet joutunut pakkohengittämään ns. kosteusvauriomikrobibroteiineja joista yhdelle jos toisellekin immuunijärjestelmäsi pikkuhiljaa herkistyi.
        Lääketiedegurumme kertoilevat homeitiöherkistymisen aiheuttavan sairautena nenätasolla nuhaa ja keuhkotasolla astmaa, ODTS:ää ja allergista alveoliittia.

        Kertoilit fibrostasi.
        Niin nivel-, jänne kuin lihasoireilukin on meille homeallergikoille todella tuttua.
        Itsekin tunnustelin homealtistuksen loppuvuosina (kattovuototyöpaikka) aamuisin herättyäni vasenta jalkapohjaani kuinka askeltaminen sujuu, venyttelin lihasjäykkyyttäni ja niistelin puolisen tuntia poskionteloitani tyhjiksi.
        Joka toinen kuukausi ikkunoiden kiinnipitämisen aikana sain joka toinen kuukausi "flunssan" kuumeen noustessa parissa kolmessa tunnissa yli 39 C. Poski- tai keuhkoputkitulehdus saattoi seurata "jälkitautina", onneksi harvoin.

        Nytkin mikäli homealtistus aiheuttaa pitkäaikaisen keuhkotulehduksen, se laukaisee rasitushengenahdistuksen kuin myös rasitusliike ja jännekivut.

        Valitettavasti lääkärimme ymppäävät homeitiöallergeenialtistuksen ylläpitämät lihas- ja nivelkivut fibromyalgiadiagnoosin alle.
        Tietenkään he eivät halua tietää edes keuhkotason akuutin reaktion akvioitumista, eikä nivel-, lihas ja jännekivuistakaan.

        Kysyisinkin sinulta oletko reagoinut työpaikka-atistukseesi vain ylähengitystietasolla, mutta et ollenkaan keuhkotasolla?
        Ja oliko se työterveyslääkäsi joka määräsi sinut vuosikausia tiputtelemaan kortisonia sieraimiisi ja mistä syystä?


      • Toivoton kierre
        Homeherkkä kirjoitti:

        Kysyisitkö korvalääkäriltäsi tietääkö hän, että kuinka monta homeallergikkoa Suomessa on, joilla on "sienimetsä onteloissa" ?
        Tuota "sienimetsää" saattaa alkaa kasvamaan myös homeallergikon keuhkoissa tai ikenissä (ei siis bakteerin aiheuttama mätäpatti), mutta tilastoja näistäkään tapauksista lääketieteemme edustajilla ei ole esittää.

        Kertomasi mukaan työpaikkasi katto on vuotanut useita kertoja.
        Sen seurauksena olet joutunut pakkohengittämään ns. kosteusvauriomikrobibroteiineja joista yhdelle jos toisellekin immuunijärjestelmäsi pikkuhiljaa herkistyi.
        Lääketiedegurumme kertoilevat homeitiöherkistymisen aiheuttavan sairautena nenätasolla nuhaa ja keuhkotasolla astmaa, ODTS:ää ja allergista alveoliittia.

        Kertoilit fibrostasi.
        Niin nivel-, jänne kuin lihasoireilukin on meille homeallergikoille todella tuttua.
        Itsekin tunnustelin homealtistuksen loppuvuosina (kattovuototyöpaikka) aamuisin herättyäni vasenta jalkapohjaani kuinka askeltaminen sujuu, venyttelin lihasjäykkyyttäni ja niistelin puolisen tuntia poskionteloitani tyhjiksi.
        Joka toinen kuukausi ikkunoiden kiinnipitämisen aikana sain joka toinen kuukausi "flunssan" kuumeen noustessa parissa kolmessa tunnissa yli 39 C. Poski- tai keuhkoputkitulehdus saattoi seurata "jälkitautina", onneksi harvoin.

        Nytkin mikäli homealtistus aiheuttaa pitkäaikaisen keuhkotulehduksen, se laukaisee rasitushengenahdistuksen kuin myös rasitusliike ja jännekivut.

        Valitettavasti lääkärimme ymppäävät homeitiöallergeenialtistuksen ylläpitämät lihas- ja nivelkivut fibromyalgiadiagnoosin alle.
        Tietenkään he eivät halua tietää edes keuhkotason akuutin reaktion akvioitumista, eikä nivel-, lihas ja jännekivuistakaan.

        Kysyisinkin sinulta oletko reagoinut työpaikka-atistukseesi vain ylähengitystietasolla, mutta et ollenkaan keuhkotasolla?
        Ja oliko se työterveyslääkäsi joka määräsi sinut vuosikausia tiputtelemaan kortisonia sieraimiisi ja mistä syystä?

        Mulla oli aikasemmin krotisonisuihke, koska mulla on pahat allergiaoireet varsinkin pahimpina siitepölyaikoina.. ja keväällä kun maa alkaa paljastua lumen alta. Kuurit määräsi tk.n omalääkäri. Mulla on ollut välillä myös hengenahdistusta ja oon käynyt allergialääkärillä muutaman kerran. Testeissä tuli parhaiten esille. niittyheinä, timotei, molemmat huonepölyt, ja kissa. Mutta viime testeistä on jo useampi vuosi aikaa.

        Tippoja oon tiputellut vasta viime syksystä, lokakuulta lähtien.. niitä määrättiin mulle kun poskiontelo oli niin turvoksissa ja tukossa. Ettei sitä saanut huuhdeltua kunnolla, eikä sinne päässyt tähystämään. Samalla laitettiin mangneettikuvaukseen aika, jossa sitten tuli esille että myös kaikki seulalokerot ja otsaontelo on varjostuneet. Outoa on sekin, että mulla on tää vaiva vaan toispuolinen.

        Viime vuonna huuhdottiin viikon välein, kesä/heinäkuussa oli hiukka pidempiä välejä. Elokuulla ontelo meni niin tukkoon ettei vesi meinannut mennä läpi ja nielun kautta vaan tippui isoja kuivuneita mölttejä.. niinku vanhaa kengänpohjaa.. se oli kamalaa. Lokakuulla vasta laitettiin eteenpäin ja poraus ja leikkaus tehtiin nyt tammikuun alussa. Uus isompi poraus otsaonteloon tehtiin parinviikon päästä siitä. Leikkaava lääkäri sanoi, että jos ei olis tehty sitä.. ei se mitä siellä ontelossa oli olisi tullut pois. Sai siitä reiän kautta sen putsattua ja tyhjennettyä. Ellei otsaonteloa saada kuntoon.. viimeinen keino on suurempi leikkaus jossa otsalevy jotenkin nostetaan ja ontelosta poistetaan limakalvot ja se täytetään piilasilla tai mun omalla rasvalla.


      • vaaleanpunainentäti
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Mulla oli aikasemmin krotisonisuihke, koska mulla on pahat allergiaoireet varsinkin pahimpina siitepölyaikoina.. ja keväällä kun maa alkaa paljastua lumen alta. Kuurit määräsi tk.n omalääkäri. Mulla on ollut välillä myös hengenahdistusta ja oon käynyt allergialääkärillä muutaman kerran. Testeissä tuli parhaiten esille. niittyheinä, timotei, molemmat huonepölyt, ja kissa. Mutta viime testeistä on jo useampi vuosi aikaa.

        Tippoja oon tiputellut vasta viime syksystä, lokakuulta lähtien.. niitä määrättiin mulle kun poskiontelo oli niin turvoksissa ja tukossa. Ettei sitä saanut huuhdeltua kunnolla, eikä sinne päässyt tähystämään. Samalla laitettiin mangneettikuvaukseen aika, jossa sitten tuli esille että myös kaikki seulalokerot ja otsaontelo on varjostuneet. Outoa on sekin, että mulla on tää vaiva vaan toispuolinen.

        Viime vuonna huuhdottiin viikon välein, kesä/heinäkuussa oli hiukka pidempiä välejä. Elokuulla ontelo meni niin tukkoon ettei vesi meinannut mennä läpi ja nielun kautta vaan tippui isoja kuivuneita mölttejä.. niinku vanhaa kengänpohjaa.. se oli kamalaa. Lokakuulla vasta laitettiin eteenpäin ja poraus ja leikkaus tehtiin nyt tammikuun alussa. Uus isompi poraus otsaonteloon tehtiin parinviikon päästä siitä. Leikkaava lääkäri sanoi, että jos ei olis tehty sitä.. ei se mitä siellä ontelossa oli olisi tullut pois. Sai siitä reiän kautta sen putsattua ja tyhjennettyä. Ellei otsaonteloa saada kuntoon.. viimeinen keino on suurempi leikkaus jossa otsalevy jotenkin nostetaan ja ontelosta poistetaan limakalvot ja se täytetään piilasilla tai mun omalla rasvalla.

        Toivon, ettei sinulle tehty tuota hurjalta kuulostavaa leikkausta.


      • Prob.bakteerit käyt-
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Mulla oli aikasemmin krotisonisuihke, koska mulla on pahat allergiaoireet varsinkin pahimpina siitepölyaikoina.. ja keväällä kun maa alkaa paljastua lumen alta. Kuurit määräsi tk.n omalääkäri. Mulla on ollut välillä myös hengenahdistusta ja oon käynyt allergialääkärillä muutaman kerran. Testeissä tuli parhaiten esille. niittyheinä, timotei, molemmat huonepölyt, ja kissa. Mutta viime testeistä on jo useampi vuosi aikaa.

        Tippoja oon tiputellut vasta viime syksystä, lokakuulta lähtien.. niitä määrättiin mulle kun poskiontelo oli niin turvoksissa ja tukossa. Ettei sitä saanut huuhdeltua kunnolla, eikä sinne päässyt tähystämään. Samalla laitettiin mangneettikuvaukseen aika, jossa sitten tuli esille että myös kaikki seulalokerot ja otsaontelo on varjostuneet. Outoa on sekin, että mulla on tää vaiva vaan toispuolinen.

        Viime vuonna huuhdottiin viikon välein, kesä/heinäkuussa oli hiukka pidempiä välejä. Elokuulla ontelo meni niin tukkoon ettei vesi meinannut mennä läpi ja nielun kautta vaan tippui isoja kuivuneita mölttejä.. niinku vanhaa kengänpohjaa.. se oli kamalaa. Lokakuulla vasta laitettiin eteenpäin ja poraus ja leikkaus tehtiin nyt tammikuun alussa. Uus isompi poraus otsaonteloon tehtiin parinviikon päästä siitä. Leikkaava lääkäri sanoi, että jos ei olis tehty sitä.. ei se mitä siellä ontelossa oli olisi tullut pois. Sai siitä reiän kautta sen putsattua ja tyhjennettyä. Ellei otsaonteloa saada kuntoon.. viimeinen keino on suurempi leikkaus jossa otsalevy jotenkin nostetaan ja ontelosta poistetaan limakalvot ja se täytetään piilasilla tai mun omalla rasvalla.

        töön! Älkää antako turhaan leikellä itseänne!!


