kertokaa 200d:n ajo-ominaisuuksista

marsu

aikeena olis ostaa 79-83 200d mersu. kertokaapa onko kyseisen auton ajo-ominaisuudet kuin esim jenkkirassilla. moottorimelu? ohjauksen keveys? jousitus? ja voiko 1000e maksavalla mersulla saada ajokiksit, ja jos tietoa riittää kertokaa talvikäynnistävyydestä ja lastentaudeista,kiitos

34

2837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W126

      Kävin ajamassa 240D -83 ja 5vaihdetta!!!!

      Saakeli, miten voi 123 diiseli ollakkin hiljainen. Kone ei kiertänyt 120km/h juuri mitään ja jaksoi mennä vitosella ylämäet ja kaikki. Huima ero meidän vanhaan 240D 4-vaihteiseen.

      200D on jo sitten tietty laiskempi, mutta ajettavuudeltaan yhtä hyvä.

      Itse asiassa ihastuin tuon auton ajo-omiaisuuksiin niin paljon, että varasin sen itselle ensi viikkoon .1200Egellä. Olisin voinut tinkiä enemmänkin, mutta olin tyhmä!!

      Autoon oli vaihdettu 2 vuoden sisällä jouset ja iskarit ja pakoputki ja jarruputket ja ylätukivarsi ja vaikka mitä kuluvia osia. Kaiukista oli KL:n kuitit, joten laatukamaa oli autoon pistetty.

      Aika uudet stereot, kylläkin kasetilla. Uudet kesärenkaat ja talven ajetut good yearit, ei uutta häpeä.

      Jalkatilat ja peräkontti olivat ehjät ja kovat. Katsottiin myös auton pohja läpi pukkien päällä...kovaa oli , eikä ollut paikkailtu.

      Päälypellit olivat huonomassa kunnossa. Maalailtu ja osin pakkeloitu oli sieltä täältä, mutta aika siisitisti. Ruostetta ei siis ollu näkyvissä. Omistaja näytti reikäpaikat (kuskin ovi ja vas. etulokasuoja) . Lokasuojankaaret oli vielä rautaa, eikä niissä ollut kromia päällä.

      Hintansa väärti varmasti ja käyttöautona palvelee pitkään.

      Penkit oli ehjät päällisten alta.

      Auto on muuten valkoinen.

      Saas nähdä tuleeko kaupat. Vielä ei ole 100%:n varmaa.

      • nih

        Nähtävästi kohta on jokaisella vakipalstalaisella jonkinlainen W123 alla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: kyllä se 200D aika pirun laiska on. Tukkirekka jää, mutta kaupungin pakettiautokuskeja en kävisi härnäämään...
        Mutta pirun mukavahan mokoma on ajaa, edellyttäen että on ehjä, ts. nivelet tiukat, iskareissa voimaa ja jousetkin yhtä kappaletta. Suuntavakavuus on mainio ja mutkaisella tiellä 123:lla pystyy ajamaan hämmästyttäviä nopeuksia! Sen kun kääntää rattia kurvassa, auto menee kiltisti kuin kiskoilla. Tietenkään mersullakaan ei vysiikan lakeja kumota, mutta kaikenmoinen "mitenkähän tämän kurvin ajaisin" suunnittelu ei kuulu kuvaan.


      • juha
        nih kirjoitti:

        Nähtävästi kohta on jokaisella vakipalstalaisella jonkinlainen W123 alla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: kyllä se 200D aika pirun laiska on. Tukkirekka jää, mutta kaupungin pakettiautokuskeja en kävisi härnäämään...
        Mutta pirun mukavahan mokoma on ajaa, edellyttäen että on ehjä, ts. nivelet tiukat, iskareissa voimaa ja jousetkin yhtä kappaletta. Suuntavakavuus on mainio ja mutkaisella tiellä 123:lla pystyy ajamaan hämmästyttäviä nopeuksia! Sen kun kääntää rattia kurvassa, auto menee kiltisti kuin kiskoilla. Tietenkään mersullakaan ei vysiikan lakeja kumota, mutta kaikenmoinen "mitenkähän tämän kurvin ajaisin" suunnittelu ei kuulu kuvaan.

        vaikka mulla on w124 200D niin pakko taas kehua kun lippispäiset amispojat lähti härnäämään millä lie liftback SE corollalla. Kaverit ajoi puskurissa kiinni mikä ei minua miellyttänyt ollenkaan, suoran alettua painoin lusikkaa lattiaan mutta kiihtyvyys ei päätä huimannut 200D:n kyseessä ollen.. Tojo tuli perässä ekaan mutkaan asti mihin minä en jarruttanut eikä tainnut jarruttaa se toitsimieskään kun sen jälkeen lopetti seuraamisen ;) Tais tojo alkaa seuraamaan tangentin suuntaa tien sijaan... Ainakin w124:llä uskaltaa pudottaa kurviin vakioalustallakin aika kovaa, ei ala puskemaan laisinkaan kuten entinen a -koppanen omega esim teki.


