Tien ylittäminen

rajoitustenmukaan

Kuulun niihin autoilijoihin, jotka väistävät jalankulkijoita suojatien kohdalla. En valita siitä mitään, vaan mielestäni näin tulee olla. Itse jalankulkijana edellytän autoilijoilta samaa.

Olen huomannut, että ainakin Tuomarilantiellä Espoossa Tuomarilan juna-aseman kohdalla on yksi kohta, jossa jalankulkijat haluavat ehdottomasti ylittää tien kohdasta, jossa suojatie ei ole lähelläkään. Ette viitsi kiertää alikulkua pitkin.

Jonain päivänä joku jää tuossa auton alle. Opetatte vielä lapsennekin ylittämään keskeltä tietä.

En muuten anna tuossa sitten tietä teille. Tahallani en päälle aja, mutta kova luonne teillä saa olla, jos meinaatte minut saada pysähtymään.

20

1612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hä?

      Jos ei suojatietä ole lähelläkään, voi sen tien sitten ylittää mistä vaan. Ei sitä ole missään kielletty.

      • Kanssa-autoilija

        Alkuperäinen kirjoittaja totesi ettei lähellä ole suojatietä mutta mitä ilmeisimmin jonkin matkan päässä on alikulkutunneli.

        "Jos ei suojatietä ole lähelläkään, voi sen tien sitten ylittää mistä vaan. Ei sitä ole missään kielletty."

        Tieliikennelain mukaan ajorataa ei saa ns. kevytliikenne (kävelijät, pyöräilijät jne) ylittää "mistä vaan" kun siihen on osoitettu suojatie tai alikulkutunneli. Niin että se "mistä vaan" ylittäminen on lailla kielletty.


      • hyväkuski

        Missään sanota,että paikassa jossa ei ole suojatietä autoilijan pitäisi antaa jalankulkijalle esteetön kulku.


      • Anonyymi
        hyväkuski kirjoitti:

        Missään sanota,että paikassa jossa ei ole suojatietä autoilijan pitäisi antaa jalankulkijalle esteetön kulku.

        Tieliikennelaki 29 pykälä, 1. momentti: Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.


      • Anonyymi
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja totesi ettei lähellä ole suojatietä mutta mitä ilmeisimmin jonkin matkan päässä on alikulkutunneli.

        "Jos ei suojatietä ole lähelläkään, voi sen tien sitten ylittää mistä vaan. Ei sitä ole missään kielletty."

        Tieliikennelain mukaan ajorataa ei saa ns. kevytliikenne (kävelijät, pyöräilijät jne) ylittää "mistä vaan" kun siihen on osoitettu suojatie tai alikulkutunneli. Niin että se "mistä vaan" ylittäminen on lailla kielletty.

        Tieliikennelain 16 § lukee mm. seuraavaa:

        "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä."

        Se on suhteellista, että mikä on kenenkäkin mielestä "lähellä". Jos mikään noista ei ole "lähellä", niin ajorata voidaan ylittää mistä kohtaa tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain 16 § lukee mm. seuraavaa:

        "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä."

        Se on suhteellista, että mikä on kenenkäkin mielestä "lähellä". Jos mikään noista ei ole "lähellä", niin ajorata voidaan ylittää mistä kohtaa tahansa.

        Aikanaan Karpo tutki tämän.

        Silloisen Liikenneministeriön oven kohdalta kadun yli oikaisseen virkamiehen kulkureitin ja lähimmän suojatien väli oli 16 metriä. Tästä voitiin päätellä, että se ainakin on vielä "lähellä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan Karpo tutki tämän.

        Silloisen Liikenneministeriön oven kohdalta kadun yli oikaisseen virkamiehen kulkureitin ja lähimmän suojatien väli oli 16 metriä. Tästä voitiin päätellä, että se ainakin on vielä "lähellä".

        Tarkoitat kai toisinpäin, eli 16 metrin päässä sijaitseva suojatie ei ole "lähellä". Jos virkamies oikaisi kadun yli, eikä käyttänyt 16 metrin päässä sijainnutta suojatietä, niin silloinhan se suojatie on "kaukana" eikä "lähellä".


      • Anonyymi
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja totesi ettei lähellä ole suojatietä mutta mitä ilmeisimmin jonkin matkan päässä on alikulkutunneli.

        "Jos ei suojatietä ole lähelläkään, voi sen tien sitten ylittää mistä vaan. Ei sitä ole missään kielletty."

        Tieliikennelain mukaan ajorataa ei saa ns. kevytliikenne (kävelijät, pyöräilijät jne) ylittää "mistä vaan" kun siihen on osoitettu suojatie tai alikulkutunneli. Niin että se "mistä vaan" ylittäminen on lailla kielletty.

        Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Siinä mainitaan asian suhteen seuraavaa:

        "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä."

        Mistä tahansa voi ylittää, jos mikään mainituista kohdista ei ole "lähellä". Mikä on sitten lähellä, niin on tulikuntakysymys.


    • Samaa mieltä...

      Olen pyrkinyt noudattamaan myös periaatetta, että suojatiellä annetaan jalankulkijalle vapaa kulkuoikeus. Kyllähän tien voi ylittää muualtakin mutta etäisyys suojatiehen pitää on vähintään 25m, tietenkin jalankulkijalla on suurempi vastuu jos ylitys ei tapahdu suojatiellä.
      Ei autoilijalla ole missään tilanteessa yliajo-oikeutta, ainakin näin opetettiin autokoulussa jo vuonna 1960 kun sain ammattiajokortin.
      Näillä opeilla olen pärjäillyt kaikissa pohjoismaissa.
      Kuitenkin Nokian kaupungin alueella jalankulkija elää autoilijoiden mielivallan alla kun puhutaan suojatiellä kulkemisesta.
      Autoilijat hyvin harvoin antavat suojajatienkäyttäjälle kulkuoikeutta.

      • etuoikeudella

        jos jalankulkija ei jaksa kulkea virallisia kulkuteitä, ei heillä ole mitään etuoikeutta olettaa että autoilijat jarruttelevat ja antavat tilaa ja aiheuttavat vaaratilanteita autoliikenteelle. Mitäs siitä tulisi jos autoilla oikaistaisiin sieltä täältä, kun ei jaksettaisi ajaa virallisia (sääntöjen mukaisia) kulkureittejä??


      • kysyn vaan
        etuoikeudella kirjoitti:

        jos jalankulkija ei jaksa kulkea virallisia kulkuteitä, ei heillä ole mitään etuoikeutta olettaa että autoilijat jarruttelevat ja antavat tilaa ja aiheuttavat vaaratilanteita autoliikenteelle. Mitäs siitä tulisi jos autoilla oikaistaisiin sieltä täältä, kun ei jaksettaisi ajaa virallisia (sääntöjen mukaisia) kulkureittejä??

        Mikähän on sitten jalankulkijan virallinen kulutie, joe ei suojatie ?
        Kuitenkin taajaman ulkopuolella ajotiekin ja varsinkin tie laita on virallinen jalankulkijankin kulkutie. Ylittäminen on tosi työlästä, jos pitää mennä tien yli seuraavasta suojatien paikasta !
        Autoilijat ovat tosi itsekkäitä sillä he luulevat tien ja kevyenliikenteenväylänkin olevan vain autoja varten.


      • Anonyymi
        kysyn vaan kirjoitti:

        Mikähän on sitten jalankulkijan virallinen kulutie, joe ei suojatie ?
        Kuitenkin taajaman ulkopuolella ajotiekin ja varsinkin tie laita on virallinen jalankulkijankin kulkutie. Ylittäminen on tosi työlästä, jos pitää mennä tien yli seuraavasta suojatien paikasta !
        Autoilijat ovat tosi itsekkäitä sillä he luulevat tien ja kevyenliikenteenväylänkin olevan vain autoja varten.

        Jep. Suojatie on nimenomaan se jalankulkijan ylityskohta. Ei voi koskaan tulla yllätyksenä kenellekään, että jalankulkija ylittää ajoradan juuri suojatien kohdalla.

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä. Jos mikään ei ole lähellä, niin ylityksen saa tehdä mistä kohtaan vaan.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on toki noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Jalankulkija on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


    • gagaega

      Painakaa sitä kaasua saatana jos näyttää siltä että hyvin kerkeää ennen kuin kukaan on edessä! Vituttaa niin vitusti kun autoilijat aina "enkö mene no menenkö enpäs menekkään" ja sitten siinä saa saatana seistä tyhmän näköisenä tiensivussa. LÄMÄÄ lämää vaan, itse ainakin kuljen TODELLA paljon mielummin auton takaa kun edestä.

      • Anonyymi

        Se miten sinä mielelläsi toimit, ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden on toimittava samoin. Itse toimin liikennesääntöjen mukaan, eli tieliikennelain velvoittamalla tavalla. Sillä tavalla kuuluu toimia ja siihen velvoittaa tieliikennelaki.


    • Anonyymi

      Ei se mitään "näin tulee olla", vaan laki velvoittaa nimenomaan niin toimimaan. Laissa lukee mm. näin: "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku." Jalankulkijan suojatieylitystä ei siis saa mitenkään estää tai häiritä.

      Lisäksi laissa lukee näin: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." Jokaista suojatietä pitää lähestyä tuolla tavalla.

    • Anonyymi

      Kun vanhoja keskusteluja kaivetaan esiin, niin täytyy muistaa, että nykyinen voimassa oleva tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuvassa näkyy olevan liikenneympyrä. Myös "tavallisessa" risteyksessä kääntyvä pitää kääntyvänä väistää sen risteävän tien ylittäviä, jolle ajoneuvollaan kääntyy. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.


    • Anonyymi

      Tieliikennelain 16 § säätää ajoradan (tai pyörätien) ylittämiseen liittyen: ”… Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

      • Anonyymi

        Noin on. Jalankulkijan on varottava. Sen sijaan ajoradan ajoneuvoilla on varomisen lisäksi väistettävä suojatiellä olevia tai sinne suuntaavia jalankulkijoita. Jalankulkijoiden etenemistä ei saa estää, eikä häiritä.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      42
      13485
    2. V*ttuu että mä haluan sua

      Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      96
      4835
    3. Nolointa ikinä miehelle

      On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      128
      4344
    4. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3748
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      59
      3497
    6. Mikä sinua eniten

      Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      119
      3419
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

      Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      50
      2379
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2355
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

      Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      32
      2130
    10. On sillä rääpyä

      Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      15
      1784
    Aihe