        ............jatkuu. >>>>Huomaa että oireilu poistuu viiveellä! Sen nopeammin mitä enemmän syöt mh-bakteereita!
        Seuraavassa on suuntaa antava ohje, oireiden poistumiselle, kun:
        1. Altistuminen kv-homeiden toksiinille loppuu, sekä
        2. Rupeat syömään 3-tärkeintä Probiootti-bakteeria jatkuvasti, joten tee po Probioottien saannista elämäntapa: “Rasva- ja Probiootti-remontti”(=Navikaatio-hakemisto).
        - Yli 10-oiretta: Oireilu loppuu kokonaan noin 4..6 kuukaudessa.
        - Yli 20-oiretta: Oireilu loppuu kokonaan noin 6….12 kuukaudessa.
        - Yli 30-oiretta: Oireilu loppuu kokonaan noin 12……24 kuukaudessa.
        - Yli 40-oiretta: Oireilu loppuu kokonaan noin 24……..36 kuukaudessa.
        - Yli 50-oiretta: Oireilu loppuu kokonaan noin 36………. ~~ kuukaudessa.

        >>>>Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa Kvht-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
        - Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on =30% hoidosta, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa! >>>>Oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po Probiootti-bakteereita, joka =70% hoidosta! Mh-bakteereita sinun pitää syödä kv-home antibiootin tuhoamien Probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.
        Huom!
        >>>>a. Po mh-bakteerit eivät ilmesty tyhjästä limakalvoillesi!

        >>>>b. Limakalvojen Probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen:
        - 1.Lactobacillus-asidophilus,
        - 2.Lactobacillus-bulgaricus ja
        - 3.Bifidobacterium xxxxx bakteerit. Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää muitakin probiootteja.

        c. Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti-bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin jossa korjaus on onnistunut, niin silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia!

        d. Kun olet kvht-altistunut, sekä olet käyttänyt po Probiootti-bakteereita ja olet siirt.....................
        jatkuu:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/


        UKK.stä:
        ...........jatkuu. 25. Kysymys:
        - Voiko poskionteloita avata mhb jauheella siinä vaiheessa kun poskiontelot ovat jo tulehtuneet?
        Vastaus:
        - Ei voi. >>>>Poskiontelo tulehduksen esto on tehtävä ennakoivasti ja viimeistään yhden vuorokauden kuluessa siitä, kun paineen tunne alkaa poskissa. Kun poskiontelot ovat jo tulehtuneet, niin siinä vaiheessa ei enää avaaminen onnistu mhb.lla.
        - Käytä korvakäytäviin, sieraimiin ja nieluun vain mhb-tuote’1(Asidophilus plus), siksi että se muodostaa vähiten hyytelöitymistä(=substanssi) pelkkänä jauheena. Liika hyytelöityminen aiheuttaa (pahojakin) ongelmia!!!
        Huom! Käytä mhb-jauhe suihkaukseen noin 1/6 osaa 1.n kapselin jauheesta!!! ...........jatkuu.


        Opastus probioottien maailmaan:
        http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/


    • Drifter

      osoittaa jälleen kerran, kuinka jälkijättöistä tai välinpitämätöntä sekä epärehellistä on tämä nykyinen vastuussa olevien suhtautuminen tähän homeongelmaan.
      Tuollainen tutkimus/operointitapaus osoitti myös sen, että jälleen kerran mentiin perse edellä puuhun.
      Tai oikeammin ruvettiin kaatamaan puuta latvasta käsin.
      Luulisi jo nykypäivänä lääkäreiden ym. selvittävän ensin ongelman lähtökohdat, eikä lähdettäisi vain oireiden lievittämiseen.
      Sitten vielä parkuvat, että sairaalajonot ovat liian pitkiä.
      Itseähän ovat siihen osallisena.
      Jos heti alkuun tehdään vain puolittaista työtä, niin miten sitten ongelman todellinen laatu ja oikea hoito voidaan toteuttaa.
      Ei mitenkään.
      Koko homma on mennyt jo aikoja sitten Puskaan.

      • Hajusteintolerantti

        Suomen parhaat ''asiantuntijat'' ovat hoitaneet hajustekemikaaleille herkistynyttä katkaisemalla hajuhermon. Tuota tapausta en tunne, kuulin ystävältä, jolle myös yritettiin hajuhermon katkaisua, onneksi se epäonnistui.
        Hän saa anafylaktisen shokin hajustekemikaaleista.

        Toivon, että nämä ''asiantuntijat'' ovat sittemmin lukeneet dosentti Eva Millqvistin ja professori Olle Löwhagenin tutkimusta, missä todettu, että reaktio syntyy kolmoishermon välityksellä.
        Hajuaisti varoittaa, mutta tottuu nopeasti.


      • Drifter
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Suomen parhaat ''asiantuntijat'' ovat hoitaneet hajustekemikaaleille herkistynyttä katkaisemalla hajuhermon. Tuota tapausta en tunne, kuulin ystävältä, jolle myös yritettiin hajuhermon katkaisua, onneksi se epäonnistui.
        Hän saa anafylaktisen shokin hajustekemikaaleista.

        Toivon, että nämä ''asiantuntijat'' ovat sittemmin lukeneet dosentti Eva Millqvistin ja professori Olle Löwhagenin tutkimusta, missä todettu, että reaktio syntyy kolmoishermon välityksellä.
        Hajuaisti varoittaa, mutta tottuu nopeasti.

        millaista touhua.
        Ensin oletetaan ja sitten ruvetaan leikkelemään.
        No, eihän tämä ole mitään uutta tässä maassa, jossa jonkin oppiarvon saanut luulee heti olevansa jokin jumala ja tietävänsä kaikki sekä ratkaisut kaikkiin sairauksiin tutkimatta sen enempää koko ongelmaa.
        Sitten ruvetaan murisemaan ja nakkelemaan niskoja, jos potilas alkaa perätä oikeuksiaan ja tietoa tutkimuksista sekä hänelle kuuluvia kirjallisia dokumentteja.
        Sivistynyt oikeusvaltio vai...


    • homekorva

      Kirjasta:
      Korva-nenä ja kurkkutaudit sekä foniatrian perusteet, kirj. Karma, Nuutinen, Puhakka ym. 1999

      sivu 137.
      Otsikko:
      Krooninen poskiontelotulehdus (sinuitis maxillaris chronica)

      Pätkä tekstistä:

      -Huonosti ilmastoituvaan poskionteloon voi kehittyä myös sienitulehdus.
      Suomessa tavallisin poskionteloista löytyvä sienirihmasto kuuluu Aspergillus sukuun. Sienet sinänsä voivat olla vain saprofyyttejä, tai ne voivat aiheuttaa allergisia limakalvomuutoksia. NSO-röntgenkuvassa sienitulehdus voi näkyä pieninä röntgenpositiivisina rakeina ja punktiossa saalis voi olla ryynimäistä. Eteläisimmissa maissa sivuonteloita ympäröivään luukudokseen invasoiva rhabdomyces-sieni on Suomessa harvinainen ja se tuskin kokonaan aiheutaa luueroosioita.-


      Miksi lääkäri hermostui ja ei suostunut ottamaan näytettä Aspergilluksesta mun nenän limakalvoilta vaikka paha maku, haju, liman valuminen nenänieluun ym on,,

      Määrätään vain Duactia, nasonexia, ym... epäolennaista.

      Ei muka ole -välineitä, -resursseja ottaa nenästä viljelyä.

      Kun tätä minun poskiontelotulehdusta ja allergista nuhaa jossa lisäksi konjuktiviitti silmissäni, -
      pitkitettiin vuosi.

      Seurauksena:
      Nyt olenkin sitten jo astmapotilas. Ei edes kysytty onko työssä tai kotona hometta, tarjottiin vaan siitepöly allergiaa,
      PRICK testeissä todettuna en siis ole allerginen heinille, koivulle, eläimille enkä ruoka-aineille. Silti pas,a maistuu suussa (pesen hampaat 2 kertaa päivässä. Purskuttelen astmalääkkeet hyvin, en tupakoi, huuhdon nenän 2 kertaa päivässä suolaliuoksella) Silti outo maku ja haju.

      • Toivoton kierre

        kannattaisko sun homekorva käydä yksityisesti jollain lääkärillä.. ja pyytää, että sulta otettais se viljely. Mullakin on todella aikaa siitä kun se otettiin viimeksi tk.ssa, silloin ei ainakaan ole kerrottu, että olis ollut mitään,, nyt on leikkauksen jälkeen otettu jo monta kertaa. Maku ja haju ei ole olleet näin rajuja aikaisemmin, mutta nyt tuntuu ihan karmealta. Ja hengitys haisee kaiken lisäksi.. yäsk.. mulla keittosuolahuuhtelu auttaa vähän.. on edes välillä vähän helpompaa. Odotan maanantaita, että sais alottaa jonkun vastalääkkeen.


      • minun myös

        Minullakin todettiin seulaonteloissa turvotusta homealtistumisen seurauksena (magneettikuvat).Ois kans pitänyt mennä leikkaukseen,jossa seulaonteloita SUURENNETAAN eli hakataan luuta pois,jotta niiden tilavuus kasvaisi.No!
        Jäin miettimään toimenpiteen tarkoituksenmukaisuutta,varsinkin kun se on aika kivulias eikä varmuutta kuitenkaan ole niiden toimivuudesta leikkauksen jälkeen.Miettikää!! seulaontelot ovat olleet koko ajan samankokoiset eli ei niiden koko ole pienentynyt,vaan limakalvoturvotus (ja mahdolliset sienet) ovat tehneet niistä ahtaat.Ei oikein mene jakeluuni,että tuolla tavalla saataisiin ongelman aiheuttaja pois (niinkuin ei ole saatukaan).Sillä tavalla vaan tehdään tilaa,jotta turvotus ei ahtauttaisi onteloita.VAAN ALKUPERÄINEN SYY TURVOTUKSIIN JÄÄ EDELLEEN SELVITTÄMÄTTÄ.ja kuulemieni kertomusten mukaan,oireet jatkuvat.Tämä jos joku on PUOSKAROINTIA.


      • Hajusteintolerantti
        minun myös kirjoitti:

        Minullakin todettiin seulaonteloissa turvotusta homealtistumisen seurauksena (magneettikuvat).Ois kans pitänyt mennä leikkaukseen,jossa seulaonteloita SUURENNETAAN eli hakataan luuta pois,jotta niiden tilavuus kasvaisi.No!
        Jäin miettimään toimenpiteen tarkoituksenmukaisuutta,varsinkin kun se on aika kivulias eikä varmuutta kuitenkaan ole niiden toimivuudesta leikkauksen jälkeen.Miettikää!! seulaontelot ovat olleet koko ajan samankokoiset eli ei niiden koko ole pienentynyt,vaan limakalvoturvotus (ja mahdolliset sienet) ovat tehneet niistä ahtaat.Ei oikein mene jakeluuni,että tuolla tavalla saataisiin ongelman aiheuttaja pois (niinkuin ei ole saatukaan).Sillä tavalla vaan tehdään tilaa,jotta turvotus ei ahtauttaisi onteloita.VAAN ALKUPERÄINEN SYY TURVOTUKSIIN JÄÄ EDELLEEN SELVITTÄMÄTTÄ.ja kuulemieni kertomusten mukaan,oireet jatkuvat.Tämä jos joku on PUOSKAROINTIA.