      • SE

        osta pois kuljeksimasta, 12000 eurollakin voi ostaa paljon huonomman auton. Muuten, itsellä ei ole hyviä kokemuksia kl:n laadusta, voisin jopa kysyä saako jostakin huonompia osia mersuun; motonetistä ja biltemasta minulla ei tosin ole kokemuksia.


      • jarski
        nih kirjoitti:

        Nähtävästi kohta on jokaisella vakipalstalaisella jonkinlainen W123 alla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: kyllä se 200D aika pirun laiska on. Tukkirekka jää, mutta kaupungin pakettiautokuskeja en kävisi härnäämään...
        Mutta pirun mukavahan mokoma on ajaa, edellyttäen että on ehjä, ts. nivelet tiukat, iskareissa voimaa ja jousetkin yhtä kappaletta. Suuntavakavuus on mainio ja mutkaisella tiellä 123:lla pystyy ajamaan hämmästyttäviä nopeuksia! Sen kun kääntää rattia kurvassa, auto menee kiltisti kuin kiskoilla. Tietenkään mersullakaan ei vysiikan lakeja kumota, mutta kaikenmoinen "mitenkähän tämän kurvin ajaisin" suunnittelu ei kuulu kuvaan.

        Vielä jos laittaa 15" pyörät, niin mutkiin saa kanttailla ihan tosissaan ja auto pysyy hanskassa. Sen verran on joskus kuupassa viirannut, että piti koittaa kantata noilla 205/65x15 rengailla risteykseen. "90:seen", kun ajoi neljäkymppiä, niin nakki kyllä vähän ulisi, mutta auto pysyi tiessä hyvin, ei puskenut, eikä mennyt luisuakaan. (kuiva asfaltti)


      • jarski

        Tuo 5-vaihteinen w123 diesel on kyllä harvinainen. Kyselin tuossa 300D:hen 5-vaihteista laatikkoa yhdeltä tyypiltä, joka hommaa niitä jostain. Hintaa laatikolla olisi ollut 5000mk!, menevät kuulemma heti kaupaksi.... Ja vielä valkoinen olisi löytämäsi w123. Valkoinen käy kyllä pirun hyvin w123:een ja väri antaa naarmut ja värisävy erot anteeksi...


      • W126
        SE kirjoitti:

        osta pois kuljeksimasta, 12000 eurollakin voi ostaa paljon huonomman auton. Muuten, itsellä ei ole hyviä kokemuksia kl:n laadusta, voisin jopa kysyä saako jostakin huonompia osia mersuun; motonetistä ja biltemasta minulla ei tosin ole kokemuksia.

        Mulla on KL:stä hyviä kokemuksia :

        Nehän myy paljon alkuperäisiä osia, kuten pakoputket, iskarit, jouset yms.. kuluvaa tavaraa.

        Taitaa olla lähes kaikki alkuperäistä tai ainakin laatumerkkejä... Sulla on voinut olla tietty huono tuurikin :)

        Tässä välillä mua jo kadutti se auton varaus, mutta ei enää. Sen verran on hyviä kommentteja tullut. Varsinkin se, että 5-speed askit on kalliita :))

        Olihan se teknikaltaan perfekt se auto ja fikasaamalla ens keväänä voi saada todella nätiksi päältäkin.


    • nih

      Jatketaanpa vielä, kun en äsken muistanut vastatessani, että mitä kaikkea kysyit...

      Moottorin melu on siedettävä, jos et sataaviittäkymppiä koko aikaa polje. Ohjaus on kevyt, edellyttäen että autossa on tehostin ja ilmankin on siedettävä, jos et iske läskikumeja alle.

      Lastentauteja tuskin kannattaa miettiä, kun autoilla on järjestäen ikää yli 15 vuotta. Enempi olisin tarkkana sen suhteen, että kori on jokseenkin reiätön. W123-mersuja on sitten ihan jokakuntoisia, ettäs tiedät.

