kompostia kasvimaalle?

Kompsis

Pihalla seisoo puukehikkokomposti johon siis laitettu pihamaan "jätettä" ei ruokajätteitä.Toinen puoli on tuoreempi ja sitä on täytetty viime kesänäkin.Toinen puoli taas on ollut viime kesän rauhassa muhimassa.Voinko siis keväällä mullata kasvimaahan mukaan tuota vanhempaa muhinutta kompostia ja mistä tiedän onko se jo "kypsää"?Paljonko osaan sitä laittaa?

6

1249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän tiedon saanut

Olen saanut tälläisen tiedon eräällä kurssilla ollessani, jossa oli yhtenä aiheena kompostointi.
      "Puutarhajätekomposti ei sovi kivikkokasveille, katteen päälle eikä mullaksi siemenkylvöihin." (Syytä en tiedä, koska sitä ei ole tullut kirjoitettua ylös!)
      Lykykäisesti kerrottuna puutarhajätteen kompostivaiheet.
      Ensimmäisenä vuonna kerätään kompostoitava tavara, väliin silloin tällöin vähän multaa ja kanankakkareita, kuivina kaisina kastellaan vähän.
      Toisena vuonna kasattu keko siirretään viereen, jolloin siis samalla tulee käänettyä komposti ylös-alaisin. Kastellaan hyvin kuivina kausina. Kolmantena vuonna tämä on keväällä valmista kompostia.

• multakynsi

Kokemuksesta tiedän ainakin että avokehikossa kompostiin joutuu rikkakasvin siemeniä ja muutenkin kompostoitavissa kasveissa saattaa olla siemeniä jotka säilyvät vuosia valmiina itämään .Siinä ne eivät pala siis komposti ei kuumene samalla tavalla.

• Kompsis

Mihin ihmeeseen sitten voin laittaa tuota avokompostin tuotosta?Luulin saavani siitä oivaa lannoitetta kasvimaalle ja marjapensaille eikä sitä nyt voikaan siihen käyttää?

• harrastelija....

Kyllä se käy kaikkien puiden ja pensaiden alle, myös marjapensaiden.

• vesiheinä
        harrastelija.... kirjoitti:

Kyllä se käy kaikkien puiden ja pensaiden alle, myös marjapensaiden.

Kyllä sitä voi käyttää kasvimaallekin vaikka rivien väliin sitten kun taimet jo näkyy. Vaatii vain kitkemistä, haraamista tai vaikka toista katetta, vaikka ruohosilppua siihen päälle jos sieltä rikkaruohot kovin pilkistää. Kyllä se parantaa maaperää

• harrastelija kompostoija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      47
      3612
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3375
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2641
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2328
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1829
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1719
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      182
      1698
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      384
      1417
    9. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1297
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1118
    Aihe