        Kun luin tuota kirjoitustasi, ajattelin heti, että eihän tuossa 'seulaonteloiden suurennusleikkauksessa' ole MITÄÄN JÄRKEÄ, siellä on TULEHDUS.
        Onneksi et suostunut!
        Kyllä sen tavallinen tallaajakin tajuaa, että tulehduksen syyn on poistettava, ei siinä silpomiset auta.

        Eräällä tuttavallani suoritettiin jonkinsortin nenäleikkaus, hänellä oli myös poskiontelotulehdusta. Ei se leikkaus auttanut kampaamokemikaalialtistuneella, sairaus paheni, astma hänellä myös. Astmaa epäiltiin työperäiseksi, mutta työterveyslaitos onnistui saaman siitä 'sisäsyntyisen'. Melkoisena koe-eläimenä joutui toimimaan, anafylaksia-tyyppinen reaktio (muutama) samoille kampaamokemikaaleille ja ambulanssilla hoitoon.
        Kuntoutusaikana hänet määrättiin psykologin juttusille, kun hän sai voimakkaita oireita hajustekemikaaleista.
        (Kuulin, että kyseisessä paikassa psykologit suihkauttivat hajustetta ilmaan ennen tällaisten potilaiden vastaanotolle tuloa, että selviäisi, onko heidän reaktionsa todellinen vai luulotautia. Vielä eivät ole onnistuneet tappamaan ketään, mutta kerta se on ensimmäinen. Tämä ko. henkilö ei suostunut riisumaan hengityssuojainta.)
        Anafylaksia-diagnoosia hän ei varsinaisesti saanut, ei kai ollut oikeanlainen lääkäri näkemässä elvytystä.
        Lopun elämäänsä joutuu käyttämään hengityssuojainta mennessää 'ulkomaailmaan'. Pääsi onneksi eläkkeelle pitkien taistojen jälkeen. Ilman astmaa olisi edelleen ''työkykyinen'' - tai kuollut noihin eläinkokeisiin.

        Kyllä on parasta ottaa itse asioista selvää ja pitää itsestään huolta näiden puoskarien maassa.


      • Toivoton kierre
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Kun luin tuota kirjoitustasi, ajattelin heti, että eihän tuossa 'seulaonteloiden suurennusleikkauksessa' ole MITÄÄN JÄRKEÄ, siellä on TULEHDUS.
        Onneksi et suostunut!
        Kyllä sen tavallinen tallaajakin tajuaa, että tulehduksen syyn on poistettava, ei siinä silpomiset auta.

        Eräällä tuttavallani suoritettiin jonkinsortin nenäleikkaus, hänellä oli myös poskiontelotulehdusta. Ei se leikkaus auttanut kampaamokemikaalialtistuneella, sairaus paheni, astma hänellä myös. Astmaa epäiltiin työperäiseksi, mutta työterveyslaitos onnistui saaman siitä 'sisäsyntyisen'. Melkoisena koe-eläimenä joutui toimimaan, anafylaksia-tyyppinen reaktio (muutama) samoille kampaamokemikaaleille ja ambulanssilla hoitoon.
        Kuntoutusaikana hänet määrättiin psykologin juttusille, kun hän sai voimakkaita oireita hajustekemikaaleista.
        (Kuulin, että kyseisessä paikassa psykologit suihkauttivat hajustetta ilmaan ennen tällaisten potilaiden vastaanotolle tuloa, että selviäisi, onko heidän reaktionsa todellinen vai luulotautia. Vielä eivät ole onnistuneet tappamaan ketään, mutta kerta se on ensimmäinen. Tämä ko. henkilö ei suostunut riisumaan hengityssuojainta.)
        Anafylaksia-diagnoosia hän ei varsinaisesti saanut, ei kai ollut oikeanlainen lääkäri näkemässä elvytystä.
        Lopun elämäänsä joutuu käyttämään hengityssuojainta mennessää 'ulkomaailmaan'. Pääsi onneksi eläkkeelle pitkien taistojen jälkeen. Ilman astmaa olisi edelleen ''työkykyinen'' - tai kuollut noihin eläinkokeisiin.

        Kyllä on parasta ottaa itse asioista selvää ja pitää itsestään huolta näiden puoskarien maassa.

        Taas kävin pirtuhuuhtelussa.. maanantaina kävin ja meen perjantaina.. ei ala helpottaa. Nyt aloitetaan sienilääkitys.. jännittää, että miten sen kanssa pääsee alkuun.. Onko kenellään kokemusta sporanoxista?


      • samassa veneessä
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Taas kävin pirtuhuuhtelussa.. maanantaina kävin ja meen perjantaina.. ei ala helpottaa. Nyt aloitetaan sienilääkitys.. jännittää, että miten sen kanssa pääsee alkuun.. Onko kenellään kokemusta sporanoxista?

        mikä sienilaji "päässäsi " viihtyy?? oliko se joku aspercillus suvun laji? kiinnostaa,kun itsekin menossa jatkotutkimuksiin seulaonteloista?


      • Toivoton kierre
        samassa veneessä kirjoitti:

        mikä sienilaji "päässäsi " viihtyy?? oliko se joku aspercillus suvun laji? kiinnostaa,kun itsekin menossa jatkotutkimuksiin seulaonteloista?

        unohdin kysyä.. Jännitin vissiin taas niin ja siinä huoneessa oli niin hässäkkää.. joku toinen lääkäri oli siinä ja puhelin soi. En muistanut maanantainakaan.. se pirtuhuuhtelu on niin mielenkiintoinen kokemus, ja jännittää aina tuo otsareiän löytyminen, että siinä unohtuu kaikki muu. Ei se pirtu päähän mee, mutta kirvelee. Ellei nyt sienilääkitys tehoa, niin varmaan joudun taas kidurgisiin toimenpiteisiin.. käääk..


      • peikko77
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Kun luin tuota kirjoitustasi, ajattelin heti, että eihän tuossa 'seulaonteloiden suurennusleikkauksessa' ole MITÄÄN JÄRKEÄ, siellä on TULEHDUS.
        Onneksi et suostunut!
        Kyllä sen tavallinen tallaajakin tajuaa, että tulehduksen syyn on poistettava, ei siinä silpomiset auta.

        Eräällä tuttavallani suoritettiin jonkinsortin nenäleikkaus, hänellä oli myös poskiontelotulehdusta. Ei se leikkaus auttanut kampaamokemikaalialtistuneella, sairaus paheni, astma hänellä myös. Astmaa epäiltiin työperäiseksi, mutta työterveyslaitos onnistui saaman siitä 'sisäsyntyisen'. Melkoisena koe-eläimenä joutui toimimaan, anafylaksia-tyyppinen reaktio (muutama) samoille kampaamokemikaaleille ja ambulanssilla hoitoon.
        Kuntoutusaikana hänet määrättiin psykologin juttusille, kun hän sai voimakkaita oireita hajustekemikaaleista.
        (Kuulin, että kyseisessä paikassa psykologit suihkauttivat hajustetta ilmaan ennen tällaisten potilaiden vastaanotolle tuloa, että selviäisi, onko heidän reaktionsa todellinen vai luulotautia. Vielä eivät ole onnistuneet tappamaan ketään, mutta kerta se on ensimmäinen. Tämä ko. henkilö ei suostunut riisumaan hengityssuojainta.)
        Anafylaksia-diagnoosia hän ei varsinaisesti saanut, ei kai ollut oikeanlainen lääkäri näkemässä elvytystä.
        Lopun elämäänsä joutuu käyttämään hengityssuojainta mennessää 'ulkomaailmaan'. Pääsi onneksi eläkkeelle pitkien taistojen jälkeen. Ilman astmaa olisi edelleen ''työkykyinen'' - tai kuollut noihin eläinkokeisiin.

        Kyllä on parasta ottaa itse asioista selvää ja pitää itsestään huolta näiden puoskarien maassa.

        Keksin nimen tälle lääkäreiden jatkuvasti ensisijaisesti epäilevälle psyykkiselle häiriölle, jota homeille ym. allergisille tarjoillaan. Miltä kuulostaa? Piilohulluus - siis piilossa sekä itseltä että lääkäriltä.

        >>Kuntoutusaikana hänet määrättiin psykologin juttusille, kun hän sai voimakkaita oireita hajustekemikaaleista.


      • diagnoosi
        peikko77 kirjoitti:

        Keksin nimen tälle lääkäreiden jatkuvasti ensisijaisesti epäilevälle psyykkiselle häiriölle, jota homeille ym. allergisille tarjoillaan. Miltä kuulostaa? Piilohulluus - siis piilossa sekä itseltä että lääkäriltä.

        >>Kuntoutusaikana hänet määrättiin psykologin juttusille, kun hän sai voimakkaita oireita hajustekemikaaleista.

        Lääkäri voi piiloutua oman ammattitaidon puuttuessa mielenterveysdiagnoosiin.

        Voi olla myös tiedon puutetta, mutta sitten lääkärin olisi syytä ottaa asioista selvää.

        Kaheliksi sanominen on helpoin tapa KUMOTA potilaan oireet.

        Mulla oli hyvä terveyskeskus lääkäri. Ei sanonut mielenterveys häiriöiseksi. Sanoi, että ei he kaikkea voi tietää ja kuunteli. Myös katsoi mun muistiinpanoja. Ei arvostellut. Ei kumonnut mun kysymyksiä ja vastasi asiallisesti.

        Sain hänen kirjoittamat lausunnot myöhemmin sairaanhoitajalta.
        Hän oli kirjannut asiat niinkuin ne on, allergiat ym. Ei mitään mainintaa, että päässäni olisi vikaa.

        ELI ON ASIALLISIAKIN LÄÄKÄREITÄ. Onneksi! (terveyskeskuksessa tämä hyvä lääkäri!!)

        ----
        Työterveyslääkäri sitävastoin epäili mun mielenterveyttäni.

        Olen siis fakiiri. Aiheutan kuvittelulla itselleni astmakohtauksen aina, kun menen työpaikalle. Samoin pystyn laskemaan kehoni lämpötilan 35:een. Ja teen itselleni patteja tahdon voimalla. Saan jäseneni, sormeni ym kangistumaan ja särkemään ajatuksella.

        Sirkukseen lähden tästä seuraavaksi töihin. Tai voisihan toi Taikurimestari ottaa mut shown tähdeksi? Toivottavasti työ"telttani" ei ole homeessa.
        - olkimajan homeinen katto?


      • peikko77
        diagnoosi kirjoitti:

        Lääkäri voi piiloutua oman ammattitaidon puuttuessa mielenterveysdiagnoosiin.

        Voi olla myös tiedon puutetta, mutta sitten lääkärin olisi syytä ottaa asioista selvää.

        Kaheliksi sanominen on helpoin tapa KUMOTA potilaan oireet.

        Mulla oli hyvä terveyskeskus lääkäri. Ei sanonut mielenterveys häiriöiseksi. Sanoi, että ei he kaikkea voi tietää ja kuunteli. Myös katsoi mun muistiinpanoja. Ei arvostellut. Ei kumonnut mun kysymyksiä ja vastasi asiallisesti.