      Lohkolämmintintä kannattaa muuten käyttää, ja hoitaa tehokas akku, ohuet öljyt ja hyvät hehkutulpat autoon.

      Ja "kiksinsä kullakin" sanoi vanha kansa.

    • ex.mese

      1995 200d taksissa Ajo-ominaisuudet olivat hyvät suhteessa tehoon, tosin vaimon 880kg japsissa oli saman verran tehoa mutta vääntöä hiukan enemmän. Jos ei ole kiire 200d tarjoaa mukavaa matkantekoa tyhjällä tiellä. Mutta muista toi tehottomuus on TOSIASIA eikä mitään leikkiä. Äänitaso ei ole paha.

      • SE

        ajaa useamman sata kilometriä putkeen 123:lla niin
        havaitsee miten rentouttavaa ajaminen voi olla. 200D:n laiskuus voi alussa ärsyttää, mutta ihminen sopeutuu, se on rentoa kun ei ole pakko ohitella;)


      • juha
        SE kirjoitti:

        ajaa useamman sata kilometriä putkeen 123:lla niin
        havaitsee miten rentouttavaa ajaminen voi olla. 200D:n laiskuus voi alussa ärsyttää, mutta ihminen sopeutuu, se on rentoa kun ei ole pakko ohitella;)

        Opettaa liikenteessä itsehillintää kun ei voi alkaa sooloilemaan auton tehoilla. Jos jonkun ajotyyli vituttaa niin tehokkaammalla autolla tekee mieli näyttää mistä kana pissii mutta 200D:llä pitää niellä kiukkunsa ja ajaa omaan rauhalliseen tahtiin...
        Mä olen pärjännyt omalla w124:llä hyvin, motarilla 140 matkanopeus on helppo pitää eikä melu ole paha. Yli 140 kun menee niin alkaa koneen huuto kuulumaan sisälle mutta tuuli ei silti nurkissa vohise. Kulutus mulla on ollut 6,5 - 7 koko kesän eli kovaa on ajettu :)) Kulutusta nostaa todella paljon moottoritiellä vauhdikkaasti ajaminen. Kun talvi tulee niin lukemat yleensä laskee...


    • Henkka Jii

      On tullut jenkkirasseillakin kurvailtua, luojan kiitos ei ole sellaisen rekisteriotteesta vielä omaa nimeä löytynyt eikä näillä näkymin tule löytymäänkään. On meinaan ajo-ominaisuuksissa sitä verta eroa saksanrautoihin.

      Käytiin tänään taas perheuinnissa meidän pikkuasentajan kanssa ja uudenkarhean Fiatin sijasta otin alle loppuunajetun taksimersumme eli -84 W123 200D:n.

      Koko matkan taas ihmettelin itsekseni että miten VOI pitkälti yli puoli miljoonaa kilometriä ajettu ruosteinen tuhannen egen raatopaska olla näin käsittämättömän mukava ajettava? Auto on niin vanhakin että jos se olisi ihminen niin sillä olisi ajokortti :-)

      Eli kyllä kaikki kehut mitä W123sesta kuulet pitävät ihan paikkansa: auto on näin elonsa ehtoopuolellakin edelleen todella ryhdikäs ja nautinnollinen ajettava, KAIKKI toimii edelleen niin alustassa kuin sisustassa (pelleissä ei meidän yksilössä olekaan kehumista) ja vanharouva jylistää kurveistakin vauhdikkaammin kuin mitä kuskilla riittää uskallusta.

      Eli noin se nyt vaan on että tonnillakin voi saada kunnon kiksit antavan auton.

      Miinuksista todettakoon että 200D kone on suht' nuhainen ja kylmällä koneella en lähtisi kiihdytyskisaan edes pyöräkuormaajan kanssa (tietty eihän kylmää konetta saa repiä muutenkaan) sekä nelilovisessa kone huutaa hoosiannaa moottoritienopeuksissa ja vaikka tehtaan ilmoituksen mukaan huippunopeutta voi rauhassa pitää matkanopeutena niin epäilen josko tehdas sillä tarkoitti parinkymmenen vuoden ja kymmenen maailmanympärysmatkan jälkeenkin...

      Mersukin ruostuu tämän ikäisenä jo komeasti eli silmät auki; tunkinreikien ympäristöt ja lokarien reunat lähtevät helposti. Vilkaise sisällä mattojen alle ruostetta etsien. Tavaratilaan samoin.

