Voisiko joku kertoa,kannattaako minun nyt jatkossa ostaa puut vai pellettiä? Minulla on vesikeskuslämmitys, 15v vanha pannu. Pannussa on puu- tai öljylämmitysmahdollisuus, Högfors 15. Lisäksi meillä on varaava takka. Mitä tulee hankkia, jotta voi alkaa lämmittää pelleteillä? Mitä maksaa? Tiedosta erittäin kiitollinen Kaisa yh
Pelletti vai ostopuut
23
16459
Vastaukset
- .....
Noiden kahden vaihtoehdon ostohinnassa, siis eur/MWh ei ole suurta eroa ja jos kattilaan hankkii lisävarusteeksi tarvittavan pellettipolttimen(noin 2500 eur), niin korkeampi hyötysuhde kompensoi hintaeroa.Klapi maksaa nykyään luokkaa 25-28 eur/MWh, kun pelletti maksaa vähän yli 30 eur.Pelletti tarvitsee lisäksi jonkinlaisen siilon, josta se siirtyy automaattisesti pellettipolttimelle, joten töineen äkkiä hukkuu 5000 eur siirryttäessä pelletin polttamiseen.
Jos taas puuta polttaa, on oltava kunnon varaaja ja tuo Högfors 15 nimestään päätellen ei ole mikään tehokas pannu varaavaan järjestelmään.
Tämä Högfors lienee valurautakattila, joten kestää maailman tappiin, joten sitä ei toisaalta ainakaan hajoamisen pelossa tarvitse vaihtaa.Vaikka öljy on hinnoissaan, tuota ehkä 5000 euron satasausta polttaa monta vuotta, jos öljyn ja puu/pelletin hintaero on 0,30 eur, niin öljyä saa polttaa yli 16000 litraa eli normaalitalossa 6-7 vuotta.Mitkä ovat suunnitelasi talon suhteen, jos aiot siinä asua kymmeniä vuosia, kannattaa satsata tuolaiseen perusparannukseen.- Tietämätön Kaisa
Tuli selväksi, ettei kannata ruveta satsaamaan pelletin polttoa ajatellen. Juu kyllä meillä ei ole mitään isoa varaajaa tuossa kattilassa. Mutta entä kannattaako varaavaa takkaa ajatellen hankkia sinne pellettiarina ja poltella takassa pellettiä ostopuun sijaan?
Mutta eikö kuitenkin ostopuut tule vielä halvemmaksi kuin öljyn ostaminen? Poltan puita pannussa ja takassa talvisin kun pakkasta on alle 10 astetta. Kun pakkanen kirii yli kymmenen asteen, siirryn kokonaan öljyyn. Öljyä minulta menee vuodessa noin tankillinen eli 1500 litraa. - Tietämätön Kaisa
Tietämätön Kaisa kirjoitti:
Tuli selväksi, ettei kannata ruveta satsaamaan pelletin polttoa ajatellen. Juu kyllä meillä ei ole mitään isoa varaajaa tuossa kattilassa. Mutta entä kannattaako varaavaa takkaa ajatellen hankkia sinne pellettiarina ja poltella takassa pellettiä ostopuun sijaan?
Mutta eikö kuitenkin ostopuut tule vielä halvemmaksi kuin öljyn ostaminen? Poltan puita pannussa ja takassa talvisin kun pakkasta on alle 10 astetta. Kun pakkanen kirii yli kymmenen asteen, siirryn kokonaan öljyyn. Öljyä minulta menee vuodessa noin tankillinen eli 1500 litraa.... kannattaako näin kalliin öljyn aikoihin sijoittaa varaavan kattilan koon lisäämiseen?
Vai oletko sitä mieltä, että minun tulisi lopettaa koko ostopuut ja siirtyä pelkästään öljyn polttamiseen? Paljonko tulee siitä säästöä?