        Sain hänen kirjoittamat lausunnot myöhemmin sairaanhoitajalta.
        Hän oli kirjannut asiat niinkuin ne on, allergiat ym. Ei mitään mainintaa, että päässäni olisi vikaa.

        ELI ON ASIALLISIAKIN LÄÄKÄREITÄ. Onneksi! (terveyskeskuksessa tämä hyvä lääkäri!!)

        ----
        Työterveyslääkäri sitävastoin epäili mun mielenterveyttäni.

        Olen siis fakiiri. Aiheutan kuvittelulla itselleni astmakohtauksen aina, kun menen työpaikalle. Samoin pystyn laskemaan kehoni lämpötilan 35:een. Ja teen itselleni patteja tahdon voimalla. Saan jäseneni, sormeni ym kangistumaan ja särkemään ajatuksella.

        Sirkukseen lähden tästä seuraavaksi töihin. Tai voisihan toi Taikurimestari ottaa mut shown tähdeksi? Toivottavasti työ"telttani" ei ole homeessa.
        - olkimajan homeinen katto?

        helposti eroon potilaasta, joka ei purematta niele esim. astmaa. Itselläni oli ennen pahemmin sairastumista nuo homeoireet lähes kautta linjan niveloireista kuumeiluun, kutinaan yms. mutta ei hengenahdistusta. Silti työterveyslääkäri tyrkytti astmapiippua!


      • heti käteen
        peikko77 kirjoitti:

        helposti eroon potilaasta, joka ei purematta niele esim. astmaa. Itselläni oli ennen pahemmin sairastumista nuo homeoireet lähes kautta linjan niveloireista kuumeiluun, kutinaan yms. mutta ei hengenahdistusta. Silti työterveyslääkäri tyrkytti astmapiippua!

        Näin on. PEF mittari heti käteen.

        Sanoi, että jos PEF arvoissa ei ole tarpeeksi heittoa niin tutkimukset loppuu siihen paikkaan.

        Home tekee kuulemma lieviä ärsytys oireita ja ne lakkaa kun altistus lopetetaan. Tämäkin voisi olla mahdollista, jos on altistunut vain vähän aikaa, eikä ole kehittynyt pahempaa, esim alveoliittia. Siis että on vasta silmien ärsytys ja nenän tukkoisuus ym.

        No, jos niin, okei, mutta kun altistus EI LOPU.
        Haluaisin olla "omalla" työpaikallani. Siellä ON HOMETTA. Olen sille allergisoitunut, en saa henkeä ym... kaikki mahdollinen.

        TYÖNANTAJA EI KORJAA HOMEISIA TILOJA. Kuuluu mun toimenkuvaan käydä päivittäin homeisissa tiloissa. Kun pienet homemäärät ei voi aiheuttaa oireita. Niitä saa olla normaalin rajoissa..

        heh, heh.

        Sairasloma jatkuu vaan...


    • Olla myös

      Sientä onteloissa ja niiden vieressä. Ainakin nenä vaiva on jatkunut koko talven, kuiva ja karstainen ja tuntunut pahaa hajua ja makuakin. Antibiootteja syönyt mutta nyt tuntuu että taas joutuu lääkärille. Poskiontelot vaivaa siihen malliin. Kannattaako mainita että vois olla jotain home/ muun sienen aiheuttamaa. Epäilen työpaikallani olevan monenlaista hometta ilmassa...

      • tutkittu

        Naama röntgen, todettiin että limakalvot turvoksissa.

        Viljelyä ei oteta. Turha sanoa että saisiko kokeita.

        Terveyskeskus lääkäri teki musta "hullun". Kirjoitti lausuntoon, että potilas epäilee, että hänen päänsä sisällä kasvaa jotain sieniä..

        JOO. ei ottanut vakavasti. Paha haju ja maku on samoinkuin ihme räkimisiä,. vihreitä, ruskeita.

        Varsinaista poskiontelon tulehdusta ei ole. Niissä ei oo jotain nestepinta juttua.
        Veristä räkää on ja nenäverenvuotoa.


      • aina on

        eli se mikä ei meitä itseään kosketa on outoa ja antaa helposti hullun leiman otsaan.

        Tieto lisää tuskaa, mutta tietoa tarvitaan, jotta emme loukkaa sairastuneita epäilyillämme sairauden todenperäisyydestä.

        TIETOA ei peittelyä lääkäreiltä kiitos.


      • Mulla ookkaa

        OIreita nenässä Vaan pääsä.... Kun otin puheeksi läheisteni kanssa niin sanoivat että vika on päässä, sun pitää mennä Psykiatrille. Voiski mennä ja hommata paperit että pääsee eläkkeelle... Vittu Että Vituttaa...


      • inhere

        Jatkokurssi hulluusfiksaatiota poteville; katso kuva ktl:n sivuilta

        "Vasemman poskiontelon huuhtelu punktioneulan kautta" osoitteessa
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/sisailma_ja_terveys_-_rakentajan_opas/kuvaliite/

        Samalta sivulta pääset selaamaan kuvakirjaa mm. seuraavista aiheista:

        Eritepinta oikeassa poskiontelossa
        Oikea poskiontelo seinämänmyötäisesti ja vasen kokonaan varjostunut
        Oikeassa poskiontelossa eritepinta, vasen kokonaan varjostunut. Myös otsaonteloissa eritepinnat ja limakalvoturvotusta (KYS valokuvaus)
        Positiivinen nenäaltistustulos vasemmalla (KYS valokuvaus)
        Positiivinen sidekalvoaltistustulos vasemmalla (KYS valokuvaus)


        Lisäksi sivuilla on mainioita havainnekuvia, millaisissa taloissa ihmisten pään sisällä kasvaa hometta.


      • Toivoton kierre
        inhere kirjoitti:

        Jatkokurssi hulluusfiksaatiota poteville; katso kuva ktl:n sivuilta

        "Vasemman poskiontelon huuhtelu punktioneulan kautta" osoitteessa
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/sisailma_ja_terveys_-_rakentajan_opas/kuvaliite/

        Samalta sivulta pääset selaamaan kuvakirjaa mm. seuraavista aiheista:

        Eritepinta oikeassa poskiontelossa
        Oikea poskiontelo seinämänmyötäisesti ja vasen kokonaan varjostunut
        Oikeassa poskiontelossa eritepinta, vasen kokonaan varjostunut. Myös otsaonteloissa eritepinnat ja limakalvoturvotusta (KYS valokuvaus)
        Positiivinen nenäaltistustulos vasemmalla (KYS valokuvaus)
        Positiivinen sidekalvoaltistustulos vasemmalla (KYS valokuvaus)


        Lisäksi sivuilla on mainioita havainnekuvia, millaisissa taloissa ihmisten pään sisällä kasvaa hometta.

        Voi kauhiaa.. munkin homesieni oli siellä kuvattuna.. Siis tuommosta kukkaa mun kärsässäni kasvaa.. käääääks.. 8O


    • fess

      Mul on ollu 15 v noita poskiontelovaivoja ja viime pe tehtiin toi fess leikkaus josta toivon olevan apua! Nenä oli täysin umpeen varjostunu, polypoosia oli runsaasti ja poskiontelot täynnä kystia, myös ahtautta ja jatkuvaa limakalvoturvotusta, päänsärkyä, huonoa oloa, poskiontelo ja otsaontelotulehduksia!! Kysyisin nyt sellasta kun joku puhu tuala aiemmin silmäoireista, niin mulla on ollu alkuvuodesta asti sellasta, niinku leivää huimauksen tapasta, tuntuu välillä niinku et näkö hämärtyy tai ihanku silmät menis jotenki kieroon(kuulostaa tosi tyhmälle), mut se on alkanu kiusaan niin paljo, et en uskalla lähtee autollakaan pitkiä matkoja. Aivoissa ei pitäis magneettitutkimuksen mukaan olla mitään erik. Voisikohan nää silmä/näkö oireet liittyä näihin poskionteloihin? Alan todella ahdistua, kun kukaan ei oikein osaa sanoa mitä tää on!? Miltä se sieni tulehdus nenässä tuntuu, pystyyx sitä esim näkeen lampulla ite!? Alan epäileen jo sitäkin...

      • aiemmin leikattu

        Luulisin että magneettikuvista pitäisi näkyä jos sivuontelotulehdus on levinnyt silmäkuoppaan tai silmiin. Voisit pyytää jotain toista lääkäriä tutkimaan ne magneettikuvasi (tai tietokonetomografiakuvat) uudelleen jos epäilet että sivuontelo-ongelmat liittyvät myös silmäoireisiisi. Ehkäpä silmälääkäristä olisi eniten apua tässä asiassa.


      • Toivoton kierre

        Kyllä otsaontelotulehdus voi tehdä painetta silmiinkin.. Mulla oli ekan otsaonteloporauksen jälkeen kovaa painetta muutaman päivän kuluttua, kun kanavat meni tukkoon ja vesi ei tullutkaan enää läpi vaan jäi onteloon. Viimeisenä yönä sairaalassa mulla oli kova paine otsalla ja näin välillä kahtena. Oli kovia rytmihäiriöitä ja hikosin ihan sänky märkänä. Sitte onneksi seuraavana aamuna huuhtelussa se aukes. Huimas kauan aikaa sen jälkeen, kun paine tuli pois.

        Ja ennen näitä toimenpiteitä mulla otti myös näköön otsaontelonpaine. Kun mangneettikuvista näkyi että otsaontelo oli täynnä.. lääkäri sanoi, että se voi tuntua myös silmissä ja joskus silmä voi jopa vähän pullistua sen takia. Mulla oli tuota näön hämärtymistä.. ja on vieläkin vähän välillä.


        Tänä aamuna kävin taas huuhteluissa.. onneksi saalista tuli nyt vähemmän. :)


      • myös kotona
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Kyllä otsaontelotulehdus voi tehdä painetta silmiinkin.. Mulla oli ekan otsaonteloporauksen jälkeen kovaa painetta muutaman päivän kuluttua, kun kanavat meni tukkoon ja vesi ei tullutkaan enää läpi vaan jäi onteloon. Viimeisenä yönä sairaalassa mulla oli kova paine otsalla ja näin välillä kahtena. Oli kovia rytmihäiriöitä ja hikosin ihan sänky märkänä. Sitte onneksi seuraavana aamuna huuhtelussa se aukes. Huimas kauan aikaa sen jälkeen, kun paine tuli pois.

        Ja ennen näitä toimenpiteitä mulla otti myös näköön otsaontelonpaine. Kun mangneettikuvista näkyi että otsaontelo oli täynnä.. lääkäri sanoi, että se voi tuntua myös silmissä ja joskus silmä voi jopa vähän pullistua sen takia. Mulla oli tuota näön hämärtymistä.. ja on vieläkin vähän välillä.


        Tänä aamuna kävin taas huuhteluissa.. onneksi saalista tuli nyt vähemmän. :)

        Huuhteletko myös kotona. Sarvikuonokannulla ja suolaliuoksella.