      Jousituksessa, etenkin takajousituksessa, on vino pino puslia ja niveliä joissa saattaa olla klappia.

      Voimansiirto voipi olla kärsinyt matkan varrella, omassakin vaihteistossa on kakkosen synkronointi jo heikossa jamassa, kytkin alkaa jo täristää ja perä on ihan helkutin väljä mutta se nyt ei meitin menoa haittaa.

      Hyvin kulkee, kovaakin kun jaksaa odotella että ehtii kiihtyä, ja kovaa sopii ajaa kurveistakin mikäli alusta ja rengastus on kunnossa. Ohjaus on tehostettuna hyvin miellyttävä jopa pienelle naisihmiselle kaupungissa pysäköidessä ja jarrut tässä hintaluokassa täysin vailla vertaa. Täyteen lastattu peräkärry perässä ei vaikuta kuin kiihtyvyyteen ja siihenkin varsin vähän, eli ERINOMAINEN vetoauto.

      Osta pois kun löydät hyvän yksilön. Edelleen taitaa olla niin että helmistä saa maksaa kahdesta kolmeen tonniin ja näistä tonnin rutkuista löytyy reippaasti sanomista/tekemistä. Osia saa Motonetistä ja KL:stä pilkkahinnoin tai vaihtoehtoisesti aivan tähtitieteellisin hinnoin Vehosta/Astrumista/muusta MB-merkkiliikkeestä.

      Onnea matkaan,
      Henkka
      "Auto noin 1000€, pakoputkisto sekä kallistuksenvakaaja heloineen etc. noin 150€ päälle. Täysin jumiutuneitten osien vuoksi 4-pyörän kulmien säätö maksoi reippaasti yli 100€ vaan enää ei tarvita kuin ei kun 'kovaa' ajoa! ... ja hiekkapuhallusta useampi kymmenen tuntia... ja sinkkiä...ja ruosteenestoa...ja maalia...ja peltiä.... ja uusi kytkin...ja perämurikan kiristys...ja ehjä vaihteisto...noooh..."

      • SE

        nämä vanhat 123(/115) -dieselit ovat käsittämättömiä ikiliikkujia, kun vaan saa käyntiin ja paiskattua tielle niin jopas taival maistuu. Saattaahan siellä useampikin paikka repsottaa ja ruostetta ja savuakin piisaa, mutta kun matka joutuu niin mitäs pienistä.

        Näillä ajaminen ei maksa oikeastaan mitään jos vähänkään harrastusta riittää, varaosalähteitä ihmisten nurkissa piisaa. Voihan ne jarrupalatkin
        ottaa varaosa-autosta, mitäs sitä suotta lähimpään
        tarvikeliikkeeseen, vaikka sieltä saa melkein mitä
        vaan autoon pikkurahalla. Asenne touhuun pitää toki olla kohdallaan:)


      • nih

        Ihan näin asiaa sivuten, millaisia kokemuksia Henkalle on Salon Astrumautosta kertynyt?

        Omani kun eivät ole mairittelevia, jos ei oteta huomioon sitä että tarjottu kaffe oli keskimääräistä tuoreempaa...


      • Henkka Jii
        nih kirjoitti:

        Ihan näin asiaa sivuten, millaisia kokemuksia Henkalle on Salon Astrumautosta kertynyt?

        Omani kun eivät ole mairittelevia, jos ei oteta huomioon sitä että tarjottu kaffe oli keskimääräistä tuoreempaa...

        Huollon kaverit tuntuu asiallisilta ja automyyjät on kaikki olleet mukavia; etenkin se nuori kaveri jonka nimeä en koskaan muista. Autotkin mitä olen katsellut vaikuttaa suht inhimillisesti hinnoitelluilta noin merkkiliikkeeksi.

        Jos jotakin on jäänyt hampaankoloon niin varaosien hintataso: kaikki mitä saa OEM-kamana Motonetistä pennosilla maksaa kahdesta kymmeneen kertaa enemmän Astrumissa.

        Kyselin sieltä vilkkukatkaisijaa (ns monitoimiviiksi) ja hätävilkun katkaisijaa jonka juniori talloi rikki ennen kuin siirsin sen kojelautaan. Saa helvetti jäätyä ennen kuin maksan 85€ yhdestä on-off katkaisijasta tai 175€ vilkun viiksestä. Viiksi maksaa Motonetissäkin vielä jotain 70€ mutta on siinäkin 100€ eroa. Tana.

