Niin, olen näitä puutarha-hommeleita vasta harjoittelemassa ja nyt kysynkin tälläistä asiaa. Ostin muutaman kuunliljan ja liljan mukulan / juurakon (?), näissä sanotaan vain, että istutus viimeisten pakkasten jälkeen, helmi-, maalis- ja huhtikuu on molemmissa istutusajankohtia. Nyt eletään maaliskuuta ja tuntuu kaukaiselta ajatus päästä näitä ulos maahan istuttamaan. Voisinko siis istuttaa ne nyt vaikka ruukkuun sisälle ja sitten kesällä siirtää ulos? Samaten on muutamia daalioita. Vai onko tässä mitään järkeä sisälle istuttaa, vai odotella vain rauhassa ja sitten (luultavasti) täällä etelä-Suomessa pääsee kai huhtikuussa ne pihalle laittamaan...?
kuunliljan ja liljan kasvatus
5
7361
Vastaukset
Istutin itse viime keväänä tilaamani kuunliljan juurakot huhtikuussa isoihin muoviruukkuihin. Alkukesästä sitten istutin mukavalla alulla olevat taimet penkkiin. Koska ensimmäisenä kesänä ei tule vielä kovin näyttäviä kasvustoja, niin ehdit kyllä hyvin istuttaa ne maahan maan sulettua.
Nyt olen tilannut 14 kpl juurakoita ja en aio tilanpuutteen vuoksi esikasvattaa niitä eli laitan ne alkukesästä maan sulettua kasvupaikalleen. Samoin aion tehdä varjoliljallekin. Kuunliljahan on hidas "nousemaan" eli heti alkukesästä et tule näkemään sen "loistoa" vanhaltakaan yksilöltä.
Säilytä juurakot ja mukulat niin, että ne eivät pääse homehtumaan kesää odotellessa!- RÖLLIINA
Kuule, tekstissäsi vilahti varjolilja. Kerro mulle hyvä ihminen, mistä niitä alkuja saisi tilata. Asun Pohjanmaalla eikä niitä todellakaan tunnu löytyvän mistään. Varsinkin lilaa versiota himoitisin.
RÖLLIINA kirjoitti:
Kuule, tekstissäsi vilahti varjolilja. Kerro mulle hyvä ihminen, mistä niitä alkuja saisi tilata. Asun Pohjanmaalla eikä niitä todellakaan tunnu löytyvän mistään. Varsinkin lilaa versiota himoitisin.
Tilasin martagon varjoliljaa (punertava versio), tilausnumero Lil-02, Puutarhakeskus Kauppilasta (e-mail: [email protected]) 5 kpl maksaa 19,90e ja yksittäin 5,80e. Eli ei siis kovin halpoja:)
Huomioi, että toim. kulut ovat 10e ja jos tilaat alle 35e:lla, lisätään siihen vielä 5e pientoimituslisä! Eli kannattaa tilata muutakin samalla tai sitten saada tilauskimppaan muitakin, niin kuin itse sain.
www.kauppila.fi. (kevätkuvasto 2006)- fox
RÖLLIINA kirjoitti:
Minulla on juuri sellainen, yxi kpl, tullut siementaimena tiikerililjojen matkassa... :-)
- jos muitakin kiinnostaa
Löysinkin aamukahvilla Viherpihaa nro 3/2006 selatessani artikkelin juuri liittyen tähän aiheeseen! Siellä kerrotaan juuri gladioluksen, liljojen ja daalian ruukuttamisesta. Kyllä siis voi ruukuttaa niin saa aiemmin ja pidempään kukkimaan. Ja matalat; 30-50 senttisiksi kasvavat daaliat sopivat ruukkuun. Itsellä ainakin kävi niin, että mahtavassa kukinnossa olevat daaliat saivat viime syksynä kylmää ja nuupahtivat kun en tajunnut niitä suojata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865