        Se on mun ainoo toivo ja hoito tällä hetkellä.


      • Toivoton kierre
        myös kotona kirjoitti:

        Huuhteletko myös kotona. Sarvikuonokannulla ja suolaliuoksella.

        Se on mun ainoo toivo ja hoito tällä hetkellä.

        Kyllä mä oon huuhdellut sarvikuonolla.. paitsi nyt tällä viikolla, kun on huuhdottu pirtulla ja suolaliuoksella joka toinen päivä sairaalassa. Kuivattaa niin kamalasti.
        Kannattaa jatkaa huuhteluja vaikka se ei kaikkea sieltä onteloista pääsekkään poistamaan.. niin helpottaa kuitenkin painetta.


      • Toivoton kierre

        Ontelotulehdus voi tehdä myös korvaan painetta ja aiheuttaa huimausta sen kautta. Mulla on ollut asentohuimausta ja korvan soimista. Kysyin nyt lääkäriltä voiko tämä ontelotulehdus aiheuttaa sitä. Ja hän sanoi, että kyllä voi.


      • Näkövamma

        Kaksi vuotta minulta on vuotanut verisiä klönttejä sieraimista, milloin kuivina, milloin kosteampina. Maaseutukylän terveyskeskusta ei saa asiaa tutkimaan eikä tekmeään mitään hoitosuunitelmaa monista kirjallisista vatimuksistani huolimatta.

        Vajaa viikko sitten vasemman silmän verkkokalvo irtosi. Verta valui silmän lasiaisen sekaan mykiön sisällä. Näkö ei mennyt, vielä, ja ehyet osat verkkokalvosta poltettiin päivystyksessä laserilla kiinni paikalleen.

        Silmän sisään valunut veri sotkee näkökenttää vielä pahasti. Ilmeisesti myös uutta verta on tullut sekaan lisää. Valmistauden lähtemään päivystykseen. Eri asia on, saako viikonlopulla ketään lääkäriä polttamaan vuotavaa verisuonta kiinni. Nopea lähtö päivystykseen eka kerralla pelasti sillä kertaa silmän varmalta sokeutumiselta.

        Silmän sokeutuminen on yhä kiikun kaakun. Kaikkia pieniäkin ponnisteluja on vältettävä. Eilen nauroin tuttavani kanssa elämän mutkia - heti leijui verivarjoja näkökentässä hieman enemmän.

        Lienee aika iso todennäköisyys, että jakuva verinen tulehdus onteloissa ja sieraimissa on pääsyt vaikuttamaan jo silmiin asti, ja on tehnyt verkkokalvon ja mykiön välissä tuhojaan.

        Sädesientä asunnostamme otetussa näytepalassa oli 2,5 miljoonaa pesäkettä muodostavaa yksikköä grammassa.


      • fess

        Kiitos, vastauksista ja vinkeistä! Onnex mulla on silmälääkäri ti!!! Mietityttää vaan , et mul on ensin ti aamulla nenäntähystys (jälk.tark.), et vaikuttaakohan se silmiin ku nenää puudutellaan!? Mulla on kans painetta korvissa ja "päässä" ja vas. korva soi välillä, jospa se olis sit tän huimailun ja näköhäiriöiden takana!? Sarvikuonoo olen käyttäny, ainoo ikävä homma siinä on et mun menee se vesi jotenki korviin ja jää osittain pään sisään, eli sit on viä kauheempi olo, onko muilla näin!? Voimia kaikille!!


      • suolaliuos.
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Kyllä mä oon huuhdellut sarvikuonolla.. paitsi nyt tällä viikolla, kun on huuhdottu pirtulla ja suolaliuoksella joka toinen päivä sairaalassa. Kuivattaa niin kamalasti.
        Kannattaa jatkaa huuhteluja vaikka se ei kaikkea sieltä onteloista pääsekkään poistamaan.. niin helpottaa kuitenkin painetta.

        Mä oonkin ihmetelly kun tuntuu su rutikuivalta kun illalla huuhtoo nenän, Onko se siis se suola.
        Kannattaako noita nisita kosteutusainetta tai A-vitaa laittaa nenään, vai lisääntyykö se sieni ym kasvusto, kun saa lisää syötävää??

        Mitä mieltä olette?


      • huuhdellessa pystyssä
        fess kirjoitti:

        Kiitos, vastauksista ja vinkeistä! Onnex mulla on silmälääkäri ti!!! Mietityttää vaan , et mul on ensin ti aamulla nenäntähystys (jälk.tark.), et vaikuttaakohan se silmiin ku nenää puudutellaan!? Mulla on kans painetta korvissa ja "päässä" ja vas. korva soi välillä, jospa se olis sit tän huimailun ja näköhäiriöiden takana!? Sarvikuonoo olen käyttäny, ainoo ikävä homma siinä on et mun menee se vesi jotenki korviin ja jää osittain pään sisään, eli sit on viä kauheempi olo, onko muilla näin!? Voimia kaikille!!

        Silloin pään asento on hyvä kun voit esim katsoa itseäsi peilistä. Älä kallista päätä!!

        Otsa ylös ja katse eteenpäin.
        Jos pää on alhaalla tai sitä kallistelee niin vesi menee korviin ja sitten rutajaa siellä ja tulee pois milloin päätä kumartaa.

        Älä myöskään niistä, varovasti voi yrittää puhaltaa sieraimista, mutta ÄLÄ NIISTÄ!!


      • Toivoton kierre
        suolaliuos. kirjoitti:

        Mä oonkin ihmetelly kun tuntuu su rutikuivalta kun illalla huuhtoo nenän, Onko se siis se suola.
        Kannattaako noita nisita kosteutusainetta tai A-vitaa laittaa nenään, vai lisääntyykö se sieni ym kasvusto, kun saa lisää syötävää??

        Mitä mieltä olette?

        Kyllä mä oon käyttänyt a-vitaa ja lääkärikin ainakin suositteli sitä.

        Mulla on ollut siis piiiitkästä aikaa paljon parempi olo nyt parina päivänä.. Ei oo sitä törkeää väsymystä mitä on ollut jo vuosia.. tuntuu ihan oudolta olla näinkin pirteä.. 8) Onneksi tuo sienikuuri sopii ja alkaa tehota. Nessu ei vuoda eikä tuu sitä pahaa hajuakaan paljoa, vähän painetta tuntuu kyllä välillä. Tiistaina taas meen huuhteluun korvapolille. Jos tää tauti vaikka nyt talttuis.:)


      • minulle myös
        Toivoton kierre kirjoitti:

        Kyllä mä oon käyttänyt a-vitaa ja lääkärikin ainakin suositteli sitä.

        Mulla on ollut siis piiiitkästä aikaa paljon parempi olo nyt parina päivänä.. Ei oo sitä törkeää väsymystä mitä on ollut jo vuosia.. tuntuu ihan oudolta olla näinkin pirteä.. 8) Onneksi tuo sienikuuri sopii ja alkaa tehota. Nessu ei vuoda eikä tuu sitä pahaa hajuakaan paljoa, vähän painetta tuntuu kyllä välillä. Tiistaina taas meen huuhteluun korvapolille. Jos tää tauti vaikka nyt talttuis.:)

        mikä on sun lääkekuurisi eli lääkkeen nimi????
        jos se tehoaa,olis mukavaa saada itsellekin apua??


      • Toivoton kierre
        minulle myös kirjoitti:

        mikä on sun lääkekuurisi eli lääkkeen nimi????
        jos se tehoaa,olis mukavaa saada itsellekin apua??

        sporanox.. Pelkäsin sivuoireita.. mutta ei mitään outoa ole ainakaan vielä ilmentynyt.. ja viisi annosta jo ottanut.. Lääke otetaan kerran päivässä ruoan kanssa.


      • Toivoton kierre
        Toivoton kierre kirjoitti:

        sporanox.. Pelkäsin sivuoireita.. mutta ei mitään outoa ole ainakaan vielä ilmentynyt.. ja viisi annosta jo ottanut.. Lääke otetaan kerran päivässä ruoan kanssa.

        Tänään taas olin pirtuhuuhteluissa. Poskiontelo alkaa näyttämään hyvältä.. mutta otsaontelosta tuli vieläkin eritteitä. Näyttää olevan lujassa tauti siellä. Onhan se tietenkin umpinaisempi ja huonosti ilmastoituva paikka. Toivottavasti alkaa pian tehota sinnekkin hoidot.
        Nyt on viikko väliä seuraavaan huuhteluun.. viime viikolla kävinkin kolme kertaa.

        Tytär muuttaa perheineen homeen vuoksi.. etsivät asuntoa.. Murehdin hirveästi.. ovat asuneet muutaman kuukauden. Vaatteet haisevat selvästi. Ja heillä kaikilla on tullut oireita. Nuhaa, päänsärkyä, ja lapsella ihottumaa. Vuokranantajan mielestä ei oikein hometta voi olla, kun mittaukset tehdään parikertaa vuodessa.. mutta oireet ja haju puhuvat muuta.


      • toivoton kierre

        Siinä talossa on ollut joskus hometta (ja on kyllä edelleenkin) saneerausremontit tehty ja sen jälkeen on tarkkailtu mittauksin pari kertaa vuodessa. Ja hometta ei kuulemma pitäis niiden mukaan olla enää.


      • milli
        Näkövamma kirjoitti:

        Kaksi vuotta minulta on vuotanut verisiä klönttejä sieraimista, milloin kuivina, milloin kosteampina. Maaseutukylän terveyskeskusta ei saa asiaa tutkimaan eikä tekmeään mitään hoitosuunitelmaa monista kirjallisista vatimuksistani huolimatta.

        Vajaa viikko sitten vasemman silmän verkkokalvo irtosi. Verta valui silmän lasiaisen sekaan mykiön sisällä. Näkö ei mennyt, vielä, ja ehyet osat verkkokalvosta poltettiin päivystyksessä laserilla kiinni paikalleen.

        Silmän sisään valunut veri sotkee näkökenttää vielä pahasti. Ilmeisesti myös uutta verta on tullut sekaan lisää. Valmistauden lähtemään päivystykseen. Eri asia on, saako viikonlopulla ketään lääkäriä polttamaan vuotavaa verisuonta kiinni. Nopea lähtö päivystykseen eka kerralla pelasti sillä kertaa silmän varmalta sokeutumiselta.

        Silmän sokeutuminen on yhä kiikun kaakun. Kaikkia pieniäkin ponnisteluja on vältettävä. Eilen nauroin tuttavani kanssa elämän mutkia - heti leijui verivarjoja näkökentässä hieman enemmän.

        Lienee aika iso todennäköisyys, että jakuva verinen tulehdus onteloissa ja sieraimissa on pääsyt vaikuttamaan jo silmiin asti, ja on tehnyt verkkokalvon ja mykiön välissä tuhojaan.

        Sädesientä asunnostamme otetussa näytepalassa oli 2,5 miljoonaa pesäkettä muodostavaa yksikköä grammassa.

        suosittelen


      • toivoton kierre
        milli kirjoitti:

        suosittelen

        Kuka on Kuttila???