        Henkka
        "Ei paljon inspaa investoida 1000€ kärryyn 1000 markkaa jostain hiton nippelistä"


    • mersumies

      Jos ja imeisesti kun autolla ajettu jo yli 500tkm pakkasella -10 jälkeen, käyntiinlähtö hankalaa,varsinkin ns.isoilla hehkuilla varustetussa autossa eli -80 ja vanhemmat.Kulutus on tehoihin ja kiihtyvyyteen nähden varsin suuri,normaalilla ajolla n.8,5l satasella.Mutta ajettavuus on vielä nykyautoihinkin verrattuna aivan huippuluokkaa.

      • jarski

        -15 astetta oli raja omassa vähintään 500000km ajetussa (mittari ruuvailtu joskus) -82 200D:ssä raja käynnistyvyydelle ilman lämmitystä, mutta kun lämmitti, niin aina lähti käyntiin. Polttoaine suodatin kannattaa vaihtaa joka syksy, niin ei jää välille kovillakaan pakkasilla. Nykyisellä -79 300D-moottorilla ei käynnistyvyyttä ilman lämmitintä ole vielä tarvinnut testata, muuta kuin senverran, että kerran -27 pakkasessa ehdin lämmittää vain vartin. Lähti käyntiin, mutta en hirvinnyt polkea kaasua paljoo niin sammui, lähti käyntiin vasta hetken lämmityksen jälkeen.


      • W126
        jarski kirjoitti:

        -15 astetta oli raja omassa vähintään 500000km ajetussa (mittari ruuvailtu joskus) -82 200D:ssä raja käynnistyvyydelle ilman lämmitystä, mutta kun lämmitti, niin aina lähti käyntiin. Polttoaine suodatin kannattaa vaihtaa joka syksy, niin ei jää välille kovillakaan pakkasilla. Nykyisellä -79 300D-moottorilla ei käynnistyvyyttä ilman lämmitintä ole vielä tarvinnut testata, muuta kuin senverran, että kerran -27 pakkasessa ehdin lämmittää vain vartin. Lähti käyntiin, mutta en hirvinnyt polkea kaasua paljoo niin sammui, lähti käyntiin vasta hetken lämmityksen jälkeen.

        8 tuntia töissä ja 240D-83 seisoi pihalla -25-32 asteen pakkasessa.

        Pois lähtiessä iltavuorosta klo 22.00 oli pakkasta -32 astetta.

        Työkaverit naureskelivat ja jäivät odottamaan käynnistyskaapeleitten kanssa, josko tarttisin apua.

        ...No siinä kävi sitten niin, että minä annoin virtaa yhdelle bensa-autolle....loppui naureskelut :)

        MB lähti käyntiin ilman lämmitystä ja naapurin apua.

        Ideana oli joka kerta se, ettei hehkuttanu loppuun asti. Huomasin vuosien varrella, että jos hehkutti loppuun, ei startti jaksanutkaan enään pyöriä, vaan hehku vei kaiken energian. Akku itseasiasa oli vielä autossa aika huono.


      • jarski
        W126 kirjoitti:

        8 tuntia töissä ja 240D-83 seisoi pihalla -25-32 asteen pakkasessa.

        Pois lähtiessä iltavuorosta klo 22.00 oli pakkasta -32 astetta.

        Työkaverit naureskelivat ja jäivät odottamaan käynnistyskaapeleitten kanssa, josko tarttisin apua.

        ...No siinä kävi sitten niin, että minä annoin virtaa yhdelle bensa-autolle....loppui naureskelut :)

        MB lähti käyntiin ilman lämmitystä ja naapurin apua.

        Ideana oli joka kerta se, ettei hehkuttanu loppuun asti. Huomasin vuosien varrella, että jos hehkutti loppuun, ei startti jaksanutkaan enään pyöriä, vaan hehku vei kaiken energian. Akku itseasiasa oli vielä autossa aika huono.

        Silloin kun tammikuussa 2001 menin armeijaan ja virittelin sitä ennen w123:een (silloin 200d) nestekaasulla toimivan, vähän webaston tyylisen lämmittimen, pakkohan se oli laittaa, että saa auton käyntiin, että pääsee lomille. Keuruulla kun ei saanut sähköä lämmittimeen. Puolisen tuntia, kun kaasulämmittimellä lämmitti, niin lähti heti käyntiin. Siinä oli sitten katsomassa enää ne joiden auto ei ollut käynnistynyt, kun mää täräytin 200D:n käyntiin. Paras kommentti minkä silloin kuulin oli että "Vittu määkin ostan Mersun".. Sanoin sitten siinä, että kannattaa ostaa samalla tälläinen lämmitinkin...