Vuodessa palaa noin 12 pinokuutiota puuta. - Utelias Savolainen
Mutta eikö kuitenkin ostopuut tule vielä halvemmaksi kuin öljyn ostaminen? Poltan puita pannussa ja takassa talvisin kun pakkasta on alle 10 astetta. Kun pakkanen kirii yli kymmenen asteen, siirryn kokonaan öljyyn. Öljyä minulta menee vuodessa noin tankillinen eli 1500 litraa.Ostopuilla tulee halvemmaksi,kuin öljyllä ja pelletin kanssa ostopuut ovat kuta kuinkin tasoissa hintansa puolesta.Noinkin pienen öljynkulutuksen kanssa ei ole taloudellisesti järkevää muuttaa lämmitysmuotoa,polttele vaan öljyä.
- .....
... kannattaako näin kalliin öljyn aikoihin sijoittaa varaavan kattilan koon lisäämiseen?
Vai oletko sitä mieltä, että minun tulisi lopettaa koko ostopuut ja siirtyä pelkästään öljyn polttamiseen? Paljonko tulee siitä säästöä?
Vuodessa palaa noin 12 pinokuutiota puuta.tuo sinun puunpolttosi vastaa ehkä 1300 litraa öljyksi muutettuna, joten karvan verran alle 3000 litraa kuluisi, jos pelkkää öljyä polttasit.
Jos näillä sinun lisätiedoillasi tekisin ratkaisun, olisi se ehkä pelletti/vilja poltin ja siihen sopiva siilo. Äkkiä laskien simulla kuluu pellettiä noin 10 irtokuutiota/vuosi.Pellettin voi aika pitkälle autamatisoida, tuhkan poisto kuuluu ohjelmaan kuten puunkin poltossa, mutta sitä tulee huomattavsti vähemmän.Pelletti ei vaadi mitään varaajia pannun kylkeen kuten puu. Poliitikot virittelevät parasta aikaa avustussysteemiä pellettiin siirtyville, joten kannattaa tutustua ehtoihin. - poltinmies
Toi sinun kattilasi on yksi parhaita kattiloita.
Ei kannata vaihtaa .Laita Ouman säädin niin pelaa pitkään eikä ole tuhia kuluja. - Tietämätön Kaisa
poltinmies kirjoitti:
Toi sinun kattilasi on yksi parhaita kattiloita.
Ei kannata vaihtaa .Laita Ouman säädin niin pelaa pitkään eikä ole tuhia kuluja.Mitä tuo säädin säätää? Olen ihan ulkona noista pannun mittareista ja vipusista. Tulet osaan laittaa ja vetoja säädellä, siinä kaikki.
Kuinka paljon tuo säädin maksaa? Asentaakohan Hanakat semmoisia?
Olen kiitollinen asiallisesta keskustelusta! - ....
Mitä tuo säädin säätää? Olen ihan ulkona noista pannun mittareista ja vipusista. Tulet osaan laittaa ja vetoja säädellä, siinä kaikki.
Kuinka paljon tuo säädin maksaa? Asentaakohan Hanakat semmoisia?
Olen kiitollinen asiallisesta keskustelusta!Ouhman-säädin säätää patteriverkostoon menevän veden lämpötilaa.Kun pakkanen kiristyy, niin lähtevän veden lämpötila nousee. Esim. jos ulkona on lämpötila 0:ssa. lähtevä vesi on 40 asteen kieppeillä. Talon lämpöeristyksen mukaan voi säätää. miten jyrkästi veden lämpötila nousee ulkolämpötilan laskiessa. Yksi parhaista laitteista vesikiertoiseen keskuslämmitykseen, maksaa noin 3 euroa ja helppo asentaa jopa omatoimisesti. Laitteesta meikälisellä 14 vuoden kokemus, pysyy sisälämpötila todella tasaisena ja säästää energiaa, koska ei järjestelmässä kierrä turhan kuuma vesi.
- juhe_x
Jos lähellä ei ole sopivaa siiloa, niin yksi vaihtoehto on ottaa pelletti tynnyristä. Siinä kustannukset jää polttimeen ja spriraaliin & moottoriin. Nuo saa noin 2500e hintaan.