    • ja vinkkejä

      tässä ketjussa ON!.Hienoa lukea ja saada itsekin
      selvyyttä kun samantapaisia oireita homealtistumisesta.Mullakin seulalohkot kipeät,aion nyt pyytää magneettikuvausta.Silmien ja nenää (siitä silmien välistä) kutiaa aina kun
      "homealtistuu" tai siellä on jokin tulehdusprosessi käynnissä.
      Tuo luulosairaan leima kyllä ottaa päähän,kun selität lekurille että mulla on todennäköisesti
      sienikasvustoa seulaonteloissa ja vaikutus tuntuu myös silmiin....joo,tuolla lauseella saa
      kyllä lääkärin katsomaan muualle ja vastausta ei tule.No...täytyy yrittää pitää puoliani.
      Näistä teksteistä käy ilmi,että samanlaisia oireita on muillakin.Kiitos!

      • Nimetön

        Täällä olisi yksi "uhri" myös, jolla tulehduskierre jatkunut muutaman vuoden. Aloitetaan näin alusta.. pari vuotta sitten löi tulehdukset päälle (ennen en ollut kärsinyt moisista) enkä niistä ole vieläkään päässyt eroon ! Vuoden kärsin jatkuvista poskiontelotulehduksista, koska minua ei päästetty kunnon lääkärille, kunnes jouduin äitini kanssa kunnolla ottamaan yhteen hoitajien kanssa ja vaatimaan lähetettä.. niin ja olen vasta 16-vuotias.
        Noin vuoden kärsittyäni pääsin leikkaukseen, jossa poskionteloita avarrettiin (poistettiin luuta yms.) Ilmanvaihtoa yritettiin näin parantaa, mutta haaveeksi taisi sekin jäädä. Niin ja olihan minulla myös monia polyyppeja molemmin puolin.
        Nyt leikkauksesta kulunut vuosi, enkä näe mitään eroa entiseen. En ole ihan niin tukossa, kuin ennen mutta muuten samoja oireita: päänsärky, limaneritys kurkkuun, paine poskionteloissa, vihertävän kellertävää eritettä, limakalvot turvoksissa ja huippaus, joka ilmenee erityisesti huuhdellessa kun korvat menevät lukkoon tai niistääessä. Mitäs sanotte? Onko kaikki mielestänne kunnossa? Tässä rupeaa pikku hiljaa usko hiipumaan...


      • chronicc
        Nimetön kirjoitti:

        Täällä olisi yksi "uhri" myös, jolla tulehduskierre jatkunut muutaman vuoden. Aloitetaan näin alusta.. pari vuotta sitten löi tulehdukset päälle (ennen en ollut kärsinyt moisista) enkä niistä ole vieläkään päässyt eroon ! Vuoden kärsin jatkuvista poskiontelotulehduksista, koska minua ei päästetty kunnon lääkärille, kunnes jouduin äitini kanssa kunnolla ottamaan yhteen hoitajien kanssa ja vaatimaan lähetettä.. niin ja olen vasta 16-vuotias.
        Noin vuoden kärsittyäni pääsin leikkaukseen, jossa poskionteloita avarrettiin (poistettiin luuta yms.) Ilmanvaihtoa yritettiin näin parantaa, mutta haaveeksi taisi sekin jäädä. Niin ja olihan minulla myös monia polyyppeja molemmin puolin.
        Nyt leikkauksesta kulunut vuosi, enkä näe mitään eroa entiseen. En ole ihan niin tukossa, kuin ennen mutta muuten samoja oireita: päänsärky, limaneritys kurkkuun, paine poskionteloissa, vihertävän kellertävää eritettä, limakalvot turvoksissa ja huippaus, joka ilmenee erityisesti huuhdellessa kun korvat menevät lukkoon tai niistääessä. Mitäs sanotte? Onko kaikki mielestänne kunnossa? Tässä rupeaa pikku hiljaa usko hiipumaan...

        Voi hyvä tavaton! Voiko poskiontelokierteessä todella mennä jopa vuosi tai vuosia? Onko sulla testattu allergioita, etteivät ole ylläpitämässä tulehdusta? Mulla on jatkunut krooninen poskiontelontulehdus vasta muutaman kuukauden, mutta liikaa tuntuu olevan sekin.Taustalla epäillän allergiaa, joten hoidoissa on keskitytty siihen. Mikään ei kuitenkaan tunnu kauheesti tepsivän, leikkausta tosin ei olla kokeiltu. Ja jos teillä on vinkkejä kotikonsteista, miten poskionteloista saisi sitä räkää tyhjennettyä pois, niin kertokaa? Ja onko huimaus tosiaan osa taudin kuvaa?


      • armoton kierre
        chronicc kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton! Voiko poskiontelokierteessä todella mennä jopa vuosi tai vuosia? Onko sulla testattu allergioita, etteivät ole ylläpitämässä tulehdusta? Mulla on jatkunut krooninen poskiontelontulehdus vasta muutaman kuukauden, mutta liikaa tuntuu olevan sekin.Taustalla epäillän allergiaa, joten hoidoissa on keskitytty siihen. Mikään ei kuitenkaan tunnu kauheesti tepsivän, leikkausta tosin ei olla kokeiltu. Ja jos teillä on vinkkejä kotikonsteista, miten poskionteloista saisi sitä räkää tyhjennettyä pois, niin kertokaa? Ja onko huimaus tosiaan osa taudin kuvaa?

        Ei ole allergiaa ei.. kaikki testit tehty ja mitään ei löytynyt. Nyt on taas vahva antibiottikuuri päällä ja saas nyt nähdä.. on tuo arvauskeskus paska paikka kun lääkkeitä vaan syöttävät. Noh jos ei syksyyn mennessä helpottanut niin aika omalle lääkärille (joka leikkauksenkin mulle suoritti) ja katsotaan mitä tehdään.

        Niin ja mulla ainakin toiminut hyvin sarvikuono ja suolavesi rään yms. eritteen huuhteluun poskionteloista. Omaa oloa helpottaa myös ainakin joksikin aikaa, mutta ei silti sen enempää apua. Kannattaa silti käydä apteekista tommoset systeemit hankkimassa, jos tarvetta on !


    • Toivoton kierre

      Jos joku sattuu vielä tätä ketjua lukea. Niin hengissä ollaan ja nyt neljättä vuotta oon voinut poskionteloni kanssa hyvin.

      Olin sitten taysissa leikkauksessa jossa poistettiin otsaontelosta pohja. Eli avattiin oikein kunnolla silloin tuulettumisen takia. Lääkärit päätyivät siihen vaihtoehtoon ontelon täyttämisen sijaan. Koska sieni arvellutti heitä, että jos kuitenkin jäisi muhimaan sinne alle ja se olis ollut sitten vähän toivoton tilanne.

      Tuo leikkaus ei kuitenkaan tuonut apua kuin vähäksi aikaa. Jälkitarkastus taysissa näytti hyvältä. No ehkä siksi, että mulla oli just kortisonikuuri voimakkaan antibiootti herkistymisen takia. Ja mut kirjattiin ulos sieltä.

      Mutta mutaman viikon päästä olin taas keskussairaalassa ihan tukossa. Ja mut leikattiin pitkän pohdinnan jälkeen vielä kerran. Limakalvot pois verenkierron parantumiseksi, että lääke tehoais paremmin ja tiheää huuhtelua otsaan ja poskeen. Aluksi päivittäin ja olin pitkään sisällä sairaalassa.

      Lääkäri päätti vielä laittaa mulle puolen vuoden sporanox- sienikuurin. Ja ylläripylläri se alkoi tehota pikku hiljaa.

      Yhtenä päivänä mut sitten julistettiin siltä osin terveeksi ja se tuntui tosi hyvältä. Sairaalassa hyppääminen loppui. Taivaan Iskää kiittelin. Nyt on enää muisto vaan niistä hirveistä vuosista jotka menin läpi. Onneksi mun kohdalle osui hyvä lääkäri, joka teki kaikkensa ja oli erittäin ammattitaitoinen. En tuntenut jääväni yksin vaivani kanssa. Vaikka täytyy myöntää, että toivo meinas välillä sammua. Aina sitä voimaa kuitenkin sai jatkaa eteenpäin. :)

      Muutaman kuurin oon syönyt tuon jälkeen flunssan jälkitilan takia. Ja ohi on sillä mennyt.

    • vertti-eetu

      Mahtava homma. Onnea kovasti selviämisestä. Tervetuloa palstalle kertomaan kokemuksiasi vaikeiden vuosien jälkeen.

      Kasvava "homesieni" oli ongelmasi.

      Siinäpä olisi koirille temmellyskentää. Uskon, että sekin on vielä joskus mahdollista joku "HOMESIENIKOIRA" löytää "homesienen" jonkun ihmisen poskionteloista, otsaonteloista, suolistosta tai keuhkoista. Tulevien polvien takia haluan vaan uskoa tuohon mahdollisuuteen ja lujasti. "Juurille" en halua enää palata enkä "perusasioita" penkomaan. Niitä on väännetty jo liian pitkään saamatta yhtään mitään aikaiseksi. Ei tutkijat eikä hutkijat eikä edes ne liian homeherkät kosteusvauriorakennusten homeisiin/toksisiin myrkkyihin sairastuneet.

      Tässä on jotain tulevaa jos koirat alkavat "nuuskimaan" sen oikea "sienen" sieltä ropasta ajoissa, ettei kenenkään tarvitsisi käydä samaa tilannetta läpi kuin sinulla eikä yhtä pitkään kipeänä kärsien taistella.

      http://yle.fi/alueet/satakunta/2011/10/koiran_hajuaistin_kaytossa_ainoastaan_mielikuvitus_rajana_2926174.html

      Mielikuvitus rajana.

    • Toivoton kierre

      Kiitos onnittelusta. :) Silloin tää ketju jäi vähän kesken kun ei ollut tuota toimintoa että ketju johon kommentoidaan pomppaa ekaksi. Vaan ketju joutui monen sivun päähän.

      Olis varmaan tullut kerrottua monenlaista juttua siitä loppu vaiheesta tänne jos olis ollut tämä systeemi silloin, että aihe siirtyy ekaksi.

      Oli antibiooteille voimakkaita reaktioita kun niitä kokeiltiin. Makasin sellaisestakin sairaalassa tosi huonossa kunnossa.

      Allerginen oon vieläkin. Syön allergialääkettä ympäri vuoden, se pitää nuhan, hengen ahdistuksen ja silmien kutinan kurissa. Ja eläkkeellä oon kipujeni ja muiden vaivojeni takia ollut nyt pari vuotta.

      Taysissa lääkäri joka mut leikkas sanoi, että saan olla kiitollinen että se homesieni kasvoi hitaasti. Että se olis voinut olla kohtalokasta, jos olis ollut nopeasti leviävää. Olis voinut levitä aivoihin ja vaikka mihinkä. Ja että se on todella harvinaista, että homesieni kasvaa otsaontelossa. Sieltä oli tullut rihmastoa leikkauksessa pois. Leikkauksen jälkitila oli ihan hirveä. Verenvuoto oli runsasta kun sinne ei laitettu mitään verenvuotoa hillitsemään ilmastoitumisen takia. Tyyny ja hiukset oli seuraavana aamuna ihan veressä. Ja oksensin koko illan ja yön. Olin tosi pahoinvoiva ja sekaisin. Olin 3 vrk,tta sairaalassa sen takia vaikka piti olla aluksi vaan 1 vrk. Mutta siitäkin selvittiin. :)

      Voi että on hienoa kirjoittaa tuosta kaikesta nyt menneessä aika muodossa. :))

    • vertti-eetu

      Huh huh. Kovaa on tekstisi ihan alkoi "huippaamaan" .