      • nih
        jarski kirjoitti:

        Silloin kun tammikuussa 2001 menin armeijaan ja virittelin sitä ennen w123:een (silloin 200d) nestekaasulla toimivan, vähän webaston tyylisen lämmittimen, pakkohan se oli laittaa, että saa auton käyntiin, että pääsee lomille. Keuruulla kun ei saanut sähköä lämmittimeen. Puolisen tuntia, kun kaasulämmittimellä lämmitti, niin lähti heti käyntiin. Siinä oli sitten katsomassa enää ne joiden auto ei ollut käynnistynyt, kun mää täräytin 200D:n käyntiin. Paras kommentti minkä silloin kuulin oli että "Vittu määkin ostan Mersun".. Sanoin sitten siinä, että kannattaa ostaa samalla tälläinen lämmitinkin...

        Menee tornihuhujen puolelle, mutta oletko jarski ylipäätään kuullut, että jossain varuskunnassa saisi sähköä autoon? Itse aikanaan kyselin Upinniemessä, josko Caravellen olisi saanut pistää perjantaiaamuna valtion sähkötöpseliin kiinni, jotta illan "lomille lomps" olisi ollut juoheva. Ei saanut, olisi kuulemma ollut epätasa-arvoista. Akun sai sentään viedä kasarmin ns. tykkihalliin sulamaan, mutta kaapelihommiksihan tuo silti meni.

        Sittemmin tulikin mentyä bemarilla. Oli siinä autossa hemmetisti vikoja, mutta yhdessä asiassa tuo 520i oli pistämätön: seisoi viikon Upinniemessä SlMePa:n parkkiksella 30 asteen pakkasessa, meikäläinen perjantaina kuskinpukille ja raa´asti vaan avain starttiasentoon. Viuh-viuh-viuh hurrrrr..... eli lähti kuin palmun alta, vaikka vielä Karjaalla 50 km päässä oli ohjaus täysin tönkkö ja takaikkunat uudestaan jäätyneet.


      • jarski
        nih kirjoitti:

        Menee tornihuhujen puolelle, mutta oletko jarski ylipäätään kuullut, että jossain varuskunnassa saisi sähköä autoon? Itse aikanaan kyselin Upinniemessä, josko Caravellen olisi saanut pistää perjantaiaamuna valtion sähkötöpseliin kiinni, jotta illan "lomille lomps" olisi ollut juoheva. Ei saanut, olisi kuulemma ollut epätasa-arvoista. Akun sai sentään viedä kasarmin ns. tykkihalliin sulamaan, mutta kaapelihommiksihan tuo silti meni.

        Sittemmin tulikin mentyä bemarilla. Oli siinä autossa hemmetisti vikoja, mutta yhdessä asiassa tuo 520i oli pistämätön: seisoi viikon Upinniemessä SlMePa:n parkkiksella 30 asteen pakkasessa, meikäläinen perjantaina kuskinpukille ja raa´asti vaan avain starttiasentoon. Viuh-viuh-viuh hurrrrr..... eli lähti kuin palmun alta, vaikka vielä Karjaalla 50 km päässä oli ohjaus täysin tönkkö ja takaikkunat uudestaan jäätyneet.

        Jotenkin muistelen, en ole ihan varma, että jossain päin olisi saanut sähköä autoon......


      • mie
        jarski kirjoitti:

        Jotenkin muistelen, en ole ihan varma, että jossain päin olisi saanut sähköä autoon......

        Ainakin KarLstossa oli muutama sähkötolppa syrjässä vapaana "vain nopeat elävät" varausmenetelmällä. Tosiaan BMW 520i oli kyllä peto käynnistymään tulipalopakkasilla.


      • Mersu W123
        jarski kirjoitti:

        Silloin kun tammikuussa 2001 menin armeijaan ja virittelin sitä ennen w123:een (silloin 200d) nestekaasulla toimivan, vähän webaston tyylisen lämmittimen, pakkohan se oli laittaa, että saa auton käyntiin, että pääsee lomille. Keuruulla kun ei saanut sähköä lämmittimeen. Puolisen tuntia, kun kaasulämmittimellä lämmitti, niin lähti heti käyntiin. Siinä oli sitten katsomassa enää ne joiden auto ei ollut käynnistynyt, kun mää täräytin 200D:n käyntiin. Paras kommentti minkä silloin kuulin oli että "Vittu määkin ostan Mersun".. Sanoin sitten siinä, että kannattaa ostaa samalla tälläinen lämmitinkin...