Silloin kun siiloon on pidempi matka, niin tarvitaan isompi (vahvempi) moottori. Jos se on myöhemmin tulossa, niin moottori sen mukaan. Spiraalia ei voi jatkaa myöhemmin, mutta toisaalta ei haittaa jos on tynnyri ja lyhyt spiraali varalla -- jos syöttö jumittaa kovilla pakkasilla, niin ei tule suurempi hätä, kun voi vaihtaa lyhyempään syöttöön pienellä vaivalla.
Jos nyt kantaa klapeja, niin pellettien kantamisessa pääsee hivenen vähemmällä. Ovat kuivempia ja hyötysuhde parempi poltossa -> säästää neljänneksen painossa/helpottaa kantamista.
Jos ostaa nyt kunnollisen pellettipolttimen, niin kyllä sillä on jälleenmyyntiarvoa. Taatusti menee käytettynä kaupaksi, jos nyt ei ihan uuden hinnalla, mutta kumminkin. En sanoisi että pelletin kokeileminen tulee liian kalliiksi. Valinta riippuu omista mieltymyksistä. - juhe_x
juhe_x kirjoitti:
Jos lähellä ei ole sopivaa siiloa, niin yksi vaihtoehto on ottaa pelletti tynnyristä. Siinä kustannukset jää polttimeen ja spriraaliin & moottoriin. Nuo saa noin 2500e hintaan.
Silloin kun siiloon on pidempi matka, niin tarvitaan isompi (vahvempi) moottori. Jos se on myöhemmin tulossa, niin moottori sen mukaan. Spiraalia ei voi jatkaa myöhemmin, mutta toisaalta ei haittaa jos on tynnyri ja lyhyt spiraali varalla -- jos syöttö jumittaa kovilla pakkasilla, niin ei tule suurempi hätä, kun voi vaihtaa lyhyempään syöttöön pienellä vaivalla.
Jos nyt kantaa klapeja, niin pellettien kantamisessa pääsee hivenen vähemmällä. Ovat kuivempia ja hyötysuhde parempi poltossa -> säästää neljänneksen painossa/helpottaa kantamista.
Jos ostaa nyt kunnollisen pellettipolttimen, niin kyllä sillä on jälleenmyyntiarvoa. Taatusti menee käytettynä kaupaksi, jos nyt ei ihan uuden hinnalla, mutta kumminkin. En sanoisi että pelletin kokeileminen tulee liian kalliiksi. Valinta riippuu omista mieltymyksistä.Katsoin josko näkyy tietoa Högfors 15:sta. Pellettikeskusteluissa on siitä yksi maininta http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/viewtopic.php?p=3722&sid=1ddae1cbfac83f46f31c0cac8878085a
Tuosta ei selviä se kannattaako pellettipoltin pistää puu- vai öljypuolelle. Voi sopia molempiin, mutta tuhkatilaa yleensä on paremmin puupuolella. Valittu poltin myös vaikuttaa siihen kumpaan puoleen polttimen voi laittaa.
Mulla vanhan öljytynnyrin muokkaukseen meni puoli tuntia ja sillä saa toimivan pelletti"siilon". Nopeamminkin saa, jos ei ole hidas harrastaja. Ison siilon tekemisellä ei ole kiire, kun vain pelletit voi varastoida katon alla = irti kosteasta maasta & sade ei kastele niitä.
- ellet saa
jostain ilmaisat puuta.
- Monenlaista vastausta
Täältä saat monenlaista vastausta.Sanoisin että ota pelletti,on automatisoitu kuten öljuvehkeet mutta käyttökustannukset alle puolet öljyyn verraten.
- jelppari
Kaisa, minkäs kokoinen/ikäinen talo sinulla on ja missä päin Suomea se sijaitsee. Ja kerrotko vielä uudelleen sen vuosikulutuksen öljyllä/ puulla?
- Tietämätön Kaisa
Talo on rakennettu -89. Lämminala 107 neliötä. Puita palaa vuodessa varastoon mahtuvat 12 pinokuutiota sekaklapia.