      Eka juttu juuri mikä tuli minulle kolmenässänkujan "homeissa/myrkyissä" oli se poskiontelotulehdus joka kesti puoli vuotta antibiootit ei auttaneet, eikä punkteeraukset. Samaan aikaan lähti vasemmalta ylhäältä hampaitakin. Sit leikattiin 2007 alussa poskiontelot. Se auttoi, mutta sitten oli vielä otsaontelotulehdus, paksusuolen tulehdus, keuhkotulehdus (yskin verta ja paskoinkin). Sit juuri ennen poispääsyä tuli vielä eturauhastulehdus. Nyt on takana kolme home/myrkkyasuntoa ja tässä viimeisessä neljännessä on ongelmia kahden homeremontin jälkeenkin. Jatkuva pahoinvointi päänsärkyineen ym. on tässä sisällä mutta ulkona on hyvä olla.
      En uskalla kokeilla enää uutta asuntoa kokemukset sen verran huonoja.
      Joku sienikin voi sisuksissa olla kun väliin limaa pukkaa ja ripulointia. Eihän se mitään normaalia ole. Odottelen materiaalinäytteiden tuloksia ja raporttia ns. homeremontista että voin ne viedä lääkärille. Taloyhtiö pimittää raportteja.
      Olipa hyvä, että olet selvinnyt kyllä ainakin itselleni tuli uutta virtaa "akkuihin" noin hyvän tiedon jälkeen. Vointeja ja periksi ei millään näyttää olevan sittenkin se "hyvä asia".

      Tuolla makoilin keväällä 2011 (CPR 204 kuume 39 ja tulehdus joku ruusu tai kukka ) oireita ihmettelin sielläkin mutta nyt en enää.
      http://yle.fi/alueet/lahti/2011/09/kosteusvauriot_viivastyttavat_yhteispaivystyskeskuksen_valmistumista_2910850.html

    • Toivoton kierre

      No voi.. ei kyllä sullakaan vertti-eetu ole helppoa ollut. Toivottavasti valoa alkaa tulla sunkin tilanteeseen.
      Mulla on nykyään sellainen nokka, että haistan homeen aika helposti asunnoista. Sukulaiset etsii taloa ja oon ollut 'homekoirana' mukana. :D Muutama on hajun takia hylätty. Yhdessä talossa oli voimakas hajuste mutta senkin läpi tuli tunkkuhaju. Ja aina hälyyttää talokaupoilla jos on laitettu voimakkaita hajusteita.. että mitä yritetään sillä peitellä..?

      • vertti-eetu

        Kyllä sitä "valoa" väliin näkyy kun lasten ja lastenlasten kanssa saa viettää aikaa hyvien asioiden parissa. Hajuaisti kai muuttuu sinne päin sairastumisen aikana, että tuntee useita "mikrobihajuja" minulla on kolme varmaa hajua mistä ei aikaisemmin ollut "hajuakaan" mutta nyt tiedän, että siellä on ongelmia missä nämä hajut nokkani tunnistaa.
        Sen "oikean homeenhajun" olen tuntenut jo kakarasta lähtien jo viiskytluvulla, mutta siihen en olekaan sairastunut vaan siihen mikä ei kolmenässänkujalla edes "haissut", ei maistunut eikä näkynyt. Asunto vieläkin tyhjillään. sinnehän voisi joku isännöitsijä tai terveysmies mennä kokeileen miten kauan menee poskionteloiden tulehdukseen tai johonkin vakavampaan tulehdus-sairauteen.
        Voimia sinulle (Toivoton kierre). Niin kauan kun henki vähänkin pihisee, niin on sitä "toivoa" vaikka toivomalla ei päästä yhtään mihinkään.

        "Näkymätön on vihollinen ja diagnosi tuntematon".

        "Ase on ladattu geeneillä ja ympäristömyrkyt laukaisee sen" Michael. J. Fox.
        http://www.youtube.com/watch?v=ECkPVTZlfP8

        Voiko kosteusvauiomyrkyt yhdessä ympäristömyrrkyjen kanssa "laukaista Parkinson taudin". Sitä tässä olen miettinyt kun rakas äidin äitini kuoli 66 v. ja taustalla oli erittäin vaikea Parkinson tauti. Pienelle pojalle ne kokemukset oli rajuja viiskytluvulla ja vähän kuuskytkin.


    • toivoton kierre

      No just noin. Haistan myös kosteudesta syntyviä hajuja. Vaikka muut ei haistais mitään.. sellainen vähän muikea. Kunnon homeen haistaa varmaan kaikki. Ainakin luulis niin. Ainakin vaatteista jälestäpäin, jos käy home talossa.

      Tuli tosin illalla mieleen, että löydänköhän tämän ketjun vielä. Löysin ja palautui voimakkaasti mieleen ne taistelun vuodet. Muistan kun juttelin silloin korvapolilla yhden miehen kanssa joka oli ihan loppu ontelovaivojensa kanssa. Ja vihjaili jopa miettineensä päiviensä päättämistä. Sanoin hänelle että niin syvälle ei saa mennä, että periksi ei saa antaa. Ja hän ihmetteli kun kerroin mitä itse olin mennyt läpi.

      En tiedä onko ontelovaivoista kärsiville kohdistuvaa vertaistukea missään? Vaivat on niin voimia vievät. Itselläni oli ihan hirvittävän ylivoimainen väsymys. Nukahtelin vähän mihin sattui. En jaksanut hoitaa kotia. Enkä kauheasti seurustella ihmisten kanssa. Hirveän raskas ja voimaton olo jota ei voinut kenellekkään sanoin kuvata.

      Sanoin yhdelle korvalääkärille tuosta hirvittävästä väsymyksestä. Ja hän sanoi ymmärtävänsä ja ettei se nyt ole mikään ihme kun tuommonen tulehdustila on päällä. Tuntui hyvältä, että joku ymmärsi.

    • Toivoton kierre

      Tuli mieleen, että tuo pahin vuosi jolloin vaiva oli pahimmillaan mulla oli yli 50 toimenpidettä keskussairaalassa. Siihen tays ja oman tk.n käynnit lisäksi. Välillä kanyyli roikkui nenävarressa ja otsaonteloa huuhdottiin sen kautta kun oli joka päivä huuhteluja, ettei tarvinnu aina pistää neulalla läpi.
      Seuraavana vuonna väheni runsaaseen 30. een toimenpiteeseen. Sitte vaiva alkoi antaa periksi viimein. Muikea haju nenästä katosi täysin ja ilma alkoi kulkea. Se oli mukava 'tunnetila'. :)

      Tiedoksi niille joilla pajon toimenpiteitä ja tunne toivoton, että kyllä sieltä noustaan vielä. :)

    • vertii-eetu

      Kiitos kannustuksesta. On vaan usko mennyt ihmisiin joilla vastuu näissä homerakennus-sekoiluissa. Rakentajat, tilaajat, isännöitsijät, terveydensuojelu yleensä, AVI:n virkamiehet ja onhan niitä kenen pitäisi estää kosteusvauriorakennusten homeisiin/kemikaaleihin ja myrkkyihin sairastumisia. Sekä lääkärit joiden pitäisi löytää oikeat parannuskeinot jo edm. sairastumisiin.

      Alavatsassa kovia kipuja nyt limaa ja verta pukkaa sisältä. Aamuisin silmät ummessa rähämistä ja nenä tukos. Niistäessä verta tulee lian usein. Alavatsassa ja vasemmassa sääressä jotain kosketusherkkää vesinäppyihottumaa. Iltaisin kuumeinen olo mutta ei kuumetta. Luulin, että toipuminen pääsi alkamaan. Mutta erehdyin. Kaksi ns. Homeremonttia teki polykoni mutta ei ole ilmeisesti lattiarempat purreet toivotulla tavalla. V....taa se hiljaisempaakin miestä. ulkona olisi hyvä olla eikä pahemmin oireita, mutta viime yönä oli jo pari astetta pakkasta joten se siitä sitten eikä parvekkeella ole kiva olla luoteistuulella.

      • "Luulin, että toipuminen pääsi alkamaan. Mutta erehdyin."

        - Niistä homepaikoista tarttuu jotain. On aika ennen homesairautta ja aika homesairauden jälkeen. Jotain ylimääräistä tulee, joku muuttuu.


      • sanasinko kirjoitti:

        "Luulin, että toipuminen pääsi alkamaan. Mutta erehdyin."

        - Niistä homepaikoista tarttuu jotain. On aika ennen homesairautta ja aika homesairauden jälkeen. Jotain ylimääräistä tulee, joku muuttuu.

        "Niistä homepaikoista tarttuu jotain. On aika ennen homesairautta ja aika homesairauden jälkeen. Jotain ylimääräistä tulee, joku muuttuu."

        Surprising Condition Occurs in Lungs After an Invasion of Mold, Study Shows
        http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110804124702.htm

        Lainaus:

        Grahl led the study that's adding knowledge to the field of infectious disease and was published in the July 21 issue of "PLoS Pathogens." Based in Dr. Robert Cramer's laboratory in MSU's Department of Immunology and Infectious Diseases, the study was the first to show a strong link between hypoxia, or low oxygen levels in the lungs, and fungal infections, Grahl said. She added that the research was unique because little research has been done on the microenvironments encountered by Aspergillus fumigatus in such detail during infection.


    • sienestys

      Heippa,
      Minulla on alkanut sisällä oleskelu olla vaikeaa ilman ilmanpuhdistinta. Nenää kutittaa toisinaan vimmatusti. Öljyn avulla sieraimen ihosta voi hieroa esiin venyviä, narun kaltaisia valkoisia lankoja, noin sentin pitkiä. Heti lakkaa kutina, kun langan saa pois.

      • "Nenää kutittaa toisinaan vimmatusti. Öljyn avulla sieraimen ihosta voi hieroa esiin venyviä, narun kaltaisia valkoisia lankoja, noin sentin pitkiä. Heti lakkaa kutina, kun langan saa pois."

        - Erikoisia oireita, vähän niin kuin täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4425109#comment-56397557-view

        "Onko teillä muilla ollut sellaista hilseilyä, joka on kuin kovia murusia, kuin sokerinjyviä tulee jatkuvasti kaikkialta ihosta? Ihoa pistelee. Märkiviä paiseita on myös selässä, reisissä, niskassa. Korvissa ja silmien reunoissa pieniä näppylöitä. Kasvojen iholla irtonaisia mustia ja sinertäviä pikku hiutaleita."

        Morgelloninkin uhreilla on ollut karseaa kärsimystä, heitteillejätetyt tehneet jopa itsemurhia.