        Minkälainen viritys tuo nestekaasu lämmitin oli sinulla? Voisitko vähän tarkemmin kertoa?


      • nih
        Mersu W123 kirjoitti:

        Minkälainen viritys tuo nestekaasu lämmitin oli sinulla? Voisitko vähän tarkemmin kertoa?

        Onhan näistä polttonesteellä toimivista koneen lämittimistä kuultu ennenkin, mutta jos joku rakentaa sellaisen itse, niin se tarinahan on pakko kuulla.


      • jarski
        Mersu W123 kirjoitti:

        Minkälainen viritys tuo nestekaasu lämmitin oli sinulla? Voisitko vähän tarkemmin kertoa?

        Siis se oli sellainen tehtaan tekemä lämmitin, joka toimi nestekaasulla ja lämmitti jäähdytinnestettä. Sytytys hoitui katkaisijasta ja jäähdytinneste kierti moottorissa taukolämpö pumpun avulla. Kooltaan se oli sellainen, että se mahtui oik. etuvalon taakse. Aiemmin tuo lämmitin oli kaivinkoneessa.


      • w124-89

        juu eli jos ajettu vaikka 900 tkm mut muuten kone kunnossa ja venat säädetty ( pitää säätää joka 30 000 km välein) ni kyllä lähtee vaikka -30 pakkasta !!

        tietoa meinaan omasta nyt jo myydystä 240 D -84- , siinä ekana vuonna lähti koko ajan vaikka oli mikä sää , vuos ja 40 000 km myöhemmin ja ei lähtenyt enää 5 ja kylmemmällä !!

        syy :venojen säätämättömyys ja kun ne säädettiin ni taas lähti ilman apuvirtoja ja tolppaa - 30 astetta !!

        kilsoja autoja oli 500 tkm


    • sl 500

      noin vanhan mesen saa lapioida jo kaatopaikalle, ajo-ominaisuuksia noissa ei ole ollut edes uutena, eikä ne ainakaan paremmiksi ole tullut vuosien kuluessa. Ostappa sellainen ja aja 300 km lenkki kerroppa sitten kuinka rentouttavaa se oli,ja jos sait tästä ajokiksit... niin olet masokisti.

      • SE

        vielä donan hintaisenakin 123 herättää väkeviä
        tunteita, aikamoinen peli:)


    • mie

      Melkein suosiolla vähintään 240D ,mielummin 300D, loppujen lopuksi käytettynä hinnanero on aika pieni, mutta esim. 200d (60 hv), 240D (72hv) (-82->) ,ero on julmettu, 200D on yksinkertaisesti uskomattoman laiska.Ja 1000 eurolla saattaa lähteä vaikka hikisesti katsastettu 300D, jos lyhytaikaista matkapirssiä etsit. Hyvä vaihtoehto myös Toyota Crown,erillisrunko,hyvä moottori, hyvät varusteet ja 5-v-vaihteisto, kaikenkaikkiaan onnistunut japanilainen diesel.

    • sorppi

      ..lähti -25 asteesta vielä käyntiin hienosti ilman lämmitystä.
      Sen verran halusin kommentoida, että osa kirjoittajista unohti,
      että "marsu" tässä etsii 80- luvun alun 123:sta, ei siis viimisimpiä
      90-luvun 124:sia, saattaa jo eroja löytyä noissa...
      Kuitenkin, hyvä autohan se 200d on, itsekin sellaisella ajelin
      pari vuotta, vaikka senkin pelastin suurinpiirtein purkutuomiolta
      ja konepuolelle heitettiin joku kyläpajan nurkassa vuosia
      pölyttymässä ollut pannu, tiesmitenpaljon-ajettu.
      Niin vain kone lyötiin paikalleen ja katsastukseen ja kerralla läpi,
      savutusarvotkin oli kohdallaan. Hieman katsastusinssi ihmetteli kyllä
      hitsattua vetovartta, mutta ei keksinyt laillista keinoa olla
      hyväksymättä moista viritystä. Varotteli kovasti siitä lähtiessä
      sitten kyllä :)
      No. Alustat noissa on uskomattoman hyviä, tosiaan, tuollakin
      yksilöllä uskalti ajaa hiekkatiellä mutkat kovempaa, kun
      15v uudemmalla volvolla.
      Mutta on se niin laiska, että ei minua kyllä saisi enää
      vastaavalla pannulla varustettua vehjettä ostamaan eikä
      edes ottamaan. Kerran hävisin postin isolle jakeluautolle
      kiihdytyskaistan tykityksessä...
      Seuraava autoni, 240d, tuntui ihan raketilta, vaikkei uskoisi
      että joku 10hv ero tehoissa on paljon, mutta 123 ollessa
      kyseessä, näin todellakin on.
      Ja, kovemmilla pakkasilla kannattaa varustautua kylmään
      kyytiin. Kerran mentiin Lappiin, matkalla ilma jäähtyi reilusti
      yli -30 asteen (perillä Kittilässä -37!), ei meinannu vanha
      ratsu enää pitää koneessa lämpöjä, vaikka kolmosella ajelin
      reilua satkua pitkiä matkoja. Pakko oli välillä pysähtyä
      lisäämään vaatetusta ja toivoa että ei auto sammu...Ei sammunut,
      se hyvä.

      • jarski

        Kovilla pakkasilla kannattaa laittaa pahvi tms. jäähyttimen eteen, niin tarkenee autossa. Ainakaan -32 asteen pakkasessa ei tarvinnut pitää lämmitystä w123:ssa täysillä, kun koneen lämmöt olivat normaalit ja ilman takkia tarkeni ajaa...


      • nih

        En ole kuullut, että noin raakaa motin jäähtymistä ajon aikana olisi muille sattunut. En epäile jutun todenperäisyyttä, mutta ihmettelen hiukan...tuskinpa se kone sentään sammuu, vaikka ajoviimasta jäähtyisikin. Eikös naftakone periaatteessa käy jos ei polttoaine mene kovin liisteriksi? Lapissahan käsittääkseni taksimiehet jättivät aikanaan ääripakkasilla auton käyntiin pihalle koko yöksi ja painuivat itse yöpuulle. Ja ei kun ajoon aamulla.


      • juha
        nih kirjoitti:

        En ole kuullut, että noin raakaa motin jäähtymistä ajon aikana olisi muille sattunut. En epäile jutun todenperäisyyttä, mutta ihmettelen hiukan...tuskinpa se kone sentään sammuu, vaikka ajoviimasta jäähtyisikin. Eikös naftakone periaatteessa käy jos ei polttoaine mene kovin liisteriksi? Lapissahan käsittääkseni taksimiehet jättivät aikanaan ääripakkasilla auton käyntiin pihalle koko yöksi ja painuivat itse yöpuulle. Ja ei kun ajoon aamulla.

        Jäähtyminen johtuu huonosti liikkuvasta termarista. Kirosin itse viime talvena oman w124 200d:n kanssa kun ei lämmintä piisannut ja moottori ei lämmennyt moottoritielläkään juuri 60 asteen paremmalle puolelle. Kun vaihdoin termostaatin niin -28 pakkasessa markka lasissa pysyy lämmöt yli 80 asteen ja riitti vielä vähän kabiiniinkin...
        Pahvin kanssa pitää olla varovainen jos on silikoniflekti ettei hajoa. Mä olen kyllä termarin vaihdon jälkeen pärjänny ilman pahvia mainiosti.


      • MB/Citikka
        juha kirjoitti:

        Jäähtyminen johtuu huonosti liikkuvasta termarista. Kirosin itse viime talvena oman w124 200d:n kanssa kun ei lämmintä piisannut ja moottori ei lämmennyt moottoritielläkään juuri 60 asteen paremmalle puolelle. Kun vaihdoin termostaatin niin -28 pakkasessa markka lasissa pysyy lämmöt yli 80 asteen ja riitti vielä vähän kabiiniinkin...
        Pahvin kanssa pitää olla varovainen jos on silikoniflekti ettei hajoa. Mä olen kyllä termarin vaihdon jälkeen pärjänny ilman pahvia mainiosti.

        Terve!

        Itse olen havainnut, että jäähdytinjärjestelmän vesimäärä tai oikeastaan sen vähyys, vie lämmöt kabiinista. Kun vesimäärä on oikea, niin lämppärin kennollekin riittää nestettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11021
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2473
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      916
    Aihe