Öljyä palaa vuodessa noin 1200-1500 litraa, riippuen talvesta. Kun pakkanen kiristyy yli kymmenen asteen, siirryn polttamaan öljyä.
Meillä on varaava takka. Kannattaisiko minun takkaan ostaa arina, ja poltella siinä pellettiä?
Kiitos siitä Ouhman-vinkistä!!Itse en naisen logiikalla sitä osaa asentaa. Onkohan Hanakoilla myytävänä sitä laitetta.
Kuinka usein mun kannattais putsauttaa öljypoltin?
Kaisa - turhaa
Talo on rakennettu -89. Lämminala 107 neliötä. Puita palaa vuodessa varastoon mahtuvat 12 pinokuutiota sekaklapia.
Öljyä palaa vuodessa noin 1200-1500 litraa, riippuen talvesta. Kun pakkanen kiristyy yli kymmenen asteen, siirryn polttamaan öljyä.
Meillä on varaava takka. Kannattaisiko minun takkaan ostaa arina, ja poltella siinä pellettiä?
Kiitos siitä Ouhman-vinkistä!!Itse en naisen logiikalla sitä osaa asentaa. Onkohan Hanakoilla myytävänä sitä laitetta.
Kaisakokeilua kun on hyvä öljylämmitys ja se ouman. Niitä saanee hanakankin kautta ja asennettuna.
Öljypoltin pitäis huollattaa tuolla kulutuksella kahden vuoden välein. Ja kattilan nuohoustarve voi olla joka vuosi. - jelppari
KaisaSen säätimen merkki on Ouman, ei ouhman. www.ouman.fi
Lähes kaikki Lvi-liikkeet sitä myyvät, asennus ei ole vaikea, joten ei pitäisi paljoa maksaa. Perusmalli Eh-80 sisäanturilla on tapauksessasi se oikea malli.
Talosi kokoluokka on sellainen että en muutoksia tekisi. Pienessä talossa säästötkin jäävät pieniksi sijoitettuun rahaan nähden.
Pellettiä voi joissain takoissa korissa polttaa, mutta vaatii kokeilua. www.pellettikeskustelu.net
auttaa.
Mutta asia menee sinulla hieman väärinpäin. Eli sanot polttavasi öljyä kun pakkanen kiristyy. Paras säästö tulee tietenkin (jos saat puita edullisesti) öljyn suhteen silloin kun kulutuskin on kovimmillaan. Eli leudoilla keleillä polttelet öljyä jolloin sitä ei paljon kulu ja kovalla pakkasella poltat puita minkä pystyt. Tämä vähentää öljyn kulutusta huomattavasti. Kai pattereissa on termostaattiventtiilit? Miten yläpohja on talossa eristetty? Millä ja miten paljon eristettä on?
Nykyaikaiset öljypolttimet eivät paljon putsausta vaadi, mutta koska nuohooja kuitenkin(pitäisi) käy kerran vuodessa,niin kysy häneltä miltä pannu ja poltin näyttävät, hän osaa arvioida huollon tarpeen. Mikä öljykattila ja poltin sinulla on? - Tietämätön Kaisa
jelppari kirjoitti:
Sen säätimen merkki on Ouman, ei ouhman. www.ouman.fi
Lähes kaikki Lvi-liikkeet sitä myyvät, asennus ei ole vaikea, joten ei pitäisi paljoa maksaa. Perusmalli Eh-80 sisäanturilla on tapauksessasi se oikea malli.
Talosi kokoluokka on sellainen että en muutoksia tekisi. Pienessä talossa säästötkin jäävät pieniksi sijoitettuun rahaan nähden.
Pellettiä voi joissain takoissa korissa polttaa, mutta vaatii kokeilua. www.pellettikeskustelu.net
auttaa.
Mutta asia menee sinulla hieman väärinpäin. Eli sanot polttavasi öljyä kun pakkanen kiristyy. Paras säästö tulee tietenkin (jos saat puita edullisesti) öljyn suhteen silloin kun kulutuskin on kovimmillaan. Eli leudoilla keleillä polttelet öljyä jolloin sitä ei paljon kulu ja kovalla pakkasella poltat puita minkä pystyt. Tämä vähentää öljyn kulutusta huomattavasti. Kai pattereissa on termostaattiventtiilit? Miten yläpohja on talossa eristetty? Millä ja miten paljon eristettä on?
Nykyaikaiset öljypolttimet eivät paljon putsausta vaadi, mutta koska nuohooja kuitenkin(pitäisi) käy kerran vuodessa,niin kysy häneltä miltä pannu ja poltin näyttävät, hän osaa arvioida huollon tarpeen. Mikä öljykattila ja poltin sinulla on?Kiitos runsaasta avusta! On todella hienoa, että olette paneutuneet kysymyksiini. Yksin tässä asuessani on nämä kysymykset tulleet mieleen, mutta olen ajatellut, ettei kukaan tuttava osaa vastata.
Öljypoltin on oilon. Meillä käy nuohooja kerran vuodessa. Hän sanoi, että pannu ja takka ovat hyvässä kunnossa. On oikein polttaa kunnon vedoilla.
On tietysti totta, että säästäisi, jos kovilla pakkasilla polttaisi puita. Mutta minä en jaksa yöllä lähteä lisimään puita kun patterit alkavat aamuyöstä sihistä lämpimän veden puutteesta. Jos en olisi työelämässä, jaksais alkaa tulia tussaamaan aamulla, muttei näin ollen.
Pellettiäkin ajattelin ihan näin naisihmisenä päästäkseni helpommalla.
Onhan näissä pattereissa termostaatit. Yläpohjassa on puhallusvilla. Toivon että riittävästi:) Arvioni mukaan noin 40cm.
Sitten kysyn vielä ilmastoinnista. Minulta hajosi muh-ilmastointikoneen toinen moottori. Kun asentaja vaihtoi sen vuosi sitten, hän sanoi, että kone on teholtaan liian pieni tähän taloon. Että pitää pitää koko ajan kone nelosella. Vaihtoehdoksi hän sanoi, että uusii toisen moottoreista. En silloin raaskinut ostaa. Kannattaako tässä vaihessa vielä uusia tuo toinen muhin moottoreista tehokkaammaksi? Tuossa koneessa lukee vain Muh Ilmava. Nimittäin sauna ei kuivanut koskaan tarpeeksi. Saunassa on kyllä lattialämmitys.
- Tietämätön Kaisa
Kysyn vielä, mitä mieltä olette Danfoss-ulkoilman haistajasta. Minulla on semmoinen asennettuna. Joku näyttö on pannuhuoneen puolella. Asentaja sanoi, että se maksaa itse itsensä viidessä vuodessa. Pitääkö sille jotain tehdä aika ajoin? Meinaan, pitääkö säätää kesäsäälle tms. huoltoa?
Onko se mielestänne hyvä?- Jelppari
No hyvä, yläpohjassa on siis riittävästi eristettä, tarkista se vielä ehtiessäsi ja katso että eristepatja on tasainen.
Tuo Danfossin ulkoilmahaistin kuulostaa nyt siltä että kuin sinulla jo olisi Ouman-tyyppinen sähköinen moottoriventtiili patterinverkoston menovettä säätämässä? Hyvä jos näin on. Danfoss on ihan ok peli. Sen säätöihin tulisi sen verran perehtyä että ne olisivat edes jotenkuten kohdallaan. Jos ei tiedä mitä tekee niin parempi on kun et pitele lainkaan. Sen tarkoitus(jos se nyt sellainen on) on estää liian kuumaa vettä kiertämässä turhaan patteriverkostossa. Eli se siis säätää ulkoilman mukaan sen patteriveden kuumuuden tarpeen.
Vuosikulutuksesi on sillä tasolla kuin tuollaisessa talossa kuuluukin. Kunhan huolehdit siitä että energiaa ei kuluteta turhaan (kuumavesi) talvella avoimet ovet yms niin asia on ok. Ja käytät sitä (edullista ei kallista) puuta niin paljon kuin jaksat.
Ilmanvaihtokoneen tulisi olla kunnossa. Jos sitä vain pitää täysillä niin se hukkaa energiaa.
Miksi se sauna ei kuivu? Ja kuinka kauan se ottaa aikaa kuivua? - Tietämtätön Kaisa
Jelppari kirjoitti:
No hyvä, yläpohjassa on siis riittävästi eristettä, tarkista se vielä ehtiessäsi ja katso että eristepatja on tasainen.
Tuo Danfossin ulkoilmahaistin kuulostaa nyt siltä että kuin sinulla jo olisi Ouman-tyyppinen sähköinen moottoriventtiili patterinverkoston menovettä säätämässä? Hyvä jos näin on. Danfoss on ihan ok peli. Sen säätöihin tulisi sen verran perehtyä että ne olisivat edes jotenkuten kohdallaan. Jos ei tiedä mitä tekee niin parempi on kun et pitele lainkaan. Sen tarkoitus(jos se nyt sellainen on) on estää liian kuumaa vettä kiertämässä turhaan patteriverkostossa. Eli se siis säätää ulkoilman mukaan sen patteriveden kuumuuden tarpeen.
Vuosikulutuksesi on sillä tasolla kuin tuollaisessa talossa kuuluukin. Kunhan huolehdit siitä että energiaa ei kuluteta turhaan (kuumavesi) talvella avoimet ovet yms niin asia on ok. Ja käytät sitä (edullista ei kallista) puuta niin paljon kuin jaksat.
Ilmanvaihtokoneen tulisi olla kunnossa. Jos sitä vain pitää täysillä niin se hukkaa energiaa.
Miksi se sauna ei kuivu? Ja kuinka kauan se ottaa aikaa kuivua?Minulle ilmastointiasentaja sanoi, että kun ilmastointi on 4-asennossa se kuluttaa sähköä samoin kuin jos kaksi 60 watin lamppua palaisi koko ajan. Siis kannattaako nyt uusia ilmastointikoneen toinen moottori tehokkaammaksi, niin sitten selviäisimme vähemmällä sähkönkulutuksella? Kuinkahan paljon remontti maksaa? Saako siitä kotitalousvähennystä?
Olen antanut saunan kiukaan olla päällä 3 tuntia saunomisen jälkeen. Onko se liian kauan?
Sauna ei kuivanut, kun kaasimme ennen vettä lauteille. Nyt sauna on kuivempi, kun emme lotua vettä ja pidämme laudeliinoja.
- osy
Hei,
minä olen juuri vaihtanut Maxiin pellettipolttimen öljypolttimen paikalle. Siilo on tarkoitus rakentaa kesän aikana viereiseen varastokoppiin. Tässä taloudessa näyttäisi laskelmien mukaan tulevan 1300 euron vuosisäästö polttoaineen hinnassa. Sen eteen käy jo jonkin verran tuhkaa imuroimassa...- saako
minulla on samanlainen kattila ja olen ajatellut pellettiin siirtymistä. millaisen polttimon hankit ja hinta. tuliko sinulle lisä varaaja (millainen ja mihin väliin) vai eikö tarvinnut. miten on pelannut. voit myös laittaa kokemuksia suoraan sähköpostiini [email protected]
- osy
saako kirjoitti:
minulla on samanlainen kattila ja olen ajatellut pellettiin siirtymistä. millaisen polttimon hankit ja hinta. tuliko sinulle lisä varaaja (millainen ja mihin väliin) vai eikö tarvinnut. miten on pelannut. voit myös laittaa kokemuksia suoraan sähköpostiini [email protected]
Biona 2000 on mun poltin. Se kävi suoraan öljypolttimen paikalle. Ei ole ainakaan toistaiseksi varaajaa, Högforsin 220l näyttää riittävän varsin hyvin. Laitoin lisätietoa mailiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803