        Ks.

        MORGELLONIN SYNDROOMA JA MYKOPLASMA
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10148449


      • sienestys
        sanasinko kirjoitti:

        "Nenää kutittaa toisinaan vimmatusti. Öljyn avulla sieraimen ihosta voi hieroa esiin venyviä, narun kaltaisia valkoisia lankoja, noin sentin pitkiä. Heti lakkaa kutina, kun langan saa pois."

        - Erikoisia oireita, vähän niin kuin täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4425109#comment-56397557-view

        "Onko teillä muilla ollut sellaista hilseilyä, joka on kuin kovia murusia, kuin sokerinjyviä tulee jatkuvasti kaikkialta ihosta? Ihoa pistelee. Märkiviä paiseita on myös selässä, reisissä, niskassa. Korvissa ja silmien reunoissa pieniä näppylöitä. Kasvojen iholla irtonaisia mustia ja sinertäviä pikku hiutaleita."

        Morgelloninkin uhreilla on ollut karseaa kärsimystä, heitteillejätetyt tehneet jopa itsemurhia.

        Ks.

        MORGELLONIN SYNDROOMA JA MYKOPLASMA
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10148449

        Tämä tauti on ulkoisesti kuin akne, mutta pistelee ja hilseilee valtavasti. Kuuluuko syyhyn pistellä?

        Tarttuu kosketuksesta, vaatteista ja lakanoista ja näppäimistöstä syyhyn tapaan. Ei tartu tavallisessa kanssakäymisessä. Paranee syyhylääkkeillä ja ahkerasti saunomalla ihmisillä, jotka eivät ole saaneet hyönteisten puremia vaan vain tartunnan.

        Elimistö yrittää hankkiutua eroon homeesta ja raskasmetalleista kuten bromidista. Siis hiukkasia saa tulla ihosta ihan rauhassa, hyvä että niistä pääsee eroon. Niinhän esim. ionisoivassa jalkakylvyssäkin tapahtuu.

        Auringonvalo ja sauna ovat hyväksi! Ahkera imurointi, pintojen pyyhkiminen ikkunanpesuaineella ja kaikkien vaatteiden silittäminen ovat tärkeitä.

        Onko muilla kokemuksia?

        Jos ei saa hoitoa, niin hoitaa vaan reippaasti itseään parhaansa mukaan maalaisjärjellä ja syyhylääkkeillä.

        Tällaisia sairauksia kun nyt sitten on, niin työkseen siivoaville kannattaa olla kumihanskat kädessä ja kengänpohjat putsata kotiin mennessä.


    • homekorvat
      • .

        tuosta ei ota hullukaan selvää.
        Älä hurskastele.


    • lähetän...

      Mielenkiintoinen ketju.
      Itselläni nenä ongelmat alkoivat 1985.
      Oikea sierain meni täysin tukkoon, limaklöntti ei mahtunut ulos kuin ottamalla siitä kiinni ja vetämällä. Suihkun jälkeen puhalsin ahkeraan jolloin irtosi hieman helpommin. Lopulta hermostuin ja hakeuduin lääkäriin joka antoi suolavettä sumute pullossa... Ei apua.
      Näyte otettiin, mutta ottaja sohaisi vanupuikolla niin että veri lensi puikosta ihan tippui verta mitään ei viljelyssä löytynyt.. Sanoin kyllä lääkärille miten kävi tuskin veressäni olisi..
      Nenäontelo vetäytyi siellä pystyi pyöräyttämään etusormea vaivatta kuin tanssisali..
      Naama kutisee ihon sisältä posket huulet ja otsa nenän yläpuolelta herään kutinaan öisin eikä mikään hieroma meinaa auttaa...
      Lopulta sain lähetteen leikkaukseen TAYS siellä nuri rento poika tuli paikallispuudutuksessa avaamaan tukkoista nenää.. Hämmästyi kun oli oikea tuuli tunneli. Päätti sitten avata toisen eli vasemman sieraimen saman kokoiseksi.. Koska siinä ei ollut vikaa mitään "apua" ei leikkauksesta ollut ainoastaan nyt on vasemmassakin sieraimessa tuota pitkää valkeaa kohtalaisen sitkeää rihmaa olen katsonut se suurennuslasilla ei ainakaan liiku...
      Vitsejä vääntävät lääkärit, joillakin vain on kuivanenä märkänenä jne.

      Erä lääkäri kerta sain neuvon nenäkannusta ja hankin sen merisuolaliuoksella huuhtelen siitä eniten apua, mutta väliaikaista..

      Taidan kysyä jos lääkäri kirjoittaisi tuon sporanox sitä on näköjään 4 ja 6 kpl pakkauksiakin.. Ei kait siihen kuole mutta apua voi olla..

      • vertti-eetu

        Niin meilläkin pitäisi ensiksi "hometaloon" pyytää katsausta tekemään rehellinen pappi mutta kun ei. Meille tulee ensimmäiseksi vittumainen isännöitsijä ja epärehellinen terveysmies ja sen jälkeen tulee homekusettajat desinfioimaan myrkyillään ja otsonoimaan kämpän, että pääsevat ottamaan petollisia "näytteitä" todetakseen sen vääryydellä ja viekkaudella, että "vuokra-asunnossanne ei ole terveyshaittaa". No lähden pois ja asuntoon ei tehdä muita "homeremontteja" kuin ne desinfioinnit ja otsonointi. Hullua hommaa "venäläistä rulettia" ja "ihmiskokeita". Hirvittää uusien asukkaiden puolesta vaikka olisivat muuttohetkellä kuinka terveitä. Jotain on tehtävä ei tämä näin voi jatkua loputtomiin helvetti vie.


    • karsivapotilas

      Itse menin hyks lääkärin suostuttelusta leikkaukseen,pieleen meni arviot, nyt sitten
      tässä kärsitään lopun ikää kotosalla,miettikää tarkkaan menettekö puukko hoitoon
      jos ei selvää vikaa löydy,nuo lääkärit kun eivät osanneet ainaskaan omalla kohdalla
      vikaa paikantaa, no ei auttanut valittaa, loppui yhteydenpito nopeaan kun otin yhteyttä myös potilasasiamieheen ,toki hänkin on käytännössä "kädetön" asioiden suhteen,eli siis vain lääkärin sana painaa ja he kyllä pitävät yhtäköyttä.

    • Saana69

      Vähän myöhään jatkan tätä ketjua, mutta olen asustellut yli 30 vuotta vähän kosteissa kämpissä ja kärsinyt useammista edellä mainituista oireista. Kantapään kautta olen oppinut, että oli vaiva mikä tahansa, pitää ensin tutkia oireensa tarkoin ja miettiä mitä lääkärissä suustaan päästää, ennen kuin edes harkitsee lääkäriin menoa. Olen vuosia kantanut hypokondrikon ja turhan inisiän leimaa. Minulle on tarjottu lääkitystä masennukseen ja ties mihin muuhun vaivaan ennen oikean diagnoosin saamista sellaisiin vaivoihin kuin akillesjänteen tulehdus ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt pohdin sitä miten esitän asiani siten, että lääkäri suostuu hoitamaan tai antamaan jatkoläheteen sinus yms. mahdollisesti sieniperäisten vaivojen tutkimiseen. Erilaiset vaivat saavat rauhassa hoitattomina kasaantua tietyille potilaille, kun lääkärit on ohjeistettu ylläpitämään kotimaista hoitosysteemiä, joka ylpeilee halpuudellaan ja tehokkuudellaan.

    • Anonyymi

      Aloitus on vanha kuin mikä, mutta aihe vaan edelleen ajankohtainen. Järkyttäviä vaiheita monet käyneet läpi, huh. Itse tässä pohdin myös, mistä kautta lähteä asiaa selvittämään, kun epäilykset on. Ettei lääkäri leimaa pöpiksi tyyliin "potilas kuvittelee, että jotain sieniä kasvaa sen päässä". Kun löytäisi yksityisen lääkärin, joka ei pidä näitä aivan huuhaana. KNK-lääkäri ilmeisesti pitäis olla.

      • Anonyymi

        Unohdin vielä ihmetellä, näkyyköhän poskiontelon sienimassat (fungus ball) normi rtg-kuvassa, vai pitääkö olla magneettikuva?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen kotihoitoa. Blogin ohjeilla on joillain jopa homepallerot lähteneet liikkeelle poskionteloista.

        https://lactobacto.com/category/sinusitis/

        Ajatuksena mielenkiintoinen, mutta jos on tarkoitus, että maitohappoliuoksella huuhdellaan onteloita, niin vähän hankalaa, kun ongelmainen poskiontelo on täysin tukossa. Suolaliuosta olen käyttänyt säännöllisesti, mutta vain toisesta ontelosta sitä saa tiputella pois, ongelmaisesta ei koskaan. Voiko maitohappobakteerit edes saada mahdollisuuden, jos käyvät vain nenässä kääntymässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatuksena mielenkiintoinen, mutta jos on tarkoitus, että maitohappoliuoksella huuhdellaan onteloita, niin vähän hankalaa, kun ongelmainen poskiontelo on täysin tukossa. Suolaliuosta olen käyttänyt säännöllisesti, mutta vain toisesta ontelosta sitä saa tiputella pois, ongelmaisesta ei koskaan. Voiko maitohappobakteerit edes saada mahdollisuuden, jos käyvät vain nenässä kääntymässä?

        Ehdottomasti ei huuhdella, vaan sivellään limakalvojen pinnalle. Kimchimehu ei kuulu sisään nenään. Bakteerit kyllä liikkuu limakalvoilla. Täydellistä mikrobin pidättävyyttä tuskin voi poskiontelo saavuttaa. Lisäksi jos käyttää kimchiä, sen mausteet avaa poskionteloita.


    • Anonyymi

      Huuhtelet ilmeisesti kuten leikkauksen jälkeisestä hoidosta on ohjeistettu, nenäkannulla aamu ja ilta?
      Itsellä oli vuosia takavuosina poskiontelotulehduskierre, ei punktioita eikä antibiootteja, mutta päänsärkyjä, tukkoisuutta, paineen tunnetta, välillä akuutti rajumpi tulehdus pari krt v.
      Entinen työnantajani neuvoi nenäkannun hankintaan. Se oli aivan siis tukossa, koko nenähomma. ekat 2 vrk silloin koitin saada jotain vettä edes menemään läpi.
      Sitten kun lähti kulkemaan vähän läpi, alkoi irrota pikkuhiljaa joka kerta vaan enempi sanoinkuvaamatonta törkyä.
      Oikein rihmaisia kellanruskeita limoja, missä oli kovempiakin möykkyjä.( suolavesi avaa poskionteloröörit, sieltä se törky tuli).
      Viikko, lähes toinen, tuli sitä törkyä.(2xpv kannuttelu)
      Nykyään poskiontelot on paremmat. Jos alkavia oireita on, huuhtelen kerran suolavedellä. Joskus talvella on huuhdeltava pakkasilla, kun limakalvot kuivuvat.
      Kuiva huoneilma kuivattaa nenäntienoonkin limakalvot, ja taudinaiheuttajat pääsee käsiksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe